Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 8376
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, de 19 de d’agost de 2019, per la qual s’aprova la convocatòria SOIB Dual Vulnerables per concedir subvencions per executar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social, basada en un règim d’alternança amb l’ocupació en una empresa i l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació, per al període 2020-2023
Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l'exercici 2020/Decret 75/2004 segons resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB de data 31 de maig de 2019
Després de l'experiència pilot del programa de formació dual aprovat l'any 2015, s'ha demostrat que la formació dual suposa grans avantatges respecte del mètode tradicional de formació per a l'ocupació que s'aprovava fins aleshores dirigit al col·lectiu de persones amb discapacitat i amb risc d'exclusió social. De tots aquests anys d'experiència s'ha pogut constatar que la durada dels certificats de professionalitat resulta del tot insuficient perquè el col·lectiu de persones amb discapacitat pugui superar amb aprofitament les qualificacions necessàries. Les característiques personals d'aquest col·lectiu requereixen adaptacions dels certificats en itineraris formatius estables en dos anys o tres anys de durada.
Per una altra banda, la formació dual permet una metodologia d'aprenentatge adaptada i flexible, basada en un sistema innovador i millora la qualitat de l'aprenentatge, ja que se sustenta en aspectes teòrics i pràctics de la professió. Així, la persona es forma en un ambient real, la qual cosa fa que augmenti la predisposició d'aprendre de manera natural. La practicitat del mètode reforça la motivació, la responsabilitat, l'hàbit de l'esforç i la tolerància a la frustració i també permet una avaluació contínua i adaptada a la persona, i així n'afavoreix la integració sociolaboral.
El programa pretén impulsar la formació dual impartida de forma presencial i dirigida a obtenir certificats de professionalitat, compensant els costs laborals dels alumnes - treballadors i complementant el finançament establert per l'Estat del cost de la formació associada al contracte per la formació i l'aprenentatge, mitjançant el finançament del percentatge de la formació no bonificada per l'Estat, que mitjançant l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener, quantifica el cost/hora de la formació presencial associada al contracte per a la formació i l'aprenentatge amb un mòdul de 8 euros/hora per alumne, i finança fins al màxim del 25 per cent de la jornada laboral si es tracta del primer any del contracte i fins al 15 per cent si es tracta del segon i tercer any del contracte.
L'article 1.5 b de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març, (BOIB núm. 78 d'1 d'abril de 2019), que exclou l'aplicació de l'Ordre amb excepció dels aspectes que resultin d'aplicació del Capítol V, referit a la qualitat, avaluació, seguiment i control de l'oferta formativa, en el programa de formació en alternança amb l'ocupació, incloent la formació dual mitjançant els contractes per a la formació i aprenentatge, d'acord amb el que preveu l'article 11.2 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre i de la normativa de desplegament, i els programes públics mixts d'ocupació-formació aprovats per les administracions públiques, incloent els programes d'Escoles Taller i Cases d'Oficis i de Tallers d'Ocupació, que es regeixen per la seva normativa específica, d'acord amb el que estableix l'article 30 del Reial decret 694/2017, de 3 de juliol.
D'altra banda, l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre) en el subapartat d de l'article 1.2 permet incentivar els programes d'ocupació i formació.
El Reial decret 1032/2017, de 15 de desembre (BOE núm. 305, de 16 de desembre) va aprovar l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació (EEAO) 2017-2020, la qual es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i intermediació laboral en el conjunt de l'Estat.
L'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2017-2020 incorpora com a objectiu estratègic la necessitat de desenvolupar una oferta formativa adreçada a un mercat laboral canviant que ajusti millor les competències i faciliti les transicions laborals. Per una altra banda, també incorpora a l'Eix 2 «Formació diversos objectius instrumentals»; 2.1. «Ajustar l'oferta formativa a les necessitats del mercat de treball i a la millora de la competitivitat del teixit productiu amb especial atenció a les competències clau, digitals i idiomàtiques», 2.3. «Promoure la formació modular acreditable», 2.4. «Promoure la formació vinculada a la contractació i l'adquisició d'experiència laboral» i. finalment, l'objectiu instrumental 2.5 «Impulsar la formació en les empreses.»
El Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2017-2020, a la Prioritat 4. «Desplegament de l'Estratègia Balear de Formació Professional per a l'Ocupació» inclou la línia d'actuació 4.6. «Per al impuls de la formació dual i de l'aprenentatge dins l'àmbit laboral.» Dins aquesta línia general 4.6, es detalla un punt 4.6.2. «Desenvolupar un programa permanent de formació dual en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació» adreçat a col·lectius vulnerables. A la línia d'actuació 4.9. «Per a fomentar els elements clau que afecten la qualitat de la formació professional per a l'ocupació» inclou l'acció 4.9.2. «Prioritzar les accions formatives basades en certificats de professionalitat». A més, la Prioritat 6 s'esmerça als col·lectius d'atenció immediata i específica, entre els quals hi ha aquells beneficiaris d'aquesta convocatòria.
La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral a l'article 8 inclou la formació en alternança amb l'ocupació (inclosos els programes públics d'ocupació-formació) com una iniciativa de formació professional per a l'ocupació.
L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar programes de formació dual, el qual inclou un conjunt d'accions i iniciatives mixtes, de formació i ocupació, que tenen per objecte la qualificació professional dels participants en un règim d'alternança de l'activitat laboral en una empresa en el marc dels sistema de formació professional per a l'ocupació, d'acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, per el qual es desplega el contracte de formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, que, d'acord amb l'article 16.1, que determina que “l'activitat formativa inherent al contracte per a la formació i aprenentatge que té com objectiu la qualificació professional de les persones treballadores amb un règim d'alternança amb l'activitat laboral retribuïda en una empresa, és la necessària per obtenir un títol de Formació Professional de grau mitjà o superior o d'un certificat de professionalitat o, si escau, certificació acadèmica o acreditació parcial acumulable”. Per tant, els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'Estat atès que, d'acord amb la comunicació de la comissió relativa al concepte d'ajuda d'Estat d'acord amb el disposa l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, l'Educació Pública organitzada dins el sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat pot considerar-se una activitat no econòmica. Aquests principis poden abraçar serveis d'educació pública tals com la formació professional.
Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, línia IV.3.6, aprovat per Acord del Consell de Govern de 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de 10 de març de 2018) i modificada per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 23 d'abril de 2019 (BOIB núm. 59 de 2 de maig de 2019) i per la Resolució de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 18 de juny de 2019 (BOIB núm. 84 de 25 de juny de 2019).
La convocatòria de subvencions està inclosa en el Pla Anual de Política d'Ocupació 2019 (PAPO) segons el que estableix l'article 11.1 del Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'ocupació dins l'eix dos i definit com a Programa Propi de Formació (PP00489).
Se n'ha informat el Consell de Formació Professional de les Illes Balears, tal com estableix el segon paràgraf de l'article 11.1 de la Llei 30/2015.
Per tot això, atès l'informe previ de la Direcció General de Pressuposts i Finançament de la conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, així com l'informe favorable de la Intervenció General, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per al període 2020-2023 per finançar un programa de formació dual per millorar l'ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d'exclusió i que es trobin en situació d'atur, d'acord amb les condicions que s'especifiquen en l'annex d'aquesta Resolució.
2. Aquesta resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2020, 2021, 2022 i 2023.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2105, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 19 d'agost de 2019
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Per suplència (Resolució de 24 de juliol de 2019, BOIB núm. 104 de 30 de juliol) El Vicepresident del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Jaume Colom Adrover
ANNEX 1 Convocatòria
Primer
Objecte i àmbit d'aplicació
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per finançar el programa SOIB Dual Vulnerables, programa de formació dual per millorar l'ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d'exclusió.
2. El programa de formació dual és un conjunt d'accions i iniciatives formatives, mixtes d'ocupació, que tenen per objecte la qualificació professional dels participants en règim d'alternança de l'activitat laboral en una empresa amb l'activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per l'ocupació d'acord amb el que estableix el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.
Segon
Normativa
Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i per l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre). Així mateix, s'han de subjectar al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la seva normativa de desplegament així com també a la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i el que sigui aplicable de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març (BOIB núm. 78 d'1 d'abril de 2019).
Tercer
Crèdit assignat a la convocatòria
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 2.121.000,00 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s'imputa aquesta convocatòria es financen mitjançant els fons del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis als quals afecti.
En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi d'aquest finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d'Ocupació de les Illes Balears corresponents a l'exercici del qual es tracti.
Aquesta resolució queda supeditada a l'existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2020, 2021, 2022 i 2023.
En aplicació de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions i de l'article 15.2 c del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l'import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, s'han de resoldre en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d'acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d'aquest annex.
Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria.
Quart
Entitats beneficiàries
1. Poden beneficiar-se de les subvencions d'aquesta convocatòria les empreses, en qualsevol forma jurídica que adoptin, incloses les persones autònomes, les fundacions i les comunitats de béns, i també les entitats sense ànim de lucre, que es comprometin a contractar treballadors per compte aliè mitjançant la modalitat de contracte per a la formació i l'aprenentatge, per prestar serveis en centres de treball radicats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. En el cas de comunitats de béns, s'ha de fer constar expressament a la sol·licitud i en la resolució de concessió els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, i també l'import de la subvenció que s'aplica per cada un, que ha de tenir igualment la consideració de beneficiari. En qualsevol cas, han de nomenar una persona representant o apoderada única de l'agrupació, amb poders a bastament per complir les obligacions que, com a persona beneficiària, corresponen a l'agrupació.
Cinquè
Distribució del crèdit per col·lectius
1. A l'objecte de garantir un mínim del crèdit total assignat a cada col·lectiu s'atribueix un 8 % del crèdit a cada un dels col·lectius següents: discapacitat intel·lectual o del desenvolupament, salut mental i discapacitat sensorial, que es distribueix per concurrència competitiva dins cada col·lectiu. La resta del crèdit es reparteix per concurrència competitiva entre totes les entitats sol·licitants, entre els mateixos col·lectius.
2. Si l'import de les sol·licituds presentades és inferior al crèdit assignat a algun dels col·lectius, el crèdit romanent s'assigna als projectes restants sense seguir la prelació de col·lectius, sinó per estricte ordre de valoració dels projectes presentats amb independència del col·lectiu al qual pertanyen.
Sisè
Requisits dels projectes
Els projectes presentats en el marc d'aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents i, si escau, els específics:
Requisits generals
1. Itinerari individualitzat
Els projectes indispensablement han de preveure l'itinerari individualitzat de cada alumne treballador, en el qual motivin adequadament les adaptacions de la formació fins a un màxim de tres anys, atenent al tipus de discapacitat o característiques personals de les persones que s'han de contractar.
2. Certificats de professionalitat
L'activitat formativa que s'ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació i l'aprenentatge ha d'estar vinculada necessàriament a l'oferta formativa dels certificats de professionalitat de l'ocupació relacionada amb l'ofici o el lloc de treball previst en el contracte laboral. Així mateix, ha de ser suficient per expedir un certificat de professionalitat o una acreditació parcial acumulable, sense perjudici que al contingut mínim esmentat puguin afegir-s'hi els mòduls formatius corresponents a les unitats de competència d'altres certificats de professionalitat.
Els alumnes -treballadors estan exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals dels certificats que s'imparteixin en el programa, tal com recull el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat a l'article 5 bis, punt 4. A l'efecte de la programació, les hores d'aquests mòduls s'han d'incorporar al treball efectiu.
La distribució de la formació de cada un dels projectes ha de preveure que durant cada any es programi, com a mínim, un mòdul formatiu corresponent al certificat de professionalitat. En casos degudament justificats, el SOIB pot autoritzar projectes en què algun dels anys es programi només una unitat formativa prèvia petició de l'entitat i sempre que en el còmput del programa es desenvolupi el certificat de professionalitat complet.
3. Formació complementària
La formació complementària són les accions formatives previstes en el Catàleg d'Especialitats Formatives que es troba a disposició de les persones interessades en el web <www.soib.es>.
Tots els continguts de les especialitats formatives que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d'ocupació i formació. En el cas de les especialitats formatives específiques per a persones amb discapacitat s'han de programar majoritàriament abans d'impartir els certificats de professionalitat relacionats.
Els docents que imparteixin els mòduls de formació complementària han de reunir els requisits de competència docent que estableix l'article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març de 2013) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.
4. Accions complementàries
Les entitats beneficiàries poden dur a terme actuacions complementàries, com per exemple l'obtenció de carnets professionals lligats a l'ocupació executada i que són requisits per poder accedir a una posterior ocupació, sempre que tinguin per objectiu millorar l'ocupabilitat i la inserció de les seves persones treballadores una vegada finalitzi el programa. Aquestes actuacions s'han d' incloure al projecte i no poden ser formació de catàleg. Si escau, la certificació d'haver fet aquestes actuacions l'ha de fer la mateixa entitat beneficiària. Aquestes actuacions són obligatòries per a les persones desocupades contractades i s'han de dur a terme durant la jornada laboral.
5. Distribució de la formació i ocupació
D'acord amb el tipus de discapacitat de l'alumne-treballador contractat, i segons es tracti del seu primer, segon o tercer any de contracte, el SOIB finança l'activitat formativa fins al màxim del tant per cent de la jornada per conveni col·lectiu estipulada o, si no n'hi ha, de la màxima legal, excloses les vacances, i el tant per cent restant correspon al treball efectiu a cada empresa, llevat d'excepcions justificades en el programa formatiu, que assenyalem a continuació:
a) Persones amb discapacitat intel·lectual o salut mental: el primer any de contracte fins al 50 %; el segon any, un màxim del 50 %, i el tercer any fins a un 50 %.
b) Persones amb discapacitat auditiva o altres discapacitats físiques: el primer any de contracte fins al 40 %; i el segon i tercer any fins a un màxim del 30 %.
c) Persones en risc d'exclusió: primer any de contracte fins al 50 %; i el segon i tercer any fins a un màxim del 25 %.
6. La formació associada al contracte de formació i aprenentatge vinculada a certificats de professionalitat s'ha d'impartir de manera presencial, i a càrrec d'un centre acreditat en el registre de centres i entitats de formació del SOIB. També es pot impartir en la mateixa empresa, que ha d'estar acreditada d'acord amb el que estableix l'article 18.4 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.
7. Pel que fa a la formació complementària, l'ha d'impartir un centre inscrit en el registre estatal de centres i entitats de formació.
8. Els contractes per a la formació i l'aprenentatge han de complir els requisits que estableix l'article 11.2 de la Llei de l'Estatut dels treballadors, Text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, i en el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu d'aplicació.
9. La contractació dels alumnes - treballadors sota la modalitat de la formació i l'aprenentatge no pot suposar en cap cas la substitució de treballadors integrants de la plantilla de l'empresa.
10. El nombre màxim d'alumnes treballadors al càrrec del tutor d'empresa ha de ser el que estableixin els convenis col·lectius d'aplicació o la normativa que li sigui d'aplicació. En cas que no s'hi indiqui o que aquest sigui superior a 10 alumnes-treballadors, aquesta xifra s'ha d'establir com el màxim subvencionable.
Setè
Import màxim subvencionable
L'import màxim de la subvenció es determina d'acord amb el pressupost que presenti l'entitat i que s'ha de destinar a cobrir els conceptes següents:
1. Costs del personal d'unitats de suport:
Es poden subvencionar en aquest concepte les despeses salarials del personal, fins un import màxim de 2.413,93 € anuals per cada alumne - treballador contractat amb discapacitat intel·lectual o del desenvolupament o salut mental.
2. Costs dels contractes dels alumnes-treballadors:
Els costs laborals del contracte fins a un import màxim del 75 % del cost salarial del contracte durant la durada del projecte.
Es poden imputar a aquest concepte les despeses salarials derivades de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l'aprenentatge. Se subvenciona el salari brut que els correspongui d'acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social, incloent les quotes d'atur.
Sobre les despeses salarials subvencionables, es pot imputar per al primer any de projecte un increment del 4 % respecte a l'any 2019, per a la resta d'anys s'augmenta un 4 % respecte a l'any anterior, per tal de compensar la pujada anual del salari mínim interprofessional. En cas que aquesta pujada no es produeixi, s'han de fer els ajusts necessaris en el moment de la revisió i liquidació de la justificació econòmica corresponent a cada any del projecte.
3. Costs de formació:
Pel que fa als costs derivats de la formació del contracte per la formació i l'aprenentatge, se subvenciona l'import resultant del producte del mòdul econòmic de 8 euros per hora formativa per alumne – treballador segons el que estableix l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per les hores de formació previstes en el projecte.
Pel que fa als costs de la formació associada al contracte se subvenciona el percentatge de la jornada laboral destinada a formació no susceptible de finançament pel Servei Públic d'Ocupació Estatal, mitjançant l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, modificada per l'Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener; fins als percentatges màxims prevists a l'apartat 6.5 d'aquesta convocatòria.
Vuitè
Persones que es poden contractar
1. El contracte per a la formació i l'aprenentatge s'ha d'haver subscrit amb persones amb discapacitat o en risc d'exclusió social; que no tinguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l'ocupació o pel sistema educatiu, per concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l'ocupació objecte del contracte.
2. El límit màxim d'edat previst a l'article 6, primer paràgraf, del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, no és d'aplicació quan el contracte es concerti amb persones amb discapacitat, ni amb els col·lectius en situació d'exclusió social prevists en la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per regular el règim de les empreses d'inserció, en els casos en què els contractin empreses d'inserció qualificades i actives en el registre administratiu corresponent.
3. Es considera persona amb discapacitat aquella que tingui reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, fet que s'ha d'acreditar amb el certificat emès per l'òrgan competent. Es considera persona en risc d'exclusió aquella que així ho determini l'informe emès pels serveis socials competents.
4. Totes les persones contractades han d'estar inscrites com a demandants d'ocupació en el SOIB en el moment de l'inici de l'activitat.
5. Amb la finalitat de dur a terme la preselecció dels alumnes-treballadors, el SOIB envia a les empreses una llista de les persones que compleixen els requisits, prèvia sol·licitud, i la selecció final l'ha de dur a terme l'empresa. S'ha de seguir, en aquest punt, el protocol d'actuació que té aprovat el Departament d'Orientació i Intermediació del SOIB i, per tant, s'ha de presentar l'oferta de treball al SOIB.
Sempre que compleixin els requisits exigits per la convocatòria, l'empresa pot ampliar la llista de candidats facilitada pel SOIB.
6. Les entitats durant el procés de selecció han de garantir una presència equilibrada entre homes i dones. En cas de no complir aquesta obligació s'ha de motivar i presentar els contractes.
Novè
Exclusions
1. No poden ser beneficiàries d'aquestes subvencions les administracions públiques, ni les entitats vinculades que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin exclusivament com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.
2. No poden ser beneficiàries les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
Desè
Contractacions excloses
S'exclouen dels ajuts els contractes per la formació i l'aprenentatge que, d'acord amb l'article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació, es trobin en algun dels supòsits següents:
a) Els contractes subscrits amb el cònjuge, ascendents, descendents i altres familiars per consanguinitat o afinitat, fins al segon grau inclòs, de la persona empresària o de qui exerceixi càrrecs de direcció, o sigui membre dels òrgans d'administració de les empreses que revesteixin la forma jurídica de societat, com també els que s'efectuïn amb aquests, excepte quan es tracti d'un treballador autònom que contracti per compte d'altri fills menors de 30 anys, tant si hi conviuen com si no, o quan es tracti d'un treballador autònom sense assalariats que contracti un únic familiar menor de 45 anys amb el qual no convisqui ni estigui a càrrec seu.
b) Contractacions efectuades amb treballadors que en els 24 mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, grup d'empreses o entitat per mitjà d'un contracte indefinit o fix discontinu o en els darrers sis mesos per mitjà d'un contracte de durada determinada o temporal o per mitjà d'un contracte formatiu, de relleu o de substitució per jubilació. Aquesta exclusió també s'ha d'aplicar en els casos de vinculació laboral anterior del treballador amb empreses en què l'empresa que sol·licita l'ajut hagi succeït a l'empara de l'article 44 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.
c) Les contractacions amb persones que hagin acabat una relació laboral de caràcter indefinit o fix discontinu en una altra empresa en el termini dels tres mesos previs a la subscripció del contracte pel qual se sol·licita la subvenció, excepte en els supòsits que l'extinció de la relació laboral hagi estat conseqüència d'un acomiadament reconegut o declarat improcedent o per alguna de les causes que preveuen els articles 51, 57 bis i 52 c del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors.
d) Els supòsits de contractes de treballadors que hagin estat objecte de cessió entre empreses d'un mateix grup.
e) En el cas de persones amb discapacitat, les exclusions establertes en les lletres b i c d'aquest apartat, s'han d'aplicar d'acord amb el que preveu l'article 6.3 de la Llei 43/2006 esmentada.
Onzè
Àmbit territorial i temporal d'aplicació
1. Perquè les empreses es puguin beneficiar dels ajuts és necessari que tenguin el centre de treball on presta serveis la persona contractada a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. En cap cas se subvencionen les despeses de formació d'accions formatives iniciades abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.
Dotzè
Execució de la formació
1. L'entitat beneficiària ha d'impartir directament l'especialitat formativa si es troba degudament acreditada en el Registre de centres i entitats de formació d'àmbit estatal. En cas contrari, l'entitat pot subcontractar la impartició de la formació en la qual no estigui acreditada o inscrita en un centre degudament acreditat en aquesta especialitat. En qualsevol cas, l'empresa o el centre de formació ha d'estar inscrit i/o acreditat el dia abans de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. La subcontractació de la docència de l'acció formativa subvencionada no pot superar el 90 % del cost de l'activitat subvencionada. En tot cas, s'ha de formalitzar per escrit, mitjançant contracte, conveni o acte de validesa jurídica similar, entre l'entitat beneficiària de la subvenció i el centre subcontractat, que ha d'incloure, com a mínim els conceptes següents:
a) Identificació de les parts (raó social, NIF, càrrec, nom, domicili social i tipus d'empresa).
b) Objecte del conveni/contracte.
c) Activitat que se subcontracta: partides contractades, cost o pressupost previst, percentatge sobre el total de la subvenció.
d) Contraprestació (quantia, forma d'executar el pagament i justificació del servei prestat).
e) Memòria explicativa del valor afegit que aporta la subcontractació al projecte. La impossibilitat per dur a terme l'activitat de formació s'entén acreditada quan l'empresa no es troba degudament acreditada per impartir l'especialitat formativa en el Registre de Centres i Entitats de Formació d'àmbit estatal.
3. El contingut mínim que s'hi ha d'incloure per tal que el SOIB pugui acceptar la subcontractació és, a més del previst en el punt anterior, el següent:
a) Declaracions i compromisos següents:
- L'entitat o centre subcontractat es compromet que el personal docent subcontractat compleixi els requisits que estableix la normativa de l'especialitat i homologació.
- L'entitat o centre subcontractat es compromet a facilitar a la beneficiària la informació que requereix el SOIB sobre alumnes, docents, accions formatives, indicadors i justificació econòmica de l'acció formativa així com les dades dels docents i formadors a l'efecte de la justificació al SOIB. Concretament, es poden requerir les dades següents: nom, cognoms, DNI, sou brut, Seguretat Social a càrrec de l'empresa, hores d'impartició o preparació i cost de la impartició o preparació.
- L'entitat beneficiària declara que no concerta l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb cap dels supòsits que estableix l'article 29.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
- L'entitat beneficiària declara si té o no té algun vincle amb l'entitat o centre subcontractat, dels prevists a l'article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. En cas que sí que tingui vinculació, declara que l'import subvencionable no ha d'excedir del cost incorregut per l'entitat vinculada. L'acreditació del cost s'ha de fer en la justificació en els mateixos termes establerts per a l'acreditació de les despeses del beneficiari.
b) Vigència de la relació contractual.
c) Condicionament de l'efectivitat del contracte a l'atorgament de la subvenció.
d) Causes d'extinció de la relació contractual.
e) Òrgans i procediments a què s'han de sotmetre les qüestions litigioses que es puguin derivar del conveni.
f) Signatura de les parts.
4. Per subcontractar s'ha de tenir en compte el que disposa l'article 29 i l'article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, l'article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que en desplega el reglament, i els criteris següents:
- La subcontractació de l'actuació o de part de l'actuació subvencionada en cap cas ha de suposar un cost addicional en l'import de la subvenció màxima.
- L'entitat beneficiària assumeix la responsabilitat total de l'execució de l'activitat subvencionada davant l'Administració, i és responsable que en aquesta activitat es respectin els límits que s'estableixin a la normativa reguladora de la subvenció.
- La subscripció del contracte no exclou de la responsabilitat directa i inequívoca de l'entitat beneficiària de la subvenció, en relació amb les obligacions inherents a aquesta condició.
- Així mateix, segons l'article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, els contractistes estan subjectes al deure de col·laboració per permetre la verificació adequada del compliment de les condicions del desenvolupament de les actuacions. A aquest efecte, el contracte o conveni ha de recollir l'obligació per part del centre o entitat subcontractada de facilitar a l'entitat beneficiària la informació requerida pel SOIB sobre alumnes, docents, accions formatives, indicadors i justificació econòmica de l'acció formativa. La negativa al compliment d'aquesta obligació dona lloc als efectes prevists en l'article 37 de la Llei general de subvencions, és a dir, constitueix causa de reintegrament de la subvenció o pèrdua del dret al cobrament, sense perjudici de les sancions que en aquest cas poguessin correspondre.
5. En cap cas l'entitat beneficiària pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats que:
a) Hagin percebut altres subvencions per dur a terme l'activitat objecte de contractació.
b) Estiguin incurses en algunes de les prohibicions per obtenir subvencions detallades en l'article 13 de la Llei General de Subvencions esmentada.
c) Siguin intermediàries o assessores en les quals els pagaments es defineixin com un percentatge del cost total de l'operació, llevat que aquest pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball fet o els serveis prestats.
d) Siguin sol·licitants d'ajut o subvenció a la mateixa convocatòria i programa que no hagin obtingut subvenció per no reunir els requisits.
e) Siguin vinculades, excepte quan l'import subvencionable no excedeixi del cost incorregut per l'entitat vinculada i es reuneixin per l'entitat subcontractada la resta de requisits establerts en aquestes bases, en què l'òrgan competent atorga l'autorització.
6. En referència al punt anterior, es consideren persones o entitats vinculades a les persones beneficiàries, les que incorrin en els supòsits definits a l'article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Tretzè
Termini i model de presentació de les sol·licituds
1. La sol·licitud de subvenció s'ha de formalitzar en el model –annex 2- que facilita el Servei d'Ocupació de les Illes Balears. S'ha de fer una única sol·licitud de subvenció per a cada projecte sol·licitat.
Tant el model de sol·licitud com de la resta de documentació es troba a disposició de les persones interessades en l'apartat “convocatòries” de la pàgina web <www.soib.es>.
2. Les sol·licituds conjuntament amb la documentació requerida a la convocatòria s'ha de presentar en el Registre Electrònic Comú de l'Administració General de l'Estat (ORVE) o accedint a la pàgina web de la CAIB <www.caib.es> // Administració // Atenció a la ciutadania // Atenció telemàtica// Registre Electrònic Comú.
No obstant això, si es tracta de persones físiques, poden presentar la sol·licitud de subvenció i la documentació corresponent en el Registre de la seu del SOIB (Camí Vell de Bunyola, 43, 07009 Palma) o en qualsevol dels registres que estableix l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Si la sol·licitud es presenta en una oficina de registre diferent a la seu del SOIB, es recomana trametre al SOIB la sol·licitud amb el segell d'entrada o amb el segell de Correus, presentada dins termini, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil, a l'adreça de correu següent: formaciódual@soib.es.
En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s'ha de fer amb sobre obert, perquè el personal de Correus la dati i la segelli abans de certificar-la, segons el que estableix l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals.
3. Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals que exigeix aquesta convocatòria, en aplicació de l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre de procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini improrrogable de 10 dies hàbils, esmeni l'errada o presenti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. Es poden dur a terme les notificacions que es derivin d'aquest procediment per via telemàtica sempre que la persona interessada aporti amb la sol·licitud l'adreça de correu electrònic i consenti expressament a usar aquest mitjà.
5. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies hàbils comptadors des del dia 9 de setembre fins al dia 27 de setembre de 2019 ambdós inclosos.
Catorzè
Documentació
Juntament amb la sol·licitud –annex 2- , s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a) El projecte d'acord amb el model – annex 3- que es troba a l'adreça d'Internet <http://www.soib.es/>.
b) El CIF de l'entitat i DNI del representant, còpia de l'escriptura de constitució de l'entitat i dels estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent, així com l'acreditació de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.
c) D'acord amb el model establert com a annex 5, la declaració responsable de:
- No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB i l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i de no tenir causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció.
- Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada o, si escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap. L'entitat sol·licitant ha de comunicar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar al SOIB, en el termini de tres dies des que es produeixi la nova situació.
- La titularitat del compte bancari per rebre l'ingrés de la subvenció.
- De no formalitzar contractes per la formació i l'aprenentatge inclosos en l'article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació.
- De no haver estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en compliment de l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
- Comprometre's a contractar una assegurança d'accidents per als alumnes durant l'acció formativa i responsabilitat civil que cobreixi els danys que en l'execució del projecte es puguin causar a terceres persones. El SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat al respecte.
Sense perjudici d'aquesta declaració, s'ha de fer un control de les contractacions mitjançant el protocol de seguiment, publicat al web <www.soib.es>.
d) El conveni d'aplicació que detalli la categoria laboral i la taula salarial vigent.
D'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, l'Administració pot requerir el sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva declaració responsable.
D'acord amb el que estableix l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l'expedient en el qual es troba la documentació fent servir el model que figura com a annex 4- Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de l'Administració, al Decret esmentat.
De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb l'article 2.1 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desplega parcialment la Llei 11/2007 d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i amb el conveni de col·laboració en matèria d'interoperabilitat telemàtica entre administracions públiques d'àmbit territorial de les Illes Balears, el Servei d'Ocupació de les Illes Balears pot obtenir, excepte oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fet constar en el model de sol·licitud, els certificats acreditatius que l'interessat està al corrent de les seves obligacions amb l'Agència Tributària Autonòmica i Estatal i la Seguretat Social.
En cas que no s'autoritzi aquesta consulta, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors juntament amb la sol·licitud d'ajuts.
e) En cas que se subcontracti la formació amb empreses externes, s'ha d'indicar en la sol·licitud i s'ha d'aportar el contracte o conveni de col·laboració d'acord amb el model annex 7 d'acord amb els continguts mínims que estableix l'apartat dotzè d'aquesta convocatòria, per tal que el SOIB pugui valorar la subcontractació proposada i autoritzar-la en la resolució d'atorgament. Si el contracte o conveni encara no està signat per les dues parts, en espera de l'atorgament de la subvenció, es pot presentar un preacord o document proforma, amb els mateixos continguts mínims. A més a més, en relació amb el centre de formació que imparteix l'acció formativa, s'ha d'afegir la documentació següent:
- Dades identificatives del centre, NIF, raó social, representant legal i direcció d'impartició de l'acció formativa.
- Declaració responsable, d'acord amb el model que està a disposició de les persones interessades al web <http://www.soib.es>.
- Còpia del contracte o del preacord.
- Certificats que acreditin que l'entitat està al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'entitat pot prestar el seu consentiment perquè el SOIB pugui obtenir d'ofici aquests certificats.
f) Certificat de l'entitat, d'acord amb el model establert com a Annex 6, acreditatiu del compliment de les obligacions d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears i l'article 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions o sancions a l'ordre social, amb els següents termes:
- Que disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un Pla de Prevenció de Riscs Laborals en els termes prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
- Que l'entitat no està penalitzada amb la sanció accessòria de pèrdua o exclusió a l'accés d'ajuts, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social sempre que la sanció sigui ferma i vigent.
- Que no ha estat sancionada en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, en els tres darrers anys, per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost.
Quinzè
Instrucció i resolució del procediment
1. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s'ha d'iniciar sempre d'ofici i de la manera següent:
a) L'òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.
b) Una vegada revisades les sol·licituds que s'hagin presentat i un cop fetes les esmenes pertinents, s'ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s'indiquen a continuació:
- Presidència:
Titular: el cap de Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 6 del SOIB que, en cas d'absència, vacant o malaltia l'ha de substituir la cap del Departament de Formació i Ocupació.
- Secretaria:
Titular: la cap de Secció II del SOIB
Suplent: un tècnic del SOIB
El secretari actua amb veu, però sense vot.
- Vocalies:
Vocal primera: la cap de Secció XVI
Vocal segona: la cap de Secció III
Vocal tercer: un tècnic del SOIB
En casos d'absència, vacant o malaltia aquests vocals es poden substituir per altres tècnics del SOIB.
Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d'acord amb els criteris que estableix l'apartat 16 d'aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.
Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l'import sol·licitat, l'entitat beneficiària, en el tràmit d'audiència de 10 dies hàbils, que és previ a la proposta de resolució, pot modificar la sol·licitud inicial per ajustar-se a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament. Transcorregut el termini del tràmit d'audiència s'ha de reunir la Comissió Avaluadora, si escau, i s'ha de redactar un informe definitiu que ha de servir de base al director del SOIB, per fer la proposta de resolució.
Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els formulats pels interessats.
c) Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, el director del SOIB ha de fer la proposta de resolució provisional. En el termini de 10 dies hàbils, l'entitat pot acceptar o renunciar la proposta de resolució provisional. Si transcorre aquest termini i l'entitat no ha expressat la seva voluntat s'entén que accepta la subvenció en els termes assenyalats a la proposta.
d) El president del SOIB, atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, i en el termini màxim de quatre mesos des de l'endemà de la publicació de la convocatòria ha de dictar una resolució d'aprovació o de denegació degudament motivada. Aquestes resolucions s'han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat una resolució expressa, la petició s'ha d'entendre desestimada.
2. D'acord amb la disposició addicional sisena de l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, la resolució de concessió de la subvenció ha de dur implícita l'autorització d'inici de l'activitat formativa.
En cas de tractar-se d'un centre especial d'ocupació, l'entitat juntament amb el contracte ha de presentar l'informe favorable de l'equip multiprofessional al qual es refereix l'article 7 del Reial decret 1368/1985, de 17 de juliol, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial dels discapacitats que treballin en un Centre Especial d'Ocupació.
Setzè
Criteris de valoració
1. L'adequació del projecte o de l'activitat que s'ha de desenvolupar segons les finalitats, els objectius i les prioritats que marca la convocatòria (de 0 a 35 punts):
Les perspectives d'ocupació del col·lectiu participant (de 0 a 35 punts).
- Acords amb empreses i entitats privades:
a) Presenta acords amb empreses privades del sector que mostren interès en contractar alumnes en acabar i aquests són coherents amb el projecte (10 punts).
b) Presenta acords amb empreses privades del sector per contractar alumnes en els 6 mesos posteriors a la finalització del projecte i aquests són coherents amb el projecte (20 punts).
- Descripció d'actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior (0 a 5 punts).
a) Anomena i descriu breument i de forma abstracta aquestes actuacions.
b) Descriu de manera detallada i concreta les actuacions.
2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (de 0 a 30 punts):
a) Preferència de la formació establerta com a àrees prioritàries (10 punts).
- Formació transversal (idiomes, tecnologies de la informació i les comunicacions, Internet, competències generals, gestió empresarial, emprenedoria) (2 punts).
- Formació sectorial en sectors emergents (8 punts):
Informàtica i comunicacions
Activitats físiques i esportives
Energia i aigua
Indústria
Fabricació mecànica
Hoteleria i turisme
Imatge i so
Instal·lació i manteniment
Sanitat
Seguretat i medi ambient
Transport mecànic de vehicles
Comerç i màrqueting
Agroalimentària
b) Projectes que facilitin en major mesura el que estableix l'article 44.1 de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, de millora de la qualitat educativa, relativa al reconeixement en termes de formació professional bàsica (5 punts).
c) Adaptacions metodològiques relacionades amb el col·lectiu (0 a 5 punts).
- Anomena i descriu breument aquestes actuacions.
- Descriu de manera detallada i es consideren apropiades .
d) Motivació de l'oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral de treball en el sector de què es tracti (0 a 5 punts):
- Descriu breument els motius de la programació de l'oferta formativa.
- Descriu de manera detallada els motius de la programació de l'oferta formativa i es consideren apropiats.
e) El projecte inclou la programació de mòduls formatius complets per a totes les anualitats (5 punts).
3. La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l'activitat (de 0 a 40 punts):
a) Experiència acreditada de l'entitat contractant en la contractació de persones del perfil del col·lectiu diana del projecte (5 punts).
b) Experiència acreditada de l'entitat formativa en formació adreçada al col·lectiu diana del projecte (5 punts).
c) Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició d'un o de tots els certificats de professionalitat que s'han d'impartir en els darrers 5 anys (10 punts).
d) Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició d'alguna de les especialitats formatives no conduents a certificats de professionalitat a impartir en els darrers 5 anys (5 punts).
e) Experiència acreditada de l'entitat en impartició de programes de formació o en programes de polítiques actives d'ocupació en el marc de les convocatòries del SOIB, excloent les valorades en altres apartats d'aquest barem. (5 punts).
f) Experiència acreditada de l'entitat en impartició de programes de formació en alternança en el marc de les convocatòries del SOIB. (10 punts).
4. Quan el SOIB determini l'existència d'una situació de desigualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de l'actuació de l'activitat subvencionada, s'ha de valorar la incorporació de l'impacte de gènere del projecte (de 0 a 15 punts):
a) Compromís de presència equilibrada d'ambdós sexes entre l'alumnes-treballadors: 5 punts.
b) Preveu més d'una actuació d'efectiva consecució de la igualtat prevista en l'article 35 de la Llei Orgànica 3/2007 de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes (10 punts).
Dissetè
Forma de pagament
D'acord amb el que estableix l'article 6.8 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral aplicable en virtut de la disposició transitòria primera, i d'acord amb els articles 25.2 a i 25.3 b del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament s'ha de tramitar de la manera següent:
a) Un 60 % de l'import concedit corresponent al cost total del primer any d'execució del projecte dins primer trimestre de 2020 en concepte de bestreta, prèvia presentació per part de l'entitat beneficiària d'una còpia dels contractes, amb data màxima 1 de febrer, en cas de tractar-se de centres especial d'ocupació, l'entitat juntament amb els contracte ha de presentar l'informe favorable de l'equip multidisciplinar. D'acord amb l'article 25.3 b del Decret 75/2004, s'eximeix les persones beneficiàries de presentar-ne garantia.
En cas que la persona beneficiària no estigui donada d'alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades en el web <www.soib.es/>.
b) Un 60 % de l'import concedit corresponent al cost total del segon any d'execució del projecte dins el primer trimestre del 2021 en concepte de bestreta, prèvia presentació d'una sol·licitud d'abonament per part de l'entitat beneficiària juntament amb un informe del resultat de l'avaluació del període anterior i compromís de continuïtat en el projecte per part de l'alumne-treballador, amb data màxima dia 23 de gener de 2020. D'acord amb l'article 25.3 b del Decret 75/2004 esmentat, s'eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.
c) Un màxim del 40 % de l'import concedit corresponent al cost total dels primers dotze mesos d'execució del projecte dins l'any 2021, un cop l'entitat hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs del primer any d'acord amb la documentació fixada en l'apartat 18 d'aquesta convocatòria i el SOIB l'ha revisada.
d) Un 60 % de l'import concedit corresponent al cost total del tercer any d'execució del projecte dins el primer trimestre de 2022 en concepte de bestreta, prèvia presentació per part de l'entitat beneficiària d'una sol·licitud d'abonament amb data màxima dia 23 de gener de 2022 juntament amb un informe del resultat de l'avaluació del període anterior i compromís de continuïtat en el projecte per part de l'alumne-treballador. D'acord amb l'article 25.3 b del Decret 75/2004, s'eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.
e) Un màxim del 40 % de l'import concedit corresponent al cost total del segon any d'execució del projecte dins l'any 2022, un cop l'entitat hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat 18 d'aquesta convocatòria i el SOIB l'ha revisada.
f) Un màxim del 40 % de l'import concedit corresponent al cost total del tercer any d'execució del projecte dins l'any 2023, un cop l'entitat hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d'acord amb la documentació fixada en l'apartat 18 d'aquesta convocatòria i el SOIB l'ha revisada.
Divuitè
Forma de justificació
En el termini d'un mes des de l'acabament de cada anualitat del període subvencionat, amb els models que es troben a disposició de les persones interessades a l'adreça d'Internet <www.soib.es>, les entitats beneficiàries han de presentar la justificació que acrediti l'execució de la despesa de la manera següent:
1. Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts durant el període justificat.
2. Una memòria econòmica justificativa dels costs laborals derivats dels contractes, amb el contingut següent:
a) La relació nominal detallada dels contractes dels alumnes-treballadors, i si escau, de les unitats de suport, que han estat objecte de subvenció.
b) La relació detallada i quantificada de les nòmines dels alumnes-treballadors contractats i pels mesos que han estat objecte de subvenció.
c) Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.
d) El detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència.
e) Les despeses corresponents als costs salarials dels alumnes-treballadors i, si escau, de les unitats de suport, s'han de justificar amb:
- Original o còpia compulsada de les nòmines abonades a les persones contractades , així com justificants bancaris del seu abonament i de l'ingrés de les retencions que s'hi ha practicat en l'Agència Estatal de l'Administració tributària ( model 111).
- Original o còpia compulsada dels butlletins de cotització a la Seguretat Social (TC1/TC2) i justificants del seu abonament.
- Resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social sobre reconeixement d'alta i baixa de cada alumne-treballador .
f) S'ha de justificar el pagament efectiu de les despeses de costs salarials mitjançant una còpia compulsada del pagament de les nòmines, de l'ingrés de les cotitzacions a la Seguretat Social i dels ingressos a compte de l'IRPF. Es considera documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d'altres documents equivalents que permetin seguir una pista d'auditoria adequada.
3. La justificació dels costs de la formació associada al contracte subvencionat s'ha de dur a terme mitjançant el sistema de mòduls d'acord amb l'article 24 de l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats de 10 d'octubre de 2013 i ha d'incloure:
- Una memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts.
- Una memòria econòmica justificativa que ha de contenir els aspectes següents:
a) Declaració responsable de la persona beneficiària sobre el nombre d'hores formatives dutes a terme amb cada treballador contractat d'acord amb el contingut d'hores previstes a l'acord formatiu del contracte, acompanyada de les llistes d'assistència dels alumnes, i de les actes d'avaluació signades pel centre formatiu. Aquesta documentació l'ha de validar el SOIB.
b) Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria d'actuació i els mòduls prevists en la convocatòria.
c) Detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència.
Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l'entitat i a disposició de l'Administració la informació de cada alumne- treballador, en la qual han de constar les hores de formació, la data d'alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l'alumne o de la persona que la representi.
Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, l'òrgan competent ha de requerir la persona beneficiària perquè l'aporti en un termini improrrogable de 15 dies. Transcorregut aquest termini, el fet de no presentar la justificació té com a conseqüència la pèrdua del dret a cobrar la subvenció o l'inici d'un procediment de reintegrament, d'acord amb el que estableixen l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i els articles 44 i 45 del Text refós de la Llei de subvencions.
Dinovè
Baixes d'alumnes treballadors
En cas de baixa voluntària o d'acomiadament per causes disciplinàries d'alumnes-treballadors, aquests s'han de poder substituir per una altra persona sempre que pugui obtenir amb aprofitament algun mòdul formatiu.
Vintè
Modificació de la Resolució
L'entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l'acabament del termini màxim d'execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l'alteració de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada. En aquests casos l'òrgan concedent pot autoritzar-ne l'alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, i sempre que no es perjudiquin drets de tercers.
Vint-i-unè
Informació i publicitat
1. Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d'informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d'aquesta activitat, ha d'estar, com a mínim, en català i s'hi ha d'utilitzar un llenguatge inclusiu d'homes i de dones. També s'hi ha de fer constar la participació del SOIB, amb la referència “SOIB Dual Vulnerables” i el cofinançament del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE) mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes d'acord amb el que s'estableix l'annex «Logotips», que està a disposició de les entitats al web <http://www.soib.es>. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i el SEPE. Pel que fa al logotip del SEPE, s'han de seguir els criteris fixats en l'annex IV de l'Ordre ESS/1857/2016, de 5 de desembre, per la qual es distribueix territorialment per a l'exercici econòmic 2016, perquè les comunitats autònomes amb competències assumides gestionin subvencions de l'àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l'Estat (BOE núm. 295, de 7 de desembre) o a la norma que substitueixi l'Ordre esmentada.
2. Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s'ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n'ha d'assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què s'ha de fer la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l'entitat beneficiària perquè les esmeni.
Vint-i-dosè
Acreditació de la qualificació
1. La qualificació o la competència professional adquirida ha de ser objecte d'acreditació en els termes prevists en la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, en el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, i altra normativa d'aplicació.
2. El desenvolupament de la formació ha de respectar els continguts dels mòduls formatius i els requisits que es determinen en els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat. Aquesta formació s'ha d'acreditar mitjançant l'expedició del certificat de professionalitat corresponent o de les seves acreditacions parcials acumulables. El certificat de professionalitat s'ha d'expedir quan s'hagin superat tots els mòduls formatius corresponents a la totalitat d'unitats de competència en les quals s'estructuri. Les acreditacions parcials acumulables s'han d'expedir quan s'hagi superat els mòduls formatius corresponents a una o alguna d'aquestes unitats de competència.
3. Pel que fa a la formació no vinculada a l'oferta formativa dels certificats de professionalitat, el SOIB ha de lliurar a l'alumne que finalitzi l'acció formativa un certificat d'assistència i, a l'alumne que superi la formació amb avaluació positiva, un certificació/diploma acreditatiu.
4. Aquesta formació ha de complir els requisits establerts en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat i en els reials decrets que regulin els certificats de professionalitat corresponents.
Vint-i-tresè
Règim de compatibilitats
1. L'import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l'activitat que ha de desenvolupar l'entitat beneficiària.
En el supòsit d'acumulació d'ajuts, l'import total dels ajuts ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria.
2. Aquesta subvenció és incompatible amb els ajuts de foment de l'ocupació concedits per la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
3. Les subvencions són compatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l'ocupació.
4. En tot cas, les noves situacions que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s'han de notificar al SOIB en un termini de tres dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s'efectuïn noves sol·licituds d'ajuts.
Vint-i-quatrè
Revocació i reintegrament de les subvencions
1. L'alteració, intencionada o no, de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció, l'incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l'entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l'entitat, d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.
2. Els incompliments parcials dels requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, l'execució incorrecta de les accions que es posin de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com també la justificació d'una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen l'inici d'un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, que pot comportar la minoració de l'import pendent de pagament i/o el reintegrament parcial per part de l'entitat beneficiària, de les quantitats pagades amb els interessos de demora si corresponen.
3. A aquest efecte, s'ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten a les bases, i les instruccions que s'hagin aprovat a tal efecte.
Vint-i-cinquè
Obligacions de les entitats beneficiàries
Els contractes dels alumnes-treballadors objecte de subvenció s'han de formalitzar, un cop concedida la subvenció, entre l'1 de gener i el 24 de gener de 2020, i sempre abans de l'inici de l'activitat, amb una durada màxima de tres anys, i, per tant, amb data màxima de finalització 23 de gener de 2023. Així, es considera aquest el període d'elegibilitat pel que fa a les despeses subvencionables
Sense perjudici de les obligacions generals que estableix l'article 11 del Text refós de la llei de subvencions de les Illes Balears i les bases reguladores de la subvenció, les entitats beneficiàries estan obligades a:
a) Justificar l'execució de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i control tècnic i econòmic que ha d'efectuar el SOIB, la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, o d'altres òrgans de control.
c) Comunicar al SOIB l'obtenció d'altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.
d) Acreditar abans de dictar-ne la proposta de resolució de concessió que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
e) Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.
f) Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció en els termes que estableix el punt 21 d'aquesta convocatòria.
g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el que estableix el punt 25 d'aquesta convocatòria.
h) Comunicar a l'òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.
i) Presentar tota la informació requerida per l'òrgan de control financer.
j) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control .
k) Complir les obligacions establertes al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual.
l) Formar els alumnes - treballadors participants en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa, d'acord amb el pla de formació presentat.
m) D'acord amb el que estableix l'article 6 del Reial decret 694/2017, les entitats beneficiàries que executen la formació han de contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil i d'accidents personals per protegir els participants davant qualsevol risc derivat de l'execució de l'acció formativa des de l'inici fins a la finalització.
L'assegurança ha de cobrir el període de formació teoricopràctic, així com els desplaçaments dels participants al lloc de impartició de les classes i a altres empreses o establiments que s'organitzin en suport a l'execució de les accions formatives. Aquesta pòlissa també ha d'incloure la responsabilitat civil davant tercers, de manera que cobreixi els danys que es puguin produir per part dels participants durant l'execució de la formació.
La pòlissa contractada ha d'indicar amb exactitud la data d'inici i de finalització de l'acció formativa, el nombre d'alumnes participants assegurats i les cobertures, sigui per accidents dels alumnes o sigui per danys provocats per ells. Les cobertures han d'incloure mort, invalidesa en qualsevol grau i seqüeles, valorades segons el barem que estableix la Llei 35/2015, de 22 de setembre, de reforma del sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació. L'assistència sanitària per accident dels alumnes ha de tenir una cobertura equivalent a la de l'assegurança escolar obligatòria. La cobertura per danys materials provocats pels alumnes ha de ser fins a 300.000 €.
Aquesta assegurança és independent de la que hagi subscrit l'entitat beneficiària per responsabilitat civil amb caràcter general.
Les entitats beneficiàries han de complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal, concretament la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.
Vint-i-sisè
Despeses subvencionables
1. Es consideren despeses subvencionables les que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries, que s'hagin dut a terme durant el període d'execució de l'actuació i hagin estat efectivament pagades per la persona beneficiària abans de la presentació de la justificació econòmica.
2. En cap cas el cost de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
Vint-i-setè
Control i seguiment
1. El SOIB ha de dur a terme periòdicament controls de seguiment a les entitats beneficiàries dels ajuts i subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les entitats beneficiàries han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que se'ls requereixi.
2. A aquest efecte, el SOIB farà visites in situ de les accions formatives, i es poden fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada n'hagi denegat expressament el consentiment, cas en què la beneficiària o el beneficiari haurà de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social. El SOIB farà les comprovacions documentals necessàries per comprovar el correcte desenvolupament de les activitats subvencionades.
3. Igualment, la persona beneficiària s'ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d'efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.
4. Des del SOIB es pot fer un seguiment dels nivells d'inserció amb vista que futures convocatòries de SOIB Dual Vulnerables puguin incorporar entre els criteris de valoració els nivells d'inserció en el mercat ordinari assolits en les convocatòries anteriors per les entitats.