Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 8881
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa i de la directora de l’Institut Balear de la Dona de dia 10 de setembre de 2019 per la qual es convoquen els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears a participar en el programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones. Any 2019»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

  • La Constitució espanyola de 1978 proclama a l'article 14 el principi d'igualtat davant la llei i, a l'article 9.2, la promoció real i efectiva per part dels poders públics de la llibertat i la igualtat de l'individu. Des de la instauració de la democràcia a Espanya, fonamentalment a partir d'aquests articles, s'han anat articulant les polítiques públiques d'igualtat i, posteriorment, les lleis orgàniques que han regulat les mesures preventives i d'actuació davant la violència masclista i la igualtat efectiva entre dones i homes.

  • El conveni del Consell d'Europa sobre la prevenció i la lluita contra la violència envers les dones i la violència domèstica, fet a Istanbul l'11 de maig de 2011 explicita que el terme «violència envers les dones» s'ha d'entendre com una violació dels drets humans i un tipus de discriminació envers les dones, i designa que tots els actes de violència basats en el gènere que comporten o són susceptibles de comportar per a les dones, danys o patiments de naturalesa física, sexual, psicològica o econòmica, incloent-hi l'amenaça de dur a terme aquests actes, la coacció o privació arbitrària de llibertat, dany en la vida pública com la privada.

  • La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere explicita que la violència de gènere s'ha d'enfocar d'una manera integral i multidisciplinària, començant pel procés de socialització i educació; determina les mesures de sensibilització, prevenció i detecció i intervenció en diferents àmbits, i, a l'educatiu, especifica les obligacions del sistema per a la transmissió de valors de respecte a la dignitat de les dones i la igualtat entre homes i dones. Així, el sistema educatiu espanyol ha d'incloure dins els seus principis de qualitat l'eliminació dels obstacles que dificulten la plena igualtat entre homes i dones i la formació per a la prevenció i per a la resolució pacífica de conflictes.

  • La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) explicita la necessitat d'una formació equitativa en el respecte als drets i les llibertats fonamentals i en la igualtat efectiva d'oportunitats entre homes i dones, així com el ple desenvolupament de la personalitat i el reconeixement de la diversitat afectivosexual per superar comportaments sexistes. D'altra banda, el consell escolar de cada centre ha de designar una persona per impulsar propostes de mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones. La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre (LOMCE), que modifica la redacció de la LOE, esmenta el desenvolupament a l'escola dels valors que fomenten la igualat efectiva entre homes i dones, així com la prevenció de la violència de gènere.

  • La Llei 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes té per objecte fer efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes, en particular mitjançant l'eliminació de la discriminació de la dona. Indica que s'ha de fer especial atenció en els currículums al principi d'igualtat, l'eliminació i el rebuig de comportaments i continguts sexistes en materials educatius, la integració del principi d'igualtat en els cursos de formació del professorat, la promoció de la presència equilibrada de dones i homes en els òrgans de control i govern dels centres docents, la cooperació amb la resta de les administracions educatives per al desenvolupament de projectes dirigits a fomentar el coneixement i difusió dels principis de coeducació i d'igualtat efectiva, i l'establiment de mesures educatives destinades al reconeixement i ensenyament del paper de les dones en la història.

  • La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs indica a l'àmbit educatiu que s'ha de preveure la formació en salut sexual i reproductiva com a part del desenvolupament integral de la personalitat i de la formació en valors, incloent-hi un enfocament integral que contribueixi a la promoció d'una visió de la sexualitat en termes d'igualtat i corresponsabilitat entre homes i dones, a la prevenció de malalties i infeccions de transmissió sexual, especialment la prevenció del VIH, i a la prevenció d'embarassos no desitjats, en el marc d'una sexualitat responsable.

  • La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes estableix a l'article 26.1 que les polítiques públiques educatives s'han d'adreçar a aconseguir un model educatiu basat en el desenvolupament integral de la persona al marge dels estereotips i els rols segons el sexe, l'orientació i la identitat sexuals; el rebuig de qualsevol forma de discriminació; el tractament de la diversitat afectiva i sexual, i la garantia d'una orientació acadèmica i professional no esbiaixada pel gènere. Per a això, s'ha de potenciar la igualtat real de dones i homes en totes les seves dimensions: curricular, organitzativa i d'altres.

  • La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona, estableix a l'article 3.f) que són funcions de l'Institut promoure i proposar a les administracions públiques, en l'àmbit de les seves competències, l'execució de projectes i l'impuls de mesures, amb participació de totes les instàncies implicades, relatius a una educació no sexista, entre d'altres.

  • A la línia estratègica 1.1 del Pacte Social contra les Violències Masclistes 2017-2020 es pretén incorporar la coeducació al sistema educatiu de les Illes Balears, i al seu punt 1.2 potencia el disseny d'accions educatives per al foment de la prevenció de les violències masclistes en totes les etapes eductives i de la sensibilització sobre aquestes.

  • El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears estableix a l'article 4, com una de les seves funcions, «promoure la col·laboració de les diverses entitats locals, insulars i autonòmiques, així com d'altres associacions d'àmbit escolar i social, en el disseny i la realització d'aquestes activitats socioeducatives».

  • El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, exposa que l'alumnat té dret a la formació en coeducació i en igualtat entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la violència de gènere. A més, el pla de convivència ha d'incloure un «estudi i valoració del tractament de la igualtat entre ambdós sexes i situacions de violència per qüestió de gènere», i considera com a conductes greument perjudicials per a la convivència al centre «l'assetjament sexista entès com a qualsevol conducta contrària a la igualtat de dones i homes».

  • Al setembre de 2017 el Ple del Senat va aprovar, per unanimitat, el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere. Aquest conté mesures que tenen per objectiu la ruptura del silenci, mitjançant el foment de les accions de sensibilització de la societat i de la prevenció de la violència de gènere desenvolupant accions dirigides a sensibilitzar tota la societat sobre el mal que produeixen la desigualtat i les conductes violentes.

  • D'aquesta manera, doncs, esdevé necessari convocar el procediment per sol·licitar la participació al programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones. Any 2019».

Fonaments de dret

  • La Constitució espanyola de 1978.

  • La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.

  • La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE).

  • La Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE).

  • La Llei 3/2007, de 22 de març, d'igualat efectiva entre dones i homes.

  • La Llei orgànica 2/2010, de 3 de març, de salut sexual i reproductiva i de la interrupció voluntària de l'embaràs.

  • La Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBIfòbia.

  • La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes a les Illes Balears.

  • La Llei 5/2000, de 20 d'abril, de l'Institut Balear de la Dona.

  • Decret 21/2012, de 16 de març, de modificació del Decret 109/2001, de 3 d'agost, pel qual es regulen l'organització i el funcionament de l'Institut Balear de la Dona.

  • El Decret 10/2008, de 25 de gener, pel qual es crea l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar de les Illes Balears.

  • El Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i els deures de l'alumnat i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

  • El Pacte Social contra les Violències Masclistes 2017-2020.

Per tot això, dictam la següent

Resolució

  • Aprovar les instruccions per al desenvolupament del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones. Any 2019» per a centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris a les Illes Balears per a l'any 2019.

  • Aprovar el model de sol·licitud de participació en aquesta convocatòria (annex 2).

  • Ordenar la publicació d'aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i als llocs web de de la Direcció General de la Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que no exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de publicar-se, de conformitat amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i el que s'estableix a l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, 10 de setembre de 2019

La directora general de Primera Infància,

Innovació i Comunitat Educativa

La directora de l'Institut Balear dela Dona

Amanda Fernández Rubí  

Maria Duran i Febrer

 

 

ANNEX 1

Instruccions per al desenvolupament del programa «Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones. Any 2019»

Primer

Objecte i àmbit d'aplicació

  • Aquestes Instruccions concreten les bases de la convocatòria del programa “Accions de sensibilització per a la promoció de la igualtat i prevenció de la violència masclista als centres educatius en el marc de la celebració del 25 de novembre, dia internacional per a l'eliminació de la violència contra les dones. Any 2019”, adreçada a l'alumnat i les famílies dels centres docents públics de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

  • Aquest programa es desenvolupa mitjançant la col·laboració de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar i l'Institut Balear de la Dona, i es finança a través del Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat mitjançant el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere, a través de l'Institut Balear de la Dona.

  • El programa cerca el disseny, la implementació i l'avaluació d'accions de sensibilització i prevenció de les diferents formes de violència contra les dones entorn d'una data tan significativa com el 25 de Novembre, Dia Internacional contra la Violència Masclista.

Segon

Objectius del programa

Els objectius que es volen aconseguir amb aquest programa són els següents:

  • Prevenir les violències masclistes en totes les etapes educatives.

  • Sensibilitzar els infants i joves per generar canvis i modificacions en les seves actituds que permetin avançar cap a l'erradicació de les violències masclistes.

  • Dotar d'eines i instruments per fer una detecció dels primers indicis en una relació afectivosexual no igualitària.

  • Fomentar l'aprenentatge de mètodes no violents per a la resolució de conflictes en els centres escolars, així com la introducció d'una perspectiva de gènere que eradiqui tot tipus de violència envers les dones.

  • Visibilitzar la violència cap a les dones lesbianes, bisexuals i transsexuals.

Tercer

Requisits dels centres destinataris

  • Poden participar en aquesta convocatòria els centres docents de titularitat pública que imparteixen ensenyaments no universitaris de les Illes Balears, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

  • Poden participar-hi només aquells centres que hagin nomenat un o una docent registrada com a agent de coeducació. Aquesta informació es verificarà mitjançant el GESTIB.

  • Cada centre ha de presentar una única sol·licitud, amb tota la informació necessària, d'acord a l'annex 2 d'aquesta Resolució.

Quart

Compromisos

La Conselleria d'Educació,Universitat i Recerca es compromet a:

  • Fer una aportació econòmica de 380.000 €, repartits entre els centres seleccionats, amb un màxim de 2.000 € per centre. Aquestes aportacions es faran a càrrec de la partida pressupostària 13901 421D02 22900 00 19090 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l'any 2019. Excepcionalment, el límit per centre es pot ampliar fins als 4.000 € en qualsevol dels supòsits següents, seguint l'ordre de prioritat següent: tenir un pla d'igualtat aprovat; haver participat en el programa «Cap a la coeducació als centres educatius»; haver indicat a la memòria de convivència del curs 2018-2019 la realització d'accions per afavorir la promoció de la igualtat i la prevenció de la violència masclista.

  • Revisar les sol·licituds i seleccionar les accions proposades pels centres educatius.

  • Assessorar en el desenvolupament de les accions de sensibilització de cadascun dels centres seleccionats.

  • Fer difusió de les bones pràctiques relacionades amb aquesta convocatòria.

  • Avaluar el procés i els resultats del programa.

  • Gestionar l'expedient econòmic i administratiu del programa.

L'Institut Balear de la Dona es compromet a:

  • Col·laborar en el disseny del programa.

  • Participar en la Comissió de Selecció.

  • Fer-se càrrec del cost de les accions del programa correctament justificades fins al límit establert.

Els centres participants al programa es comprometen a:

  • Implementar les accions seleccionades entre l'1 i el 30 de novembre de 2019. Si alguna de les accions no es pot dur a terme, per causes justificades, se'n pot dur a terme una de similar. El format de les accions pot ser el que el centre decideixi (per exemple, poden ser tallers, jornades, cinefòrums, contractació d'obres de teatre, material didàctic, activitats artístiques als patis, o qualsevol altra activitat que doni resposta a les mesures del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere). També es poden fer accions conjuntes entre diversos centres. Les famílies de l'alumnat hi poden participar a través de les seves associacions.

  • A efectes de la justificació, s'han de fer constar a la documentació generada de les activitats, als cartells, als espais, als materials que s'elaborin, etc. els sis logotips següents:

    • Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

    • Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

    • Institut Balear de la Dona

    • Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar

    • Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtat

    • Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere

  • Els logotips es poden descarregar de la pàgina web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

  • Nomenar una persona encarregada de la coordinació de les accions del programa i implicar l'equip directiu per facilitar aspectes organitzatius, espais i horaris per poder dur a terme les accions.

  • Presentar una memòria final amb evidència documental del que s'ha fet. Aquesta evidència s'ha d'adequar al tipus d'activitat que s'hagi realitzat i pot consistir en fotografies, videos, cartells, els mateixos materials elaborats, etc.

  • Presentar la justificació de la despesa econòmica amb les factures corresponents. Només es poden justificar les despeses destinades al pagament de material fungible, artistes i altres professionals i entitats que treballin la prevenció de la violència masclista. S'entén que només s'inclourà el material estrictament necessari i justificable per al desenvolupament de l'acció. No es pot justificar la compra de material inventariable (ordinadors, tauletes, dispositius mòbils, taules, cadires, etc.).

  • Presentar la declaració de l'ús correcte de les despeses de material, segons l'annex 3 de la convocatòria.

Cinquè

Coordinació del programa

Cada centre ha de designar una persona encarregada de la coordinació del programa, que ha de formar part del claustre del professorat del centre. Aquesta persona ha d'assumir les funcions següents:

  • Coordinar l'elaboració i execució de les accions.

  • Elaborar, amb el suport de la resta dels docents implicats, i lliurar la memòria final i la justificació de la memòria econòmica.

Sisè

Sol·licitud, termini i lloc de presentació

Les sol·licituds per participar en el procés de selecció han de seguir el model que figura a l'annex 2.

Les sol·licituds es poden presentar fins al dia 7 d'octubre de 2019.

La sol·licitud de participació al programa s'ha de presentar al Registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca o per qualsevol de les vies previstes a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Setè

Comissió de Selecció

  • La Comissió de Selecció ha d'examinar les sol·licituds presentades i elaborar un llistat amb els centres seleccionats i l'import adjudicat.

  • Aquesta Comissió està formada pels membres següents:

    • La directora l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, o persona en qui delegui, que actuarà com a presidenta.

    • La directora de l'Institut Balear de la Dona, o persona en qui delegui.

    • Una inspectora o inspector del Departament d'Inspecció Educativa, designat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.

    • Una assessora o assessor tècnic docent de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, que actua com a secretària o secretari.

Vuitè

Criteris de selecció

La Comissió de Selecció ha d'adjudicar l'import dels centres seleccionats a partir dels projectes presentats, que han de contenir els requisits esmentats en aquesta convocatòria.

Novè

Centres seleccionats

  • L'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar publicarà en el termini màxim de tres dies hàbils la llista provisional de centres seleccionats al seu web (http://convivexit.caib.es).

  • Els centres interessats, en un termini de dos dies hàbils comptadors a partir de la data de publicació de la llista provisional al web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar, poden formular-hi les al·legacions oportunes.

  • Passat aquest termini, l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar resoldrà les reclamacions i publicarà la llista definitiva de centres seleccionats al seu web.

Desè

Assessorament

El web de l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar disposa d'un llistat de possibles recursos per poder dur a terme el disseny de les accions adients. No obstant això, els centres tenen llibertat a l'hora de seleccionar altres recursos sempre que ho facin de la manera especificada a la convocatòria.

Onzè

Finalització del programa

  • Una vegada finalitzat el programa, la persona que el coordini ha de presentar a l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar la documentació següent:

    • La memòria final del projecte i avaluació.

    • La justificació econòmica de les despeses realitzades (factures originals).

    • També ha d'emplenar el formulari web que facilitarà l'Institut per a la Convivència i l'Èxit Escolar.

  • El darrer dia per a la presentació de la memòria final del projecte i l'avaluació és el 13 de gener de 2020, a través del registre corresponent.

Documents adjunts