Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 7975
Departament de Personal. Servei de Selecció, Provisió i Gestió. Aprovació bases específiques de l’oposició per a cobrir places vacants de policia local pel torn lliure
La regidora de l'Àrea delegada de Funció Pública per decret 15096 de 07 d'agost de 2019, ha resolt el següent:
PRIMER.- Aprovar les bases específiques que han de regir el procés selectiu d'oposició per cobrir places vacants de Policia Local de l'Ajuntament de Palma pel torn lliure, aprovades en Mesa general de funcionaris, en sessió extraordinària, de 26 de juliol de 2019, que s'adjunten com Annex d'aquesta resolució.
SEGON.- Publicar el present decret en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 7 d'agost de 2019
El cap de Departament de Personal
p.d. Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30, de 04/03/2014)
Antoni Pol Coll
ANNEX BASES ESPECÍFIQUES DE L'OPOSICIÓ PER A COBRIR LES PLACES VACANTS DE POLICIA LOCAL PEL TORN LLIURE
1. OBJECTE, CARACTERÍSTIQUES I PROCEDIMENT DE SELECCIÓ
L'objecte d'aquesta convocatòria és proveir com a personal funcionari de carrera les places vacants de la categoria de policia local pel procediment d'oposició per TORN LLIURE. Aquestes places estan incloses a l'oferta pública d'ocupació corresponent a l'exercici 2019.
Les característiques d'aquest lloc són:
funcionari/ària de carrera
GRUP: C1
ESCALA: Escala d'Administració Especial. Subescala Serveis Especials. Escala Bàsica. Policia Local.
DENOMINACIÓ: Policia Local
PROCEDIMENT DE SELECCIÓ: oposició per torn lliure seguida d'una fase de pràctiques
El Pla d'Igualtat del personal de l'Ajuntament 2018-2021 preveu com un dels seus eixos d'actuació la promoció de l'accés i promoció de les dones a col·lectius professionals amb una hegemònica presència masculina. Al cos de la Policia Local de Palma, el 90,36% del personal són homes i el 9,61% són dones.
Per tal d'aconseguir una composició equilibrada de la plantilla de la Policia Local de Palma, d'acord amb la disposició addicional 3a de la Llei 4/2013, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i el Pla d'igualtat del personal de l'Ajuntament de Palma 2018-2021, es determina que el 40% de les places oferides en aquesta convocatòria ha de ser cobert per dones, en els termes establert en aquestes Bases.
2. NORMATIVA APLICABLE
Aquest procés selectiu es regirà per les prescripcions contingudes en aquestes Bases específiques i, en el que no s'hi prevegi, per les Bases generals que han de regir les convocatòries de proves selectives per a cobrir places vacants de la plantilla de personal funcionari de l'Ajuntament de Palma, publicades al BOIB núm. 86, de 7 de juliol de 2016; la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modificada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre; eel Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears; el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic; la Llei 3/2007, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balearsi la resta de normativa que li sigui d'aplicació.
Així mateix, hi seran d'aplicació supletòria, quan no contradiguin el que disposa la normativa ressenyada al paràgraf anterior, els preceptes recollits a l'Acord de Junta de Govern del 18 de novembre de 2014, mitjançant el qual es varen aprovar les directrius sobre la constitució i el funcionament dels tribunals de selecció de personal funcionari de l'Ajuntament de Palma.
3. CATEGORIA I COMPOSICIÓ DEL TRIBUNAL QUALIFICADOR
3.1.CATEGORIA DEL TRIBUNAL: als efectes prevists pel Reial decret 462/2002, de 24 de maig, relatiu a indemnitzacions per raó de servei, el tribunal queda classificat en la categoria de segona.
3.2. PRINCIPIS GENERALS I COMPOSICIÓ DEL TRIBUNAL QUALIFICADOR.
a) L'òrgan de selecció és col·legiat i la composició s'ha d'ajustar als principis d'imparcialitat i professionalitat dels seus membres, i s'ha de procurar, així mateix, el principi de representació equilibrada de dones i homes, excepte per raons fonamentades i objectivament motivades.
b) La composició del tribunal ha de ser predominantment tècnica; tots els seus membres han de tenir titulació igual o superior a les exigides per a l'accés a les places convocades.
c) La pertinença als òrgans de selecció serà sempre a títol individual; no es podrà exercir aquesta representació per compte d'altri.
d) La regidora de l'Àrea de Funció Pública de l'Ajuntament de Palma ha de nomenar els membres del tribunal i els seus suplents, i s'ha de publicar al tauler d'anuncis del web d'aquest Ajuntament.
e) El tribunal qualificador estarà constituït per cinc membres i el mateix nombre de suplents:
President/ta: designat per l'Àrea de Funció Pública de l'Ajuntament de Palma entre el personal funcionari de carrera d'experiència reconeguda.
Vocals: un vocal proposat per la direcció general competent en matèria de coordinació de les policies locals, un altre proposat per l'Escola Balear d'Administració Pública i un altre designat per l'Ajuntament de Palma.
Secretari/tària: designat/ada per l'Ajuntament de Palma, amb veu i vot.
f) El tribunal podrà acordar la incorporació a les tasques de personal assessor o especialistes en totes o alguna de las proves, que poden actuar amb veu però sense vot.
g) Hi podran assistir, amb veu però sense vot, les persones representants de les organitzacions sindicals per a efectuar funcions de vigilància i vetla del desenvolupament del procés selectiu. Les persones representats sindicals que participin al procediment selectiu han de pertànyer a organitzacions sindicals que tinguin la consideració de més representatives i comptin amb més del 10% de representants a l'Ajuntament de Palma, amb un màxim d'un representant per cada sindicat i amb el límit de quatre membres.
h) Abstenció i recusació
Els membres del tribunal han d'abstenir-se d'intervenir, i ho han de notificar a l'autoritat convocant, quan es doni alguna de les circumstàncies previstes per l'art. 23.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, o si han realitzat tasques de preparació d'aspirants a proves selectives d'accés a les places de què es tracta durant els cinc anys anteriors a la publicació de la convocatòria. Així mateix, els/les aspirants poden recusar els membres del tribunal quan es dona alguna de les circumstàncies esmentades al paràgraf anterior, d'acord amb el que preveu l'art. 24 de la dia Llei 40/2015.
i) Constitució i actuació
El tribunal no es pot constituir ni actuar sense l'assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, ni sense president/ra ni secretari/tària. Les decisions adoptades pel tribunal es poden recórrer en les condicions que estableix l'art. 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El tribunal continuarà constituït fins que no es resolguin les reclamacions plantejades o els dubtes que es puguin suscitar al procés selectiu i, en tot cas, fins que no es faci la valoració final de la fase de pràctiques.
Els membres del tribunal estaran facultats per a resoldre les qüestions que es puguin suscitar durant la realització de les proves, per a adoptar els acords necessaris que en garanteixin l'odre degut, en tot el que no preveuen aquestes Bases i per a la seva interpretació adequada.
El tribunal adoptarà els seus acords per majoria dels membres presents a cada sessió. En cas d'empat, es repetirà la votació fins a una tercera vegada, en la qual, si persisteix, el dirimirà el president amb el seu vot. Per a les votacions se seguirà l'ordre establert al decret de nomenament dels membres del tribunal, i el president votarà en darrer lloc.
El tribunal adoptarà les mesures oportunes per a garantir, sempre que sigui possible, que tots els exercicis de l'oposició es corregeixin sense conèixer la identitat dels/de les aspirants.
j) Actes del tribunal
El/la secretari/tària del tribunal estendrà acta de totes les seves sessions, tant de constitució com de realització, correcció i avaluació dels exercicis, així com de la deliberació dels assumptes de la seva competència, on es faran constar també les qualificacions dels exercicis, les incidències i les votacions que es produeixin. Les actes hauran de ser aprovades i subscrites per totes les persones que hi hagin participat, tant els membres del tribunal com el personal assessor, i, numerades i rubricades, constituiran l'expedient que reflectirà el procediment selectiu duit a terme. Una vegada finalitzat aquest procediment el/la secretari/tària del tribunal enviarà l'expedient al Departament de Recursos Humans, degudament ordenat i foliat, juntament amb tota la documentació de les proves realitzades.
4. REQUISITS DELS/ DE LES ASPIRANTS
4.1. Els/les aspirants hauran de complir, en la data que acabi el termini per a presentar sol·licituds, les condicions següents:
a) Tenir la nacionalitat espanyola.
b) Tenir divuit anys complerts.
c) Tenir el títol de batxillerat, tècnic, o equivalents.
d) No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions, en relació amb el quadre de les exclusions que determina l'annex 5 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
e) No haver estat separat del servei de l'administració local, autonòmica o estatal, ni estar inhabilitat per a exercir la funció pública.
f) No tenir antecedents penals per delictes dolosos.
g) Tenir els permisos de conduir A2 i B en vigor.
h) Comprometre's mitjançant declaració expressa a dur armes i, si escau, utilitzar-les, mitjançant una declaració jurada.
i) Tenir el nivell B2 de coneixements de la llengua catalana, acreditat mitjançant certificat expedit per l'Escola Balear d'Administració Pública, o expedit o homologat pel Govern de les Illes Balears.
4.2. Abans de la presa de possessió, la persona interessada haurà de manifestar que no exerceix cap lloc o activitat al sector públic dels que delimita la Llei 53/84, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, i que no percep pensió de jubilació, retir o orfandat. Si realitza alguna activitat privada, inclosa la de caràcter professional, ho haurà de declarar en el termini de deu dies naturals comptats a partir del dia de la presa de possessió, per tal que la corporació acordi la declaració de compatibilitat o incompatibilitat.
4.3. Els/les aspirants hauran de complir els requisits establerts en aquestes Bases en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds i mantenir-los durant tot el procés selectiu. En aquest sentit, es poden efectuar les comprovacions oportunes durant tot el procés. Si una vegada que s'hagi pres possessió de la vacant es donen una o diverses causes d'exclusió es podrà revocar el nomenament.
5. DRETS D'EXAMEN:
La taxa pels drets d'examen té un import de 15,91 euros, que s'hauran d'abonar en del termini d'admissió de sol·licituds (Ordenança fiscal reguladora de la taxa per optar a proves de selecció de personal).
Pagar els drets d'examen no suposa en cap cas el tràmit de presentació de la sol·licitud a l'Administració dins el termini establert. No escau la devolució de l'import íntegre satisfet en concepte de taxa per drets d'examen en els supòsits d'exclusió de les proves selectives per causes imputables a les persones interessades. Això no obstant, es tornarà la taxa quan l'activitat tècnica i/o administrativa que constitueix el fet imposable de la taxa no es realitzi per causes no imputables al subjecte passiu,.
6. ANUNCIS
Els anuncis successius relatius al procés de selecció es publicaran només al web municipal: www.palma.cat
7. PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ
7.1. Presentació de sol·licituds
Les sol·licituds per a prendre part al procés selectiu s'han de presentar al Registre General de l'Ajuntament, dins el termini de vint dies naturals comptat a partir de l'endemà que es publiqui l'anunci en extracte d'aquesta convocatòria, al Butlletí Oficial de l'Estat, després de la seva publicació íntegra al BOIB, i s'han d'adreçar a l'Àrea de Funció Pública de l'Ajuntament de Palma. Si el darrer dia de presentació és un dissabte, diumenge o festiu, el termini s'entendrà ampliat fins al primer dia hàbil següent. També es poden presentar mitjançant les altres formes previstes per l'art. 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7.2. Presentació de requisits
A més de les dades de caràcter personal i professional que han de constar en la sol·licitud, les persones interessades han de presentar la documentació que s'assenyala a continuació:
a) Fotocòpia del document nacional d'identitat en vigor o del resguard de la sol·licitud de renovació.
b) Fotocòpia compulsada de la titulació exigida.
c) Declaració responsable que compleix els requisits exigits a les Bases, referits sempre a la data d'expiració del termini assenyalat per a presentar les sol·licituds.
d) Fotocòpia compulsada del certificat del nivell de coneixements de llengua catalana expedit per l'Escola Balear d'Administració Púbica o el Govern de les Illes Balears o bé dels títols, diplomes i certificats equivalents d'acord amb la normativa vigent.
e) Resguard justificatiu d'haver ingressat íntegrament els drets d'examen. La falta de justificació del pagament íntegre d'aquests drets en el termini de presentació de sol·licituds, determinarà l'exclusió definitiva de l'aspirant.
f) La documentació que han d'aportar els/les aspirants per a acreditar el compliment dels requisits exigits a la convocatòria i la relativa als mèrits al·legats ha de ser mitjançant l'original o la fotocòpia compulsada.
g) Declaració, si s'escau, de tenir el certificat de superació de les proves d'aptitud física de l'EBAP en els termes que estableix l'art. 165.3 del Decret 40/2019, a l'efecte de restar exemptes de fer les proves físiques del procés selectiu.
7.3. El fet de constar a la llista de persones admeses no implica el reconeixement que les persones interessades compleixen els requisits per a participar en aquesta convocatòria. Les persones que superin el procés selectiu hauran de presentar la documentació acreditativa dels requisits generals que indica l'apartat 5 d'aquesta convocatòria abans del seu nomenament.
7.4. Amb la formalització i la presentació de la sol·licitud l'aspirant dona el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal necessàries per a prendre part a la convocatòria i per a la resta de la tramitació del procés selectiu, d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
7.5. Els/les aspirants quedaran vinculats/ades a les dades que facin constar a la seva sol·licitud. El domicili i el telèfon que hi figurin es consideraran vàlids a l'efecte de notificacions, i seran responsabilitat exclusiva seva tant els errors descriptius com no comunicar durant el procés de selecció qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.
8. ADMISSIÓ DELS/DE LES ASPIRANTS
En el termini màxim de deu dies comptats des que acabi el termini de presentació de sol·licituds, l'autoritat convocant o la que en tingui la delegació haurà de dictar una resolució per la qual s'aprovi la llista provisional de persones admeses i excloses al procés selectiu. Aquesta relació es publicarà al web municipal, amb expressió del nom dels/de les aspirants admesos/ses i exclosos/es i, si escau, de la causa de la no-admissió. La corresponent resolució haurà d'indicar el lloc, la data i l'hora d'inici del procés selectiu. Als efectes d'aquesta convocatòria s'entenen com a causes d'exclusió no esmenables imputables a l'aspirant:
- Pagar la taxa fora del termini de presentació de sol·licituds.
- Presentar la sol·licitud fora de termini.
- No complir qualsevol requisit de participació el darrer dia del termini de presentació de sol·licitud.
- Qualsevol altra que resulti de la normativa aplicable o del que preveuen aquestes Bases.
En tot cas, amb la finalitat d'evitar errades i, si se'n produeixen, possibilitar-ne l'esmena dins el termini i en la forma escaient, les persones interessades hauran de comprovar no només que no figuren a la relació de persones excloses sinó que, a més, consten a la de persones admeses.
Per a esmenar els possibles defectes, adjuntar els documents que siguin preceptius o presentar reclamacions, es disposarà d'un termini de 10 dies hàbils, comptats des de l'endemà que es publiqui la resolució indicada al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament. Les sol·licitants que dins el termini assenyalat no esmenin els defectes justificant el seu dret a ser admeses seran definitivament excloses del procés selectiu. Si no es presenten esmenes, es considerarà elevada a definitiva la llista provisional de persones admeses i excloses, i no caldrà tornar-la a publicar.
Si es presenten reclamacions seran acceptades o rebutjades mitjançant la resolució que aprovi la llista definitiva dins el termini màxim de 10 dies hàbils, que es publicarà, així mateix, als lloc indicat per a la llista provisional. Aquesta darrera publicació servirà de notificació a l'efecte d'impugnacions i recursos.
Les errades de fet es podran esmenar en qualsevol moment, d'ofici o a petició de la persona interessada.
9. PROCÉS SELECTIU
Aquest procés selectiu consta de dues parts:
1) Fase de l'oposició: el procés de selecció és pel sistema d'oposició. L'oposició consisteix a superar totes les proves selectives previstes en aquesta convocatòria per a determinar la capacitat i l'aptitud dels/de les aspirants, que tenen caràcter eliminatori.
2) Fase de pràctiques: la fase d'oposició es completa amb la superació d'un període de pràctiques, que està integrat tant per la del curs de capacitació que realitzarà l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP) com per una fase de pràctiques de sis mesos al municipi, relacionades amb les funcions pròpies de la categoria de policia.
10. FASE DE L'OPOSICIÓ
La fase de l'oposició del procés selectiu consistirà a superar les quatre proves, que es realitzaran amb l'ordre establert a les Bases. Totes les proves de l'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori, i és necessari superar la prova anterior per a poder passar a la següent.
L'ordre d'actuació dels/de les aspirants estarà determinat alfabèticament pels llinatges.
10.1. Prova d'aptitud física
a) Té com a finalitat comprovar, entre d'altres condicions, la força, l'agilitat i la resistència de l'aspirant.
De caràcter obligatori i eliminatori, consisteix a superar, amb una nota de 5 o superior, les proves físiques que indica l'annex 3 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, d'acord amb els barems i els criteris que s'hi estableixen per edat i sexe. El resultat serà d'apte o no apte i quedaran eliminat/ades els/les aspirants que no obtinguin una valoració d'apte.
Per a fer aquesta prova l'aspirant haurà de lliurar al tribunal un certificat mèdic que faci constar que compleix les condicions físiques necessàries per a dur-la a terme. No presentar aquest certificat suposarà l'exclusió automàtica de l'aspirant tant de la realització de la prova com del procés selectiu.
Les proves físiques s'han de superar globalment, d'acord amb el barem i els mèrits que s'assenyalin. El resultat global d'aquesta prova s'ha d'atorgar si l'aspirant ha superat un mínim de tres de les proves parcials amb una nota mínima de 5 o superior i ha obtingut, a l'altra prova parcial, una nota igual o superior a 3. La nota mitjana d'apte s'ha d'atorgar si el resultat és igual o superior a 5; si és inferior a 5, ha de ser de no apte.
b) Les aspirants que estiguin embarassades o en període de postpart en la data de realització de les proves físiques, la qual cosa impedeix o dificulta la realització d'aquesta prova, i si ho acrediten mitjançant un certificat mèdic, ho hauran de posar en coneixement del tribunal abans de la realització de la prova o l'exercici. En aquest cas duran a terme la resta de les proves.
Si se superen aquestes, la qualificació de la fase d'oposició quedarà condicionada a la superació de les proves d'aptitud física en la data que el tribunal determini, una vegada desaparegudes les causes que motivaren l'ajornament i en cap cas abans del termini de sis mesos. El tribunal podrà establir d'ofici, de forma motivada i amb audiència a l'aspirant afectada, una data apropiada per a realitzar les proves físiques ajornades.
En tot cas, s'ha de declarar que han superat el procés selectiu les aspirants amb una puntuació final que no puguin superar les aspirants que s'hagin acollit a aquest dret.
c) Les persones que acreditin el certificat en vigor d'aptitud física de l' EBAP establert a l'art. 165.3 del Decret 40/2019 en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds quedaran exemptes de fer les proves físiques.
10.2. Prova de coneixements tipus test
La prova de coneixements tipus test consta de dos exercicis que es poden realitzar en una sola sessió:
1r. Consisteix a respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari de 50 preguntes amb 4 respostes alternatives, de les quals només una és correcta, proposat pel tribunal qualificador. Aquest qüestionari es designarà per sorteig públic entre 3 alternatives, que estaran relacionades amb els 30 temes que figuren a l'annex I de la convocatòria. La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 punts per a superar-la. La durada màxima de la prova és de 90 minuts.
Les preguntes no resoltes no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o que presentin més d'una resposta es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per a qualificar l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:
Q= {A-(E/4)} x 20
---------------------
P
Q: resultat de la prova
A: nombre de respostes encertades
E: nombre de respostes errònies
P: nombre de preguntes de l'exercici
2n. Prova tipus test de coneixement geogràfics, històrics, sociològics i demogràfics del terme municipal i de les ordenances municipals de Palma. La prova consisteix a respondre per escrit 50 preguntes d'un qüestionari amb 4 respostes alternatives, de les quals només una és correcta, designat per sorteig públic entre 3 alternatives, relacionades amb el contingut del temari proposat a l'annex II d'aquesta convocatòria. La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per a superar-la. La durada màxima de la prova és de 90 minuts.
Les preguntes no resoltes no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o que presentin més d'una resposta es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per a qualificar l'exercici s'ha de aplicar la fórmula següent:
Q= {A-(E/4)} x 20
--------------------
P
Q: resultat de la prova
A: nombre de respostes encertades
E: nombre de respostes errònies
P: nombre de preguntes de l'exercici
Si el tribunal acorda l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes per haver detectat d'ofici algun error manifest durant la realització de l'exercici o perquè es detecti com a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s'ajustarà el valor de cada pregunta per tal de conservar la puntuació màxima possible.
La valoració d'aquesta prova ha de ser el resultat de la suma d'ambdues fases; la puntuació de cada fase suposarà el 50% de la puntuació total de la prova. No s'han de sumar les dues fases si en una de les dues s'obté una puntuació inferior a 10. Per a aprovar aquest exercici és necessari obtenir 20 punts com a mínim.
10.3. Prova de desenvolupament
Consisteix en el desenvolupament per escrit de dos temes diferents, corresponents als del temari que figura a l'annex I de la convocatòria. Aquests temes s'elegiran per sorteig. La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per a superar-la. La durada màxima de la prova serà d'una hora.
10.4. Prova d'aptitud psicològica i de personalitat
Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per a acreditar nivells mínims d'aptituds intel·lectuals i també en l'exploració de la personalitat i les actituds dels/de les aspirants, amb la finalitat de determinar el conjunt de competències corresponents a les funcions de la categoria de policia i descartar l'existència de símptomes o indicadors compatibles amb alteracions psicopatològiques i/o de la personalitat. Aquesta prova constarà de dues parts:
a) La primera consistirà a respondre un o diversos test d'aptitud intel·lectual. La valoració d'aquesta prova és de 0 a 10 punts i cal obtenir un mínim de 5 per a superar-la. El resultat serà d'apte o no apte i quedaran eliminades les aspirants que no obtinguin una valoració d'apte.
b) La segona consistirà a respondre la prova o les proves per a avaluar el conjunt de competències corresponents a les funcions de la categoria de policia i que poden consistir en un o diversos tests i, si s'escau, en una entrevista personal per tal de completar l'estudi. El resultat serà d'apte o no apte i quedaran eliminades les aspirants que no obtinguin una valoració d'apte
El tribunal nomenarà un o diversos professionals de la psicologia que actuaran com a assessors seus i seran els encarregats de realitzar les proves i utilitzar els instruments tècnics per a l'avaluació, els quals hauran de comptar amb els requisits de fiabilitat i validesa propis de la psicometria. Així mateix, els qüestionaris de personalitat disposaran d'escales de desitjabilitat social i/o sinceritat que l'avaluador haurà de considerar.
11. QUALIFICACIONS DELS EXERCICIS I LLISTA PROVISIONAL DE PERSONES APROVADES
La qualificació final de l'oposició ha de ser la mitjana aritmètica de les puntuacions atorgades a les proves avaluables mitjançant puntuació.
Si dos/dues o més aspirants obtenen la mateixa qualificació total es desfarà l'empat seguint, successivament, els criteris següents:
1. La puntuació total de la segona prova (prova de coneixements tipus test).
2. La puntuació total de la tercera prova (prova de desenvolupament)
3. Si persisteix l'empat, es tindran en compte successivament les puntuacions parcials del primer test i el segon test de la segona prova.
Les vacants convocades s'adjudicaran seguint una única llista final del/de les aspirants atenent l'ordre de puntuació obtinguda i els criteris de desempat anteriorment esmentats.
Quan l'objectiu establert a la disposició addicional 3a de la Llei 4/2013, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i al Pla d'igualtat del personal de l'Ajuntament de Palma 2018-2021, que el 40% de les places oferides en aquesta convocatòria han de ser cobert per dones no s'aconsegueixi es donarà preferència a les candidates dones sobre els candidats homes, fins a complir l'objectiu perseguit, sempre que:
a) Hi hagi una equivalència de capacitació determinada per a superar les proves i exercicis de la fase d'oposició del sistema selectiu.
b) Cap de les candidates dones seleccionades aplicant d'aquesta preferència tingui un diferencial de puntuació en la fase d'oposició superior al 15% enfront dels candidats homes preferits.
Les places no cobertes per dones en el percentatge establert del 40% seran cobertes per la resta d'aspirants que hagin superat les proves.
Una vegada conclosa la valoració de la fase d'oposició del procés selectiu el tribunal publicarà al web de l'Ajuntament de Palma una llista provisional de les puntuacions obtingudes pels/per les aspirants per l'ordre de puntuació assolida, amb indicació de les qualificacions obtingudes a cada apartat, així com del número del document nacional d'identitat.
Els/les aspirants disposaran d'un termini de tres dies hàbils comptat des de la publicació per a fer les reclamacions oportunes o sol·licitar la revisió de la seva puntuació provisional davant el tribunal. A aquesta revisió hi podran assistir acompanyats/ades per un assessor. El tribunal tindrà un termini de set dies per a resoldre les reclamacions i, tot seguit, farà pública al tauler d'anuncis de la Seu Electrònica i al web municipal la llista definitiva d'aprovats, per ordre de puntuació.
12. LLISTA DEFINITIVA DE PERSONES APROVADES A LA FASE D'OPOSICIÓ
Un cop finalitzada la fase d'oposició, el tribunal elevarà a la regidora de l'Àrea de Funció Pública la proposta del/de les persones aspirants, que ha de ser igual al de places convocades, perquè s'aprovi. L'aprovació de la relació d'aspirants que han superat el procés selectiu i que han de ser nomenats com a personal funcionari en pràctiques es publicarà al BOIB.
El nomenament tindrà efectes des de la data de començament del curs de capacitació o, en els supòsits en què la normativa d'aplicació eximeixi de la realització d'aquest curs, des de la data de començament de les pràctiques al municipi.
En cap cas es pot nomenar personal funcionari en pràctiques un nombre d'aspirants superior al de places convocades.
Aquesta situació s'ha de mantenir fins que siguin nomenats personal funcionari de carrera, si escau, o qualificats com a no aptes.
Els/les aspirants disposaran d'un termini de vint dies hàbils, comptat des de la data de publicació de la resolució d'aprovació de la relació d'aspirants que han superat la fase d'oposició del procés selectiu i que han de ser nomenats funcionaris en pràctiques, per a de presentar els documents que acreditin que compleixen els requisits exigits per la convocatòria. Incomplir aquest termini suposarà perdre el dret de ser nomenats funcionaris en pràctiques i quedaran sense efecte totes les actuacions anteriors relatives al seu nomenament. També causarà aquests efectes el fet que de la documentació presentada es dedueixi que els/les aspirats no compleixen els requisits exigits per la convocatòria.
13. PERÍODE DE PRÀCTIQUES
El procés selectiu es completa amb la superació d'un període de pràctiques. Aquest període està integrat per la superació tant del curs de capacitació com de la fase de pràctiques al municipi.
Els/les aspirants que no superin el període de pràctiques d'acord amb el procediment de qualificació previst perdran el dret al seu nomenament com a personal funcionari de carrera, mitjançant una resolució motivada del batle a proposta de l'òrgan responsable de l'avaluació del període de pràctiques.
Si algun/una aspirant és qualificat/ada com a no apte a la fase de pràctiques, abandona les pràctiques abans de la seva qualificació o és expulsat/ada, a la mateixa resolució es pot requerir els/les aspirants que hagin aprovat totes les proves, per ordre de puntuació obtinguda a les proves de l'oposició, per a ser nomenats/ades personal funcionari en pràctiques. En cap cas aquests/tes aspirants es podran incorporar en un curs ja iniciat i s'haurà d'ajornar la incorporació al començament del curs de capacitació immediatament posterior.
Contra la resolució esmentada, que exhaureix la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Durant el període de pràctiques es percebran les retribucions segons el que estableix l'art. 34.bis de la Llei 4/2013.
13.1. Curs de capacitació
Els/les aspirants nomenats/ades funcionaris/nàries en pràctiques hauran de realitzar i superar el curs de capacitació, impartit o homologat per l'Escola Balear d'Administració Pública, a què fa referència l'art, 34 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, excepte en els supòsits en què la normativa d'aplicació eximeixi de la realització d'aquest curs.
Les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació de la categoria de policia o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tinguin degudament actualitzat queden exemptes de realitzar aquesta fase de les pràctiques.
Incomplir les normes de règim intern establertes a la resolució corresponent de la persona titular de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques a la qual fa referència l'art. 178.2 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació dels policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del fons de seguretat pública de les Illes Balears, pot donar lloc a la no-superació del curs de capacitació en les condicions establertes.
Les faltes d'assistència no justificades durant la realització del curs de capacitació implicarà la disminució proporcional dels drets econòmics, sense perjudici de la incidència sobre l'avaluació d'aquest.
Els/les aspirants que no superin el curs de capacitació no podran realitzar el període de pràctiques al municipi i perdran tots els drets al seu nomenament com a funcionaris/nàries de carrera, la qual cosa es declararà mitjançant resolució motivada de l'òrgan municipal corresponent.
13.2. Fase de pràctiques al municipi
La fase de practiques al municipi tindrà una durada de sis mesos. Aquest període de pràctiques es realitzarà una vegada superat el curs de capacitació, llevat que la incompatibilitat de dates aconselli repartir-lo en dues etapes.
En tot cas, serà necessari haver completat almenys una cinquena part del curs de capacitació per a poder executar la primera etapa de pràctiques.
Les persones exemptes de la realització del curs de capacitació començaran directament la fase de pràctiques al municipi.
El procés selectiu finalitzarà amb la superació de la fase de pràctiques al municipi. La valoració de les pràctiques al municipi haurà de seguir el procediment que estableixen els art. 180 a 182 del Decret 40/2019.
Al final del període de pràctiques la persona responsable de la seva supervisi, amb el vistiplau de la prefectura de policia, farà un informe individual per a cada aspirant, que reflectirà si s'ha superat o no aquest període.
L'informe de valoració final s'enviarà al president o presidenta del tribunal qualificador del procés selectiu, juntament amb el certificat del curs de capacitació.
14. FINALITZACIÓ DEL PROCÉS SELECTIU
El tribunal elevarà a la regidora de l'Àrea de Funció Pública la llista definitiva dels/de les aspirants declarats/ades aptes i no aptes en el període de pràctiques, la qual resoldrà i n'ordenarà la publicació en el termini de 15 dies hàbils al BOIB, i també al web municipal.
Contra la resolució esmentada, que posa fi a la via administrativa, es podrà recórrer en el termes establerts per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
ANNEX I Temari de la fase d'oposició
Tema 1. La Constitució espanyola de 1978. La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics. La reforma constitucional.
Tema 2. Els drets fonamentals i les llibertats públiques. Classificació. La protecció i la suspensió dels drets i les llibertats. El Defensor del Poble.
Tema 3. La Corona. Les Corts Generals. El Govern i l'Administració. Les relacions entre les Corts Generals i el Govern. El poder judicial. El Tribunal Constitucional.
Tema 4. L'organització territorial de l'Estat espanyol. L'Estat autonòmic en la Constitució espanyola de 1978. Els principis generals de l'organització territorial de l'Estat. L'Administració local. Les comunitats autònomes. Els municipis. Les províncies.
Tema 5. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears. Estructura i disposicions generals. Les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Institucions: el Parlament, el Govern, el president de les Illes Balears i els consells insulars. El poder judicial a les Illes Balears. La reforma de l'Estatut.
Tema 6. Les entitats locals: concepte i característiques. Classes d'entitats locals i la legislació reguladora. El municipi: concepte i naturalesa jurídica. Elements del municipi. L'organització municipal. Competències municipals. La potestat reglamentària municipal. Concepte i classes. Límits i procediment d'elaboració i aprovació.
Tema 7. El Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària. Objecte. Àmbit d'aplicació. Estructura. Distribució de competències. Competències dels municipis en matèria de seguretat viària. Conceptes bàsics.
Tema 8. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. Normes generals de comportament en la circulació.
Tema 9. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La circulació de vehicles.
Tema 10. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. Altres normes de circulació.
Tema 11. El Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desplegament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La senyalització.
Tema 12. El Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de conductors. Les autoritzacions administratives per a conduir.
Tema 13. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Normes generals.
Tema 14. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Ciclomotors, cicles, vehicles de tracció animal i tramvies.
Tema 15. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Autoritzacions de circulació dels vehicles.
Tema 16. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex II: definicions i categories dels vehicles.
Tema 17. El Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex X: dispositius d'enllumenat i de senyalització òptica.
Tema 18. L'accident de trànsit. Definició, tipus, causes i classes d'accidents. L'activitat policial davant els accidents de trànsit. L'ordre cronològic de les actuacions.
Tema 19. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modificada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre. Principis generals. Cossos de policia local. Estructura i règim de funcionament.
Tema 20. La Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals del règim estatutari. Règim disciplinari.
Tema 21. El Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Ús de l'equip bàsic d'autodefensa i protecció. Uniformitat i equipament. Normes d'aparença externa, presentació i uniformitat.
Tema 22. La Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Principis bàsics d'actuació. Disposicions estatutàries comunes. Característiques i funcions de les policies locals.
Tema 23. La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. El procediment de l'habeas corpus.
Tema 24. El Reial decret de 14 de setembre de 1882 pel qual s'aprova la Llei d'enjudiciament criminal. La denúncia. La policia judicial.
Tema 25. Principis generals del dret penal. Concepte de delicte. Graus d'execució. Persones penalment responsables. Graus de participació. Causes modificatives de la responsabilitat penal.
Tema 26. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes comesos amb motiu de l'exercici dels drets fonamentals i de les llibertats públiques garantits per la Constitució.
Tema 27. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la seguretat viària.
Tema 28. La Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra el patrimoni i contra l'ordre socioeconòmic.
Tema 29. La Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Preàmbul. Disposicions generals. Principis de protecció de dades. Drets de les persones.
Tema 30. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de la CAIB. Exposició de motius. Disposicions generals. Competències, funcions, organització institucional i finançament. Violència masclista.
ANNEX II Temes de la prova coneixements del terme municipal de Palma i les seves Ordenances municipals.
Història de la ciutat de Palma
L'Ajuntament: organització administrativa i àrees.
Ordenança municipal de neteja, rebuigs i residus sòlids urbans.
- Títol II, capítol II: Normes de cooperació ciutadana per a la neteja viària.
- Títol IV: Inspecció i règim sancionador
Ordenança municipal reguladora del renou i les vibracions.
- Capítol VI: Normes específiques per a sistemes d'alarma i megafonia, relacions veïnals i activitats a l'aire lliure exterior.
- Capítol VII: Normes específiques per a activitats comercials industrials de serveis d'emmagatzematge, esportives i d'oci.
- Capítol VIII: Normes específiques per a vehicles de motor i ciclomotors.
Ordenança per a la inserció dels animals de companyia a la societat urbana.
- Títol III. De la tinença i la circulació d'animals.
Ordenança de publicitat dinàmica.
Ordenança municipal d'ocupació de via pública.
- Capítol III: Ocupacions realitzades per bars o cafès, cafeteries i restaurants.
- Capítol IV: Mobiliari autoritzable a la via pública, als bars o cafès, cafeteries i restaurants.
- Capítol V: Casos especials en l'ocupació de la via pública per bars o cafès, cafeteries i restaurants.
- Capítol VI: Ocupacions temporals.
- Capítol VII: Ocupacions estables.
- Capítol VIII: Activitats publicitàries a la via pública.
- Capítol XI: Limitacions a l'ús dels vials i espais públics.
- Capítol XII: Retirada d'elements de la via pública.
Ordenança reguladora de l'ús cívic dels espais públics.
- Títol II. Sobre l'ús cívic dels espais públics.
- Títol III. Instruccions comunes sobre el règim sancionador i altres mesures d'aplicació.
Ordenança de circulació.
- Capítol I: Objecte i àmbit d'aplicació.
- Capítol III: Circulació.
- Capítol IV: Ordenacions circulatòries especials.
- Capítol V: Parada i estacionament.
- Capítol VI: Zones d'estacionament regulat.
Ordenança municipal reguladora de la mobilitat dels ciclistes.
Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es podrà interposar per part de les persones interessades recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant el mateix òrgan que les hagi aprovat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En cas de no interposar el recurs potestatiu de reposició es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu, segons l'article abans esmentat i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació al BOIB.