Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, CULTURA I IGUALTAT
Núm. 9055
Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat - Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears
La Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat-Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha adoptat l'Acord següent:
I. De conformitat amb les negociacions prèvies celebrades pel Grup de Treball constituït en compliment del que preveu l'Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l'Estat-Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per a l'estudi i la proposta de solució de les discrepàncies competencials manifestades en relació amb els articles 2, 3, 11, 12, 13, 17 i 18 de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears, ambdues parts han arribat als acords següents:
a) En relació amb els articles 2 i 3 de la Llei 12/2018, ambdues parts entenen que la seva recta interpretació du a concloure que l'acció concertada de les administracions públiques de les Illes Balears amb tercers per a la prestació a les persones de serveis socials compleix amb els requisits que estableix l'article 11.6 de l'LCSP, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014 (d'ara endavant, LCSP), amb la finalitat que aquesta acció concertada quedi exclosa de l'àmbit d'aplicació d'aquesta darrera norma.
En concret, ambdues parts entenen que el terme «preferència» s'ha d'interpretar de manera que no obsti al compliment, per part dels procediments de concertació que es convoquin a l'empara de la Llei 12/2018, dels requisits que estableix l'article 11.6 de l'LCSP a fi de quedar exclosos del seu àmbit d'aplicació. Especialment, la preferència que eventualment s'estableixi a favor d'entitats del tercer sector davant entitats privades en cap cas no ha d'emparar la celebració de procediments competitius i ha d'operar únicament en els casos en què les entitats definides en els articles 3 i 4 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, reuneixin les condicions que ha establert la doctrina del TJUE (entre d'altres, Sentència de 28 de gener de 2016, cas Consorzio Artigiano Servizio Taxi e Autonoleggio (CASTA), i altres, assumpte C-50/14, i jurisprudència que s'hi esmenta; o Sentència d'11 de desembre de 2014, assumpte C-113/13, Azienda sanitaria locale n. 5 «Spezzino», i altres, i jurisprudència que s'hi esmenta).
Així mateix, ambdues parts coincideixen a considerar que el servei d'orientació professional inclòs en l'article 2.2 de la Llei 12/2018 se circumscriu exclusivament als serveis definits en l'article 8.1 del Reial decret 7/2015, de 16 de gener, pel qual s'aprova la cartera comuna de serveis del Sistema Nacional d'Ocupació, quan tenen com a beneficiaris col·lectius especialment desfavorits i vulnerables, de manera que els concerts socials que se subscriguin en aquest àmbit a l'empara de la Llei 12/2018 únicament poden tenir com a destinataris usuaris que pertanyin a aquests col·lectius.
Així mateix, ambdues parts coincideixen a considerar que el concepte «contraprestacions econòmiques» establert en l'article 3.d) de la Llei 12/2018 inclou tant els pagaments realitzats per la prestació principal com les quantitats que, si escau, es deguin pels serveis complementaris, sense que l'acció concertada pugui comportar cap tipus de benefici econòmic, ja sigui de forma directa o indirecta.
b) En relació amb l'article 11 de la Llei 12/2018, ambdues parts coincideixen a considerar que aquest precepte s'ha d'interpretar sistemàticament amb el conjunt de la Llei 12/2018, de manera que únicament els serveis socials dirigits a les persones llistats en l'annex únic de la Llei 12/2018 puguin ser objecte dels contractes públics a què es refereix aquesta Llei.
c) Ambdues parts coincideixen a considerar que l'article 12 de la Llei 12/2018 pel qual s'estableixen les exigències de solvència específica per garantir la qualitat de la prestació s'ha d'interpretar i aplicar de conformitat amb el que disposa l'LCSP. Pel que fa a l'apartat 2 d'aquest article 12, la Comunitat Autònoma assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per suprimir l'incís següent: «i reinversió d'un percentatge mínim dels beneficis en la millora de la gestió dels serveis adjudicats o la distribució de beneficis partint de criteris de participació». Aquesta modificació s'acorda per motius estrictament tècnics, sense prejutjar l'oportunitat ni la necessitat d'introduir en les licitacions de contractes públics consideracions d'aquesta naturalesa, sempre que això sigui possible d'acord amb el marc jurídic vigent.
d) Ambdues parts coincideixen a considerar que l'article 13 de la Llei 12/2018 pel qual es regula el pressupost base de licitació s'ha d'interpretar i aplicar de conformitat amb el que preveu l'article 100 de l'LCSP.
e) En relació amb l'article 17 de la Llei 12/2018, ambdues parts entenen que la seva recta interpretació du a concloure que els criteris establerts en l'apartat primer de l'article 17, per determinar les ofertes anormalment baixes, s'han d'incloure en els plecs ajustant-se al que l'estableix l'article 149 de l'LCSP, de manera que els paràmetres objectius que estableixin els plecs per identificar els casos en què una oferta es consideri anormal s'han de referir a l'oferta considerada en conjunt. Així mateix, ambdues parts coincideixen a considerar que l'apartat segon de l'article 17 de la Llei 12/2018 s'interpreta de conformitat amb el que disposa l'article 149.4 de l'LCSP, d'acord amb el qual els valors sobre els quals és possible demanar justificació als licitadors són els que s'estableixen en l'LCSP.
f) En relació amb la controvèrsia suscitada respecte a l'article 18 de la Llei 12/2018, la Comunitat Autònoma assumeix el compromís de promoure la corresponent iniciativa legislativa per modificar-ne l'apartat segon, lletra d), amb la finalitat de suprimir l'incís in fine «amb un import superior a 750.000 euros».
II. Atès l'Acord assolit, ambdues parts consideren resoltes les discrepàncies manifestades i conclosa la controvèrsia plantejada.
III. Comunicar aquest Acord al Tribunal Constitucional als efectes prevists en l'article 33.2 de la Llei orgànica 2/1979, de 3 d'octubre, del Tribunal Constitucional, i publicar-lo en el Butlletí Oficial de l'Estat i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
30 de juliol de 2019
La ministra de Política Territorial i Funció Pública Per suplència (Reial decret 351/2019, de 20 de maig) El ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació Luis Planas Puchades
|
La consellera de Presidència, Cultura i Igualtat Pilar Costa i Serra |