Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'INCA

Núm. 8059
Delegació de competències del Ple a la Junta de Govern

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'Ajuntament Ple, en sessió extraordinària celebrada el dia 28 de juny de 2019, va adoptar el següent acord:

"Informe jurídic amb proposta de resolució que emeten el Secretari i l'Interventor municipal sobre la delegació de la competència d'aprovar certificacions i ordenar el pagament de despeses en aquells expedients en que l'òrgan de contractació sigui el ple municipal.

En aquells casos en que en matèria de contractació l'òrgan competent es el ple municipal, tradicionalment es venien aprovant les certificacions per la Junta de Govern. Aquesta forma d'actuar s'ha basat en que en atenció a l'import de la certificació, l'òrgan competent és la Junta. Això no obstant, darrerament ha sorgit la discussió doctrinal de que considerant que l'òrgan de contractació és el competent per resoldre totes les vicissituds del contracte (art. 190 de la Llei de Contractes del Sector Públic, LCSP), no hi ha cap motiu per entendre que la competència hagi de ser d'un altre òrgan diferent al de contractació, de manera que la legislació sobre contractació ha de prevaler damunt la normativa financera.

Això s'explica en que la normativa jurídico-financera (Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals), en concret en el seu article 185.3 estableix que serà el President de la corporació el competent per reconèixer i liquidar les obligacions derivades de compromisos legalment adquirits -aquesta competència ha estat delegada a la Junta de Govern per Decret de Batlia número 2019001039-. Per lo qual, és la Junta de Govern la competent, segons el precepte i el Decret esmentats, per el reconeixement d'obligacions de pagament.     

Alguna doctrina interpreta que l'obligació de pagament sorgeix amb l'aprovació de la certificació, aquesta teoria és recolzada, per exemple, en que és a partir d'aquesta data quan es comencen a meritar els dies a quo per complir el període mig de pagament regulat en el Reial Decret 635/2014; l'article 198.4 de la Llei 9/2017, de Contractes del Sector Públic es refereix a que l'Administració tindrà l'obligació d'abonar el preu en els trenta dies següents a l'aprovació deles certificacions d'obra...; i també s'extreu de l'establert als articles 58 i 59 del Reial Decret 500/1990, per altra banda alguns sectors consideren que el reconeixement de l'obligació sorgeix en el moment de l'aprovació de la factura, ja que sense la factura no es pot pagar la certificació i defensen que és aquest, el vertader moment en que neix l'obligació contra la Hisenda Municipal.

Per tant pareix que hi podria haver una incongruència entre la normativa contractual i la financera. I si no hi hagués aquesta incongruència, es podria donar la situació en que el ple i la Junta Govern haguessin d'aprovar  certificacions i factures respectivament en moments temporals distints, podent provocar divergències i ineficiències a l'hora de procedir al seu pagament; a més de provocar distorsions i problemàtiques en el servei comptable de l'Ajuntament, que son perfectament evitables.  

Per tant, amb la finalitat d'evitar aquesta problemàtica: per simultaniejar l'aprovació de la certificació i l'aprovació de la factura en un sol acte administratiu; per poder donar una major agilitat a la tramitació de la certificació i pagament de la factura; per facilitar el compliment dels terminis legals de pagament, es considera adient que el ple municipal delegui a la Junta de Govern la tramitació i aprovació de les certificacions d'obra o de serveis de tots tipus, en aquells expedients de contractació en que el ple municipal sigui l'òrgan de contractació competent.

Aquesta delegació es possible tant des del punt de vista de la legislació local, segons autoritza l'art. 51 del Reglament d'Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Corporacions Locals al no tractar-se d'una competència indelegable segons l'art. 22.3 de la Llei de Bases de Règim Local, como des de la legislació de contractació que en l'art. 61.2 de la LCSP preveu específicament la possibilitat de que el òrgan de contractació delegui competències i facultats.

Per això s'emet informe favorable a l'esmentada delegació, per la qual cosa es formula la següent PROPOSTA DE RESOLUCIÓ:

1.- Delegar, en aquells expedients de contractació en que el òrgan de contractació sigui el Ple municipal, la competència per aprovar certificacions i ordenar el pagament de despeses.

2º.- Publicar aquesta delegació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears."

Inca, 1 d'agost de 2019

El Batle Virgilio Moreno Sarrió