Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 9375
Notificació de Resolució de revocació total als beneficiaris de les ajudes, Exp. 052 de data 23 d’agost de 2019, a l’empara de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 14 de novembre de 2015, per la qual es convoquen subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles, per als anys 2015-2019
L'apartat 9.3. de la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 14 de novembre de 2015 per la qual es convoquen, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles, corresponents als anys 2015-2019, especifica que la resolució expressa es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els expedients han estat tramitats pel Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) en compliment del que disposa l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El vicepresident del FOGAIBA, en data 23 d'agost de 2019, va signar la següent resolució,
“INFORME PROPOSTA DE RESOLUCIÓ / RESOLUCIÓ DE REVOCACIÓ
Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020
Mesura 4.2- Transformació i comercialització de productes agrícoles.
Convocatòria: ITC 2017_1
Expt:2017_1/052
Antecedents
1.En data de 14/11/2015 es va publicar, en el BOIB núm. 168, la Resolució del President del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles
2.En data 20/06/2017 va tenir entrada en el Registre del GOVERN DE LES ILLES BALEARS, número registre 16778/2017, la sol·licitud d'ajuda presentada per FRANJA ROJA SL., amb NIF: B-57539249, per a la convocatòria 2017_1
3.Analitzada tota la documentació presentada, en data 12/12/2018, el vicepresident del FOGAIBA va dictar Resolució de concessió de l'ajuda , a càrrec de l'anualitat 2019, a favor de l'interessat per un import de 44.241,84€, que correspon a una inversió aprovada de 107.055,93€ cofinançats en un 53,00% pel FEADER, 14,10% la AGE, i 32,90% la CAIB, distribuïts de la següent manera:
4.El dia 14/05/2019 l'interessat va registrar d'entrada (reg 14808/2019) la sol·licitud de pagament final de l'ajuda
5.Revisats els documents justificatius de les despeses realitzades per dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda el servei gestor considera
a.Que la inversió “Depósitos” ha estat iniciada abans de la data de sol·licitud d'ajuda, ja que la data de pagament de la primera factura és de 05/06/2017 i per tant no és una inversió admissible.
b.Que l'import de la inversió justificada correctament, descomptant la inversió de dipòsits, és de 20.934,00 €.
6.En data 28/05/2019 el Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha emès informe desfavorable i proposta provisional de revocació total de l'ajuda.
7.En data 28/05/2019 es notifica a l'interessat, mitjançant publicació a la pàgina web http://www.caib.es, l'esmentada proposta provisional, concedint-li un termini de 10 dies per presentar les al·legacions escaients.
8.En data 05/06/2019 (registre 16310/2019) l'interessat presenta al·legacions a l'esmentada proposta provisional, dins el termini establert.
Consideracions jurídiques
1.L'expedient s'ha tramitat d'acord amb la normativa reguladora d'aquestes ajudes, segons la Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de 13 de novembre de 2015 per la qual es convoquen, per als anys 2015 a 2019, subvencions per a inversions en la transformació i la comercialització de productes agrícoles.
2.El punt 4 de l'apartat Quart de la Convocatòria estableix que: “Només seran subvencionables les despeses realitzades després de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, i en el cas d'obra civil i instal·lacions fixes, a més de la visita prèvia d'inspecció per part de l'òrgan competent, in situ, que acrediti que les inversions no estaven iniciades (excepte en el cas de les despeses previstes en el punt 2.c “costs generals”, que es podran realitzar abans de la presentació de la sol·licitud), de conformitat amb el que disposa l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015(...). L'actuació subvencionada haurà d'haver estat realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat previst al paràgraf anterior i el termini previst en el punt 1 de l'apartat onzè d'aquesta Resolució.”
3.D'acord amb el punt 4 del Capítol 3 de la part I de les Directrius de la Unió Europea aplicables als ajuts estatals en els sectors agrícola i forestal i a les zones rurals de 2014 a 2020 (2014/C 204/01) : “Las ayudas a los sectores agrícolas y forestal y a las zonas rurales solo podrán considerarse compatibles con el mercado interior si tienen efecto incentivador. Existe un efecto incentivador cuando la ayuda cambia el comportamiento de una empresa de tal modo que esta emprenda una actividad adicional que contribuya al desarrollo del sector, actividad que no habría realizado sin la ayuda, o que solo habría emprendido de una manera limitada o diferente. Sin embargo, la ayuda no debe subvencionar los costes de una actividad en los que la empresa habría incurrido en cualquier caso, ni debe compensar el riesgo empresarial normal de una actividad económica.”
4.D'acord amb el punt 1 de l'apartat Desè de la Convocatòria: “Són obligacions dels beneficiaris les següents: Realitzar les inversions o activitats auxiliables durant el període establert (...)”
5.D'acord amb el punt 2 de l'apartat Onzè de la Convocatòria: “L'actuació subvencionada haurà d'estar realitzada i pagada pel beneficiari en el període comprès entre la data de començament del període d'elegibilitat previst a l'apartat quart de la present Resolució i el termini previst en el punt anterior, que serà també especificat a la resolució de concessió”.
6.D'acord amb el punt 9 de l'apartat Onzè de la Convocatòria: “No obstant això, en els casos en els quals es produeixin desviacions entre la inversió realitzada i l'aprovada, s'ajustarà l'ajuda total concedida a l'import de la inversió realitzada, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial, i sempre i quan s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius prevists i suposin almenys un 50% d'execució de la quantitat total d'inversió aprovada a la resolució de concessió inicial.”
7.La inversió “Depósitos” es va pagar pel beneficiari, mitjançant transferència bancària, el dia 05/06/2017, i la data de la sol·licitud d'ajuda és de dia 20/06/2017.
8.L'import del projecte aprovat és de 110.604,60 €, i que amb la sol·licitud de pagament presentada s'ha justificat correctament 20.934,00€ d'inversió, que suposa el 18.93% de la inversió.
9.L'interessat al·lega:
1.“De la inversión “Depósitos”, un total de 25.677,60€ se realizó un anticipo a fecha de 05/06/2017, mientras que el resto de la misma se hizo con posterioridad a la fecha de la presentación de la solicitud de ayuda, puesto que era la única opción para que el proveedor de los depósitos nos asegurara su entrega en Septiembre 2017 para la vendimia...”
2.“Según establece el punto 4 del apartado Cuarto de la convocatoria, entendemos que sólo el anticipo realizado puede considerarse un gasto realizado con anterioridad a la presentación de la solicitud de ayuda, mientras que el resto, un total de 59.914,40€ sí que estan dentro del plazo establecido ”
L'interessat admet que l'anticipo es va fer abans de la sol·licitud d'ajuda “para asegurar la entrega en septiembre”. Aquesta convocatòria estava oberta des de gener de 2017, per tant l'interessat podria haver presentat la sol·licitud abans de fer la comanda, no hi ha cap justificació d'haver començat la inversió o la comanda abans de presentar la sol·licitud.
Respecte a que només s'hauria de considerar com a despesa anterior a la sol·licitud la part de la bestreta pagada i acceptar la resta de la despesa de dipòsits, això no és admissible ja que la comanda i pagament anticipat forma part de l'actuació en sí d'adquisició de dipòsits, i per tant tota aquesta actuació està començada abans de la sol·licitud. Malgrat la resta de pagaments siguin posteriors, l'actuació no és admissible.
Es desestimen totes les al·legacions, considerant que la inversió es va començar en el moment de pagar la bestreta dia 05/06/17, anterior a la data de la sol·licitud d'ajuda (20/06/17), per tant tota la inversió de “Depósitos” es considera no admissible per incompliment del requisit de la Convocatòria.
10.D'acord amb l'article 109 de la Llei 39/2015, de règim jurídic de les administracions públiques, les Administracions públiques podran revocar en qualsevol moment els seus actes, expressos o presumptes, no declaratius de drets i els de gravamen, sempre que la revocació no sigui contrària a l'ordenament jurídic.
11.D'acord amb l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, pertoca la revocació de la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció; com a conseqüència, queda sense efecte l'acte de concessió.
Conclusió
Per tot l'exposat anteriorment, es desestimen totes les al·legacions presentades per l'interessat. Es considera que s'han incomplert els apartats 4.4, 10.1, 11.2 i 11.9 de la Convocatòria, per presentar un justificant de despesa anterior a la sol·licitud d'ajuda, per no realitzar les inversions durant el termini establert, per no realitzar la despesa en el període d'eligibilitat previst, i per no justificar amb justificants admissibles un mínim del 50% de la inversió aprovada.
Es considera que la justificació del pagament de l'ajuda mitjançant factures, extractes i justificació de transferències dins el termini establert constitueix un requisit pel cobrament de l'ajuda concedida, i l'incompliment d'aquesta obligació, per no realitzar-se amb els termes i en els terminis establerts a la normativa, implica la possibilitat de revocar l'ajuda atorgada a FRANJA ROJA SL, mitjançant la Resolució de concessió de 12/12/2018.
Així mateix, la no justificació correcta i admissible de, al manco, el 50% de la quantitat total d'inversió aprovada a la resolució de concessió inicial, suposa un incompliment dels compromisos adquirits, i pertoca revocar tota l'ajuda concedida.
A més, a la sol·licitud d'ajuda de l'interessat, de dia 20/06/2017, va declarar “Que la inversió no està començada en el moment de presentar aquesta sol·licitud.” Al haver presentat un justificant de pagament amb data anterior demostra que aquesta declaració no era certa. L'incompliment d'un requisit (el no inici de les actuacions) és causa de revocació total de l'ajuda, sense poder eliminar aquest fet i prendre en consideració la resta d'inversions.
En virtut del que precedeix, atès el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA; en virtut de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005 on es disposa que el FOGAIBA assumeix l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer a partir de l'1 de gener de 2006.
Informe - Proposta de revocació
S'informa desfavorablement i es proposa al vicepresident del FOGAIBA que dicti una resolució en els termes següents:
1.Procedir a la revocació total de la resolució d'ajuda concedida a FRANJA ROJA SL amb NIF B-57539249, mitjançant Resolució de concessió del vicepresident del FOGAIBA de dia 12/12/2018, la qual concedia a l'interessat una ajuda per un import de 44.241,84 €.
L'import de l'ajuda a revocar està cofinançat pel 53,00% pel FEADER, 14,10% la AGE, i 32,90% la CAIB, distribuïts de la següent manera:
2.En conseqüència, deixar sense efecte l'esmentada resolució de concessió de l'ajuda i procedir a l'arxiu de les actuacions de l'expedient ITC 2017_1/052.
3.Notificar aquesta resolució a l'interessat.
4.Contra aquesta Resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que s'estableix en l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122, de la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Palma, 17 de juny de 2019
La cap de la Secció I María Angeles Pérez Ribas |
El cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural Isidre Cañellas Simonet |
Conforme amb la proposta, en dict resolució |
Palma, 23 d'agost de 2019 |
El vicepresident del FOGAIBA |
Gabriel Torrens Llabrés” |
Palma, 16 de setembre de 2019
El director Gerent del FOGAIBA
Mateu Morro Marcé