Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL
Núm. 7719
Extracte de la convocatòria de subvencions 2019 per dur a terme accions incloses al Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima (PAESC) o al Pla d’Acció per l’Energia Sostenible (PAES) aprovada per acord del Consell Executiu de dia 24 de juliol de 2019
Codi: BDNS 463286 http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index
Extracte de la convocatòria de subvencions 2019 per dur a terme accions incloses al Pla d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC) o al Pla d'Acció per l'Energia Sostenible (PAES) aprovada per acord del Consell Executiu de dia 24 de juliol de 2019
Objecte i finalitat
Aquesta convocatòria es fa en el marc de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017 i núm. 96, de 4 d'agost de 2018).
La finalitat d'aquesta convocatòria és cooperar amb els ajuntaments de Mallorca en actuacions relatives al Pacte de Batles i Batlesses pel Clima i l'Energia de Mallorca.
Beneficiaris
Seran els Ajuntaments de Mallorca, excepte Palma, que compleixin els següents requisits:
- Estar adherit formalment al “Pacto de los Alcaldes por el Clima i la Energia” (2030), aprovat per la Comissió Europea el 15 d'octubre de 2015, abans de la sol·licitud de l'ajuda. Es considerarà l'adhesió formal quan s'hagin registrat a la web de l'Oficina del Pacte de la Unió Europea (www.pactodelosalcaldes.eu), i hagin acceptat al Consell de Mallorca i al Govern de les Illes Balears com a Coordinadors Territorials.
- Tenir nomenat un gestor energètic municipal. El gestor energètic pot pertànyer a la Mancomunitat del territori del municipi. Les funcions mínimes del gestor energètic municipal estan definides al punt 8 d'aquesta convocatòria.
- Disposar, a la data de sol·licitud de la subvenció, del PAESC (Pla d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima) aprovat pel Ple de la corporació municipal, registrat i enviat a l'Oficina del Pacte de la Unió Europea al lloc web (www.pactodelosalcaldes.eu), segons els procediments establerts per la pròpia oficina.
O, en cas de no disposar de PAESC, disposar de PAES (Pla d'Acció per l'Energia Sostenible) i informe de seguiment actualitzat i publicat a l'Oficina del Pacte de la Unió Europea al lloc web (www.pactodelosalcaldes.eu), segons els procediments establerts per la pròpia oficina i no haver estat suspès per la mateixa.
No poden acollir-se a aquesta convocatòria els ajuntaments de Mallorca en els quals concorri alguna de les prohibicions establertes a l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017 i núm. 96, de 4 d'agost de 2018).
Actuacions subvencionables
Les actuacions que es podran finançar amb les subvencions d'aquesta convocatòria seran les següents:
I. Implantació i/o execució d'accions incloses al Pla d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC).
II. Implantació i/o execució d'accions incloses al Pla d'Acció per l'Energia Sostenible (PAES).
Aquestes accions hauran d'estar ben definides a la seva fitxa corresponent dins el Pla i tenir definits els indicadors de seguiment, i han de tenir un objectiu i un pressupost concret, no genèric o estimat. Preferentment, hauran de ser accions definides com a prioritat 1 dins els PAESC o PAES.
Aquestes accions es podran classificar com:
a) Accions genèriques (excepte inversió): es considerarà prioritari la implantació o renovació del servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals durant un màxim d'un any, o el període que resti des de la seva contractació fins el dia 31 d'agost de 2020.
b) Accions d'inversió.
S'hauran de presentar per separat cadascuna de les accions genèriques o d'inversió.
Compromisos dels beneficiaris de les actuacions subvencionades
En tota la documentació i actuacions que es realitzin relacionades amb les actuacions subvencionades s'ha de fer constar que estan finançades pel Departament competent en la matèria del Consell de Mallorca, i han d'incloure el logotip del Departament i el del Pacte de Batles i Batlesses de Mallorca.
Despeses subvencionables
Les subvencions d'aquesta convocatòria es podran destinar a sufragar despeses compreses des de dia 1 de gener de 2019 a dia 31 d'agost de 2020.
En cap cas l'import de la despesa subvencionable pot ser superior al valor de mercat.
Crèdit pressupostari
Es destina la quantitat total d'un milió dos-cents mil euros (1.200.000,00 €) (800.000,00 euros per a despeses corrents amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.46202 i 400.000,00 euros per a despeses d'inversió amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.76205 del pressupost de despeses del Consell de Mallorca per a l'exercici 2019).
Característiques tècniques del servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals
Es prioritza dins les accions genèriques la implantació o renovació d'un software de gestió de l'energia amb la finalitat d'optimitzar el consum energètic dels equipaments municipals.
El sistema de comptabilitat es basa en la implantació d'un sistema de control integrat que permeti analitzar, gestionar i reportar informació del consum energètic de forma instantània i regular i així permetre actuar de forma directa sobre les variables causants de l'increment innecessari del consum energètic.
Amb la introducció de les dades de facturació es revisa de forma automàtica un conjunt de paràmetres de seguiment: en cas de sobrepassar els rangs preestablerts o de no coincidir amb la programació de correcte funcionament, es genera l'alarma corresponent.
Mitjançant les alarmes és possible identificar anomalies en el consum energètic i d'aigua, i d'aquesta manera facilita la ràpida actuació per tal de corregir-les. El gestor/gestora energètic serà la persona encarregada de controlar aquest sistema.
El servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals haurà de tenir els següents requisits mínims:
• Creació de l'estructura (inventari físic i elèctric/energètic) de l'entitat.
• Incorporació de dades històriques dels dos anys anteriors des de fitxers digitals.
• Emissió d'informe inicial d'implantació (anàlisi de consums, despesa i emissions de GEH, anàlisi d'irregularitats en la contractació i anàlisi d'optimització de la contractació).
• Adaptació i personalització del sistema a cada usuari.
• Llicència del programa informàtic pel període de durada del contracte.
• Importació, quan sigui el cas, de les dades provinents d'un sistema informàtic de dades energètiques.
• Formació bàsica inicial d'utilització del programa.
• Possibilitat d'exportació de les dades a un sistema d'observatori o similar que pugui tenir l'administració supramunicipal (Consell de Mallorca o Govern Balear).
• Emissió d'un informe anual amb el balanç de consum energètic, despesa i emissions de GEH, evolució interanual de consum, despesa i emissions, anàlisi, balanç anual d'alarmes, estalvi potencial directe i projeccions de consum i estalvi per a l'any següent.
• La plataforma/programa ha de ser capaç de proporcionar la següent informació:
• Balanç energètic (consums, imports i emissions) per subministrament i font d'energia.
• Anàlisi de subministraments: elèctrics, de combustible per a calefacció, combustible de la flota municipal i altres fonts d'energia que s'utilitzin, així com instal·lacions productores d'energia.
• Situació geogràfica dels subministraments.
• Paràmetres descriptius de les instal·lacions, editables.
• Fitxes d'equipaments i quadres: paràmetres energètics, dades de consum amb les seves pòlisses associades, indicadors energètics, resum incidències i documentació associada.
• Fitxes de subministraments: descripció tècnica, consums, imports emissions, comparació dades amb previsions, comparació amb el darrer any i l'any en curs, gràfics.
• Agrupació de les dades anuals/estacionals de consum i cost energètic.
• Previsions anuals i futures de la despesa energètica.
• Potencial d'estalvi energètic.
• Objectius d'estalvi energètic.
• Proposta millores energètiques.
• Balanç de consum d'aigua.
• Comparativa amb altres anys.
• Històric de consums.
• Evolució i valoració de l'evolució.
• Dades dels mercats elèctrics majoristes. Control del preu mitjà de l'energia (preus fixes i indexats a les Illes Balears).
• Simulació i comparació entre diferents tarifes i companyies per establir la tarifa més adequada al consum.
• Informació amb indicadors de dos tipus:
o Generals: indicadors globals del municipi. Consum i cost respecte al número d'usuaris globals, superfície, punts de llum…
o Elements: indicadors dels elements que disposen els equipaments i quadres d'enllumenat en funció de les seves característiques (m2, usuaris, hores, sistema encesa, regulació de flux…).
• Anàlisi: consulta de comparació de les dades de detall energètic entre 2 períodes seleccionats. Es podrà triar comparatives de consums, costos previstos, projectats, facturats i reals. Ha de permetre analitzar tant estalvis com desviacions (per fonts energètiques i per cada equipament, quadre i subministrament).
• Generació d'alarmes de desviament de consums, costos, penalitzacions per maxímetre, pòlisses sense consum, pòlisses no identificades, excés de reactiva, tarifa no òptima, factura no esperada, com a mínim.
• Validació mensual de les factures presentades pels subministradors d'energia, tant de tarifes a preu fix com a preu indexat.
• Generació d'informes respecte a cada un dels aspectes indicats anteriorment.
• La càrrega de dades ha de poder ser des de la importació de fitxers de les comercialitzadores.
• Prescripcions tècniques:
o El sistema ha de funcionar via web, amb claus d'accés, i ha de ser compatible amb els principals navegadors (mozilla firefox, google chrome, internet explorer, com a mínim).
o Les dades i els informes hauran de ser exportables i editables en formats .pdf, .odt, .doc, .ods, xls, com a mínim.
Altres prestacions que pot oferir el servei de gestió i comptabilitat de subministraments energètics municipals:
• Gestió de Plans d'Acció per l'Energia Sostenible i el Clima (PAESC). Parametrització, càlcul i visualització de resultats de tants indicadors energètics i de sostenibilitat municipal com es consideri oportú: inventari de GEH, indicadors energètics i climàtics, indicadors vinculats als diversos vectors ambientals (energètics, aigua, residus, mobilitat, atmosfera…).
• Gestió d'accions del PAESC: caracterització de la totalitat del contingut del Pla formulat en el marc de l'elaboració del PAESC, i permetrà realitzar una avaluació del grau d'implantació del conjunt de les actuacions del Pla per facilitar posteriorment el seguiment i report a la Comissió Europea.
Funcions mínimes del gestor energètic municipal.
Les funcions mínimes del gestor energètic municipal seran:
o Ser l'encarregat i impulsor principal responsable al seu municipi del Pacte de Batles i Batlesses de Mallorca, i relacionar-se amb l'oficina del Pacte a Brussel·les.
o Ha de ser l'encarregat de posar en pràctica l'aplicació del PAESC, amb el suport de l'equip polític.
o Disposar dels mitjans humans i materials de les diferents àrees de l'ajuntament i comptar amb el recolzament suficient per part de l'equip polític i tècnic de l'ajuntament.
o Coordinar els departaments i les àrees relacionades amb la despesa energètica i col·laborar-hi.
o Recollir dades (un inventari de potències i tecnologia, centre a centre, consums mes a mes, aspectes relacionats amb el canvi climàtic ...).
o Responsable que s'implanti un sistema de gestió i comptabilitat energètica municipal. Controlar que els consums i despeses energètiques siguin els correctes i prevists per a cada instal·lació i aixecar alarma si la dispersió entre el previst i el facturat (mesurat) sobrepassa un determinat llindar.
o Dissenyar, juntament amb altres tècnics i personal municipal o extern, estratègies de millora constant, és a dir, proposar línies d'actuació per aconseguir millorar l'eficiència de les instal·lacions.
o Sensibilitzar els usuaris que fan ús de les instal·lacions i a la ciutadania en general del que s'està fent, objectius a aconseguir.
o Fer el seguiment, mesura i control de les millores implantades, així com dels estalvis.
o Fer el seguiment i el control dels contractes amb empreses de serveis energètics.
o Encarregar-se que les empreses que gestionen diferents instal·lacions proporcionin informació dels consums i despeses energètiques.
El gestor energètic podrà prestar els seus serveis des de la Mancomunitat del territori on pertanyi l'Ajuntament. Haurà de ser nomenat per cada un dels Ajuntaments beneficiaris.
Naturalesa de la subvenció i límits
1. Les subvencions d'aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual, i anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes a l'Ordenança general de subvencions. A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes i subvencions que pugui rebre el beneficiari per al mateix projecte subvencionat sempre que el còmput total de les ajudes o subvencions rebudes no superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de desenvolupar.
2. La quantia de la subvenció no podrà superar el 100 % de l'import sol·licitat subvencionable.
Règim de concessió
D'acord amb l'article 17 de l'Ordenança general de subvencions, el règim de concessió es durà a terme mitjançant el procediment de concurrència no competitiva, i per tant no serà necessari fixar un ordre de prelació entre les sol·licituds, ja que serà suficient complir els requisits que s'estableixen en aquesta convocatòria.
La determinació de les ajudes entre els ajuntaments es farà de la manera següent:
En funció de la població (segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística a 1 de gener de 2018) s'estableix una subvenció màxima per a la realització de les diferents actuacions previstes al punt 3 d'aquesta convocatòria.
Accions genèriques incloses dins PAESC (I.a) o PAES ( II.a)
1-2.000 HAB. |
27.500 € |
2.001-5.000 HAB. |
25.500 € |
5.001-10.000 HAB. |
23.500 € |
10.001-20.000 HAB. |
21.300 € |
> 20.000HAB. |
19.200 € |
Accions d'inversió incloses dins PAESC (I.b) o PAES ( II.b)
1-2.000 HAB. |
13.750 € |
2.001-5.000 HAB. |
12.750 € |
5.001-10.000 HAB. |
11.750 € |
10.001-20.000 HAB. |
10.650 € |
> 20.000HAB. |
9.600 € |
El pagament de la subvenció es farà mitjançant una bestreta del 100 % de la subvenció una vegada concedida.
Presentació de sol·licituds
El termini per presentar les sol·licituds juntament amb la documentació prevista al punt 12 serà a partir de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears fins el dia 31 d'octubre de 2019.
Les instàncies s'han de dirigir al President/a del Consell de Mallorca, i es poden presentar a qualsevol terminal del Registre General del Consell de Mallorca: seu del Consell (Palau Reial, 1); Centre Cultural la Misericòrdia (plaça de l'Hospital, 4); Llar de la Joventut (General Riera, 111); Llar de la Infància (General Riera, 113); Poliesportiu Sant Ferran (camí de Ca l'Ardiaca 5); i en el Registre general de l'IMAS (General Riera, 67), tots a Palma.
Així mateix, també es poden presentar als llocs establerts a la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).
Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la subvenció sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits prevists a la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques, es requerirà a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 73.2 de la llei abans esmentada, perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius amb indicació que, si no ho fa així, es tendrà per desistida de la petició, amb una resolució expressa prèvia.
Formalització de sol·licituds
Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model oficial (Annex I).
A les sol·licituds s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:
- Resolució o acord de nomenament del gestor energètic municipal, nom i càrrec o en el cas d'un equip indicar les dades pertinents, indicar si és personal propi de l'Ajuntament o, en cas contrari, entitat a la qual pertany. Les funcions mínimes del gestor energètic es troben al punt 8 d'aquesta convocatòria.
- Memòria descriptiva de les actuacions signada pel gestor energètic municipal amb el vistiplau del batle o batlessa. En el cas que l'actuació requereixi projecte tècnic redactat per tècnic competent aquest s'haurà d'aportar juntament amb la memòria descriptiva. El projecte tècnic es podrà presentar en format electrònic/digital sempre que es pugui comprovar la seva autenticitat. S'haurà d'indicar quina és la plataforma de signatures.
Aquesta memòria descriptiva inclourà, com a mínim, la següent informació:
- Còpia de la fitxa de l'acció inclosa dins el PAESC o PAES.
- Descripció detallada de l'acció o accions a implantar, concretant característiques com lloc, abast, etc. no especificades a la fitxa de l'acció.
- Termini d'execució de l'acció.
- Pressupost detallat de cada una de les actuacions a dur a terme, amb l'IVA desglossat i indicant si l'acció és una acció genèrica (tipus a) o una acció d'inversió (tipus b).
El pressupost ha d'estar signat pel gestor energètic municipal amb el vistiplau del batle/batlessa.
- Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per ser beneficiari de subvencions (Annex II).
- Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries amb l'Estat i el Consell de Mallorca i amb la Seguretat Social (Annex III).
- Declaració responsable de no trobar-se en la situació prevista a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (Annex IV).
Òrgan instructor i procediment de concessió de les subvencions
L'òrgan instructor és el/la secretari/secretària tècnic/tècnica del Departament de competent en la matèria, que ha de dur a terme les actuacions establertes a l'Ordenança general de subvencions, i formular la proposta de resolució. L'òrgan instructor pot requerir a les entitats sol·licitants els informes o els aclariments que consideri convenients.
El Departament competent en la matèria és el centre gestor responsable del seguiment de les subvencions.
El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment serà de 6 mesos.
El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima als interessats per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.
El Consell Executiu és l'òrgan competent per aprovar i resoldre aquesta convocatòria de conformitat amb l'article 28 lletra f) del vigent Reglament orgànic del Consell de Mallorca en relació amb la base 23.4 de les d'execució del pressupost de 2019.
Palma, 25 de juliol de 2019
Per delegació del secretari general, la secretària delegada.
(Decret de 12 de novembre de 2018.
BOIB núm. 143, de 15 de novembre de 2018)
Nieves Rodríguez Verdú