Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 9538
Acord de Consell Executiu del Consell Insular de Menorca de data 16.09.2019, relatiu a l'aprovació de les bases que regulen la concessió d'ajuts del Consell Insular de Menorca per a estades a centres terapèutics o residencials ubicats fora de Menorca i per a desplaçaments i allotjaments associats, i aprovació de la convocatòria corresponent a l'any 2019 (Exp. 1819-2019-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'equip de govern del Consell Insular de Menorca té la voluntat de continuar col·laborant econòmicament, mitjançant ajuts de caràcter individual i no periòdic, perquè les persones amb problemes derivats d'alguna discapacitat, addició o trastorn de conducta que no poden ser ateses a l'illa de Menorca ni a cap recurs de la xarxa pública de les Illes Balears, puguin ser ateses en centres especialitzats ubicats en altres indrets i que es pugin facilitar els desplaçaments de la persona beneficiària i dels seus familiars o acompanyants que derivin de l'ingrés i dels seguiments terapèutics necessaris en aquests centres especialitzats ubicats fora de Menorca.

Per açò, conformement amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, i en el marc del que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social;

ACORD:

Primer.- Aprovar les Bases que regeixen la concessió d'ajuts per a estades a centres terapèutics o residencials ubicats fora de Menorca i per als desplaçaments i allotjaments derivats, que s'adjunten en annex.

Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2019, que es regeix per les bases a què s'ha fet referència en el punt anterior d'acord amb les condicions següents:

a) Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària 4800006 del Programa 23131 del pressupost general vigent del Consell Insular de Menorca, amb un import màxim de 60.000,00 €. Aquest import únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.

b) El termini de presentació de sol·licituds comença l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i es poden presentar fins al 31 d'octubre de 2019.

Tercer.- Aprovar la correcta justificació dels correlatius ajuts concedits rm la convocatòria d'ajuts per a estades a centres fora de Menorca de l'any 2018.

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS PER A ESTADES A CENTRES TERAPÈUTICS O RESIDENCIALS UBICATS FORA DE MENORCA I PER A DESPLAÇAMENTS I ALLOTJAMENTS ASSOCIATS

1. OBJECTE I FINALITAT

1.1. L'objecte d'aquestes bases és establir i regular els ajuts econòmics del Consell Insular de Menorca destinats a subvencionar estades terapèutiques o residencials a centres ubicats fora de l'illa de Menorca i a subvencionar desplaçaments i allotjaments de les persones usuàries d'aquests centres o dels seus familiars.

Les estades terapèutiques o residencials estan adreçades a l'atenció de persones amb discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica, així com a abordar situacions on es presentin dificultats per addiccions o trastorns de conducta.

1.2. Aquests ajuts persegueixen les finalitats següents:

a) Possibilitar l'atenció social o sociosanitària a persones de les quals els serveis socials o sanitaris públics han valorat que necessiten una estada en un centre residencial o terapèutic per al qual no hi ha recursos disponibles en els sistemes públics de protecció social a Menorca.

b) Facilitar els desplaçaments i allotjaments de les persones usuàries d'aquests centres i de les seves famílies, que generen una despesa extraordinària.

1.3. L'ajut es concep com una eina més per aconseguir els objectius definits pels serveis socials envers la persona o família destinatària, i no com un fi en si mateix. La sol·licitud ha de formar part, per tant, d'un pla d'intervenció mitjançant el qual l'ajut pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.

1.4. Les sol·licituds respecte les estades efectuades durant el mes de desembre de l'any 2018 i durant els mesos de gener a novembre de 2019 es poden presentar a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i fins al 31 d'octubre del 2019.

1.5. Es procurarà, sempre que sigui possible, que el sol·licitant, els seus familiars i altres administracions cofinancin part de l'objecte o del servei al qual va destinat l'ajut.

1.6. Els beneficiaris dels ajuts en seran les persones destinatàries finals (en concepte d'estada en el centre residencial o terapèutic o per desplaçament i allotjament), amb independència de la persona sol·licitant, que pot ser diferent pel fet d'exercir la representació legal del beneficiari.

2. TIPOLOGIA D'AJUTS

Aquests ajuts abasten la classificació següent segons les necessitats que s'hagin d'atendre:

2.1. Ajuts per a estades en centres residencials o terapèutics

Centres terapèutics o residencials d'atenció a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental

Centres terapèutics o residencials d'atenció a persones amb discapacitat intel·lectual

Centres terapèutics o residencials d'atenció a persones amb discapacitat física

Centres terapèutics o residencials de deshabituació o d'atenció per a persones amb algun tipus d'addició

Centres terapèutics o residencials d'atenció a persones amb trastorns de conducta

2.2. Ajuts per a transport i desplaçaments i allotjament derivat

Desplaçaments per a la persona beneficiària de l'estada en el centre terapèutic o residencial

Desplaçaments i allotjament per a acompanyants, quan sigui necessari

Desplaçaments i allotjament per a visites de familiars, en el cas que sigui recomanable per a l'adequada evolució de la persona o per tal que participi en sessions terapèutiques familiars.

3. REQUISITS GENERALS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES

Poden sol·licitar la subvenció les persones que compleixin els requisits següents:

3.1. Estar empadronat en un municipi de Menorca en el moment de presentar la sol·licitud, excepte en els casos de petició de renovació d'ajuts concedits en convocatòries anteriors respecte al mateix recurs que se sol·licita.

3.2. Tenir més de 18 anys o bé menors emancipats. Excepcionalment, també hi tenen dret els menors de 18 anys quan un informe social o tècnic justifiqui la necessitat i aconselli la necessitat del recurs.

3.3. Estar dins els sectors de població objecte de la convocatòria, és a dir: persones amb discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica o persones que presenten dificultats per addiccions o trastorns de conducta.

3.4 Justificar, mitjançant informes professionals, la necessitat de recurs residencial o terapèutic i la impossibilitat o no adequació d'accés a un recurs adient a la xarxa pública de serveis socials o de salut de Menorca.

4. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM

4.1. Els ajuts que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin a la convocatòria.

4.2. En el cas dels ajuts per a estades en centres terapèutics o residencials (tipus 2.1) es finançarà com a màxim el 75 % del cost total, encara que de forma excepcional, i per les circumstàncies socioeconòmiques dels beneficiaris, es pot superar aquest percentatge. En qualsevol cas, es valorarà la situació econòmica i sociofamiliar, així com la possibilitat d'altres administracions o entitats de participar en el finançament, atenent les propostes dels informes assenyalats el punt 6 a i b.

4.3. El finançament de les despeses d'allotjament, transport i desplaçament de les persones usuàries, dels familiars, tutors o similars (tipus 2.2) serà el següent:

Concepte

Import màxim

anual de l'ajut

Màxim per

desplaçament

(transport i allotjament)

Transport, desplaçament i allotjament entre Illes (Balears)

 

1.200 €

 

300 €

ransport, desplaçament i allotjament a la península

 

2.160 €

 

540 €

Les persones que poden tenir dret a les despeses de transport. desplaçament i allotjament són els familiars fins al segon grau de consanguinitat i afinitat. Excepcionalment, també hi poden tenir dret altres familiars, quan un informe social justifiqui la necessitat de la visita d'aquestes persones.

De manera excepcional es poden superar aquests imports quan hi concorrin circumstàncies socioeconòmiques que dificultin la possibilitat d'atendre les despeses de les estades o els desplaçaments i hi hagi una valoració tècnica que els consideri adequats i recomanables per a l'evolució terapèutica de la persona resident al centre.

En el cas que les sol·licituds i els drets d'ajuda dels beneficiaris superin el límit de l'import global de la convocatòria, es reduiran proporcionalment, donant prioritat i garantint en primer lloc les ajudes per estades a centres terapèutics o residencials en la seva totalitat per damunt dels ajuts per concepte de desplaçament i allotjament.

Són subvencionables les despeses realitzades entre l'1 de desembre de 2018 i el 30 de novembre de 2019.

5. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS

Les subvencions que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts sempre que no siguin ja finançats directament o indirectament pel Consell Insular de Menorca pels mateixos concepte i període, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca en la forma establerta en aquestes bases.

L'import de les subvencions que es concedeixin no pot superar en cap cas, de manera aïllada o en concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

En qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per a la mateixa finalitat, quan el conjunt d'ajudes rebudes superi el cost total de l'activitat subvencionada, potà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

Resten exclosos dels ajuts els casos que presentin una problemàtica que no es correspon amb les competències materials que té atribuïdes el Consell Insular de Menorca en matèria de serveis socials i assistència social.

6. SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ

Les sol·licituds s'han de formalitzar electrònicament d'acord amb el model normalitzat que figura com a annex 1 d'aquestes bases, el qual es facilitarà als serveis socials comunitaris del municipi de residència del sol·licitant, així com a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, pl. de la Biosfera, 5; a les oficines administratives de Ciutadella, pl. de la Catedral, 5, i a la pàgina web de la institució www.cime.es.

Les sol·licituds s'han de lliurar als serveis socials de l'ajuntament on estigui empadronada la persona beneficiària o, en el cas de tractar-se d'una persona usuària d'algun servei especialitzat de serveis socials del Consell Insular de Menorca, a aquest mateix servei. Els serveis socials municipals o bé el serveis especialitzats del Consell Insular de Menorca adreçaran la sol·licitud i la resta de documentació requerida al Departament de Benestar Social del Consell Insular de Menorca.

Les sol·licituds han d'anar acompanyades de la documentació següent:

a) Informe social i proposta concreta de finançament emesa pels serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats del Consell Insular que corresponguin. La sol·licitud ha d'anar acompanyada dels informes tècnics dels organismes o entitats competents en la valoració de cada cas, els quals han d'incloure una proposta concreta de participació entre totes les parts implicades: família, ajuntament on està empadronat el/la beneficiari/a i el Consell Insular de Menorca.

b) Els informes socials, psicològics i mèdics que corresponguin i justifiquin les circumstàncies que motiven la petició de l'ajut, així com informació sobre les característiques del centre sol·licitat. Quan la persona ja resideixi al centre i se sol·liciti una renovació de l'ajut, un informe de l'equip terapèutic corresponent on es reculli el pla de treball i l'evolució de l'usuari.

c) Còpia del DNI de la persona beneficiària i del/la sol·licitant, si és una persona distinta de la persona beneficiària, i del seu representant, si escau.

d) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.

e) Còpia del certificat d'empadronament de la persona beneficiària.

f) Còpia del llibre de família de la persona beneficiària.

g) Justificació dels ingressos o les rendes de la persona beneficiària i de la seva unitat familiar, si escau, així com dels ingressos per altres ajudes amb la mateixa finalitat (ajudes d'altres administracions públiques, prestacions econòmiques per dependència, prestacions econòmiques vinculades al servei, etc.) La justificació de les rendes s'ha de fer mitjançant un certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF de l'any 2019 referida als ingressos del 2018. Si no hagi fet declaració de l'IRPF s'ha de presentar un certificat d'imputacions de l'IRPF de 2018 (si no s'ha autoritzat la consulta de les dades tributàries, aquests documents es poden sol·licitar a través d'Internet a la pàgina web de l'AEAT www.agenciatributaria.es, o bé directament a l'enllaç següent https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml).

Si s'ha autoritzat la consulta s'ha d'adjuntar el Document d'autorització per a la consulta de dades tributàries (segons l'article 95.1 k) de la Llei 58/2003 general tributària) emplenat i signat per el/la sol·licitant o el/la beneficiària i per cada un dels membres computables de la unitat familiar (annex 3) i en aquest cas no fa falta presentar els certificats esmentats més amunt.

h) Declaració responsable signada per la persona beneficiària, o pel sol·licitant si és una persona distinta de la persona beneficiària, de no haver rebut ajuts econòmics, en el mateix any natural, d'altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d'haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda (annex 2).

i) Còpia del certificat oficial de grau de discapacitat o resolució del reconeixement del grau de dependència, en el seu cas, expedida per l'Administració autonòmica competent.

j) Declaració responsable signada la persona beneficiària, o pel sol·licitant si és una persona distinta de la persona beneficiària, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari de les subvencions públiques recollides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003, el model de la qual s'adjunta com a annex 4 d'aquestes bases.

k) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l'ajuda.

l) Document de designació de compte bancari de la persona beneficiària o del seu representant, en el seu cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del Consell Insular, lal qual cosa s'ha de fer constar expressament (annex 5).

m) Acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social davant l'Administració estatal i local mitjançant els certificats corresponents, que es poden substituir per la declaració responsable a què es refereix l'article 24 del Reglament de la Llei general de subvencions si la quantia màxima que es pot atorgar a cada beneficiari no supera en la convocatòria l'import de 3.000 euros. També es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar directament el compliment d'aquests obligacions, i en aquest cas no s'han d'aportar els certificats corresponents.

Amb caràcter general, no es necessari presentar la documentació requerida en les lletres c, e, f, i i l si ja consta en els arxius del Consell Insular de Menorca o si no ha manifestat oposició expressa per a la seva consulta, d'acord amb el que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En el cas que la documentació ja figuri en els arxius del Consell Insular de Menorca, s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud marcant l'opció corresponent.

Si ha exercit el dret d'oposició a la consulta o obtenció de la documentació requerida i consultable per l'Administració del Consell Insular de Menorca mitjançant plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, ha d'aportar la documentació requerida més amunt.

D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els consentiments esmentats només es considen atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas és obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

7. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS

Els criteris de valoració prioritària per a la concessió dels ajuts són els següents:

- Proposta i valoració social emesa per els serveis socials comunitaris bàsics.

- Existència o no d'un recurs adient a la xarxa pública de serveis socials o de salut de Menorca.

- Estat de salut i d'autonomia personal del beneficiari.

- Necessitat i urgència del tractament o prestació.

- Situació socioeconòmica i sociofamiliar de la persona beneficiària.

- Cost del centre, del tractament i dels desplaçaments.

- L'existència o no d'altres ajuts per a aquesta situació, ja sigui d'altres administracions públiques, empreses asseguradores o altres entitats privades.

Tot això sense prejudici dels criteris establerts en la base 4.

8. INICI DE L'EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ

Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, d'acord amb les característiques de l'objecte de la convocatòria.

L'inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent.

El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacionals de Subvencions (en endavant, BDNS) i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment del què disposa l'article 20.8 de la Llei general de subvencions.

Iniciat el termini a l'efecte, les sol·licituds es presentaran conformement amb el què determina la base sisena.

La sol·licitud ha d'anar acompanyada dels informes tècnics dels organismes o entitats competents en la valoració de cada cas, els quals han d'incloure una proposta concreta de participació entre totes les parts implicades: família, ajuntament on està empadronada la persona beneficiària i Consell Insular de Menorca.

La instrucció correspondrà a un/a tècnic/a de treball social del Departament de Benestar Social, que ha de formalitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de resoldre la concessió dels ajuts.

Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de l'instructor de l'expedient i de la Comissió Avaluadora prevista en la base novena següent.

Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.

Així mateix, si es considera necessari disposar de documentació complementària per poder fer una correcta valoració de la necessitat sol·licitada, es podrà sol·licitar la documentació que es consideri oportuna, bé a la persona sol·licitant, bé als serveis socials comunitaris de l'ajuntament o bé al servei especialitzat de serveis socials del Consell Insular de Menorca que ha intervingut en la tramitació de l'ajut.

9. COMISSIÓ AVALUADORA

9.1 Es crea la Comissió Avaluadora que està formada per:

  • El director o la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, o la persona en qui delegui, que actuarà com a president/a.

  • Tres vocals, dos dels quals han de ser treballadors o treballadores socials del Departament de Benestar Social, i el darrer un funcionari o una funcionària que actuarà com a secretari o secretària de la Comissió.

9.2 Les funcions de la Comissió Avaluadora són les següents:

- Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d'acord amb els criteris i els requisits establerts en aquestes bases.

- Emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

10. TRAMITACIÓ I RESOLUCIÓ DEL PROCEDIMENT

De l'examen, l'avaluació i la qualificació de les sol·licituds, la Comissió Avaluadora emetrà un informe motivat en el qual es concretarà el resultat de l'avaluació efectuada d'acord amb els criteris i els requisits establerts en aquestes bases.

L'instructor/a, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà la proposta de resolució.

El conseller executiu o la consellera executiva de Benestar Social, a la vista de l'informe de la comissió avaluadora i a proposta de l'instructor, elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, motivada d'acord amb les bases, la qual ha d'incloure les sol·licituds estimades i desestimades.

El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca ha de resoldre el procediment derivat de l'aplicació d'aquesta convocatòria, ha de concedir o denegar l'ajuda sol·licitada, i l'ha de notificar al sol·licitant. La resolució es comunicarà a l'ajuntament els serveis socials del qual hagin intervingut en la tramitació de la sol·licitud.

La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada d'acord amb els criteris de valoració establerts a les bases, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de dos mesos, comptats a partir del 31 d'octubre de 2019. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.

La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l'obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.

11. ABONAMENT DELS AJUTS

Aquests ajuts s'abonaran, directament al sol·licitant o al centre o servei on el beneficiari estigui acollit, un cop s'hagi justificat íntegrament i correctament la realització de l'activitat subvencionada a favor del beneficiari, i d'acord amb el que preveu la base dotzena següent.

Els ajuts s'abonaran en el termini màxim de 60 dies comptats des de la correcta justificació en els termes de la base dotzena, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

No obstant això, a proposta del conseller executiu o la consellera executiva de Benestar Social, i amb l'informe previ de la Comissió Avaluadora, es podrà disposar que se'n bestregui una part o la totalitat, en funció de la necessitat de l'usuari. Aquestes quantitats també s'han de justificar en el termini establert amb caràcter general en la base dotzena següent.

Segons la base 24.4 de les Bases d'execució del Pressupost general del Consell Insular de Menorca de 2019, les subvencions i beques que es paguin a persones físiques resten subjectes a retenció conformement amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

12. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES i PAGAMENT

La justificació s'ha de fer abans del 10 de desembre de 2019.

Les ajudes, tant d'estades a centres, de transport i desplaçament com d'allotjament, són imports màxims. El pagament de les ajudes es farà en funció de la despesa justificada per cada concepte. En el cas que no es justifiqui en la seva totalitat, es reduirà proporcionalment en funció de la despesa justificada.

La persona sol·licitant o beneficiària de l'ajut, directament o a través de l'entitat que ha fet la prestació objecte de l'ajut, resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit davant els serveis socials comunitaris de l'ajuntament on resideix el beneficiari, que a la vegada l'elevarà al Consell Insular, o bé directament davant el Consell Insular en el termini establert. Si hi hagués causes excepcionals que ho impedissin, la persona beneficiària o les entitats que han fet la prestació objecte de la sol·licitud les han d'al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar-ne el termini de justificació ,sens que excedeixi de la meitat del previst inicialment i sempre que amb això no es perjudiquin drets de tercers.

La documentació acreditativa per justificar les despeses són les factures corresponents a la prestació efectuada.

No obstant l'anterior, si el Consell Insular considera que la documentació presentada és insuficient, incompleta o incorrecta, o que necessita documentació complementària que justifiqui la despesa, es demanarà a la persona beneficiària, directament o a través de les entitats que han fet la prestació objecte de la sol·licitud, que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies.

Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària o de qui correspongui. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.

El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats o prestacions subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

13. OBLIGACIONS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES

Són obligacions de les persones beneficiàries o dels sol·licitants dels ajuts, en el seu cas:

a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'acceptació de la subvenció en els termes què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) Destinar l'import de l'ajut a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquest i en el termini establert.

c) Proporcionar la informació sobre la activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.

d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

e) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'obtenció de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional.

f) Justificar l'ajuda concedida d'acord amb allò que es disposa en aquestes bases i en la resolució de concessió d'ajuts.

g) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol variació de les activitats subvencionades, de conformitat amb el que estableix la base 14a següent.

h) Acreditar, quan el Consell Insular ho sol·liciti, que es troba al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, així com de les obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades.

14. VARIACIÓ DE LES ACTIVITATS SUBVENCIONADES

Les persones beneficiàries o els sol·licitants dels ajuts queden obligats a comunicar qualsevol eventualitat que alteri les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir la subvenció o que alteri o dificulti greument el desenvolupament de l'activitat subvencionada, en particular si pot afectar-ne el cost total, la qual cosa s'ha de comunicar al Consell Insular de Menorca immediatament després de l'aparició de les circumstàncies que l'hagin originat, a fi que, si es considera oportú, es puguin modificar tant el contingut com la quantia de la subvenció.

 

15. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS

Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d'incompliment s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment.

Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i s'ha de notificar a la persona beneficiària. Les causes de reintegrament i el procediment per exigir-lo es regeixen pel que estableix l'article 44 del DL 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del DL 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.

En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l'interès de demora comptador des quèe el pagament es va fer efectiu.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.

L'obligació de reintegrament establerta en els apartats anteriors és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.

16. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS

16.1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

16.2. L'òrgan competent per imposar les sancions que derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca conformement amb el que estableix l'article 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars.

17. INSPECCIÓ

D'acord amb el que disposen aquestes bases, les subvencions que concedeix el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca s'han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi resulti d'aplicació.

18. ALTRES DISPOSICIONS

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i la convocatòria, i es concedeixen o deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

Normativa aplicable

En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin d'aplicació al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005)

- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 176 de 21 de juliol de 2006)

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques

- Bases d'execució del pressupost del Consell Insular en vigor (BEP 2019)

ANNEX 1: Sol·licitud d'ajut econòmic per estada a centre terapèutic o residencial (català) (consta en l'expedient)

ANNEX1.b: Sol·licitud d'ajut econòmic per estada a centre terapèutic o residencial (castellà) (consta en l'expedient)

ANNEX 2: Declaració responsable (punt 6 h de les bases) (consta en l'expedient)

ANNEX 3: Autorització per a la consulta de dades tributàries (consta en l'expedient)

ANNEX 4: Declaració responsable (punt 6 j de les bases) (consta en l'expeident)

ANNEX 5: Document de designació de compte bancari (consta en l'expedient)

Interposició de recursos

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

 

Maó, 24 de setembre de 2019

El secretari del Consell Executiu ​​​​​​​Octavi Pons Castejón