Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA

Núm. 8374
Resolució del conseller d’Educació, Universitat i Recerca de 19 d’agost de 2019 per la qual es convoca la constitució d’una borsa d’auxiliars de conversa de llengües estrangeres a les Illes Balears per tal de cobrir les renúncies dels auxiliars titulars seleccionats pel Ministeri d’ Educació i Formació Professional

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Un dels objectius prioritaris de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca és potenciar l'ensenyament i l'aprenentatge de les llengües estrangeres en el sistema educatiu de les Illes Balears amb la finalitat de millorar la competència comunicativa en llengua estrangera dels estudiants.

La participació d'auxiliars de conversa nadius a les aules es considera molt necessària com a punt de referència per al desenvolupament d'una llengua viva. A més de constituir una pràctica internacionalment reconeguda per millorar la competència comunicativa en llengua estrangera dels alumnes, els auxiliars de conversa contribueixen a un apropament més natural als aspectes geogràfics, socials, culturals, econòmics i d'actualitat dels països de referència, que suposen un increment en la motivació per aprendre llengües estrangeres i alhora aporten elements de contrast per comprendre millor la nostra pròpia cultura.

És per això que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca participa des de fa uns quants anys en el Programa d'Auxiliars de Conversa, dins el marc de col·laboració amb el Ministeri d' Educació i Formació Professional. Gràcies a aquest Programa per al foment de l'aprenentatge de les llengües estrangeres, la gran majoria de centres educatius de les Illes Balears ha acollit al llarg dels anys auxiliars de conversa nadius amb resultats molt positius i beneficiosos tant per als alumnes com per als docents.

A través del Programa d'Auxiliars de Conversa, el Ministeri d' Educació i Formació Professional convoca, per a cada curs escolar, places per a auxiliars de conversa estrangers i selecciona els candidats titulars procedents de diferents països mitjançant comissions mixtes bilaterals formades per representants del Ministeri d' Educació i Formació Professional i per representants de les autoritats educatives del país corresponent; mentre que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca s'encarrega d'assignar aquests auxiliars als centres docents de les Illes Balears, així com del pagament d'un ajut màxim de 700€ en concepte d'allotjament i manutenció per a cada auxiliar, des de l'1 d'octubre fins al 31 de maig, ambdós inclosos, i de la subscripció d'una pòlissa d'assegurança que garanteixi la cobertura sanitària i repatriació dels auxiliars.

Per al curs escolar 2019-2020, el Ministeri d' Educació i Formació Professional, mitjançant la Resolució d'1 d'abril de 2019, de la Secretaria d'Estat d'Educació i Formació Professional (BOE núm. 82, de 5 d'abril de 2019), ha convocat places per a auxiliars de conversa estrangers. En aquesta convocatòria s'estableixen, a l'apartat 2, els requisits de participació i els criteris de valoració de mèrits per a la selecció.

El Ministeri d' Educació i Formació Professional també s'encarrega de gestionar una llista única de reserva de candidats substituts. No obstant això, una vegada s'esgota aquesta llista, les renúncies que es produeixen dels candidats titulars ja no es poden cobrir, deixant els centres educatius als què inicialment se'ls havia assignat un auxiliar de conversa sense la possibilitat de comptar amb aquest recurs pedagògic.

La conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, una vegada comprovada la disponibilitat pressupostària, va sol·licitar al Ministeri, per al curs escolar 2019-2020, la selecció de 300 auxiliars de conversa per tal d'atendre, en la mesura del possible, les necessitats dels centres educatius de les Illes Balears.  A aquest efecte, la conselleria ha tramitat l'expedient de subvencions corresponent.

La resolució per la qual es determinen els crèdits pressupostaris màxims que s'han de destinar als ajuts per dotar d'auxiliars de conversa els centres educatius de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2019-2020 (BOIB núm. 86, de 29 de juny de 2019) preveu en el punt 15 dels antecedents que, per tal de cobrir les baixes que es puguin produir en cas de renúncia dels auxiliars de conversa seleccionats pel Ministeri d' Educació i Formació Professional i una vegada s'hagi exhaurit la llista de reserva única de candidats substituts que gestiona el Ministeri, seran assignats com a auxiliars de conversa als centres educatius de la comunitat autònoma de les Illes Balears aquells candidats seleccionats mitjançant convocatòria pública per formar part de la borsa d'auxiliars de conversa de llengües estrangeres que la conselleria d'Educació, Universitat i Recerca constitueixi a tal efecte, si s'escau.

Atès que la llista única de candidats disponibles del Ministeri d' Educació i Formació Professional per ocupar llocs d'auxiliar de conversa de llengües estrangeres (anglès, francès i alemany) s'ha exhaurit, es fa necessari constituir una borsa d'auxiliars de conversa de llengües estrangeres mitjançant convocatòria pública.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Objecte

1.1. Aquesta Resolució té per objecte convocar la constitució d'una borsa d'auxiliars de conversa de llengües estrangeres (d'anglès, alemany i francès) a les Illes Balears, per al curs escolar 2019-2020, per tal de cobrir les renúncies dels auxiliars de conversa titulars.

1.2. Els auxiliars de conversa que es consideren titulars són aquells seleccionats pel Ministeri d' Educació i Formació Professional dins del marc del Programa d'Auxiliars de Conversa, subvencionats directament per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i assignats a centres educatius de les Illes Balears.

1.3. Els auxiliars seleccionats a través d'aquesta convocatòria passaran a formar part, per idioma, d'una llista única ordenada segons la puntuació obtinguda i seran assignats als centres educatius en el cas que l'auxiliar de conversa titular hagi renunciat. En cas que s'exhaureixi la borsa dels auxiliars seleccionats a aquesta convocatòria, es podrà aprovar una altra convocatòria pública per completar la borsa existent d'aspirants a auxiliars de conversa.

2. Règim jurídic

Aquesta convocatòria es regeix pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005) i per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100 d'11 de juliol de 2009).

3. Dotació i crèdit pressupostari

La dotació i crèdit pressupostari es el que estableix la Resolució per la qual es determinen els crèdits pressupostaris màxims que s'han de destinar als ajuts per dotar d'auxiliars de conversa els centres educatius de la comunitat autònoma de les Illes Balears per al curs 2019-2020, d'acord amb les bases de col·laboració entre la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i el Ministeri d' Educació i Formació Professional (BOIB núm. 86, de 29 de juny de 2019).

4. Principis i criteris de concessió dels ajuts

4.1. El procediment de selecció dels beneficiaris es realitzarà per concurs, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació que estableix l'article 6.1 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, d'1 de juliol de 2009, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

4.2. Les sol·licituds admeses seran valorades d'acord amb els criteris de valoració establerts en l'apartat 11 d'aquesta Resolució i s'establirà un ordre de prelació entre les persones sol·licitants que siguin admeses.

5. Compatibilitat amb altres ajudes

Aquestes subvencions seran compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. L' import de les subvencions en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada, segons el disposat en l'article 19.3 de la Llei de Subvencions i l'article 20 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).

6. Beneficiaris i requisits de les persones sol·licitants

Les persones sol·licitants que puguin obtenir la condició de beneficiàries de conformitat amb el que s'estableix en l'article 9 del Decret legislatiu 2/2005, han de complir els requisits següents:

a) Tenir nacionalitat o residència permanent en un dels països amb els quals el Ministeri d' Educació i Formació Professional ha subscrit convenis bilaterals de Cooperació Educativa, Cultural, Científica i Tècnica o Memoràndums d'educació  (Alemanya, Austràlia, Àustria, Bèlgica – francès o anglès, Bulgària – anglès, Canadà – francès o anglès, Xina – anglès, Estats Units, Federació de Rússia, Filipines, Finlàndia – anglès, França, Irlanda, Índia – anglès, Itàlia, Luxemburg – anglès, Malta, Marroc – francès, Noruega – anglès, Nova Zelanda, Països Baixos – anglès, Països d'Oceania (Fiji, Illes Salomó, Tonga i Vanuatu), Portugal, Regne Unit, República de Singapur, Suècia – anglès, Suïssa – alemany o francès, Tunísia (francès) i qualsevol altre que pugui formalitzar durant la vigència d'aquesta convocatòria), o tenir nacionalitat o residència en un país en el qual un dels idiomes oficials sigui algun dels idiomes objecte d'aquesta convocatòria, és a dir, anglès, francès o alemany.

b) Ser alumne universitari de l'últim o penúltim curs durant el curs 2018-2019, o haver obtingut una titulació d'educació superior, o acreditar una experiència docent o formació en l'ensenyament de llengües estrangeres.

c) No patir malaltia que impossibiliti l'exercici de les seves funcions com a auxiliar de conversa.

7. Forma, lloc i termini de presentació de les sol·licituds

7.1. Les persones interessades a formar part de la borsa d'auxiliars de conversa han de presentar la sol·licitud degudament emplenada i signada, segons el model que figura en l'Annex 1. La sol·licitud, juntament amb la documentació ressenyada en l'apartat següent, s'ha d'adreçar al Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (Carrer del Ter, 16, 2n pis, 07009 de Palma) i s'ha de presentar en qualsevol dels registres de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca de les delegacions territorials d'Educació d'Eivissa i Formentera i de Menorca, o de qualsevol altre lloc previst en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7.2. Si els interessats decideixen enviar les sol·licituds per correu postal, la documentació corresponent s'ha de presentar en un sobre obert per tal que l'ofici destinat a la Conselleria d'Educació i Universitat es dati i s'hi faci figurar el que es disposa en l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals. En cas que l'oficina de Correus corresponent no dati la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació la d'entrada en el Registre de la Conselleria o en les dependències descrites amb anterioritat.

7.3. A la sol·licitud s'acompanyarà la següent documentació:

a) Fotocòpia del passaport o targeta de residència.

b) Fotocòpia compulsada de la titulació d'educació superior al·legada, o certificat d'estar matriculat en l'últim o penúltim curs d'estudis de nivell universitari, o certificat que acrediti una experiència docent o formació en l'ensenyament de llengües estrangeres.

c) Certificat mèdic que acrediti que l'interessat no pateix malaltia que impossibiliti l'exercici de les seves funciones com a auxiliar de conversa.

d) Documentació acreditativa dels mèrits al·legats en relació amb els criteris de valoració recollits en l'apartat 11.

7.4. Juntament amb la sol·licitud (Annex 1) cal adjuntar l'annex 2, en què consten els criteris de valoració, amb autovaloració.

7.5. El termini de presentació de les sol·licituds serà de 20 dies naturals comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

7.6. Si analitzades les sol·licituds i la documentació presentades s'observés que hi ha defectes formals o omissió d'alguns documents exigits, l'òrgan competent per instruir el procediment requerirà al sol·licitant perquè en el termini de 3 dies esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa així, s'entendrà que desisteix de la petició i l'expedient quedarà arxivat sense cap altre tràmit, amb la notificació prèvia de la resolució d'arxivament que dicti l'òrgan instructor del procediment.

8. Característiques, condicions i quantia de l'ajuda

8.1. Els auxiliars de conversa substituts que la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca posi a disposició dels centres educatius de nivells no universitaris sostinguts amb fons públics han d'exercir la funció d'auxiliars lingüístics i ambaixadors culturals dirigits pel docent titular de la llengua estrangera corresponent.

8.2. El període de l'estada de l'auxiliar de conversa és el comprès entre l'1 d'octubre de 2019 i el 31 de maig de 2020, i el temps de durada de la seva activitat per cada curs acadèmic dependrà del període que motivi la necessitat i, en tot cas, finalitzarà el 31 de maig de 2020.

8.3 Les persones seleccionades no podran ser assignades més de dos cursos escolars al mateix centre educatiu.

8.4. L'horari de l'auxiliar és de dotze hores setmanals, onze de les quals han de ser d'atenció directa als alumnes i una de coordinació amb l'equip docent. El període lectiu s'ha de concentrar, en la mesura que sigui possible, en quatre dies consecutius com a màxim. En cas que l'auxiliar estigui destinat a dos centres, l'horari setmanal s'ha de repartir entre els dos.

8.5. L'assignació mensual serà de set-cents euros mensuals (700,00 euros), en concepte d'allotjament i manutenció, o la part proporcional al període del mes durant el qual s'hagués realitzat l'activitat.

8.6. La condició de beneficiari no donarà lloc, sota cap concepte, a relació laboral ni administrativa amb la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9. Instrucció del procediment

9.1. L'òrgan instructor és la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, la qual ha de dur a terme les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució, en el marc de l'article 16 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

9.2. En concret, correspon a l'òrgan instructor:

  1. Determinar les persones admeses a la convocatòria.

  2. Resoldre els dubtes d'interpretació que puguin sorgir en relació amb les bases reguladores de la subvenció i la convocatòria.

  3. Sol·licitar l'informe de la Comissió Avaluadora.

  4. Sol·licitar els informes que siguin necessaris per elaborar la proposta de resolució.

  5. Requerir els documents complementaris que es considerin necessaris per tenir coneixement de les circumstàncies peculiars de cada cas, a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.

  6. Formular la proposta de resolució.

10. Comissió Avaluadora

10.1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor corresponent.

10.2. La Comissió Avaluadora té la composició següent:

a) Presidència: el/la cap del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, o persona en qui delegui.

b) Secretaria: un assessor tècnic o una assessora tècnica del Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

c) Vocalia:

- Un assessor tècnic o assessora tècnica de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

- Un inspector o inspectora, nomenat pel cap del Departament d'Inspecció Educativa.

- Un funcionari o funcionària del Departament de Gestió Econòmica de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.

10.3. La Comissió Avaluadora ha d'exercir les funcions següents:

a)Avaluar i qualificar les sol·licituds, d'acord amb els criteris i els requisits establerts en aquesta Resolució.

b) Una vegada revisades totes les sol·licituds i la documentació annexa, emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució.

10.4. La Comissió pot demanar que l'òrgan instructor requereixi els documents complementaris necessaris per a un coneixement adequat de les circumstàncies peculiars de cada cas, a l'efecte de garantir el compliment de l'objecte de la convocatòria i la correcta aplicació dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.

11. Criteris de valoració de les sol·licituds i selecció dels beneficiaris

Els criteris de valoració a tenir en compte per establir l'ordre de prelació entre els candidats admesos són els següents:

1. Estudis relacionats amb l'àrea d'educació, humanitats o ciències (fins a un màxim de 4,5 punts)

a) Per cada títol de llicenciatura, grau o equivalent: 2,5 punts

b) Per cada títol de diplomatura, màster o cicle formatiu de grau superior: 2 punts

c) Per acreditar experiència docent: 1,5 punts

d) Per cada títol de postgrau: 1 punt

2. Titulació que acrediti la capacitació per ensenyar llengües estrangeres (fins a un màxim de 2 punts).

S'atorgarà 1 punt per certificat que acrediti la capacitació per ensenyar llengües estrangeres (TEFL, CELTA, DaF, DaZ, CEFLE) i s'acreditaran mitjançant la presentació del certificat corresponent.

 

3. Activitats de formació en l'àmbit d'ensenyament de les llengües (fins a un màxim de 2 punts).

Cursos de formació relacionats amb la docència d'una llengua. S'atorgaran 0,10 punts per cada 10 hores de formació i s'acreditaran mitjançant la presentació del certificat corresponent.

4. Participació en el programa d'auxiliars de conversa (fins a un màxim de 3 punts).

Per haver participat en el programa d'auxiliars de conversa, s'atorgarà 1 punt per curs. S'acreditarà mitjançant la presentació de la/les carta/cartes de nomenament corresponent/s.

5. Experiència en l'ensenyament de llengües estrangeres (fins a un màxim de 2 punts).

Per certificat o contracte laboral que acrediti les hores de docència d'una de les llengües estrangeres objecte d'aquesta convocatòria. S'atorgarà 0,20 per cada 10 hores de docència i s'acreditarà mitjançant la presentació d'un certificat de l'empresa on s'ha treballat o el contracte laboral.   

6. Participació en activitats de voluntariat, animació, ensenyaments artístics, música, dansa i art dramàtic (fins a un màxim d'1 punt).

Per haver participat en activitats de voluntariat, animació, ensenyaments artístics, música, dansa i art dramàtic. S'atorgaran 0,10 punts per cada 10 hores de participació en l'activitat i s'acreditarà mitjançant la presentació d'un certificat del centre o institució on s'hagi desenvolupat l'activitat.

7. Coneixement d' espanyol i/o català (fins a un màxim d' 1,50 punts per llengua cooficial)

Per certificat que acrediti el coneixement de l'idioma espanyol i/o català

NIVELL

Català

Espanyol

A1

0,25

0,25

A2

0,50

0,50

B1

0,75

0,75

B2

1,00

1,00

C1

1,25

1,25

C2

1,50

1,50

Per a una mateixa llengua, es valora el nivell superior dels acreditats, d'acord amb els criteris que figuren a la taula anterior.

8. Coneixement d'altres idiomes diferents a l'idioma pel qual es presenta (fins a un màxim de 3 punts)

Per certificat que acrediti el coneixement d'una llengua estrangera

NIVELL

Llengua estrangera

A1

0,25

A2

0,50

B1

0,75

B2

1,00

C1

1,25

C2

1,50

Per a una mateixa llengua, es valora el nivell superior dels acreditats, d'acord amb els criteris que figuren a la taula anterior.

En cas d'empat en la valoració, per ordenar les sol·licituds s'ha de tenir en compte la puntuació major obtinguda en la suma de les qualificacions dels punts 1, 2, 3 i 4 a dalt indicats. Si persisteix l'empat, per ordenar les sol·licituds es seguirà el criteri d'ordre d'entrada de les sol·licituds al registre oficial.

 

​​​​​​​12. Tramitació del procediment

12.1. Conclòs el termini de presentació de sol·licituds, la Comissió Avaluadora es reunirà per revisar les sol·licituds presentades, valorar-les d'acord amb els criteris de valoració establerts en l'apartat anterior, i elaborar la llista provisional d'aspirants admesos, ordenats de major a menor puntuació, i si escau, la llista d' exclosos, indicant les causes d'exclusió.

12.2. L'òrgan instructor, a la vista de l'expedient i de l'informe de la Comissió Avaluadora, formularà la proposta de resolució provisional. Aquesta ha de contenir la relació provisional d'aspirants admesos, ordenats de major a menor puntuació, i si escau, la llista d' exclosos, indicant les causes d'exclusió, i es publicarà a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

13. Al·legacions

13.1. Les persones interessades poden presentar les al·legacions que estimin oportunes dins del termini de deu dies naturals comptadors des de l'endemà de la data de publicació de la llista provisional a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

13.2. Les al·legacions s'han de presentar en algun dels registres que figuren en l'apartat 7.1 d'aquesta convocatòria o a qualsevol de les dependències que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

13.3. En el supòsit que s'hi presentin al·legacions, la Comissió Avaluadora les ha de revisar i si n'és el cas ha d'elaborar un nou informe que ha de servir de base a la proposta de resolució definitiva, on es faci referència a l'anàlisi d'aquestes al·legacions.

14. Proposta de resolució definitiva

14.1. Examinades les al·legacions presentades, si s'escau, pels interessats, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució definitiva, que contindrà la relació definitiva de persones seleccionades, ordenades de major a menor puntuació, proposades per a la concessió de l'ajuda. La concessió de l'ajuda restarà sempre condicionada a què es produeixin renúncies dels auxiliars de conversa titulars. També ha de contenir la llista de les persones excloses, amb l'expressió dels motius d'exclusió.

14.2. La proposta de resolució definitiva s'ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

15. Constitució de la borsa d'auxiliars de conversa substituts

15.1. En la resolució que posi fi al procediment ha de figurar la relació definitiva de les persones seleccionades, ordenades de major a menor puntuació, per a què, en cas que es produeixin renúncies dels auxiliars de conversa titulars i sempre i quan s'hagin esgotat els candidats substituts disponibles a la llista de reserva única que gestiona el Ministeri d' Educació i Formació Professional, puguin ser beneficiàries de l'ajut d'auxiliar de conversa de llengües estrangeres.

15.2. La resolució definitiva del conseller d'Educació, Universitat i Recerca es publicarà en la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

15.3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució definitiva amb la llista de les persones seleccionades serà de sis mesos comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat i notificat resolució expressa, les sol·licituds s'entendran desestimades.

15.4. En cap cas, la condició de seleccionat o seleccionada vincularà a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca, en tant no es procedeixi al seu nomenament i corresponent resolució de concessió de l'ajuda, així com a la incorporació efectiva de la persona al centre educatiu assignat.

15.5. Resolt el procediment, i en funció de les necessitats que puguin sorgir, s'oferiran a les persones integrants de la borsa les vacants que es produeixin, que s'adjudicaran seguint l'ordre de prioritat establert en la llista d'aspirants seleccionats.

16. Nomenament com a auxiliar de conversa i resolució de concessió de l'ajut

16.1. En el cas que l'auxiliar de conversa titular renunciï i sempre i quan s'hagin esgotat els candidats substituts disponibles a la llista de reserva única que gestiona el Ministeri d' Educació i Formació Professional, circumstància de la qual es deixarà constància a l'expedient administratiu, es cridarà a les persones integrants de la borsa seguint l'ordre de prioritat establert, per al seu nomenament com a auxiliar de conversa i conseqüent assignació al centre educatiu corresponent.

16.2. La persona interessada ha de manifestar la seva conformitat amb el nomenament com a auxiliar de conversa i l'assignació al centre o centres corresponent/s en el termini de tres dies hàbils per escrit dirigit al Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals i, si no ho fa, s'entén que hi renuncia.

16.3. Una vegada fet el nomenament, l'auxiliar de conversa ha de presentar al Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals, abans de la incorporació al centre, el certificat que acrediti no haver estat condemnat  per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual, ni per tràfic d'éssers humans. (Art. 13.5 de la LO 1/1996, de 15 de gener modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència).

16.4. El conseller d'Educació, Universitat i Recerca dictarà la corresponent resolució de concessió de l'ajuda, a proposta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, a partir de la proposta de resolució definitiva.

16.5. La resolució de concessió ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de l'ajuda concedida. Hi ha de figurar la informació sobre els recursos administratius pertinents. Contra aquesta resolució de concessió, que exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes, d'acord amb el que disposa l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

17. Justificació

En el marc del que preveu l'article 39.7 del Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, s'entén que el fet de figurar a la llista de persones admeses per formar part de la borsa d'auxiliars de conversa de llengües estrangeres serveix per acreditar que la persona sol·licitant compleix els requisits per ser beneficiària de les ajudes.

18. Pagament de l'ajuda

18.1. El pagament de l'ajuda atorgada a l'auxiliar de conversa substitut s'ha de fer mitjançant el centre educatiu al qual se l'assigni.

18.2. Els centres educatius públics que acullin auxiliars de conversa signaran una carta de conformitat en la qual es concretaran els termes d'actuació en relació al pagament de l'ajuda.

18.3. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de transferir a cada centre educatiu públic l' import global de les ajudes que corresponen a l'auxiliar de conversa assignat al centre.

18.4. El centre educatiu ha de lliurar, mensualment, l'ajuda concedida a la persona beneficiària un cop comprovat i certificat que l'auxiliar de conversa compleix amb les seves obligacions amb el centre. El centre ha de guardar constància, per escrit, del lliurament.

18.5. El centre educatiu ha de trametre al Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, durant la primera quinzena del mes següent al mes abonat, l'original o còpia compulsada del rebut de pagament dut a terme, en el qual s'ha d'especificar també el compliment de l'activitat subvencionada.

18.6. Pel que fa a les quantitats no lliurades dins el termini indicat amb anterioritat, es seguirà el que disposa l'article 8.2 lletra c) del Decret 110/2002, de 2 d'agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l'autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d'Educació i Cultura de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 97 de 13 d'agost de 2002).

19. Entitats col·laboradores

19.1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de signar un conveni de col·laboració amb cadascun dels centres educatius concertats als quals se'ls assignin auxiliars de conversa, per tal que actuïn com a entitats col·laboradores, d'acord amb el que es preveu en l'article 27 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions.

19.2. El conveni de col·laboració ha de permetre la gestió de determinats aspectes del procés de lliurament de les ajudes, d'acord amb el que es preveu en els articles 26 a 28 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions.

19.3. Les entitats col·laboradores han de tenir els requisits prevists en l'article 26 del Decret legislatiu 2/2005, i han de demostrar les condicions de solvència adequades per realitzar l'activitat.

20. Procediment de pagament de l'ajuda mitjançant entitats col·laboradores

20.1. La Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha de transferir a cada entitat col·laboradora (centre educatiu concertat) l' import global de les ajudes que corresponen a l'auxiliar de conversa assignat al centre.

20.2. L'entitat col·laboradora ha de lliurar, mensualment, l'ajuda concedida a la persona beneficiària un cop comprovat i certificat que l'auxiliar de conversa compleix amb les seves obligacions amb el centre. El centre ha de guardar constància, per escrit, del lliurament.

20.3. L'entitat col·laboradora ha de trametre al Servei de Llengües Estrangeres i Projectes Internacionals de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, durant la primera quinzena del mes següent al mes abonat, l'original o còpia compulsada del rebut de pagament dut a terme, en el qual s'ha d'especificar també el compliment de l'activitat subvencionada.

20.4. Les quantitats no lliurades dins el termini indicat amb anterioritat s'hauran de retornar d'acord amb el procediment que s'estableixi.

21. Obligacions de les persones beneficiàries

21.1 Les persones que resultin beneficiàries d'acord amb el que s'estableix en aquesta convocatòria no han d'estar sotmeses a cap de les prohibicions per ser beneficiàries de subvencions establertes en l'article 10 del text refós de la llei de subvencions, aprovada pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

21.2. Així mateix resten sotmeses a les obligacions que estableix l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, i l'article 11 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 i, en concret, a l'obligació següent:

a) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

22. Control de la subvenció

22.1. Les persones beneficiàries queden sotmeses a les mesures de fiscalització, control i deures de col·laboració que preveuen els articles 48 i 49 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i als controls establerts en la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control de les ajudes públiques.

22.2. Els òrgans de l'administració educativa exerciran un control rigorós que asseguri la correcta inversió dels recursos pressupostaris destinats a aquestes ajudes.

22.3. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits donarà lloc a la revocació de l'ajuda concedida.

22.4. Per intensificar el control que eviti el frau en les declaracions encaminades a obtenir ajudes, l'Administració podrà determinar si s'ha produït l'ocultació a què es refereix el paràgraf anterior per qualsevol mitjà de prova i, en particular, mitjançant les dades que estiguin a l'abast de qualsevol òrgan de les administracions públiques.

23. Revocació de les ajudes concedides

23.1. D'acord amb el que disposa l'article 43 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de subvencions, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió, la persona beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos concrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

23.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

24. Reintegrament de les ajudes concedides

24.1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, de les quantitats percebudes i l'exigència de l' interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament, d'acord amb el que estableixen els articles 44 i 45 del Decret legislatiu 2/2005.

24.2. Per tant, donarà lloc al reintegrament de les quantitats rebudes, haver obtingut l'ajuda falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haguessin impedit, i qualsevol altre supòsit que doni lloc a l'anul·lació de la resolució de concessió.

24.3. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

25. Règim d'infraccions i sancions

L' incompliment dels requisits establerts en aquesta Resolució dóna lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, i el que conté la legislació de finances i pressupostària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les normes que les despleguen.

26. Publicitat

Aquesta Resolució s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitat en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb l'article 124 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 19 d'agost de 2019

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca Marti X. March Cerdà

Documents adjunts