Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA
Núm. 9850
Aprovació defintiva de les Bases per a l’adjudicació dels drets funeraris del Cementeri Municipal declarades caducades per l’Ajuntament Ple en sessió de dia 31 d’octubre de 2017
En data 19 de setembre de 2019 el batle va dictar la següent resolució:
Antecedents
1. Mitjançant Resolució de Batlia núm. 121/2018, de dia 22 de juny de 2018, es va acordar modificar les bases per atorgar les concessions sobre els drets funeraris declarats caducats a la sessió plenària de dia 31 d'octubre de 2017, en el sentit que seguidament es transcriu:
- Eliminar el darrer paràgraf de la base quarta, on deia: “Encara que es reuneixin les condicions abans indicades, només es podrà optar a una unitat d'enterrament per persona”.
- Rectificar l'errada detectada a les bases 5.2, 5.3 i 5.4, i substituir la paraula “tercera” per la paraula “quarta”, en el sentit que els requisits estan continguts a la base quarta i no a la tercera.
2. Aquesta resolució, i el text resultant de les bases modificades, es va publicar al web municipal en la mateixa data del dia 22 de juny de 2018.
3. A efectes d'enllestir la primera de les fases d'adjudicació de drets funeraris que preveu la base 5.1., es fa precís resoldre l'aprovació definitiva de les bases reguladores que han de regir la concessió de drets funeraris sobre les unitats d'enterrament del Cementiri Municipal de Santa Margalida descrites a la base 1.
Per tot això, i fent ús de les atribucions que em confereix l'article 21.1. a), b) i s) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local,
RESOLC:
1r. Aprovar definitivament les bases reguladores que han de regir la concessió administrativa de drets funeraris sobre les unitats d'enterrament del Cementiri Municipal que s'adjunten com annex a la present resolució.
2n. Obrir un termini de dos mesos a comptar des del següent a la publicació de l'anunci d'aquesta aprovació definitiva en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, perquè les persones interessades puguin sol·licitar la concessió directa de les adjudicacions corresponents, per constar en el llibre registre del Cementiri com a titulars del dret en el moment en què es va declarar caducat aquest per l'Ajuntament Ple en la sessió de dia 31 d'octubre de 2017.
3r. Incorporar al procediment totes aquelles sol·licituds que fins aleshores s'hagin ja presentat amb caràcter provisional des de la indicada data de la declaració de caducitat acordada pel Ple de l'Ajuntament de Santa Margalida.
4t. Difondre i donar la màxima publicitat possible a la present resolució i al seu annex, havent-se d'inserir necessàriament al web i a la seu electrònica municipal.”
Santa Margalida, 26 de setembre de 2019
El batle
Martí A. Torres Valls
ANNEX 1
BASES QUE HAN DE REGIR LA CONCESSIÓ ADMINISTRATIVA DE DRETS FUNERARIS SOBRE LES UNITATS D'ENTERRAMENT DEL CEMENTERI MUNICIPAL DE SANTA MARGALIDA
1. OBJECTE
La present concessió té per objecte el dret funerari sobre les unitats d'enterrament del Cementeri Municipal de Santa Margalida que s'indiquen a continuació, de conformitat amb les condicions recollides a les presents bases.
Les identificades amb els números 1 a 46 del Lateral dreta antic.
Les identificades amb els números 2 a 15 del Primer bloc dreta antic.
Les identificades amb els números 16 a 27 del Segon bloc dreta antic.
Les identificades amb els números 28 a 38 del Tercer bloc dreta antic.
Les identificades amb els números 1 a 13 del Quart bloc dreta antic.
Les identificades amb els números 1 a 6 del Cinquè bloc dreta antic lletra D.
Les identificades amb els números 1 a 8 del Sisè bloc dreta antic lletra C
Les identificades amb els número 50 a 95 del Lateral esquerra antic.
Les identificades amb els números 1 a 15 del Primer Bloc esquerra.
Les identificades amb els números 16 a 27 del Segon bloc esquerra antic.
Les identificades amb els números 28 a 38 del Tercer bloc esquerra antic.
Les identificades amb els números 1 a 12 del Quart bloc esquerra antic.
Les identificades amb els números 1 a 6 del Cinquè bloc esquerra antic lletra A.
Les identificades amb els números 1 a 8 del Sisè bloc dreta esquerra lletra B.
El dret funerari ve constituït per l'ús i gaudiment de la unitat d'enterrament i permet al seu titular donar en ella sepultura a cadàvers o restes humans, sense que se li pugui donar altre destí.
L'Ajuntament, amb independència de les obligacions consignades en aquestes bases, conservarà la titularitat de les unitats d'enterrament el dret funerari de les quals és objecte de concessió.
2. RÉGIM JURÍDIC
El contracte que regula les presents clàusules té naturalesa administrativa i es regirà pel disposat en aquestes bases, i en allò que no estigui previst, serà d'aplicació la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de Bases de Règim Local, el Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, pel que s'aprova el Text Refós de les Disposicions Legals vigents en matèria de Règim Local, el Reial Decret 1372/1986, de 13 de juny, pel que s'aprova el Reglament de Béns de les Entitats Locals, la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques, Decret 2263/1974, de 20 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de Policia Sanitària Mortuòria, el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de Contracte del Sector Públic, el Reial Decret 1098/2001, de 12 d'octubre, pel que s'aprova el Reglament General de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques. Supletòriament es regirà, en allò que no s'oposi a las normes anteriors, per les demés normes de Dret Administratiu i, en defecte d'aquestes, seran d'aplicació les normes de Dret Privat.
3.- TERMINI.
D'acord amb l'article 93.3 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques la concessió s'adjudicarà per un termini de 75 anys.
El termini de la concessió començarà a comptar des de la posada en disposició de la unitat d'enterrament, considerant com a tal la data del títol habilitant, que s'expedirà en el termini màxim de deu dies hàbils des del següent a la notificació de l'adjudicació.
4. REQUISITS SOL·LICITANTS.
La concessió del dret funerari s'atorgarà directament a les persones que així ho sol·licitin de conformitat amb criteris i amb el procediment establert a les present bases.
A la sol·licitud hauran d'indicar la unitat d'enterrament sobre la que estan interessats (d'entre les relacionades a la base primera) i acreditar el compliment dels requisits que es fitxen a les presents bases. Una mateixa persona no podrà ser titular de drets sobre més d'una unitat d'enterrament.
Només podran tenir accés als drets funeraris sobre les unitats d'enterrament objecte d'adjudicació, les persones físiques que reuneixin els següents requisits:
Ser major d'edat.
Trobar-se al corrent de pagament en les obligacions tributàries amb l'Ajuntament de Santa Margalida.
Haver nascut a Santa Margalida o tenir-hi fitxada la residencia des de dia 1 de gener de 2017.
Excepcionalment, i per motius degudament justificats, podran tenir-hi accés agrupacions, congregacions i entitats religioses. En aquest cas, aquestes entitats hauran de reunir els següents requisits:
Tenir el seu domicili social en el Municipi de Santa Margalida.
Trobar-se degudament inscrita en els registres corresponents.
Trobar-se al corrent de pagament en les obligacions tributàries amb l'Ajuntament de Santa Margalida.
En aquests casos s'haurà de fer constar a la sol·licitud la destinació de la unitat d'enterrament i l'ús previst dels drets funeraris. Aquestes condicions no podran esser alterades sense l'autorització prèvia de l'autoritat municipal.
5. PROCEDIMENT. TERMINI DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS I CRITERIS D'ADJUDICACIÓ.
5.1. Fase 1.
L'adjudicació de la concessió es realitzarà directament a favor d'aquelles persones que en el llibre registre del Cementeri consten com a titulars del dret al moment en que es va declarar la caducitat del dret funerari, sempre i quan ho sol·licitin. En relació a aquestes persones no serà necessari que compleixin el requisit d'haver nascut o tenir el domicili social Santa Margalida.
Per a la presentació de la sol·licitud d'adjudicació per part d'aquestes persones s'atorga un termini de 2 mesos a comptar des del següent a la a comptar des de la publicació de l'aprovació definitiva de les presents bases en el BOIB.
Finalitzat aquest termini es publicarà a la web municipal un certificat de les unitats d'enterrament respecte de les que no s'ha presentat cap sol·licitud d'adjudicació o aquesta ha estat denegada.
5.2. Fase 2.
En cas que cap de les persones que consten com a titulars del dret al moment en que es va declarar la caducitat sol·liciti la seva adjudicació en el termini de dos mesos atorgat, ja sigui perquè hagin mort o per qualsevol altre motiu, l'adjudicació es realitzarà a favor de la persona o persones que, tot i no complir les condicions de la base quarta, n'acreditin la seva titularitat a través de qualsevol document admissible en Dret, tot tenint en compte que els drets funeraris no es poden transmetre de forma onerosa.
En cas de transmissió “mortis causa”, constitueixen, entre d'altres, mitjans probatoris:
1. En cas de successió testada, escriptura pública de manifestació i acceptació d'herència.
2. En cas de successió intestada, l'acte de declaració judicial o notarial d'hereus abintestat.
En cas de transmissió “inter vivos” constitueix mitjà probatori el document d'escriptura pública de donació i acceptació del donatari.
Per a la presentació de la sol·licitud d'adjudicació per part d'aquestes persones s'atorga un termini de 2 mesos a comptar des del següent a la publicació a la web municipal del certificat a que fa referència el paràgraf tercer de la base 5.1.
Finalitzat aquest termini es publicarà a la web municipal un certificat de les unitats d'enterrament respecte de les que no s'ha presentat cap sol·licitud d'adjudicació o aquesta ha estat denegada.
5.3. Fase 3.
En cas que finalitzat aquest segon termini per a la presentació de sol·licituds encara hi hagi unitats d'enterrament sobre les que no s'hagi formulat cap sol·licitud o havent-se formulat sol·licitud no s'hagi pogut acreditar la seva titularitat a través de qualsevol document admissible en Dret i s'hagi denegat la petició, l'adjudicació es realitzarà a favor de la persona que, complint els requisits establerts a la base quarta, acrediti ser el familiar més proper en grau de la darrera persona allà enterrada i en cas de que hi hagi dos o més familiars del mateix grau, l'adjudicació es farà a favor de la persona o persones que, d'entre aquestes, es designi. En cas que no hagi acord entre elles, es farà un sorteig.
Per a la presentació de la sol·licitud d'adjudicació per part d'aquestes persones s'atorga un termini de 2 mesos a comptar des del següent a la publicació a la web municipal del certificat a que fa referència el paràgraf quart de la base 5.2.
Finalitzat aquest termini es publicarà a la web municipal un certificat de les unitats d'enterrament respecte de les que no s'ha presentat cap sol·licitud d'adjudicació o aquesta hagi estat denegada.
5.4. Fase 4.
Finalment, si encara queden drets funeraris sense adjudicar, l'adjudicació es realitzarà a favor de la persona que declari sota jurament que s'ha fet càrrec del manteniment de la unitat d'enterrament sobre la que sol·licita el dret funerari i davant dos testimonis de coneixement i tinguin i acreditin algun parentesc amb el titular.
Per a la presentació de la sol·licitud d'adjudicació per part d'aquestes persones s'atorga un termini de 2 mesos a comptar des del següent a la publicació a la web municipal del certificat a que fa referència el paràgraf tercer de la base 5.3.
Finalitzat aquest termini es publicarà a la web municipal un certificat de les unitats d'enterrament respecte de les que no s'ha presentat cap sol·licitud d'adjudicació o aquesta hagi estat denegada.
Tendran preferència en l'adjudicació dels drets funeraris les sol·licituds de persones que, complint els requisits d'alguna de les fases, hagin formulat la seva petició una vegada finalitzat el termini per fer-ho, sempre i quan que ho facin fins que finalitzi la Fase 4. És a dir, l'adjudicació del dret funerària es farà respectant el següent ordre de prelació, sigui quin sigui el moment en que es formuli la sol·licitud:
En primer lloc, a favor a favor d'aquelles persones que en el llibre registre del Cementeri consten com a titulars del dret al moment en que es va declarar la caducitat del dret funerari, sempre i quan ho sol·licitin.
En segon lloc, l'adjudicació es realitzarà a favor de la persona o persones que, tot i no complir les condicions de la base quarta, n'acreditin la seva titularitat a través de qualsevol document admissible en Dret, tot tenint en compte que els drets funeraris no es poden transmetre de forma onerosa.
En tercer lloc, a favor de la persona que, complint els requisits establerts a la base tercera, acrediti ser el familiar més proper en grau de la darrera persona allà enterrada i en cas de que hi hagi dos o més familiars del mateix grau, l'adjudicació es farà a favor de la persona o persones que, d'entre aquestes, es designi.
En darrer lloc, a favor de la persona que declari sota jurament que s'ha fet càrrec del manteniment de la unitat d'enterrament sobre la que sol·licita el dret funerari i davant dos testimonis de coneixement i tinguin i acreditin algun parentesc amb el titular.
Finalitzada la fase quarta, no s'admetrà cap sol·licitud i els drets funeraris sobre les unitats d'enterrament “vacants” estaran a disposició de l'Ajuntament.
6. PROCEDIMENT II. LLOC I FORMA DE PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS.
Les sol·licituds es presentaran en el Registre General de l'Ajuntament de Santa Margalida a través de qualsevol dels mitjans prevists a la Llei 39/2015 de 1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, dins del termini indicat a l'apartat anterior.
La presentació de la sol·licitud de participació suposa l'acceptació del contingut de les clàusules o condicions de les presents bases.
7. ESMENA DE LA SOL·LICITUD.
Acabat el termini de recepció de les sol·licituds, el Secretari Municipal expedirà una certificació on es relacionin les sol·licituds formulades i la unitat d'enterrament sol·licitada o, en el seu cas, sobre l'absència de sol·licitants que, juntament amb la documentació presentada, es remetrà a la batlia.
Si s'observessin defectes esmenables a la documentació presentada, es comunicarà verbalment o per mitjans electrònics, informàtics o telemàtics als interessats i es farà públic a la pàgina web, requerint a la persona interessada perquè en el termini màxim de deu dies hàbils esmeni les deficiències, advertint-la que si no ho fa se la tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució que es dictarà en els termes previstos en l'article 21 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
8. ADJUDICACIÓ.
Esmenades les deficiències, el batle requerirà al sol·licitant per a que en el termini de deu dies hàbils a comptar des del següent a aquell en que rebi el requeriment presenti la documentació justificativa de trobar-se al corrent en el compliment de les seves obligacions tributaries amb l'Ajuntament de Santa Margalida
El Batle adjudicarà la concessió de manera motivada dins dels cinc dies hàbils següents a la recepció de la documentació i es notificarà al candidat i simultàniament es publicarà a la web municipal.
Transcorreguts deu dies hàbils, des del següent a la notificació de l'adjudicació, s'expedirà el títol habilitat, iniciant-se a partir d'aquest moment el còmput del termini de la concessió.
En el títol hi figurarà el nom de l'adjudicatari de la concessió del dret funerari. En cas que siguin varis els adjudicataris de la mateixa unitat, es designarà a una única persona que serà, a tots els efectes, el representant davant l'Administració, sense perjudici de la responsabilitat solidària de tots ells. En cas que no es faci aquesta designació, s'entendrà que la representació correspon a la primera persona a favor de la que s'hagi atorgat la concessió.
9. REVERSIÓ
Quan finalitzi el termini de la concessió el dret funerari sobre la unitat d'enterrament revertirà a l'Ajuntament, havent el concessionari d'entregar-la en bon estat de conservació i manteniment. A tal efecte, els adjudicataris podran realitzar les obres de conservació i millora que considerin necessàries, sempre i quan s'ajustin a les normes urbanístiques i demés normativa que es consideri d'aplicació i, en tot cas, prèvia obtenció de llicència o presentació de la comunicació prèvia.
10. RESCAT.
L'Ajuntament es reserva la facultat de deixar sense efecte la concessió abans del venciment del termini, si circumstàncies sobrevingudes d'interès públic ho justifiquessin, rescabalant a l'adjudicatari dels danys que es generessin per tal motiu. Per fitxar la indemnització es tindran en compte els anys que resten per finalitzar la concessió.
11. RESOLUCIÓ DE LA CONCESSIÓ
Son causes de resolució: