Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ESPORLES

Núm. 7666
Ordenança municipal reguladora de funerals o homenatges civils al terme municipal d'Esporles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se publicat en el BOIB núm. 67 de dia 18/05/2019, anunci relatiu a l'aprovació de la següent:

“ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE FUNERALS O HOMENATGES CIVILS EN EL TERME MUNICIPAL D'ESPORLES

PREÀMBUL

En el marc d'un Estat aconfessional i laic, les institucions han de garantir la llibertat ideològica, religiosa i de culte, sense altra limitació que el manteniment de l'ordre públic d'acord amb la llei.

L'Ajuntament d'Esporles pretén donar resposta a les demandes d'una societat plural, caracteritzada per la diversitat ideològica, religiosa i cultural. La celebració de funerals civils, per tant, s'enllaça íntimament a la necessitat d'oferir a totes les persones un acte digne i coherent amb els seus principis en el moment de la mort.

Aquesta normativa té l'objectiu de regular l'autorització i ús que familiars, organitzacions o entitats d'Esporles vulguin realitzar com a homenatge o acomiadament a les persones difuntes en dependències municipals.

Capítol 1. OBJECTE

Article 1.

La present ordenança té per objecte regular l'autorització i utilització de determinades dependències municipals per a la realització d'actes d'acomiadament o homenatge civil de les persones finades a Esporles. Es cediran els espais però no s'oficiarà l'acte.

Capítol 2. ORGANITZACIÓ

Article 2.

Amb caràcter general, i dins del terme municipal d'Esporles, aquestes celebracions es podran realitzar als edificis públics següents, sempre que estiguin disponibles per al seu ús:

  • Sala d'actes de Sa Fàbrica
  • Casa des Poble

En situacions excepcionals, es podrà autoritzar l'ús d'altres dependències o espais públics, sempre amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament d'Esporles.

Article 3.

Amb caràcter general, els funerals civils es podran celebrar qualsevol dia de la setmana, en els horaris següents:

  • Sala d'actes de Sa Fàbrica: entre setmana, en horari d'horabaixa i els caps de setmana, en horari de dematí i horabaixa.
  • Casa des Poble: de dilluns a dijous, en horari de dematí i horabaixa.

Article 4.

La cessió d'espai resta supeditada a la disponibilitat horària de l'espai, i a un preu de lloguer que queda recollit a l'ordenança municipal pertinent.

En el cas de la Casa des Poble, se n'autoritzarà l'ús sempre i quan aquest espai i el seu personal encarregat d'accés i de control estiguin disponibles.

 

Article 5.

L'Ajuntament d'Esporles podrà autoritzar l'ús dels espais esmentats, prèvia recepció de la documentació que ha de registrar la persona particular o representant de l'entitat promotora.

Article 6.

  1. En cap cas, es podran celebrar funerals civils de cos present. Si que és possible, la presència d'urnes amb cendres.
  2. La durada total de l'acte no pot excedir de les dues hores.
  3. La persona que signa la sol·licitud serà la responsable del compliment de totes les obligacions establertes a la legislació, de manera general, i a la present Ordenança i al Reglament general d'ús d'espais municipals, en particular. Així mateix, correspondrà a la persona signant el pagament dels danys provocats als espais o materials municipals emprats.
  4. S'hauran de respectar els límits d'aforament determinats per cada espai i la funcionalitat dels materials presents a cada espai.

Capítol III. SOL·LICITUD

Article 7

  1. La sol·licitud de l'espai concret es realitzarà per escrit a l'Ajuntament, emplenant el formulari que es facilitarà. La sol·licitud haurà de cursar-se, coma norma general, amb un mínim de 3 dies per a la sala d'actes de Sa Fàbrica i 7 dies per a la Casa des Poble
  2. L'Ajuntament donarà resposta a la petició en aproximadament 2 dies laborables, sempre que sigui possible. En la resposta, que preferentment es farà per correu electrònic, hi constarà l'import a satisfer.
  3. En el cas d'anul·lació d'una reserva o canvi de data, s'haurà de comunicar al més aviat possible. Es tornarà l'import pagat si l'anul·lació es produeix fins a set dies abans de l'acte. En cas que s'hagin contractat serveis addicionals i no es puguin retornar, aquests aniran a càrrec del sol·licitant.
  4. En el cas de que en la data i hores indicades a la sol·licitud ja hi hagi prevista alguna activitat als espais esmentats, l'Ajuntament podrà proposar a la persona sol·licitant un canvi d'espai o dates i horaris alternatius a l'espai seleccionat.

Article 8.

Les sol·licituds que es formulin hauran de contenir, com a mínim, la informació següent:

a. Identificació i dades de contacte de la persona sol·licitant.

b. Identificació de la persona difunta. Aquesta persona haurà de complir amb el requisit d'estar empadronada al municipi d'Esporles o haver-hi estat empadronada durant un període de dos anys.

c. Indicació de la data, hora i lloc de preferència per a la celebració de l'acomiadament o homenatge civil.

d. Durada prevista de l'acte, tenint en compte el temps de muntatge i desmuntatge, en cas que sigui necessari.

 

A la sol·licitud s'hi haurà d'adjuntar el certificat de defunció.

Capítol IV. DRETS I OBLIGACIONS

Article 9.

Per tal de garantir l'adequada conservació de les dependències municipals, les persones assistents s'abstendran de realitzar qualsevol acte que pugui suposar un deteriorament o menyscabament dels espais i materials emprats.

Article 10.

Si es vol decorar l'espai cedit o condicionar l'espai, s'haurà de fer constar a la sol·licitud i, en tot cas, s'haurà de tractar d'elements provisionals i que no impliquin fixacions en les estructures, modificacions en la configuració dels espais ni qualsevol altra que l'Ajuntament valori com a no adequada, una vegada revisada la sol·licitud.

Article 11.

En tot allò no previst a aquesta ordenança, s'hauran de tenir en compte les previsions del Reglament general d'ús d'espais municipals i, especialment, en relació amb el règim disciplinari i sancions.

 

​​​​​​​DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança entrarà en vigor el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estant en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.”

I havent transcorregut el termini d'exposició al públic de trenta (30) dies de duració a comptar des de l'esmentat anunci sense que s'hagi presentat cap reclamació o suggerència, s'enten de conformitat amb el que disposa l'art. 17 del RDL 2/2004 de 5 de març pel que s'aprova el text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, definitivament aprovada.

La qual cosa es fa pública per a general coneixement i als efectes pertinents d'acord amb l'art. 17 de l'esmentat text legal

 

Esporles, 9 de juliol de 2019

La batlessa

Maria Ramon Salas