Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MODEL ECONÒMIC, TURISME I TREBALL

Núm. 7643
Instrucció 1/2019, de 16 de juliol de 2019, del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, relativa a la interpretació de determinades qüestions de la convocatòria d'ajudes excepcionals, per a la reparació dels danys ocasionats i les pèrdues produïdes en empreses, professionals i treballadors per compta pròpia i aliena per les pluges intenses i inundacions del 9 d’octubre de 2018 en la comarca de Llevant de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Davant la situació gravíssima i excepcional, que fins i tot va costar vides humanes, que va provocar la gran quantitat de pluja caiguda el dia 9 d'octubre de 2018, en poques hores, en la comarca de Llevant de l'illa de Mallorca, el Govern de les Illes Balears va ha aprovar el Decret llei 2/2018, de 18 d'octubre, pel qual es varen establir ajudes i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per les esmentades pluges i les conseqüents inundacions a la comarca de Llevant de Mallorca, per tal de contribuir a recuperar la normalitat de les zones afectades dels municipis d'Artà, Capdepera, Manacor, Sant Llorenç des Cardassar i Son Servera.

Dins de les actuacions previstes en el Decret llei esmentat, en concret a l'article 10, es recullen les ajudes per pal·liar danys i pèrdues en empreses, autònoms, professionals i treballadors per compte propi i aliè, i s'estableix que mitjançant ordre conjunta de la vicepresidenta i consellera d'Innovació, Recerca i Turisme i del conseller de Treball, Comerç i Indústria, s'han d'aprovar les bases reguladores i la convocatòria, atribuint-se  la resolució de concessió d'aquestes ajudes al conseller de Treball, Comerç i Indústria.

D'acord amb l'anterior, es va aprovar l'Ordre conjunta de la vicepresidenta i consellera d'Innovació, Recerca i Turisme i del conseller de Treball, Comerç i Indústria, per la qual s'aprova la convocatòria i bases reguladores de les ajudes excepcionals per a la reparació dels danys ocasionats i les pèrdues produïdes en empreses, professionals i treballadors per compte propi i aliè per les pluges intenses i inundacions del 9 d'octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, de 19 d'octubre de 2018, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm.131, de 20 d'octubre, modificada posteriorment per l'Ordre d'11 de desembre de 2018, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm.158, de 18 de desembre.

Des de la Direcció General de Comerç i Empresa, es tramiten les ajudes a empreses, professionals i treballadors per compta propi i aliè, presentant-se certes dificultats a l'hora d'interpretar diversos preceptes de l'Ordre esmentada al paràgraf anterior.  

Així, en concret, es poden esmentar quatre qüestions. En primer lloc, l'article 3, quan defineix les actuacions subvencionables, indica que es consideraran actuacions subvencionables, entre d'altres, els vehicles afectes en la seva totalitat a les activitats ordinàries de l'empresa i professionals, sense establir-se un límit quantitatiu d'aquestes ajudes, més enllà de les pròpies i de caràcter general de l'article 5.     

En segon lloc, l'article 1.2 de l'Ordre referida estableix: “La concessió d'aquestes ajudes tindrà caràcter subsidiari respecte de qualsevol altre sistema de cobertura de danys, públic o privat,nacional o internacional, del que puguin ser beneficiaris els afectats, fins el límit del valor de la reposició del dany o pèrdua produïda “ i l'article 5.4, estableix: “En cap cas la quantia de les ajudes juntament amb les concedides per la resta de les Administracions Públiques o organismes públics nacionals o internacionals, i les indemnitzacions que puguin percebre els damnificats dels segurs contractats, podrà superar l'import total de l'objecte de l'activitat subvencionada”.

En la tramitació dels procediments de justificació d'ajudes per vehicles  afectes en la seva totalitat a les activitats ordinàries de l'empresa i professionals, s'han donat casos en que d'ofici no es pot comprovar si l'interessat ha rebut o sol·licitat ajuda al consorci de compensació d'assegurances, per la qual cosa no es pot comprovar que es compleixi amb l'establert als articles esmentats al paràgraf anterior.       

En tercer lloc, l'article 11.5 de l'Ordre, estableix que: “Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolución de la concessió.

No es considerarà alteració de les condicions a què es refereix el paràgraf anterior la substitució de l'objecte de la subvenció per un altra similar, sempre i quan formi part de les activitats subvencionables d'aquesta Ordre, amb independència de la quantia sempre que no superi els límits establerts en l'article 5.”

I l'apartat 7 del mateix article que: “ D'acord amb la simplificació del procediment i atès el caràcter d'ajudes de forma directa previst en l'article 7, la resolució podrà aplicar, de forma raonada, els criteris d'interpretació, en relació amb el context concret dels fets, i d'equitat, a fi d'evitar excloure supòsits que, si s'aplicàs literalment el que es preveu en les normes, estarien en contra de l'esperit i la finalitat del Decret llei 2/2018.

Atès que amb la sol·licitud d'ajuda s'havia de presentar una memòria del projecte que inclou una valoració de la reposició amb un pressupost estimat dels danys ocasionats,  en la tramitació dels procediments de justificació de les ajudes s'han trobat en casos en que hi ha canvis entre el pressupost presentat amb la sol·licitud inicial  i el presentat en la fase de justificació, donades les especials circumstàncies d'aquesta convocatòria.  

Finalment, en quart lloc, s'ha considerat adient clarificar la justificació del pagament de les actuacions subvencionades, en el cas de pagaments en efectiu, atès que en l'Ordre referida no queda especificat.

En general, s'ha d'indicar que l'objecte i finalitat del Decret llei 2/2018, de 18 d'octubre, com es diu al seu article 1.1 és establir ajudes i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i danys ocasionats per l'episodi de pluges intenses i inundacions, així com també per facilitar la restitució i reposició de béns, les infraestructures, els equipaments, les instal·lacions i serveis, a la situació anterior i així mateix que l'article 6.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refòs de la Llei de subvencions, estableix que les subvencions s'han de gestionar d'acord amb els principis, entre d'altres,  d'igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.    

Per tot això, i per garantir que no es vulneri l'esperit i la finalitat del Decret llei 2/2018, que no es produeixin diferències de tracte discriminatòries entre els administrats i en virtut dels principis esmentats anteriorment, i d'acord amb l'article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent,

INSTRUCCIÓ

1. Atès que la finalitat de les ajudes que ens ocupa és facilitar la restitució i reposició de béns, les infraestructures, els equipaments, les instal·lacions i serveis, a la situació anterior, i per tal d'evitar greuges comparatius respecte a altres beneficiaris, les ajudes per vehicles afectes en la seva totalitat a les activitats ordinàries de l'empresa i professionals podran ser com a màxim:

a) En cas de turismes, fins a cinc vegades el valor del vehicle que figura a l'annex I de l'Ordre HAC/1375/2018, de 17 de desembre, per la qual s'aproven els preus mitjans de venda aplicables en la gestió de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, Imposts sobre Successions i Donacions i Impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport, publicada al BOE núm. 309, de 24 de desembre de 2018, fins un màxim de 25.000 euros.

b) En cas de camions o furgonetes, fins el valor d'un de similars característiques al sinistrat. 

2. Atès l'establert a l'article 11.6 de Ordre esmentada amb anterioritat i per tal de poder constatar que es compleix amb l'establert a l'article 5.4 de la mateixa, els beneficiaris hauran d'aportar en la fase de justificació, la sol·licitud d'ajuda presentada al Consorci de Compensació d'Assegurances i, en el seu cas, el document en el que es formalitzi  la quantia de la indemnització atorgada o la denegació de l'ajuda.

3. Atesa la celeritat i urgència de les mesures adoptades, la simplificació del procediment que requereix l'aportació amb la sol·licitud d'una estimació dels danys, i per tal de mantenir l'esperit i finalitat del Decret llei 2/2018, en la fase de justificació es podran admetre variacions entre el pressupost inicial presentat amb la sol·licitud i el presentat en aquesta fase, la qual cosa donarà lloc a la modificació de la resolució de la concessió de l'ajuda d'acord amb l'establert a l'apartat 5 de l'article 11 de la referida Ordre.    

4. En cas de pagaments realitzats en efectiu, per justificar el pagament de les factures objecte de subvenció s'ha d'aportar la factura emesa pel proveïdor, amb la data de pagament i la firma del representat de l'empresa proveïdora (amb la mateixa numeració que la corresponent factura).

 

Palma, 17 de juliol de 2019

El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball

Iago Negueruela Vázquez