Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8847
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte del parc solar fotovoltaic per autoconsum per alimentació a les instal·lacions de tracció de SFM al TM Santa Maria del Camí, Mallorca (26a/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 29 de juliol de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte del parc solar fotovoltaic per autoconsum per alimentació a les instal·lacions de tracció de SFM al TM Santa Maria del Camí, Mallorca., en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte es tramita com una AIA simplificada segons la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears i està inclòs a l'Annex II “Projectes sotmesos a avaluació d'impacte ambiental simplificada”, en concret al grup 2 Energia apartat 6 Instal·lacions per a la producció d'energia elèctrica a partir de l'energia solar incloses les esteses de connexió a la xarxa d'ocupació total de més de 1000 m2, excepte les situades en qualsevol tipus de coberta. Segons el document ambiental s'adapta perfectament per ser aprovat per declaració d'Utilitat Pública sense la necessitat de Declaració d'Interès General atès que, s'ubica en una zona d'aptitud fotovoltaica Alta i Mitjana, es tracta d'una instal·lació en sòl rústic de tipus C i l'ocupació del parc FV és inferior a 40.000 m2 (4 ha).

El projecte segueix el procediment simplificat d'avaluació d'impacte ambiental de la secció 2ª del Capítol II d'avaluació d'impacte ambiental de projectes del Títol II d'avaluació ambiental de la llei estatal, Llei 21/2013, de 9 de novembre, d'avaluació ambiental per a l'emissió de l'informe d'impacte ambiental.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte es basa en la instal·lació d'un parc fotovoltaic en autoconsum per a l'alimentació a les instal·lacions de tracció del SFM del TM de Santa Maria del Camí ubicat a parcel·la 2 polígon 2 del terme municipal esmentat. Aquesta parcel·la està qualificada de SRG en un 95,5% i AT-H en un 4,5%. Es tracta d'una instal·lació fotovoltaica en sòl rústic de tipus C amb una potència pic instal·lada de 3350 kW generada per 10.200 panells. La superfície d'ocupació serà de 33.462,87 m² (3,35ha) en la seva majoria a una zona d'aptitud mitjana del PDSEIB. La connexió amb la xarxa de distribució per a l'evacuació de l'energia generada requereix la construcció d'una línia de mitja tensió soterrada que transcorrerà per un tram de 270 m d'un camí públic fins al polígon 1, parcel·la 9027 una parcel·la rústica d'ús agrari de 162 m2 del terme municipal de Consell on hi ha un CMM i se'n farà un altre per al projecte.

3.Avaluació dels efectes previsibles

Segons el document ambiental, el projecte plantejat mantindrà les actuals condicions respecte als usos del sòl. Es tracta d'una instal·lació amb una vida útil de 25 anys que, en cas de no prorrogar-se, es duria a terme el desmantellament i la retirada dels equips així com la restauració dels terrenys afectats. L'impacte més gran és el paisatgístic. Aquest impacte sembla compatible, ja que s'instal·larà un apantallament vegetal que impedirà que es vegin des dels punts exteriors. Després de l'anàlisi dels possibles efectes sobre el medi ambient del projecte es descarten efectes significatius sobre el medi ambient.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han efectuat consultes a les següents administracions i persones afectades pel projecte:

Servei d'Estudis i Planificació

Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica

Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera

Direcció Insular de Territori i Paisatge

Direcció Insular d'Urbanisme

De les quals s'han rebut els següents informes:

En data 25 de febrer de 2019, del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera i del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic (Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat - GOIB) que informa favorablement, ja que no es preveu que tingui efectes negatius significatius, i a més, implicarà una sèrie d'impactes positius necessaris per a la descarbonització de les Illes Balears. No obstant això, es recorda que abans de l'inici de les obres caldrà tramitar l'autorització administrativa i presentar el projecte d'execució per a la seva aprovació per part de la DG d'Energia i Canvi Climàtic.

En data 13 de maig de 2019, de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, que informa favorablement sempre que es tenguin presents les següents observacions:

Caldrà adaptar el tancament metàl·lic proposat als requisits de la norma 22 del PTIM.

Referent al tram de línia de mitja tensió que anirà enterrat i discorrerà per un camí públic, caldrà demanar els informes i autoritzacions administratives pertinents.

Caldrà completar la pantalla vegetal proposada, plantant i mantenint una barrera vegetal arbòria i arbustiva d'espècies autòctones, preferentment de l'entorn més proper i de baix requeriment hídric, en tot el perímetre del parc fotovoltaic i amb densitat suficient, per a reduir l'impacte paisatgístic del parc des de tot l'entorn més proper.

Caldrà adaptar els acabats exteriors de les edificacions proposades, segons la norma 22 del PTIM, per tal de disminuir el seu impacte paisatgístic.

I s'adverteix que l'informe s'emet en aplicació de les competències en matèria d'ordenació territorial i sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tenguin atribuïdes i tenint en compte que les NS de Santa Maria del Camí no s'han adaptat al PTIM.

En data 27 de maig de 2019, de la Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, que informa emetent consideracions sense pronunciar-se ni favorablement ni desfavorablement. Les consideracions generals:

En primer lloc, indicar que en la documentació presentada no s'indica qui és el promotor de la instal·lació. Per altra banda no s'indica en la documentació aportada en quina parcel·la es troba el punt de connexió de la instal·lació fotovoltaica plantejada, ni quina és la titularitat del camí per on es planteja la línia de MT subterrània. No s'indica la situació i la legalitat de les instal·lacions a les que es donarà servei.

Així mateix, convé recordar que aquest informe s'emet en la fase de tramitació ambiental i no es tracta de l'informe que preveu l'article 3 de la Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, que indica que en el cas d'admissió a tràmit de la sol·licitud de la declaració d'utilitat pública s'ha de sol·licitar en tot cas, informe al Consell Insular.

En qualsevol cas, aquest informe s'emet des d'una lectura del document que es cenyeix estrictament al previst a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, i a la Llei 21/2013, i a partir del nivell de definició de la documentació consultada a l'enllaç.

Per acabar, l'acompliment de les mesures incloses en aquest informe no exclou de la responsabilitat dels propietaris en l'acompliment de legislació específica segons el tipus d'instal·lació o construcció i en l'ús responsable dels mitjans.

Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del projecte:

El projecte consisteix en la instal·lació d'un parc solar fotovoltaic per autoconsum format per 10.200 panells solars de 400 Wp, 3.350 kW, ubicat a les parcel·la 2 del polígon 2 del terme municipal de Santa Maria del Camí. D'acord amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, d'aprovació definitiva de la modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears es tracta d'una instal·lació fotovoltaica de tipus C que està situada en zona d'aptitud fotovoltaica mitjana i alta. Es realitzarà un tancament del parc solar d'una longitud aproximada de 925 m i un apantallament vegetal del perímetre. Pel que fa a la connexió amb la xarxa de distribució per a l'evacuació de l'energia generada, el projecte requereix la construcció d'una línia de mitja tensió soterrada per un tram de 270 m d'un camí públic existent fins a un Centre de Maniobra i Mesura (CMM) existent i un de nova construcció per al projecte, ambdós ubicats en el polígon 1, parcel·la 9027, en una parcel·la rústica d'ús agrari de 162 m2 del terme municipal de Consell.

La superfície total de les parcel·la és de 45.527,9 m2, dels quals el projecte preveu una superfície d'ocupació del 73,49%, de la qual les plaques ocupen 33.462,87 m2. La instal·lació té una vida útil de 25 anys i no estan situades sobre cap tipus de coberta.

2.Ubicació del projecte:

El projecte del parc solar fotovoltaic per autoconsum per alimentació a les instal·lacions de tracció del SFM ubica a la parcel·la 2 polígon 2 del terme municipal de Santa Maria del Camí.

3.Característiques del potencial impacte:

Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte del parc solar fotovoltaic per autoconsum per de les alimentació a les instal·lacions de tracció de SFM al TM Santa Maria del Camí. Tenint en compte que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les condicions establertes per les especificacions de la documentació presentada. Així com, el compliment, com a condició establerta per les consultes realitzades a les administracions competents de les prescripcions de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic que recorda que abans de l'inici de les obres caldrà tramitar l'autorització administrativa i presentar el projecte d'execució per a la seva aprovació per part de la DG d'Energia i Canvi Climàtic.

I el compliment de les prescripcions de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, que informa favorablement sempre que es tenguin presents les següents observacions:

Caldrà adaptar el tancament metàl·lic proposat als requisits de la norma 22 del PTIM.

Referent al tram de línia de mitja tensió que anirà enterrat i discorrerà per un camí públic, caldrà demanar els informes i autoritzacions administratives pertinents.

Caldrà completar la pantalla vegetal proposada, plantant i mantenint una barrera vegetal arbòria i arbustiva d'espècies autòctones, preferentment de l'entorn més proper i de baix requeriment hídric, en tot el perímetre del parc fotovoltaic i amb densitat suficient, per a reduir l'impacte paisatgístic del parc des de tot l'entorn més proper.

Caldrà adaptar els acabats exteriors de les edificacions proposades, segons la norma 22 del PTIM, per tal de disminuir el seu impacte paisatgístic.

Especialment, que no entra en conflicte amb les esmenes de caràcter urbanístic i de compliment de la normativa realitzades per la tècnica del Servei Jurídic d'Urbanisme i l'arquitecte del Servei Tècnic d'Urbanisme en el seu informe de consulta i que fa l'observació que tota la parcel·la es troba afectada per servituds aeroportuàries, pel que s'haurà de sotmetre al que estableix la normativa sectorial al respecte.

No obstant això, es recorda també la necessitat del compliment de totes les mesures preventives, correctores i compensatòries; el compliment del Pla de Vigilància Ambiental i el seu seguiment i control durant les fases de construcció, explotació i desmantellament del projecte. Així com l'emissió dels informes anuals durant els tres primers anys de l'explotació que diu el document ambiental i que una vegada finalitzada la vida útil de la instal·lació fotovoltaica prevista al projecte es durà a terme la restauració dels terrenys afectats.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 14 d'agost de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias