Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ANDRATX

Núm. 8508
Correcció d'error del conveni de col·laboració entre l’Entitat Pública Empresarial ABAQUA i l’Ajuntament d’Andratx, per a la millora del sistema de sanejament i depuració d’Andratx

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Que en virtud de l'article 109.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú, i vist el BOIB número 116 de 24 d'agost de 2019, on es va publicar l'anunci de Aprovació de Conveni de col·laboració entre l'Entitat Pública Empresarial ABAQUA i l'Ajuntament d'Andratx, per a la millora del sistema de sanejament i depuració d'Andratx on per error no es va incloure el text de l'esmentat conveni, es procedeix a la publicació del contingut del mateix, i per tant es procedeix novament a sotmetre l'expedient a informació pública pel termini de vint dies hàbils en el BOIB i en el Tauler d'anuncis d'acord amb l'establert en l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

CONVENI DE COL·LABORACIÓ ENTRE L'AJUNTAMENT D'ANDRATX I L'AGÈNCIA BALEAR DE L'AIGUA I DE LA QUALITAT AMBIENTAL PER A LA MILLORA DEL SISTEMA DE SANEJAMENT I DEPURACIÓ D'ANDRATX.

Andratx, Palma 2019.

REUNITS,

D'una banda, el Sr. Vicenç Vidal Matas, conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca del Govern de les Illes Balears, nomenat mitjançant Decret 9/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears; I president de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental, de conformitat amb l'establert a l'article 11 del Decret 100/2015, de 18 de desembre, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental.

D'una altra, la senyora Katia Rouarch el batllessa presidenta de l'Ajuntament d'Andratx, en virtut de nomenament acordat pel Ple de data 15 de juny de 2017.

INTERVENEN

El Sr. Vicenç Vidal i Matas, en nom i representació de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental, facultat per a la signatura d'aquest conveni en virtut de les funcions que li són pròpies, segon l'assenyalat a l'article 12.1. d) del Decret 100/2015, de data 18 de desembre, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental, i facultat expressament per a la signatura d'aquest conveni per acord del Consell d'Administració d'aquesta entitat de data de 2019.

La senyora Katia Rouarch, en nom i representació de l'Ajuntament d'Andratx, facultada per a la signatura d'aquest conveni en virtut de l'acord adoptat a la sessió del Ple d'aquest Ajuntament en data 15 de juny de 2019.

EXPOSEN

I.- L'article 25.2. c) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (LBRL) disposa que el municipi exerceix, en tot cas, com a competències pròpies, en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, les relatives a abastiment d'aigua potable a domicili i evacuació i tractament d'aigües residuals.

Així mateix, l'article 29.2 m) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, preveu que els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen, en tot cas,competències pròpies en les matèries de regulació i gestió de l'aprovisionament d'aigua potable a domicili, de la conducció i del tractament d'aigües residuals .

Per tot l' anteriorment exposat, l'Ajuntament d'Andratx és l'Administració competent en matèria de conducció i tractament d'aigües residuals.

II.- L'article 30 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ostenta, respecte de l'Estat, les competències en matèria d'obres públiques i en matèria de règim d'aigües en el territori de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Un dels objectius bàsics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'obres hidràuliques ha estat i és dotar de les infraestructures adequades de proveïment d'aigua potable i de sanejament dels nuclis urbans que no en tinguin, així com ampliar o millorar els ja existents, amb la finalitat d'assegurar l'adequat nivell de vida de les persones i preservar el medi ambient.

Amb aquesta finalitat es va crear l' Institut Balear de Sanejament (IBASAN), actualment Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental (ABAQUA), mitjançant el Decret 27/1989, en el marc de l'habilitació legal conferida a aquest efecte per la disposició addicional tretzena de la Llei 13/1988, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 1989. D'aquesta manera, mitjançant aquesta fórmula de creació d'una empresa pública que assumís la funció de promoure, construir i explotar estacions depuradores d'aigües residuals, amb l'encàrrec material previ d'aquestes actuacions per part de cada un dels municipis mitjançant el conveni de col·laboració corresponent, es va establir l'actual model de cooperació en matèria de gestió del sanejament a la nostra Comunitat Autònoma.

III.- L'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental és una entitat pública empresarial creada en virtut de l'establert a la disposició addicional segona de la Llei 8/2004, de 23 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública, amb la finalitat d'extingir les dues entitats d'aigua existents en aquell moment, Institut Balear de l'Aigua i Litoral ( IBAL) i l'Institut Balear de Sanejament (IBASAN), aglutinant-los en una única empresa que assumiria les seves competències.

Així, l'article 1 del Decret 100/2015, de data 18 de desembre, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental ( BOIB núm. 185 de 22 de desembre de 2015), disposa que aquesta entitat té, en el marc de les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la finalitat institucional de promoure, construir, explotar i mantenir les infraestructures hidràuliques, incloses entre d'altres, les actuacions, les obres i les instal·lacions de sanejament i depuració d'aigües residuals, continuant, d'aquesta manera, amb l'objecte social que tenia l'IBASAN.

IV.- En l'àmbit d'aquest marc normatiu i davant les dificultats tècniques i econòmiques de l'Ajuntament d'Andratx per assumir la gestió del sanejament del seu terme municipal, l'Ajuntament d'Andratx, l'extint IBASAN i l'actual Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental, han signat diferents convenis de col·laboració a través dels quals s'ha establert un sistema de cooperació respecte a la gestió de part de les instal·lacions que integren el sistema de sanejament municipal, concretament respecte de les EDAR d'Andratx, Camp de Mar, Sant Elm i s'Arracó.

Així, pel que fa a la depuradora d'Andratx, en data 30 de desembre de 1992 l'Administració municipal i l'IBASAN varen signar un conveni marc de col·laboració en virtut del qual l'ens instrumental autonòmic es comprometia a fer-se càrrec de la conservació manteniment i explotació de l'EDAR d'Andratx-Port d'Andratx i dels elements annexos. Aquest conveni va ser derogat i substituït per un altre signat entre l'Ajuntament i l'ABAQUA el 19 de gener de 2015, mitjançant el qual es varen establir els actuals termes de col·laboració per al manteniment de l'estació depuradora d'Andratx, entre els quals figurava l'execució de les obres d'ampliació i millora de l'EDAR, obres actualment en execució.

Pel que fa a l'EDAR de s'Arracó, en data 25 de juny de 1993, l'IBASAN i l'Ajuntament d'Andratx varen signar un conveni de col·laboració a través del qual l'IBASAN es comprometia a construir i mantenir l'estació depuradora de s'Arracó, així com realitzar les obres necessàries per garantir el seu funcionament. No obstant això, per raons eficiència, aquesta depuradora s'ha reconvertit en una estació de bombament que integra l'actual sistema de sanejament de l'EDAR d'Andratx, la qual cosa fa innecessària el manteniment de la vigència del conveni subscrit el 25 de juny de 1993.

V.- La disposició addicional vuitena de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic estableix l'obligatorietat d'adaptar tots els convenis vigents subscrits a l‘establert a l'esmentada norma en el termini de tres anys des de la seva entrada en vigor. Aquesta adaptació serà automàtica, en allò que es refereix al termini de vigència del conveni, per aplicació directa a les regles previstes a l'article 49.h) 1. pels convenis que no tinguessin establert un termini de vigència, o tinguessin una pròrroga tàcita per temps indefinit en el moment de l'entrada en vigor d'aquesta llei. En aquests casos el termini de vigència del conveni serà de quatre anys a comptar des de l'entrada en vigor de la llei.

En aquesta línia, l'article 49 de la Llei 40/2015, disposa que aquest no podrà ser superior a quatre anys, circumstància que no es respecta a l'actual conveni de data 19 de gener de 2015 la vigència del qual és indeterminada.

VI.- L'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental ha redactat un projecte de millora de la xarxa general del sistema sanejament que afecta a la depuradora d'Andratx. L'execució d'aquestes obres, a més d'implicar una important millora per al municipi, suposarà una reestructuració en la gestió de les estacions de bombament, part de les quals passaran a ser gestionades directament pel municipi i altres per ABAQUA.

VII.- L'article 48.1 a Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, preveu que les administracions públiques, els seus organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents i les universitats públiques, en l'àmbit de les seves competències respectives, poden subscriure convenis amb subjectes de dret públic i privat, sense que això pugui suposar cessió de la titularitat de la competència.

Per la seva part, la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears estableix a l'article 68.1 que els ens locals poden subscriure, entre ells i amb les altres administracions, convenis interadministratius per a la millor prestació dels serveis públics.

VIII.- Atesos els bons resultats derivats de la cooperació entre les dues administracions i vist l'interès d' ABAQUA en millorar la xarxa general del sistema de sanejament de l'EDAR d'Andratx, així com la necessitat d'adaptar el conveni subscrit en data 19 de gener de 2015 a la legislació vigent, és voluntat de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental i de l'Ajuntament d'Andratx continuar amb el model de gestió de l'EDAR d'Andratx a través del conveni de col·laboració, per a la qual cosa han estimat convenient signar un de nou, el qual s'adequarà a les noves necessitats.

Es per això, les parts atorguen aquest document amb subjecció a les següents

CLÀUSULES

PRIMERA.- OBJECTE.

L'objecte del present conveni és:

Per una banda, extingir els convenis de col·laboració signats entre l'Ajuntament d'Andratx i Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental el 19 de gener de 2015, per dur a terme la millora del tractament a l'estació depuradora d'aigües residuals d'Andratx, i el de 21 de juny de 1993 entre l'Ajuntament d'Andratx i l'IBASAN per a la construcció de la EDAR de s'Arracó.

Per altra banda, establir el nous termes de col·laboració per dur a terme la gestió del manteniment de l'EDAR de Andratx i de les instal·lacions complementàries que figuren als annexos 1 i 2.

SEGONA.- OBLIGACIONS DE LES PARTS.

A) Per part de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental:

1.- Gestionar el servei de sanejament i depuració de l'EDAR d'Andratx i de les instal·lacions complementàries, les qual figuren a l'annex n.1.

2.- Executar les actuacions necessàries per garantir el bon funcionament del sistema de sanejament i depuració d'Andratx (EDAR d'Andratx i de les instal·lacions complementaries figuren en l'annex n.1.

La redacció dels projectes que siguin necessaris executar es duran a terme de conformitat amb les dades que faciliti l'Ajuntament d'Andratx, l'execució dels quals es realitzarà quan l'Agència disposi dels terrenys i totes les llicències, permisos i autoritzacions preceptives.

En qualsevol cas, l'execució de les obres restarà condicionada a la disponibilitat pressupostària i efectiva tramitació de l'expedient de despesa.

3.- Assumir la gestió de les noves instal·lacions que executi l'ABAQUA com a conseqüència del projecte de millora de la xarxa general del sistema de sanejament, les quals figuren a l'annex 2. Així com d'aquelles altres que es realitzin en compliment de l'establert en aquest conveni, les quals s'incorporaran al present conveni mitjançant la signatura d'una addenda.

Respecte a les obres del nou projecte de millora de la xarxa general del sistema de sanejament, l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental durant l'execució de les mateixes continuarà amb el manteniment i explotació de l'EBAR de Port d'Andratx i la canonada d'impulsió cap a l'EDAR que figuren a l'annex 1 fins que aquestes instal·lacions siguin entregades a l'Ajuntament en els termes establerts en aquest conveni.

Així mateix, l'execució les obres del nou projecte de millora de la xarxa general del sistema de sanejament també inclourà les obres de substitució de la canonada d'impulsió existent en l'EBAR de Port d'Andratx des de les arquetes de vàlvules existents a l'avinguda Mateu Bosch fins a la nova EBAR general. Una vegada executades aquestes obres seran lliurades a l'Ajuntament d'Andratx i els costs de les mateixes seràn a càrrec de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental.

4.- Col·laborar tècnicament amb l'Ajuntament d'Andratx en l'elaboració d'un Pla de millora del clavegueram i drenatge dels diferents nuclis que formen part de l'aglomeració urbana d'Andratx.

B) Per part de l'Ajuntament d'Andratx:

1.- Cedir en escriptura pública a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental els terrenys necessaris per executar aquelles actuacions que siguin imprescindibles per garantir el bon funcionament de l'EDAR d'Andratx i de les instal·lacions complementàries.

Aquestes cessions de terrenys estaran condicionades al corresponent certificat de cadastre, al certificat urbanístic municipal, i a l'informe de patrimoni, així com als informes favorables dels serveis tècnics de l'Agència.

L'Ajuntament d'Andratx es farà càrrec de totes les despeses notarials i registrals que siguin necessàries.

2.- Remetre les aigües residuals urbanes no industrials procedents del municipi d'Andratx fins les infraestructures de sanejament i depuració que determini l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental.

3.- Asumir el pagament de 44364,50 euros per les obres d'ampliació i millora de tractament a l'EDAR d'Andratx amb un cost previst de 2.997.601,78 euros.

Respecte a les actuacions futures que dugui a terme l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental a les instal·lacions objecte d'aquest conveni per garantir el seu bon funcionament, l'Ajuntament d'Andratx es compromet a assumir l'1,48% de l'import d'execució d'obres.»

4.- Facilitar a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental les autoritzacions municipals i la disponibilitat dels terrenys que puguin resultar afectats per la correcta execució del servei de sanejament i depuració de l'EDAR d'Andratx, així com per a futures ampliacions o reformes que s'executin com a conseqüència de les obligacions assumides per aquest conveni, tal com les cessions, les servituds de pas, aqüeducte i conduccions elèctriques que siguin necessàries a fi i a efecte de garantir una adequada explotació, conservació i manteniment de les infraestructures de sanejament i depuració i les seves instal·lacions complementàries

5.- Una vegada finalitzades les obres de millora de la xarxa general del sistema de sanejament de l'EDAR d'Andratx que té previst executar l'ABAQUA, l'Ajuntament d'Andratx es compromet a rebre les següents instal·lacions: l'EBAR del Port d'Andratx i la canonada d'impulsió fins a la nova EBAR general, així com les seves instal·lacions complementàries, en el termini màxim d'un mes a comptar des del requeriment per part d'ABAQUA, i fer-se càrrec del seu manteniment. Data a partir de la qual l'Ajuntament d'Andratx assumirà també els costos derivats del seu subministrament elèctric.

6.-Sol·licitar formalment a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental amb l'antelació mínima d'un any, l'autorització per fer efectiva la incorporació de les aigües residuals que suposi una modificació qualitativa i quantitativa de càrrega contaminant superior al 3% de les característiques nominals de les infraestructures de sanejament i depuració. Tot això als efectes que l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental pugui adaptar de forma adequada les seves instal·lacions

7.- Facilitar a l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental les dades referents a la població actual i les previsions d'increment futur, així com el consum actual d'aigua potable dels nuclis del municipi que conformen l'aglomeració urbana d'Andratx.

A aquest efecte s'haurà d'analitzar la previsió màxima de les unitats de població per un horitzó, com a mínim de 10 anys, a partir dels índex de creixements anuals observats en els nuclis de població, en nombre d'anys iguals o superiors distingint les situacions que es detallen:

  1. Consolidació del sòl urbà/urbanitzable existent.

  2. Connexió efectiva a la xarxa de clavegueram.

  3. Ampliació del sòl urbà.

  4. Canvi d'usos o índex d'ocupació.

La informació relativa les projeccions futures s'haurà de realitzar de forma desagregada pels nuclis o sectors, i també considerant els diferents usos residencials (principal o secundari.)

8.- Aprovar en el transcurs del primer any i mig de vigència del present conveni i previ informe de l'administració hidràulica, una ordenança municipal de l'ús de la xarxa de clavegueram o una modificació de la ja existent adaptada a la normativa vigent, pel tal de garantir l'adequat funcionament de les infraestructures de sanejament i depuració.

9.- Elaborar i presentar un Pla municipal de millora del clavegueram i drenatge dels diferents nuclis urbans que formen part de l'aglomeració urbana en un termini màxim d'un any i mig des de la signatura del present conveni. Aquest Pla haurà d'incloure un conjunt de mesures i actuacions sobre les infraestructures municipals amb el principal objectiu d'assolir l'òptim funcionament de les infraestructures de sanejament i depuració, i com a mínim haurà d'incidir amb el següents aspectes:

  1. La renovació de la xarxa municipal de clavegueram.

  2. El foment de la connexió efectiva de les aigües residuals urbanes generades als nuclis d'aglomeració urbana a la xarxa de clavegueram.

  3. La separació de les aigües pluvials urbanes o actuacions substitutòries que permetin reduir els impactes sobre el medi derivat de la existència de xarxes unitàries.

10.- Aprovar, en el cas que les parcel·les afectades pel sistema de sanejament i depuració no tinguin la qualificació urbanística adient per desenvolupar les activitats de sanejament i depuració, una modificació puntual de planejament general que reflecteixi aquesta circumstància.

TERCERA.- FINANÇAMENT.

L'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental es farà càrrec de les despeses que siguin necessàries per continuar amb el correcte funcionament de les infraestructures de sanejament i depuració que figuren a l'annex 1, així com les relatives al projecte de millora de la xarxa general del sistema de sanejament de l'EDAR d'Andratx que figuren a l'annex 2.

Una vegada finalitzades les obres del projecte de millora de la xarxa general del sistema de sanejament de l'EDAR d'Andratx, i siguin entregades a l'Ajuntament d'Andratx en els termes establerts en aquest conveni, únicament assumirà les despeses de manteniment de les instal·lacions que figuren a l'annex 2, per la qual cosa, les despeses de manteniment de l'EBAR del Port d'Andratx , la canonada d'impulsió fins a la nova EBAR general i les seves instal·lacions complementàries, seran assumides per l'Administració municipal.

El finançament de totes les actuacions objecte d'aquest conveni es realitzarà amb càrrec al cànon de sanejament, mitjançant la tramitació dels corresponents expedients de sol·licitud d'indemnització pels costos de conservació, manteniment i explotació, així com per les noves inversions realitzades.

Totes les actuacions contemplades en el present conveni estaran condicionades a les disponibilitats pressupostàries i a l'efectiva tramitació de l'expedient de despesa.

QUARTA.- VIGÈNCIA.

El termini de vigència del present conveni serà de quatre anys, des de la seva signatura.

Abans de la finalització del conveni les parts signants del mateix podran acordar la seva prorroga per quatre anys més.

CINQUENA.- COMISSIÓ DE SEGUIMENT.

1.- Es crearà una Comissió de Seguiment del Conveni encarregada de resoldre els problemes d'interpretació i compliment que es puguin plantejar en l'aplicació del present Conveni.

2.- La Comissió de Seguiment estarà integrada per dos representants de l'Ajuntament d'Andratx, i dos representants de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental, que seran el director gerent i el secretari general, en virtut del nomenament del Consell d'Administració de l'Agència de data 18 de juny de 2013.

SISENA.- CAUSES D'EXTINCIÓ DEL CONVENI.

1.- Les causes d'extinció del present conveni de col·laboració són:

a)El compliment del termini establert i les prorrogues que s'acordin.

b) L' incompliment de les obligacions o compromisos del Conveni.

En aquest cas, l'altra part signant del Conveni haurà de requerir a la part incomplidora perquè en el termini de quinze dies compleixi les seves obligacions i compromisos . Aquest requeriment serà comunicat a la comissió de seguiment.

En el cas, que desprès del termini de quinze dies, persisteixi l'incompliment de les obligacions o compromisos del conveni, aquest s'entendrà resolt; fet que es comunicarà a l'altra part incomplidora del conveni.

c) L'acord unànime de las parts firmants del Conveni.

d) L'impossibilitat legal o material de continuar amb el seu objecte.

e)Declaració judicial de nul·litat del conveni.

4.- En cas que concorri alguna de les causes de resolució i l'ABAQUA estigués executant obres d'ampliació o remodelació en qualsevol de les instal·lacions objecte del conveni, l'administració instrumental autonòmica continuarà amb l'execució de les mateixes fins a la seva finalització, data a partir de la qual es procedirà a la liquidació del conveni

5.-En el supòsit d'extinció del conveni les instal·lacions i bens cedits per realitzar el tractament de les aigües residuals d'Andratx revertiran a l'Ajuntament.

SETENA.- NATURALESA I RESOLUCIÓ DE CONFLICTES.

El present conveni té naturalesa administrativa, regint en la seva interpretació i desenvolupament l'ordenament jurídic – administratiu, amb l'expressa submissió de les parts a la jurisdicció administrativa, en el termes establerts a la Llei 40/2015, de data 1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic, restant fora de l'àmbit d'aplicació la Llei 9/2017, de data 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.

Les qüestions que puguin sorgir amb la seva interpretació i compliment del present Conveni s'intentaran resoldre en el si de la Comissió de Seguiment i en el cas que no s'arribés a un acord serà de coneixement i competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

I perquè així consti, i en prova de conformitat les dues parts firmen aquest Conveni de Col·laboració en dos exemplars, en el lloc i a la data més amunt indicats.

Per part de l'Ajuntament d'Andratx.

 

Katia Rouarch

 

Per part de l'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental.

Sr. Vicenç Vidal Matas