Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 8447
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació núm. 26 de les NS, actualització i adaptació cartogràfica dels sistemes generals d'infraestructures i equipament comunitari. Sant Llorenç des Cardassar (223e/2017)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 23 d'abril de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR

L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació núm. 26 de les NS, actualització i adaptació cartogràfica dels sistemes generals d'infraestructures i equipament comunitari. Sant Llorenç des Cardassar, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La Modificació núm. 26 es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

2.Descripció i ubicació del pla

L'objectiu de la MP núm. 26 és realitzar l'actualització i adaptació cartogràfica dels Sistemes Generals del t.m. (infraestructures i equipaments comunitaris, els ELP no s'inclouen) a més d'incorporar-ne de nous:

a)Nova EBAR i nou col·lector de sanejament Son Carrió-EBAR que consta de dos trams:

1. Des del nucli de Son Carrió a la nova EBAR (270 m aprox): Sòl Rústic AT-H. Aquesta actuació suposarà la renovació del tram de canonada existent en el fons del torrent.

2. Des de l'EBAR fins al registre que connecta amb l'EDAR (1.400 m aprox.): Sòl Rústic (SRG i AT-H). Aquest tram anirà sota la carretera local de Son Carrió a Cala Millor (Sa Torrenova)

La nova EBAR de Son Carrió s'ubicarà íntegrament en una parcel·la municipal devora Son Carrió (parcel·la 173 del polígon 2) que té la classificació de SR AT-H.

També es preveu el desmantellament de l'actual EBAR de Son Renou; el futur projecte de desmantellament de l'actual EBAR contindrà les actuacions necessàries, finalitzant amb la restauració de la superfície de la parcel·la a unes condicions semblants al seu estat original.

b)Col·lector en SU de St. Llorenç: és existent però travessa una parcel·la privada i no està grafiat als plànols de les NS.

c)Xarxes d'aigua potable: actualització del seu traçat i dels sòls ocupats pels elements auxiliars de la xarxa existent. Totes les canonades d'aigua potable recorren sòls rústics no protegits, principalment sota camins i carrers existents.

d)Nou Punt Verd al litoral: la dualitat existent entre el nucli de Sant Llorenç i Sa Coma fa necessari la creació d'un nou Punt Verd complementari al ja existent al nucli de Sant Llorenç; en el nou Punt Verd es preveu l'emmagatzematge de residus perillosos i no perillosos.

L'afecció ambiental que pot ocasionar el nou Punt Verd és l'ocupació de territori classificat com a SR; en el Document Ambiental presentat el desembre de 2017 s'analitzen 3 possibles alternatives, totes a Sòl Rústic i amb similars característiques. Les tres parcel·les proposades estan en zona de Vulnerabilitat d'Aqüífers alta.

Donat que només s'assenyalen les ubicacions en un requadre extret d'una ortofoto, s'ha indagat en el visor del Cadastre de l'IDEIB i a l'oficina virtual del Cadastre i les tres parcel·les proposades són:

1.Alternativa 1 (parcel·la 236, polígon 1, 4.208 m2): segons el PTM està qualificada com a AT-H; es tracta d'una parcel·la molt degradada, confrontant amb el SU de Sa Coma, just enfront de dos supermercats.

2.Alternativa 2 (parcel·la 338, polígon 1, 6.797 m2): també té la qualificació de AT-H; es tracta d'una tanca d'ametlers situada a uns 300 m del SU de Sa Coma.

3.Alternativa 3 (parcel·la 511, polígon 1, 418.271 m2): AT-H i SRG-Forestal; és la parcel·la ocupada per l'antic zoològic que actualment és una granja d'educació ambiental; la ubicació proposada és en el cantó de la parcel·la que confronta amb el SU de Sa Coma amb la qualificació de AT-H.

En el document ambiental s'indica que les alternatives 1 i 2 no tenen moltes diferències a nivell ambiental, tot i que destaca l'alternativa 2 per tenir una millor posició respecte al nucli de Sa Coma. L'alternativa 3 presenta els pitjors impactes ambientals per situar-se en una àrea semi-natural amb pins i garriga.

Tot i que el mes d'octubre de 2018 el redactor del Document Ambiental tramet un document per tal d'aclarir i justificar la ubicació proposada del Punt Verd, analitzant altres possibles alternatives ubicades en el Sòl Urbà, des del punt de vista ambiental es considera més positiu que aquest tipus d'instal·lacions no s'ubiquin a Sòl Rústic.

e) Xarxa radioelèctrica del municipi: es recull el sistema d'antenes existent a SU; dins SR s'incorpora l'antena existent al nord de Son Carrió.

f) Estació del SIVE (Sistema Integrado de Vigilancia Exterior) de la Guàrdia Civil: es recull l'estació ubicada a Na Penyal (Son Moro).

3. Avaluació dels efectes previsibles

Una vegada aprovada la present Modificació Puntual es podrà construir el futur Parc Verd de la zona litoral de Sant Llorenç des Cardassar a la parcel·la 338 del polígon 1 situada a uns 300 m del nucli urbà de Sa Coma.

Es tracta d'una parcel·la d'ametllers, classificada com a Sòl Rústic AT-H, sense cap Àrea de Prevenció de Riscos segons el PTM; no obstant la Vulnerabilitat a la Contaminació d'Aqüífers és alta.

Per la qual cosa es considera que l'impacte més important és la contaminació dels aqüífers donades les característiques pròpies del Parc Verd.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

El 7 de febrer de 2018 la CMAIB sol·licita consulta, segons l' article 30 de la Llei 21/2013, a les administracions públiques afectades:

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Departament de Medi Natural:Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i Servei de Protecció d'Espècies.

-Direcció General de Recursos Hídrics. Departament Tècnic de Coordinació i Gestió de l'Aigua. Servei d'Estudis i Planificació.

-Consell de Mallorca. Departament de Territori i Infraestructures. Direcció Insular de Territori i Paisatge.

A la data d'emissió del present informe s'han rebut dos informes, les conclusions dels quals són les següents:

-Servei de Protecció d'Espècies (27/3/2018):

En conclusió s'informa favorablement.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (11/5/2018):

“El Servei no té cap inconvenient a aportar en relació al risc d'incendi forestal i resta d'aspectes d'àmbit forestal dins la nostra competència”

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient si es compleixen els condicionats proposats, en concret:

1.Característiques de la Modificació: es realitza una adaptació a la nova cartografia i s'actualitzen les diferents actuacions ja realitzades en referència als Sistemes Generals; a més s'ubica el futur Parc Verd de la zona litoral del t.m. que s'ubicarà a Sòl Rústic (parcel·la 338 del polígon 1).

2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: la modificació afecta a determinades parcel·les en Sòl Rústic, essent una d'elles Vulnerable a la Contaminació d'Aqüífers.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la “Modificació núm. 26 de les NS, actualització i adaptació cartogràfica sistemes generals d'infraestructures i equipament comunitari. Sant Llorenç des Cardassar”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 amb les següents condicions:

1.El futur Parc Verd de les urbanitzacions del t.m. de Sant Llorenç (Sa Coma, s'Illot o Cala Millor) no es pot ubicar en Sòl Rústic; si l'Ajuntament no troba cap ubicació possible en el Sòl Urbà, s'haurà de tramitar una Avaluació Ambiental Estratègica Ordinària ja que es considera que tendria efectes significatius en el medi ambient.

2.S'han de complir les mesures proposades al Document Ambiental per prevenir, reduir i corregir els efectes ambiental negatius.

3.Segons el Servei d'Aigües Superficials de la Direcció General de Recursos Hídrics:

-En els plànols de planta s'ha de grafiar el domini públic hidràulic, les zones de flux preferent, les zones de servitud, les zones de policia i les zones inundables o potencialment inundables.

-Per als nous equipament i infraestructures, s'ha de justificar el compliment del Pla Hidrològic i del Reial Decret 638/2016, especialment quant a zones de flux preferent, a zones inundables i a ocupació del domini públic hidràulic.

Es recorda que el projecte del futur Parc Verd està inclòs dins l'Annex 2 (Grup 6 epígrafs 3 i 4) de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears, per la qual cosa s'haurà de tramitar l'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada davant l'òrgan ambiental.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 22 de juliol de 2019

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias