Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ, UNIVERSITAT I RECERCA
Núm. 8296
Resolució del director general de Política Universitària i Recerca de 12 d’agost de 2019 per la qual s’estableix el procediment perquè els alumnes de les universitats amb les quals no s’ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin fer les pràctiques a centres docents dependents de la Conselleria d’Educació, Universitat i Recerca
La dispersió en universitats de l'Estat d'alumnes que tenen la intenció de fer les pràctiques a centres docents dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca ha determinat la necessitat d'establir les pautes per autoritzar-les i donar-hi cobertura formal.
Correspon a la Direcció General de Política Universitària i Recerca facilitar als alumnes l'accés al coneixement professionalitzador en el context educatiu dels centres docents públics, dels centres privats concertats i dels centres privats reconeguts per la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca del Govern de les Illes Balears i que segueixen el currículum de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Establir el procediment perquè els alumnes de les universitats de l'Estat amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin fer les pràctiques a centres docents dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca. Aquest procediment figura en l'annex 1 d'aquesta Resolució.
Segon
Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a la pàgina web de la Direcció General de Política Universitària i Recerca (http://dguni.caib.es) i al web educatiu de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca (http://weib.caib.es).
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació, Universitat i Recerca en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 12 d'agost de 2019
El director general de Política Universitària i Recerca
José Luis Pons Hinojosa
ANNEX 1 Procediment per fer les pràctiques
1. Finalitat de la convocatòria
L'objectiu d'aquesta convocatòria és aprovar el procediment perquè els alumnes de les universitats de l'Estat amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin fer les pràctiques a centres docents dependents de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
2. Destinataris de la convocatòria
Els destinataris d'aquesta convocatòria són les universitats de l'Estat i els centres d'educació infantil (de 3 a 6 anys), d'educació primària, d'educació secundària, de batxillerat, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes, d'ensenyaments esportius, els centres d'educació de persones adultes, d'educació especial, els EOEP, els EAP i els CEP de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments oficials.
3. Iniciació del procediment. Presentació de les sol·licituds per acollir alumnes en pràctiques
3.1. Correspon a la universitat cercar el centre docent adequat i sol·licitar formalment i per escrit al director del centre la conformitat perquè l'alumne hi faci les pràctiques. S'han d'acordar les funcions encomanades al centre docent i al tutor de les pràctiques i s'ha de proporcionar tota la informació necessària.
3.2. La universitat ha de presentar una sol·licitud d'admissió d'alumnes en pràctiques davant la Direcció General de Política Universitària i Recerca.
L'imprès de sol·licitud s'ha d'emplenar en línia a la pàgina web de la Direcció general de Política Universitària i Recerca
(http://dguni.caib.es).
S'ha d'emplenar una sol·licitud independent per cada tipus de pràctiques i alumne.
3.3. La universitat ha de presentar la sol·licitud, una vegada emplenada en línia, juntament amb la documentació requerida al punt 3.5 d'aquest annex, al Registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca o a qualsevol de les dependències que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La sol·licitud s'ha d'adreçar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
3.4. Si la sol·licitud s'envia per correu, s'ha de presentar dins un sobre obert perquè l'exemplar destinat a la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca es dati i segelli, d'acord amb el que disposa l'article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre, i suplement en català núm. 1, de 20 de gener de 2000). En el cas que l'oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s'entendrà com a data vàlida de presentació la d'entrada al Registre de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca.
3.5. A la sol·licitud s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Un certificat acreditatiu de l'assegurança contractada per cobrir l'alumne en cas d'accident o danys, la qual ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.
b) Un certificat que acrediti que l'alumne no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
La data d'expedició del certificat ha de ser la següent:
- Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el primer termini ha de ser igual o posterior a l'1 de setembre de 2019.
-Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el segon termini ha de ser igual o posterior al 26 de gener de 2020.
3.6. S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds:
a) Primer termini: El termini de presentació de sol·licituds s'inicia el dia 2 de setembre i finalitza el dia 30 de novembre de 2019.
Dins d'aquest termini es poden presentar sol·licituds per fer pràctiques en el primer i/o segon semestre del curs 2019-2020.
b) Segon termini: El termini de presentació de sol·licituds s'inicia el dia 27 de gener i finalitza el dia 28 de febrer de 2020.
Dins d'aquest termini únicament es poden presentar sol·licituds per fer pràctiques en el segon semestre del curs 2019-2020.
3.7. La direcció del centre docent que ha d'acollir l'alumne en pràctiques, una vegada informat el claustre de l'admissió d'alumnes en pràctiques, ha de gestionar la sol·licitud a través del GestIB en el termini comprès entre el 2 de setembre i el 30 de novembre de 2019, per a les sol·licituds corresponents al primer termini, i entre el 27 de gener i el 28 de febrer de 2020, per a les sol·licituds del segon termini.
Per això, s'ha de fer clic a l'enllaç de la universitat que correspongui i s'ha d'emplenar la sol·licitud telemàtica «Sol·licitud de centre formador d'estudiants universitaris en pràctiques».
4. Esmena de la sol·licitud i de la documentació presentada
4.1. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o la documentació aportada és incorrecta o incompleta, s'ha de requerir a la universitat interessada que esmeni la falta o afegeixi els documents preceptius en el termini de deu dies comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015.
4.2. Si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015.
5. Professors tutors
Els tutors dels estudiants en pràctiques han de ser funcionaris de carrera i han d'acreditar tres anys d'experiència docent. En el cas dels centres privats concertats o privats, el professor a càrrec de la tutoria de les pràctiques ha d'acreditar una experiència mínima de tres cursos.
6. Autorització de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca
6.1. La Direcció General de Política Universitària i Recerca, una vegada rebudes la sol·licitud de la universitat, juntament amb la documentació que s'estableix al punt 3.5, i la conformitat del centre a través del GestIB, ha d'autoritzar el centre docent perquè admeti l'estudiant en període de pràctiques i, per escrit, n'ha d'informar el mateix centre, el Departament d'Inspecció Educativa de la Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca i la universitat sol·licitant.
6.2. En cap cas un centre pot rebre un alumne en pràctiques sense tenir aquesta autorització.
7. Compensació per la participació en les pràctiques
7.1. Estudis de grau
7.1.1. Les universitats han d'aportar a cada centre, per cada estudiant que hi faci les pràctiques, una quantitat equivalent al 60 % del preu de la matrícula de les pràctiques, fins a un import màxim del 60 % del preu de la primera matrícula de la mateixa assignatura a la Universitat de les Illes Balears que estigui en vigor en el període de pràctiques. A aquest efecte, la universitat ha de fer constar en la sol·licitud d'admissió el nombre de crèdits de les pràctiques, el preu del crèdit i la quantitat que ha de rebre el centre destinatari.
Els centres han de destinar aquesta quantitat prioritàriament als nivells, als cicles o a les àrees dels professors tutors dels estudiants en pràctiques per millorar la pràctica educativa d'aquests nivells, cicles o àrees.
7.1.2. En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha de presentar un escrit a la Direcció General de Política Universitària i Recercs signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
7.2. Màster en Formació del Professorat i postgraus
7.2.1. Les universitats han d'aportar a cada centre, per cada estudiant que hi faci les pràctiques, una quantitat equivalent al 100 % del preu de la matrícula de les pràctiques, fins a un import màxim del 100 % del preu de matrícula de la mateixa assignatura a la Universitat de les Illes Balears, d'acord amb el preu per a la prestació dels serveis acadèmics universitaris que estigui en vigor en el període de pràctiques. A aquest efecte, la universitat ha de fer constar en la sol·licitud d'admissió el nombre de crèdits de les pràctiques, el preu del crèdit i la quantitat que ha de rebre el centre destinatari.
Els centres han de destinar aquesta quantitat prioritàriament als nivells, als cicles o a les àrees dels professors tutors dels estudiants en pràctiques per millorar la pràctica educativa d'aquests nivells, cicles o àrees.
7.2.2. En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat i aquest renunciï a rebre aquest import, s'ha de presentar un escrit a la Direcció General de Política Universitària i Recerca signat per la direcció del centre en el qual es faci constar aquesta circumstància.
7.3. Hores de formació del professorat
Els tutors dels estudiants en pràctiques tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per curs pel fet de participar en el programa. En el cas d'haver-hi més professors implicats en la tutorització de les pràctiques, el director ha de certificar les hores que hi han dedicat aquests professors, a fi que puguin obtenir un certificat de formació atenent les hores dedicades:
- De 8 a 100 hores dedicades: 10 hores de formació
- De 101 a 150 hores dedicades: 15 hores de formació
- De 151 a 200 hores dedicades: 20 hores de formació
- De 201 a 250 hores dedicades: 25 hores de formació
- De 251 a 300 hores dedicades: 30 hores de formació
Els coordinadors dels centres de formació en pràctiques han de rebre una formació específica per part de la universitat i tenen dret a obtenir un certificat de 30 hores de formació per la formació rebuda i la participació en el programa.
8. Certificació de les pràctiques
8.1. En acabar el període de pràctiques, i abans del 30 de juny, el centre ha de certificar a la Direcció General de Política Universitària i Recerca, mitjançant el GestIB, que l'alumne ha duit a terme les pràctiques amb normalitat, segons la forma acordada i en els terminis prevists i que el professor les ha tutoritzades.
8.2. La Direcció General ha de tramitar la proposta de certificació del professor a càrrec de la tutoria perquè se li reconeguin les hores de formació corresponents a aquesta activitat, d'acord amb la normativa vigent.
8.3. En cap cas no es tramitaran les propostes de reconeixement de les hores corresponents a aquesta activitat si la Direcció General de Política Universitària i Recerca no ha autoritzat les pràctiques i no ha notificat l'autorització al centre educatiu prèviament a la data en què s'han d'iniciar.