Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL

Núm. 7721
Extracte de la convocatòria de subvencions 2019 per a actuacions relatives al Pacte de Batles i Batlesses de Mallorca aprovada per acord del Consell Executiu de dia 24 de juliol de 2019

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi: BDNS 463278 http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index

Extracte de la convocatòria de subvencions 2019 per a actuacions relatives al Pacte de Batles i Batlesses de Mallorca aprovada per acord del Consell Executiu de dia 24 de juliol de 2019.

Objecte i finalitat

Aquesta convocatòria es fa en el marc de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017 i núm. 96, de 4 d'agost de 2018).

La finalitat d'aquesta convocatòria és cooperar amb els ajuntaments i mancomunitats de Mallorca en actuacions relatives al Pacte de Batles i Batlesses de Mallorca.

Beneficiaris

Els beneficiaris seran els ajuntaments de Mallorca que compleixin els següents requisits:

-  Població inferior a 35.000 habitants (segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística a 1 de gener de 2018).

-  Estar adherit formalment al “Pacto de los Alcaldes para el clima y la energia” (2030), aprovat per la Comissió Europea el 15 d'octubre de 2015, abans de la sol·licitud de l'ajuda. Es considerarà l'adhesió formal quan s'hagin registrat a la web de l'Oficina del Pacte de la Unió Europea (www.pactodelosalcaldes.eu), i hagin acceptat al Consell de Mallorca i al Govern de les Illes Balears com a Coordinadors Territorials.

-  No disposar de Pla d'acció d'energia sostenible i clima (PAESC) redactat ni aprovat.

-  No ser beneficiari de la convocatòria de subvencions 2018-2019 per actuacions relatives al Pacte de Batles i Batlesses de Mallorca (BOIB núm. 89, de dia 19 de juliol de 2018) o haver-hi renunciat abans de la publicació de la present convocatòria.

-  Tenir nomenat un gestor energètic municipal. El gestor energètic municipal pot pertànyer a la Mancomunitat del territori del municipi.

No poden acollir-se a aquesta convocatòria els ajuntaments de Mallorca en els quals concorri alguna de les prohibicions establertes a l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017 i núm. 96, de 4 d'agost de 2018).

Actuacions subvencionables

Les actuacions que es finançaran amb les subvencions d'aquesta convocatòria seran les següents:

I.  Redacció del Pla d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC) del seu municipi. La informació de partida per a l'elaboració dels documents es troba al punt 4 d'aquesta convocatòria.

II.  Servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals per un període màxim d'un any.

Compromisos dels beneficiaris de les actuacions subvencionades

En relació a l'actuació subvencionable I, redacció del PAESC del seu municipi.

L'ajuntament ha de:

1.  Executar els treballs d'acord amb la metodologia del Pacte de Batles i Batlesses per al Clima i l'Energia, establerta per la COMO (Covenant of Mayors Office), així com l'establerta pel Consell de Mallorca.

2.  Redactar el PAESC utilitzant la informació de l'Inventari d'emissions de referència (IRE) a nivell de l'illa de Mallorca proporcionat pel Consell de Mallorca i de l'anàlisi de riscos i vulnerabilitats a nivell municipal proporcionat pel Govern Balear, a més de tota la informació que es consideri necessària (consums municipals, etc.).

3.  Consensuar amb el Consell de Mallorca el disseny dels diferents documents i de les fitxes d'accions inclosos en el PAESC.

4.  Elaborar documents de participació i difusió del PAESC.

5.  Presentar un primer esborrany al Consell de Mallorca per a la seva supervisió. Analitzat l'esborrany, el Consell de Mallorca comunicarà a l'ajuntament les correccions o modificacions les quals hauran de tenir-se en compte en el document definitiu.

6.  Aprovar el PAESC per part del Ple de la corporació municipal.

7.  Registrar i enviar el PAESC a l'Oficina del Pacte de la Unió Europea al lloc web (www.pactodelosalcaldes.eu), segons el procediments establerts per la pròpia oficina.

8.  El PAESC haurà de ser aprovat per la JRC (Joint Research Centre) del Pacte de Batles i Batlesses a Brussel·les. En el cas que s'emeti informe amb deficiències (inclús després de la finalització del termini de la subvenció), aquestes s'hauran de corregir al més aviat possible.

En relació a l'actuació subvencionable II, servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals per un període màxim d'un any, l'ajuntament ha de complir les característiques establertes en el punt 7 d'aquesta convocatòria.

Despeses subvencionables

Les subvencions d'aquesta convocatòria es podran destinar a sufragar despeses compreses des de dia 1 de gener de 2019 a dia 30 de setembre de 2020.

En cap cas l'import de la despesa subvencionable pot ser superior al valor de mercat.

Crèdit pressupostari

Es destina la quantitat de tres-cents mil euros (300.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.46202 del pressupost de despeses del Consell de Mallorca per a l'exercici 2019.

Característiques tècniques del servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals

Es proposa la implantació d'un software de gestió de l'energia amb la finalitat d'optimitzar el consum energètic dels equipaments municipals.

El sistema de comptabilitat es basa en la implantació d'un sistema de control integrat que permeti analitzar, gestionar i reportar informació del consum energètic de forma instantània i regular i així permetre actuar de forma directa sobre les variables causants de l'increment innecessari del consum energètic.

Amb la introducció de les dades de facturació es revisa de forma automàtica un conjunt de paràmetres de seguiment: en cas de sobrepassar els rangs preestablerts o de no coincidir amb la programació de correcte funcionament, es genera l'alarma corresponent.

Mitjançant les alarmes és possible identificar anomalies en el consum energètic i d'aigua, i d'aquesta manera facilita la ràpida actuació per tal de corregir-les. El gestor/gestora energètic serà la persona encarregada de controlar aquest sistema. 

 El servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals haurà de tenir els següents requisits mínims:

• Creació de l'estructura (inventari físic i elèctric/energètic) de l'entitat.

• Incorporació de dades històriques dels dos anys anteriors des de fitxers digitals.

• Emissió d'informe inicial d'implantació (anàlisi de consums, despesa i emissions de GEH, anàlisi d'irregularitats en la contractació i anàlisi d'optimització de la contractació).

• Adaptació i personalització del sistema a cada usuari.

• Llicència del programa informàtic pel període de durada del contracte.

• Importació, quan sigui el cas, de les dades provinents d'un sistema informàtic de dades energètiques.

• Formació bàsica inicial d'utilització del programa.

• Possibilitat d'exportació de les dades a un sistema d'observatori o similar que pugui tenir l'administració supramunicipal (Consell de Mallorca o Govern Balear).

• Emissió d'un informe anual amb el balanç de consum energètic, despesa i emissions de GEH, evolució interanual de consum, despesa i emissions, anàlisi, balanç anual d'alarmes, estalvi potencial directe i projeccions de consum i estalvi per a l'any següent.

• La plataforma/programa ha de ser capaç de subministrar la següent informació:

• Balanç energètic (consums, imports i emissions) per subministrament i font d'energia.

• Anàlisi de subministraments: elèctrics, de combustible per a calefacció, combustible de la flota municipal i altres fonts d'energia que s'utilitzin, així com instal·lacions productores d'energia.

• Situació geogràfica dels subministraments.

• Paràmetres descriptius de les instal·lacions, editables.

• Fitxes d'equipaments i quadres: paràmetres energètics, dades de consum amb les seves pòlisses associades, indicadors energètics, resum incidències i documentació associada.

• Fitxes de subministraments: descripció tècnica, consums, imports emissions, comparació dades amb previsions, comparació amb el darrer any i l'any en curs, gràfics.

• Agrupació de les dades anuals/estacionals de consum i cost energètic.

• Previsions anuals i futures de la despesa energètica.

• Potencial  d'estalvi energètic.

• Objectius d'estalvi energètic.

• Proposta millores energètiques.

• Balanç de consum d'aigua.

• Comparativa amb altres anys.

• Històric de consums.

• Evolució i valoració de l'evolució.

• Dades dels mercats elèctrics majoristes. Control del preu mitjà de l'energia (preus fixes i indexats a les Illes Balears).

• Simulació i comparació entre diferents tarifes i companyies per establir la tarifa més adequada al consum.

• Informació amb indicadors de dos tipus:

o Generals: indicadors globals del municipi. Consum i cost respecte al número d'usuaris globals, superfície, punts de llum…

o Elements: indicadors dels elements que disposen els equipaments i quadres d'enllumenat en funció de les seves característiques (m2, usuaris, hores, sistema encesa, regulació de flux…).

• Anàlisi: consulta de comparació de les dades de detall energètic entre 2 períodes seleccionats. Es podrà triar comparatives de consums, costos previstos, projectats, facturats i reals. Ha de permetre analitzar tant estalvis com desviacions (per fonts energètiques i per cada equipament, quadre i subministrament).

• Generació d'alarmes de desviament de consums, costos, penalitzacions per maxímetre, pòlisses sense consum, pòlisses no identificades, excés de reactiva, tarifa no òptima, factura no esperada, com a mínim.

• Validació mensual de les factures presentades pels subministradors d'energia, tant de tarifes a preu fix com a preu indexat.

• Generació d'informes respecte a cada un dels aspectes indicats anteriorment.

• La càrrega de dades ha de poder ser des de la importació de fitxers de les comercialitzadores.

• Prescripcions tècniques:

o El sistema ha de funcionar via web, amb claus d'accés, i ha de ser compatible amb els principals navegadors (mozilla firefox, google chrome, internet explorer, com a mínim).

o Les dades i els informes hauran de ser exportables i editables en formats .pdf, .odt, .doc, .ods, xls, com a mínim.

Altres prestacions que pot oferir el servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals:

• Gestió de Plans d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC). Parametrització, càlcul i visualització de resultats de tants indicadors energètics i de sostenibilitat municipal com es consideri oportú: inventari de GEH, indicadors energètics i climàtics, indicadors vinculats als diversos vectors ambientals (energètics, aigua, residus, mobilitat, atmosfera…).

• Gestió d'accions del PAESC: caracterització de la totalitat del contingut del Pla formulat en el marc de l'elaboració del PAESC, i permetrà realitzar una avaluació del grau d'implantació del conjunt de les actuacions del Pla per facilitar posteriorment el seguiment i report a la Comissió Europea.

Funcions mínimes del gestor energètic municipal.

Les funcions mínimes del gestor energètic municipal seran:

 o Ser l'encarregat i impulsor principal responsable al seu municipi del Pacte de Batles i Batlesses de Mallorca, i relacionar-se amb l'oficina del Pacte a Brussel·les.

o Ha de ser l'encarregat de posar en pràctica l'aplicació del PAESC, amb el suport de l'equip polític.

o Disposar dels mitjans humans i materials de les diferents àrees de l'ajuntament i comptar amb el recolzament suficient per part de l'equip polític i tècnic de l'ajuntament.

o Coordinar els departaments i les àrees relacionades amb la despesa energètica i col·laborar-hi.

o Recollir dades (un inventari de potències i tecnologia, centre a centre, consums mes a mes, aspectes relacionats amb el canvi climàtic ...).

o Responsable que s'implanti un sistema de gestió i comptabilitat energètica municipal. Controlar que els consums i despeses energètiques siguin els correctes i prevists per a cada instal·lació i aixecar alarma si la dispersió entre el previst i el facturat (mesurat) sobrepassa un determinat llindar.

o Dissenyar, juntament amb altres tècnics i personal municipal o extern, estratègies de millora constant, és a dir, proposar línies d'actuació per aconseguir millorar l'eficiència de les instal·lacions.

o Sensibilitzar els usuaris que fan ús de les instal·lacions i a la ciutadania en general del que s'està fent, objectius a aconseguir.

o Fer el seguiment, mesura i control de les millores implantades, així com dels estalvis.

o Fer el seguiment i el control dels contractes amb empreses de serveis energètics.

o Encarregar-se que les empreses que gestionen diferents instal·lacions proporcionin informació dels consums i despeses energètiques.

El gestor energètic podrà prestar els seus serveis des de la Mancomunitat del territori on pertanyi l'Ajuntament. Haurà de ser nomenat per cada un dels Ajuntaments beneficiaris.

Naturalesa de la subvenció i límits

Les subvencions d'aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual, i anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes a l'Ordenança general de subvencions. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes i subvencions que pugui rebre el beneficiari per al mateix projecte subvencionat sempre que el còmput total de les ajudes o subvencions rebudes no superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de desenvolupar.

La quantia de la subvenció no podrà superar el 100 % de l'import sol·licitat subvencionable.

Règim de concessió

D'acord amb l'article 17 de l'Ordenança general de subvencions, el règim de concessió es durà a terme mitjançant el procediment de concurrència no competitiva, i per tant no serà necessari fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds, ja que serà suficient complir els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria.

En aquest supòsit, la determinació de les ajudes entre els ajuntaments es farà de la manera següent:

En funció de la població s'estableix una subvenció màxima per a la realització de les diferents actuacions previstes al punt 3 d'aquesta convocatòria.

                                                                   2019          

1-2.000 HAB.

10.300 €

2.001-5.000 HAB.

12.700 €

5.001-10.000 HAB.

18.100 €

10.001-20.000 HAB.

22.800 €

20.001-35.000 HAB.

30.600 €

El pagament de la subvenció es farà mitjançant una bestreta del 100 % de la subvenció una vegada concedida.

Presentació de sol·licituds

El termini per presentar la documentació prevista al punt següent serà de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Si el darrer dia és inhàbil, s'ha d'entendre prorrogat fins el primer dia hàbil següent.

Les instàncies s'han de dirigir al President del Consell de Mallorca, i es poden presentar a qualsevol terminal del Registre General del Consell de Mallorca: seu del Consell (Palau Reial, 1); Centre Cultural la Misericòrdia (plaça de l'Hospital, 4); Llar de la Joventut (General Riera, 111); Llar de la Infància (General Riera, 113); Poliesportiu Sant Ferran (camí de Ca l'Ardiaca 5); i en el Registre general de l'IMAS (General Riera, 67), tots a Palma.

Així mateix, també es poden presentar als llocs establerts a la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).

Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la subvenció sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits prevists a la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques, es requerirà a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 73.2 de la llei abans esmentada, perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius amb indicació que, si no ho fa així, es tindrà per desistida de la petició, amb una resolució expressa prèvia.

Juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació detallada en el punt següent d'aquesta convocatòria.

Formalització de sol·licituds

Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model oficial (Annex I).

A les sol·licituds s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

Memòria descriptiva de les actuacions.

Resolució o acord de nomenament del gestor energètic municipal, nom i càrrec o en el cas d'un equip indicar les dades pertinents, indicar si és personal propi de l'Ajuntament o, en cas contrari, entitat a la qual pertany. Les funcions mínimes del gestor energètic es troben al punt 8 d'aquesta convocatòria.

Pressupost detallat de cada una de les actuacions a dur a terme, amb l'IVA desglossat. El pressupost ha d'estar signat pel gestor energètic municipal amb el vistiplau del batle/batlessa.

Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per ser beneficiari de subvencions (Annex II).

Declaració responsable de trobarse al corrent en el compliment d'obligacions tributàries amb l'Estat i el Consell de Mallorca i amb la Seguretat Social (Annex III).

Declaració responsable de no trobarse en la situació prevista a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (Annex IV).

Òrgan instructor i procediment de concessió de les subvencions

L'òrgan instructor és el secretari tècnic/secretària tècnica del Departament competent en la matèria, que ha de dur a terme les actuacions establertes a l'Ordenança general de subvencions, i formular la proposta de resolució. L'òrgan instructor pot requerir a les entitats sol·licitants els informes o els aclariments que consideri convenients.

El Departament competent en la matèria és el centre gestor responsable del seguiment de les subvencions.

En compliment del previst a l'article 19.2 de l'Ordenança general de subvencions, es trametrà a la base nacional de subvencions informació sobre aquesta convocatòria, i sobre les resolucions de concessió que es derivin, i es publicarà en el BOIB per conducte de la base esmentada, a més de publicar-se a la seu electrònica del Consell de Mallorca.

El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment serà de 6 mesos. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima als interessats per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.

El Consell Executiu és l'òrgan competent per aprovar i resoldre aquesta convocatòria de conformitat amb l'article 28 lletra f) del vigent Reglament orgànic del Consell de Mallorca en relació amb la base 23.4 de les d'execució del pressupost de 2019.

 

Palma, 25 de juliol de 2019

Per delegació del secretari general, la secretària delegada.

(Decret de 12 de novembre de 2018.

BOIB núm. 143, de 15 de novembre de 2018)

Nieves Rodríguez Verdú