Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 10043
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de no subjecció a avaluació ambiental estratègica de la modificació puntual de les NS de Porreres per incorporació de l’àmbit del Sòl delimitat en l’autorització minera d’us extractiu (Son Amat 3) (25C/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1.Dia 06 de febrer de 2019 té entrada a la CMAIB sol·licitud d'informe del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca a l'òrgan ambiental sobre no subjecció de la modificació puntual de referència a la tramitació ambiental estratègica simplificada (RE 134/2019). Es sol·licita la innecessarietat de dita tramitació per aplicació del que disposa l'article 9.4 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears segons la redacció donada per la Llei 9/2018, de 31 de Juliol de modificació de l'anterior.

2.La petició es produeix en el marc de la tramitació iniciada per acord de dia 25 de gener de 2019 de la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme del Consell de Mallorca, que aprovà inicialment l'expedient relatiu a la «subrogació del Consell Insular de Mallorca de la competència municipal per redactar i tramitar la modificació puntual de les NS de Porreres per incorporar-hi l'àmbit del sòl delimitat a l'autorització minera amb la qualificació que només admeti l'ús extractiu, d'acord amb la resolució del Conseller de Treball, Comerç i Indústria de regulació de les dades de l'explotació minera Son Amat 3.»

3.A la sol·licitud consta enllaç a la proposta de la MP redactada pel Servei d'Informació i Suport Territorial que consisteix en la delimitació com a àrea d'explotació minera de la cantera Son Amat 3.

4.L'objecte de la modificació, per tant, és donar compliment a la Llei 10/2014, d'1 d'octubre d'ordenació minera de les Illes Balears, atès que l'article 33.1 de dita Llei implica que un cop atorgada l'autorització minera l'Ajuntament ha d'iniciar la tramitació d'una modificació puntual del seu planejament per incorporar, en l'àmbit del sòl delimitat en l'autorització, la qualificació que només admeti l'´ús extractiu. La modificació implica:

a) Substituir el plànol núm. 11 de les NNSS de 1998. El nou plànol a escala 1:5000 modificat incorpora la delimitació de l'autorització minera de Son Amat. 3

b) S'incorpora un nou article 140 que recull la regulació urbanística d'aquesta nova qualificació, exclusivament per allò referit a les construccions auxiliars. Aquests paràmetres d'ocupació i edificabilitat són els corresponents a la qualificació de sòl rústic subjacent (ANEI) i la resta de paràmtres són els generals del sòl rústic.

5.La Cantera de Son Amat nº 3 va ésser objecte d'avaluació ambiental ordinària. El Ple de la CMAIB de dia 23 de febrer de 2017 va emetre Declaració d'Impacte Ambiental favorable amb condicions (BOIB nº 32, de 16 de març de 2017).

6.El 26 d'abril de 2017 per Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria, es registren les dades corresponents al Registre miner de les Illes Balears, de l'explotació de Son Amat (nº 3) en el terme municipal de Porrere

7.En relació a la present sol·licitud d'exclusió per aplicació de l'article 9.4 de la Llei 12/2017 consta a l'expedient informe tècnic de data 25 de març de 2019 informe tècnic que conclou el següent:

«L'àmbit de la Modificació Puntual de Normes propostes correspon a l'avaluat per la CMAIB.

La documentació aportada senyala que correspon a les dades facilitades pel Servei de Mines de la Direcció General de Política Industrial.

Les parcel·les afectades per la cantera de Son Amat 3 i la superfície afectada coincideixen amb les dades de l'avaluat a la CMAIB i la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 26 d'abril de 2017 «per la qual es registren les dades corresponents al Registre Miner de les Illes Balears, de l'explotació Son Amat 3».

La Modificació de Normes proposta es limita únicament a l'ús extractiu i delimitació de la cantera Son Amat 3, no a la resta d'explotacions mineres de terme municipal.»

8.L'art. 9. 4 de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears amb la redacció donada per la Llei 9/2018 de 31 de Juliol disposa:

“Article 9.- Àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica

4.-També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:

a) les modificacions esmentades a l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que són definits a l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

b) les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sol en estat natural, agrari o forestal, que no compta amb serveis urbanístics.

No obstant això, en els casos que l'òrgan ambiental, a instància motivada de l'òrgan substantiu, valori que aquestes modificacions són d'escassa entitat, les podrà excloure del procediment d'avaluació ambiental, previ informe tècnic que conclogui que no tenen efectes significatius sobre el medi ambient»

Consideracions tècniques i jurídiques

1.-Com s'ha especificat als antecedents l'objecte de la modificació és donar compliment a la Llei 10/2014, d'1 d'octubre d'ordenació minera de les Illes Balears. L'article 33.1 de dita Llei implica que un cop atorgada l'autorització minera l'Ajuntament ha d'iniciar la tramitació d'una modificació puntual del seu planejament per incorporar, en l'àmbit del sòl delimitat en l'autorització, la qualificació que només admeti l'´ús extractiu.

Ens trobam, per tant, en una situació inversa a l'habitual on l'autorització sectorial administrativa és prèvia al pla o programa i, a més a més, el vincula en el sentit de que és l'autorització minera la que fixa l'abast de la modificació puntual que, com hem vist, consisteix estrictament en incorporar la delimitació que consta a l'autorització com a ús extractiu al planejament municipal.

2.-Com hem vist al antecedents el projecte miner es va sotmetre a Avaluació d'Impacte Ambiental Ordinària de projectes i es va acordar emetre Declaració d'Impacte Ambiental Favorable amb les condicions que consten a l'Acord del Ple de la CMAIB de data 23 de febrer de 2017 (BOIB nº 32, de 16 de març de 2017).

Així doncs, la declaració d'impacte ambiental del projecte ja ha analitzat abans de l'autorització minera els efectes significatius del projecte que ara és pretén incorporar al planejament municipal i, atès que per determinació legal l'acte administratiu d'autorització vincula al planejament municipal, la modificació puntual no estableix cap marc per nous projectes sinó que es tracta estrictament del compliment de l'obligació legal d'adaptació que estableix l'article 33.1 de la Llei 10/2014.

A l'informe tècnic de la CMAIB de 29 de març de 2019, en relació a la documentació presentada, es conclou que l'àmbit de la Modificació Puntual correspon a les parcel·les afectades per la cantera de Son Amat 3 i que la superfície afectada coincideix amb les dades de l'avaluat a la CMAIB que es va incorporar a la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 26 d'abril de 2017.

Per tant, la modificació no implica estrictament el marc de nous projectes en termes d'avaluació ambiental estratègica, ja que és el projecte el que, per determinació legal, estableix el contingut de la modificació del planejament. Per tant aquesta modificació no implica en si mateixa cap nou efecte o alteració significativa que pugui afectar a la població, salut, flora, fauna, canvi climàtic o paisatge respecta a les que ja han estat avaluades per la CMAIB i, per tant, considerem que es pot excloure d'avaluació ambiental estratègica conforme al que disposa l'art. 9.4 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears segons la redacció donada per la Llei 9/2018, de 31 de Juliol.

3.-De conformitat amb el que disposa l'article 10 del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la CMAIB (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018) el President de la Comissió de Medi Ambient és competent per decidir sobre la subjecció o no a tramitació ambiental de les modificacions menors.

4.-Per tot l'anterior, i vist l'informe amb proposta de resolució del cap de departament d'avaluacions ambientals de 2 de maig de 2019, dicto la següent:

Resolució

Declarar que la proposta de la Modificació puntual de les NNSS de Porreres, redactada pel Servei d'Informació i Suport Territorial del Consell de Mallorca, que consisteix en la delimitació com a àrea d'explotació minera de la cantera Son Amat 3, segons l'autorització minera de 20 d'abril de 2017, no està subjecta al procediment d'avaluació ambiental estratègica per considerar que, atès el seu objecte, no té efectes significatius sobre el medi ambient en relació als efectes ja avaluats per la CMAIB, al tractar-se d'una adaptació per mandat legal, tot això en aplicació del segon paràgraf de l'article 9.4 b) de la Llei 12/2016 d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució - que exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

   

Palma, 9 de setembre de 2019

El President de la CMAIB,

Antoni Alorda Vilarrubias