Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 9346
Acord del Ple del Consell Insular de Menorca en sessió de caràcter extraordinari de 23 de setembre de 2019, relatiu a la modificació puntual del Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca; creació de la Comissió de declaració de risc i de desemparament i tutela del CIM, i aprovació provisional del Reglament de funcionament i de les normes per garantir la legalitat dels procediments en matèria de declaració de risc i desemparament de menors (exp. 03121-2019-8)
El Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter extraordinari de 23 de setembre de 2019, adoptà, entre d'altres, l'acord següent:
PRIMER. Crear la Comissió de risc i de desemparament i tutela del CIM com a òrgan col·legiat necessari integrat en l'estructura orgànica del Consell Insular, encarregat, entre d'altres, d'emetre dictamen de les propostes de resolució relatives a les declaracions en situació de risc i declaracions en situació de desemparament d'infants i adolescents a l'illa de Menorca.
SEGON. Aprovar inicialment la modificació puntual de l'article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular de Menorca per introduir en l'enumeració de l'apartat a) la referència a la comissió de declaració de risc i de desemparament i tutela, de manera que la redacció sigui la següent:
Article 52. Estructura orgànica
(...)
a) Són òrgans necessaris i, per tant, d'existència preceptiva:
- La Presidència
- La Vicepresidència
- El Ple
- La Comissió de Govern
- El Consell Executiu
- Els consellers o conselleres executius, que encapçalen els corresponents departaments
- La Comissió Especial de Comptes
- Les comissions tècniques assessores en matèria d'urbanisme i ordenació del territori i de patrimoni històric i la comissió de declaració de risc i de desemparament i tutela.
- La Junta de Portaveus
- Els grups polítics
(...)
TERCER. Aprovar inicialment el Reglament de funcionament de la comissió de declaració de risc i de desemparament i tutela del CIM, d'acord amb el text que s'adjunta com a annex.
QUART. Disposar l'obertura d'un període d'informació pública a les persones interessades, mitjançant la inserció dels corresponents edictes en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, al tauler d'edictes i a la pàgina web del Consell Insular de Menorca, durant un termini de trenta dies hàbils, comptats des de l'endemà del dia en què es publiqui l'edicte corresponent en el butlletí oficial.
CINQUÈ. Donar audiència al Ministeri Fiscal; la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació de les Illes Balears; l'Oficina Balear de la Infància i l'Adolescència (anteriorment Oficina de Defensa dels Drets dels Menors); l'Ajuntament de Maó; l'Ajuntament des Castell; l'Ajuntament de Sant Lluís; l'Ajuntament d'Alaior; l'Ajuntament des Mercadal; l'Ajuntament des Migjorn Gran; l'Ajuntament de Ferreries; l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca; Policia Nacional (UFAM); Policia Local (Policia tutor); Conselleria d'Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears (equips d'orientació en totes les fases educatives); IB-Salut; el Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears; el Col·legi Oficial d'Infermeria de les Illes Balears; el Col·legi Oficial de Psicòlegs de les Illes Balears; el Col·legi Oficial d'Educadors i Educadores Socials de les Illes Balears; el Col·legi Oficial de Treball Social de les Illes Balears, així com a les associacions i entitats establertes a l'àmbit territorial de l'illa de Menorca que estiguin degudament inscrites en el registre corresponent i les finalitats de les quals tenguin relació directa amb l'objecte d'aquest reglament.
SISÈ. Sol·licitar informe d'avaluació sobre impacte de gènere de conformitat amb l'establert en l'article 5.3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones.
SETÈ. En cas que no es presentin al·legacions en el període d'informació pública i audiència a les persones interessades, ni es derivin modificacions dels informes preceptius que s'han de sol·licitar en el present expedient, la modificació aprovada inicialment s'entendrà elevada a definitiva i se'n publicarà el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè entri en vigor.
VUITÈ. Acordar, simultàniament com a mesura de caràcter provisional, que la comissió pugui començar a funcionar segons les normes contingudes en el reglament provisionalment aprovat i, consegüentment, emetre els dictàmens que siguin imprescindibles, atesa la possibilitat que mentre es tramita aquest procediment pugui ser necessari el sotmetiment de propostes de resolució a dictamen preceptiu de la Comissió, i per tal de complir la tramitació legal del procediment de declaració en situació de risc previst en els articles 110 i següents, i del procediment de declaració en situació de desemparament previst en els articles 125 i següents; ambdós de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i adolescència de les Illes Balears. A aquest efectes, disposar la publicació del text íntegre del reglament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, per tal que tengui efectes des del mateix dia de publicació de l'acord.
ANNEX REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE LA COMISSIÓ DE DECLARACIÓ DE RISC I DE DESEMPARAMENT I TUTELA DEL CIM
Preàmbul
Mitjançant la Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol, i la Llei 26/2015, de 28 de juliol, la normativa bàsica estatal en matèria de protecció de menors s'adaptà als acords i compromisos internacionals adquirits i també als canvis socials produïts en els vint anys transcorreguts des que s'aprovà la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor.
Consegüentment, les legislacions autonòmiques han hagut d'adaptar-se a les modificacions introduïdes pel legislador estatal, aprofitant l'oportunitat per incorporar a la seva normativa les noves realitats sorgides al llarg d'aquests anys.
En aquest context s'aprova a l'àmbit de la nostra comunitat autònoma la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Balears, que preveu en els art. 112 i 113, i en l'art.130, respectivament, l'existència d'òrgans col·legiats amb funcions bàsiques d'emetre dictamen de les propostes de declaració de risc i de desemparament i tutela d'infants i adolescents.
L'exposició de motius de l'esmentat text legal es referix a la necessitat d'incorporar la intervenció d'un i altre òrgans col·legiats dins dels respectius procediments en els següents termes: «Dins del procediment, es disposa l'existència d'un òrgan col·legiat creat en el si de l'entitat local corresponent/entitat pública corresponent, el qual ha d'emetre un dictamen que servirà de base per a l'adopció de la resolució de declaració de risc / de desemparament. Amb aquest òrgan col·legiat, el legislador cerca que la decisió final que s'adopti sigui objectiva, motivada, consensuada, sempre temporalitzada, i no discrecional i unipersonal».
Tenint en compte que l'article 73 a) i d) de l'esmentada llei autonòmica atribueix als consells insulars les competències relacionades amb les actuacions materials, tècniques i jurídiques de declaració en situació de risc i de declaració en situació de desemparament, esdevé necessària la creació d'aquests òrgans col·legiats i la seva integració en l'organigrama del Consell Insular de Menorca. I per raons d'eficiència, s'ha considerat possible i convenient refondre ambdues comissions en un únic òrgan, sempre garantint que entre les seves funcions s'incloguin les que, amb caràcter bàsic i específic, es recullen en els articles 113 i 130 del text legal.
En última instància, resulta necessari fer una referència a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), que en el títol VI regula el procediment que cal seguir en l'elaboració de disposicions generals a través de diversos preceptes de caràcter bàsic, tots destinats a millorar la qualitat normativa de l'ordenament jurídic, establint a la vegada els principis comuns de bona regulació i unes fases comunes que assegurin la participació de la ciutadania en l'elaboració de qualsevol norma.
Per aquest motiu, la memòria sobre l'anàlisi d'impacte normatiu del projecte d'aquest reglament incorpora justificació suficient de la seva adequació als principis que estableix l'article 129 LPACAP: principis de necessitat i eficàcia; de proporcionalitat; de seguretat jurídica; de transparència; d'eficiència i d'estabilitat pressupostària i financera.
Aquest reglament s'estructura en un títol preliminar i quatre títols, amb un total de 20 articles més dues disposicions finals.
El títol preliminar regula qüestions com la denominació, àmbit territorial o la naturalesa i dependència orgànica de la comissió.
El títol I es dedica al caràcter dels dictàmens i a l'enumeració de les funcions que assumeix la comissió, tenint en compte que, com que és el resultat de fusionar les dues comissions previstes en la llei balear 9/2019, de 19 de febrer (comissió de declaració de risc i comissió de desemparament i tutela), aglutina com a funcions bàsiques les que l'esmentada llei atribueix a cadascuna d'elles, sens perjudici d'assumir-ne d'altres, com les relatives a emetre dictamen sobre les propostes relacionades amb les sol·licituds de guarda voluntària, entre d'altres.
El títol II, distribuït en quatre capítols, es dedica a la regulació de tot allò relacionat amb membres i assistents a la comissió. Inclou la regulació específica de la Presidència i la Secretaria de l'òrgan i enumera les funcions, drets i deures que s'atribueixen a cadascuna.
El títol III regula les classes de reunions que poden dur-se a terme, així com els requisits que han de reunir la convocatòria, l'ordre del dia o les actes que s'estenguin. En darrer lloc determina les normes essencials que han de regir el desenvolupament de les sessions.
Finalment, el títol IV es dedica a regular els dictàmens que han de ser elaborats per la comissió i n'indica el contingut mínim.
S'ha justificat en la memòria d'impacte normatiu que consta en l'expedient el compliment dels principis de bona regulació a què fa referència l'article 139 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú.
La Comissió de declaració de risc i desemparament i tutela del CIM es regeix per les següents normes que regulen el seu funcionament intern:
TÍTOL PRELIMINAR Àmbit d'aplicació i disposicions generals
Article 1. Denominació
Comissió de declaració de risc i de desemparament i tutela del Consell Insular de Menorca.
Article 2. Naturalesa i dependència orgànica
La Comissió de declaració de risc i desemparament i tutela és un òrgan col·legiat al qual s'atribueix, entre d'altres, la facultat d'emetre dictamen de les propostes de resolució que li siguin remeses en relació amb les situacions de risc i de desemparament d'infants i adolescents.
Aquesta comissió s'integra en l'organigrama del Consell Insular de Menorca, depèn orgànicament del departament competent i s'enquadra en el servei corresponent. S'entenen com a tals, independentment de la seva denominació, els que en cada moment assumeixin la matèria de protecció a la infància i l'adolescència.
El lloc en què s'ubiqui el dit servei constituirà la seu de la comissió.
Article 3. Àmbit d'actuació
L'àmbit territorial d'actuació de la comissió és l'illa de Menorca.
TÍTOL I Caràcter i funcions de la Comissió
Article 4. Caràcter assessor de la Comissió
La Comissió és un òrgan col·legiat de deliberació i assessorament. Els seus dictàmens tenen caràcter preceptiu, de manera que el procediment ordinari exigirà necessàriament el tràmit de requeriment de dictamen a l'òrgan consultiu abans de dictar la corresponent resolució administrativa.
Només es podrà ometre el tràmit de sol·licitud de dictamen a la Comissió en els supòsits en què s'hagin de prendre mesures cautelars i no sigui possible seguir la tramitació ordinària del procediment, sense perjudici que se'n doni compte a la comissió en la propera reunió.
Amb caràcter general, els dictàmens emesos per la Comissió tindran caràcter no vinculant per a l'òrgan competent per resoldre. No obstant l'anterior, tindran caràcter vinculant en els supòsits següents:
a) En els procediments iniciats d'ofici per a la revocació de la declaració en situació de desemparament, que requereixen expressament informe favorable de la Comissió.
b) En els procediments per a la constitució d'acolliment familiar com a mesura per exercir la guarda d'un menor declarat en desemparament o en guarda voluntària, que requereixen expressament informe favorable de la comissió, de manera que no es podrà constituir l'acolliment familiar si l'òrgan col·legiat ha emès informe desfavorable.
La Comissió ha d'emetre dictamen en el termini màxim de vint dies hàbils comptadors des de la recepció de la corresponent sol·licitud i de l'expedient. Transcorregut aquest termini sense que la comissió hagi remès el seu dictamen, se seguirà endavant amb el procediment, deixant-ne constància en el procediment, i sense perjudici de les responsabilitats que es puguin derivar. No obstant això, constitueixen excepció a l'anterior i, per tant, s'interromprà el còmput legal del termini per resoldre en els supòsits dels articles 136.3 i 164.3 de la Llei balear 9/2019, circumstància que s'haurà de notificar als interessats en els termes previstos en l'article 22.1 d) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú.
Article 5. Funcions
5.1. En matèria de risc:
a) Emetre dictamen sobre les propostes de declaració en situació de risc i de projecte d'intervenció social i educatiu familiar que l'òrgan instructor sotmeti a la seva consideració.
b) Emetre dictamen sobre les propostes de modificació de les mesures de risc imposades o de les pròrrogues del programa d'intervenció social i educatiu familiar.
c) Emetre dictamen sobre les propostes de cessament de la declaració en situació de risc.
d) Donar a conèixer als integrants de la comissió els casos de risc que estiguin en fase de valoració, d'intervenció o de seguiment, així com els convenis subscrits en situacions de risc amb la col·laboració del/s responsable/s legal/s de l'infant i l'adolescent.
5.2. En matèria de desemparament:
a) Emetre dictamen sobre els expedients de declaració de desemparament que se sotmetin a la seva consideració i, si correspon, projectes individualitzats de protecció.
b) Emetre dictamen sobre propostes de modificació de la mesura de desemparament o, si escau, sobre propostes de modificació del Pla individualitzat de protecció.
c) Emetre dictamen sobre la proposta de cessament de la declaració de desemparament i, si s'escau, sobre el trasllat de la funció protectora per canvi de domicili a una altra comunitat.
d) Donar a conèixer a tots els integrants de la comissió els casos de desemparament que es trobin en fase de valoració, d'intervenció o de seguiment.
e) Donar a conèixer qualsevol mesura acordada amb caràcter cautelar.
5.3. En matèria d'assumpció de guarda voluntària:
a) Emetre dictamen sobre les propostes d'assumpció o denegació de guarda voluntària i sobre les propostes de pla individualitzat de protecció, en cas que n'hi hagi.
b) Emetre dictamen sobre propostes de modificació de la guarda o, si escau, sobre proposta de modificació del pla individualitzat de protecció.
c) Emetre dictamen sobre les propostes de cessament de guarda.
5.4. Altres funcions:
a) Emetre dictamen sobre les propostes de sol·licitud de nomenament de tutor.
b) Emetre dictamen sobre propostes de sol·licitud al jutjat de constitució d'adopció.
TÍTOL II
CAPÍTOL I Composició de la comissió: membres i assistents
Article 6. Composició
La Comissió estarà integrada per membres amb veu i vot, i d'altres persones que podran ser convidades i, si escau, hi assistiran i participaran amb veu però sense vot.
Article 7. Membres amb veu i vot
7.1. Presidència de la Comissió
Exerceix la presidència de la Comissió qui en cada moment assumeixi la condició de cap del servei en què s'enquadri la comissió.
7.2. Vocalies
Són vocals de la Comissió:
- L'assessor/a jurídic/a adscrit al departament del qual depengui orgànicament la Comissió.
- Quatre tècnics, preferentment representatius de cadascuna de les seccions en què estigui organitzat el servei en què s'enquadri la Comissió.
Per a cadascuna de les persones membres de la comissió es designarà suplent per als casos d'absència, malaltia o per si hi concorre alguna causa justificada que els impedeixi poder assistir-hi. Titulars i suplents seran designats, amb caràcter fix i per decret de Presidència, a proposta del departament corresponent.
En designar les persones membres de la comissió cal fomentar la presència equilibrada d'homes i dones en la composició d'aquest òrgan col·legiat. En tot cas, queden garantits els drets d'igualtat i no discriminació per qualsevol circumstància personal o social.
Article 8. Assistents amb veu i sense vot
En ser convocades, podran assistir i participar amb veu i sense vot les persones següents:
a) Un/a representant dels equips municipals dels serveis socials relacionats amb els expedients que se sotmetin a deliberació i dictamen, si té un pes decisiu o rellevant, o bé relació directa, amb la proposta objecte de debat.
b) Un/a representant de les unitats de treball social del centre de salut corresponent a la zona dels expedients que se sotmetin a deliberació i dictamen en la sessió, si té un pes decisiu o rellevant o bé relació directa, amb la proposta objecte de debat.
c) Un/a representant de l'àmbit educatiu corresponent a la zona o col·legi del/la menor, respecte dels expedients que se sotmetin a deliberació i dictamen en la sessió, si té un pes decisiu o rellevant, o bé relació directa, amb la proposta objecte de debat.
d) Personal de les unitats de conductes addictives, o unitats de salut mental, o unitats de salut mental infantil o grups especialitzats en menors dels cossos i forces de seguretat, o qualsevol altre servei, si tenen un pes decisiu o rellevant, o bé relació directa, amb la proposta objecte de debat.
e) Un/a tècnic/a responsable de l'execució de mesures de justícia juvenil en cas que el/s expedient/s sotmesos a dictamen siguin relatius a adolescent/s que es trobin complint mesures de les previstes en la Llei orgànica 5/2000, de responsabilitat penal del menor.
Article 9. Dels membres i assistents a la Comissió
És obligatòria l'assistència dels membres de la Comissió a les reunions que es convoquin, llevat de causa degudament justificada, que s'haurà de fer constar en acta.
Són causes de pèrdua de la condició de membre de la Comissió:
a) La revocació, efectuada per la persona que hagués fet el nomenament.
b) La pèrdua de la condició que hagi motivat el nomenament.
Les persones que perdin la condició de membre de la comissió han de ser substituïdes en un termini d'un mes per les persones que compleixin els requisits de nomenament, que seran designades a través del mateix procediment.
Membres i assistents resten obligats a mantenir la confidencialitat respecte de les deliberacions i els acords que prenen i, en general, pel caràcter mateix de la matèria, respecte dels assumptes que es tractin en les reunions de l'òrgan.
La condició de membre i/o assistent a la Comissió no genera cap tipus de relació laboral o funcionarial amb el Consell insular de Menorca.
Article 10. Compensació econòmica
No correspon cap remuneració econòmica per concepte d'exercir la funció de membre de la Comissió, ni tampoc l'assistència amb veu i sense vot en qualitat de convidat o convidada genera cap dret a percebre cap emolument.
CAPÍTOL II De la Presidència de la Comissió
Article 11. Facultats i substitució de la Presidència
Ha d'exercir la Presidència qui exerceixi les funcions de cap del servei que assumeixi en cada moment la protecció de menors. En cas de vacant, absència, malaltia o altres causes legals que impossibilitin l'assistència, ha d'exercir la presidència el membre de l'òrgan col·legiat de major jerarquia, antiguitat i edat, per aquest ordre, d'entre els seus components.
Són funcions pròpies de la Presidència:
a) Exercir la representació de la Comissió.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i determinar l'ordre del dia, tenint en compte, en tot cas, les peticions que puguin arribar de la resta de membres i sempre que s'hagin remès amb l'antelació suficient.
c) Decidir per se o a proposta de l'òrgan instructor les persones que, a més dels vocals, han de ser citades per assistir a les reunions de la Comissió.
d) Presidir les sessions ordinàries i extraordinàries, fer de moderador del debat i fins i tot, i per causes justificades, suspendre'l si resulta necessari.
e) Donar compte als membres de la Comissió de les mesures acordades amb caràcter cautelar, per debatre-les i, si escau, ratificar-les.
f) Donar compte als membres de la Comissió dels procediments de declaració de risc i dels procediments de desemparament en curs.
g) Visar les actes i certificacions dels acords de la Comissió.
h) Assegurar el compliment de la legalitat en el desenvolupament de les sessions i, en general, en el funcionament de la Comissió.
i) Vetllar pel que sigui l'interès dels infants i adolescents en prendre les decisions.
CAPÍTOL III De la Secretaria de la Comissió
Article 12. Secretaria
Ha d'assumir les funcions de secretari la persona que en cada moment assessori jurídicament el servei encarregat de la matèria. Hi intervindrà en les ocasions que li ho exigeixi l'exercici de les seves responsabilitats derivades d'aquestes funcions.
La resolució de nomenament de membres de la comissió ha d'incloure la designació de qui assumirà les funcions de secretaria de la Comissió i la seva suplència.
Són funcions de la Secretaria:
a) Assistir a les sessions.
b) Preparar i enviar en termini les convocatòries de les sessions.
c) Rebre els actes de comunicació de les persones membres de la comissió i, per tant, les excuses, peticions de dades, sol·licituds de rectificació d'actes, així com qualsevol altre escrit de què hagi de tenir coneixement.
d) Redactar i signar les actes de les sessions.
e) Expedir les certificacions dels acords presos, amb el vistiplau de la Presidència.
f) Qualsevol altra que sigui inherent a la seva condició.
g) Redacció dels dictàmens
La persona que exerceixi les funcions de secretaria resta obligada a fer constar en acta les opinions, manifestacions i/o vots particulars que tenguin relació amb qualsevol de les qüestions que s'hi tractin i siguin posades de manifest pels membres assistents, en especial, aquells respecte dels quals ho demanin expressament.
Conformement amb el que disposa l'article 16 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic, correspon a la persona que exerceix les funcions de secretaria vetllar per la legalitat formal de les actuacions de la comissió, certificar les seves actuacions i garantir que els procediments i regles de constitució i adopció d'acords són respectades.
CAPÍTOL IV De la resta de membres i assistents a les reunions
Article 13. Funcions de la resta de membres i assistents a la Comissió
Correspon a la resta de membres de la Comissió:
a) Conèixer l'ordre del dia amb l'antelació mínima establerta.
b) Obtenir la informació necessària per complir les seves funcions adequadament.
c) Exposar de forma ordenada la seva opinió i efectuar, si escau, propostes.
d) Fer constar en acta la seva opinió en contra i, si escau, formular vot particular, exposant els motius que ho justifiquen.
e) Formular precs i preguntes relacionats amb els temes objecte de debat.
En cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal justificada, han d'actuar com a suplents les persones designades a aquest efecte segons resolució de nomenament.
Les persones assistents que puguin ser convidades a les reunions poden:
a) Conèixer l'ordre del dia amb l'antelació mínima establerta.
b) Obtenir la informació necessària dels expedients pels quals ha estat citat.
c) Exposar ordenadament la seva opinió i efectuar, si escau, propostes.
d) Fer constar en acta la seva opinió en contra i exposar els motius que ho justifiquen.
e) Formular precs i preguntes relacionats amb els temes objecte de debat.
TÍTOL III Classes de reunions, convocatòria i desenvolupament de les sessions
Article 14. Disposicions generals
La Comissió pot ser constituïda i convocada, pot celebrar les seves reunions, adoptar acords i remetre les seves actes, tant de manera presencial com a distància.
Si se celebren sessions a distància, membres i assistents poden trobar-se en diferents indrets, sempre que s'asseguri per mitjans electrònics —incloent-hi mitjans telefònics i audiovisuals— la identitat de membres o suplents, i d'assistents; el contingut de les seves manifestacions, el moment en què es produeixen, la intercomunicació en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant el desenvolupament de la sessió.
Es consideren mitjans electrònics vàlids, entre d'altres, les audioconferències i les videoconferències.
Article 15. Classes de reunions de la Comissió
Les reunions de la Comissió poden ser ordinàries, extraordinàries i urgents.
La Comissió s'ha de reunir en sessió ordinària cada quinze dies (reunions quinzenals). No obstant això, es pot reunir de forma extraordinària les vegades que siguin necessàries quan la convoqui la Presidència i/o a sol·licitud de més d'un dels seus membres.
Tenen caràcter d'urgents les reunions que no hagin pogut ser prefixades i si s'han de tractar casos d'especial urgència i inajornable necessitat. En aquests supòsits, poden ser convocades amb una antelació inferior a la fixada amb caràcter general en l'article següent.
Article 16. Convocatòria de les reunions
Les convocatòries s'han d'efectuar per escrit i s'han de trametre preferentment per mitjans electrònics, en tot cas, garantint-ne la recepció, amb una antelació mínima de quaranta-vuit (48) hores a la data de celebració de la sessió. Malgrat això, el termini pot ser inferior si es tracta de sessions urgents per a supòsits d'especial i inajornable necessitat, la qual cosa s'ha de justificar.
Les citacions per a la convocatòria de les sessions de la Comissió han d'especificar el dia, hora i lloc, juntament amb l'ordre del dia de la reunió. També inclouran, si escau, les condicions en què s'ha de celebrar la reunió, sistema de connexió i els llocs en què estaran disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir-hi i participar-hi.
Amb la citació i pel mateix mitjà, s'enviarà per escrit l'esborrany de l'acta de la sessió anterior als efectes, si escau, de la seva aprovació.
La informació relacionada amb els assumptes de l'ordre del dia de les sessions que contenguin dades relatives a la intimitat de les persones no s'ha de traslladar en les convocatòries, per raó del seu caràcter reservat, i s'ha de fer referència només a les dades imprescindibles per a la seva identificació (inicials, número d'expedient), posant a disposició dels membres la documentació que sigui de rellevància per als supòsits pels quals han estat citats.
En tot cas els membres —o si escau suplents— de la Comissió han de guardar secret sobre la informació obtinguda.
Si es trobessin reunides la persona amb funcions de secretaria més la totalitat de membres de l'òrgan col·legiat, podran constituir-se vàlidament com a comissió per a la celebració de sessions, deliberacions i adopció d'acords sense necessitat de convocatòria i si així es decideix per unanimitat.
Article 17. Ordre del dia
L'ordre del dia ha de contenir l'aprovació, si escau, de l'acta de la sessió anterior, així com l'expressió dels assumptes a tractar. Cal evitar que hi figurin els noms i llinatges de cap menor, fent referència només a les seves inicials i al número d'expedient, juntament amb una breu descripció de la proposta que se sotmetrà a debat i dictamen.
Article 18. Contingut i desenvolupament de les sessions. Presa d'acords
Per a la vàlida constitució de la Comissió, als efectes de celebració de les sessions, deliberacions, presa d'acords i emissió de dictàmens, es requereix l'assistència de la Presidència, de la persona que assumeixi les funcions de secretaria (o respectives suplències) i, almanco, la meitat de vocals.
Per al debat, els assumptes a tractar han de seguir inicialment l'ordre establert en l'ordre del dia, sens prejudici que per causa justificada s'hagi d'alterar, i sempre que n'existeixi consens.
Les qüestions extraordinàries i urgents poden ser tractades en les sessions sense inclusió prèvia en l'ordre del dia, sempre que hi siguin presents tots els membres de la comissió i així ho acordin per majoria.
En el torn obert de paraules, si n'hi ha, només s'han de tractar les qüestions que tenguin relació directa amb els assumptes tractats a la reunió, ja sigui perquè constin a l'ordre del dia o perquè hagin estat incorporats conformement amb l'assenyalat en el paràgraf precedent.
La Presidència ha de moderar el debat i determinar, si escau, el torn d'intervenció de les persones assistents.
Els acords seran adoptats per majoria de presents i, en cas d'empat, la Presidència té vot de qualitat. Si hom hi assisteix a distància, els acords es consideren presos en el lloc de la seu de la comissió.
El vot té caràcter personal i indelegable.
Els membres de la Comissió no poden abstenir-se en les votacions llevat que estiguin incursos en causa d'abstenció o recusació. No obstant això, poden formular vot particular per escrit i dins de les quaranta-vuit hores posteriors a l'aixecament de la sessió. Només quedaran exemptes de responsabilitat els membres de la comissió que, havent assistit a la reunió, hagin votat en contra.
Acomplert aquest tràmit, el vot particular s'incorporarà a l'acord adoptat i es consignarà a l'acta de la sessió.
L'abstenció i recusació s'ha d'ajustar al que disposen els articles 23 i 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim, jurídic del sector públic.
Article 19. Actes
La persona que realitzi les funcions de secretaria ha d'estendre una acta de cada reunió, en la qual s'ha de reflectir un extracte de les deliberacions i acords adoptats. L'esborrany de l'acta de cada reunió s'ha de remetre, juntament amb la citació de la convocatòria de la propera reunió, a tots els membres de la Comissió, als efectes de ser sotmesa a aprovació. A l'acta hi ha de figurar, com a mínim:
a) Assistents i membres que hagin presentat excusa.
b) L'ordre del dia de la reunió.
c) Circumstàncies de lloc i temps de celebració.
d) Els punts principals de les deliberacions.
e) El contingut dels acords adoptats.
Les actes només han de fer constar inicials i número dels expedients de les persones afectades.
Les actes han de ser redactades i signades per qui exerceixi les funcions de secretaria i han de dur el vistiplau de la Presidència. Malgrat que s'aprovin, si escau, a la propera sessió, es podrà mentrestant estendre certificat de l'acta o de qualsevol dels acords adoptats, sempre que s'hi faci constar la circumstància que està pendent d'aprovació.
Qualsevol membre de la Comissió té dret a sol·licitar l'íntegra transcripció de la seva intervenció. En cas d'intervencions curtes, ho han de demanar amb caràcter previ per tal de facilitar a la persona amb funcions de secretaria la seva tasca i assegurar una transcripció fidel. En cas d'intervencions de llarga durada, la persona interessada ha d'aportar en el mateix acte i per escrit el text, sempre que aquest coincideixi amb el sentit del que exposa verbalment. En aquests supòsits, cal fer constar a l'acta l'esdevingut i afegir-hi còpia de l'escrit presentat.
El secretari o secretària és la persona responsable de transcriure en les actes el contingut fidel de l'esdevingut durant les sessions. Així mateix, és responsable de custodiar i arxivar les actes, a les quals poden tenir accés els membres de la Comissió i qualsevol persona física o jurídica que tenint condició d'interessada ho sol·liciti de forma raonada, amb el vistiplau de la Presidència.
D'igual manera, també és la persona encarregada de totes les funcions previstes en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
TÍTOL IV Dictàmens
Article 20. Contingut dels dictàmens emesos per la Comissió
Sens perjudici dels acords reflectits en l'acta, la Comissió ha d'emetre dictamen dels assumptes que es tractin, que s'incorporarà a l'expedient electrònic del menor com a pas previ al dictat de la corresponent resolució administrativa per l'òrgan competent. El dictamen ha d'incorporar, almanco, el contingut mínim següent:
a) Si és favorable o desfavorable a la proposta, i en aquest darrer cas, els motius del seu posicionament.
b) Si s'han fet constar vots particulars i, si s'escau, el nom de la persona dissident i la justificació del seu vot.
c) En els supòsits d'haver de dictaminar sobre el PISEF que acompanya la declaració de risc, si es considera oportú prorrogar el projecte per sis mesos més, com a màxim.
d) En els supòsits d'haver de dictaminar sobre el pla de reintegració familiar derivat de la declaració en situació de desemparament, si considera convenient als interessos del menor i oportú per aconseguir els objectius assenyalats, modificar el termini inicialment fixat.
e) En els supòsits de proposta de l'entitat pública de reintegrament familiar de menors després d'haver estat declarats en desemparament o haver assumit la seva guarda l'entitat pública, cal fer constar expressament els motius que aconsellen el retorn al domicili familiar.
f) En els supòsits d'emetre dictamen desfavorable d'un acolliment familiar, cal fer constar expressament els motius que aconsellen constituir un acolliment residencial.
Les propostes de reintegrament de menors a la unitat familiar realitzades per l'entitat pública han de comptar en tot cas amb el dictamen favorable de la Comissió.
Disposició final primera. Modificació del present reglament
Correspon al Ple, amb els mateixos requisits que per a la seva creació, la modificació d'aquest reglament.
Disposició final segona. Normativa supletòria
Pel que fa al funcionament de la Comissió, supletòriament cal aplicar el que estableixen la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, o la legislació que les substitueixi o complementi i que reguli el funcionament dels òrgans col·legiats i el procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Disposició derogatòria única. Normes que es deroguen
Queda sense efectes el Decret de Presidència núm. 2013/68, de 3 de juny, de composició i funcionament de la Comissió tècnica assessora de menors.
Maó, 25 de setembre de 2019
Per delegació de la presidenta, La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol ) (BOIB núm. 97 de 16-7-2019)