Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ESPORLES

Núm. 7662
Reglament intern del casal de joves d’Esporles

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se publicat en el BOIB número 67 de dia 18 de maig de 2019 anunci relatiu a l'aprovació del:

“Reglament intern del casal de joves d'Esporles.

Art.1

Objecte.

L'objecte del present reglament és regular el funcionament del Casal Municipal de Joves d'Esporles.

El Casal Municipal de Joves és un equipament municipal que té per objectiu oferir un espai on el jovent pugui desenvolupar-hi les activitats cíviques, culturals, socials, d'informació, assessorament i de lleure.

El reglament de règim intern del Casal Municipal de Joves regula les condicions per a la utilització de les instal·lacions i recursos d'aquest espai.

La missió d'aquest reglament és la recerca de la protecció integral tant dels usuaris com també de l'equip laboral i de la pròpia entitat, establint un marc de col·laboració que faci del Casal un espai obert, integrador i participatiu.

Art.2

Dependència.

El Casal de Joves depèn de l'Ajuntament d'Esporles.

Art.3

Ubicació.

El Casal de Joves està ubicat al Carreró de Sa Vileta, núm. 2, d'Esporles.

Art.4

Descripció i ubicació d'espais.

El Casal de Joves disposa de 4 sales en les dependències de les quals s'hi ubiquen els següents equipaments:

- Sala de jocs, ping pong i futbolí.

- Sala de jocs i entreteniment, amb sofàs, consola (wii) i projector.

- Sala polivalent, per a la realització de tallers, xerrades, entre d'altres.

- Oficina.

- Banys.

- Pati.

Art.5

Descripció dels serveis existents.

El casal de joves inclou el servei de dinamització jove, informació juvenil i comparteix una sala amb el Club d'Esplai La Cadernera d'Esporles, acollit al Casal de manera indefinida.

 

Art. 6

Funcions del Casal de Joves.

El Casal de Joves, és i ha de ser un espai de referència, trobada i oci per els i les joves. Un espai de relació entre el jovent i que procuri donar resposta a les seves inquietuds i interessos.

Les funcions del Casal són:

  1. Fomentar la participació.

  2. Donar suport a les iniciatives juvenils.

  3. Dinamitzar el treball de les entitats i col·lectius de joves.

Els objectius del Casal de Joves són: promoure la ciutadania plena del jovent a partir de la seva participació en projectes col·lectius que fomentin la implicació social i comunitària, i de l'accés a una sèrie de recursos que n'afavoreixin l'autonomia i el desenvolupament personal.

A través del Servei de Dinamització Juvenil, els objectius són:

  1. Impulsar la participació juvenil.

  2. Potenciar les activitats i programes d'àmbit juvenil.

  3. Promoure el desenvolupament dels joves i millorar la seva qualitat de vida.

  4. Desenvolupar les iniciatives que puguin sorgir de les inquietuds i de les necessitats del jovent.

  5. Dinamitzar les polítiques i iniciatives juvenils.

  6. Millorar i facilitar els canals de comunicació entre les persones joves i l'administració.

  7. Difondre els serveis públics entre els joves.

  8. Fomentar hàbits saludables i sostenibles.

  9. Promoure l'oci nocturn alternatiu.

  10. Fomentar el voluntariat, la participació en el teixit associatiu, la solidaritat i la tolerància.

  11. Dur a terme una dinamització encaminada envers a la integració social efectiva.

  12. Fomentar la igualtat i la inclusió.

  13. Fomentar un millor ús de les noves tecnologies.

  14. Promoure el respecte cap al medi ambient.

Art.7

Persones usuàries.

Aquestes instal·lacions estan destinades bàsicament a activitats per a joves d'edats compreses entre els 12 i els 30 anys, i activitats que tenguin una estreta relació amb el món juvenil. Poden establir-se mínims i màxims d'edat per a aquells programes o actuacions en què, per la seva naturalesa o objectiu, s'estimi necessari.

Qualsevol persona, associació, col·lectiu o institució d'Esporles podrà fer ús de les instal·lacions del Casal Municipal de Joves sempre que compleixi aquesta normativa i la Regidoria de Joventut hi doni el vistiplau.

La prioritat en l'accés i la utilització dels espais comuns i d'ús públic del Casal Municipal de Joves es determinarà per ordre d'entrada a les instal·lacions i fins a arribar a la capacitat màxima permesa.

Pel que fa a l'ús de l'espai fora del seu horari d'obertura, es requereix fer-ne la reserva mitjançant una sol·licitud, sempre que es compleixin les condicions estipulades en el Reglament. La seva utilització quedarà limitada a activitats juvenils i/o d'interès social, i en cap cas podrà tenir finalitats comercials o lucratives.

Art.8

Drets de les persones usuàries.

Les persones usuàries autoritzades a fer ús de la instal·lació gaudiran en tot cas dels drets següents:

- Disposar de l'espai autoritzat en les condicions adequades per a desenvolupar-hi l'activitat que s'hi ha de portar a terme.

- Disposar dels mitjans tècnics, materials i humans que s'hagin autoritzat, d'acord amb la sol·licitud prèvia.

 

Art.9

Normes generals de convivència.

Les normes generals de convivència al Casal Municipal de Joves són les següents:

1. Respectar la dignitat individual dels companys i companyes.

2. Respectar i seguir les indicacions de les persones responsables del Casal Municipal de Joves i de totes aquelles que hi treballin (dinamitzadores, monitors, talleristes, personal de neteja, voluntaris i col·laboradores, etc.,)

3. Mantenir nets i ordenats els espais i la vorera del Casal. Tenir cura de no malmetre el material, el mobiliari ni les instal·lacions. Quan un/a jove malmeti el mobiliari, l'equipament o les instal·lacions del Casal o els espais del voltant s'haurà de fer càrrec del restabliment econòmic o material dels desperfectes ocasionats, així com de la neteja, si fos necessari, i podrà ser motiu d'exclusió de les instal·lacions, d'acord amb el règim disciplinari establert al propi Reglament.

4. Respectar els torn a l'hora d'utilitzar els jocs i els ordenadors. Quan hi hagi usuaris fent cua, és necessària la inscripció prèvia en un registre que portaran les persones responsables.

5. Respectar els horaris establerts tant del Casal com de les activitats que es proposin.

6. En acabar les activitats, cal deixar l'equipament en les mateixes condicions amb què s'ha trobat.

7. No es permet consumir tabac, alcohol ni altres drogues dins el Casal ni a la vorera d'aquest.

8. Quan el Casal organitzi activitats que hagin de fer-se fora de l'equipament del Casal Municipal de Joves, aquestes activitats es regiran per la normativa del lloc on es desenvolupi l'acte i també per les normes d'aquest reglament que li siguin d'aplicació.

9. Queda reservat el dret d'admissió.

Pel que fa a la utilització de dispositius mòbils o altres equipaments relacionats:

1. No està permès visionar continguts violents, xenòfobs o pornogràfics.

En cas de no complir amb alguna d'aquestes normes, les persones responsables podran prendre les sancions o accions que creguin més convenients i n'informaran les famílies corresponents, el/la policia tutor/a, Serveis Socials o els centres educatius.

Art. 11

Distribució de les funcions del personal.

Funcions de la regidoria competent en la matèria:

* Les pròpies de la Regidoria de Joventut: donar suport a les entitats, recercar fonts de finançament, promoure les relacions supramunicipals, facilitar la coordinació entre regidories.

* Coordinar, supervisar i avaluar el funcionament general del Casal Municipal de Joves i les activitats organitzades des del seus àmbits.

Funcions del dinamitzador/a juvenil i el/la responsable del Casal de Joves:

* Dissenyar i executar un programa anual d'activitats.

* Conèixer la realitat juvenil amb què treballa.

* Promoure la difusió de les activitats que es desenvolupen al Casal.

* Implicar els diferents col·lectius i/o entitats del municipi en la dinàmica general del Casal de Joves.

* Fer inventari del material necessari per a la realització de les activitats i controlar que no en falti.

* Garantir l'optimització dels recursos i serveis del Casal.

* Mantenir relacions de col·laboració i coordinació amb altres serveis de l'Ajuntament.

* Mantenir el contacte amb la regidoria competent de l'Ajuntament.

* Qualsevol altra d'acord amb les necessitats del servei.

Funcions relacionades amb el funcionament del Casal per part del personal (dinamitzador/a juvenil, personal de neteja, informador/a juvenil, monitor/a de temps lliure, etc.):

1. Tasques de vigilància del Casal:

- Controlar l'entrada i sortida dels joves i atendre a les trucades telefòniques.

- Obrir el Casal en el moment de l'obertura i tancar-lo a l'hora convinguda, un cop no hi quedi ningú.

- Abans de tancar el Casal s'ha d'assegurar que totes les dependències queden correctament tancades, així com les portes interior, finestres, etc.

2. Atenció a l'ordre interior del Casal:

- Vigilància de l'ordre interior procurant que no hi hagi aldarulls ni desperfectes.

3. Manteniment del Casal:

- S'informarà de les deficiències que s'observin a la regidoria.

- Contactarà amb els serveis tècnics adients quan calgui fer reparacions o tasques de manteniment concretes, notificant-ho prèviament.

4. Altres tasques:

- Totes les tasques, les realitzarà d'acord amb les directius que estableixi la regidoria competent en la matèria, la qual podrà encomanar al personal les gestions de relació que es considerin oportunes.

Art. 12.

Horari de funcionament del Casal.

El Casal de joves romandrà obert, amb caràcter general, els dimecres de 9 a 14h i de dimecres a dissabte de 16 a 20h.

L'horari previst anteriorment podrà modificar-se per decisió de la regidoria i per necessitats sobrevingudes en la prestació del servei. Així mateix, el Casal podrà tancar de manera excepcional algun dia per necessitats d'interès públic o per decisió de la regidoria.

Qualsevol canvi d'horari o tancament de les instal·lacions es farà públic amb antelació suficient i s'anunciarà a les cartelleres del Casal.

Art. 13

Causes de tancament temporal del Casal.

El Casal tancarà totalment o parcialment les instal·lacions quan es doni alguna de les circumstàncies següents:

1. Per motius d'organització interna.

2. Davant d'una situació de perill o en previsió d'aquest.

3. Per fer obres /o millores.

4. Per vacances o dies festius.

Art. 14

Òrgans de participació.

Existeix, per tal de garantir la participació en la gestió del Casal, una assemblea o consell de joves obert a tot el jovent del municipi que ho vulgui en edats compreses preferentment entre els 14 i els 30 anys. Aquest consell de joves té les funcions de participar, proposar i col·laborar en l'organització de la programació de les activitats del Casal i les relatives a la programació de joventut del municipi. També és un òrgan de participació per opinar i fer propostes sobre tot allò que afecta el jovent d'Esporles.

Art. 15

Col·laboració amb altres entitats del municipi

D'acord amb l'article 5, el Casal acull de manera indefinida el Club d'Esplai de la Cadernera i, per tant, les activitats que es duguin a terme en el seu àmbit queden igualment subjectes al present Reglament. En cap cas, aquestes activitats poden dificultar el desenvolupament de les pròpies del Casal.

Així mateix, i d'acord amb els objectius i funcions del Casal, es podran establir instruments de col·laboració amb altres ens del teixit associatiu d'Esporles, facilitant espais i recursos a aquelles entitats que duguin a terme activitats d'interès públic sense ànim de lucre, més enllà de les cessions temporals d'espais per a activitats concretes.

Depenent del tipus d'acte o activitat que s'hi desenvolupi, l'entitat o el grup que demani un espai a l'equipament haurà de disposar de l'assegurança corresponent.

L'Ajuntament es reserva del dret de demanar informació complementària per tal d'aprofundir en el coneixement de l'activitat de l'entitat o grup sol·licitant.

Règim sancionador.

Art. 16

Principis generals.

Les sancions no tenen caràcter punitiu, sinó que s'establiran amb un objectiu integrador i positiu.

L'aplicació de sancions haurà de ser proporcional a la conducta de la persona jove infractora i contribuirà, en la mesura que això sigui possible, al manteniment i la millora del procés educatiu.

Quan s'apliqui una sanció s'hauran de tenir en compte les circumstàncies atenuants o agreujants dels joves.

No es descarta la possibilitat de demanar informació i/o assessorament a altres professionals.

Art.17

Infraccions.

Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

Són infraccions o faltes lleus les següents:

1. L'alteració del funcionament normal de les activitats del Casal de Joves.

2. Els actes d'incorrecció o desconsideració cap als dinamitzadors/es i/o els companys i companyes.

3. Deteriorament lleu de les dependències del Casal, del material d'aquest o dels objectes o les pertinences d'altres joves.

4. L'incompliment de pactes reparadors.

El personal del Casal de Joves podrà fer fins a 3 avisos verbals al/s jove/s abans de considerar que s'ha comès una falta lleu.

Són infraccions o faltes greus les següents:

1. La reiteració de 3 faltes lleus.

2. Actes greus d'indisciplina, injúries o ofenses contra el personal del Casal i/o les persones usuàries.

3. La suplantació de la personalitat en activitats el Casal i la falsificació o sostracció de documents i/o material del Casal.

4. El deteriorament, causat intencionadament, de les dependències del Casal, del material d'aquest o dels objectes i les pertinences del personal del Casal.

5. Els actes injustificats que alterin greument el desenvolupament normal de les activitats del Casal.

6. La incitació sistemàtica a actuacions perjudicials per a la salut i la integritat personal de les companyes i els companys.

7. Consumir o promoure el consum de drogues, de tabac o begudes alcohòliques dins el Casal.

8. Qualsevol altra de les normes contingudes en el present reglament no prevista com a falta lleu.

Són infraccions o faltes molt greus les següents:

1. Els danys amb dol que s'originin a les instal·lacions del Casal.

2. Reincidir en l'incompliment de les obligacions com a persona usuària i no respectar reiteradament i amb abús notori les advertències o amonestacions que efectuïn els responsables de l'espai.

3. Consumir drogues i alcohol o promoure'n el consum al Casal.

5. L'agressió física i/o psíquica o verbal contra qualsevol persona.

6. La incitació sistemàtica a actuacions perjudicials per a la salut i la integritat personal de les companyes i companys o de qualsevol altra persona.

7. La reiteració de 3 faltes greus.

En el supòsit que alguna infracció pugui ser constitutiva de delicte, se'n donarà compte a l'autoritat competent.

Si el personal de Casal de Joves detectés casos d'assetjament a joves, ja sigui al Casal mateix o al es xarxes socials, se'n donarà compte a les famílies i a tots els agents involucrats en la lluita contra l'assetjament (bullyins, ciberbullying, etc.)

Art.18

Sancions.

Els responsables del Casal de Joves podrà fer fins a 3 avisos verbals al/s jove/s abans de considerar que s'ha comés una falta lleu.

Per la comissió d'una falta tipificada com a lleu, els responsables s'entrevistaran amb l'autor/s de l'esmentada falta i s'arribarà a la confecció dels “pactes reparadors” amb compromís verbal i/o escrit del jove a reparar els danys que se l'imputin (ja siguin materials, morals, etc.)

Si es reitera la comissió del faltes lleus i/o l'incompliment els pactes reparadors, els tècnic de joventut seguirà el procediment següent:

  1. En el cas de ser menor d'edat:

    1. Es procedirà a la notificació escrita a la família i/o tutors legals de l'autor/s a més d'entrevistar-se amb el jove/s i redissenyar amb ells/es la reparació dels danys.

    2. La reiteració de 3 avisos i/o l'incompliment dels pactes reparadors confeccionats per l'educador/a, el tècnic de joventut i els familiars oi/o tutors legals amb el jove, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al Casal per un període d'entre 15 dies i 3 mesos amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel responsable de joventut, les famílies i/o tutors legals i el jove/s autor/s dels fets imputats.

    3. Per la comissió d'una falta tipificada com a greu, donarà lloc a la imposició d'una sanció de suspensió del dret a assistència al Casal per un període d'entre 3 i 6 mesos amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel responsable de joventut, la família i/o els tutors legals i el jove/s autor/s dels fets imputats.

    4. La reiteració de faltes greus, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al Casal per un període d'entre 6 mesos a 1 any amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel responsable de joventut, la família i/o els tutors legals i el jove/s autor/s dels fets imputats.

    5. Per la comissió d'una falta tipificada com a molt greu, donarà lloc a la imposició d'una sanció de suspensió del dret a assistència al Casal per un període d'entre 6 mesos i 1 any amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel responsable de joventut, la família i/o els tutors legals i el jove/s autor/s dels fets imputats.

    6. La reiteració de faltes molt greus, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al Casal per un període d'1 any o més amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel responsable de joventut, la família i/o els tutors legals i el jove/s autor/s dels fets imputats.

    7. En el cas que no s'arribi a cap acord pel que fa als pactes reparadors, es podrà aplicar el dret d'admissió, pel termini que aplicant criteris de proporcionalitat es decidís per al regidoria de joventut.

  1. En el cas de majors d'edat:

    1. Es procedirà a entrevistar-se amb el jove/es i dissenyar amb ell/s la reparació dels danys.

    2. L'incompliment dels pactes reparadors i/o la comissió d'una falta tipificada com a greu, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al Casal de Joves per un període d'entre 6 mesos i 1 any amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel responsable de joventut i el jove/es autor/s dels fets imputats.

    3. Per la comissió d'una falta tipificada com a molt greu, donarà lloc a la imposició d'una sanció de suspensió del dret a assistència al Casal per un període d'entre 6 mesos i 1 any amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel responsable de joventut i el jove/es autor/s dels fets imputats.

    4. La reiteració de faltes molt greus, donarà lloc a la imposició d'una sanció de la suspensió del dret a assistència al Casal per un període d'1 any o més amb el compromís escrit de reparació de danys signat pel responsable de joventut i el jove/es autor/s dels fets imputats.

    5. En el cas que no s'arribi a cap acord pel que fa als pactes reparadors, es podrà aplicar el dret d'admissió, pel termini que aplicant criteris de proporcionalitat es decidís per al regidoria de joventut.

Es treballarà en equip per tal d'ajudar a reconduir la situació dels i de les joves que hagin comès faltes.

 

Art.19

Procediment sancionador.

  1. La imposició de la sanció s'efectuarà amb audiència prèvia del o de la jove i/o dels seus representants legals, els quals en el termini de 10 dies hàbils podran presentar les al·legacions que considerin oportunes.

  2. A la vista d'aquestes actuacions la persona instructora de l'expedient efectuarà la proposta de resolució corresponent, que haurà de contenir la descripció dels fets, la identificació de les persones responsables, les infraccions que aquests fets puguin constituir, amb indicació de la normativa infringida i les sancions aplicables.

  3. La resolució de l'expedient i la imposició de les sancions correspon a la Batlia o a la persona en qui delegui. La sanció es notificarà a la persona interessada i a les persones tutores o responsables legals del o de la jove en cas de ser menor d'edat.

  4. Contra la sanció imposada es podrà interposar un recurs de reposició davant la Batlia en el termini d'un mes comptador a partir de la notificació de la sanció.

Art.20

Pactes reparadors.

Els pactes reparadors són els acords presos conjuntament entre el o la jove que ha comès una falta i la persona responsable del Casal per reparar els danys causats al casal o a altres persones.

Han de comportar, entre altres accions, la demanda de disculpes, la restitució material dels danys ocasionats, la realització d'una activitat en benefici del Casal, etc., amb el compromís explícit de no reincidir.

Art.21

Seguretat i emergència.

En cas d'accident greu d'una persona usuària caldrà:

1. Telefonar al 112 per a un servei d'ambulància.

2. Telefonar a la família o tutor legal de l'usuari/a.

3. Telefonar a la Policia Local, si s'escau.

4. Avisar a la regidoria de Joventut.

Art. 22

Interpretació

En cas de dubte en la interpretació del present Reglament, l'Ajuntament d'Esporles es reserva el dret de fer prevaler la seva interpretació.

Art. 23

Dret supletori En tot el que no estigui previst en aquest Reglament, serà d'aplicació supletòria la normativa estatal, autonòmica i local aplicable al servei corresponent.

Disposició Final

Entrada en vigor

Aquest Reglament entrarà en vigor a partir del dia següent al de la publicació del seu text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.”

I havent transcorregut el termini d'exposició al públic de trenta (30) dies de duració a comptar des de l'esmentat anunci sense que s'hagi presenta cap reclamació o suggerència, s'enten de conformitat amb el que disposa l'art. 17 del RDL 2/2004 de 5 de març pel que s'aprova el text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, definitivament aprovades.

La qual cosa es fa pública per a general coneixement i als efectes pertinents d'acord amb l'art. 17 de l'esmentat text legal

Esporles, 9 de juliol de 2019

La batlessa

Maria Ramon Salas