Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 8044
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears de l’Acta número 15 de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu del sector de la hostaleria de les Illes Balears i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07000435011982)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 10 de juliol de 2019, la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu del sector de la hostaleria de les Illes Balears es reuní per tractar la transposició de l'acord del Patronat de la Fundació per a la Prevenció de Riscs Laborals en el sector de l'hostaleria de les Illes Balears pel qual es manté el tipus aplicable a les bases de cotització per al calcul de les aportacions empresarials a la Fundació i la distribució per col·legis electorals del personal segons la funció professional als efectes prevists a l'article 71.1 de l'Estatut dels Treballadors, i subscriví l'Acta de sessió corresponent.

2. El mateix dia, el senyor José Carlos Sedano Almiñana, en representació de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació de l'Acta esmentada.

Fonaments de dret

1. L'article 90.3 del text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Inscriure i dipositar l'Acta número 15 de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu del sector de la hostaleria de les Illes Balears.

2. Notificar aquesta Resolució a la Comissió Paritària.

3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana és l'original signada per la Comissió Paritària i que la versió catalana n'és una traducció.

4. Publicar l'Acta en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 6 d'agost de 2019

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball

Iago Negueruela Vázquez

 

 

ACTA 15

COMISSIÓ PARITÀRIA

DEL XV CONVENI COL·LECTIU SECTORIAL D'HOSTALERIA DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS

(Codi Conveni 07000435011982)

ASSISTENTS

REPRESENTACIÓ SINDICAL:

Sr. Antonio COPETE GONZÁLEZ

Sr. José GARCÍA RELUCIO

Per la Federació de Serveis, Mobilitat i Consum (FeSMC-UGT) Unió General de Treballadors.

Sra. Silvia MONTEJANO COFRECES

Sr. Manuel GARCÍA ARENAS

Per la Federació de Serveis de Comissions Obreres de les Illes Balears (FS-CCOO).

REPRESENTACIÓ EMPRESARIAL:

Sra. Carmen MARÍ CASAÑ

Sra. María José AGUILÓ CERDÀ

Sr. Carlos SEDANO ALMIÑANA (assessor)

Sra. Ángela SALVADOR RUBIO (assessora)

Per la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM).

Sr. Miquel Planas Font (assessor)

Per l'Associació Mallorquina de Cafeteries, Bars i Restaurants (ASSOCIACIÓ RESTAURACIÓ MALLORCA)

A les 12.30 hores del dia 10 de juliol de 2019, a la sala de juntes del despatx professional de C. SEDANO & ASOCIADOS, situat al C/ Nuredduna núm. 10, 2a E (Palma, Illes Balears), es reuneixen les persones dalt esmentades, que han estat prèviament convocades per a aquesta sessió, com a membres designats de la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu ressenyat en l'encapçalament de l'acta, així com els assessors que s'esmenten.

La reunió se celebra en aquest despatx professional per evitar desplaçaments, per venir precedida de sengles reunions del Patronat i de la Comissió permanent de la Fundació per a la prevenció de riscs laborals en el sector de l'hostaleria de les Illes Balears (FPHIB).

Excusa l'assistència el Sr. Juan Carlos García Oliver, que delega el seu vot en els assistents de la seva organització.

Aixeca l'acta de la reunió el Sr. José García Relucio, de FeSMC-UGT, qui actua com a secretari de la Comissió, en virtut de l'acord de rotació en aquesta funció fixat en l'acta núm. 8 de la Comissió de data 11 d'octubre de 2017 (BOIB núm. 140, del 16 de novembre de 2017).

L'ordre del dia de la reunió és el següent:

Punt 1. Transposició de l'acord del patronat de la Fundació per a la prevenció de riscs laborals en el sector d'hostaleria de les Illes Balears (FPHIB) pel qual es manté el tipus aplicable a les bases de cotització per al càlcul de les aportacions empresarials a la Fundació durant el període de l'1 d'agost de 2019 al 31 de juliol de 2020.

Punt 2. Distribució per col·legis electorals dels treballadors, segons la seva funció professional, als efectes previstos en l'article 71.1 ET, en els centres d'hostalatge de més de 50 treballadors.

Punt 3. Torn obert de paraules.

Així, aprovat l'ordre del dia, es procedeix al seu estudi, debat i resolució.

Punt 1. Transposició de l'acord del patronat de la Fundació per a la prevenció de riscs laborals en el sector d'hostaleria de les Illes Balears (FPHIB) pel qual es manté el tipus aplicable a les bases de cotització per al càlcul de les aportacions empresarials a la Fundació durant el període de l'1 d'agost de 2019 al 31 de juliol de 2020.

En el si del Patronat de la FPHIB s'ha assolit l'acord de mantenir un any més el tipus de les aportacions empresarials a aquesta, ressenyat en el punt 2  de l'acta 35 de la reunió celebrada en el dia d'avui, 10 de juliol de 2019, i que s'adjunta a aquesta acta. El contingut del pacte és el següent: «S'acorda que el tipus aplicable per al proper període de recaptació, això és, des de l'1 d'agost de 2019 fins al 31 de juliol de 2020, es mantindrà en el 0,01 % de les bases de cotització per contingències professionals».

Per tant, i en virtut de l'article 6 de l'Acord laboral per a la realització d'aportacions empresarials a la FPHIB de 23 de març de 2006 (BOIB núm. 67, de 9 de maig de 2006), pel qual es confereix a la Comissió Paritària del Conveni el seguiment, interpretació, gestió i administració d'aquest, s'informa de la decisió de mantenir l'import de les aportacions empresarials, ratificant així el pacte adoptat en el si del Patronat de la Fundació.

En tal sentit, el tipus aplicable a les bases de cotització per accidents de treball i malalties professionals es mantindrà en el 0,01 % durant el període de recaptació comprès entre l'1 d'agost de 2019 i el 31 de juliol de 2020.

S'acorda informar del pacte esmentat a la direcció provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social. Així mateix, es requereix que se li doni màxima publicitat a través de la Fundació i se sol·licita la inscripció en el Registre d'Acords Col·lectius (REGCON) i la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Punt 2. Distribució per col·legis electorals dels treballadors, segons la seva funció professional, als efectes previstos en l'article 71.1 ET, en els centres d'hostalatge de més de 50 treballadors.

L'article 71 (elecció per al comitè d'empresa) del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors –d'ara endavant, ET– estableix que en les empreses de més de cinquanta treballadors el cens d'electors i elegibles s'ha de distribuir en dos col·legis: un integrat pels tècnics i administratius, i un altre pels treballadors especialistes i no qualificats, i que els llocs del comitè s'han de repartir proporcionalment en cada empresa segons el nombre de treballadors que formin els col·legis electorals esmentats.

Els criteris determinants i diferenciadors d'adscripció dels electors a un o un altre col·legi no estan continguts en la llei, la qual cosa freqüentment genera dubtes sobre aquesta adscripció, incrementades per la circumstància que, tradicionalment i fins a dates recents, en l'àmbit sectorial d'hostaleria de la nostra comunitat autònoma s'ha constituït un únic col·legi electoral amb motiu de les eleccions a representants legals dels treballadors per conformar el comitè d'empresa.

Per això es planteja en el si de la Comissió Paritària la possibilitat d'aclarir, subscrivint els acords oportuns, quines persones treballadores, segons la seva funció professional, integren el col·legi de tècnics i administratius i el col·legi d'especialistes i no qualificats, segons la relació recollida en l'annex I del XV Conveni col·lectiu sectorial d'hostaleria de la CAIB vigent, sobretot en els establiments d'hostalatge de més de cinquanta treballadors, que tenen una organització més complexa.

En tal sentit, s'acompanya un esborrany que s'adjunta a l'acta i es debat sobre el contingut. La FEHM manifesta trobar-ho conforme, sense perjudici que sigui ratificat pels seus òrgans directius. També interessa que es recapti informació de la resta d'associacions hoteleres. A tals efectes s'acorda donar trasllat d'aquesta acta i del seu annex a l'Associació Hotelera de Menorca (ASHOME) i a la Federació Empresarial Hotelera d'Eivissa i Formentera (FEHIF), a fi que examinin el contingut i facin les seves aportacions. El termini màxim per ratificar, si escau, o realitzar aportacions conclou el proper dia 14 del mes en curs.

Transcorregut el termini anteriorment esmentat es constituirà i convocarà, si escau, a la comissió negociadora del Conveni col·lectiu perquè modifiqui el text articulat del Conveni col·lectiu vigent i incorpori una nova disposició addicional que reculli el contingut de l'acord en la matèria assenyalada.

3. Torn obert de paraules. No hi ha precs i preguntes, per la qual cosa es dona per finalitzada la reunió.

Aquesta acta i els seus annexos, de la qual se subscriuen cinc exemplars, s'ha de registrar davant l'autoritat laboral (REGCON) i per això es dona mandat al Sr. Carlos Sedano, assessor de la FEHM. Així mateix, se sol·licita la publicació en el BOIB.

No havent-hi més assumptes que tractar, i sent les 13.30 hores, es dona per finalitzada la reunió.

SIGNATURES:

ACTA 35 DEL PATRONAT DE LA FUNDACIÓ PER A LA PREVENCIÓ DE RISCS LABORALS

EN EL SECTOR D'HOSTALERIA DE LES ILLES BALEARS

ASSISTENTS:

Per la part sindical:

Sr. José García Relucio

Sra. Sonia Álvarez Paz

Sr. Antonio Copete González

Per la FEDERACIÓ DE SERVEIS, MOBILITAT I CONSUM  DE LA UNIÓ GENERAL DE TREBALLADORS DE LES ILLES BALEARS

Sra. Silvia Montejano Cofreces (secretària)

Sr. Manuel García Arenas

Per la FEDERACIÓ DE SERVEIS DE COMISSIONS OBRERES DE LES ILLES BALEARS

Per la part empresarial:

Sra. Maria José Aguiló Cerdà (presidenta)

Sra. Carmen Marí Casañ

Sr. Carlos Sedano Almiñana

Per la FEDERACIÓ EMPRESARIAL HOTELERA DE MALLORCA

Sr. Jesús Sánchez Riutord

Per ASOCIACION BALEAR DE OCIO NOCTURNO Y ENTRETENIMIENTO

Assistents amb delegació:

Sr. Antonio Mayol Fiol, de la FEDERACIÓ EMPRESARIAL HOTELERA DE MALLORCA, delega en la Sra. Carmen Marí Casañ.

Sr. Gregorio Bonet Rigo, de la FEDERACIÓ EMPRESARIAL HOTELERA DE MALLORCA, delega en la Sra. Carmen Marí Casañ.

Sr. Javier Vich Vélez, de la FEDERACIÓ EMPRESARIAL HOTELERA DE MALLORCA, delega en la Sra. Carmen Marí Casañ.

Sr. Jaume Horrach Arrom, de la FEDERACIÓ EMPRESARIAL HOTELERA DE MALLORCA, delega en la Sra. Carmen Marí Casañ.

Sr. Gabriel Llobera Prats, de la FEDERACIÓ EMPRESARIAL HOTELERA DE MALLORCA, delega en la Sra. Carmen Marí Casañ.

Sra. Maria Frontera Hjorngaard, de la FEDERACIÓ EMPRESARIAL HOTELERA DE MALLORCA, delega en la Sra. Maria José Aguiló Cerdà.

Sr. Roberto Hortensius Portas, de la FEDERACIÓ EMPRESARIAL HOTELERA D'EIVISSA I FORMENTERA, delega en la Sra. Carmen Marí Casañ.

Sr. Luis Pablo Casals Vilallonga, de la ASSOCIACIÓ HOTELERA DE MENORCA, delega en la Sra. Maria José Aguiló Cerdà.

Sra. Ángeles Sánchez Úbeda, de CCOO, delega en la Sra. Silvia Montejano Cofreces.

Sr. Jose Maria Ramón Poveda, de CCOO, delega en la Sra. Silvia Montejano Cofreces.

Sr. Arnau Llinàs Quintana, de CCOO, delega en la Sra. Silvia Montejano Cofreces.

Sr. Antonio Soria Hernández, de CCOO, delega en la Sra. Silvia Montejano Cofreces.

Sr. Francisco Peinado Rincón, de CCOO, delega en la Sra. Silvia Montejano Cofreces.

Sra. Carmen María Carmona Burguillos, de CCOO, delega en la Sra. Silvia Montejano Cofreces.

Sr. Alejandro Tesías Martínez, d'UGT, delega en el Sr. José García Relucio.

Sr. Juan A. Villaverde Guerrero, d'UGT, delega en el Sr. José García Relucio.

Sr. José Antonio Pérez Espinosa, d'UGT, delega en el Sr. José García Relucio.

Sra. Patricia Avilés Campos, d'UGT, delega en el Sr. José García Relucio.

Sra. Guadalupe López Monedero, d'UGT, delega en el Sr. José García Relucio.

A les 12.00 hores del dia 10 de juliol de 2019, a la sala de juntes del despatx professional de C. Sedano y Asociados, SL (Palma, Illes Balears), es reuneixen en sessió extraordinària els representants dels patrons de la Fundació per a la prevenció de riscs laborals en el sector d'hostaleria de les Illes Balears dalt relacionats i, si escau, els representats per les persones indicades.

No compareixen ni remeten delegació els representants d'ASSOCIACIÓ MALLORQUINA DE CAFETERIES, BARS I RESTAURANTS, ASOCIACIÓN MENORQUINA DE CAFETERÍAS, BARES Y RESTAURANTES i ASOCIACIÓN DE BARES, RESTAURANTES Y CAFETERÍAS DE EIVISSA Y FORMENTERA, malgrat haver estat degudament convocats.

Assisteixen a la reunió Pedro Fiol, gerent de la Fundació, i Santi Hurtado, assessor.

1. Consolidació d'Estatuts

S'aprova el text consolidat dels Estatuts de la Fundació i s'annexa una còpia a aquesta acta. A més, s'acorda que la gerència durà a terme els tràmits oportuns per a la inscripció i registre.

2. Adopció de l'acord que sigui procedent en matèria d'aportacions econòmiques empresarials

S'acorda que el tipus aplicable per al proper període de recaptació, això és, des de l'1 d'agost de 2019 fins al 31 de juliol de 2020, es mantindrà en el 0,01 % de les bases de cotització per contingències professionals.

3. Torn obert de paraules

No n'hi ha.

No havent-hi més assumptes que tractar, es dona per conclosa la reunió i s'aixeca aquesta acta que signen la presidenta i la secretària en prova de conformitat.

SIGNATURES:

ESBORRANY DE PROJECTE D'ACORD D'UNA NOVA DISPOSICIÓ ADDICIONAL EN EL XV CONVENI COL·LECTIU SECTORIAL D'HOSTALERIA DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA DE LES ILLES BALEARS VIGENT, EN MATÈRIA D'ENQUADRAMENT DELS TREBALLADORS EN ELS COL·LEGIS ELECTORALS DE TÈCNICS I ADMINISTRATIUS I EN EL D'ESPECIALISTES I NO QUALIFICATS, A L'EFECTE DE LES ELECCIONS PER A COMITÈS D'EMPRESA EN ELS ESTABLIMENTS D'HOSTALATGE

L'article 71 (elecció per al comitè d'empresa) del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors –d'ara endavant, ET–, estableix que en les empreses de més de cinquanta treballadors el cens d'electors i elegibles s'ha de distribuir en dos col·legis, un integrat pels tècnics i administratius i un altre pels treballadors especialistes i no qualificats, i que els llocs del comitè s'han de repartir proporcionalment en cada empresa segons el nombre de treballadors que formin els col·legis electorals esmentats.

Els criteris determinants i diferenciadors d'adscripció dels electors a un o un altre col·legi no estan continguts en la llei, la qual cosa freqüentment genera dubtes sobre aquesta adscripció, incrementades per la circumstància que, tradicionalment i fins a dates recents, en l'àmbit sectorial d'hostaleria de la nostra comunitat autònoma s'ha constituït un únic col·legi electoral amb motiu de les eleccions a representants legals dels treballadors per conformar el comitè d'empresa.

El defecte de definició legal propicia l'existència de pronunciaments arbitrals i judicials diversos i, també, contradictoris, n'incrementa la complexitat i en alguns casos la conflictivitat en els processos electorals. Per tal raó és convenient establir, mitjançant la negociació col·lectiva, uns criteris clars que permetin assignar l'adscripció de les persones treballadores que realitzen les diferents funcions i ocupen els llocs de treball a un o un altre col·legi electoral.

Els criteris adoptats pretenen acollir, d'una banda, l'opinió de la doctrina majoritària, el costum laboral, la tradició electoral i, de l'altra, atendre la classificació professional continguda en el capítol segon del V Acord laboral d'àmbit estatal per al sector d'hostaleria (d'ara endavant, ALEH V), així com els criteris d'adscripció funcional dins dels grups professionals definits pel propi ALEH V, que són de compliment obligat sobre la base de l'article 71.1 de l'Estatut dels treballadors.

Doctrinalment, hi ha un cert consens en què el criteri diferenciador que separa el treballador especialista i no qualificat del tècnic i administratiu és que el personal administratiu s'encarrega de les tasques burocràtiques, i el tècnic és el personal proveït de la titulació corresponent o bé executa funcions de comandament i responsabilitat; mentrestant, el personal especialista i no qualificat és qui exerceix funcions d'ofici i la resta de treballs no especialitzats, tenint en compte l'existència d'una vis atractiva del col·legi d'especialistes i no qualificats sobre el de tècnics i administratius.

D'acord amb això, i amb la finalitat d'adoptar un criteri uniforme i racional per a l'aplicació en els processos d'elecció dels representants unitaris dels treballadors, i fent honor al principi de seguretat jurídica, les parts estableixen la distribució dels diferents grups professionals i llocs de treball llistats en l'annex I del Conveni col·lectiu vigent (Nivells retributius per als llocs de treball) en els dos col·legis electorals següents:

a) Col·legi de tècnics i administratius

1. Equip directiu –no subjecte a una relació d'alta direcció, de conformitat amb el Reial decret legislatiu 1382/1985– (director, sotsdirector, director comercial, director financer i similar).

2. Personal titulat, ja sigui universitari o amb formació professional de grau mitjà o superior, que desenvolupi funcions en exercici de la seva titulació en l'empresa.

3. Personal d'administració i recepció (cap d'administració, comptable, administratiu/va, ajudant/a administratiu, cap recepció, 2n cap recepció, cap comercial, comercial, primer/a conserge, recepcionista, conserge i relacions públiques).

4. Personal de comandament que, malgrat no comptar amb titulació tècnica, tengui la màxima responsabilitat en les àrees funcionals que integren l'activitat principal, excepció feta dels llocs de treball anteriors, tals com cuina, restaurant i/o bars i pisos: cap cuina, cap restaurant o sala i/ o bars, i governant/a o encarregat/da general.

b) Col·legi d'especialistes i no qualificats

1. NIVELL I: munta discos, i encarregat/da de manteniment i serveis (abans encarregat/da de treballs).

2. NIVELL II: cap de bar; majordom/a de pisos; segon/a cap de cuina; segon/a cap de menjador; cap rebosteria; segon/a cap de sala; segon/a encarregat/da de mostrador; encarregat/da de secció pisos i neteja (abans subgovernant/a), i segon/a encarregat/da de manteniment i serveis (en aquells centres on existeixi aquest lloc de treball).

3. NIVELL III: cap de partida; caixer/a; cap de sector; segon/a cap de bar; encarregat/da de economat, i dependent/a de primera.

4. NIVELL IV: encarregat/da de llenceria i bugaderia; electricista; cuiner/a; pintor/a; planxista; tapisser/a; cafeter/a; forner/a; oficial/a reboster/a; animador/a i monitor/a; dependent/a 2a; cambrer/a bar; cambrer/a de sala; cambrer/a menjador; lampista; mecànic/a-calefactor/a; conductor/a; jardiner/a; paleta; fuster/a, i cambrer/a de pisos.

5. NIVELL V: ajudant/a de planxista; ajudant/a de cuina; ajudant/a de rebosteria; ajudant/a d'economat; ajudant/a de recepció o consergeria; telefonista; facturador/a; taquiller/a; ajudant/a de sala o mostrador; ajudant/a de menjador o bar, i cellerer/a.

6. NIVELL VI: porter/a de cotxes; vigilant/a de nit; porter/a de servei; guarda-roba; mosso/a d'equipatges; peó; mainader/a; marmitó; pisciner/a; fregador/a; mosso/a d'habitacions; marmitó/na; llencer/a; ajudant/a de cafetí; bugader/a; calefactor/a; costurer/a; ajudant/a de mecànic/a; planxador/a; ajudant/a de tapisser/a; netejador/a; ajudant/a de jardiner/a; grum; ajudant/a de paleta; ascensorista; ajudant/a de lampista/a; ajudant/a de fuster/a; netejador/a; ajudant/a d'electricista; ajudant/a de pintor/a; mosso/a de magatzem, i socorrista.

En cas de pluralitat de funcions d'una mateix treballador/a s'ha d'atendre a les efectuades amb caràcter prevalent per part d'aquesta, i en cas de discordança entre la funció nominal i la real prevaldria la funció exercida realment.

Aquelles funcions o llocs de treball no inclosos en cap dels dos col·legis electorals s'han d'adscriure's a un o a l'altre per assimilació o semblança amb els consignats, seguint els criteris esmentats en aquesta disposició i tenint en compte l'assenyalada vis atractiva del col·legi d'especialistes i no qualificats sobre el de tècnics i administratius.