Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8815
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lació d’emmagatzematge temporal d’olis vegetals usats al polígon de Ses Veles, T.M. de Bunyola (49a/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 de juliol de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'instal·lació d'emmagatzematge temporal d'olis vegetals usats al polígon de Ses Veles, T.M. de Bunyola, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «... 2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II...». Entre els projectes inclosos en el grup 9 de l'annex II de la Llei 21/2013 hi ha el següent: «...b) Instal·lacions d'eliminació o valoració de residus no incloses a l'annex I que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial, o amb qualsevol capacitat si l'activitat es realitza a l'exterior o fora de zones industrials....».

2.D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 4 (Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.)

3.Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2.Descripció i ubicació del projecte

L'objecte del projecte es realitzar l'activitat de gestió de residus per a la instal·lació d'un magatzem temporal d'olis vegetals usats, per a la seva posterior tramesa a plantes de tractament productores de biocombustibles situades a diversos punts de la Península Ibèrica. La instal·lació es troba situada al carrer Fonoll, 25, del Polígon de Ses Veles, del municipi de Bunyola. El solar figura al cadastre com a sòl urbà, amb una superfície de 2.134 m2, disposant de tots els serveis municipals (aigua potable, llum i sanejament). Les instal·lacions per a l'emmagatzematge temporal de l'oli usat ocupen una superfície computable de 976,25 m2,

Les capacitats màximes d'emmagatzematge classificades, segons el seu codi LER no perillós (20 01 25 Olis i greixos), són d'uns 8.000 l/dia en època d'estiu, amb una mitjana anual de tractament diari de 2,7 Tm, una capacitat anual de 980 Tm. i un temps d'emmagatzematge de 4h-48h.

La instal·lació està situada dins un Sistema General d'Infraestructures en sòl rústic, com a zona industrial AGIR 1 i la normativa d'aplicació és el Pla especial de ses Veles.

Per dur a terme el projecte es preveu que l'activitat es desenvolupi a l'aire lliure, encara que es preveu que en un futur les instal·lacions s'instal·lin a l'interior d'una nau. L'empresa facilitarà uns bidons als seus clients, els quals dipositaran els olis vegetals usat de cuines. L'activitat consisteix en recollir aquest oli vegetal usat de cuines d'hotels, restaurants, col·legis, Ajuntaments,...,que mitjançant 5 vehicles equipats amb cisternes i bombes de succió, es trasllada al magatzem temporal on es diposita en 2 dipòsits d'acer inoxidable de 30.000 litres. En aquests dipòsits es produeix el procés de decantació que permet separar l'aigua i les impureses que s'enviaran dins bidons cap a un gestor autoritzat. L'oli vegetal usat, i net d'aigua i impureses, es transvassarà a un contenidor Iso-Tank de 24 Tm, sobre una plataforma propietat de Trasmediterránea amb el que es transporta l'oli a les plantes de tractament final. En el cas que les temperatures ambientals siguin tan baixes que dificulti el procés de decantació natural de l'oli, tenen previst utilitzar una caldera. El funcionament consisteix en què la caldera encalenteix un circuit d'aigua que envolta un dipòsit de 5000 litres per accelerar el procés natural de decantació.

Les instal·lacions compten amb una solera de tipus industrial, de formigó armat de 20 cm de gruix, polida i pintada de color gris, impermeabilitzada mitjançant làmina de PVC galga 800T. Els 2 dipòsits de 30.000 l, la caldera, el dipòsit de 5000 L i una banyera d'acer inoxidable per al rentat dels bidons, es troben a la vista i protegits a l'interior d'una cubeta de retenció de 14x6,8x0.35 m executada en bloc de formigó tipus italià de 20 cm de gruix ple de formigó, armat amb barres d'acer corrugat de 12 mm de diàmetre ancorat des de la solera de formigó. La cubeta de retenció s'executarà completament impermeabilitzada mitjançant làmina de PVC galga 800T, de manera que qualsevol vessament dels dipòsits es retindria dintre de la cubeta i es buidaria mitjançant el fossat d'aspiració. A la zona impermeabilitzada de recepció i transvasaments, en cas d'abocaments accidentals, es disposa d'un sistema de recollida que conduirà el vessament cap a la canalització col·lectora que el canalitzarà fins al dipòsit d'emmagatzematge temporal, mitjançant un trespol inclinat, aïllat i impermeabilitzat.

En cas de produir-se un vessament accidental greu, es disposa d'un decantador de greixos, el qual col·lapsaria fent baixar la boia automàtica que tanca la sortida de pluvials, evitant que qualsevol abocament arribés a la xarxa general de pluvials. En aquest punt el vessament queda estancat en la seva totalitat en el decantador de greixos i els operaris portarien tot l'abocament als tancs d'emmagatzematge d'acer inoxidable.

Es disposarà d'una caseta prefabricada de 13,25 m2 per allotjar l'oficina i els lavabos de l'activitat, que es connectaran a la xarxa d'aigua potable i de sanejament municipal.

Les aigües pluvials de la caseta prefabricada, de la cubeta i de la solera, es recullen mitjançant les corresponents canonades í canaletes, disposant, abans del seu vessament a la corresponent xarxa de pluvials municipal, d'una arqueta de retenció d'arenes i de sòlids i d'un decantador d'hidrocarburs i grasses. El tancament del solar es construirà mitjançant bloc de formigó tipus italià de 20 cm de gruix fins una alçada de 1.5 m. La instal·lació elèctrica tindrà una potència de 14.049kw i tensió de 400V i 50 Hz.

3.Avaluació dels efectes previsibles

Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar, es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.

Les obres generaran els següents impactes: pèrdua de sòl, generació de residus, emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, paisatge i població.

Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de recursos Hídrics, a l'ajuntament de Bunyola, al Departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca, a la Direcció Insular d'Urbanisme i el Servei de Residus del Consell de Mallorca. A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

i.Dia 28 de març de 2019 tenen entrada, amb núm. de registre 372 del SAA, ofici i informe per part del Servei d'Estudis i Planificació. S'informa favorablement al projecte amb els següents condicionants:

Segons l'art.60 del Pla Hidrològic de la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears, es recomana recollir i reutilitzar les aigües de pluja de la coberta de la futura edificació (si bé l'activitat es desenvolupa a l'aire lliure, es preveu que en un futur les instal·lacions s'instal·lin a l'interior d'una nau), establint els sistemes de captació, emmagatzematge i tractament corresponents. Aquestes aigües es recolliran de forma separada de les pluvials potencialment hidrocarburades (zona pavimentada de càrrega i descàrrega,zona de pàrquing,...), que també, amb un tractament previ, es podran reutilitzar a les mateixes instal·lacions.

Segons l'art.75 del PHDHIB, per a les aigües pluvials, si cal, s'haurà d'incloure un càlcul del cabal màxim (l/s) de drenatge i la seva relació amb el dimensionat de la xarxa de sanejament prevista. Aquest cabal tindrà, quan el funcionament hidràulic sigui per gravetat, com a mínim, la capacitat suficient per poder evacuar el màxim xàfec de freqüència decennal i durada igual al temps de concentració associat a la xarxa.

Si s'utilitzen les aigües pluvials com aigües per a consum humà, s'haurà de complir amb l'establert al Reial Decret 140/2003, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de la qualitat de l'aigua de consum humà, el Reial Decret 1541/1994, de 8 de juliol, pel qual es modifica l'annex número 1 del Reglament de l'Administració pública de l'aigua i de la planificació hidrològica, aprovat pel Reial Decret 927/1988, de 29 de juliol, i amb els paràmetres indicadors establerts al Reial decret 817/2015 o modificacions posteriors d'aquest.

Segons els art. 75 i 80 del PHDHIB, la Llei 12/2017, i segons l'art. 2 del Decret llei 1/2016, les aigües residuals (fecals i grises) de l'edifici de la futura nau prevista, es connectaran obligatòriament a la corresponent xarxa de sanejament municipal.

Segons l'art.2 del Decret llei 1/2016, en relació a la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers, durant el temps que durin les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra. També, per evitar el seu deteriorament i que pugui contaminar les aigües continentals i subterrànies, es farà el corresponent seguiment de l'estat de la pavimentació de la solera de la instal·lació.

ii. Dia 03 d'abril de 2019 tenen entrada amb núm. de registre 405 del SAA, ofici i informe de la Direcció Insular d'Urbanisme, recorda que el projecte ha de complir la normativa sectorial d'aplicació,és a dir, aquella vigent en matèria de residus, així com allò que estableixi el Pla especial de Ses Veles.

iii. Dia 08 d'abril de 2019 tenen entrada, amb núm. de registre 439 del SAA, ofici i informe per part de la Direcció insular de Residus informant favorablement.

iv. Dia 11 d'abril de 2019 tenen entrada amb núm. de registre 458 del SAA ofici i informe per part de la Direcció Insular de Medi Ambient informant que no tenen res a manifestar per no ser administració afectada.

5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:

Característiques del projecte: L'objecte del projecte és adequar unes instal·lacions per emmagatzemar olis usats, al carrer Fonoll 25, del polígon Ses Veles, al T.M de Bunyola. L'activitat que realitza l'empresa està associada a la gestió de residus, limitant-se aquesta a la recollida, transport i emmagatzematge temporal previ al seu transport a una instal·lació de tractament.

L'oli vegetal usat de cuina és dipositat en uns recipients per part de l'establiment HORECA (cuines de hotels, restaurants, col·legis, Ajuntaments...) i posteriorment és recollit per l'empresa Acciones Mediambientales Europa. L'empresa disposa de bombes de succió per a l'extracció d'aquest oli per transvasar mitjançant mànegues a la cisterna del vehicle i en ella transportar-ho al centre gestor (emmagatzematge temporal) on es troben 2 dipòsits d'acer inoxidable de 30.000 litres, on es farà la decantació, l'aigua i les impureses s'enviaran a gestor autoritzat; i una cisterna de transport lsoTank, amb capacitat d'entre 23 i 24 tones d'oli vegetal usat, utilitzada per enviar l'oli net per via marítima i carretera a planta final de producció de biodièsel.

Ubicació del projecte: El projecte presentat s'ubica al carrer Fonoll 25 del àrea empresarial Ses Veles, del terme municipal de Bunyola. Estan situades dins un Sistema General d'Infraestructures en sòl rústic, com a zona industrial AGIR1. La superfície de la parcel·la és de 2134 m2 i les instal·lacions per a l'emmagatzematge temporal de l'oli usat ocupen una superfície computable de 976,25 m2. La zona està enclavada en un paisatge industrial i es troba inclosa dins l'Àmbit d'Intervenció Paisatgística II (AIP II). Entorns de Son Reus, del PTIM.

Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població.

Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, gasos, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.

A l'àrea on s'ubica la parcel·la no hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc està integrat dins cap espai de rellevància ambiental, ni està inclòs a cap espai Xarxa Natura 2000 o zona de risc. Es tracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada i fora de les zones vulnerables a la contaminació per nitrats. La zona no està afectada per cap perímetre de restriccions de pous de proveïment urbà. Prop d'aquest sector no hi ha cap massa d'aigua superficial de categoria riu. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.

Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar,si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores, no s'espera que hi hagi impactes significatius.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'instal·lació d'emmagatzematge temporal d'olis vegetals usats al polígon de Ses Veles, T.M. de Bunyola, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:

S'han de complir els condicionants del Servei d'estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics.

Cada sis mesos es netejarà el separador d'hidrocarburs i els llots es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats, com a mínim dels darrers cinc anys.

Implantar una barrera vegetal arbòria o arbustiva frondosa en el perímetre de la parcel·la d'actuació que dóna al carrer i mantindre la cobertura vegetal a les zones lliures de la parcel·la, es farà amb espècies vegetals autòctones i de baix requeriment hídric, per tal de reduir l'impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions. Aquesta pantalla vegetal es mantindrà en bon estat al llarg del període de funcionament de les instal·lacions, substituint els exemplars morts i regant, si escau.

S'haurà de guardar els justificants d'entrega a gestor autoritzat dels bidons que contenen l'aigua i les impureses que provenen del procés de decantació, com a mínim 5 anys.

Es preveu que en un futur les instal·lacions s'instal·lin a l'interior d'una nau, la ubicació de la mateixa haurà de donar compliment als paràmetres urbanístics del Pla Especial de desenvolupament; així com a les normes 42, 44 i 45 del PTIM d'adopció de mesures bioclimàtiques i de prevenció de contaminació acústica i lumínica, d'acord amb les mesures ambientals indicades a la fitxa de l'AIP ll "Entorns de Son Reus". Així mateix es recomana un tractament de façanes mitjançant materials i colors que procurin la integració ambiental utilitzant elements de baixa reflectivitat i tonalitat cromàtica de baix contrast amb l'entorn (colors clars de gamma de verds, ocres o cels).

Es recorda que:

S'haurà de formalitzar les sol·licituds d'autorització d'instal·lació i d'operador davant el Servei de Residus i Sòls Contaminats aportant la documentació indicada a l'annex VI de la llei 22/2011,de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 12 d'agost de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias