Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 9502
Acord de Consell Executiu del Consell Insular de Menorca de data 26.8.2019, relatiu a l'aprovació dels ajuts econòmics individuals per a la gent gran i les persones amb discapacitat per a l'any 2019 (Exp. 1818-2019-000001)
L'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, atribueix com a competència pròpia dels consells insulars els serveis socials, l'assistència social, política de protecció i atenció a persones dependents, i les polítiques d'atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
L' article 6, apartats a i e, de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, assenyala que, entre altres, són destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les persones en situació de discapacitat física, psíquica o sensorial i vulnerabilitat, risc o desemparament per a la gent gran.
L'article 22 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix:
Són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d'aconseguir-ne o rebre'n d'altres fonts.
Les prestacions econòmiques es poden atorgar amb caràcter de dret subjectiu, dret de concurrència o urgència social.
Les prestacions econòmiques que es derivin del desenvolupament d'aquest article queden excloses de l'àmbit d'aplicació de la normativa general de subvencions.
L'article 34 de la mateixa Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, recull que correspon a l'Administració autonòmica, als consells insulars i als municipis exercir les competències en matèria de serveis socials, d'acord amb el que estableixen l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, la llei esmentada i la legislació sobre règim local, de manera que s'asseguri el funcionament correcte del sistema públic de serveis socials.
L'article 37 i de l'esmentada Llei 4/2009, d'11 de juny, estableix que correspon als consells insulars concedir, gestionar i tramitar les prestacions econòmiques incloses en les competències pròpies en matèria de serveis socials, i les que els encomanin dins el marc de la planificació general del Govern de les Illes Balears.
Per tal de donar resposta a les necessitats sociosanitàries de les persones majors i en situació de discapacitat física, psíquica o sensorial a què es refereix l'esmentat article 6, apartats a i e, de la Llei 4/2009, el Consell Insular de Menorca va implementar per primera vegada el 2017, a través de convenis amb els ajuntaments, una línia d'ajuts específics per cobrir les necessitats sociosanitàries d'aquests col·lectius, línia a la qual es va donar continuïtat l'any 2018 gestionant específicament aquestes ajudes mitjançant la Convocatòria d'ajuts econòmics individuals per cobrir les necessitats sociosanitàries de la gent gran i les persones amb discapacitat.
Atesa la voluntat del Consell Insular de Menorca de continuar gestionant de forma directa aquestes prestacions econòmiques individuals per cobrir les necessitats de la gent gran i les persones amb discapacitat per a l'any 2019;
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social;
ACORD:
Primer.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2019, i les bases per la concessió d'ajuts econòmics individuals per cobrir les necessitats sociosanitàries de la gent gran i les persones amb discapacitat, segons l'annex adjunt. D'acord amb les condicions següents:
El finançament dels ajuts econòmics serà per un import màxim de 200.000€, amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports del pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'any 2019 següents:
- 23131 4800002 - Ajudes gent gran - 100.000 €
- 23131 4800003- Ajudes persones amb discapacitat -100.000 €
Segon.- Aprovar la creació de la Comissió Tècnica Econòmica del Departament de Benestar Social del CIM amb les funcions de valorar i dictaminar les propostes tècniques sobre concessió d'aquestes ajudes econòmiques. Aquesta comissió estarà integrada per la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional, que actuarà com a presidenta; dues treballadores socials del departament, M. Araceli Seguí Cuffí i Natalia Pons Marquès, que actuaran com a vocals, i un funcionari o funcionària que actuarà com a secretari o secretària de la comissió.
Tercer.- Publicar aquests acords en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS INDIVIDUALS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER COBRIR LES NECESSITATS SOCIOSANITÀRIES DE LA GENT GRAN I LES PERSONES AMB DISCAPACITAT
1. OBJECTE I FINALITAT
1.1. L'objecte d'aquestes bases és establir els criteris i regular el procediment dels ajuts econòmics individuals del Consell Insular de Menorca destinats a cobrir les necessitats sociosanitàries de la gent gran i les persones amb discapacitat física, psíquica o sensorial reconeguda.
1.2. Aquests ajuts persegueixen les finalitats següents:
a) Millorar la qualitat de vida i promocionar el benestar social dels col·lectius als quals s'adrecen.
b) Possibilitar l'atenció sociosanitària de les persones amb problemes derivats del seu deteriorament a causa de l'envelliment o la discapacitat.
c) Facilitar l'accés a les prestacions i els tractaments professionals per cobrir les necessitats d'aquests col·lectius, sempre que aquests no existeixin en el sistema públic.
1.3. Els beneficiaris dels ajuts són les persones destinatàries finals d'aquests, amb independència de la persona sol·licitant, que pot ser diferent pel fet d'exercir la representació legal o voluntària del beneficiari.
2. TIPOLOGIA DELS AJUTS
Els ajuts econòmics objecte d'aquesta convocatòria es destinaran a l'obtenció de prestacions de caràcter tècnic, definides com aquells instruments, utensilis, dispositius i/o equips de diferents graus de complexitat que faciliten la relació i l'autonomia, augmentant així la qualitat de vida i benestar i prestacions de caràcter professional, segons la tipologia següent:
2.1. Pròtesis i ortesis
S'entén per pròtesis els productes sanitaris que requereixen una adaptació personalitzada i adreçats a substituir un òrgan o part de la persona (audiòfons, dentals...).
S'entén per ortesis els productes sanitaris d'ús extern i no implantables adreçats a modificar les condicions estructurals o funcionals del sistema neuromuscular, sensorial o de l'esquelet (ulleres, plantilles, faixes lumbars...).
2.2. Ajudes de mobilitat i comunicació
Són les que tenen com a finalitat facilitar la relació de la persona amb el seu entorn i permetre una millor mobilitat i autonomia (llit hospitalari, matalàs antiescares, grua, arnès, cadira de dutxa, caminador...) així com les que tenen per finalitat suplir o complementar les limitacions de mobilitat funcional (obtenció del permís de conduir per a discapacitats físics que necessitin una adaptació del vehicle, adaptació del vehicle i petites adaptacions a la llar, com ara les obres que es poden dur a terme en el domicili per eliminar barreres arquitectòniques i donar accessibilitat).
2.3. Tractaments professionals sociosanitaris
Són els tractaments rehabilitadors dirigits a aconseguir la recuperació física, psíquica i sensorial de les persones amb alguna discapacitat, gent gran o persones dependents afectades per processos pluripatològics o per processos crònics incapacitadors o amb deteriorament funcional o cognitiu.
Només es valoraran aquests ajuts en el cas que no hi hagi un recurs públic que tengui la competència de cobrir el tractament que se sol·licita o que, si n'hi ha, aquest servei justifiqui el motiu pel qual no pot donar aquest tractament o la necessitat de complementar-lo.
Amb caràcter general, les persones sol·licitants d'ajuts no poden haver rebut ajuts pel mateix concepte en les dues convocatòries anteriors, excepció feta dels tractaments professionals rehabilitadors sociosanitaris, que es poden sol·licitar en cada convocatòria, i les pròtesis dentals, que es poden sol·licitar dues convocatòries seguides, sempre amb els límits quantitatius establerts en aquestes bases.
3. CONCEPTES SUBVENCIONABLES
Els ajuts es poden concedir per la quantitat màxima establerta en aquesta convocatòria per cada concepte o per una part d'aquest. En tot cas, la quantitat màxima individual que es concedirà per a cada concepte és:
3.1. Pròtesis i ortesis:
Audiòfon dret: 1.500,00 €
Audiòfon esquerre: 1.500,00 €
Material audiòfons: 200 €
Pròtesi dental: 875,00 €
Pròtesi ocular: 1.000,00 €
Reparació d'audiòfons: 300,00 €
Reparació de pròtesi dental: 85,00 €
Tractament bucodental associat a la discapacitat o dependència que no estigui cobert per la Seguretat Social: 850 €
Ulleres o lentilles: 320,00 €
Faixa especial: 540,00 €
Faixes lumbars: 67,00 €
Fèrula de descàrrega dental/oclusal: 172 €
Plantilles: 67,00 €
Sabates ortopèdiques: 67,00 €
3.2. Mobilitat i comunicació:
Adaptació de cadires de rodes: 1.000,00 €
Adaptació funcional de la llar en funció de la discapacitat (adaptació del bany, rampa d'accés, col·locació de passamans, ampliació de portes per permetre el pas de cadires de rodes, etc.): 2.500 €
Adquisició d'altres vehicles adaptats a la discapacitat (escúter, tricicles, bicicletes): 1.545 €
Adquisició de vehicle adaptat o adaptació d'automòbil: 2.500 €
Arnès per a grua: 225,00 €
Baranes de llit: 135,00 €
Barra suport WC: 99,95 €
Barres de paret: 160,00 €
Butaca anatòmica: 620,00 €
Cadira de dutxa: 310,00 €
Cadira de rodes de paràlisi cerebral infantil: 1.030 €
Cadira de rodes fixa per a inodor i WC: 220 €
Cadira de rodes: 2.000,00 €
Caminador postural infantil: 1.830 €
Caminador: 84,00 €
Carro de rentat hidràulic: 1.924 €
Carro elevador: 825,00 €
Coixins antiescares: 130,00 €
Dispositius de suport per a la vida diària o la comunicació alternativa: 500 €
Elevador salvaescales amb o sense cadira/eruga salvaescales: 2.000,00 €
Elevador WC: 160,00 €
Grua bipedestació o sostre: 1.500,00 €
Grua: 1.500,00 €
Instrumental adaptat per a la ingesta d'aliments: 200,00 €
Llit hospitalari / adaptat: 1.750,00 €
Matalàs antiescares: 360,00 €
Matalàs d'aire amb compressor: 60,00 €
Material coclear: 1.500 €
Obtenció del permís de conduir per a persones amb discapacitat física que necessitin adaptació del vehicle: 740 €
Pedalera: 44,95 €
Post banyera: 110,00 €
Seient giratori de banyera: 260,00 €
Somier de llit hospitalari: 360,00 €
Taula de transferències: 60,00 €
Tauleta auxiliar per a llit hospitalari: 110,00 €
Trapezi incorporador: 210,00 €
3.3. Tractaments professionals sociosanitaris
Inclouen intervencions professionals de psicomotricitat, logopèdia, tractament psicopedagògic, tractament psicoterapèutic i altres tractaments similars amb la mateixa finalitat: 1.500 €.
4. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
4.1. Els ajuts que s'atorguin en el marc d'aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l'import màxim que s'estableixin en la convocatòria.
4.2. Els ajuts no poden superar, de forma aïllada i amb concurrència amb altres ajuts, el cost de la necessitat a atendre. Les despeses realitzades han de correspondre al període comprès entre el dia després de la data de finalització del termini per presentar sol·licituds de la convocatòria de l'any anterior (2 de novembre de 2018) fins l'1 de novembre de 2019, sempre que es compleixin els requisits establerts a la convocatòria i a les bases.
4.3. Per raons d'economia de tràmits i eficiència de gestió, es podrà disposar indistintament de les dues partides pressupostàries destinades a l'objecte de la convocatòria, independentment del beneficiari de la mateixa, fins esgotar-ne el total.
4.4. L'import individual màxim i per tots els conceptes que es pot concedir per beneficiari és de 2.500 €, amb les peculiaritats que més endavant es detallen.
4.5. L'import dels ajuts, a part del límit total màxim per beneficiari anterior i el límit màxim per concepte del barem de la base tercera, estarà subjecte a un percentatge màxim sobre el concepte subvencionable en funció de la capacitat de renda de la unitat familiar calculada d'acord amb l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) anual a 14 pagues, segons la taula adjunta:
% ajut segons renda |
100 % |
75 %
|
65 % |
50 % |
30 % |
---|---|---|---|---|---|
Nivell renda Unitat familiar (anual) |
Menys IPREM anual (14 pagues) * 1 |
Fins IPREM anual (14 pagues) * 1,5 |
Fins IPREM anual (14 pagues) * 2 |
Fins IPREM anual (14 pagues) * 2,5 |
Fins IPREM anual (14 pagues) * 3 |
1 Membre |
7.519,59 € |
11.279,39 € |
15.039,18 € |
18.798,98 € |
22.558,77 € |
Unitat familiar 2 membres |
10.151,45 € |
15.227,17 € |
20.302,89 € |
25.378,62 € |
30.454,34 € |
Unitat familiar 3 membres |
12.689,31 € |
19.033,96 € |
25.378,62 € |
31.723,27 € |
38.067,92 € |
Unitat familiar 4 membres o més |
15.227,17 € |
22.840,75 € |
30.454,34 € |
38.067,92 € |
45.681,51 € |
* IPREM regulat a la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressupostos generals de l'Estat 2018
4.6. Els sol·licitants la renda familiar dels quals superi l'IPREM anual (14 pagues) multiplicat per 3 no tindran dret a l'ajut.
4.7. Es consideren membres computables de la unitat familiar:
- En el cas de beneficiaris majors d'edat, són membres computables el/la beneficiari/ària i el/la cònjuge o persona lligada per una relació d'afectivitat anàloga a la conjugal.
- En el cas de beneficiaris menors d'edat, són membres computables el menor beneficiari, els responsables legals que convisquin amb ell i la resta de fills menors d'edat al seu càrrec.
4.8. En el cas que les sol·licituds superin el límit pressupostari de la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds amb la renda familiar més baixa.
5. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
Aquestes ajudes són compatibles amb altres prestacions econòmiques pel mateix concepte (Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, ajudes tècniques del catàleg del Sistema Nacional de Salut, ajuts econòmics individuals, temporals i d'emergència social dels ajuntaments...), per la diferència entre el cost real i l'ajut rebut, sempre que de forma aïllada i amb concurrència amb altres ajuts no superin el cost de la necessitat a atendre.
6. REQUISITS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES
Poden ser beneficiàries dels ajuts les persones físiques que compleixin els requisits següents:
6.1. Estar empadronat/ada en un municipi de Menorca en el moment de presentar la sol·licitud.
6.2. Tenir 65 anys o més en el moment de fer la despesa objecte de l'ajut.
6.3. Tenir menys de 65 anys en la data de presentació de la sol·licitud amb un grau de discapacitat reconegut del 33 % o més i vigent en aquesta data, o ser beneficiari d'una pensió de la Seguretat Social d'incapacitat permanent en grau de total, absoluta o gran invalidesa (segons l'RD legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, referent a la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social).
6.4. Que la seva unitat familiar tengui uns ingressos anuals inferiors o iguals als que es detallen a la base 4a.
Les dades econòmiques que s'han de tenir en compte per computar els ingressos econòmics són les corresponents al darrer exercici fiscal disponible. Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat familiar es tindran en compte les rendes anuals de tots els membres computables de la unitat familiar segons l'apartat 4.7.
No es computaran els ingressos de prestació per fills a càrrec menors de 18 anys ni la prestació per cures en l'entorn familiar de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.
7. SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ
7.1. Les persones interessades que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria han presentar les sol·licituds formalitzades mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es facilitarà tant a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i a les oficines administratives de Ciutadella com a la seu electrònica www.cime.es.
Les sol·licituds també es facilitaran en els serveis socials comunitaris de l'Ajuntament del municipi on resideixin les persones interessades, els quals col·laboraran amb els sol·licitants a l'hora d'emplenar i recollir la documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud.
A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Còpia del DNI o NIE de la persona sol·licitant o del seu representant, si escau.
b) Si la sol·licitud la signa el representant d'una persona incapacitada, còpia de la representació.
c) Certificat de convivència, actualitzat al moment de presentar la sol·licitud, del conjunt de la unitat familiar o certificat d'empadronament en cas de persones institucionalitzades.
En cas que els membres inclosos en el certificat de convivència no coincideixin exactament amb els membres computables de la unitat familiar prevists en l'apartat 4.7, s'ha d'adjuntar una declaració jurada en què es manifesti quina és la composició actual de la unitat familiar i es declarin els motius pels qual no és membre computable. Igualment, en la sol·licitud s'ha d'indicar quins són els membres computables de la unitat familiar.
d) Còpia del llibre de família de la persona beneficiària.
e) Certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF de l'any 2019 referida als ingressos de l'any 2018 de tots els membres computables de la unitat familiar majors de 16 anys a 31 de desembre de 2018. En cas que algun d'aquests membres no hagi fet declaració de l'IRPF, s'ha de presentar el certificat d'imputacions de l'IRPF de 2018 (documents que es poden sol·licitar a través d'Internet a la pàgina web de l'AEAT www.agenciatributaria.es, o bé directament a través de l'enllaç següent:
https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml,
en el cas de no haver autoritzat la seva consulta (annex 2).
Si s'autoritza la consulta de les dades tributàries, s'ha d'adjuntar el document d'autorització per a la consulta de dades tributàries (segons l'article 95.1 k de la Llei 58/2003 general tributària) emplenat i signat pel sol·licitant, el seu cònjuge i cada un dels membres computables de la unitat familiar (annex 2). En aquest cas, no és necessari presentar els certificats esmentats més amunt.
f) Acreditació de la situació de salut o prescripció mèdica o professional que justifiqui la necessitat de l'ajut sol·licitat en el cas d'ajuts per tractaments professionals sociosanitaris.
g) Còpia de la factura o factures oficials que justifiquin el cost de la despesa realitzada a nom de la persona beneficiària de l'ajut o del tutor legal o representant, i justificants del seu pagament, si escau.
Només s'acceptaran factures o documents equivalents (tiquet de màquina enregistradora, factura electrònica) que incloguin els conceptes següents:
Nom complet i CIF o NIF de qui emet la factura
DNI o NIE de la persona beneficiària o de la persona tutora legal (sempre que la persona beneficiària estigui incapacitada o sigui menor d'edat i que la persona tutora legal aparegui com a sol·licitant de l'ajut i titular de la domiciliació bancària)
Número de la factura
Data
Concepte
Retenció IRPF i IVA, si escau
Si les factures s'emeten a nom d'un representant legal han de dur el nom de la persona beneficiària.
h) Còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle en què consti l'adaptació o certificat de l'autoescola que indiqui que s'ha utilitzat un vehicle adaptat, si escau.
i) Còpia del certificat oficial de la condició de discapacitat o de la resolució del reconeixement del grau de dependència, si pertoca, expedida per l'Administració autonòmica competent.
j) Documentació de designació de compte bancari de la persona beneficiària o del seu representant, en el seu cas, segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM (annex 3).
k) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o la unitat familiar que sol·licita l'ajuda.
Amb caràcter general, no serà necessari presentar la documentació requerida en les lletres a, c, d, h, i i j si ja consta en els arxius del Consell Insular de Menorca o si no ha manifestat oposició expressa per a la seva consulta, d'acord amb el que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En el cas que la documentació ja figuri en els arxius del Consell Insular de Menorca, s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud marcant l'opció corresponent.
Si hagués exercit el dret d'oposició a la consulta o obtenció de la documentació requerida i consultable per l'Administració del Consell Insular de Menorca mitjançant plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, cal aportar la documentació requerida més amunt.
D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
7.2. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés. En aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
La sol·licitud i tota la documentació s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, per mitjans electrònics o presencialment, d'acord amb el que preveu legalment l'article 16.4 de la Llei 39/2015 (LPACAP) pels subjectes no obligats i adreçats a l'òrgan administratiu competent al Consell Insular de Menorca.
Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incomplete,s o fos necessari ampliar o complementar la justificació de la necessitat dels ajuts sol·licitats, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el compliment necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia que es rebi el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
8. INICI DE L'EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ. TRAMITACIÓ DEL PROCEDIMENT
Els ajuts es concediran d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, concurrència, no discriminació i publicitat, d'acord amb els criteris regulats en aquestes bases.
L'expedient s'iniciarà amb l'aprovació i publicació de la convocatòria i les bases que regulen la concessió d'ajuts.
El procediment de concessió dels ajuts s'inicia mitjançant la presentació de sol·licituds per les persones interessades, d'acord amb els requisits i la documentació establerta en les bases de la convocatòria.
La instructora de l'expedient serà una tècnica del Departament de Benestar Social del CIM, la qual es designarà a la convocatòria dels ajuts. La instructora ha de vetllar per la correcta presentació de les sol·licituds i presentar una proposta de repartiment dels ajuts a la Comissió Tècnica Econòmica per al seu estudi i anàlisi.
La Comissió Tècnica Econòmica, la composició de la qual es preveu en la convocatòria, s'encarregarà d'analitzar i estudiar les sol·licituds, emetre'n informe i elevar la proposta de concessió a l'òrgan competent per dictar resolució.
L'òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució dels ajuts és de 45 dies comptadors a partir de l'endemà de finalitzar el termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini, si no s'ha dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada, sense perjudici de l'obligació de resoldre de l'òrgan competent.
La resolució de concessió i denegació d'aquests ajuts, que posa fi a la via administrativa i d'acord amb l'article 45.1 b de la Llei 39/2015, es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta publicació tindrà efectes de notificació i ha de contenir els elements prevists en l'article 40.2 de la norma esmentada respecte a les notificacions.
La resolució ha de ser expressa i motivada d'acord amb els criteris de valoració establerts, i ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.
9. PAGAMENT DELS AJUTS
El pagament dels ajuts s'ha de fer efectiu una vegada atorgat l'ajut i justificada la despesa segons la base 7 g.
10. OBLIGACIONS DE LES PERSONES BENEFICIÀRIES
Són obligacions dels beneficiaris o sol·licitants dels ajuts:
a) Complir els requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajut.
b) Sotmetre's en qualsevol moment a les actuacions de comprovació que efectuï el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per la fiscalització dels comptes públics.
c) Comunicar al Consell Insular de Menorca l'obtenció de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, estatal o internacional.
d) Justificar adequadament el pagament de les despeses efectuades d'acord amb la base 7.
e) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists.
f) Qualsevol altra en aplicació de la normativa vigent.
11. MODIFICACIÓ DE LA RESOLUCIÓ DE CONCESSIÓ.
Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajut i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent d'ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
12. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS
Es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de l'ajut en cas d'incompliment o de falta de justificació o justificació incompleta de les despeses objecte de l'ajut.
Com a conseqüència de la revocació de l'ajut, quedarà sense efecte l'acte de concessió i s'hauran de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.
La resolució del procediment de reintegrament ha d'identificar la persona obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa de reintegrament que s'hi esdevé i l'import de l'ajut que s'ha de reintegrar.
La resolució del procediment de reintegrament exhaureix la via administrativa.
13. EXEMPCIÓ DE TRIBUTACIÓ DE LES AJUDES
Segons la base 24.4 d'execució del Pressupost general del Consell Insular de Menorca de 2019, resten exemptes de retenció, conformement amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques:
a) Les subvencions i els ajuts assistencials.
b) Les beques per cursar estudis en tots els nivells i graus del sistema educatiu.
c) Les altres ajudes que resultin exemptes per resolució de l'òrgan competent de l'Administració tributària.
Les ajudes objecte d'aquestes bases s'entenen incloses en l'art. 7 i de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'impost de les personesfFísiques, que diu:
«i) Les prestacions econòmiques establertes per les Comunitats Autònomes en concepte de renda mínima d'inserció per garantir recursos econòmics de subsistència a les persones que manquin d'ells, així com les altres ajudes establertes per aquestes o per entitats locals per atendre, conformement a la seva normativa, a col·lectius en risc d'exclusió social, situacions d'emergència social, necessitats habitacionals de persones sense recursos o necessitats d'alimentació, escolarització i altres necessitats bàsiques de menors o persones amb discapacitat quan ells i les persones al seu càrrec, manquin de mitjans econòmics suficients, fins a un import màxim anual conjunt d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.».
La subjecció a aquest precepte s'entén fins el límit d'ingressos que marca d'1,5 vegades l'indicador públic de rendes d'efectes múltiples.
14. REGULACIÓ SUPLETÒRIA
En tot el que no prevegin aquestes bases la concessió dels ajuts es regirà supletòriament per la normativa reguladora de subvencions.
ANNEX 1: Sol·licitud d'ajut econòmic individual per persones majors o amb discapacitat (català) (consta en l'expedient)
ANNEX 1.b: Sol·licitud d'ajut econòmic individual per persones majors o amb discapacitat (castellà) (consta en l'expedient)
ANNEX 2: Autorització per a la consulta de dades tributàries (de totes les persones que formen la unitat familiar) (consta en l'expedient)
ANNEX 3: Document de designació de compte bancari (consta en l'expedient)
ANNEX 4: Model de declaració responsable unitat familiar (punt 7 c) (consta en l'expedient)
Interposició de recursos
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma
Maó, 12 de setembre de 2019
El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón