Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 8718
Resolució de la directora general de Personal Docent de dia 2 de setembre de 2019, per la qual es regula la fase de pràctiques dels aspirants que han superat el procediment selectiu convocat per Resolució de la directora general de Personal Docent de 22 de gener de 2019, per la qual es convoquen proves selectives d’accés al cos d’inspectors d’educació a les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets i fonaments de dret

El Reial decret 276/2007, de 23 de febrer (BOE núm. 53, de 2 de març de 2007) pel qual s'aprova el Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i es regula el règim transitori d'ingrés a què es refereix la disposició transitòria dissetena de la llei esmentada, estableix en l'article 42.2 que el sistema d'accés al cos d'inspectors d'educació és el de concurs oposició, i que hi haurà una fase de pràctiques que formarà part del procés selectiu. Aquesta fase tindrà una durada superior a un trimestre i no superior a un curs i podrà incloure cursos de formació.

L'apartat 2 de l'article 48 del Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, disposa que les administracions educatives regularan l'organització d'aquesta fase de pràctiques que forma part del procediment selectiu.

Així mateix, la Resolució de la directora general de Personal Docent de 22 de gener de 2019, per la qual es convoquen proves selectives d'accés al cos d'inspectors d'educació a les Illes Balears, en la base onzena estableix que la Direcció General de Personal Docent nomena els aspirants seleccionats funcionaris en pràctiques. Aquests aspirants han de realitzar les pràctiques a les destinacions adjudicades, i s'entén que renuncien al procediment selectiu aquells que no s'hi incorporin.

L'apartat 2 de la base onzena especifica que l'avaluació de la fase de pràctiques ha de garantir que els aspirants posseeixen la preparació adequada per dur a terme les funcions atribuïdes al cos d'inspectors d'educació. La durada de la fase de pràctiques és de 4 mesos.

D'altra banda, el Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l'ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableixen que la formació permanent del professorat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'organitza mitjançant el Servei de Normalització Lingüística i Formació i els centres de professorat, adscrits a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, i que el Registre General de Formació Permanent del Professorat és l'instrument de publicitat i de gestió de les dades relatives a les activitats de formació permanent.

Per tot això, és necessari fixar unes normes pel desenvolupament d'aquesta fase del procés selectiu i, per a la constitució, la composició i les funcions dels òrgans de valoració que han de dur a terme la planificació i l'avaluació de les activitats d'informació, d'inserció i formació corresponents de la fase de pràctiques.

La directora general de Personal Docent d'acord amb l'apartat 1.a) de la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 29 d'octubre de delegació de determinades competències en matèria de gestió de personal en la directora general de Personal Docent (BOIB núm. 163, de 5 de novembre de 2015), modificada per la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 21 de juny de 2017 (BOIB núm. 82, de 6 de juliol) és competent per dictar aquesta Resolució.

Per tot això i prèvia negociació amb les organitzacions sindicals presents a la Mesa Sectorial d'Educació, dict la següent.

RESOLUCIÓ

1. Aprovar les bases que estableixen les instruccions que regulen la fase de pràctiques dels aspirants que han superat el procediment selectiu convocat per Resolució de la directora general de Personal Docent de 22 de gener de 2019, que figuren a l'annex d'aquesta Resolució.

2. Publicar aquesta Resolució i el seu annex al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Contra aquesta resolució que exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs potestatiu de reposició davant la directora general de Personal Docent en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 2 de setembre de 2019

La directora general de Personal Docent

Rafaela Sánchez Benítez

 

ANNEX 1

Bases

Instruccions

Primera

Objecte

Aquesta Resolució regula la fase de pràctiques dels aspirants que han superat el procediment selectiu convocat per Resolució de la directora general de Personal Docent de 22 de gener de 2019 per la qual es convoquen proves selectives d'accés al cos d'inspectors d'educació a les Illes Balears, nomenats personal funcionari en pràctiques per Resolució de la directora general de Personal Docent de dia 4 de juliol de 2019.

Segona

Finalitat de la fase de pràctiques

La fase de pràctiques dels aspirants seleccionats és tutelada, forma part del procés selectiu i té per objecte comprovar la preparació dels aspirants seleccionats per dur a terme les funcions atribuïdes al cos d'inspectors d'educació.

Aquesta fase ha de consistir en la realització d'activitats d'informació, d'inserció en el lloc de feina, i de formació mitjançant la realització d'activitats formatives.

Tercera

Lloc i durada de la fase de pràctiques

D'acord amb el que estableix la base onzena de la Resolució de 22 de gener de 2019, la fase de pràctiques s'ha de realitzar a les destinacions provisionals que s'hagin adjudicat als aspirants.

La durada de la fase de pràctiques és de quatre mesos comptadors des de la data d'incorporació de l'aspirant al seu lloc de feina.

Aquesta fase començarà amb l'inici del curs escolar 2019-2020.

En casos excepcionals, degudament justificats i lliurament apreciats per la comissió de valoració, els quatre mesos d'activitat podran realitzar-se en dates diferents, sempre durant el curs 2019-2020 i abans del dictamen de valoració previst a la base setena d'aquesta Resolució i sempre abans de dia 20 de juny de 2020.

El personal funcionari en pràctiques que no completi el període mínim de quatre mesos en el curs 2019-2020 serà qualificat com a «no apte» i haurà de repetir tota la fase de pràctiques, per una sola vegada, durant el curs 2020-2021.

Quarta

Règim jurídic administratiu

Una vegada finalitzada la fase de pràctiques els aspirants continuaran a les seves destinacions amb el règim jurídic administratiu de funcionaris en pràctiques fins a la finalització del curs escolar.

Cinquena

Planificació de la fase de pràctiques

La planificació de la fase de pràctiques serà responsabilitat del cap del Departament d'Inspecció Educativa, el qual haurà:

  • D'adscriure els funcionaris en pràctiques a una demarcació territorial de l'illa o unitat territorial adjudicada.
  • D'assignar un inspector tutor, pertanyent al cos d'inspectors, a cada funcionari en pràctiques, que l'informarà i assessorarà sobre l'exercici adequat de les funcions d'inspecció i el desenvolupament idoni de les actuacions previstes.
  • D'adscriure totes les tasques encaminades per el desenvolupament de la funció inspectora.
  • De coordinar el programa de formació.

Sisena

Comissió Qualificadora

L'avaluació de la fase de pràctiques la realitza la Comissió Qualificadora.

La Comissió Qualificadora de la fase de pràctiques està constituïda pels mateixos membres del tribunal que va actuar a la fase de concurs oposició.

Aquesta comissió s'ha de constituir en el termini màxim de quinze dies des de l'inici de la fase de pràctiques, prèvia convocatòria del president.

Les funcions de la Comissió Qualificadora són les següents:

a. Avaluar i qualificar la fase de pràctiques del personal funcionari en pràctiques.

b. Comprovar que l'aspirant ha obtingut una avaluació positiva en l'activitat de formació, d'acord amb l'apartat 1 de la base vuitena d'aquesta Resolució.

c. Elaborar el dictamen de valoració sobre l'aptitud per a l'exercici de la funció inspectora duta a terme per l'aspirant.

d. Lliurar als aspirants una còpia del seu dictamen de valoració i resoldre les al·legacions, si escau.

e. Trametre a la Direcció General de Personal Docent els dictàmens de valoració, així com tota la documentació emesa per la Comissió Qualificadora.

f. Elevar a la Direcció General de Personal Docent la relació final dels funcionaris en pràctiques.

 

Setena

Procediment d'avaluació

1. La Comissió Qualificadora avaluarà i qualificarà els funcionaris en pràctiques, a partir dels elements següents:

a. Una memòria presentada pel funcionari en pràctiques, quan acabi la fase de pràctiques en la qual hi constin les actuacions realitzades, l'autoavaluació d'aquestes i els informes/estudis realitzats en l'exercici de la funció inspectora.

b. Els informes emesos pels inspectors tutors sobre la capacitat d'integració en la demarcació, l'exercici de les seves funcions i les tasques previstes en el pla i el programa del Departament d'Inspecció Educativa, així com la qualitat de l'exercici professional desenvolupat pel funcionari en pràctiques.

c. Un Informe emès pel cap del Departament d'Inspecció Educativa i pels coordinadors de demarcació si aquests no han estat tutors.

d. La superació d'un programa de formació d'una durada mínima de vint hores, coordinat pel Departament d'Inspecció Educativa, sobre la seva organització i funcionament, atribucions, actuacions, intervencions en els centres, col·laboració amb altres unitats i òrgans administratius així com el coneixement de la normativa bàsica sobre procediment administratiu i drets fonamentals.

2. En cas que es detecti una manca important d'aptitud de l'aspirant, tot i haver-li facilitat suport, estratègies i mesures diverses per a desenvolupar la tasca professional, i no s'hagi observat una millora al llarg de la fase de pràctiques, la Comissió emetrà un informe específic sobre el desenvolupament de les accions realitzades, amb una valoració detallada i raonada sobre l'aptitud per l'exercici de la funció inspectora duita a terme per l'aspirant.

3. El dictamen de la Comissió Qualificadora s'expressarà amb els termes «apte» o «no apte».

4. La Comissió Qualificadora ha de lliurar als aspirants una còpia del seu dictamen de valoració i obrirà un termini de tres dies hàbils per a al·legar.

Una vegada resoltes les al·legacions, si escau, el dictamen serà ferm i tindrà la consideració d'acta final.

Vuitena

Activitats de formació

1. Els funcionaris en pràctiques han de participar en una activitat de formació d'una durada mínima de vint hores, coordinada pel Departament d'Inspecció Educativa, sobre la seva organització i funcionament, atribucions, actuacions, intervencions en els centre, col·laboració amb altres unitats i òrgans administratius així com el coneixement de la normativa bàsica sobre el procediment administratiu i drets fonamentals.

2. L'activitat de formació ha d'haver finalitzat el dia 31 de maig de 2020.

3. Els funcionaris en pràctiques que no hagin obtingut una avaluació positiva de l'activitat de formació seran declarats «no aptes».

4. El Servei de Normalització Lingüística i Formació certificarà d'ofici l'activitat de formació al personal funcionari en pràctiques que l'hagi superada i l'inclourà en el Registre General de Formació Permanent del Professorat. Així mateix, lliurarà una relació dels aspirants certificats a la Comissió Qualificadora.

5. Els funcionaris en pràctiques declarats exempts de la realització de la fase de pràctiques també han de realitzar l'activitat de formació indicada a l'apartat 1 d'aquesta base.

 

Novena

Funcionaris en pràctiques. Publicació

La Direcció General de Personal Docent, d'acord amb les actes de la Comissió Qualificadora, dictarà la resolució corresponent que serà publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Els funcionaris en pràctiques declarats no aptes podran repetir, per una sola vegada, la fase de pràctiques, en els termes establerts a la convocatòria del procediment selectiu.

Desena

Realització de la fase de pràctiques durant el curs 2020-2021

1. El personal funcionari en pràctiques a qui s'ha concedit l'ajornament de l'avaluació de la fase de pràctiques.

Els qui tenguin concedit l'ajornament de l'avaluació de la fase de pràctiques han d'incorporar-se per realitzar la totalitat de la fase de pràctiques, per una sola vegada, durant el curs 2020-2021. Si en resulten aptes en aquest últim curs escolar, el número d'ordre que ocuparan serà el primer de la promoció a la qual s'incorporen.

El personal que no s'incorpori o sigui declarat «no apte» perdrà el dret a ser nomenat com a funcionària o funcionari de carrera.

2. El personal funcionari en pràctiques que ha estat declarat «no apte».

Els qui no hagin superat la fase de pràctiques en el curs 2019-2020, no hagin completat el període de quatre mesos, no hagin obtingut una avaluació positiva de l'activitat de formació i hagin estat declarats «no aptes», hauran d'incorporar-se per realitzar la totalitat de la fase de pràctiques, per una sola vegada, durant el curs 2020-2021. Si resulten aptes en aquest últim curs escolar, el número d'ordre que ocuparan serà el darrer de la promoció a la qual s'incorporen.

El personal que no s'incorpori o sigui declarat «no apte» per segona vegada perdrà el dret a ser nomenat com a funcionària o funcionari de carrera.

Onzena

Nomenament com a funcionaris de carrera

Un cop finalitzada la fase de pràctiques, i després d'haver comprovat que tots els aspirants declarats aptes en aquesta fase compleixen els requisits generals i específics de participació que estableix la Resolució de la directora general de Personal Docent de 22 de gener de 2019, la Direcció General de Personal Docent aprovarà l'expedient del procediment selectiu i trametrà al ministeri competent en matèria d'educació la proposta de nomenament com a funcionaris de carrera amb efectes de dia 1 de setembre de 2020.