Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 7378
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de valorització i transferència de residus no perillosos al polígon de les Veles TM de Bunyola promogut per ADALMO SL (211a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 17 de maig de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de valorització i transferència de residus no perillosos al polígon de les Veles TM de Bunyola promogut per ADALMO SL, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «... 2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II...». Entre els projectes inclosos en el grup 9 de l'annex II de la Llei 21/2013 hi ha el següent: «...e) Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t ...».

D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 3 ( Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.)

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

Descripció i ubicació del projecte

El projecte té com a objecte la construcció d'una nau industrial aïllada i l'adequació de les parcel·les per a la implantació d'una empresa destinada a l'activitat de residus no perillosos.

L'activitat s'ubicarà en una nau industrial aïllada dins d'una parcel·la amb una superfície en planta baixa de 1.597,47 m², 60,41 m2 de planta altell i una cabina elevada de 46,86 m2 dins una parcel·la amb superfície total de 3.965,18 m2, situada al Polígon Industrial Ses Veles, parcel·les 49 i 50 del Terme Municipal de Bunyola (Àrea Integral de Gestió de Residus Ses Veles).

La nau disposarà de tres façanes amb tancament i una façana sense tancament, la resta de parcel·la lliure serà destinada a la circulació de vehicles industrials, la càrrega i descàrrega de material, el pesatge dels mateixos, i l'emmagatzematge exterior de producte acabat.

Disposarà de les instal·lacions contra incendis establertes pel Reglament de Seguretat Contra Incendis en Establiments Industrials, requerides per una edificació aïllada en configuració TIPUS E i amb un nivell de risc intrínsec d'incendi NRI – ALT-6.

En el pati lateral es disposarà d'una bàscula soterrada per al pesatge de camions.

L'accés a l'interior de la parcel·la es realitza des del carrer mitjançant dos accessos: dues portes corredisses de 12,00 m i 12,00 m d'amplada cadascuna, situades a la façana principal. L'accés a l'interior de la nau es realitzarà per la façana principal que no disposarà de tancaments. Alhora es disposarà d'una porta batent d'amplada de pas lliure de 0,90 m, situada en a façana principal per a vianants.

La nau comptarà amb un paviment interior de formigó amb llosa armada de 20 cm de gruix i armat per a suportar càrregues elevades, prèvia compactació del terreny amb mitjans mecànics, estesa i compactació de zahorres i col·locació de làmina impermeabilitzant tipus barrera de vapor.

Tots els paviments exteriors hauran de ser impermeables per tal d'evitar que possibles fuites d'oli o carburant de camions i mitjans d'elevació puguin filtrar-se al subsol. Per aquesta raó es preveu la realització de tot el paviment exterior mitjançant llosa de formigó armat. Disposarà d'embornals degudament repartits realitzats amb canals lineals i arquetes circulars de formigó. S'instal·larà un separador de hidrocarburs per a les aigües pluvials recollides en els patis degudament dimensionat.

El sistema de clavegueram del polígon és d'aigües separatives, es realitzarà una connexió independent a la xarxa de clavegueram del polígon per a aigües fecals i una per a pluvials. L'aigua pluvial recollida en coberta es conduirà a un aljub de recollida d'aigües pluvials, s'utilitzarà per a la instal·lació contra incendis i la resta per a alimentació dels vàters i reg. Les pluvials recollides en els patis passaran al separador de greixos i les aigües fecals dels vestidors i lavabos connectaran a la xarxa de clavegueram.

La nau incorporarà una instal·lació d'energia solar tèrmica per donar servei als vestuaris amb dutxa.

Els residus no perillosos seran principalment paper, cartró i plàstics. Alhora també es gestionarà altres residus en menors quantitats com ara ferralla (metalls fèrrics i no fèrrics), fusta, vidre, tèxtil, pneumàtics fors d'ús i altres residus no perillosos en petites quantitats.

En l'activitat s'hi realitza principalment les accions següents:

-Per als residus de paper, cartró, plàstics i tèxtil s'hi realitza la classificació manual i posterior compactació dels residus formant bales per a posteriorment ser comercialitzats.

-Es disposarà d'un triturador de paper per a la gestió de documentació confidencial, prèvia a la compactació i formació de bales.

-Per a metalls no fèrrics o metalls lleugers es podrà realitzar el premsat d'aquests formant-ne bales.

-Puntualment i utilitzant un triturador mòbil, es podran triturar metalls fèrrics.

-Per a la resta de residus no perillosos únicament seran classificats i emmagatzemats en contenidors per a posteriorment ser transportats a altres gestors de residus.

En l'activitat també es durà a terme l'activitat de transferència de residus que ja arribin classificats, realitzant només el seu emmagatzematge per al posterior transport a altres gestors de residus a empreses de recuperació.

L'emmagatzematge del residu abans de ser tractat es realitzarà en gàbies i contenidors pendents de classificació o directament sobre el terra en les zones de classificació en l'interior de la nau.

L'emmagatzematge de les bales de paper i plàstic a punt de ser comercialitzades es realitza en part a l'interior de la nau, i la major part al pati exterior. Els de residus en forma de bales per portar a abocador es realitzarà amb bales apilades en el pati exterior.

La capacitat de tractament supera les 5000 tones/any i la d'emmagatzematge és superior a 100 tones.

Avaluació dels efectes previsibles

Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.

Les obres generaran els següents impactes: pèrdua de sòl, generació de residus, emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, paisatge i població.

Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.

Consultes a les administracions públiques afectes i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Servei d'Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de recursos Hídrics, Servei de Residus i Sòls Contaminats, Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, Direcció Insular d'Urbanisme, Direcció Insular Residus. A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

i.Dia 19 de desembre de 2018 té entrada amb núm. de registre 1520 del SAA ofici per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats informant que l'interessat haurà de formalitzar les sol·licituds d'autorització d'instal·lació i d'operador davant el servei aportant la documentació indicada a l'annex VI de la llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

ii.Dia 28 de desembre de 2018 tenen entrada amb núm. de registre 1546 del SAA ofici i informe per part de la Direcció insular d'Urbanisme recordant que el projecte haurà de complir la normativa sectorial d'aplicació, així com allò que estableixi el Pla Especial de Ses Veles.

iii.Dia 26 de febrer de 2019 tenen entrada amb núm. de registre 230 del SAA ofici i informe per part del Servei d'Aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics informant que pel que fa al domini públic hidràulic de les aigües superficial, a les seves zones de protecció, i a zones inundables o potencialment inundables el projecte no presenta afeccions. I que podria ser recomanable la valoració de l'expedient per part del Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de recursos Hídrics.

Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:

1.Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la construcció d'una nau industrial aïllada i l'adequació de les parcel·les per a la implantació d'una empresa destinada a l'activitat de residus no perillosos.

2.Ubicació del projecte: La nau que es pretén construir s‘ubica al Polígon Industrial Ses Veles, parcel·les 49 i 50 del Terme Municipal de Bunyola (Àrea Integral de Gestió de Residus Ses Veles). Atès que la zona està enclavada en un polígon industrial es tracta d'un paisatge fortament antropitzat constituït majoritàriament per naus industrials.

No hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és Espai Natural Protegit. Es tracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada i fora de les zones vulnerables a la contaminació per nitrats. No es troba afectat per domini públic hidràulic ni per les seves zones de protecció (servitud i policia), ni en zona inundable o potencialment inundable. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.

3.Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, destrucció de sòl, efectes sobre flora, fauna, paisatge i població.

Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, gasos, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.

A l'àrea on s'ubica la parcel·la no hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc està integrat dins cap espai de rellevància ambiental. Estracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada i fora de les zones vulnerables a la contaminació per nitrats. No es troba afectat per domini públic hidràulic ni per les seves zones de protecció (servitud i policia), ni en zona inundable o potencialment inundable.

Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.

Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar,si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores no s'espera que hi hagi impactes significatius.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de valorització i transferència de residus no perillosos a Bunyola, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:

Cada sis mesos es netejarà el separador d'hidrocarburs i els llots es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers cinc anys.

Es recorda que:

S'haurà de formalitzar les sol·licituds d'autorització d'instal·lació i d'operador davant el Servei de Residus i Sòls Contaminats aportant la documentació indicada a l'annex VI de la llei 22/2011,de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

Palma, 17 de juny de 2019

El president en funcions de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias