Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8679
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte deixalleria municipal de Lloseta al carrer Teixidors, T.M. Lloseta (56a/2019)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 d'agost de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte deixalleria municipal de Lloseta al carrer Teixidors, T.M. Lloseta, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Segons l'article 7 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental,

2.Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada:

a) Els projectes compresos a l'annex II...

Entre els projectes inclosos a l'annex II:

Grup 9. Altres projectes:

e) Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t

Segons l'article 14 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears,

2. Han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes següents:

a) Els projectes inclosos en l'annex II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, o en l'annex 2 d'aquesta llei.

A l'annex 2:

Grup 6. Projectes de gestió de residus.

3.Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.

En el cas concret del projecte que s'avalua, s'inclou en aquests grups, per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte consisteix en la construcció d'un parc verd (deixalleria) en un terreny municipal, qualificat com a sòl urbà amb ús industrial, amb una superfície de 1.200 m2, situat al carrer Teixidor, parcel·la 4, del polígon industrial de Lloseta.

El projecte preveu l'asfaltat de tota la superfície i la ubicació d'un edifici prefabricat, amb una superfície construïda de 38 m2, per acollir el despatx, bany, vestuari, magatzem de neteja i instal·lacions.

A més, es preveuen les següents actuacions:

- Adequació dels terrenys

- Tancaments perimetrals de la parcel·la

- Construcció dels edificis i les corresponents instal·lacions auxiliars

- Xarxa de subministrament d'aigua, drenatge i pluvials

- Subministrament elèctric i la corresponent instal·lació permanent.

- Construcció dels aparcaments.

La funció del parc verd serà l'emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l'àmbit de la recollida, a l'espera del seu tractament o eliminació.

El pressupost d'execució material és de 261.001,58 € i el temps d'execució de tres mesos.

No afecta a cap espai de rellevància ambiental definits a la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o proper a aquest.

El projecte no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) de cap tipus. La parcel·la es troba a la vessant del Torrent des Rafal Encès o Son Bordils, però no hi ha afecció per Risc Potencial Significatiu per Inundació, veient-se afectats els terrenys situats al Nord-est del torrent, fora de l'àmbit del projecte. No es troba dins de Zona d'Alt Risc d'Incendis Forestals.

Quant a la protecció de les aigües subterrànies, el projecte s'ubica a la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1811M3 «Inca» (bon estat quantitatiu, mal estat químic, presència de nitrats, així com de substàncies prioritàries, amb estat de «manteniment». Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers. A uns 15 metres al nord-est es troba el Torrent des Rafal Encès o Son Bordils.

No afecta a cap element classificat com Bé d'Interès Cultural (BIC) o Bé Catalogat.

El paisatge que envolta la parcel·la on s'ubicara la deixalleria de Lloseta, dins del polígon industrial, està conformat per espais oberts de parcel·les industrials sense ocupar que envolten la parcel·la, a més de alguna nau industrial, i, sobretot, la cimentera de Lloseta ubicada al sud-est. Cap el nord-est trobem aferrat a la parcel·la el Torrent des Rafal Encès o Son Bordils, amb vegetació de ribera, parcel·les agrícoles amb cases de naturalesa rústica.

Es troba afectada la parcel·la del projecte per la presència de les comunitats Rubo ulmifolii-Crataegetum brevispinae i Helosciadetum nodiflori, considerades Hàbitats d'Importància Comunitària (HIC), segons consulta al visor de la IDEIB. Atès que la parcel·la es troba a sòl urbà dins del polígon industrial de Lloseta i al seu evident estat de degradació, es descarta la presència d'aquests hàbitats dins la parcel·la.

Tampoc consta cap espècie de fauna i flora catalogada i/o amenaçada a la parcel·la o al seu entorn, segons consulta a la casella 1x1 del Bioatles.

3.Avaluació dels efectes previsibles

Durant les obres es produiran impactes per la emissió de pols, sorolls i contaminació atmosfèrica per partícules, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, que serà temporal. Els aqüífers o sòls poden contaminar-se per abocaments accidentals de substàncies.

Durant la fase d'explotació els impactes es produiran per sorolls ocasionats per la maquinària i el moviment de materials, que afecten a les persones i a la fauna, així com l'increment del trànsit derivat dels usuaris i gestors de residus, i les operacions de càrrega i descàrrega. També es poden donar vessament accidentals per la gestió de residus especials, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua. Les aigües pluvials poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües superficials i subterrànies. La mala manipulació o trencament de residus especials (RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades) poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua.

L'EIA simplificat no presenta l'annex d'incidència paisatgística establert a l'article 17.4 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, però sí que apareix a l'apartat de mesures ambientals, preventives i correctores de manera genèrica i molt poc detallada l'impacte paisatgístic i estableix mesures de correcció.

Tampoc inclou l'estudi energètic i sobre canvi climàtic segons l'article 17.4 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, que es va introduir per la modificació d'aquesta llei per la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, i obligatori a partir del 2 de maig de 2019. Atès que el projecte va tenir entrada a la Conselleria de Medi Ambient per a la seva tramitació amb data anterior, no aplica aquesta modificació. No obstant, es considera molt important i es recomana fer aquest estudi energètic i de vulnerabilitat davant el canvi climàtic per tal de mitigar els efectes del projecte davant el canvi climàtic i reduir la seva vulnerabilitat.

Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims, sense afectació significativa, si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.

4.Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte: Servei d'Estudis i Planificació i Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics i al Servei de Residus i Sòls Contaminats de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca; Direcció Insular de Territori i Paisatge, Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Infraestructures i Departament de Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca ; DG de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut; DG d'Emergències i Interior de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques.

A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:

1.Segons informe de la DG de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut, de data 06/06/2019 informa favorablement condicionat al compliment de la documentació aportada i considerant que les mesures preventives presentades pel risc de contaminació d'aigües superficials i subterrànies són adequades.

2.Segons informe del Departament de Territori i Infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca, de data 19/06/2019, fa les següents observacions:

- Referent a la normativa vigent, tenint en compte que el nou Parc Verd serà d'ús públic, s'hauria de complir el CTE, així com incorporar mesures ambientals. Es proposa:

1.Incorporar plaques fotovoltaiques a la coberta de l'edifici prefabricat per tal de reduir el consum d'energia elèctrica.

2.Incorporar panells solars a la coberta de l'edifici prefabricat per tal de cobrir el consum d'Aigua Calenta Sanitària (ACS).

3.Incorporar un sistema de recollida d'aigües pluvials a la coberta del nou porxo a més d'un aljub per tal de poder utilitzar aquesta aigua en el reg de la zona verda, neteja... i reduir el consum d'aigua.

-Referent a l'apantallament perimetral, haurà d'ésser d'espècies autòctones de baix requeriment hídric, preferentment de l'entorn més proper i de mida i frondositat suficients per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic des de tot l'entorn més proper. A més, per tal de tenir en compte els objectius i criteris de l'Àrea de Reconversió Territorial 7 (ART 7), s'hauria d'utilitzar arbrat de mida gran i en el límit posterior de la parcel·la, s'hauria d'utilitzar espècies arbòries existents en l'entorn més proper, per tal de donar continuïtat a massa vegetal existent.

-Referent a l'estat actual del terreny on es situarà el nou Parc Verd, sembla que s'hauria de contemplar una adequació prèvia dels terrenys, així com l'adequada gestió dels residus existents.

-Referent a la parcel·la on s'ubica el Parc Verd actual a sòl rústic, en cas de desmantellament de l'activitat, s'hauria de restituir la parcel·la a la seva condició de rústica segons la naturalesa de la finca, tret que es destini a un altre ús dotacional.

3. Segons informe de 20/06/2019 la DG Emergències i Interior de la Conselleria Hisenda i Administracions Públiques, expressa al seva impossibilitat de comptar amb un informe tècnic en la data de signatura de l'informe.

A data d'elaboració d'aquest informe no s'ha rebut resposta a la consulta feta per part del Servei d'Estudis i Planificació i Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics i al Servei de Residus i Sòls Contaminats de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca; Direcció Insular d'Urbanisme del Departament de Territori i Infraestructures i Departament de Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca.

5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del projecte: El projecte consisteix en la construcció d'un parc verd (deixalleria) en un terreny municipal del polígon industrial de Lloseta.

El projecte preveu l'asfaltat de tota la superfície i la ubicació d'un edifici prefabricat, amb una superfície construïda de 38 m2, per acollir el despatx, bany, vestuari, magatzem de neteja i instal·lacions. També inclou la implantació dels subministraments d'aigua, electricitat i les instal·lacions de sanejament, drenatge i pluvials, així com el tancament perimetral.

La funció del parc verd serà l'emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l'àmbit de la recollida, a l'espera del seu tractament o eliminació.

2. Ubicació del projecte: El projecte s'ubica en sòl urbà dins el polígon industrial de Lloseta, al carrer Teixidors, parcel·la 4. És de titularitat municipal i té una superfície de 1.200 m2 . Atès que la zona està enclavada en un polígon industrial, al seu entorn hi ha principalment altres parcel·les del mateix polígon, i el Torrent des Rafal Encès o Son Bordils, amb vegetació de ribera, i la cimentera de Lloseta ubicada al sud-est. Fora d'aquest i al seu entorns trobem parcel·les de sòl rústic en un paisatge modificat per l'activitat agrícola.

No afecta a cap espai de rellevància ambiental ni espai Xarxa Natura 2000, ni hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades. Presenta vulnerabilitat moderada a la contaminació d'aqüífers. Tampoc es veu afectat per cap zona amb risc, ni hi ha elements del patrimoni cultural afectat.

A pesar de estar afectat la zona del projecte per la presència dels Hàbitats d'Importància Comunitària (HIC) Rubo ulmifolii-Crataegetum brevispinae i Helosciadetum nodiflori, segons consulta al visor de la IDEIB, atès que la parcel·la es troba a sòl urbà dins del polígon industrial de Lloseta i al seu evident estat de degradació, es descarta la presència d'aquests hàbitats dins la parcel·la.

3. Característiques del potencial impacte: Durant les obres es produiran impactes per l'emissió de pols, sorolls i contaminació atmosfèrica per partícules, pel moviment de terres i la circulació de vehicles i maquinària pesant, que serà temporal. Els aqüífers o sòls poden contaminar-se per abocaments accidentals de substàncies. Durant la fase d'explotació els impactes es produiran per sorolls ocasionats per la maquinària i el moviment de materials, que afecten a les persones i a la fauna, així com l'increment del trànsit derivat dels usuaris i gestors de residus, i les operacions de càrrega i descàrrega. També es poden donar vessament accidentals per la gestió de residus especials, amb risc d'afectació al sòl o a la qualitat del aigua. Les aigües pluvials poden arrossegar vessaments accidentals de greixos, olis i altres substàncies contaminants generades per l'activitat pròpia de la deixalleria, que poden ocasionar impactes al sòl i a les aigües superficials i subterrànies. La mala manipulació o trencament de residus especials (RAEE, bateries, piles, acumuladors, fluorescents i làmpades) poden generar impactes sobre el sòl i l'aigua.

Si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores establertes al projecte, no s'espera que hi hagi impactes significatius.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte deixalleria municipal de Lloseta al carrer Teixidors, T.M. Lloseta atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures preventives i correctores proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental Simplificat i les següents condicions i recomanacions:

1.Es col·locaran casetes de serveis estancs, per ser usats pels treballadors de l'obra, realitzant-se el seu buidament periòdicament per gestor autoritzat.

2.Per disminuir els impactes sobre l'atmosfera, els acopis de materials s'hauran de ruixar amb aigua; engravar les zones d'entrada i sortida de camions, regar la zona per disminuir l'emissió de pols i els dies amb vent fort aturar les activitats de les obres que puguin donar lloc a l'emissió de pols o partícules.

3.Vigilar el correcte funcionament dels vehicles i la maquinària en obra. Evitar les operacions de neteja i manteniment en obra: aquestes operacions hauran de ser realitzades a tallers o llocs adequats (superfície impermeabilitzada) i on els residus o l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs,etc.), generats siguin gestionats adequadament.

4.Incorporar plaques fotovoltaiques a la coberta de l'edifici prefabricat per tal de reduir el consum d'energia elèctrica.

5.Incorporar panells solars a la coberta de l'edifici prefabricat per tal de cobrir el consum d'Aigua Calenta Sanitària (ACS).

6.Incorporar un sistema de recollida d'aigües pluvials a la coberta del nou porxo a més d'un aljub per tal de poder utilitzar aquesta aigua en el reg de la zona verda, neteja... i reduir el consum d'aigua.

7.Referent a l'apantallament perimetral, haurà d'ésser d'espècies autòctones de baix requeriment hídric, preferentment de l'entorn més proper i de mida i frondositat suficients per tal de reduir de manera efectiva l'impacte paisatgístic des de tot l'entorn més proper.

8.Assignar un responsable mediambiental durant la fase d'obres encarregat de vigilar i fer complir el Pla de Vigilància Ambiental.

9.Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació a l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i que prevegin la contaminació lumínica.

10.Complir els condicionants del Departament de Territori i Infraestructures de la Direcció Insular de Territori i Paisatge del Consell de Mallorca.

Es recomana fer l'estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, la punta de demanda i les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, i també la vulnerabilitat davant del canvi climàtic, segons l'article 17.4 de la Llei 12/2016, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.

Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Tercer.-L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart.- Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

Palma, 26 d'agost de 2019

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias