Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE CAPDEPERA

Núm. 9919
Aprovació definitiva de l’Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l’Ajuntament de Capdepera. Exp 1489-19

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

A la sessió extraordinària de data 1 d'agost de 2019 el Ple de l'Ajuntament va aprovar inicialment l'Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament de Capdepera.

Dit acord fou sotmès al tràmit d'informació pública (BOIB núm. 113 de data 17 d'agost de 2019) i atès que no es varen presentar reclamacions, objeccions ni observacions dins l'esmentat termini esdevingué aprovat definitivament i se'n publica íntegrament el text a continuació:

ORDENANÇA GENERAL REGULADORA DE LA CONCESSIÓ DE SUBVENCIONS

ARTICLE 1. Objecte de l'ordenança

Conforme disposa l'article 17 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per mitjà de la present Ordenança s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions per aquest Ajuntament, conforme als principis d'igualtat i no discriminació, publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, eficàcia i eficiència, recollits en dita Llei.

ARTICLE 2. Àrees objecte de l'ordenança

L'Ajuntament, per mitjà dels procediments previstos en aquesta Ordenança, pot concedir subvencions a les àrees següents:

a) Cultura: teatre, imatge, arts plàstiques, cultura tradicional, trobades i altres activitats.

b) Música: espectacles dels diversos estils musicals i, preferentment, els programes de formació pràctica musical.

c) Esports: despeses derivades de la participació en competicions oficials, d'entre les quals gaudiran d'especial protecció l'esport de la infància i joventut; també poden ser objecte de subvenció els esdeveniments esportius especials.

d) Educació: són subvencionables els cursos, seminaris i altres activitats relacionades amb la formació.

e) Joventut: foment i implantació de l'associacionisme.

f) Tercera edat: activitats de foment i implantació de l'associacionisme en el sector.

g) Turisme social: aquelles activitats turístiques amb un marcat objecte cultural.

h) Sanitat i consum: activitats de formació en aquest sector.

 

 

i) Medi ambient: cursos i activitats de sensibilització amb el medi ambient.

j) Participació ciutadana: amb destinació a subvencionar les Entitats ciutadanes i les Associacions de Veïns.

No són subvencionables en cap cas els programes, activitats, o adquisició de material per als quals s'hagin convocat plans a nivell provincial o regional, sempre que estiguin oberts als peticionaris a què es refereix la base següent, tret que, realitzada l'oportuna sol·licitud dintre del termini i en la forma escaient, els hagi estat denegada la inclusió.

ARTICLE 3. Beneficiaris

Té la consideració de beneficiari de subvencions la persona que hagi de realitzar l'activitat que en fonamenti l'atorgament o que es trobi en la situació que en legitima la concessió.

Quan el beneficiari sigui una persona jurídica, els membres associats del beneficiari que es comprometin a efectuar la totalitat o la part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer tenen igualment la consideració de beneficiaris.

Així mateix, poden accedir a la condició de beneficiari les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i mancar-los la personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades sense personalitat, s'han de fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cadascun d'ells, que tenen igualment la consideració de beneficiaris.

Poden obtenir la condició de beneficiari les persones o les entitats que es trobin en la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o en les quals concorrin les circumstàncies previstes a les bases reguladores de la convocatòria.

Poden obtenir la condició de beneficiari els clubs o les associacions esportives amb personalitat jurídica pròpia el domicili social de les quals estigui radicat en aquesta localitat.

Per contra, no poden obtenir la condició de beneficiaris els qui concorrin en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, tret que per la naturalesa de la subvenció en quedin exceptuats per la seva normativa reguladora.

Tampoc no poden obtenir la condició de beneficiari de les subvencions regulades per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els qui concorrin en les circumstàncies previstes als apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació; tampoc la poden obtenir les associacions respecte de les quals s'hagués suspès el procediment administratiu d'inscripció per trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació del que es disposa en l'article 30.4 de la Llei Orgànica 1/2002, mentre no recaigui resolució judicial ferma en virtut de la qual pugui practicar-se la inscripció en el corresponent registre.

ARTICLE 4. Entitats col·laboradores

És entitat col·laboradora aquella que actuï en nom i per compte de l'òrgan concedent a tots els efectes relacionats amb la subvenció, i lliuri i distribueixi els fons públics als beneficiaris o col·labori en la gestió de la subvenció sense que es produeixi el lliurament previ i distribució dels fons rebuts, que no es consideraran integrants del seu patrimoni. Així mateix, tenen aquesta condició els que hagin estat denominats beneficiaris conforme a la normativa comunitària i tinguin encomanades, exclusivament, les funcions enumerades anteriorment. Les entitats assenyalades en a l'apartat h) de l'article anterior poden ser tant beneficiàries com a col·laboradores.

ARTICLE 5. Procediments de concessió de subvencions

Les subvencions es poden concedir de forma directa o mitjançant procediment en règim de concurrència competitiva.

El procediment ordinari de concessió de subvencions s'ha de tramitar en règim de concurrència competitiva i mitjançant convocatòria pública. Té la consideració de concurrència competitiva el procediment mitjançant el qual la concessió de les subvencions es realitza amb la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració prèviament fixats a les bases reguladores i en la convocatòria, dins del crèdit disponible, aquelles que hagin obtingut major valoració en aplicació dels esmentats criteris.

ARTICLE 6. Concessió directa de subvencions

Es poden concedir de forma directa les següents subvencions:

a) Les previstes nominativament als Pressupostos Generals de l'Entitat, en els termes recollits en els Convenis i en aquesta Ordenança.

S'entén per subvencions previstes nominativament al Pressupost General de l'Entitat Local aquelles l'objecte, dotació pressupostària i beneficiari de les quals apareixen determinats expressament en l'estat de despeses del pressupost. Així mateix, es considera que una subvenció està consignada nominativament en el Pressupost general quan figuri detallada en les bases d'execució del pressupost.

b) Aquelles l'atorgament de les quals o quantia vingui imposat a l'Administració per una norma de rang legal, que han de seguir el procediment de concessió que els resulti d'aplicació d'acord amb la seva pròpia normativa.

c) Amb caràcter excepcional, aquelles altres subvencions en què s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o unes altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública.

No es poden atorgar subvencions per una quantia superior a la determinada en la convocatòria.

El Pressupost municipal ha de contenir la consignació anual que s'ha de destinar a la concessió d'aquestes subvencions.

En la resolució, acord o conveni s'han d'establir les condicions de tot tipus aplicables a aquestes subvencions, que han d'incloure els següents extrems:

— Han de determinar l'objecte de la subvenció i dels seus beneficiaris, d'acord amb l'assignació pressupostària.

— Han de determinar el crèdit pressupostari al qual s'imputa la despesa i la quantia de la subvenció, individualitzada, si escau per a cada beneficiari si fossin varis.

— Si hi ha compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a aquesta finalitat, procedents d'Administracions o ens públics o privats qualssevol, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

— Terminis i maneres de pagar la subvenció, possibilitat d'efectuar pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties que, si escau, els beneficiaris han d'aportar.

— Termini i forma de justificar per part del beneficiari el compliment de la finalitat per la qual es va concedir la subvenció i l'aplicació dels fons percebuts.

— Criteris de graduació dels possibles incompliments de condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions. Aquests criteris són d'aplicació per determinar la quantitat que finalment hagi de percebre el beneficiari o, si escau, l'import a reintegrar, i han de respondre al principi de proporcionalitat.

 

 

— Han de determinar, si escau, els llibres i registres comptables específics per garantir l'adequada justificació de la subvenció.

ARTICLE 7. Concessió en règim de concurrència competitiva

A) Iniciació d'ofici:

El procediment s'ha d'iniciar d'ofici, mitjançant convocatòria. Aquesta, com a mínim, ha de tenir el contingut següent:

— La referència a la publicació de l'Ordenança específica d'aquesta.

— Crèdits pressupostaris als quals s'imputa la subvenció i la quantia total màxima de les subvencions convocades dins dels crèdits disponibles o, en defecte d'això, quantia estimada de les subvencions.

— Objecte, condicions i finalitat de la concessió de la subvenció.

— Expressió que la concessió s'efectua mitjançant règim de concurrència competitiva.

— Per sol·licitar la subvenció és necessari que l'entitat estigui domiciliada en la localitat, a més de dur a terme activitats per fomentar el desenvolupament d'aquesta, cosa que cal acreditar de forma fefaent.

— S'han d'indicar els òrgans competents per instruir i resoldre elprocediment.

— Termini de presentació de sol·licituds, a les quals són d'aplicació les previsions de l'article 23.3 de la Llei general de subvencions.

— Termini de resolució i notificació.

— Documents i informacions que han d'acompanyar la petició.

— Cal indicar si la resolució posa fi a la via administrativa i, en cas contrari, òrgan davant el qual s'ha d'interposar recurs.

— Criteri de valoració de les sol·licituds.

 

 

- Mitjà de notificació o publicació, de conformitat amb els articles 42, 43, 44 i 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

B) Presentació de sol·licituds:

La sol·licitud, adreçada a la Batlia, s'ha de presentar en el Registre d'entrada de l'Ajuntament o per qualsevol dels mitjans assenyalats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Ha d'anar acompanyada de la documentació que es fixi en la convocatòria.

En el cas que els documents exigits ja estiguessin a poder de l'Ajuntament, el sol·licitant, sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual corresponguin dits documents, pot fer ús del seu dret de no presentar-los, fent constar la data i l'òrgan o la dependència en què van ser presentats o emesos.

Poden presentar-se les sol·licituds de manera telemàtica en els termes previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si no es reuneixen tots els requisits establerts en la convocatòria, l'òrgan competent requerirà l'interessat perquè l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de deu dies, indicant-li que si no ho fa se'l tindrà per desistit de la seva sol·licitud, prèvia resolució, dictada en els termes previstos en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

C) Instrucció del procediment:

L'òrgan instructor es designarà en la convocatòria.

Les activitats d'instrucció comprenen les següents activitats:

— Petició de quants informes es considerin necessaris per resoldre o els exigits per les normes que regulen la subvenció.

— Avaluació de les sol·licituds o peticions, efectuada conforme amb els criteris,formes i prioritats de valoració establerts en la norma reguladora de la subvenció o si escau en la convocatòria.

Una vegada avaluades les sol·licituds, es remetrà l'expedient a l'òrgan col·legiat, el qual, en compliment de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, hagi establert les bases reguladores, ha d'emetre un informe sobre les sol·licituds.

En aquest supòsit, i sense perjudici de les especialitats que es poguessin derivar de la capacitat d'autoorganització de les Administracions Públiques, la proposta de concessió s'ha de formular a l'òrgan concedent per un òrgan col·legiat a través de l'òrgan instructor. La composició de l'òrgan és la que estableixin les corresponents bases reguladores. Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan en el procediment no figurin ni siguin tinguts en compte altres fets ni al·legacions més que proves adduïdes pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà el caràcter de definitiva.

A la vista de l'expedient i de l'informe de l'òrgan col·legiat, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució provisional, degudament motivada, que s'ha de notificar als interessats en la forma establerta en la convocatòria, amb un termini de deu dies per presentar al·legacions.

La proposta de resolució provisional i definitiva no creen cap dret amb l'Administració a favor del beneficiari proposat, mentre no se li hagi notificat la resolució de concessió.

La proposta de resolució definitiva ha de contenir:

— La relació de sol·licitants per als quals es proposa la concessió de la subvenció.

— La quantia de la subvenció.

 

 

— Especificació de l'avaluació i dels criteris seguits per efectuar-la.

D) Resolució:

No es pot adoptar cap resolució fins que en l'expedient s'acrediti l'existència de consignació pressupostària suficient.

Aprovada la proposta de resolució definitiva i, d'acord amb l'article 88 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i, si escau, en la corresponent norma o convocatòria, l'òrgan competent ha de resoldre el procediment motivadament; en tot cas han de quedar acreditats els fonaments de la resolució que s'adopti i els compromisos assumits pels beneficiaris.

El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no pot excedir de sis mesos. El venciment d'aquest termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima els interessats per entendre desestimada la seva sol·licitud de concessió de la subvenció per silenci administratiu.

La resolució del procediment s'ha de notificar als interessats d'acord amb l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La pràctica d'aquesta notificació o publicació s'ha d'ajustar a les disposicions contingudes en els articles 42, 43, 44 i 45 de l'esmentada Llei.

El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima els interessats per entendre desestimada la sol·licitud de la concessió per silenci administratiu.

ARTICLE 8. Obligacions dels beneficiaris

Les obligacions dels beneficiaris són les següents:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar davant l'òrgan concedent o, si escau, l'Entitat col·laboradora el compliment dels requisits i condicions, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o el gaudi de subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que han d'efectuar l'òrgan concedent o, si escau, l'Entitat col·laboradora, així com altres òrgans de control competents qualssevol de comprovació i control financer, tant nacionals com comunitaris, aportant tota la informació que els sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'òrgan concedent o a l'Entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades.Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Acreditar, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució, que es troben al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. En tot cas, es pot acreditar l'Ajuntament a obtenir aquestes dades.

f) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats, en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial, aplicable al beneficiari en cada cas, així com tots aquells estats comptables i registres específics exigits per les bases reguladores de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

h) Donar l'adequada publicitat de caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus objecte de subvenció, en els termes reglamentàriament establerts.

 

 

i) Si s'estigués en curs d'alguna de les causes de reintegrament, cal reintegrar la quantia rebuda.

ARTICLE 9. Quantia

Amb caràcter general, i tret que l'Ordenança específica disposi el contrari, les subvencions que l'Ajuntament atorgui en règim de concurrència competitiva no poden superar el 70% del cost de l'actuació subvencionada.

La concessió de subvencions per l'Ajuntament és compatible amb qualsevol altre tipus de subvenció o ajuda.

En cap cas l'import de la subvenció no pot ser de tal quantia que, aïlladament o enconcurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.

ARTICLE 10. Justificació i cobrament

Per percebre la subvenció cal presentar a l'Ajuntament la següent documentació:

— Instància subscrita pel beneficiari adreçada a Batlia, mitjançant la qual se sol·licita el pagament de la subvenció, indicant el número de compte en el qual s'hagi d'efectuar la transferència.

— Memòria de l'activitat realitzada on almenys han de constar identificació del responsable, nombre de participants, activitats realitzades, activitats fora de la localitat on participa, resultat de la valoració global i proposta de treball per al futur.

— Factures originals o fotocòpies compulsades de les factures justificatives de ladespesa o còpies compulsades.

— Justificants del pagament de les factures aportades.

— Declaració acreditativa d'haver complert la finalitat per la qual es va concedir la subvenció.

 

 

— Certificats acreditatius de trobar-se el beneficiari al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i de Seguretat Social.

ARTICLE 11. El reintegrament

És procedent el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins avui, en què s'acordi la procedència del reintegrament, i en la quantia fixada en l'article 38.2 de la Llei general de subvencions, en els següents casos:

a) Per haver obtingut la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o per haver ocultat aquelles que ho haguessin impedit.

b) Per haver incomplert totalment o parcialment l'objectiu, l'activitat, el projecte o no haver adoptat el comportament que fonamenten la concessió de la subvenció.

c) Per haver incomplert l'obligació de justificació o haver-la justificat de forma insuficient, en els termes establerts en l'article 30 de la Llei 38/2003, i si escau, en les normes reguladores de la subvenció.

d) Per haver incomplert l'obligació d'adoptar les mesures de difusió contingudes a l'apartat 4 de l'article 18 de l'esmentada Llei 38/2003.

e) Per haver oposat resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en els articles 14 i 15 de la Llei 38/2003, així com haver incomplert les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això es derivi la impossibilitat de verificar quina ocupació s'ha donat als fons percebuts; si s'han complert l'objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades; o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a aquesta finalitat, procedents d'Administracions o Ens Públics o Privats qualssevol, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes Internacionals.

f) Per haver incomplert les obligacions imposades per l'Administració a les Entitats col·laboradores i beneficiaris, i els compromisos assumits per aquests, amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o es refereixin a la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

g) Per haver incomplert les obligacions imposades per l'Administració a les Entitats col·laboradores i beneficiaris, i els compromisos assumits per aquests, amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan d'això es derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades,o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a aquesta finalitat, procedents d'Administracions o Ens Públics o Privats qualssevol, nacionals, de la Unió Europea o d'Organismes Internacionals.

h) Per haver adoptat, en virtut dels articles 87 a 89 del Tractat de la Unió Europea, una decisió de la qual es derivi una necessitat de reintegrament.

 

 

i) En els altres supòsits previstos en la normativa reguladora de la subvenció.

ARTICLE 12. Pagaments anticipats i abonaments a compte

Les Ordenances específiques poden preveure la realització de pagaments a compte i de pagaments anticipats, establint les garanties que, en aquests casos, els beneficiaris han de presentar.

ARTICLE 13. Responsables de les infraccions

Són responsables de les infraccions administratives en matèria de subvencions els qui per acció o omissió incorrin en els supòsits tipificats com a infraccions en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; en particular:

— Els beneficiaris de subvencions, així com els membres de les persones o entitats assenyalades a l'apartat 2, segon paràgraf, de l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb les activitats subvencionades que s'haguessin compromès a realitzar.

— Les entitats col·laboradores.

— El representant legal dels beneficiaris de subvencions que no tinguin capacitat d'obrar.

 

 

— Les persones o les entitats relacionades al final de la subvenció o en la seva justificació, obligades a prestar col·laboració i a facilitar tota la documentació que els sigui requerida, en compliment de l'article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

ARTICLE 14. Exempció de la responsabilitat

Les accions o les omissions tipificades en l'esmentada Llei no comporten cap responsabilitat per infracció administrativa en matèria de subvencions, en els següents supòsits:

— Quan es realitzin per aquells que no tinguin capacitat d'obrar.

— Quan concorri força major.

 

 

— Quan derivin d'una decisió col·lectiva, pels qui haguessin salvat el seu vot o no haguessin assistit a la reunió en què es va prendre aquella.

ARTICLE 15. Infraccions lleus

Constitueixen infraccions lleus l'incompliment de les obligacions recollides a les bases reguladores de subvencions i en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; quan no constitueixin infraccions greus o molt greus i no operin com a element de graduació de la sanció. En particular, constitueixen infraccions lleus les conductes següents:

a) Presentar fora de termini dels comptes justificatius de l'aplicació donada als fons percebuts.

b) Presentar comptes justificatius inexactes o incomplets.

c) Incomplir les obligacions formals que, tot i no estar previstes de forma expressa en la resta de paràgrafs d'aquest article, siguin assumides com a conseqüència de la concessió de la subvenció, en els termes establerts reglamentàriament.

d) Incomplir obligacions d'índole comptable o registral, en particular:

— La inexactitud o l'omissió d'una o diverses operacions en la comptabilitat i registres legalment exigits.

— L'incompliment de l'obligació de portar o conservar la comptabilitat, els registres legalment establerts, els programes i els arxius informàtics que els serveixin de suport i els sistemes de codificació utilitzats.

— La portança de comptabilitats diverses que, referides a una mateixa activitat i exercici econòmic, no permetin conèixer la veritable situació de l'Entitat.

— La utilització de comptes amb significat diferent del qual els correspon, segons la seva naturalesa, que dificulti la comprovació de la realitat de les activitats subvencionades.

e) Incomplir les obligacions de conservació de justificants o documents equivalents.

f) Incomplir les Entitats col·laboradores les obligacions establertes en la Llei 38/2003.

g) Oposar resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de control financer.

S'entén que es donen aquestes circumstàncies quan el responsable de les infraccions administratives en matèria de subvencions, degudament notificat a aquest efecte, hagi realitzat actuacions tendents a dilatar, entorpir o impedir les actuacions dels funcionaris municipals en l'exercici de les funcions de control financer.

Entre d'altres, constitueixen resistència, obstrucció, excusa o negativa les conductes següents:

— No aportar o no facilitar l'examen de documents, informes, antecedents, llibres, registres, fitxers, justificants, assentaments de comptabilitat, programes i arxius informàtics, sistemes operatius i de control iqualsevol altra dada objecte de comprovació.

— No atendre algun requeriment.

— No comparèixer al lloc i dia assenyalats, excepte per causa justificada.

— Negar o impedir indegudament l'entrada o la permanència en locals de negoci i altres establiments o als llocs en què hi hagi indicis probatoris per a la correcta justificació dels fons rebuts pel beneficiari o l'Entitat col·laboradora, o de la realitat i regularitat de l'activitat subvencionada.

— Coaccionar el personal controlador que realitzi el control financer.

h) Incomplir l'obligació de col·laboració per part de les persones o Entitats que tenen aquesta obligació, quan d'això es derivi la impossibilitat de contrastar la informació facilitada pel beneficiari o l'Entitat col·laboradora.

 

i) Les altres conductes tipificades com a infraccions lleus en la normativa de la Unió Europea en matèria de subvencions.

ARTICLE 16. Infraccions greus

Constitueixen infraccions greus les conductes següents:

a) Incomplir l'obligació de comunicar a l'òrgan concedent o a l'entitat col·laboradora l'obtenció de subvencions, ajudes públiques, ingressos o recursos per a aquesta finalitat, a què es refereix el paràgraf d) de l'apartat 1 de l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) Incomplir les condicions establertes alterant substancialment les finalitats per les quals va ser concedida la subvenció.

c) Per falta de justificació de l'ocupació donada als fons rebuts una vegada transcorregut el termini de presentació establert.

d) Haver obtingut la condició d'entitat col·laboradora falsejant els requisits requerits a les bases reguladores de la subvenció o ocultant els que l'haguessin impedit.

e) Incomplir l'entitat col·laboradora l'obligació de verificar, si escau, el compliment i l'efectivitat de les condicions o requisits determinants per a l'atorgament de les subvencions, quan d'això es derivi l'obligació de reintegrament.

f) La falta de subministrament d'informació per part de les administracions, organismes i altres entitats obligats a subministrar informació a la Base de dades Nacional de Subvencions.

 

 

g) Les altres conductes tipificades com a infraccions greus en la normativa de la Unió Europea en matèria de subvencions.

ARTICLE 17. Infraccions molt greus

Constitueixen infraccions molt greus les conductes següents:

a) Haver obtingut una subvenció falsejant les condicions requerides per ser concedides o ocultant les que l'haguessin impedit o limitat.

b) No aplicar, en tot o en part, les quantitats rebudes a les finalitats per a les quals va ser concedida la subvenció.

c) Oposar resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de control, previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

d) La falta de lliurament, per part de les Entitats col·laboradores, quan així s'estableixi, als beneficiaris dels fons rebuts, d'acord amb els criteris previstos a les bases reguladores de la subvenció.

 

 

e) Les altres conductes tipificades com a infraccions molt greus en la normativa de la Unió Europea en matèria de subvencions.

ARTICLE 18. Sancions

Sancions per infraccions lleus:

a) Cada infracció lleu serà sancionada amb una multa d'entre 75 a 900 €, excepte el que es disposa a l'apartat següent.

b) Seran sancionades, en cada cas, amb multa de 150 a 6000 €, les següents infraccions:

— La inexactitud o l'omissió d'una o diverses operacions en la comptabilitat i registres legalment exigits.

— L'incompliment de l'obligació de la portança de comptabilitat o dels registres legalment establerts.

— La portança de comptabilitats diverses que, referides a una mateixa activitat, no permeti conèixer la veritable situació de l'Entitat.

— La utilització de comptes amb significat diferent del qual els correspon, segons la seva naturalesa, que dificultin la comprovació de la realitat de les activitats subvencionades.

— La falta d'aportació de proves i documents requerits pels òrgans de control o la negativa a exhibir-los.

— L'incompliment, per part de les Entitats col·laboradores, d'obligacions establertes en l'article 15 d'aquesta Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

— L'incompliment per part de les persones o Entitats subjectes a l'obligació de col·laboració i de facilitar la documentació a què es refereix l'article 46 d'aquesta Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, quan d'això es derivi la impossibilitat de contrastar la informació facilitada pel beneficiari o l'Entitat col·laboradora.Sancions per infraccions greus:

Les infraccions greus seran sancionades amb una multa pecuniària proporcional del tant al doble de la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada o, en el cas d'entitats col·laboradores, dels fons indegudament aplicats o justificats.

Quan l'import del perjudici econòmic corresponent a la infracció greu representi més del 50 per cent de la subvenció concedida o de les quantitats rebudes per les entitats col·laboradores, i excedís de 30.000 euros, concorrent alguna de les circumstàncies previstes en els paràgrafs b) i c) de l'apartat 1 de l'article 60 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els infractors poden ser sancionats, a més, amb:

a) Pèrdua, durant un termini de fins a tres anys, de la possibilitat d'obtenir subvencions, ajudes públiques i avals de l'Administració o altres ens públics.

b) Prohibició, durant un termini de fins a tres anys, per celebrar contractes amb l'Administració o altres ens públics.

c) Pèrdua, durant un termini de fins a tres anys, de la possibilitat d'actuar com a entitat col·laboradora en relació amb les subvencions regulades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Quan les administracions, organismes o entitats assenyalats a l'apartat 20.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions no compleixin amb l'obligació de subministrament d'informació, s'imposarà una multa, prèvia prevenció, de 3000 euros, que podrà reiterar-se mensualment fins que es compleixi amb l'obligació. [En cas que l'incompliment es produeixi en un òrgan de l'Administració General de l'Estat, serà d'aplicació el règim sancionador per a infraccions greus previst en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la instrucció del procediment sancionador correspon a l'òrgan competent del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques].

Sancions per infraccions molt greus:

Les infraccions molt greus seran sancionades amb multa pecuniària proporcional del doble al triple de la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada o, en el cas d'entitats col·laboradores, dels fons indegudament aplicats o justificats.

No obstant això, no se sancionaran les infraccions recollides en els paràgrafs b) i d) de l'article 58 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions quan els infractors haguessin reintegrat les quantitats i els corresponents interessos de demora sense requeriment previ.

Quan l'import del perjudici econòmic corresponent a la infracció molt greu excedeixi de 30.000 euros, i concorrin alguna de les circumstàncies previstes en els paràgrafs b) i c) de l'apartat 1 de l'article 60 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els infractors poden ser sancionats, a més, amb:

a) Pèrdua, durant un termini de fins a cinc anys, de la possibilitat d'obtenir subvencions, ajudes públiques i avals de l'Administració o altres ens públics.

b) Prohibició, durant un termini de fins a cinc anys, per celebrar contractes amb l'Administració o altres ens públics.

c) Pèrdua, durant un termini de fins a cinc anys, de la possibilitat d'actuar com a entitat col·laboradora en relació amb les subvencions regulades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

L'òrgan competent per imposar aquestes sancions pot acordar la seva publicitat en la Base de dades Nacional de Subvencions.

ARTICLE 19. Entrada en vigor

La present Ordenança és objecte de publicació íntegra en el Butlletí Oficial de la Província i entra en vigor una vegada transcorregut el termini establert en l'article 65.2 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local.