Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, CULTURA I IGUALTAT

Núm. 9382
Resolució conjunta de les conselleres d’Administracions Públiques i Modernització i de Salut i Consum del Govern de les Illes Balears de 25 de setembre de 2019 per la qual s’aproven les mesures per garantir els serveis mínims durant la jornada de vaga del 27 de setembre de 2019 en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. STEI-Intersindical, entitat federada en de la Confederació Intersindical, el dia 17 de setembre de 2019, va registrar un preavís de convocatòria de la vaga, de caràcter parcial, que es durà a terme el 27 de setembre de 2019, de les 11 hores a les 14 hores, i que afectarà totes les persones treballadores de les Illes Balears, tant personal empleat públic com personal laboral, de tots els sectors productius i de tots els centres de treball de les Illes Balears.

2. El Consell de Govern, en la sessió del 20 de setembre de 2019, va prendre l'Acord de delegar en les persones titulars de les conselleries d'Educació, Universitat i Recerca, de Salut i Consum i d'Administracions Públiques i Modernització l'establiment dels serveis mínims, dins els seus àmbits competencials respectius. Concretament va disposar el següent:

Acord

Primer. Delegar la competència per aprovar les mesures que garanteixin els serveis mínims durant la jornada de vaga del 27 de setembre de 2019 en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els consellers següents:

― El conseller d'Educació, Universitat i Recerca pel que fa als serveis mínims relacionats amb la prestació de serveis essencials als centres docents no universitaris, públics, privats o concertats, en l'àmbit de les Illes Balears.

― La consellera de Salut i Consum pel que fa als serveis mínims relacionats amb la prestació de serveis sanitaris i d'altres serveis essencials relacionats amb la sanitat, com ara els serveis de neteja, d'hoteleria dels malalts ingressats o de transport de malalts.

― La consellera d'Administracions Públiques i Modernització pel que fa als serveis mínims relacionats amb els serveis generals de l' Administració de la Comunitat Autònoma, i també amb els serveis essencials relatius al transport, als serveis socials i a la resta de serveis sectorials que ho requereixin.

3. El 24 de setembre de 2019 s'ha publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 23 de setembre de 2019 per la qual s'estableixen els serveis mínims en l'àmbit del personal docent de l'ensenyament no universitari durant la vaga del 27 de setembre de 2019 en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Consideracions jurídiques

1. La Constitució espanyola estableix en l'article 28.2, com a dret fonamental, el dret a la vaga de les persones treballadores per a la defensa dels seus interessos, si bé matisa que la llei que reguli l'exercici d'aquest dret ha d'establir les garanties que calguin per tal d'assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat.

D'altra banda, l'article 10 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, disposa el següent:

El Govern, a proposta del Ministeri de Treball, tenint en compte la durada o les conseqüències de la vaga, las posicions de les parts i el perjudici greu de l'economia nacional, podrà acordar la represa de l'activitat laboral en el termini que estableixi, per un termini màxim de dos mesos o, de forma definitiva, mitjançant l'establiment d'un arbitratge obligatori. L'incompliment d'aquest acord podrà donar lloc a l' aplicació d'allò que es disposa en els articles 15 i 16.

Quan la vaga es declari a empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat i concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'Autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis. El Govern, així mateix, podrà prendre, amb aquesta finalitat, les mesures d'intervenció adients.

2. Atès el que s'exposa, quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de serveis públics de qualsevol naturalesa o de necessitat reconeguda i inajornable i es presentin circumstàncies de gravetat especial, l'autoritat governativa pot acordar les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis. A aquest efecte, és indiferent que el servei es presti per mitjà d'una relació funcionarial o simplement mitjançant empleats vinculats per una relació laboral, atès que el que és determinant és el caràcter i la finalitat de les funcions exercides.

3. La jurisprudència constitucional ha matisat i cohonestat l'exercici del dret de vaga i la fixació dels serveis mínims quan aquest exercici afecta els serveis essencials per a la comunitat, atès que el dret de la comunitat a aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga (fonament jurídic 18 de la Sentència del Tribunal Constitucional 11/1981). A aquest efecte, es consideren serveis essencials els destinats a garantir el contingut essencial dels drets constitucionals, és a dir, el dret a la vida, a la salut, a la llibertat personal, a la lliure circulació, a la comunicació, a la informació, a la tutela judicial efectiva i a l'educació.

4. L'exercici del dret de vaga ha de ser compatible amb el manteniment d'aquests serveis essencials, aspecte que no s'ha qüestionat en aquesta Resolució.

Un aspecte diferent és l'establiment de serveis mínims en el transport no regular, que, si bé no es pot considerar un servei essencial, la idiosincràsia de la nostra comunitat fa que requereixi un tractament especial, sobretot quan la resta de comunicacions també estaran afectades, atès que es tracta d'una vaga general.

5. D'acord amb la Sentència del Tribunal Constitucional 33/1981, l'al·lusió a l'autoritat governativa que conté l'article 10.2 del Reial decret llei 17/1977, de 4 de març, fa referència, respectivament, a l'Estat o a la comunitat autònoma amb competències en els serveis afectats.

Així, aquesta Sentència reconeix a les comunitats autònomes competències dins el seu àmbit per establir les mesures de garantia dels serveis essencials. El Tribunal Constitucional reconeix el següent:

Quan es tracta de serveis que, considerats conjuntament, estan compresos en l'àrea de les competències autonòmiques [...], vetllar pel seu funcionament regular correspon a la titularitat i a la responsabilitat de les autoritats autonòmiques.

6. El dia 26 de setembre de 2019, es va negociar amb la central sindical assistent a la convocatòria feta per l'Administració, els serveis mínims que es detallen en l'annex adjunt.

7. D'acord amb l'article 10.2 del Reial decret llei 17/1977 en relació amb l'article 17.r) de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i alhora en relació aquest amb l'article 5.2n, de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la competència originària per a l'aprovació de les mesures que garanteixin els serveis mínims o essencials en l'àmbit dels serveis públics correspon al Consell de Govern de les Illes Balears.

8. D'altra banda, de l'article 7.1 de la mateixa Llei 3/2007, en relació amb l'article 9 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i l'article 25 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, resulta que, amb caràcter general, les competències dels òrgans administratius —i, entre aquestes, les que pugui exercir en matèria de funció pública el Consell de Govern— poden ser objecte de delegació en altres òrgans administratius.

Per tot això, atès el que disposa l'article 5.2 de la Llei 3/2007, com també l'Acord del Consell de Govern de 20 de setembre de 2019 de delegació en determinats consellers de la competència per a l' aprovació de les mesures que garanteixin els serveis mínims en la jornada de vaga del dia 27 de setembre de 2019, la consellera d'Administracions Públiques i Modernització i la consellera de Salut i Consum dicten la següent

RESOLUCIÓ

1. Fixar els serveis mínims que s'indiquen en l'annex adjunt, el qual forma part d'aquesta Resolució.

2. Establir que la vigilància i la designació del personal que ha d'atendre els serveis mínims esmentats corresponen a la direcció de cada centre. Els serveis mínims han de ser coberts, prioritàriament, pel personal que no secundi la vaga. En el cas que sigui insuficient, les vacants s'han de cobrir obligatòriament.

3. Disposar que, en relació amb els serveis essencials de sectors estratègics i d'emergències, tant els prestats per entitats públiques com els prestats per entitats privades, com ara la lluita contra incendis, energia, subministrament d'aigua, recollida de residus, assistència social, accidents laborals i altres, en tot allò que no estigui previst expressament en aquesta Resolució, però que tenguin aquesta consideració, es fixen els serveis mínims equivalents al funcionament d'un diumenge. En el cas dels transports d'ús especial (persones amb discapacitat física i psíquica), s'ha de garantir el trasllat als serveis assistencials prevists per al dia de la vaga.

4. Facultar les persones titulars de les secretaries generals de les conselleries, a les persones titulars de les gerències dels ens del sector públic i dels centres hospitalaris i a les persones responsables dels centres de treball per designar de forma expressa i nominal els treballadors i treballadores que hagin d'integrar els serveis mínims en el sector públic establerts en aquesta Resolució.

Les empreses privades que prestin serveis essencials els mínims dels quals es fixen en l'annex d'aquesta Resolució han d'adoptar les mesures necessàries per dur a efecte els serveis mínims d'acord amb la legalitat vigent. En particular, tan aviat com sigui possible i de forma individual i fefaent, han de requerir a cobrir els serveis mínims de les persones treballadores que hagin de garantir-los.

5. Establir que l'incompliment de l'obligació d'atendre els serveis mínims implica les responsabilitats i, si n'és el cas, ha de ser sancionat de conformitat amb el que preveu la normativa aplicable.

6. Disposar que el que estableix aquesta Resolució no suposa cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix al personal en la situació esmentada. Així mateix, és aplicable per garantir el lliure exercici del dret de vaga el que estableixen les lletres k), l) i m) de l'article 95.2 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de l'Estatut bàsic de l'empleat públic.

7. Establir que, si en el procés de negociació que es pugui dur a terme en cadascun dels sectors afectats, s'arriba a un acord que no coincideix amb els serveis mínims fixats en aquesta Resolució, s'ha d'aplicar el que aquesta disposa sempre que els serveis mínims fixats en aquests sectors estiguin per davall dels que es preveuen en la Resolució.

8. Notificar aquesta Resolució a l'organització sindical convocant de la vaga.

9. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició, davant l'òrgan que la hagi dictat, d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació o publicació.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació, d'acord amb l'article 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sens perjudici que s'hi pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.

 

Palma, 25 de setembre de 2019

La consellera d'Administracions Públiques i Modernització

Isabel Castro Fernández

(Per delegació del Consell de Govern,

Acord de 20 de setembre de 2019, BOIB núm. 129, de 21 de setembre)

La consellera de Salut i Consum

Patricia Gómez Picard

(Per delegació del Consell de Govern,

Acord de 20 de setembre de 2019, BOIB núm. 129, de 21 de setembre)

 

ANNEX

1. Sanitat

Durant la situació de vaga s'han d'adoptar les mesures que s'indiquen a continuació:

1. Han de romandre oberts els serveis de registre i també els serveis d'atenció a l'usuari amb la cobertura mínima requerida.

2. Es considera servei mínim assistencial el funcionament normal dels serveis d'urgències tant pel que fa a l'atenció de pacients externs que hi arribin, com als pacients ingressats en les unitats d'observació d'urgències que han de rebre assistència plena segons el criteri del metge que se n'encarregui.

3. En l'àmbit de l'atenció especialitzada:

a) Amb caràcter general, els serveis mínims han de ser els equivalents als prevists per als diumenges i per als dies festius.

b) Serveis d'oncologia mèdica, oncologia radioteràpica, diàlisi, hospital de dia i farmàcia hospitalària: nombre d'efectius indispensables per garantir el cent per cent de l'assistència.

c) Intervencions quirúrgiques programades de pacients oncològics i d'altres patologies que no es puguin ajornar a causa del risc que implicaria per als pacients: nombre d'efectius indispensables per garantir el cent per cent de l'activitat.

d) Assistència amb cobertura de festiu o diumenge dels pacients ingressats.

e) Es considera servei mínim assistencial el funcionament de les unitats especials, de les unitats de cures intensives, de les unitats de vigilància intensiva, de les unitats coronàries, de les unitats d'hemodiàlisi de neonatologia, de les unitats de cremats, de tots els serveis que puguin ser d'urgència vital i també els parts.

4. En l'àmbit de l'atenció primària: han de romandre oberts els centres de salut, els quals, a l'efecte de prestar l'assistència sanitària adequada, han de disposar d'una plantilla mínima de 2 metges, 1 pediatre, 2 efectius de personal d'infermeria i 1 auxiliar administratiu.

5. En els serveis d'urgència i emergència (SUAP i 061), atesa la seva naturalesa i la dels serveis que presten, la cobertura ha de ser del cent per cent en tots els serveis sanitaris.

6. El servei de neteja ha de mantenir l'activitat normal d'un dia festiu en les àrees d'alt risc. Tenen aquesta consideració els serveis següents:

— Serveis d'urgència.

— Blocs quirúrgics, àrees de reanimació i sales de part.

— Unitats de cures intensives.

— Unitats de nounats.

— Zones d'esterilització.

— Unitats d'hemodiàlisi.

— Unitats d'hemodinàmica.

— Unitats o habitacions de pacients trasplantats.

— Sales d'extraccions medul·lars (banc de sang).

— Sales d'autòpsies.

— Sales de preparació parenteral i citostàtics (farmàcia).

— Sales DIVAS i CPR (radiodiagnòstic).

— Pacients en règim d'aïllament.

— Unitats de trasplantament de medul·la òssia.

— Cuines i serveis d'alimentació.

La neteja de tots aquests serveis assenyalats ha d'incloure l'evacuació de roba bruta i de residus.

7. Els serveis d'hoteleria han d'atendre la dieta de tots els malalts ingressats.

8. Les empreses dedicades al transport de malalts han de garantir l'atenció al cent per cent de les urgències i emergències, els tractaments d'oncologia i la diàlisi. Per a la resta del transport programat han d'establir uns equips de guàrdia com en dissabte.

2. Serveis socials

1. Fundació Institut Socioeducatiu S'Estel: els serveis mínims han de ser els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

2. Fundació d'Atenció i Suport a la Dependència i de Promoció de l'Autonomia Personal de les Illes Balears: els serveis mínims han de ser els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

3. Serveis generals de l'Administració de la Comunitat Autònoma, llevat dels serveis lligats a les competències docents i sanitàries

Les dependències han de romandre obertes durant la situació de vaga parcial, llevat que, per raons fonamentades, el departament, l'organisme o el servei decideixi tancar-les.

Es consideren serveis mínims dels serveis generals de l'Administració d'aquesta Comunitat Autònoma i dels organismes públics que en depenen, llevat dels serveis sanitaris i docents, els següents:

— Registres. S'ha de mantenir un funcionari en el registre general de cada conselleria designat pel secretari o secretària general respectiu. En el cas de l'Agència Tributària de les Illes Balears, s'ha de mantenir una persona en el Registre General dels serveis centrals, una persona en el Registre General de la Delegació Insular d'Eivissa i una persona en el Registre General de la Delegació Insular de Menorca. S'ha de mantenir també una persona en el registre de cada centre de treball de les entitats del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Seguretat. S'ha de mantenir un treballador o treballadora per cada edifici.

— Manteniment. S'han de mantenir tres treballadors per a totes les instal·lacions de la Comunitat, que ha de designar la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat.

— Informàtica i comunicació. S'han de mantenir els serveis equivalents als serveis dels diumenges.

— Servei d'Agents de Medi Ambient (AMA):

MALLORCA:

1 agent d'incidències a la zona de Tramuntana

1 agent d'incidències a la zona de Llevant

MENORCA:

1 agent d'incidències

EIVISSA I FORMENTERA:

1 agent d'incidències

ARXIPÈLAG DE CABRERA:

1 agent d'incidències

Caps de guàrdia (coordinació Illes Balears): 1 cap de guàrdia

La designació del personal que ha de complir els serveis mínims correspon als secretaris o secretàries generals de cada conselleria i, en les entitats públiques, als directors o directores, als gerents o les gerents o als càrrecs equivalents. La designació s'ha de comunicar per escrit al treballador o treballadora amb una antelació mínima d'un dia hàbil.

4. IBANAT

— Departament de Logística: personal d'oficina: 1 tècnic/a

— Gabinet de Direcció: 1 administratiu/iva

— Tallers ocupacionals: 1 monitor/a o director/a

— Per garantir la capacitat de resposta del dispositiu contra incendis forestals arreu de les Illes Balears s'estableixen com a serveis mínims els serveis equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

5. Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears

Els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

6. Transport

1. En relació amb els transports públics regulars interurbans de viatgers per carretera i els serveis ferroviaris, tal com estableix el paràgraf 2 de l' article 10 del Reial decret llei 17/1977, com també la Sentència del Tribunal Constitucional de 8 d'abril de 1981, atès que són serveis públics, s'han d'establir uns serveis mínims que han de ser compatibles amb el dret fonamental dels treballadors a la vaga i que han de garantir un mínim de mobilitat als ciutadans, mobilitat que els ha de permetre desplaçar-se per exercir, si volen, el dret a complir la jornada laboral, arribar als centres sanitaris i moure's per qualsevol altre motiu imprescindible.

2. Transport ferroviari. Els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius. Pel que fa al servei de la línia de metro entre Palma i la Universitat de les Illes Balears, s'estableixen uns serveis mínims equivalents al 50 % dels serveis ordinaris programats en dia feiner.

3. Transport marítim. En relació amb el transport marítim interinsular, no és procedent establir els serveis mínims entre Mallorca, Menorca i Eivissa, atès que es fixen serveis mínims per al trànsit de passatgers amb avió, per la qual cosa hi haurà una comunicació mínima entre aquestes illes. No obstant això, és necessari establir uns serveis mínims de transport marítim entre Eivissa i Formentera, atès que aquesta és l'única comunicació possible per als habitants de Formentera. Per aquesta raó, es considera que s'han d'establir com a serveis mínims els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

4. Transport regular per carretera. Serveis mínims de transport públic regular de viatgers amb autobús de tipus interurbà: els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

5. Serveis mínims de transport públic regular de viatgers amb autobús de tipus llançadora (línies connectades amb el servei de tren): els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

6. Ferrocarril de Sóller. Els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius.

7. Transport no regular. Els serveis mínims són els equivalents als prevists per als diumenges i els dies festius