Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 9563
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte modificat núm. 1 del projecte d’adaptació de la carretera del far a Portocolom- camí del Far (Fase 1) (88a/2019)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 01 d'agost de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte modificat núm. 1 del projecte d'adaptació de la carretera del far a Portocolom- camí del Far (Fase 1)
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació.
- L'Ajuntament de Felanitx remet a la CMAIB (entrada 14/06/2017) ofici sol·licitant un informe de consulta d'exoneració o tramitació d'avaluació ambiental sobre l'avantprojecte que ara s'avalua.
- L'informe de consulta de 13/09/2017, va ser tramès des de la CMAIB a l'Ajuntament de Felanitx (entrada 21/09/2017). En dit informe s'exonerava aquest avantprojecte de tramitació ambiental.
- L'Ajuntament de Felanitx remet a la CMAIB (4/01/2018) ofici adjuntant un informe de Demarcació de Costes de les Illes Balears de 14/12/2007 que exposa que la major part del recorregut d'aquest sender discorr per Domini Públic Marítimo-terrestre (DPMT).
- Des de la CMAIB, una vegada vist l'informe de Demarcació de Costes, es contesta a l'Ajuntament de Felanitx (entrada 10/01/2018) que, a judici del Servei d'Assessorament Ambiental, es reitera que aquest projecte no està sotmès a avaluació ambiental ja que no afecta l'orografia del DPMT.
- No obstant això, el projecte que va ser objecte de consulta a la CMAIB i quan ja començava a executar-se, s'ha modificat i s'han hagut d'introduir algunes actuacions d'obra que modifiquen l'orografia existent dins DPMT. Per tant, aquest projecte s'ha de sotmetre a una AIA simplificada d'acord amb l'art. 14.2 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost d'Avaluació Ambiental a les Illes Balears.
El projecte modificat que ara s'avalua ha de ser objecte d'una avaluació ambiental simplificada ja que s'inclou a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, a l'Annex 2 Grup 7. Altres projectes punt 10. Passeigs marítims o senders litorals que alterin l'orografia del DPMT.
2.Descripció i ubicació del projecte
Aquest projecte ja s'està executant dins l'àmbit de Portocolom, concretament vora la carretera que va al far (camí des far) dins la finca pública Tancat de Sa Torre.
Amb el projecte d'adaptació d'aquesta carretera s'està establint un itinerari per a vianants, la finalitat del qual és que no transitin per la carretera i preservar així la seva seguretat.
El sender que es realitza discorr paral·lel a la carretera per terrenys de garriga baixa d'ullastres i mates amb algunes savines i pins, complementats per pastures de fenàs i geòfits. Dits terrenys tenen la categoria d'ANEI d'Alt Nivell de Protecció (SRP-AANP) i estan afectats per APRs d'incendis (grafiada al PTI) i al començament del sender, des del Rieutó, també per inundació.
Després d'haver avaluat diferents alternatives, aquest sender per a vianants a la seva fase 1 (des des Riuetó fins el Babo) té un longitud de 757,44 m i 2 metres d'amplada. Després està previst realitzar una fase 2 per terrenys privats i perllongar aquest itinerari fins a la platja dels Arenals.
El sender en aquesta fase 1 es realitza de diferent manera segons la orografia i característiques del terreny:
Trams de sauló (total 501,12 m del sender). Es procedirà a la neteja i desbrossament de la vegetació, per després aplicar la terra compactada i estabilitzada.
Trams de passarel·la elevada de fusta (total 256,32 m del sender). S'instal·larà en aquells trams amb pendent.
Trams de sauló amb mur de pedra en sec (total 238 m del sender). Quan sigui necessari a la part inferior (costat de la carretera) la capa de sauló se sostendrà mitjançant l'execució d'un mur de pedra en sec d'aproximadament 40 cm d'amplada i 50 cm d'altura màxima.
També s'ha projectat fer un espai tipus mirador amb 3 bancs de fusta de 300 cm i una paperera de fusta cada 150 m. Així com s'instal·laran 5 caixes-niu per ocells i 2 per quiròpters i també 2 menjadores per ocells.
Cal a dir que d'aquest sender els trams de sauló ja s'han executat, que actualment s'executen els trams de passarel·la elevada i s'està a l'espera d'autorització de realitzar el trams de sauló amb paret seca.
3.Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental, s'han realitzat les consultes següents:
-Servei de Planificació al Medi natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (entrada 24/05/2019).
-Servei de Protecció d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (entrada 24/05/2019).
-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat (entrada 24/05/2019).
-Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics (entrada 24/05/2019).
A dia d'avui, de les consultes realitzades, s'han rebut els informes següents:
-Servei de Planificació al Medi natural de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de 5 de juny de 2019 (entrada 5/06/2019). Que conclou que els terrenys on es vol executar aquest projecte es troben fora de XN 2000 i si les obres es fan segons les mesures correctores de l'EIA no s'afectarà al LIC 5310099 proper de Portocolom.
-Servei de Protecció d'Espècies de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de 9 de juliol de 2019 (entrada 11/07/2019). Informa favorablement el projecte, recomanant que s'elimini l'espècie exòtica invasora Carpobrotus edulis en cas de la seva presència.
4.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
Una vegada analitzats els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'AA per aquest projecte, cal exposar les consideracions tècniques següents:
Una vegada vist i avaluat aquest projecte modificat cal a dir que el sender en total està ocupant una superfície de 1526 m2 dins un AANP, on hi ha vegetació de garriga amb algunes savines i pastures anuals amb geòfits.
No obstant això, la documentació presentada ens exposa que és un projecte que evitarà la tala d'arbres i al màxim la pèrdua de vegetació. També hi ha trams elevats amb passarel·la de fusta tractada que permetran el pas de la fauna. Per tant, es considera que serà un sender que per les seves dimensions, materials i formes, s'integrarà en l'entorn. Aquest tipus de senders pel seu mínim impacte són els que es fan servir a molts d'espais naturals com a itineraris d'ús públic.
Amb la seva execució es reduiran els riscos sobre els vianants que actualment transiten per la carretera del far.
D'acord amb l'article 76 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, Agrària de les Illes Balears, les APRs d'incendis seran les grafiadas com a Zones d'Alt Risc d'Incendis (ZAR) del Pla de defensa d'incendis forestals en vigor i no les grafiades i delimitades al PTI de Mallorca. Consultant l'IDEIB, es veu que el sender sí que afecta a una APR d'incendis inclosa al PTI, però no a una ZAR, per tant per l'esmentat article de la Llei Agrària ja no discorr per una APR d'incendis.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte modificat núm. 1 del projecte d'adaptació de la carretera del far a Portocolom- camí del Far (Fase 1), atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin les mesures correctores/protectores contingudes en el document ambiental presentat, i els condicionants següents:
1.Atès la presència de xorrec (Sylvia balearica), ocell endèmic que viu a les garrigues, les obres s'hauran de realitzar fora de l'època de nidificació d'aquesta espècie entre finals de març i finals de juny.
2. Cal preservar els exemplars de savina (Juniperus phoenicea) de la zona.
3. Es desaconsella utilitzar menjadores i cal substituir-les per bevedors que s'omplin amb l'aigua de pluja , molt necessaris per la fauna en època estival.
4. S'hauran d'eliminar les papereres del projecte ja que acaben essent un punt d'acumulació de residus. Es col·locaran cartells de bones pràctiques ambientals.
5. L'itinerari és exclusivament per a vianants; a les seves entrades s'hauran de col·locar sistemes perquè no puguin accedir-hi bicicletes i vehicles motoritzats.
6. Tal com apunta l'informe del Servei de Protecció d'Espècies de 9/07/2019 és necessari eradicar les espècies al·lòctones (Carpobrotus spp. o altres) que hi hagi a la zona on discorr el sender.
Segon. Aquesta proposta de Resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Tercer. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d'AIA.
Quart. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Cinquè. L'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, d'autorització de projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Palma, 2 de setembre de 2019
El president de la CMAIB,
Antoni Alorda Vilarrubias