Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 9435
Ordenança de participació ciutadana de l'Ajuntament de Calvià
SUMARI
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
TÍTOL PRELIMINAR. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
Article 2. Objectius
Article 3. Àmbit
Article 4. Drets i deures ciutadans
TÍTOL I. ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA. PARTICIPACIÓ CIUTADANA EN ELS ÒRGANS MUNICIPALS
CAPÍTOL I. LA INFORMACIÓ PÚBLICA
Article 5. Garantia del dret a la informació pública
CAPÍTOL II. PARTICIPACIÓ CIUTADANA EN ELS ÒRGANS MUNICIPALS
Article 6. Participació en els plens
TÍTOL II. ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ
Article 7. Òrgans de participació i finalitat
Article 8. Creació Article
9. Composició
Article 10. Funcions
TÍTOL III. UTILITZACIÓ DE MITJANS PÚBLICS I SUBVENCIONS MUNICIPALS
CAPÍTOL I. ÚS D'INSTAL·LACIONS I RECURSOS INFORMATIUS. PAPER DE LES NOVES TECNOLOGIES EN ELS PROCESSOS DE PARTICIPACIÓ
Article 11. Ús d'instal·lacions municipals
Article 12. Cessions temporals
Article 13. Difusió de programes i activitats a mitjans públics locals
Article 14. Paper de les noves tecnologies per facilitar la participació ciutadana
CAPÍTOL II. SUBVENCIONS
Article 15. Subvencions a entitats inscrites
Article 16. Atorgament de subvencions
TÍTOL IV. REGULACIÓ DE DIVERSES FORMES DE CANALITZAR LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA
CAPÍTOL I. ENTITATS CIUTADANES I REGISTRE MUNICIPAL D'ENTITATS CIUTADANES
Article 17. Enquadrament i denominació
Article 18. El Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de Calvià
Article 19. Sol·licitud
Article 20. Modificació de dades
CAPÍTOL II. PROPOSTA CIUTADANA
Article 21. Concepte de proposta ciutadana
Article 22. Dret a formular propostes ciutadanes
CAPÍTOL III. PETICIÓ I QUEIXES, RECLAMACIONS I SUGGERIMENTS
Article 23. Dret de petició
Article 24. Dret a presentar queixes, reclamacions i suggeriments
CAPÍTOL IV. LA CONSULTA POPULAR
Article 25. Condicions per efectuar una consulta popular
Article 26. Tramitació d'una consulta popular
CAPÍTOL V. AUDIÈNCIA PÚBLICA
Article 27. L'audiència pública
Article 28. Audiència pública d'infants i joves
CAPÍTOL VI. FÒRUMS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Article 29. Definició i creació
Article 30. Funcionament dels fòrums
CAPÍTOL VII. ELS PRESSUPOSTS PARTICIPATIUS
Article 31. Concepte
Article 32. Procés dels pressuposts participatius
Article 33. Resultat del procés
CAPÍTOL VIII. EL VOLUNTARIAT COM A MÀXIMA EXPRESSIÓ DE LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Article 34. El voluntariat i la participació. Concepte de voluntariat
Article 35. Regulació del voluntariat municipal
Article 36. Voluntariat Calvià
Article 37. Organització
Article 38. Funcions dels voluntaris de “Voluntariat Calvià”
Article 39. Drets de les persones voluntàries
Article 40. Deures de les persones voluntàries
Article 41. Formació i reconeixement
Article 42. Programa municipal “Voluntariat Calvià”
Article 43. Relació entre les persones voluntàries i l'Ajuntament de Calvià
Article 44. Col·laboració amb les entitats locals
TÍTOL V
LA PROMOCIÓ I EL DESENVOLUPAMENT DE LA PARTICIPACIÓ. RECURSOS DESTINATS AL FUNCIONAMENT DELS ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I LES ACCIONS QUE ES DERIVIN DEL SEU DESENVOLUPAMENT
CAPÍTOL I.
LA PROMOCIÓ I EL DESENVOLUPAMENT DE LA PARTICIPACIÓ Article 45. Promoció de la participació ciutadana
Article 46. Formació per a la participació ciutadana
CAPÍTOL II
RECURSOS DESTINATS AL FUNCIONAMENT DELS ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Article 47. Recursos econòmics necessaris per al funcionament dels òrgans de participació ciutadana i les accions que es derivin del seu desenvolupament
DISPOSICIONS ADDICIONALS
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La participació ciutadana, a més d'un dret fonamental de la ciutadania, és un principi inspirador de l'administració local.
L'Ajuntament de Calvià entén la participació ciutadana com una opció fonamental per al funcionament del municipi. A través d'aquesta ordenança, l'Ajuntament de Calvià aprofundeix en la democràcia participativa, com a complement i aprofundiment de la democràcia representativa. Per fer-la efectiva, aquesta ordenança recull els diferents òrgans de participació ciutadana i en regula les diverses formes, els processos i mecanismes per canalitzar la participació ciutadana en el municipi.
Aquest enfocament de participació ciutadana redefineix la relació entre l'administració pública local i la ciutadania, fomenta la cogestió, la participació de la ciutadania en la presa de decisions i la transparència en la gestió, i potencia el rol de la ciutadania, la societat civil i les entitats ciutadanes.
La participació ciutadana com a principi inspirador de l'actuació municipal afavoreix la comunicació, la transparència, la corresponsabilitat, la diversitat i la pluralitat; incorpora la ciutadania com a subjecte de drets actiu, i fomenta una democràcia més efectiva. La Constitució espanyola de 1978 preveu la participació política a través de l'elecció lliure, directa i secreta, mitjançant sufragi universal, dels representants públics en les institucions de l'Estat. L'article 23 proclama el dret dels ciutadans a participar en els assumptes públics i l'apartat 9.2 disposa: "Correspon als poders públics facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social".
A l'àmbit local, en l'exposició de motius de la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, s'indica que: "En matèria de participació ciutadana, s'estableixen uns estàndards mínims que constitueixen els mecanismes necessaris per potenciar-la: l'establiment de la necessitat de reglaments orgànics a tots els municipis en matèria de participació ciutadana, que determinin i regulin els procediments i mecanismes adequats per fer-la efectiva; l'aplicació necessària de les noves tecnologies de la informació i la comunicació de forma interactiva, per facilitar la participació i la comunicació amb els veïns, com també per facilitar la realització de tràmits administratius, i la introducció en la legislació bàsica sobre règim local de les iniciatives ciutadanes, que poden constituir un important instrument participatiu, que pot donar lloc, fins i tot, a consultes populars".
En el marc legal establert per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, amb la modificació introduïda per la Llei 57/2003, està contingut a l'article 18.1, relatiu a "Drets i deures dels veïns", en els seus apartats b) i f), i en els articles 69 a 72; i és l'article 70 bis apartat 1r, el que exigeix als Ajuntaments establir i regular mitjançant normes de caràcter orgànic, procediments i òrgans adequats, per a l'efectiva participació de la ciutadania en els assumptes de la vida pública. Un dels valors essencials que defineixen al sistema polític democràtic és el dret a la participació. La consecució d'una democràcia sòlida i arrelada exigeix aprofundir l'exercici d'aquest dret que, al costat de la defensa de la llibertat, la lluita per la igualtat i el reconeixement dels drets econòmics, socials i culturals, determinen els pilars bàsics del nostre Estat de Dret per a la consecució d'una societat de més justícia, equitat, benestar i progrés. Per mitjà de la participació es pretén que la ciutadania tingui una major capacitat per transformar el medi on viu, com també controlar els òrgans polítics i administratius, i configurar el municipi com el nivell de l'administració pública més propera al ciutadà. Per això cal impulsar i posar en funcionament les vies que, de forma eficaç, possibilitin l'exercici de la participació de la societat civil en la configuració de programes de gestió pública i en el seguiment d'aquestes actuacions.
L'aplicació del concepte de participació ciutadana ha anat evolucionant en els darrers anys; ja no es tracta només de rebre informació, ni de poder opinar sobre determinades qüestions, sinó que cal facilitar una participació activa i útil per a la presa de decisions i la transformació de la nostra societat, i convertir-se en un instrument eficaç per al desenvolupament de la condició de ciutadà/ana i afavoridor del desenvolupament local.
Una participació ciutadana dinàmica i operativa requereix ser promoguda i canalitzada de manera permanent, anant més enllà de les meres accions d'aportació d'informació, cap a les opcions de compromís quotidià amb el desenvolupament local i de corresponsabilitat en la presa de decisions. Cal superar, d'una banda, la passivitat i inèrcia participativa, i de l'altra, els posicionaments exclusivament reivindicatius. Tan important és l'aposta per aquesta línia de treball de les administracions, com la implicació i el compromís de la ciutadania, i s'han d'articular ambdues perquè la participació ciutadana resulti operativa i efectiva.
Per altra banda es preten fomentar l'associacionisme i la participació de les dones en els diferents temes que puguin afectar a la ciutadania, tal com preveu l'article 3,1 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, i el foment de la igualtat d'oportunitats en la participació de les dones i homes en activitats culturals i lúdiques d'acord amb el que estableix l'article 32.1 de l'esmentada Lle 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
Cal recordar tambè que l'Ajuntament de Calvià, promourà el compliment de l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, el qual estableix una presència equilibrada en la composició dels òrgans col.legiats-
També resultara aplicable el Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, i altra normativa que es refereixi a la participació ciutadana.
És voluntat de l'Ajuntament de Calvià aconseguir una gestió municipal transparent i el desenvolupament més ampli de la participació ciutadana, que en reculli els tres nivells essencials: la informació, la consulta i la gestió compartida. En aquest sentit s'ha publicat en el BOIB número 172, de 21 de novembre, l'Ordenança de transparència, accés a la informació i reutilització de l'Ajuntament de Calvià, que adapta la normativa municipal a les exigències de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
L'Ajuntament de Calvià té ja un recorregut i una experiència en el desenvolupament d'iniciatives de participació ciutadana, consultes, rendició de comptes i pressupostos participatius que han obert el camí a un nou model de governabilitat en el municipi, capaç de potenciar el paper actiu de la ciutadania i implicar-la en tots aquells aspectes rellevants que concerneixen i afecten la gestió de la vida municipal. Al mateix temps l'Ajuntament de Calvià pretén regular i dinamitzar el voluntariat en el municipi com a màxima expressió de la participació ciutadana, en el marc de la llei estatal 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat.
A aquests objectius respon aquesta ordenança municipal de participació ciutadana de l'Ajuntament de Calvià, norma municipal que plasma en aquest document el desenvolupament de la legislació estatal i local del dret constitucional a la participació dels ciutadans en la vida política, econòmica, social i cultural del municipi.
TÍTOL PRELIMINAR
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
L'objecte d'aquesta ordenança és la regulació de formes, mitjans i procediments de participació de la ciutadania i entitats ciutadanes en la gestió municipal, de conformitat amb el que estableixen els articles 9.2 i 23.1 de la Constitució espanyola de 1978; els articles 1, 4.1.a), 18, 24 i 69 al 72 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local; els 130, 131 i 226-236 del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, i altra normativa que hi sigui aplicable.
Article 2. Objectius
L'Ajuntament de Calvià, a través d'aquesta ordenança, pretén aconseguir els objectius següents, que tenen el caràcter de principis bàsics:
a) Definir i regular les vies, els òrgans i procediments que facin possible la participació ciutadana.
b) Aproximar la gestió municipal a la ciutadania, facilitant la interlocució entre l'ajuntament i les diferents expressions ciutadanes organitzades i no organitzades, garantint la transparència i millorant l'eficàcia dels procediments administratius i, en general, la qualitat de l'atenció a la ciutadania.
c) Promoure la cultura participativa en el municipi.
d) Promoure i canalitzar la participació de la ciutadania i les entitats en la gestió municipal pel que fa a les facultats de decisió que corresponen als òrgans municipals representatius.
e) Fer efectius els drets de la ciutadania recollits a l'article 18 de la Llei reguladora de bases de règim local, en el títol VII del Reial decret 25/68/1986, de 28 de novembre, i els que pogués recollir la normativa futura que es desenvolupi.
f) Fomentar la vida associativa i la representativitat del teixit associatiu del municipi, i reforçar-lo mitjançant una política de suport a les organitzacions socials i ciutadanes. g) Crear el servei “Voluntariat de Calvià”, per gestionar i dinamitzar el voluntariat com a màxima expressió de la participació ciutadana en el municipi.
h) Definir i establir nous espais de participació ciutadana, com també promoure la convivència i el civisme a través del coneixement de la gestió municipal i la corresponsabilitat en els assumptes municipals.
Article 3. Àmbit
El seu àmbit d'aplicació inclou tota la ciutadania i les entitats ciutadanes el domicili social de les quals i l'àmbit territorial estiguin situats en el terme municipal de Calvià.
Article 4. Drets i deures ciutadans
1. Totes les persones tenen dret a intervenir en la gestió dels assumptes públics locals directament o a través d'associacions ciutadanes utilitzant els òrgans i canals de participació establerts a les lleis i en aquesta ordenança.
2. Són drets i deures de la ciutadania del municipi de Calvià els reconeguts a l'article 18 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril; en el Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, i en les altres disposicions d'aplicació, com també els prevists en aquesta ordenança.
3. Són, entre d'altres, drets de la ciutadania, a més dels inclosos a les disposicions que resultin aplicables, els següents:
a) Ser elector i elegible, d'acord amb el que disposa la legislació electoral.
b) Participar en la gestió municipal d'acord amb el que disposen les lleis i, si escau, quan la col·laboració amb caràcter voluntari dels veïns sigui interessada pels òrgans de govern i administració municipal.
c) Utilitzar, d'acord amb la seva naturalesa, els serveis públics municipals, i accedir als aprofitaments comunals, conforme a les normes aplicables.
d) Contribuir, mitjançant prestacions econòmiques i personals legalment previstes, a la realització de competències municipals.
e) Ser informat, amb petició prèvia raonada, i dirigir sol·licituds a l'Administració municipal en relació amb tots els expedients i documentació municipal, d'acord amb el que preveu l'article 105 de la Constitució.
f) Demanar consulta popular en els termes prevists a la llei i en la normativa d'aplicació.
g) Dret a intervenir en les sessions d'òrgans municipals d'acord amb el que estableix aquesta ordenança i en la normativa aplicable amb caràcter general.
h) Exigir la prestació i, si escau, l'establiment del corresponent servei públic, en el supòsit de constituir una competència municipal pròpia de caràcter obligatori.
i) Exercir la iniciativa popular en els termes prevists a l'article 70 bis de la Llei de bases de règim local.
j) Dret d'audiència en la tramitació dels procediments o en la realització d'actuacions municipals, en els quals tinguin un interès legítim.
k) Dret a presentar queixes, reclamacions i suggeriments.
l) Exercir les accions legals contra els actes administratius, que es consideri que no s'atenen a llei o són lesius per als seus interessos.
m) Aquells altres drets reconeguts a les lleis.
4. Són, entre d'altres, deures i obligacions de la ciutadania:
a) Col·laborar amb l'Administració municipal a fi d'optimitzar-ne la gestió:
b) Complir les normes de caràcter local i general, tendents a garantir una adequada gestió dels serveis necessaris per a una convivència saludable.
c) Cuidar i respectar els béns públics fent-ne un ús adequat.
d) Observar les normes de convivència exigible en la relació veinal.
e) Aquelles altres obligacions exigides a les lleis i normativa d'aplicació.
TÍTOL I
ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA. PARTICIPACIÓ CIUTADANA EN ELS ÒRGANS MUNICIPALS
CAPÍTOL I
LA INFORMACIÓ PÚBLICA
Article 5. Garantia del dret a la informació pública
El procediment administratiu de dret d'accés a la informació pública s'ha d'ajustar als requisits, les condicions i els termes prevists a la Constitució espanyola de 1978; la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i a l'Ordenança de transparència de l'Ajuntament de Calvià.
En destacam els següents:
a) S'entén per informació pública tot document o contingut al qual fa referència l'article 13 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.
b) L'entitat local està obligada a habilitar diferents mitjans per facilitar la informació pública, de manera que hi resulti garantit l'accés de totes les persones, amb independència de la seva formació, recursos, circumstàncies personals o condició, o situació social.
c) A aquests efectes, l'entitat local ha d'oferir accés a la informació pública a través d'alguns dels mitjans següents:
- Oficines d'informació.
- Pàgines web o seus electròniques.
- Serveis d'atenció telefònica.
-Altres dependències, departaments o mitjançs electrònics de l'entitat local habilitats amb aquesta finalitat.
CAPÍTOL II
PARTICIPACIÓ CIUTADANA EN ELS ÒRGANS MUNICIPALS
Article 6 . Participació en els plens
L'Ajuntament de Calvià ha de garantir el dret de la ciutadania a participar en els plens municipals, en els termes i condicions establerts en els articles 93 al 104 del Reglament orgànic municipal (ROM), aprovat definitivament pel Ple de la Corporació en sessió de data 23 de febrer de 2017 i publicat en el BOIB nº 32 de 16 de març de 2017.
TÍTOL II
ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ
Article 7. Òrgans de participació i finalitat
La participació ciutadana a l'Ajuntament de Calvià es canalitza a través dels consells següents: 1. El Consell Municipal de Participació Ciutadana. És un òrgan de participació ciutadana representatiu dels diferents actors i agents socials del municipi la finalitat del qual és promoure i canalitzar la participació ciutadana a través de l'emissió d'informes i consultes sol·licitats per l'Ajuntament de Calvià, com també la realització de propostes i iniciatives per ser estudiades i debatudes en els òrgans municipals.
2. Els consells sectorials. Són òrgans complementaris de participació, que desenvolupen exclusivament funcions d'informe i si escau proposta, en relació amb les iniciatives municipals relatives al sector d'activitat al qual correspongui cada consell. Són, per tant, òrgans de participació de caràcter temàtic i especialitzat la funció dels quals es desenvolupa en un sector concret de l'activitat municipal i amb la finalitat de canalitzar la participació de la ciutadania i les associacions o entitats en els assumptes municipals, en aquells temes de rellevància municipal pels quals hagin estat creats, com per exemple, infància, educació, cultura, esport, medi ambient, joventut, dones, persones majors, persones amb capacitats diferents, LGTBI, cooperació per al desenvolupament, solidaritat i d'altres de similars.
Especialment, i amb aquest fi, s'ha de promoure la creació de:
– Un consell de l'infància, que es constitueix com un espai específic de participació activa infantil en la vida pública del municipi, com un organ de representació del conjunt de l'infancia del municipi de Calvià. Amb aquest consell de l'infancia es preten incorporar les vivències de la població infantil i afavorir la intervenció dels nins i nines als debats, propostes, suggeriments i queixes respecte de qualsevol actuació municipal, com també a ser informats i opinar sobre totes les actuacions d'altres administracions públiques que actuïn en el municipi.
– Un consell de Joventut, que es constitueix com un espai específic de participació activa juvenil en la vida pública del municipi, com un organ de representació del conjunt de de la joventut de Calvià. Amb aquest organ de participació, es preten incorporar a les vivències de la població juvenil i afavorir la intervenció de la joventut a debats propostes, sugerències i queixes respecte de qualsevol actuació municipal, així com ser informats i opinar sobre les actuacions d'altres administracions públiques que actuin en el municipi, amb voluntad d'incorporar la participació de la joventut en les politiques municipals per a tal efecte, així com definir la participació jove als espais municipals juvenils. Es Generador i centres autogestionats, i aportar propostes, suggeriments i opinió sobre totes les actuacions que afecten el jovent, especialment aquelles relatives a l'oci i temps lliure, esports, habitatge, accés a l'ocupació juvenil, mobilitat i educació.
– Un consell d'Equipaments, òrgan de participació relacionat amb la gestió d'equipaments públics per facilitar la implicació ciutadana a la seva programació i funcionament.
– Qualssevol altres relacionats amb les temàtiques que anteriorment hagin estat esmentades.
3.- Els consells de nucli o zona. Són òrgans complementaris de participació representatius dels diferents nuclis o zones de població del municipi amb la finalitat de facilitar la participació ciutadana en la gestió municipa. Amb aquesta finalitat se'n podran crear per a les diferents zones del terme municipal amb identitat pròpia.
Article 8. Creació
La creació dels Consells s'ha de realitzar per acord d'aprovació del Ple de l'Ajuntament a l'empara de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i del que estableixen aquesta ordenança, el seu reglament específic i altra reglamentació complementària pertinent.
El Ple de l'Ajuntament, en els acords de creació d'aquests òrgans, n'ha de regular l'organització i el funcionament específic, les funcions atribuïdes, el caràcter de la seva actuació, l'àmbit d'aplicació i la composició en funció de la representació efectiva del municipi, ajustant-se sempre als apartats de representació establerts en aquest precepte i, com a mínim, als establerts per la normativa de règim local.
Article 9. Composició
La composició dels consells ha de basar-se en criteris de pluralitat, diversitat i equitat per facilitar la més àmplia varietat d'opcions i opinions. En poden formar part persones físiques i jurídiques, que hi intervindran mitjançant representants nomenats a aquest efecte pel seu òrgan de direcció.
Han de ser presidits pel batle/essa, o persona en qui delegui entre els membres de la corporació local, i el vicepresident s'ha de triar a la primera sessió del Consell entre les persones que en siguin membres i no representin cap administració pública.
La resta dels membres dels consells ha de ser una persona en representació de les entitats o agents vinculats al sector o assumpte a tractar, a més de representants dels grups municipals i tècnics competents en la matèria, i podran ser, en general:
–El/la regidor/a de Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Calvià.
– Un representant de les Associacions de cadascuna de les seccions recollides a l'article 18.
– Un representant que s'ha de triar entre els sindicats amb representació majoritària en el municipi.
– Un representant de les organitzacions empresarials més representatives del municipi, i especialment aquelles que desenvolupin programes de responsabilitat social i/o voluntariat corporatiu en el municipi.
– Persona/es representant/s de les administracions públiques amb competència en l'àmbit territorial del municipi, si escau.
- Personal Tècnic municipals adscrits al servei, si escau.
- Hi podran assistir qualsevol regidor/a o personal tècnic convocat pel batle/essa, i qualsevol personal competent en la matèria en el cas dels consells sectorials. Així mateix, en el cas dels consells de nucli o zona, es podrà fer ús de les dades del padró municipal per fomentar la participació ciutadana en la mesura de les funcions descrites als articles 25 i 69 de la Llei de bases de règim local, complint en tot cas amb la normativa aplicable, amb l'objecte de convidar els veïns i veïnes de les diferents zones o nuclis del municipi de Calvià a participar en els consells corresponents a la seva zona o nucli.
Article 10. Funcions
Els consells hauran de tenir com a mínim les funcions següents:
a)Debatre plans, programes i actuacions del seu àmbit sotmesos a la seva consideració i fer les seves aportacions sobre aquest tema.
b) Proposar la realització d'actuacions concretes.
c) Fer la recomanació d'ús dels canals de consulta regulats en aquest reglament sobre les matèries sotmeses a la seva consideració.
d) Emetre informes o dictàmens sobre els procediments que les normes sectorials o l'acord de creació considerin preceptius per a la seva incorporació a l'expedient administratiu corresponent.
TÍTOL III
UTILITZACIÓ DE MITJANS PÚBLICS I SUBVENCIONS MUNICIPALS
CAPÍTOL I
ÚS D'INSTAL·LACIONS I RECURSOS INFORMATIUS. PAPER DE LES NOVES TECNOLOGIES EN ELS PROCESSOS DE PARTICIPACIÓ
Article 11. Ús d'instal·lacions municipals
La ciutadania i entitats ciutadanes podran usar les instal·lacions municipals mitjançant el que estableix l'Ordenança municipal que regula l'ús d'instal·lacions municipals de cessió d'espais,amb la finalitat de garantir el desenvolupament de les seves activitats. Article 12. Cessions temporals
Es permeten les cessions temporals d'ús dels locals de participació ciutadana a la ciutadania i entitats ciutadanes, per resolució del regidor/a de Participació Ciutadana.
Article 13. Difusió de programes i activitats a mitjans públics locals
L'Ajuntament de Calvià ha de facilitar a les entitats inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes, la difusió de les seves iniciatives i el seus projectes, sempre que siguin d'interès públic, a través d'instruments com ara: pàgina web, ràdio i/o revista municipal. Amb aquesta finalitat han de traslladar els continguts que vulguin difondre als departaments que gestionen els mitjans, per ser presos en consideració, i si escau, incloure'ls-hi amb les dimensions que siguin compatibles amb el disseny i el format de cada mitjà.
Article 14. Paper de les noves tecnologies per facilitar la participació ciutadana
L'Ajuntament de Calvià ha de fomentar l'ús de les noves tecnologies per canalitzar i facilitar la participació ciutadana a través del portal “Participa Calvià”, en el qual la ciutadania podrà presentar propostes i participar mitjançant votació en els processos de pressuposts participatius i altres consultes plantejades per l'Ajuntament.
CAPÍTOL II
SUBVENCIONS
Article 15. Subvencions a entitats inscrites
1. L'Ajuntament de Calvià, en la mesura en què ho permetin els recursos pressupostats, podrà subvencionar econòmicament les entitats veïnals inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de Calvià.
2. S'entén per subvenció, a l'efecte d'aquesta ordenança, tota disposició dinerària realitzada per l'Ajuntament a favor d'entitats inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de Calvià, que compleixi els requisits següents:
a) Que el lliurament es realitzi sense contraprestació directa dels beneficiaris.
b) Que el lliurament estigui subjecte al compliment d'un determinat objectiu, l'execució d'un projecte, la realització d'una activitat, l'adopció d'un comportament singular, ja realitzats o per desenvolupar, o la concurrència d'una situació. En aquests casos el beneficiari haurà de complir les obligacions materials i formals que s'haguessin establert.
c) Que el projecte, l'acció, conducta o situació finançada tingui per objecte fomentar una activitat d'utilitat pública o interès social o de promoció d'una finalitat pública.
Amb aquest objectiu, al pressupost municipal s'hi ha d'incloure una partida pressupostària destinada a aquestes finalitats. S'hauran de concretar en un pla estratègic de subvencions els objectius i efectes que es pretenen amb la seva aplicació, el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les seves fonts de finançament. I s'ha de supeditar en tot cas al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària.
La gestió de les subvencions s'ha de realitzar d'acord amb els principis següents:
a) Publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació.
b) Eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'Administració atorgant.
c) Eficiència en l'assignació i utilització dels recursos públics.
Es complirà en tot cas, l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'Igualtat de dones i homes, referent a les prohibicions per ser beneficiaries dels ajuts i subvencions de les Administracions públiques de les Illes Balears.
Article 16. Atorgament de subvencions
1. Les subvencions regulades en aquesta Ordenança s'han de regir pel que disposin aquesta i les corresponents convocatòries, com també pel que disposen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el RD 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 38/2003; i pel que disposen les Bases d'execució del pressupost de l'Ajuntament, corresponent a l'any de la convocatòria.
2. A l'efecte d'atorgament de subvencions a entitats veinals inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes i tenint en compte la necessitat de garantir-hi l'accés en igualtat de condicions econòmiques, s'estructuren i fixen les condicions següents:
a) L'atorgament de les subvencions té caràcter voluntari i eventual, no són invocables com a precedent, ni poden excedir el cost de l'activitat a què s'apliquin.
b) Especialment, i sense perjudici d'altres activitats que, per la seva naturalesa, es considerin d'interès, seran subvencionables les activitats programades que es realitzin durant l'any de la seva petició en l'àmbit territorial del municipi de Calvià, referida a les àrees de les entitats ciutadanes veïnals.
c) També podran ser objecte de subvenció les necessitats per a atenció de les despeses pròpies de funcionament de l'entitat.
d) A les bases d'Execució del Pressupost s'han d'establir els criteris de distribució de la quantitat anual global destinada a subvencionar despeses generals i/o activitats de les entitats inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes, per la qual cosa se n'han de tenir en compte la representativitat, el grau d'interès o utilitat ciutadana de les seves finalitats, la seva capacitat econòmica autònoma i els ajuts que rebin d'altres entitats públiques o privades. Amb aquesta finalitat, s'han de publicar les bases reguladores de subvencions que estableixin les convocatòries anuals sobre atorgament de determinades subvencions, en les quals se'n fixaran els objectius, activitats subvencionables, quantia màxima, termini de presentació de sol·licituds, beneficiaris i totes les altres dades que es considerin d'interès amb aquest fi.
e) Les entitats veïnals que pretenguin accedir a una determinada subvenció l'han de sol·licitar a l'Ajuntament mitjançant un escrit signat pel seu representant legal, en el qual s'han de detallar el programa o l'activitat pel qual se sol·licita la subvenció i el seu pressupost total, com també la declaració en la qual consti si s'han sol·licitat o obtingut altres subvencions per a la mateixa finalitat, amb expressió de l'organisme atorgant i la seva quantitat.
f) Una vegada analitzada la sol·licitud, i informada pels serveis corresponents, la Junta de Govern Municipal ha de resoldre sobre el tema.
g) Totes les activitats hauran d'estar realitzades en el termini concedit per fer-les que establia la convocatòria de subvenció.
h) Dins del termini definit des de la finalització de l'activitat subvencionada, haurà de presentar-se a l' Ajuntament de Calvià:
– Un exemplar de la documentació i propaganda impresa que l'activitat ha comportat, en la qual ha de figurar un esment al patrocini municipal.
– Una memòria detallada de l'activitat realitzada.
– Acreditació suficient de les despeses ocasionades pel desenvolupament de l'activitat.
TÍTOL IV
REGULACIÓ DE DIVERSES FORMES DE CANALITZAR LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA CAPÍTOL I. ENTITATS CIUTADANES I REGISTRE MUNICIPAL D'ENTITATS CIUTADANES
Article 17. Enquadrament i denominació
1. La forma de participació ciutadana més comuna i operativa és la que es desplega de manera col·lectiva a través d'associacions o entitats ciutadanes. No obstant això, l'Ajuntament ha de garantir la participació individual mitjançant la disposició de diferents canals de participació.
2. A l'efecte d'aquesta ordenança s'entén per entitat ciutadana aquella organització de la qual són membres o en la qual participen ciutadans/es, amb una regulació emparada en la normativa vigent i amb una estructura funcional formal, que desplega les seves activitats en àmbits diversos, prestant serveis sense ànim de lucre i afavorint el desenvolupament personal i social dels seus membres i/o de la comunitat en general.
Article 18. El Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de Calvià
1. L'Ajuntament de Calvià regula el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de Calvià, la finalitat del qual és permetre a l'Ajuntament saber el nombre d'entitats que hi ha al municipi, les seves finalitats, l'àmbit i la representativitat, a l'efecte de possibilitar una correcta política municipal de foment de l'associacionisme veïnal i la seva participació en la dinàmica de l'entitat municipal.
2. Poden obtenir la inscripció en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de Calvià totes aquelles associacions sense ànim de lucre constituïdes conformement al règim general d'associacions que estableix la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, l'objecte de la qual sigui la defensa, el foment o la millora dels interessos generals o sectorials del municipi.
Cada associació, a l'efecte d'aquest Registre i a l'efecte de representativitat d'un determinat col·lectiu, ha de ser qualificada i englobada conformement a la seva activitat en algun dels camps següents:
-Veïnals
-AMPA
-Joves
-Alumnat/estudiants
-Oci
-Cultura
-Esports
-Empresarials
-Sindicals
-Assistencials o de caràcter social
-Religioses
-Dones
-Inmigrants
-Cooperació per al desenvolupament
No es poden inscriure en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes, les entitats que tinguin les finalitats següents:
a) Societats regides pel Dret Civil o Mercantil.
b) Polítiques i/o dependents jurídicament d'un partit o agrupació política.
c) Urbanístiques (entitats col·laboradores).
3. El registre d'Entitats de Calvià es gestiona a la Secretaria General de l'Ajuntament de Calvià, i les seves dades són públiques.
4. Les inscripcions s'han de realitzar per sol·licitud de les associacions, que hauran d'aportar el següent:
a) Estatuts de l'associació.
b) Número d'inscripció en el Registre General d'Associacions o, si escau, en altres registres públics.
c) Nom de les persones que ocupen els càrrecs directius.
d) Domicili social.
e) Pressupost de l'any en curs.
f) Programa d'activitats de l'any en curs.
g) Certificació del nombre de socis.
h) Números de telèfon i telefax, si escau.
Article 19. Sol·licitud
En el termini de quinze dies des de la sol·licitud d'inscripció, i tret que aquesta s'hagués d'interrompre per la necessitat d'aportar-hi documentació no inclosa inicialment, Batlia, mitjançant la resolució pertinent, ha d'acordar incloure l'associació sol·licitant en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de Calvià i assignar-li un número d'inscripció.
Aquesta resolució, que haurà de ser ratificada pel Ple municipal a la primera sessió que es faci, ha de ser notificada a la representació legal de l'Associació, i a partir d'aquest moment, es considerarà d'alta amb caràcter general.
Article 20. Modificació de dades
Les associacions inscrites en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes de Calvià estaran obligades a notificar a l'Ajuntament tota modificació que es produeixi en les dades inscrites, dins el mes següent a la modificació.
Igualment, estan obligades a presentar a l'Ajuntament, dins el mes de gener de cada any, el seu pressupost i programa anual d'activitats.
L'incompliment de les obligacions a què es refereix aquest article podrà donar lloc a la resolució de Batlia que doni de baixa l'associació en el Registre Municipal d'Entitats Ciutadanes i la consegüent pèrdua dels drets que aquesta inscripció comporta. Per a això es tramitarà l'expedient pertinent, que en tot cas ha d'incloure un tràmit d'audiència prèvia a l'entitat interessada.
CAPITOL II
PROPOSTA CIUTADANA
Article 21. Concepte de proposta ciutadana
S'entén per proposta ciutadana aquella iniciativa orientada a proposar i canalitzar idees i punts de vista de la ciutadania, sobre aspectes relacionats amb la realitat municipal. S'han de referir a identificació de necessitats, descripció i anàlisi de situacions, i també a propostes de solució d'aquestes.
Article 22. Dret a formular propostes ciutadanes
Totes les persones censades en el municipi tenen dret a dirigir-se a qualsevol autoritat o òrgan municipal, per fer-hi propostes o suggeriments relacionats amb matèria de competència municipal i d'interès particular i social.
La proposta ciutadana s'ha de dur a terme, amb caràcter general, per escrit a través del Registre municipal. Si és una entitat o organització formal la que la presenta, n'han de ser els responsables, en nom d'aquesta, els qui formalitzin aquest dret.
A l'escrit de presentació, s'ha d'adjuntar el contingut de la proposta, que s'ha de fonamentar i descriure detalladament, perquè pugui ser identificada i valorada amb precisió pels òrgans municipals competents.
L'Ajuntament de Calvià posa a la disposició del veïns del municipi altres instruments per recollir propostes ciutadanes a través del correu electrònic: participa@calvia.com, i a través del portal de participació: www.participacalvia.es, o qualsevol altre habilitat per a tal efecte.
L'autoritat municipal competent haurà d'analitzar el contingut de la proposta, amb el suport dels òrgans o mitjans que pertoquin, i informar la part proponent sobre el curs que es donarà a la seva sol·licitud, en el termini de 30 dies.
CAPÍTOL III
PETICIÓ I QUEIXES, RECLAMACIONS I SUGGERIMENTS
Article 23. Dret de petició
Es reconeix el dret de la ciutadania a presentar peticions o sol·licituds al govern municipal en matèries de la seva competència o demanar aclariments sobre les actuacions municipals, sense més limitacions que les establertes per les lleis. Aquest dret s'exerceix utilitzant qualsevol mitjà vàlid en dret que permeti deixar constància fefaent de l'entitat del peticionari i l'objecte de la petició.
Les peticions poden incorporar suggeriments o iniciatives i s'han de presentar a qualsevol oficina de registre municipal. També podran utilitzar-se qualssevol dels mitjans electrònics o telemàtics habilitats per l'Ajuntament de Calvià. Si es realitzàs de manera col·lectiva seria necessari que la identificació dels peticionaris estigués degudament acreditada. L'ajuntament ha de cursar el rebut de la petició en un termini màxim de 10 dies i admetre-la a tràmit, tret que hi concorrin alguna de les causes següents:
a) Insuficiència d'acreditació de les persones peticionàries.
b) L'objecte de la petició no és competència de l'ajuntament.
c) La petició té un tràmit administratiu específic.
En el primer cas haurà de concedir un termini de 10 dies per esmenar la falta d'acreditació, transcorregut el qual s'entendrà per desistit el procediment. La no admissió per qualsevol de les causes serà objecte de resolució motivada en el termini de 45 dies, comptats a partir del següent a la data de presentació de la petició. L'ajuntament, en cas de tenir en compte la petició formulada, ha de respondre al peticionari en un termini màxim de tres mesos, i se l'ha d'informar, si escau, de les mesures que han d'adoptar-se a aquest efecte o de les actuacions previstes per adoptar-les.
Article 24. Dret a presentar queixes, reclamacions i suggeriments
Totes les persones tenen dret a presentar queixes, reclamacions i suggeriments respecte de l'activitat municipal i els serveis públics locals, en els termes establerts a la Llei orgànica 4/2001, de 12 de novembre, reguladora del dret de petició, sense perjudici del seu dret a interposar els recursos administratius o jurisdiccionals pertinents. Els mitjans de presentació de queixes, reclamacions i suggeriments són els establerts a l'article anterior d'aquesta ordenança.
CAPÍTOL IV
LA CONSULTA POPULAR
Article 25. Condicions per efectuar una consulta popular
El batle/essa, en els termes establerts a la Llei de règim local, podrà sotmetre a consulta popular aquells assumptes de la competència pròpia municipal i de caràcter local que siguin d'especial rellevància per als interessos del veïnatge, amb excepció dels relatius a la Hisenda Local, de conformitat amb el que estableix l'article 70 bis de la Llei 7/1985, reguladora de les bases de règim local, i normativa que resultàs d'aplicació.
Article 26. Tramitació d'una consulta popular
L'acord d'efectuar una consulta popular, que n'haurà d'indicar amb claredat els termes exactes, correspon al ple de l'Ajuntament per majoria absoluta, el qual, així mateix, ha de realitzar els tràmits pertinents per efectuar-la.
CAPÍTOL V
AUDIÈNCIA PÚBLICA
Article 27. L'audiència pública
L'Audiència Pública constitueix un espai de participació per a la representació pública per part de l'Ajuntament, i posterior debat d'aquest i la ciutadania, sobre qüestions especialment significatives de l'acció municipal.També és un mecanisme per a la formulació de propostes per part de la ciutadania.
L'audiència pot tenir àmbit de tot el municipi, nuclis, barris, carrer o qualsevol espai municipal que es determini a cada moment. L'audiència pública serà convocada per el/la alcalde/alcaldessa, quan afecti a tot el municipi o pel /la regidor/a de zona, en els altres casos, per pròpia iniciativa o a petició del cinc per cent de la respectiva població, o a petició del Consell Municipal de Calvià, per a tractar temes de caràcter monogràfic i d'especial transcendència que necessitin una deliberació participativa. En el cas que l'audiència afecti alhora a més d'un nucli serà convocada per el/la Alcalde/aquesta. Les persones sol·licitants de l'audiència presentaran escrit raonat, al qual s'adjuntarà una memòria sobre l'assumpte a tractar així com les signatures autenticades en la forma establerta. L'escrit i la documentació corresponent podran presentar-se en les Oficines de Registre de l'Ajuntament de Calvià, en les oficines de correus o a través del correu electrònic:participa@calvia.com, i a través del portal de participació: www.participacalvia.es o qualsevol altre habilitat per a tal efecte).
Rebuda la documentació, l'alcalde o, si escau, el/ la regidor de zona corresponent, convocarà l'audiència pública, que haurà de celebrar-se en els dos mesos següents. Entre la convocatòria i la celebració haurà de mediar un termini de quinze dies.
Article 28.Audiència pública d'infants i joves
És un mitjà de participació, consulta i assessorament, consistent en un espai de participació o trobada entre les autoritats municipals amb l'organisme responsable de la participació de nens o joves del municipi, creat sota la protecció de la Articles 7 i 8 d'aquesta ordenança.
L'audiència pot tenir abast de tot el municipi, nuclis, barris, carrer o qualsevol altra àrea municipal que es determina en qualsevol moment per tractar problemes de caràcter monogràfic i d'especial transcendència que necessitin una deliberació participativa.
La seva funció principal és donar veu als nens i joves del municipi i han de tenir en compte, si escau, els plans de treball per ser desenvolupat en col·laboració amb les escoles, centres de temps lliure, associacions de pares i mares i altre entitats rel Amb infants i joves.
Això haurà de reunir per l'alcalde, directament o a petició del Consell de la infància o el Consell de la joventut.
S'actuarà com a secretari de la corporació o persona delegada i assistir els membres del Consell de l'infància o el Consell de la joventut, en funció de l'organisme particular de participació sol·licitada per l'audiència.
CAPÍTOL VI
FÒRUMS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Article 29. Definició i creació
L'Ajuntament de Calvià podrà promoure la creació de fòrums de participació ciutadana, com a mitjans de participació directa de la ciutadania en la reflexió, consulta i tractament de temàtiques i assumptes que concerneixen la vida quotidiana i l'interès públic municipal. Els fòrums de participació podran articular-se a través de de reunions, assemblees o mitjançant l'ús de mitjans telemàtics.
El mateix Ajuntament de Calvià ha d'instar la creació d'un fòrum de participació o bé els òrgans de participació establerts en aquesta ordenança.
Article 30. Funcionament dels fòrums
1. L'assistència o participació en un fòrum, es podrà fer, amb caràcter general, a títol particular o en representació d'entitat o grup social, acreditant degudament aquesta representació. No obstant això, podrà estar limitada o delimitada per les condicions que estableixin les entitats o agents promotors o convocants.
2. La persona responsable del Fòrum de Participació ha de ser designat per l'Ajuntament de Calvià, i pot ser un/a representant municipal, regidor/a de Participació Ciutadana, personal tècnic o membre d'un òrgan de participació ciutadana.
3. Per garantir la transparència i el rigor d'un fòrum de participació, serà necessari que a les propostes de convocatòries que es realitzin, estiguin degudament identificats el/la promotora, el seu objecte i els temes que s'han de tractar. S'han de convocar a través dels mitjans pertinents, s'hi han d'assenyalar el lloc, dia i hora de l'assemblea o reunió, règim de les sessions, votacions, l'objecte resumit d'aquesta, i s'hi ha d'identificar la institució convocant i qualsevol altra dada que pugui facilitar el funcionament del fòrum.
4.El resultat dels continguts tractats i acordats en els fòrums de participació ha de ser objecte de divulgació en el mitjà social on es duu a terme.
5.L' Ajuntament de Calvià podrà col·laborar amb promotor/es de fòrums de ciutadans mitjançant l'autorització d'utilització de mitjans municipals; en aquest cas ha de distingir de forma clara les persones o entitats que promouen el fòrum i les qüestions que s'hi plantegen.
6.Les conclusions i propostes extretes en els fòrums es podran concretar, si escau, en informes o memòries, i podran ser presos en consideració per ser presentats a instàncies o institucions determinades, treballs de recerca, difusió i/o divulgació, en el marc de l'objecte pel qual es va constituir el fòrum. En el cas de propostes presentades a les administracions públiques, aquestes hi tendran sempre un valor consultiu.
CAPÍTOL VII
ELS PRESSUPOSTS PARTICIPATIUS
Article 31. Concepte
L'Ajuntament de Calvià ha de promoure els pressuposts participatius com a processos democràtics mitjançant els quals els veïns i veïnes de Calvià poden decidir de manera directa a què es destina una part del pressupost municipal.
L'import que s'ha de destinar a pressuposts participatius s'ha de reservar i incloure cada any al pressupost anual de la Corporació Local.
Article 32. Procés dels pressuposts participatius
Anualment, quan s'iniciï el procés de pressupost participatiu mitjançant un decret de Batlia, a proposta de l'àrea de participació ciutadana, s'ha d'aprovar un protocol d'actuació que, necessàriament, haurà de contenir els elements següents:
a) Legitimació: Quins ciutadans i ciutadanes empadronats en el municipi de Calvià i amb quin interval d'edat estan legitimats per proposar i, si escau, votar propostes, com també la manera en què s'han de realitzar aquestes votacions.
b) Definició de les fases del procés:
– Recollida de propostes
- Anàlisi de propostes.
– Votació de propostes.
– Període d'execució de propostes.
Article 33. Resultat del procés
El resultat final del procés s'obté una vegada finalitzada la votació, ordenant les propostes pel nombre de vots, i seleccionant les propostes de la més votada a la menys votada.
En el cas que el nombre de propostes superi la quantitat reservada, s'han de seleccionar les propostes més votades fins a arribar a la quantitat màxima per a aquest procés.
S'han de publicar cadascun dels projectes seleccionats amb la descripció de les actuacions i de les fases en què es trobin, de manera que pugui entendre's de manera senzilla l'evolució de cada projecte.
L'àrea de participació ciutadana ha de coordinar tot el procés com a garantia de neutralitat i efectivitat. Una vegada hagi finalitzat, a partir de les avaluacions dels resultats s'han de promoure les modificacions necessàries en el procés de l'any següent.
CAPÍTOL VIII
EL VOLUNTARIAT COM A MÀXIMA EXPRESSIÓ DE LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA Article 34. El voluntariat i la participació. Concepte de voluntariat
1. S'entén per voluntariat el conjunt d'activitats d'interès general desenvolupades per persones físiques, que reuneixin els requisits següents:
a) Que tenguin caràcter solidari.
b) Que la seva realització sigui lliure, sense que tenguin una causa en una obligació personal o deure jurídic, i sigui assumida voluntàriament.
c) Que es duguin a terme sense contraprestaciò económica o material, sense perjudici de l'abonamet de les despeses reemborsables que l'acompliment de l'acció voluntària ocasioni als voluntaris d'acord amb el que estableix l'article 12.2.d) de la Llei 45/2015, de 14 d'ocubre
d) Que es desenvolupin a través d'entitats de voluntariat conformement a programes concrets a dins o fora del territori espanyol sense perjudici del que disposen els articles 21 i 22 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat.
2. S'entenen per activitats d'interès general, aquelles que contribueixen, en cadascun dels àmbits d'actuació del voluntariat, segons l'article 6 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat, a millorar la qualitat de vida de les persones i de la societat en general, i a protegir i conservar l'entorn.
3. No tenen la consideració d'activitats de voluntariat les següents:
a) Les aïllades o esporàdiques, periòdiques o no, prestades al marge d'entitats de voluntariat.
b) Les executades per raons familiars, d'amistat o de bon veinatge.
c)Les que es realitzin en virtut d'una relació laboral, funcionarial, mercantil o de qualsevol altra mitjançant contraprestació d'ordre econòmic o material.
d) Els treballs de col·laboració social als quals es refereix el Reial decret 1445/1982, de 25 de juny, pel qual es regulen diverses mesures de foment de l'ocupació.
e) Les beques amb o sense prestació de serveis o de qualsevol altra activitat anàloga l'objectiu principal de les quals sigui la formació.
4. Tenen la consideració d'activitats de voluntariat, aquelles que es tradueixin en la realització d'accions concretes i específiques, sense integrar-se en programes globals o a llarg termini, sempre que es realitzin a través d'una entitat de voluntariat.
5. L'Ajuntament de Calvià ha de respectar en tot cas els límits a l'acció voluntària de l'article 4 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat.
Article 35. Regulació del voluntariat municipal
El règim de funcionament del voluntariat a l'Ajuntament de Calvià es regeix per la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat; per la Llei 3/1998, de 18 de maig, del voluntariat de les Illes Balears; per aquesta ordenança i pels reglaments que amb caràcter específic puguin aprovar-se per regular les actuacions de voluntariat.
Article 36. Voluntariat Calvià
“Voluntariat Calvià” és un servei municipal creat, a l'empara de l'article 19 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat, com a instrument per ampliar el coneixement de la població respecte dels recursos comunitaris, i per vincular la ciutadania amb el seu context social econòmic i cultural més proper, com també per desenvolupar tasques d'informació, difusió, coordinació i suport a totes aquestes persones, entitats i associacions interessades en el treball voluntari per a l'interès social, comunitari i per al foment del desenvolupament local del municipi.
El servei “Voluntariat Calvià” s'aplica a tota la ciutadania, en els termes de l'article 8, 13 i 15 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat, incloent-hi persones voluntàries, entitats de voluntariat, persones destinatàries o qualsevol altre agent social que participin, es beneficiïn o duguin a terme activitats de voluntariat en el terme municipal de Calvià. Mitjançant “Voluntariat Calvià” es dinamitzarà la participació ciutadana dins les àrees generals d'actuació de benestar social, igualtat, medi ambient, cultura, dinamització lingüística, joventut, esports, cooperació, educació i qualsevol altra àrea susceptible d'accions de voluntariat, de necessitat general o de naturalesa similar i ajustada a la llei.
1. Objectius generals de “Voluntariat Calvià”:
a) Sensibilitzar la societat sobre valors i accions fonamentals d'altruisme, cooperació, solidaritat i civisme.
b) Fomentar la iniciativa social i la identitat ciutadana en el desenvolupament d'accions de voluntariat a nivell municipal.
c) Fomentar aliances publico privades en l'àmbit del voluntariat per al desenvolupament local.
d) Facilitar la regulació i dinamització del sector del voluntariat en el municipi, tant pel que fa a associacions com a persones interessades.
e) Conèixer la realitat de les actuacions, recursos, necessitats i demandes socials que hi hagi a cada àmbit.
f) Facilitar la informació de la societat en general respecte de les necessitats esmentades, els recursos existents, i de les entitats i persones interessades.
g) Possibilitar l'accés a una formació adequada per a les persones que participin en l'acció voluntària organitzada.
h) Realitzar una cerca d'informació i recursos existents, com també dades útils per a totes les actuacions pròpies dels actors involucrats en temes de voluntariat en el municipi en general.
i) Facilitar la participació ciutadana en el desenvolupament local del municipi, conjuminant els esforços tant de persones voluntàries, com d'entitats de voluntariat, i del voluntariat corporatiu que desenvolupen els agents privats en el municipi.
2. Àmbit de “Voluntariat Calvià”
Quant a l'àmbit territorial de “Voluntariat Calvià”, s'estén a tot el municipi, i pot desplegar els efectes a aquelles actuacions de persones voluntàries del municipi o entitats, en l'àmbit de la cooperació internacional i l'ajuda humanitària.
“Voluntariat Calvià” ha de dinamitzar el voluntariat en tots els àmbits públics i privats del municipi, i formar els voluntaris/àries perquè puguin exercir la seva labor voluntària a les diferents àrees de l'Ajuntament que disposin de programes de voluntariat. Els àmbits funcionals en els quals el voluntariat podrà desenvolupar les seves activitats a les àrees municipals, seran tots aquells que corresponen als departaments i àrees de gestió municipal que hagin definit actuacions de voluntariat.
A més “Voluntariat Calvià” també podrà dirigir els recursos i derivar les persones voluntàries a les entitats ciutadanes de voluntariat que operen en el municipi (fundacions, ONG, associacions de voluntariat).
Amb aquest fi, l'Ajuntament de Calvià podrà arribar a acords o convenis amb entitats ciutadanes de voluntariat per a la col·laboració amb els programes de voluntariat establerts per l'Ajuntament i/o per potenciar el treball que realitzen les entitats sense ànim de lucre que desenvolupen activitats en el municipi.
Així mateix, podrà facilitar la incorporació del voluntariat corporatiu de les empreses instal·lades en el municipi a qualsevol tipus de programa de voluntariat per fomentar el desenvolupament local del municipi.
A aquest efecte, l'Ajuntament de Calvià podrà arribar a acords o convenis amb empreses situades en el municipi que desenvolupin programes de voluntariat corporatiu, amb l'objectiu de potenciar l'acció de voluntariat per al desenvolupament d'iniciatives a l'àmbit local, i/o coordinar-ne la col·laboració amb els programes de voluntariat establerts per l'Ajuntament i/o per entitats sense ànim de lucre que desenvolupen activitats en el municipi.
3. Funcions de “Voluntariat Calvià”
3.1. Funcions de suport a les diferents àrees municipals:
a) Proporcionar orientació a les árees que vulguin disposar de programa de voluntariat.
b) Establir un model global de gestió de voluntariat municipal a partir de les necessitats i dels interessos expressats per les diferents àrees municipals respecte del voluntariat.
c)Proporcionar orientació als programes devolutanriat de les diferents àrees, detectar les necessitats i proposar millores.
d) Dur a terme la intermediació entre els programes de voluntariat municipal i les persones interessades a participar-hi, a través d'una borsa de voluntariat.
e) Facilitar certificats respecte de la formació rebuda i l'actuació voluntària.
3.2. Funcions de suport a les persones i entitats del voluntariat interessades a realitzar tasques de voluntariat:
a) Realitzar campanyes d'informació i difusió sobre voluntariat dirigides a la ciutadania.
b) Elaborar i subscriure, si escau, els acords d'incorporació de voluntaris, tant amb l'Ajuntament de Calvià, com, si escau, amb les entitats de voluntariat.
c) Orientar les persones i entitats de voluntariat interessades als programes de voluntariat municipals que puguin ser més adequats als seus interessos i necessitats.
d) Organitzar i coordinar diferents activitats de formació (cursos, reunions de coordinació, xerrades, sessions, conferències…) per a les persones que participin als programes municipals de les diferents àrees.
e) Portar el registre d'altes i baixes de persones voluntàries en tots els programes de voluntariat municipal
f) Realitzar activitats de sensibilització i reconeixement del treball voluntari.
g) Derivar voluntariat a les entitats de voluntariat que operen en el municipi, amb l'objectu de multiplicar-ne les capacitats i recursos.
3.3. Funcions de les diferents àrees municipals:
Les àrees i/o regidories de l'Ajuntament de Calvià que promoguin l'acolliment de persones voluntàries hauran de:
a) Definir un programa de voluntariat que doni suport a les iniciatives desenvolupades des de cada regidoria/àrea, que doni resposta a una necessitat detectada des de l'àrea, i el plantejament del qual s'adeqüi a la normativa existent sobre voluntariat en entitats públiques.
b) Concretar un calendari de les activitats i tasques de voluntariat que han de desenvolupar les persones voluntàries
c) Designar, entre els participants al programa, la persona voluntària més adequada per desenvolupar la tasca prevista.
d) Dur a terme el seguiment de l'acció voluntària concreta.
e) Facilitar els recursos materials necessaris propis de cada tasca voluntària ( materials diversos, elements identificatius específics, material de difusió, etc.).
f) Proporcionar al " servei Voluntariat Calvià" la informació necessària per facilitar el control i el bon funcionament de l'acció voluntària, com també es incidents que puguin donar lloc a la baixa fins el programa municipal de voluntariat, la pèrdua de la condició de volutnari/ària o qualsevol altre fet que pugui resultar transcendent per al servei de voluntariat.
Article 37. Organització
1. L' Ajuntament de Calvià ha de definir el seu programa municipal de voluntariat segons els termes prevists per l'article 7 de la Llei 45/2017, de 16 d'octubre, de voluntariat. La incorporació al programa de voluntariat s'ha de fer sempre en virtut de la sol·licitud de la persona interessada, acompanyada d'una declaració jurada de no trobar-se inhabilitat per a funcions públiques per sentència ferma, i del compromís de conèixer i acceptar el contingut d'aquesta reglamentació. Així mateix, cada àrea municipal pot exigir altres requisits específics, tenint en compte el sector de la població amb el qual es desenvoluparà la labor voluntària (per exemple: en el sector de joves, no constar en el registre de delictes sexuals...).
2. La condició de voluntari/ària faculta únicament per realitzar les activitats corresponents a aquesta dins del projecte, i no s'hi poden emparar per realitzar altres activitats amb finalitats d'interès personal, religiós, polític o sindical.
La coordinació de la gestió general pel que fa el servei “Voluntariat Calvià”, correspon a l'àrea de Participació Ciutadana de l'Ajuntament, que la podrà derivar, en funció de les necessitats i els programes de voluntariat definits per cada àrea, a les persones voluntàries. Per estructurar i canalitzar la gestió del voluntariat, atès el seu caràcter transversal, els diferents departaments municipals podran crear programes específics, en el marc del programa municipal de voluntariat, i fer-se càrrec cada departament de la gestió de l'acció de les persones voluntàries que hi hagi adscrites.
Article 38. Funcions dels voluntaris de “Voluntariat Calvià”
1. L'actuació del voluntariat s'emmarca en l'àmbit de la prestació voluntària, dins els projectes i iniciatives que desenvolupi l'Ajuntament, a través dels seus diversos departaments i serveis.
2. Les funcions de les persones voluntàries es concreten en:
a) Realització de les activitats concertades, pròpies del projecte al qual estiguin adscrits.
b)Suport als serveis oferts pel programa.
c) Col·laboració en el disseny de plans i programes.
d) Col·laboració en la divulgació relacionada amb els programes.
e) D'altres, d'acordats entre els responsables del programa i el voluntariat.
Article 39. Drets de les persones voluntàries
1. Les persones voluntàries tenen els drets següents:
a) Rebre regularment durant la prestació de la seva activitat, informació, orientació i suport, com també els mitjans materials necessaris per exercir les funcions que se'ls encomanin.
b) Rebre en tot moment, a càrrec de l'Ajuntament i/o l'entitat de voluntariat, i adaptada a les seves condicions personals, la formació necessària per al correcte desenvolupament de les activitats que se'ls assignin.
c) Ser tractades en condicions d'igualtat, sense discriminació, respectant la seva llibertat, identitat, dignitat i els altres drets fonamentals reconeguts en els convenis, tractats internacionals i a la Constitució.
d) Participar activament ja sigui a l'Ajuntament o bé en l'organització en què s'insereixin, col·laborant en l'elaboració, disseny, execució i avaluació dels programes o projectes, d'acord amb els seus estatuts o normes d'aplicació i, en la mesura que aquestes ho permetin, al govern i administració de l'entitat de voluntariat.
e) Estar coberts, a càrrec de l'Ajuntament i/o l'entitat de voluntariat en què s'insereixin, dels riscos d'accident i malaltia derivats directament de l'exercici de l'acció voluntària i de responsabilitat civil en els casos en els quals la legislació sectorial així ho exigeixi, a través d'una assegurança o una altra garantia financera.
f) Ser reemborsades per l'entitat de voluntariat de les despeses realitzades en l'acompliment de les seves activitats, d'acord amb el que hi hagi previst en l'acord d'incorporació i tenint en compte l'àmbit d'actuació de voluntariat que desenvolupin.
g) Disposar d'una acreditació identificativa de la seva condició de voluntariat en la qual consti, a més, l'entitat de voluntariat en la qual participa.
h) Realitzar la seva activitat d'acord amb el principi d'accessibilitat universal adaptat a l'activitat que desenvolupin.
i) Obtenir reconeixement de l'Ajuntament i/o de l'entitat de voluntariat, pel valor social de la seva contribució i per les competències, aptituds i destreses adquirides com a conseqüència de l'exercici de la seva labor de voluntariat.
j) Que les seves dades de caràcter personal siguin tractades i protegides d'acord amb el que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
k) Cessar en la realització de les seves activitats com a voluntari/ària, en els termes establerts en l'acord d'incorporació.
2. L'exercici de l'acció voluntària no podrà suposar cap menyscapte o restricció en els drets reconeguts per llei a les persones voluntàries.
3. L'Ajuntament de Calvià, en el marc dels programes de voluntariat, podrà establir condicions d'accés gratuït a determinats serveis públics a les persones que participin en els programes de voluntariat. Les condicions d'aquest accés han de tenir caràcter públic, s'han d'establir amb caràcter general i és competència de Batlia aprovar-les.
Article 40. Deures de les persones voluntàries
Les persones voluntàries estan obligades a:
a) Complir els compromisos adquirits amb l'Ajuntament i/o les entitats de voluntariat en les quals s'integrin, reflectits en l'acord d'incorporació, respectant-ne les finalitats i els estatuts.
b) Guardar la deguda confidencialitat de la informació rebuda i coneguda en el desenvolupament de la seva acció voluntària.
c) Rebutjar qualsevol contraprestació material o econòmica que poguessin rebre bé de les persones destinatàries de l'acció voluntària, bé d'altres persones relacionades amb la seva acció voluntària.
d) Respectar els drets de les persones destinatàries de l'acció voluntària en els termes prevists a l'article 16 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat.
e) Actuar amb la diligència deguda i de forma solidària.
f) Participar en les tasques formatives previstes per l'Ajuntament i/o l'entitat de voluntariat per a les activitats i funcions confiades, com també en les que, amb caràcter permanent, siguin necessàries per mantenir la qualitat dels serveis que prestin.
g) Seguir les instruccions de l'entitat de voluntariat que tenguin relació amb el desenvolupament de les activitats encomanades.
h) Utilitzar degudament l'acreditació personal i els distintius de l'entitat de voluntariat.
i) Respectar i cuidar els recursos materials que posi a la seva disposició l'entitat de voluntariat. j) Complir les mesures de seguretat i salut existents a l'entitat de voluntariat.
k) Observar les normes sobre protecció i tractament de dades de caràcter personal d'acord amb el que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, i l'altra normativa d'aplicació.
Article 41. Formació i reconeixement
1. A través del programa de voluntariat de “Voluntariat Calvià”, s'han de desenvolupar accions de formació bàsica general i específiques, i s'han de crear espais perquè el voluntari pugui participar a trobades, jornades, conferències i/o tallers.
2. El reconeixement i l'acreditació de les actuacions de voluntariat s'ha de realitzar en els termes de l'article 24 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat.
Article 42. Programa municipal “Voluntariat Calvià”
El programa municipal de voluntariat de l' Ajuntament de Calvià ha de contenir, almenys, les determinacions següents:
a) Denominació.
b) Identificació del / de la responsable del programa.
c) Finalitats i objectius que es proposi.
d) Descripció de les activitats que comprengui.
e) Àmbit territorial que abasti.
f) Durada prevista d'execució.
g) Nombre de persones voluntàries necessàries, el perfil adequat per a les comeses que s'hagin de desenvolupar i la qualificació o formació exigible.
h) Criteris per determinar, si escau, el perfil de les persones destinatàries del programa.
i) Mitjans i recursos necessaris per dur-lo a terme.
j) Mecanismes de control, seguiment i avaluació.
Quan l'Administració General de l'Estat financiï programes de voluntariat, podrà exigir continguts addicionals d'acord amb la normativa d'aplicació.
Article 43. Relació entre les persones voluntàries i l'Ajuntament de Calvià
1. El programa municipal de voluntariat de l'Ajuntament de Calvià, ha de realitzar un seguiment i avaluació permanents de l'acció voluntària.
2. Sense perjudici dels acords que hi pugui haver entre l'entitat de voluntariat i el voluntari/ària en particular, la relació entre la persona voluntària i l'Ajuntament de Calvià s'ha d'establir sempre a través de la subscripció d'un acord d'incorporació, que ha de constituir l'instrument principal de la seva definició i regulació.
3. L'acord d'incorporació ha de tenir el contingut mínim següent:
a) El conjunt de drets i deures que corresponen a ambdues parts, que haurà de respectar el que disposa la llei.
b) La descripció de les funcions, activitats i temps de dedicació que es compromet a realitzar el voluntari.
c) Si escau, el règim pel qual s'ha de regular la intervenció de treballadors assalariats o socis que participin en les actuacions de voluntariat dins la mateixa entitat.
d) El règim de despeses reemborsables que han d'abonar-se a les persones voluntàries, de conformitat amb l'acció voluntària que han de desenvolupar.
e) La formació que es requereixi per al compliment de les funcions que tinguin assignades les persones voluntàries i, si escau, l'itinerari que hagi de seguir-se per obtenir-la.
f) La durada del compromís, com també les causes i la forma de desvinculació per ambdues parts, que hauran de respectar al màxim els drets de les persones destinatàries de l'acció voluntària i el millor desenvolupament dels programes de voluntariat.
g) El règim per dirimir els conflictes entre les persones voluntàries, l'Ajuntament de Calvià i l'entitat de voluntariat.
h) El canvi d'adscripció al programa de voluntariat o qualsevol altra circumstància que modifiqui el règim d'actuació inicialment convingut.
i) L'acord d'incorporació ha de formalitzar-se per escrit, per duplicat, i anar acompanyant, quan escaigui, de la certificació negativa del Registre Central de Penats o de la declaració responsable a les quals es refereixen, respectivament, els apartats 4 i 5 de l'article 8.
4. Els conflictes que sorgeixin entre els voluntaris i les entitats de voluntariat en l'exercici de les activitats pròpies de voluntariat, o si escau, amb l'Ajuntament de Calvià, s'han de dirimir per via arbitral de conformitat amb el que disposa la Llei 60/2003, de 23 de desembre, d'arbitratge, si així s'ha pactat en l'acord d'incorporació i, si no hi ha pacte, per la jurisdicció competent, d'acord amb el que estableixen les normes processals.
Article 44. Col·laboració amb les entitats locals
L'Ajuntament de Calvià ha de promoure com a administració pública més propera a les persones destinatàries de les accions de voluntariat, en els termes prevists a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i en col·laboració amb la resta d'administracions, i especialment amb les comunitats autònomes, el desenvolupament del voluntariat en els àmbits a què es refereix l'article 6 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat, com a instrument per ampliar el coneixement de la població respecte dels recursos comunitaris, i per vincular la ciutadania amb el seu context social, econòmic i cultural més proper, tal com disposa l'article 19 de l'esmentada Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat.
TÍTOL V
LA PROMOCIÓ I EL DESENVOLUPAMENT DE LA PARTICIPACIÓ. RECURSOS DESTINATS AL FUNCIONAMENT DELS ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I LES ACCIONS QUE ES DERIVIN DEL SEU DESENVOLUPAMENT
CAPÍTOL I
LA PROMOCIÓ I EL DESENVOLUPAMENT DE LA PARTICIPACIÓ
Article 45. Promoció de la participació ciutadana
1.L' Ajuntament de Calvià ha de promoure la divulgació en general de l'activitat municipal, i adquireix el compromís d'impulsar processos participatius ciutadans que permetin incorporar el major nombre de ciutadans al diagnòstic i valoració de la situació del municipi, com també al disseny i planificació d'actuacions i al desenvolupament d'aquestes. 2.A aquest efecte l'Ajuntament podrà elaborar plans de participació ciutadana, transversals a totes les àrees d'activitat municipal, que s'hauran de presentar al Consell Municipal de Calvià per ser considerats.
3. Els plans de participació ciutadana han d'incloure, en tot cas, un capítol específic sobre comunicació per a la participació ciutadana, en el qual s'han de fer explícits aspectes relacionats amb la comunicació entre les institucions, entitats i organitzacions del municipi, i en particular les de l'Administració local amb aquestes i amb la ciutadania en general.
Article 46. Formació per a la participació ciutadana
1.Amb l'objectiu de fomentar i enriquir la cultura de la participació en el municipi, l'Ajuntament de Calvià, a través dels plans de participació ciutadana, ha de promoure el desenvolupament de programes de formació en participació ciutadana, per dotar el teixit associatiu local de la formació necessària per a l'adequat funcionament participatiu de les associacions i entitats locals.
2. És també objectiu d'aquests programes la formació del personal municipal, amb la finalitat de capacitar-los per a l'aplicació de criteris i models participatius en la gestió quotidiana de les àrees i els departaments municipals.
CAPÍTOL II
RECURSOS DESTINATS AL FUNCIONAMENT DELS ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA
Article 47. Recursos econòmics necessaris per al funcionament dels òrgans de participació ciutadana i les accions que es derivin del seu desenvolupament
1. L'Ajuntament de Calvià ha d'establir i proveir els instruments i recursos humans, econòmics i materials, d'acord amb les seves possibilitats, per garantir el funcionament dels òrgans de participació ciutadana i les accions que es derivin del seu desenvolupament. Així mateix l'Ajuntament de Calvià ha de proveir dels recursos necessaris per al correcte funcionament del servei municipal “Voluntariat Calvià”. 2. L'assignació de recursos econòmics necessaris per a l'operativitat dels òrgans de gestió i el desplegament de les accions que es deriven d'aquesta ordenança, s'han de reflectir i plasmar de manera específica als pressuposts municipals.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
PRIMERA. L'Ajuntament de Calvià podrà promoure l'elaboració d'un pla director de participació ciutadana per millorar l'organització municipal i afavorir l'estructura i consolidació del teixit associatiu i també l'interès de la ciutadania per participar en la millora del municipi.
SEGONA. L'aparició de nous models, bones pràctiques, experiències o sistemes que afavoreixin la participació ciutadana en les accions del govern local podran ser incorporats, a proposta del regidor/a de Participació Ciutadana, pel batle/essa sempre que no suposin modificació d'aquest Reglament; en aquest cas ho haurà d'aprovar el Ple de la Corporació.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Des de la data d'entrada en vigor d'aquesta ordenança queda derogada l'Ordenança de participació ciutadana de l'Ajuntament de Calvià, aprovada definitivament per Ple Municipal en data 21 de setembre de 1993 i publicada en el BOCAIB de data 2 de novembre de 1993, com també altres disposicions contingudes en ordenances i reglaments municipals que s'oposin al que aquesta disposa.
DISPOSICIONS FINALS
PRIMERA. Aquesta ordenança entrarà en vigor una vegada sigui publicada íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini previst a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
SEGONA. La modificació o derogació d'aquest Reglament exigirà el mateix procediment que la seva aprovació.
TERCERA. L'aprovació de noves disposicions legals en relació amb la participació ciutadana que suposin una modificació d'aquest reglament s'han d'aplicar de manera directa, sense perjudici que es modifiqui també aquest reglament.