Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA

Núm. 9752
Aprovació de l’acord entre l’Ajuntament Valldemossa i els representants del personal en matèria de carrera professional

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament Ple, en sessió ordinària celebrada dia 02 de setembre de 2019, va adoptar l'acord d'aprovació de l'acord de carrera professional horitzontal dels empleats públics de l'Ajuntament de Valldemossa. De conformitat amb els termes i les condicions pactades per a la seva implantació en seu de mesa general de negociació d'empleats públics d'aquest Ajuntament. En compliment del disposat a l'article 38.6 del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic dels empleats públics, es publica el text íntegre normatiu de l'acord esmentat:

ACORD DE CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL DELS EMPLEATS PUBLICS DE L'AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA

Reunits en mesa de negociació, per una banda, els representants de l'Ajuntament de Valldemossa, sr. Nadal Torres Bujosa, batle de Valldemossa i sr. Miguel A. Torres Torres, regidor de Gestió, i per l'altra, els representants dels empleats públics, sr.  Sebastián Juan Calafat, cap brigada i delegat personal laboral i sr. Antonio J. Timoner Rullan, auxiliar administratiu i delegat personal laboral, i delegada personal laboral, sra. Aurora Seguí Mas, administrativa i delegada personal funcionari, acorden la implantació de la carrera professional horitzontal dels empleats públics municipals inclosos a l'àmbit d'aplicació del punt tercer d'aquest acord, excloent-hi el personal polític i el que no tengui la condició d'empleat públic d'acord a la normativa bàsica estatal de funció pública.

1. OBJECTE

Aquest acord pretén establir les bases per implantar la carrera professional horitzontal per tot el personal funcionari tant de carrera com interí, personal laboral fix, indefinit no fix i temporal, sempre que reuneixin els requisits adients recollits a aquest document proposta.

La carrera professional horitzontal ve establerta com un dret dels empleats públics a l´art. 16 del RDLEG 5/2015, de 30 d´octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l´Estatut Bàsic dels Empleats Públics.

La carrera horitzontal consisteix amb la progressió individualitzada de graus, categories, esglaons o altres conceptes anàlegs sense necessitat de canviar de lloc de feina i de conformitat amb l´establert a la lletra b) de l´article 17 i 20.3 del mateix Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

La Disposició addicional dotzena de la Llei de Funció Pública de les Illes Balears estableix que els acord de carrera professional de l'administració locals seran vàlids sempre que s'ajustin a les previsions de l'esmentada Llei

La carrera horitzontal ha de contribuir, així mateix, a l´actualització i perfeccionament de la qualificació d´aquest personal i a la millora de la prestació del servei al ciutadà a l´Ajuntament de Valldemossa.

2. CARACTERÍSTIQUES.

  • És voluntària: correspon al personal inclòs dins l'àmbit d´aplicació decidir si s´hi incorpora i el ritme de progressió als diferents nivells que la configuren, tot complint els requisits establerts.
  • És personalitzada: els reconeixement del nivell té caràcter personal i individual  i s´efectuarà considerant els mèrits presentats per la persona interessada de conformitat amb els principis d´igualtat, mèrit, capacitat i publicitat
  • És progressiva: com a regla general, l´accés als diferents nivells reconeguts en la carrera professional s´efectuarà successivament i de nivell en nivell, de tal manera que l´accés al nivell superior només s´assolirà si s´ha acreditat el reconeixement del nivell immediatament inferior, llevat de la fase extraordinària d´implantació.
  • És irreversible: el nivell reconegut té caràcter irrevocable i consolidat a tots els efectes, llevat de l´aplicació de la sanció de demèrit que preveu l´article 96.1 e de RDLEBEP.
  • És incentivada: el reconeixement de cada nivell està retribuït econòmicament mitjançant el complement de caràcter fix i mensual corresponent.
  • És transparent: les eines del mesurament dels paràmetres i dels criteris que s´hagin d'avaluar es basen en criteris objectius.
  • És oberta: no té limitacions d'accés sempre que es compleixin els requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada nivell.
  • És homologable: s´han de dur a terme les actuacions que permetin l'accés al sistema de carrera professional al personal que prové d'altres administracions, d´acord amb els principis i els criteris d'homologació que es determinin.
  • És independent del lloc o de la plaça que s´ocupi: obtenir un nivell de carrera professional determinat o accedir a un altre no implica canviar el lloc de treball ni l´activitat que el professional desenvolupa.
  • És actualitzable mitjançant la revisió periòdica dels elements que es consideren en l'avaluació, de manera que responguin a la realitat i a les necessitats canviants de l'Ajuntament de Valldemossa i dels seus professionals.

3. ÀMBIT D'APLICACIÓ.

3.1 Personal que ha de percebre la carrera professional.

Els Empleats Públics de l´Ajuntament de Valldemossa i dels seus Organismes Autònoms que tenen dret a percebre la carrera professional horitzontal són:

a. Personal funcionari de carrera i personal laboral fix.

b. Personal funcionari interí i personal laboral temporal que hagin assolit un nivell dins l'Ajuntament de Valldemossa i altres administracions públiques.

c. Funcionaris de la Policia Local amb situació de segona activitat, amb o sense destinació.

d. Personal laboral indefinit no fix que hagin assolit un nivell dins l'Ajuntament de Valldemossa i altres administracions públiques.

3.2 Personal que no ha de percebre la carrera professional.

  • Personal eventual.
  • Personal d'alta direcció que no tengui la condició d'empleat públic de l'ajuntament de Valldemossa.

4. REQUISITS

La primera adquisició de nivell, en el moment inicial d'aplicació de la carrera professional, serà d'una sola vegada, tenint en compte els anys de serveis prestats i les hores de formació determinades per assolir el nivell. En aquesta primera instància es tindran en compte totes les hores realitzades durant la vida laboral a l'administració pública. S'entendrà en aquesta primera instància, i als únics efectes d'assolir el nivell inicial, que tots els mesos treballats a l'Ajuntament de Valldemossa o altres administracions públiques, es computaran com del grup de cotització en vigor,  a la data de la signatura del present acord.

Per acreditar la formació i així poder adquirir el nivell corresponent d'acord al temps treballat, tota la documentació que acrediti la formació realitzada s'haurà de presentar per registre d'entrada, segons s'estableix a la disposició transitòria segona d'aquest acord.

La formació presentada fora de termini no es valorarà per a adquirir el nivell corresponent.

Seran vàlids el cursos d'aprofitament que es defineixin a les àrees de formació comunes a més de les pròpies del lloc o unitat de feina, com també els d'igualtat de gènere, prevenció de riscos i ofimàtica per a tots els llocs de feina així com els que se determinin sempre que siguin oficials o impartits per una entitat acreditada a l'efecte. Els cursos d'assistència es valoraran a raó de la meitat de les hores que aquests acreditin.

L'Ajuntament de Valldemossa crearà una comissió d'avaluació i disposarà d'un termini màxim de tres mesos per valorar la documentació i definir el nivell assolit per a cada treballador.

TAULA DE LES HORES DE FORMACIÓ PER ASSOLIR NIVELLS INICIALS.

funciona ris

SubgrupA 1

SubgrupA 2

Grup B

SubgrupC 1

SubgrupC 2

Altres grups

laborals

grup 0

grup I

grup II

grup III

grup IV

    grups V i VI

Nivell I

35

30

25

20

15

10

Nivell II

70

60

50

40

30

20

Nivell III

105

90

75

60

45

30

Nivell IV

140

120

100

80

60

40

L'Ajuntament de Valldemossa dissenyarà un pla de desenvolupament de l'acompliment per a garantir que els serveis públics municipals lliuren els serveis a través dels treballadors municipals amb la màxima eficàcia i eficiència, eix vertebrador de la carrera.

Dit pla de desenvolupament de l'acompliment serà negociat amb la representació sindical de la Mesa General Empleats Públics de l'Ajuntament i necessàriament durà integrat un pla de formació extret de l'anàlisi de necessitats formatives o bé de les accions formatives que l'ajuntament programarà cada any.

Es crearà una comissió de seguiment i control que es reunirà cada any dins la primera quinzena de desembre per validar la formació presentada durant l'any per a mantenir els nivells

5. ESTRUCTURA.

1. La carrera horitzontal s'estructura en quatre nivells, cadascun dels quals el professionals han de romandre un període mínim de temps per adquirir les competències necessàries per accedir al nivell superior.

2. El període mínim de serveis prestats per accedir a cada nivell son el següents:

a) Nivell I: 5 anys.

b) Nivell II: 5 anys des de l'accés al nivell I o 10 anys de servei.

c) Nivell III: 5 anys des de l'accés al nivell II o 15 anys de servei

d) Nivell IV: 5 anys des de l'accés al nivell III o 20 anys de servei

3. Es consideren serveis prestats als efectes de requisits d'experiència prèvia d'accés a la carrera professional horitzontal, els períodes de temps en situació de servei actiu o en situació amb reserva de lloc de feina exercits a un lloc del mateix cos o escala - i especialitats, si escau - o en una categoria professional equivalent a qualsevol administració pública.

4. També, es computen els serveis prestats en altres categories, cossos o escales i especialitats, si escau o categoria professional.

5. S'entendrà com a temps de treball efectiu mínim de permanència, el temps transcorregut en alguna de les situacions administratives següents:

a.  Servei actiu.

b.  Serveis especials.

c.  Serveis en altres administracions públiques.

d.  Excedència voluntària per raó de violència de gènere, en els termes que estableix l´art. 89.5 del TREBEP.

e. Excedència per cura de familiars.

f. Excedència forçosa.

g. Excedència especial que es regula en el Decret 5/2012.

6. L´obtenció del nivell dona dret al reconeixement d´aquest nivell.

7. Als empleats públics contractats a temps parcial o amb jornada reduïda se'ls farà una reducció proporcional de la retribució de la carrera professional que els pertoqui. No obstant això, pel que fa al còmput d'anys de serveis prestats no es reduirà en cap cas.

6. CALENDARI D'IMPLANTACIÓ.

La carrera professional s'implantarà, i es percebrà a compte la quantia corresponent al grau o nivell de carrera que es reconegut inicialment, amb efectes econòmics de dia 1 de gener de 2019 amb el següent calendari:

h. 30% del total, amb efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2019.

i. 60 % del total, amb efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2020.

j. 100 % amb efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2021.

Per poder continuar cobrant la carrera professional a partir d'1 de gener de l'any següent, s'haurà de realitzar la formació aprovada al pla de formació abans de dia 30 d'octubre de l'any anterior. Aquesta s'haurà d'acreditar entre l'1 de novembre i 30 de novembre, per tal que dins la primera quinzena de desembre es pugui avaluar validar la formació presentada durant l'any per mantenir o assolir els nivells.

El empleats públic amb dret a percebre el complement de carrera professional i que compleixin l'edat de jubilació els propers anys, percebran els percentatges de carrera que és detallen a la següent taula:

 

PERCENTATGES A COBRAR

Any jubilació

2019

2020

2019

70%

0 %

Any jubilació 2019 2020

2020

30%

100%

7. COMPLEMENT RETRIBUTIU DE CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL.

Les retribucions, en còmput anual, dels complements de carrera corresponents a cadascun dels nivells assenyalats son les següents:

funcionaris

SubgrupA 1

SubgrupA 2

Grup B

SubgrupC 1

SubgrupC 2

Altres grups

laborals

grup 0

grup I

grup II

grup III

grup IV

grups V i VI

Nivell I

3.000 €

2.400 €

2.200 €

2.000 €

1.700 €

1.300 €

Nivell II

6.000 €

4.560 €

4.080 €

3.600 €

2.900 €

2.200 €

Nivell III

9.000 €

6.660 €

5.960 €

5.250 €

4.200 €

3.000€

Nivell IV

12.000 €

8.640 €

7.280 €

7.000 €

5.500 €

4.500 €

Així mateix aquests nivells i aquestes retribucions per a cada grup o subgrup s´estableixen igualment per el personal laboral, segons les categories equivalents previstes al seu conveni col·lectiu.

El personal funcionari i laboral que es trobi inclòs a l'àmbit subjectiu d´aplicació d´aquest acord, percebrà, amb efectes retroactius d´1 de gener de 2019, la quantia corresponent en el grau o nivell de carrera professionals que tingui reconegut.

Esdevé necessari adaptar la despesa generada a les regles d'equilibri pressupostari.

S'abonarà el complement de carrera professional mensualment mentre s'estigui d'alta a la seguretat social a l'Ajuntament de Valldemossa.

8. MANTENIMENT DE NIVELL. AVALUACIÓ DE L'ACOMPLIMENT.

L'Ajuntament establirà un Pla de formació específic per al personal municipal acollit a la carrera professional fixant un mínim de temps de formació específica que no podrà ser inferior a les hores de la següent taula:

TAULA DE LES HORES ANUALS NECESSÀRIES PER NIVELLS

funcionaris

SubgrupA1

SubgrupA2

Grup B

SubgrupC1

SubgrupC2

Altres grups

laborals

grup 0

grup I

grup II

grup III

grup IV

grups V i VI

Hores anuals

35

30

25

20

15

10

Els treballadors poden realitzar formació dins la seva jornada laboral, tal i com està regulat.

A efectes de la carrera professional, la formació haurà de ser preferentment presencial i serà valida la formació en línia, s'haurà de presentar un certificat d'aprofitament i no d'assistència.

L'incompliment de la formació comportarà la suspensió del complement de carrera professional per al personal afectat, llevat que l'incompliment sigui per causes de força major, que se descriuran al document d'avaluació de l'acompliment preceptiu.

En cas de que es suspengui el complement de carrera professional s'obrirà un procediment, amb audiència de l'interessat i dels representants del personal a la Mesa corresponent, procediment que conclourà amb l'establiment de les mesures per restablir l'eficiència del servei i del nivell de carrera si s'escau.

9. PROGRESSIÓ DE NIVELL.

Per a que els treballadors acollits al sistema de carrera professional horitzontal puguin progressar al nivell superior han de complir amb la següent regla:

Acreditar el temps de serveis prestat requerit per a cada nivell d'acord amb l'apartat 5.b)

Complir amb els requisits enumerats a aquest document

 

​​​​​​​10. CRITERIS DE PONDERACIÓ DELS SERVEIS PRESTATS.

Per a aquell personal que compti amb serveis prestats a distints grups professionals s'aplicarà una regla de ponderació d'aquests serveis a l'efecte de determinar la seva inclusió a un o altre nivell dins el grup  professional en que presta servei en l'actualitat.

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup A1 o del seu equivalent del personal laboral:

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

0.8

0.7

0.6

0.5

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup A2/B o del seu equivalent del personal laboral:

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

0.8

0.6

0.5

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup C1 o del seu equivalent del personal laboral:

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

1

0.8

0.6

Dies prestats per personal de cossos i escales del grup C2 o del seu equivalent del personal laboral:

Com a A1

Com a A2/B

Com a C1

Com a C2

Com a E/AP

1

1

1

1

0.8

11. PROCEDIMENT PER OBTENIR ELS NIVELLS DE CARRERA PROFESSIONAL HORITZONTAL.

1. El procediment d'accés als diferents nivells que integren la carrera professional horitzontal s'inicia d'ofici per l'òrgan competent mitjançant la aprovació de la convocatòria corresponent, que ha de tenir caràcter anual.

2. Les sol·licituds s'han de presentar per escrit o pel procediment telemàtic que es prevegi, d'acord en la forma i el termini que estableixi la convocatòria, i adjuntant els documents que justifiquin que es compleixen els requisits per participar en l'accés al nivell. El compliment dels requisits vindrà referit al dia de l'expiració del termini fixat amb la convocatòria per presentar sol·licituds.

3. D'avaluar els mèrits aportats per la persona interessada, s'encarrega la Comissió de Seguiment i Avaluació, per comprovar que es compleixen els mínims exigits per accedir  al nivell. A tal fi, s'incorporarà informe que emetrà el comissió avaluadora, on s'acreditarà la formació per cada treballador que sol·liciti la carrera professional.

S'hauran d'acreditar els serveis a la Administració Pública amb indicació del grup/nivell a que pertany per cada un del dies pel que ha prestat servei.

4. El procediment ha de tenir una durada màxima de quatre mesos (dos mesos per acreditar la formació realitzada i dos mesos per valorar la documentació i definir el nivell assolit per a cada treballador) i finalitza amb la resolució motivada pel Ple o organisme competent atès l'acord adoptat per la Mesa General d'Empleats Públics. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'acord amb la normativa aplicable.

5. Els efectes econòmics es retrotrauran l'endemà de l'acreditació del nivell assolit per part de l'interessat/da.

6. Durant l'any en que s'hagi obtingut un nivell de carrera professional, no serà necessari realitzar formació per mantenir aquest nivell assolit. Però si que serà necessari realitzar formació per poder accedir a un nivell superior durant l'any següent, i així successivament

7. Es podrà accedir de manera excepcional un treballador de nova incorporació de caràcter fix, funcionari de carrera o habilitat nacional, o be d'un retorn d'una excedència, comissió de serveis o altra situació administrativa en la que es pugui trobar en el moment que es realitzi el procediment d'obtenció de nivell.

12 ÒRGANS DE VALORACIÓ DE LA CARRERA PROFESSIONAL.

12.1 L'Òrgan de representació del personal competent per proposar a l'òrgan municipal que pertoqui la modificació dels presents acords serà la Mesa General d'Empleats Públics, formada pel Batle o Batlessa, pel regidor/a de personal, per un regidor/a de cada partit de l'oposició, així tècnics designats pel mateixos entre el personal funcionari de l'Ajuntament amb coneixements i experiència jurídica suficientment acreditada dins l'administració, els delegats de Personal.

A l'efecte de l'adequada valoració dels requisits necessaris per l'accés al diferents nivells de carrera professional, es crearà òrgan competent que serà la Comissió de seguiment i avaluació, la qual estarà formada de manera equitativa entre l'administració i representació per part dels treballadors on la seva equivalència serà equivalent a la representació de la Mesa General d'Empleats Públics d'aquest Ajuntament de Valldemossa.

12.2 Tots els acords adoptats a la Mesa General d'Empleats Públics seran vinculants per a la seva aplicació.

12.3 La Comissió de Seguiment i Control que es reunirà cada any dins la primera quinzena de desembre per validar la formació presentada durant l'any per mantenir o assolir els nivells.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES.

PRIMERA. La implantació inicial dels nivells de carrera professional dels empleats públics de l'Ajuntament de Valldemossa que, donaran dret a percebre els pagaments a compte en caràcter retroactiu a 01/01/2019, serà una vegada aprovat els Pressupostos Municipals de l'Ajuntament de Valldemossa, si la data d'entrada en vigor dels pressupostos fos posterior a 01/01/2019.

SEGONA. Per accedir a nivell de carrera professional a efectes de dia 01/01/2019, s'hauran de presentar els requisits (formació i antiguitat) mitjançant registre d'entrada abans de dia 15/12/2019, amb efectes econòmics a partir de dia 01/01/2019. Es consideraran tots aquells cursos de formació acreditats amb anterioritat al dia 15 de desembre de 2019. Aquets cursos, en cap cas, computaran per acreditar formació dins el període corresponent al 2020, que finalitza el 30 d'octubre de 2020.

Recursos.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, es podran interposar, alternativament, els recursos següents:

- Directament el recurs contenciós administratiu davant el jutjat del Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partit del dia següent de la seva publicació.

- El recurs de reposició potestatiu davant el Ple de l'Ajuntament, en el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent de la publicació de la present resolució. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició, que es produirà pel transcurs d'un mes de  la seva presentació sense que s'hagi resolt expressament no s'hagi notificat, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, davant el jutjat del Contenciós Administratiu de Palma en el termini de sis mesos, comptadors a partit del dia següent a la desestimació presumpta.

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

Valldemossa, 1 d'octubre de 2019

El Batle

Nadal Torres Bujosa