Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 8446
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació núm. 14 de les NS, relativa a l’ordenació del sistema general públic de La Victòria. Alcúdia (135e/2018)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 de juny de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR
L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació núm. 14 de les NS, relativa a l'ordenació del sistema general públic de La Victòria. Alcúdia, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
La Modificació núm. 14 es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.
2. Descripció i ubicació del pla
La modificació proposada afecta a la parcel·la 253 del polígon 3 d'Alcúdia, de 9.435.508 m2, que es troba qualificada com a Sistema General d'espais Lliures: Parc Públic d'Àmbit Municipal; la parcel·la està inclosa dins el LIC i ZEPA ES0000079 La Victòria i compte amb les següents qualificacions: AANP, ANEI, SRG, AT-H, Sòl Urbà i Urbanitzable, APT de carreteres i de costa i APR d'esllavissament, d'erosió i d'incendis.
Segons la fitxa cadastral, a la parcel·la hi ha instal·lacions d'oci i hoteleria (2.769 m2); dins del SGP hi ha: l'alberg, el campament, el restaurant del Mirador i l'ermita.
L'objectiu de la MP núm. 14 és el d'afegir un nou apartat a la Norma 4.3.01 per regular i ordenar les obres i usos possibles en les construccions i instal·lacions existents en el SG-ELP de La Victòria:
7.- Sistema general d'espais lliures públics de La Victòria
En el sistema general d'espais lliures públics de la Victòria, qualificat com ANEI i inclòs majoritàriament en zona LIC i ZEPA, només es permetran les construccions i instal·lacions ja existents. A aquestes construccions se'ls aplicarà el règim de «manteniment de volumetria» és a dir que només es permetran les obres de rehabilitació, consolidació i reforma. No obstant això, justificadament, també es permetran petites ampliacions que no superin un 10% de la superfície construïda i de l'ocupació ja existents i sempre que formin part del volum principal de l'edificació. Aquestes ampliacions estaran destinades a la millora de la funcionalitat de l'activitat i al compliment de les mesures d'accessibilitat, contra incendis, habitabilitat i normes tècniques. En qualsevol cas, d'acord amb la LECO, els projectes inclouran un annex justificatiu d'integració en l'entorn i repercussions mediambientals.
3. Avaluació dels efectes previsibles
La Modificació Puntual núm.14 no suposa impactes ambientals negatius a l'àmbit afectat.
No obstant, com a mesura preventiva, la modificació inclou el següent text:
«d'acord amb la LECO, els projectes inclouran un annex justificatiu d'integració en l'entorn i, si escau, de repercussions mediambientals»
També es considera convenient que, quan es procedeixi a dur a terme les obres de rehabilitació, consolidació i reforma, es procedeixi a la plantació d'arbrat autòcton com a mesura compensatòria i de restauració paisatgística per l'eventual afecció a l'entorn de les obres. Aquesta vegetació haurà de ser de tipus mediterrani i de baixos requeriments hídrics.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
El 10 de setembre de 2018 la CMAIB sol·licita consulta, segons l' article 30 de la Llei 21/2013, a les següents administracions públiques:
- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Departament de Medi Natural:
- Direcció General de Recursos Hídrics. Departament Tècnic de Coordinació i Gestió de l'Aigua:
- Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat.
- Consell de Mallorca:
- Demarcació de Costes.
Les conclusions dels informes que s'han rebut fins a la data d'emissió del present informe són:
- Servei d'Aigües Superficials (19/9/2018):
“S'informa favorablement, pel que fa a afeccions al domini públic hidràulic de les aigües superficials, a les seves zones de protecció (servitud i policia) i a zones inundables o potencialment inundables.
Les obres en zones de policia precisaran autorització administrativa prèvia de la Direcció General de Recursos Hídrics. Aquesta autorització serà independent de qualsevol altra que hagi de ser atorgada pels diferents òrgans de les Administracions públiques,i, si escau, dels propietaris de terrenys particulars.
El promotor, a la sol·licitud d'autorització, adjuntarà projecte, subscrit per tècnic competent, que defineixi amb el grau de detall suficient les obres a realitzar“
- Direcció General d'Ordenació del Territori (13/10/2018):
“Aquesta DG considera que, essent l'objecte de l'informe un instrument de planejament, no ostenta estrictament la condició de «administració afectada». Això no obstant, consideram que la modificació núm. 14 s'ajusta a les prescripcions de la Llei de Costes”
- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (1/10/2018):
“Atesa la resta d'elements de l'entorn, les característiques del projecte i la documentació aportada, s'informa el següent: ........”
El condicionant o recomanació d'aquest informe s'inclouen a la proposta de Resolució.
- Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (23/1/2019)
“Es podria aprofitar la modificació de les NS i les obres que s'han de dur a terme a lalberd de La Victòria per:
-Mesurar l'eficiència i l'estalvi energètic de les instal·lacions
-Implementar energies renovables
-Preveure accions específiques per quan hi hagi previsió de pluges intenses, fenòmens costaners adversos i onades de calor”
- Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat. Servei de Planificació (8/4/2019)
“Propòs al director general d'Espais Naturals i Biodiversitat que dicti una resolució en els termes següents:
1.Certificar sobre la modificació núm 14 no té relació directa amb la gestió ni pot afectar de manera apreciable als espais de la Xarxa Natura 2000, LIC i ZEPA ES0000079 La Victòria, als hàbitats i a les espècies d'interès comunitari que hi són presents, sempre i quan es compleixen les següents condicions:
a) La redacció de la modificació núm. 14 serà ...... (veure condicions de les CONCLUSIONS del present Informe Ambiental Estratègic).
b) Els futurs projectes que es realitzin en els espais lliures públics de La Victòria s'hauran de sotmetre a estudi de repercussions ambientals de la Xarxa Natura 2000.
2.Aquesta DG considera que, essent l'objecte de l'informe un instrument de planejament, no ostenta estrictament la condició de «administració afectada». Això no obstant, consideram que la modificació núm. 14 s'ajusta a les prescripcions de la Llei de Costes”
5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013
S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient si es compleixen els condicionats proposats, en concret:
1.Característiques de la Modificació: la incorporació d'un apartat a les Normes, en sí mateixa, no suposa cap afecció al medi ambient.
2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: una conseqüència de la modificació és poder instal·lar un ascensor adaptat i una escala d'emergències a l'alberg de La Victòria, amb la finalitat d'adaptar-se a la normativa sobrevinguda en matèria d'accessibilitat i mesures contra incendis.
Conclusions de l'Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la “Modificació núm. 14 de les NS, relativa a l'ordenació del sistema general públic de La Victòria. Alcúdia”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 amb les següents condicions:
1. Segons el Servei d'Estudis i Planificació la redacció de l'apartat 7 de la Norma 4.3.01 ha de ser:
«7. Sistema general d'espais lliures públics de La Victòria.
En els sistema general d'espais lliures públics de La Victòria, qualificat com a ANEI i inclòs majoritàriament en zona LIC i ZEPA, només es permetran les construccions i instal·lacions ja existents. A aquestes construccions se'ls aplicarà el règim de «manteniment de volumetria», és a dir, que només es permetran les obres de rehabilitació, consolidació i reforma. No obstant això, en l'alberg, també es permetran petites ampliacions que no superin un 10 % de la superfície construïda i de l'ocupació ja existents i sempre que formin part del volum principal de l'edificació. Aquestes ampliacions hauran de justificar-se sobre la base de la millora de la funcionalitat de l'activitat i al compliment de les mesures d'accessibilitat, contra incendis, habitabilitat i normes tècniques. En qualsevol cas, d'acord amb la LECO, els projectes inclouran un annex justificatiu d'integració en l'entorn i un estudi de repercussions mediambientals.»
2. Segons el Servei de gestió forestal i protecció del sòl, caldrà preveure dins la normativa de la modificació de les NS (en el cas que no estigui establert a cap disposició vigent del planejament municipal) l'aplicació de mesures d'autoprotecció i prevenció d'incendis forestals a les construccions i instal·lacions existents:
a) Adequació d'una faixa perimetral de prevenció entre els límits de les construccions i/o instal·lacions de, com a mínim, 30 m d'amplada, amb les següents condicions:
-Arbrat: distància entre peus, mínim 6 m i esporgats 1/3 de l'alçada. Fracció de cabuda coberta per al vegetació arbòria: inferior al 50 %.
-Matolls: fracció de cabuda coberta per matolls inferior al 30 %.
b) Al llarg dels camins o carreteres d'accés a les construccions i en tot el tram limitant amb terreny forestal, caldrà establir i mantenir una franja de prevenció d'incendis d'almenys el 10 % de l'amplada de la via, i de com a mínim un metre, comptador des de cadascun dels límits exteriors. En aquest sentit, es recomana que aquesta distància sigui de com a mínim 5 metres.
Per altre banda, es considera que el sistema de construccions de l'alberg hauria de disposar d'un pla d'autoprotecció, en cas que no el tengui, d'acord amb el Decret 41/2005, de 22 d'abril, pel qual s'aprova el Pla Especial per fer front al risc d'incendis forestals (INFOBAL). En aquest sentit el planejament municipal ha de preveure l'exigència de redactar i implantar les actuacions previstes en el desenvolupament del pla.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.
Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 22 de juliol de 2019
El president en funcions de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias