Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8814
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’aparcament dissuasori, parcel·les 225, 226 i 231, polígon 14 per millorar en accessibilitat i tancaments l’estació de tren de Binissalem (240a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 11 de juny de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'aparcament dissuasori, parcel·les 225, 226 i 231, polígon 14 per millorar en accessibilitat i tancaments l'estació de tren de Binissalem, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Des del punt de vista ambiental, el projecte es tramita pels articles 45-47 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.

D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 4 (Projectes d'infraestructures), epígraf 4 (aparcaments i marines seques en sòl rústic).

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte té com a objecte la creació d'un aparcament dissuasori emmarcat al “projecte de millora en l'accessibilitat i tancaments de l'estació de tren de Binissalem”.

L'aparcament tindrà una capacitat de 103 places de 4,8 m de llarg per 2,4 m d'ample, ocupant una superfície de 2430 m2, a una finca catalogada com àrea de transició d'harmonització, a les parcel·les 225, 226 i 231 del polígon 14 de Binissalem. D'acord amb el document ambiental està considerat d'utilitat pública (art.121.2 Llei 4/2014, 20 de juny) i d'interès general (art.7.3 Llei 38/2015, 29 de setembre).

Les actuacions que es duran a terme són:

-Demolició i retirada dels residus. Demolició d'uns 155 metres de muret divisori i unes escales d'accés.

-Desbrossament, excavació fins a cota d'esplanada i compactació. Tots els materials procedents de l'excavació que es considerin aptes es destinaran a rebliments en la mateixa obra.

-Reg amb una emulsió asfàltica d'adherència.

-Estendre una capa de rodolament, d'aglomerat asfàltic.

El ferm tindrà un pendent transversal d'un 2% i longitudinal del 0.5-1%, conduirà l'aigua de pluja a una xarxa d'embornals connectada a la xarxa de pluvials. Els tancaments consistiran amb muret d'1 metre amb malla electrosoldada. Referent a la il·luminació es projecten fanals led del tipus Salvi. Es contempla plantar xiprers a la part nord de la parcel·la per separar visualment de les finques annexes.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Els principals impactes es produeixen durant la fase de construcció:

Vegetació i fauna: per mor del moviment de terres necessari per a habilitar el nou aparcament, s'eliminaran 54 exemplars d'ametllers. Es preveu limitar la presència de vehicles i la seva velocitat, no apilar materials en zones no previstes, manipular combustible, carburants, olis i productes químics en zones properes a vegetació, s'evitaran els treballs nocturns.

Aire: emissió de gasos contaminants, pols i renou; en cas d'emissions elevades de pols preveuen regar la zona per disminuir-ne l'emissió, reduir l'activitat de les obres els dies de molt de vent, limitar la velocitat dels vehicles i cobrir els camions i les zones de dipòsits.

Sòl: risc de contaminació de sòl i aigua; durant l'execució de l'obra hi haurà un control de l'ocupació de l'espai per evitar ocupacions no previstes, els excedents de terra s'aprofitaran. També es preveu evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs,etc.), es farà el manteniment de la maquinària a zones impermeables.

Residus: generació de residus, els residus produïts a aquesta fase seran entregats a gestor autoritzat.

Paisatge: proposen plantar una franja de vegetació longitudinal al nord de l'aparcament per tal de separar-lo de les finques annexes.

Durant la fase d'explotació es proposa un manteniment de l'aparcament.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat, Direcció Insular d'Urbanisme. A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

i. Dia 26 de març de 2019 tenen entrada amb núm. de registre 369 del SAA ofici i informe per part de la Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat informant que el seu informe no és preceptiu perquè el lloc on es pretén dur a terme el projecte es troba més enllà de 50 metres mesurats des de l'aresta exterior de l'explanació de la carretera.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:

Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la creació d'un aparcament dissuasori emmarcat al “projecte de millora en l'accessibilitat i tancaments de l'estació de tren de Binissalem”.

L'aparcament tindrà una capacitat de 103 places de 4,8 m de llarg per 2,4 m d'ample, ocupant una superfície de 2430 m2, a una finca catalogada com àrea de transició d'harmonització, a les parcel·les 225, 226 i 231 del polígon 14 de Binissalem.

Ubicació del projecte: El projecte presentat s'ubica a les parcel·les 225, 226 i 231 del polígon 14 de Binissalem. Estan qualificades com a àrea de transició d'harmonització.

No s'afecta cap espai de rellevància ambiental dels que defineix la Llei 5/2005, de 26 de maig, LECO. No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o proper a aquest. Ni cap àrea de prevenció de riscos (APR). No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.

El projecte s'ubica a la massa 1811M3 d'Inca, de vulnerabilitat baixa a la contaminació d'aqüífers i a una zona vulnerable per contaminació de nitrats.

Segons la cartografia d'Hàbitats de les illes Balears (2005) de l'Ideib l'hàbitat més proper es troba a més de 1500 metres. Al bioatles (quadrícula 1x1) no hi trobem espècies catalogades i amenaçades.

La vegetació existent a les parcel·les es de baix interès ecològic i de baixa productivitat al trobar-se en un estat d'abandonament o semi abandonament.

Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població. Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar, si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores no s'espera que hi hagi impactes significatius.

 

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'aparcament dissuasori, parcel·les 225, 226 i 231, polígon 14, Binissalem, atès que es preveu que no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre i quan es compleixin els següents condicionants:

-S'han de complir les mesures correctores i preventives proposades en el document ambiental presentat.

-S'haurà de preveure un tractament per les aigües pluvials potencialment hidrocarburades previ al seu abocament a la xarxa de pluvials, que serà, com a mínim, de decantació i separació d'hidrocarburs.

Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Quint.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

  

Palma, 12 d'agost de 2019

El president de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias