Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE DEIÀ
Núm. 7675
Aprovació definitiva del reglament municipal regulador del servei públic de transport de viatgers amb autotaxi
El Ple de l´Ajuntament de Deià, en sessió extraordinària celebrada en data de 31 de maig de 2019 va adoptar, entre d´altres el següent ACORD:
“Estudi i resolució de les al·legacions presentades en termini per Juan Rodríguez Ortega i aprovació definitiva del Reglament Municipal Regulador del Servei Públic de Transport de Viatgers amb Autotaxi
Tenint en compte que per acord adoptat en sessió plenària d'aquest Ajuntament, celebrada el dia 8 de març de 2019 es va aprovar inicialment el " Reglament Municipal Regulador del Servei Públic de Transport de Viatgers amb Autotaxi”.
Tenint en compte que, sotmès a informació pública l'expedient per termini de 30 dies, mitjançant anunci publicat en el BOIB número 40 de data 28 de març de 2019 i tauló d'edictes de l'Ajuntament de Deià, es van presentar les següents al·legacions per part de “Juan Rodríguez Ortega”.
Alegar por considerar discriminatorio el reglamento del taxi de Deià el artículo 12. Requisits del conductor apartado F. por exigir conocimientos de lengua catalana y a las personas extranjeras sólo conocimiento de lengua castellana. Y a la vez se contradice con el artículo 39. Lengua. Donde dice que es indispensable conocimiento de las dos lenguas a nivel suficiente para atender el servicio.
Sotmesa a votació, el Ple per unanimitat ACORDA:
PRIMER- Estimar l'al·legació, modificant l'article 13. Permís municipal de taxista, apartat f) que quedarà amb la següent redacció:
Coneixements bàsics de la llengua catalana i per a les persones estrangeres, també coneixement de la llengua castellana.
SEGON- Aprovar definitivament el Reglament Municipal Regulador del Servei Públic de Transport de Viatgers amb Autotaxi, d'acord amb el text que figura com a annex.
TERCER- Publicar íntegrament aquest acord en el BOIB d'acord amb
'article 70.2º de la Llei 7/1985, i en el Tauler d'anuncis de la Corporació, amb el text definitiu de l'annex.
ANNEX
REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DEL SERVEI PÚBLIC DE TRANSPORT DE VIATGERS AMB AUTOTAXI
TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
El present reglament té per objecte la regulació del servei públic de transport de viatgers en automòbils de turisme, dins el terme municipal de Deià, mitjançant la modalitat d'autotaxi.
Article 2. Règim Jurídic
Aquest reglament es dicta de conformitat amb el que disposa l'article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local; la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears; Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; Decret núm. 56/2016, de 16 de juny, de desplegament de la llei 4/2014; Decret núm. 20/2003, de 28 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament per a la millora de l'accessibilitat i la supressió de les barreres arquitectòniques; Decret núm. 14/1994 de 10 febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la Comunitat Autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora; Ordre del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, de 22 de març de 2017, per la qual es determinen els requisits per a l'expedició de llicències d'autotaxi per a vehicles de fins a set places, comptant la persona que condueix, a l'illa de Mallorca; amb caràcter supletori, el RD núm. 763/1979, de 16 de març, pel qual s'aprova el Reglament nacional dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers; i demés normes complementaries d'àmbit estatal o autonòmic.
Article 3. Àmbit subjectiu
Aquest reglament és aplicable a totes les persones que prestin i utilitzin el servei públic de transport discrecional de viatgers amb vehicles de turisme, en la modalitat d'autotaxi, en el terme municipal de Deià.
TÍTOL II. DE LES LLICÈNCIES MUNICIPALS D'AUTOTAXI
Article 4. Llicència municipal d'autotaxi
Per prestar el servei objecte d'aquest reglament serà requisit previ estar en possessió de la corresponent llicència municipal.
Cada llicència ha d'estar vinculada a un vehicle concret, identificat per la matrícula, sens perjudici d'altres dades que siguin exigibles.
Les llicències municipals s'atorgaran per temps indefinit o temporal, però la seva validesa quedarà condicionada al compliment de les condicions i requisits establerts per obtenir-la.
Les llicències d'autotaxi són propietat de l'Ajuntament, cedides per a l'explotació d'aquest servei. Per tant es pot suspendre, prohibir o restringir total o parcialment, pel temps que resulti estrictament necessari, l'exercici de les activitats emparades a les llicències atorgades, per motius de defensa nacional, ordre públic o altres causes d'utilitat pública o d'interès social que ho justifiquin.
Article 5. Establiment de llicències municipals
Mitjançant acord de Ple es poden crear noves llicències d'autotaxi en aquest municipi, o revocar-les, prèvia justificació expressa de la seva necessitat i conveniència amb tràmit d'audiència a les associacions més representatives del sector en el municipi, o si no n'hi ha, a les d'àmbit insular o autonòmic, i associacions de usuaris i consumidors.
Per acreditar aquests supòsits s'analitzaran els següents aspectes:
-La situació del servei, pel que fa a la qualitat i extensió, abans d'atorgar noves llicències.
-Els tipus, extensió i creixement del municipi de Deià.
- Les necessitats reals d'un servei més ampli i millor.
- La repercussió de les noves llicències a atorgar en el conjunt del transport i la circulació.
Article 6. Requisits dels sol·licitants
Poden sol·licitar llicències d'autotaxi qualsevol persona física o jurídica que reuneixi els requisits exigits per a l'exercici d'aquesta activitat. Han de disposar del permís de conduir i permís municipal de conductor corresponents.
En el cas de societats mercantils, la possessió dels permisos s'exigirà a la persona física que ostenti l'administració de l'entitat; i en els supòsits que la persona jurídica estigi constituïda com a societat anònima laboral o cooperativa de treball associat, s'exigirà a les persones físiques que la integrin.
El servei s'ha de prestar amb el vehicle adscrit a la llicència municipal, llevat dels vehicles de substitució, degudament autoritzats, per als casos d'accidents, avaries i similars.
Article 7. Concessió de les llicències
Les llicències d'autotaxi es poden atorgar per concurs, en convocatòria pública prèvia a fi de garantir els principis de publicitat, transparència i lliure concurrència, o per transmissió de llicències.
Expressament es prohibeix la possibilitat que una llicència pugui ser atorgada a més d'un titular o vehicle afectat a la mateixa.
La competència per a l'atorgament de llicències municipals correspon al Ple de l'Ajuntament, qui la podrà delegar en la batlia de forma expressa.
Article 8. Transmissió
La transmissió de les llicències està condicionada a l'autorització prèvia de l'Ajuntament. Només es podran transmetre en els següents supòsits:
a.. Per mort del titular, a favor del seu cònjuge vidu/a o hereus legítims.
b.. Per jubilació o incapacitat per a l'exercici de la professió per motiu de malaltia o accident, a favor del seu cònjuge vidu/a o hereus legítims.
c. Per traspàs a tercers, amb requisit previ d'haver prestat un mínim d'1 any de servei d'autotaxi al municipi. Aquests traspàs està subjecte al pagament a l'Ajuntament -sense perjudici de les taxes fiscals que corresponguin- del 10% del preu fixat a la transmissió, amb un mínim de 1.800 euros.
Article 9. Durada
Les llicències tindran una durada indefinida, sense perjudici de les causes d'extinció establertes en aquest reglament i a la legislació general que hi resulti d'aplicació.
Article 10. Extinció
Les llicències per a la prestació del servei d'autotaxi s'extingeixen per alguna de les següents causes:
a) La renúncia del titular, mitjançant d'un escrit dirigit a l'òrgan que va concedir la llicència.
b) La revocació, declarada per l'Ajuntament, en els supòsits que estableix l'article 111.1 de la Llei 4/2014, de 28 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, una vegada s'hagi finalitzat l'expedient administratiu corresponent per mitjà d'una resolució ferma, per:
Usar un vehicle no adscrit a la llicència.
Deixar de prestar servei al públic, injustificadament, durant trenta dies consecutius o seixanta dies alterns durant un període de dotze mesos consecutius, sense comptar els períodes que, per qualsevol causa, autoritzi expressament l'ajuntament.
No disposar de les assegurances en vigor que siguin obligatòries.
Arrendar, llogar, apoderar o transferir la llicència d'autotaxi o qualsevol altre acte que en suposi una explotació, sense l'autorització expressa de l'ajuntament.
Haver estat objecte d'una sanció que comporti la revocació de la llicència per mitjà d'una resolució ferma.
Explotar la llicència d'autotaxi amb conductors que no compleixin els requisits exigits per la normativa vigent, tret que el titular acrediti que no podia conèixer aquest incompliment.
Incomplir els requisits de prestació del servei que s'estableixen en aquest Reglament i a la normativa d'aplicació (arts. 49 i 54 de la Llei 4/2014).
c) La revocació per raons d'interès públic, amb la indemnització econòmica corresponent, que s'ha de determinar amb els paràmetres objectius que concretin el seu valor real.
e) La mort del titular sense hereus forçosos.
f) La caducitat.
La revocació i retirada de la llicència s'acordarà per l'òrgan municipal que hagués adjudicat la llicència, prèvia tramitació de l'expedient sancionador, el qual podrà iniciar-se d'ofici o per denúncia de particular.
Article 11. Llicències vacants
Les llicències que quedin vacants seran objecte de transmissió per concurs, d'acord amb les regles establertes en el present reglament.
Article 12. Registre municipal de llicències
Es crearà un registre o fitxer de les llicències municipals d'autotaxi existents on s'inscriuran les incidències relatives al seus titulars, conductor o conductora i vehicles adscrits.
A aquests efectes, els titulars de les llicències d'autotaxi tenen la obligació de comunicar qualsevol vicissitud o incidència que afecti al servei, en el termini màxim de dos dies des de la comissió.
El servei municipal encarregat d'aquest registre serà la Policia Local.
TÍTOL III. DEL PERSONAL AFECTE AL SERVEI D'AUTOTAXI
Article 13. Requisits dels conductors
Els vehicles adscrits a les llicències d'autotaxi només podran ser conduits pel titular de la llicència o per conductors assalariats que reuneixin les condicions legals o reglamentaries exigides, que tinguin el permís municipal de taxista expedit per aquest Ajuntament i estiguin donats d'alta en el règim corresponent de la Seguretat Social, en règim de total i exclusiva dedicació i d'incompatibilitat amb una altra professió.
Només es podran autoritzar un màxim de dos conductors, inclòs el o la titular, per llicència. No obstant, i quan concorrin causes degudament justificades, es podrà autoritzar un màxim de tres conductors o conductores per llicència, inclòs el o la titular.
El titular de la llicència comunicarà a l'Ajuntament, mitjançant escrit presentat en el Registre General, les altes i les baixes, incloses les seves, dels conductors o conductores del vehicle adscrit a la llicència de la seva titularitat i qualsevol incidència establerta en aquest article, en el termini de dos dies des de que es produeixin.
L'Ajuntament no reconeixerà cap conductor o conductora si no s'ha produït la comunicació anterior.
Article 14. Permís municipal de taxista
Per conduir vehicles amb llicència municipal d'autotaxi es requereix complir amb els requisits legals i reglamentaris establerts, i disposar del permís municipal de taxista que expedirà l'Ajuntament.
Per obtenir el permís municipal de conductor l'interessat haurà de reunir i acreditar els següents requisits:
a. Tenir la nacionalitat espanyola, d'un estat membre de la Unió Europea, o d'un altre estat estranger els ciutadans del qual, en virtut de tractat o acord internacional, s'equiparin amb els ciutadans espanyols als efectes d'aquesta activitat.
b. Estar en possessió del permís de conduir que s'exigeixi per a l'exercici d'aquesta activitat.
c. Certificat mèdic que acrediti no patir malaltia infectocontagiosa o qualque impediment que impossibiliti o dificulti el normal exercici de la activitat.
d. Certificat de no tenir antecedents penals.
e. Certificat expedit per la Direcció General de Trànsit que acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos darrers anys, per les infraccions qualificades com a molt greus de les previstes al RD 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació.
f. Coneixements bàsics de la llengua catalana i per a les persones estrangeres, també coneixement de la llengua castellana.
La competència per atorgar el permís municipal correspon al batle.
Article 15. Renovació i pèrdua d'eficàcia del permís municipal
El permís municipal de taxista s'ha de renovar cada 5 anys i es pot prorrogar expressament pel mateix període. El taxista ha de sol·licitar la renovació del permís municipal abans que n'acabi la vigència i implicarà el pagament de la taxa municipal establerta per l'ordenança fiscal.
El permís municipal caducarà en els següents casos:
a. Per defunció, jubilació o incapacitat laboral permanent per exercir la professió del titular.
b. Si el titular no supera la renovació dels cinc anys o no la sol·licita.
c. La caducitat o privació definitiva del permís de conduir.
d. En els supòsits en que s'hagi dictat resolució ferma de revocació del permís municipal de taxista.
L'Ajuntament resoldrà la caducitat del permís municipal de taxista prèvia tramitació del corresponent expedient administratiu, que es podrà iniciar d'ofici o per denúncia de particular.
La revocació del permís municipal de conductor es pot declarar en els següents supòsits:
a. Incomplir o no respectar els drets de les persones usuàries, de conformitat amb l'article 59 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears.
b. Haver estat objecte d'una sanció que impliqui la revocació del permís.
c. Cobrar quantitats superiors a les d'aplicació segons les tarifes vigents o quantitats per conceptes no tarifats.
d. Haver estat objecte, per resolució ferma, de dues sancions administratives qualificades molt greus o de tres greus en un període de 24 mesos consecutius.
La revocació serà resolta per l'Ajuntament, prèvia tramitació de l'expedient corresponent, que se podrà incoar d'ofici o a instància de part.
TÍTOL IV. DELS VEHICLES
Article 16. Titularitat del vehicle
El vehicle adscrit a la llicència municipal que autoritza la prestació del servei públic regulat en el present Reglament, figurarà en el Registre de la Direcció General de Trànsit a nom del o la titular d'aquesta llicència.
Article 17. Substitució del vehicle
Els titulars de la llicència municipal podran substituir el vehicle adscrit a la mateixa per un altre, prèvia autorització de l'Ajuntament, que l'atorgarà una vegada comprovades les condicions tècniques de seguretat i de conservació del vehicle.
La persona titular que pretengui la substitució del vehicle adscrit a la llicència ho comunicarà formalment a l'Ajuntament.
Article 18. Transmissió del vehicle
La transmissió intervius del vehicle, amb independència de la llicència municipal a la que estigui adscrit, durà implícita l'anul·lació d'aquesta, excepte que en el termini de tres mesos des de la transmissió el transmitent adscrigui a la llicència un altre vehicle de la seva propietat.
Article 19. Requisits dels vehicles
Només es podran adscriure a la llicència municipal d'autotaxi els turismes que, amb una antiguitat inferior a dos anys a comptar des de la primera matriculació, obtinguin l'autorització de l'Ajuntament, prèvia comprovació de les condicions tècniques de seguretat i conservació.
A més, hauran de complir els següents requisits:
Article 20. Conservació i neteja. Destí
El titular haurà de mantenir el vehicle en perfecte estat de conservació i neteja, de tal manera que en tot moment compleixi els requisits establerts en el present reglament, així com en la resta de normes, bans i instruccions.
El vehicle destinat a la prestació del servei d'autotaxi en cap cas es podrà utilitzar per cap tipus d'activitat comercial o industrial. Queda prohibit el seu ús per al transport de mercaderies o animals, llevat dels paquets i equipatge que porti la persona usuària, com també els animals domèstics que acompanyin el passatger, que en aquest darrer supòsit seran admesos a criteri del conductor o conductora. No obstant, durant els dies de vacances, permisos o qualsevol altre supòsit justificat, el vehicle podrà ser utilitzat per fins familiars o particulars.
Article 21. Colors i distintius
Els vehicles que prestin el servei d'autotaxi dins de l'àmbit d'aplicació d'aquest reglament han de ser de color blanc. Portaran el distintiu de color verd (de la gamma indicada per la Corporació), de 10 centímetres d'amplada, que creuarà les portes davanteres del vehicle amb una franja vertical. Integrat a aquest distintiu s'hi col·locarà l'escut municipal oficial i a la part inferior de l'escut municipal el número de llicència utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d'alçada i amplada proporcionada de color negre. El número de llicència municipal corresponent també es col·locarà a la part posterior dreta del vehicle, utilitzant xifres de cinc a vuit centímetres d'alçada i amplada proporcionada de color negre.
A l'interior del vehicle duran, de forma visible, una placa distintiva on consti el número de llicència, matrícula i capacitat del vehicle.
Article 22. Publicitat interior i exterior
Queda prohibit qualsevol tipus de publicitat, tant a l'interior com a l'exterior del vehicle.
Article 23. Taxímetre
Els autotaxis hauran d'anar proveïts d'un aparell taxímetre que permeti l'aplicació de les tarifes vigents en cada moment, degudament precintat i comprovat, situat a la part davantera de l'interior del vehicle, de manera que en tot moment resulti completament visible per al viatger o viatgera i li sigui possible llegir la tarifa i el preu, per a la qual cosa haurà d'estar il·luminat a partir de la posta fins a la sortida del sol.
El taxímetre entrarà en funcionament a la baixada de la bandera o element mecànic que la substitueixi. La posició de punt mort interromp la continuïtat del comptador definitivament quan finalitzi el servei o provisionalment durant el temps d'accident, avaria, reposició de carburant o altres motius no imputables a la persona usuària, podent aquest aparell, després de resolt l'incident, tornar a funcionar sense necessitat de procedir a baixar novament la bandera.
La implantació de l'esmentat taxímetre tindrà caràcter obligatori des de l'aprovació definitiva del present reglament.
Article 24. Dispositius de seguretat
L'Ajuntament podrà autoritzar la instal·lació, en els vehicles que presten el servei d'autotaxi, de dispositius de seguretat que estimi adients i necessaris, com puguin ser les mampares de separació entre el conductor i les persones usuàries.
Només es permetrà la col·locació d'aquells dispositius de seguretat que comptin amb la deguda homologació i que no suposin l'alteració substancial de la resta de característiques i condicions exigides als vehicles en el present Reglament.
L'òrgan municipal determinarà les condicions i forma de col·locació dels indicats dispositius, que en tot cas han de permetre el pagament de les tarifes des de l'interior del vehicle i la comunicació verbal amb el conductor o conductora.
L'Ajuntament està facultat per exigir, per justificades raons de seguretat, la instal·lació en els vehicles d'autotaxi d'un sistema de connexió amb la Policia Local.
Article 25. Revisió municipal
En qualsevol moment l'Ajuntament podrà requerir la revisió dels vehicles adscrits al servei d'autotaxi per comprovar si compleixen les condicions exigides en el present Reglament, especialment en matèria de seguretat, tècnica, de comoditat, conservació i documentació.
A l'acte de revisió hauran de comparèixer personalment els titulars de les llicències o els seus conductors assalariats que figurin inscrits amb la següent documentació:
Si en qualsevol d'aquestes revisions els serveis municipals observen deficiències, atorgaran un termini de quinze dies per la seva esmena, sense perjudici, si escau, de l'inici d'un expedient sancionador.
TÍTOL V. DE LES CONDICIONS DE LA PRESTACIÓ DEL SERVEI D'AUTOTAXI
Article 26. Explotació de la llicència
Els titulars d'una llicència d'autotaxi l'han d'explotar personalment o conjuntament mitjançant la contractació de conductor o conductora assalariats, que tinguin el permís municipal de conductor expedit per aquest Ajuntament i afiliats a la Seguretat Social en règim de total i exclusiva dedicació i d'incompatibilitat amb una altra professió.
Article 27. Inici de la prestació del servei
Els titulars d'una llicència municipal d'autotaxi començaran a prestar el servei en el termini de seixanta dies naturals, a comptar des de la data de la concessió, i amb el vehicle vinculat a aquesta.
En el cas de no poder complir aquesta obligació, la persona titular justificarà davant l'Ajuntament els motius i sol·licitarà una pròrroga per escrit per a la concessió d'un segon termini que no podrà ser superior a seixanta dies més.
Article 28. Documentació en el vehicle
Els vehicles adscrits al servei hauran de disposar durant la prestació del servei de la documentació següent:
a) Relativa al vehicle:
b) Relativa al conductor o conductora:
c) Relativa al servei:
Els documents abans esmentats hauran de ser exhibits pel conductor als agents de l'autoritat o inspectors del Servei de Taxi, quan siguin requerits a fer-ho.
Els titulars de les llicències estan obligats a facilitar als agents de l'autoritat que estiguin exercint les seves funcions, la inspecció dels seus vehicles i instal·lacions i permetran l'examen de la documentació exigida, o bé ser requerits a la seva presentació a les oficines municipals o de la Policia Local, per comprovar el compliment de les obligacions que estableix la llei i aquest reglament.
L'incompliment per part dels titulars de les llicències de les obligacions establertes en el present article es considerarà negativa o obstrucció a l'actuació inspectora, sancionable com infracció molt greu.
La falsedat i la constància en aquests documents de dades inexactes o incompletes se sancionarà d'acord amb el que preveu el present reglament, sens perjudici del fet que si s'observa l'existència de delicte o falta, es posi en coneixement dels òrgans competents.
Article 29. Contractació del servei
La contractació del servei d'autotaxi es pot realitzar:
Cap autotaxi es pot contractar a una distància inferior a 50 metres d'una parada on existeixin vehicles lliures, llevat el cas de persones discapacitades o amb paquets. Tenen prioritat els vehicles que hi són a la parada.
Article 30. Parades
S'estableix una aturada de taxis que estarà situada al nucli urbà de Deià.
Aquesta aturada i el nombre de vehicles que hi poden romandre podran ser modificades per l'Ajuntament, mitjançant decret de batlia, quan així es consideri oportú.
Quan els vehicles autotaxis en servei no estiguin ocupats per passatgers hauran d'estar circulant o situats a les aturades assenyalades a l'efecte, llevat que hagin d'estacionar en un altre lloc seguint instruccions de la persona usuària, o per altres necessitats justificades, sempre que el lloc d'estacionament estigui autoritzat.
Les parades son lliures. En elles hi pot fer l'espera qualsevol autotaxi. Els vehicles d'autotaxi es col·locaran a les parades, per estricte ordre d'arribada. La preferència per recollir passatgers vendrà determinada per l'ordre d'arribada d'aquests i per l'ordre d'arribada de l'autotaxi a la parada.
Les parades han d'estar degudament ateses. En aquest sentit, l'Ajuntament podrà adoptar quantes mesures consideri oportunes per garantir la deguda atenció.
A les parades està prohibit efectuar reparacions que impedeixin la immediata posada en servei del vehicle i també efectuar-hi operacions de neteja.
Article 31. Senyalitzacions
Quan els vehicles autotaxis no estiguin ocupats, ja sigui a les parades o en circulació, indicaran la seva situació mitjançant una torreta d'il·luminació i duran encès un llum verd o vermell segons la situació de “Lliure” o “Ocupat” del vehicle.
Els conductors o conductores d'autotaxis hauran de portar un cartell que prohibeixi fumar a les persones usuàries, prohibició afectarà també al conductor o conductora.
Article 32. Negativa a prestar el servei
El conductor o conductora de vehicles d'autotaxi que sigui sol·licitat personalment o per telèfon per prestar un servei, no s'hi podrà negar sense una causa justa.
A aquest efectes, es considerarà justa causa:
En tot cas, els conductors o conductores observaran un comportament correcte amb les persones usuàries.
Així mateix, els conductors o conductores podran sol·licitar la identificació de la persona usuària davant l'agent de l'autoritat, quan tinguin sospites fonamentades per fer-ho.
El conductor o conductora de l'autotaxi que sigui requerit per prestar un servei a invidents o persones amb mobilitat reduïda, no s'hi podrà negar pel fet que vagin acompanyats de cans guia o de cadira de rodes. Aquest apartat, atès que es considera una infracció molt greu, suposa la retirada de la llicència municipal.
Article 33. Maletes i equipatge
Els conductors o conductores no podran impedir que els clients portin en el cotxe maletes o altres embalums d'equipatge normal, sempre que càpiguen en la baca o del vehicle, no el deteriorin i no infringeixin amb això cap altra normativa en vigor.
Article 34. Itinerari
Els conductors o conductores hauran de seguir l'itinerari indicat pel passatger o passatgera, sempre que es pugui fer sense incomplir les normes de circulació i, en defecte d'indicació expressa, pel camí més curt en distància i temps.
A les zones d'urbanització incompleta o deficient, o a zones rurals d'habitatges vacacionals o similars, el conductor o conductora no estarà obligat a circular per les vies que siguin manifestament intransitables o que ofereixin perill evident per a la seguretat del vehicle o dels passatgers.
Article 35. Comprovació
Després de cada recorregut o en el transcurs del trajecte, si és precís, els conductors o conductores del vehicles els examinaran abans que els viatgers o viatgeres que els abandonin s'hagin allunyat, per tal de comprovar si han oblidat o deixat res a dins.
Si posteriorment el conductor o conductora hi troba algun objecte, el portarà a les dependències de la Policia Local de Deià de forma immediata.
Article 36. Altres obligacions
Quan els conductors o conductores prestin un servei:
Ajudaran els infants, persones majors, discapacitades o malaltes a pujar o baixar del vehicle.
Recolliran o col·locaran adequadament les maletes, equipatge o altres paquets.
Encendran el llum interior durant el vespres per tal de facilitar la pujada, baixada i pagament del servei.
Baixaran el volum de l'aparell receptor de ràdio a petició del passatger per tal que pugui ser sentida només pel conductor o conductora i no pel passatge.
Durant la prestació del servei, en cap ocasió i sota cap concepte els conductors o conductores proferiran ofenses verbals o mantindran discussions que alterin l'ordre, ja sigui entre ells, amb els passatgers o amb la gent en general.
Article 37. Vestimenta
Els conductors o conductores hauran de vestir adequadament i pulcrament durant les hores de servei; hauran de tenir cura de la seva higiene personal i hauran d'utilitzar indumentària adequada per donar una bona imatge del servei. No s'autoritza l'ús de calçons curts, xancletes, pantalons tipus pirata ni qualsevol peça que cobreixi el cap ja sigui gorra, capell, mocador o similar.
El batle, per decret, podrà dictar les normes de vestimenta.
Article 38. Horaris, calendari i descansos
El/la batle/ssa, mitjançant decret, establirà les mesures d'organització i d'ordenació del servei en matèria d'horaris, calendaris i descansos que consideri convenients, tenint en compte les necessitats del servei.
Article 39. Impossibilitat de prestar el servei
La impossibilitat de prestar el servei per períodes superiors a un mes per causa de força major haurà de ser comunicada immediatament pels conductors o conductores o pels titulars de les llicències a la Corporació.
Article 40. Llengua
Els conductors o conductores hauran de respectar i admetre el dret a l'ús de les llengües catalana i castellana que facin les persones usuàries.
És indispensable conèixer-les totes dues a un nivell suficient per atendre les indicacions necessàries per al compliment del servei.
Article 41. Transport de persones malaltes
Les persones que es trobin afectades d'una malaltia infecciosa hauran de ser transportades en ambulància. Quan el conductor o conductora d'un vehicle d'autotaxi sigui requerit per traslladar una persona que pateixi una malaltia d'aquell tipus, s'haurà de negar educadament a prestar el servei i haurà d'aconsellar l'ús del transport sanitari.
Si, una vegada efectuat el servei, el o la titular de la llicència s'adona que la persona que transportava patia una malaltia infecciosa-contagiosa, estarà obligat a comunicar-ho a l'autoritat sanitària i seguir les seves prescripcions.
TÍTOL VI. RÈGIM TARIFARI
Article 42. Establiment i revisió de tarifes
El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present reglament serà fixat pel Ple de l'Ajuntament de Deià.
Aquestes tarifes, que entraran en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, seran vinculants per als titulars de llicències, els conductors o conductores y les persones usuàries.
En la fixació de tarifes, l'Ajuntament podrà establir els suplements i/o complements (nocturnitat, festius, etc.) que consideri.
Pera la revisió de tarifes es seguirà el mateix procediment que per al seu establiment.
Pel que fa a les tarifes aplicables al transport interurbà s'estarà a allò que estableixi la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Article 43. Visibilitat
Les tarifes aplicables han de ser visibles per la persona usuària des de l'interior del vehicle i han d'incloure, a més, les tarifes especials i els suplementes que estiguin autoritzats.
Article 44. Incorporació al taxímetre
Les tarifes màximes autoritzades s'han d'incorporar obligatòriament al taxímetre.
Article 45. Abonament tarifes
La persona usuària efectuarà el pagament de l'import del servei en el moment en què finalitzi aquest. Els conductors o conductores dels vehicles estaran obligats a proporcionar al client o la clienta canvi de moneda de curs legal fins a 100 euros. Si no disposen del canvi necessari per a aquesta quantitat, abandonaran el vehicle per aconseguir-ne i deixaran el taxímetre en punt mort.
Els conductors o conductores de vehicles estaran obligats a estendre un rebut per l'import del servei quan la persona usuària el sol·liciti.
En el cas d'avaria o accident que impossibiliti la continuació del servei, el viatger o viatgera, que podrà demanar la seva comprovació als agents de l'autoritat, haurà d'abonar, la quantitat que marqui el taxímetre fins al moment de l'avaria o de l'accident, tot descomptant l'import de baixada de bandera.
Es prohibeix als conductor o conductora exigir o demanar directa o indirectament, sota cap pretext, major remuneració d'aquella que correspongui segons la tarifa vigent.
TÍTOL VII. PROCEDIMENT SANCIONADOR. INFRACCIONS I SANCIONS
Article 46. Procediment Sancionador. Legitimació
L'exercici de la potestat sancionadora i la imposició de sancions en matèria del servei regulat en el present reglament correspon als òrgans de l'Ajuntament de Fornalutx i es desenvoluparà d'acord amb el procediment que estableix el Decret núm. 14/1994 de 10 febrer, Reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora, i la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, de conformitat amb les regles de la Llei 4/2014.
Qualsevol persona, particular, central sindical, agrupació professional o associació de consumidors i persones usuàries podrà denunciar la comissió d'uns fets que puguin ser constitutius d'una infracció dels preceptes d'aquest reglament.
Els agents de l'autoritat estan obligats a formular la denúncia quan tinguin coneixement de la comissió d'un fet que pugui constituir una infracció del present reglament.
Article 47. Òrgans competents
El procediment s'iniciarà mitjançant decret de batlia, d'ofici o com a conseqüència d'ordre superior, comunicació d'altres òrgans o presentació de denúncia per qualsevol persona o entitat legitimada.
El Decret d'inici es pronunciarà, si escau, sobre l'adopció, suspensió o pròrroga de la vigència de mesures provisionals, donant trasllat de les mateixes a l'afectat, que disposarà d'un termini de dos dies per al·legar el que estimi convenient al respecte.
La competència per a la resolució del procediment sancionador correspon al batle.
Article 48. Resolució
La resolució que es dicti posarà fi a la via administrativa i serà immediatament executiva.
Article 49. Responsables
La responsabilitat administrativa per les infraccions comeses contra aquest reglament correspondrà:
La responsabilitat s'exigirà, en cada cas, a les citades persones, sense perjudici del dret d'aquestes a al·legar, en descàrrec seu, qui n'és la persona materialment imputable i traslladar-li, si escau, aquesta responsabilitat.
Article 50. Prescripció
Les infraccions molts greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos, a comptar des del dia de la seva comissió.
Les sancions imposades per infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l'any. El termini començarà a comptar des del dia següent a aquell en que sigui ferma la resolució que imposa la sanció.
La prescripció s'apreciarà d'ofici, sense perjudici que pugui ser al·legada la seva declaració per l'interessat.
La prescripció de les infraccions o sancions no afecta a l'obligació de restaurar la realitat física afectada i d'indemnitzar els danys i perjudicis causats.
Article 51. Classificació de les infraccions
Les infraccions de les normes contingudes en aquest reglament es classificaran en lleus, greus i molt greus.
Article 52. Infraccions lleus
Tindran la consideració d'infraccions lleus, les següents accions:
Qualsevol de les infraccions previstes a l'apartat següent, que per la seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de greu.
Article 53. Infraccions greus
Tindran la consideració d'infraccions greus, les següents:
Qualsevol de les infraccions previstes a l'apartat següent, que per la seva naturalesa, ocasió o circumstància, no hagi de ser qualificada de molt greu.
Article 54. Infraccions molt greus
Tindran la consideració d'infraccions molt greus les següents accions, previstes a l'article 89 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat reduïda de les Illes Balears, o a la norma que la substitueixi:
Article 55. Sancions
Les sancions amb què es poden castigar les infraccions tipificades en els articles anteriors seran les següents:
a) Per a les faltes lleus:
Article 56. Reparació dels danys i reposició
b) Per a les faltes greus:
c) Per a les faltes molt greus:
Els valors de les sancions establerts en el present article han estat fixats d'acord amb la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, i la seva actualització serà automàtica conforme s'aprovin noves disposicions legals que modifiquin o deroguin les esmentades quanties.
Es tindran en consideració com a circumstàncies modificadores de la responsabilitat a efectes de graduació de les sancions, les següents:
La quantia del benefici il·lícit obtingut com a conseqüència directa de la infracció.
Les conseqüències socials que hagin produït o siguin susceptibles de produir en el sector la conducta infractora.
El volum de les operacions en què intervingui l'infractor i la seva eventual situació de predomini en el mercat.
En atenció a l'especial caràcter de les persones transportades.
La major o menor tendència infractora en el darrer any.
El dol o la culpa; la bona o mala fe.
La reparació voluntària per part de la persona infractora dels perjudicis ocasionats i la seva col·laboració amb l'Administració municipal.
A la proposta de resolució de l'expedient sancionador s'haurà de justificar expressament la concurrència i l'aplicació de les esmentades circumstàncies que modifiquen la responsabilitat.
En cap cas la imposició d'una sanció no pot ésser més beneficiosa per al responsable que el compliment de les normes infringides, d'acord amb l'establert a l'article 29 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
Les infraccions que per la seva naturalesa, repercussió o efectes estiguin regulades i tipificades en altres normes de transport, consum o demés normativa sectorial, seran sancionades per l'autoritat conforme la normativa que correspongui atès al rang, la major gravetat de la infracció i de la sanció i la major importància del bé protegit.
Quan s'imposi la sanció de suspensió de la llicència o de la suspensió del permís de conductor o conductora, per tal d'assegurar el seu compliment s'exigirà que es lliuri la documentació corresponent a les oficines de l'Ajuntament durant el temps que duri la suspensió, i es podrà imposar que s'esborrin els rètols que porti el vehicle.
Quan s'hagin comès infraccions a la Llei d'Ordenació de transports terrestres, sancionades per la Direcció General de Transports, mitjançant resolució definitiva, amb suspensió o retirada definitiva de la corresponent targeta, es procedirà de la mateixa manera amb la llicència atorgada per l'Ajuntament de Fornalutx, es retiraran ambdues i es precintarà el vehicle.
Article 56. Reparació dels danys i reposició
A més de la sanció econòmica derivada de les infraccions comeses, l'òrgan competent, pot imposar la reparació dels danys i els perjudicis causats i la restauració de la situació a l'estat anterior a la comissió de la infracció.
En aquest cas, si la persona infractora no reposa la situació a l'estat anterior voluntàriament, s'iniciarà la via de l'execució subsidiària.
Article 57. Anotació i Cancel·lació
Totes les sancions seran anotades en els expedients personals dels titulars de llicència i dels conductors o conductores.
Els titulars de llicències i conductors o conductores podran sol·licitar que es cancel·li la nota desfavorable que figuri en el registre corresponent, sempre que s'observi bona conducta i s'hagi complert la sanció, un cop transcorregut un any des de la seva imposició si era una falta lleu, de dos anys si era falta greu i de quatre si es tractava d'una falta molt greu.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL ÚNICA
En tot el que no estigui regulat en el present reglament, se seguirà el que disposen la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, el Decret 56/2016, de 16 de setembre, de desplegament de la Llei 4/2014, la Llei d'ordenació de transports terrestres, el RD 1211/1990 de 28 de setembre, el Reglament nacional dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers, normes del règim local i altres disposicions aplicables que, amb caràcter general, regeixin en cada moment.
DISPOSICIÓ TRANSITORIA ÚNICA
El règim tarifari aplicable als serveis urbans regulats en el present reglament, mentre no sigui aprovat per l'Ajuntament Ple, serà el previst pels serveis interurbans fixat pel Govern de la CAIB.
Les condicions i requisits exigits per aquest reglament pel que fa a vehicles ja adscrits a una llicència d'autotaxi els serà d'aplicació passat el termini de 6 mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta norma.
DISPOSICIÓ FINAL
La present ordenança entrarà en vigor una vegada publicat el text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i hagi transcorregut el termini fixat a l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.”
El que es fa públic per a general coneixement.
Deià, 22 de juliol de 2019
El Batle,
Lluís Enric Apesteguía Ripoll