Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CIUTADELLA
Núm. 7296
Preu Públic 0.15 regulador de la prestació del Servei d'Estiu Jove
La Junta de Govern en sessió ordinària celebrada el dia 15.05.19 va aprovar inicialment el preu públic 0.15 regulador de la prestaciódel Servei d'Estiu Jove de Ciutadella de Menorca.
En el BOIB núm. 68 de dia 21.05.19 es publicà l'anunci de l'esmentada aprovació.
Atès que durant el període establert a l'efecte no s'han presentat al·legacions.
Atesa la legislació vigent, es publica íntegrament el preu públic esmentat.
PREU PÚBLIC ESTIU JOVE
NORMATIVA ESPECÍFICA
ARTICLE 1r
OBJECTE I FONAMENT
En ús de les facultats contingudes en els articles 133.2 i 142 de la Constitució Espanyola, per l'article 106 de la Llei 71/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 41 a 47 i 127 del RDL 2/2004 pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest ajuntament acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu al servei d'Estiu Jove prestat pel Punt Jove durant la temporada d'estiu.
ARTICLE 2n
FET IMPOSABLE
Constitueix el fet imposable d'aquest preu públic la prestació del servei d'Estiu Jove per part del Punt Jove durant la temporada d'estiu.
ARTICLE 3r
OBLIGATS AL PAGAMENT
Estan obligats al pagament de les quanties contingudes en aquesta normativa els pares, les mares o qui ostenti la tutoria dels joves (en endavant persones usuàries) que es beneficiïn dels servei ofert pel Punt Jove durant la temporada d'estiu.
ARTICLE 4rt
QUANTIA
La quantia a exigir per la prestació dels serveis es determinarà en funció de les tarifes següents, segons els serveis que s'utilitzin:
1. Quota mensual..............................……………...........121.- €
2. Quota setmanal .............................................................31.- €
ARTICLE 5è
BONIFICACIONS
1. Les bonificacions dels preus públics per a aquest programa s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 44.2 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, que permet la reducció de les quanties dels preus públics quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.
2. L'òrgan competent per a concedir les ajudes és la Junta de Govern, que és qui determina la concessió de les bonificacions de les quanties dels diferents preus públics quan es donen els requisits establerts en els presents preus públics.
4. Requisits econòmics per a la sol·licitud de les bonificacions:
a) Es podrà sol·licitar bonificació mitjançant la corresponent sol·licitud per escrit, per a aquells persones usuàries que es matriculin al servei Estiu Jove.
b) El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per a establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de bonificació es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar. Les persones sol·licitants que tot i complir la resta de requisits econòmics superin els llindars següents tampoc obtindran bonificació:
a) La suma dels valors cadastrals de les finques urbanes que pertanyin als membres computables de la família, exclòs l'habitatge habitual, superi els 60.000 €.
b) La suma dels valors cadastrals de les finques rústiques superi els 15.500 € per cadascun dels membres computables de la unitat familiar.
c) La suma dels rendiments nets reduïts del capital mobiliari més el saldo net positiu de guanys i pèrdues patrimonials pertanyents als membres computables de la unitat familiar superi els 5.000 €. Els increments de renda per herència, rescat de pensions o venda de l'habitatge familiar habitual no es tindran en compte per al càlcul del barem econòmic. Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.
A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars, són membres computables de la unitat familiar:
- La persona usuària del servei, per al qual se sol·licita la bonificació.
- El pare i la mare o les persones tutores legals de la persona usuària (ingressos considerats al 100%) En cas de divorci o separació legal, si la guàrdia i custòdia de la persona usuària és compartida, es tindran en compte igualment les dues rendes. Si la guàrdia i custòdia de la persona usuària s'atribueix a una sola persona tutora, no serà membre computable aquell ex cònjuge que no convisqui amb la persona usuària. Però s'afegirà a la renda del tutor la pensió d'alimentació i/o compensatòria que estableixi la sentència.
- En el cas de família monoparental, s'haurà d'acreditar amb el llibre de família, on únicament hi haurà de constar un sol tutor o tutora (altrament la família no es considerarà monoparental)
- En el cas de viudetat, aquesta només s'haurà de justificar amb el llibre de família (o certificat de defunció).
- Els germans i les germanes solters menors de 25 anys que convisquin en el domicili familiar el 31 de desembre de l'any anterior (ingressos considerats al 50%).
- Els germans i les germanes majors de 25 anys només amb discapacitat física, psíquica o sensorial (els seus ingressos, en el seu cas, es consideren al 50%).
-Es consideren membres de la unitat familiar i per tant, germans de la persona usuària, aquells que convisquin amb ell/a a la data de la matrícula segons el padró i comparteixin amb ell un o els dos tutors o tutores.
- No es tindran en compte altres persones, encara que convisquin al domicili familiar, amb o sense relació de parentiu amb la persona usuària, ni els avis que hi convisquin.
La renda es calcularà de la manera següent:
S'obtindrà per agregació de les rendes de l'exercici corresponent de cada un dels membres computables del nucli familiar abans esmentats que hagi obtingut ingressos de qualsevol naturalesa calculats segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'impost sobre la renda de les persones físiques.
Per determinar la renda dels membres computables que hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat emès per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària relatiu a la declaració de l'IRPF de l'any corresponent es farà de la manera següent:
- Primer: se sumaran la base imposable general i la base imposable de l'estalvi.
- Segon: d'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació.
Per determinar la renda dels membres computables que obtenguin ingressos propis i no hagin presentat declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques (s'ha de presentar certificat d'imputacions de l'IRPF de l'any corresponent emès per l'Agència Tributària:
- Primer: se sumaran les retribucions, els rendiments i els guanys patrimonials.
- Segon: d'aquest resultat es restaran les despeses deduïbles i els pagaments a compte efectuats. Sobre aquest càlcul dels ingressos per unitat familiar es podran aplicar una sèrie de factors de correcció en els casos següents:
- Quan hi hagi un infant en acolliment, es considerarà com a membre de la unitat familiar. En el cas de ser família nombrosa o monoparental, es deduirà de la renda com si fos un fill o una filla.
- Si existeixen casos de discapacitat superior al 33 o 65% es deduiran 1.811,00 o 2.881,00 euros, respectivament, per cada persona afectada.
Llindars de renda:
Els llindars de renda anual que no pot superar la unitat familiar per tenir dret a bonificació són els següents
Membres de la unitat familiar |
Llindar màxim de renda (€/any) |
2 MEMBRES |
14.663,14€ |
3 MEMBRES |
16.919,01€ |
4 MEMBRES |
18.046,94€ |
5 MEMBRES |
19.174,88€ |
6 MEMBRES |
20.302,81€ |
7 MEMBRES |
21.430,75€ |
8 MEMBRES |
22.558,68€ |
Només en els casos en què la mateixa unitat familiar tingui escolaritzats 2 persones usuàries alhora al programa, aquests llindars seran un poc majors atenent al fet que l'esforç econòmic de la família ha de ser major. Aquests llindars seran els següents:
Membres de la unitat familiar |
Llindar màxim dos infants escolaritzats |
2 MEMBRES |
16.663,14€ |
3 MEMBRES |
18.919,01€ |
4 MEMBRES |
20.046,94€ |
5 MEMBRES |
21.174,88€ |
6 MEMBRES |
22.302,81€ |
7 MEMBRES |
23.430,75€ |
8 MEMBRES |
24.558,68€ |
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegiran 2.000 euros per cada nou membre computable de la unitat familiar.
Tindrà el mateix efecte excloent l'existència d'activitats econòmiques de les quals siguin titulars els membres computables de la unitat familiar per les quals hagin tingut el darrer any fiscal un volum de facturació superior a 155.500 euros.
Quantia de les bonificacions:
Es determinen quatre tipus de bonificacions (100%, 75%, 50% i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:
Membres de la unitat familiar |
0% quota |
25% quota |
50% quota |
75% quota |
2 MEMBRES |
7.332,04€ |
9.775,43€ |
12.219,29€ |
14.663,14€ |
3 MEMBRES |
8.460,05€ |
11.279,34€ |
14.099,18€ |
16.919,01€ |
4 MEMBRES |
9.024,05€ |
12.031,30€ |
15.039,12€ |
18.046,94€ |
5 MEMBRES |
9.588,05€ |
12.783,25€ |
15.979,07€ |
19.174,88€ |
6 MEMBRES |
10.152,05€ |
13.535,21€ |
16.919,01€ |
20.302,81€ |
7 MEMBRES |
10.716,06€ |
14.287,16€ |
17.858,96€ |
21.430,75€ |
8 MEMBRES |
11.280,06€ |
15.039,12€ |
18.798,90€ |
22.558,68€ |
ARTICLE 6è
TRAMITACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
a) Sol·licituds i documentació a presentar: Sens perjudici d'allò que disposa l'art. 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les sol·licituds de bonificació s'hauran d'adreçar al Punt Jove en el moment de formalitzar la matrícula. Si la bonificació se sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre; però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta, sempre que l'alumnat estigui matriculat en el mateix centre. A la sol·licitud, caldrà adjuntar-hi l'original i la fotocòpia de la documentació següent:
1. Declaració anual de l'IRPF (amb segell de l'entitat bancària o certificat de presentació per Internet), o certificat d'imputacions de l'Agència Tributària corresponents al darrer exercici fiscal liquidat.
2. Fotocòpia del DNI, NIE o passaport de la persona sol·licitant.
3. Fotocòpia del llibre de família complet.
4. Fotocòpia del resguard de la matrícula.
5. Certificat de convivència.
En tots els casos, si procedeix:
a) Certificat que acrediti la discapacitat dels membres del nucli familiar i el grau de discapacitat.
b) Carnet de família nombrosa o monoparental vigent.
c) Sentència o conveni de separació o divorci.
d) Resolució d'acolliment de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.
e) En cas que la família estigui atesa pels Serveis Socials, persona i centre que els atén (el Punt jove sol·licitarà informe i valoració directament als Serveis Socials).
Les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.
Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta a l'Ajuntament els consentiments següents:
a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el Punt Jove tengui accés.
b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.
Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
El falsejament de les dades contingudes en la sol·licitud o qualsevol dels seus documents (annexos i/o documentació presentada) suposarà l'obligació de reintegrar l'ajuda obtinguda i la pèrdua del dret a obtenir aquesta ajuda a les convocatòries dels dos anys acadèmics posteriors al fet.
ARTICLE 7è
PROCEDIMENT
L'Oficina del Punt Jove revisarà les sol·licituds i la documentació presentada, comprovarà que l'imprès de sol·licitud ha estat correctament emplenat i que s'ha aportat la documentació requerida. En el moment de l'entrega del total de la documentació es facilitarà un càlcul provisional del percentatge de bonificació a atorgar a la persona sol·licitant en funció del compliment dels requisits econòmics. En el supòsit que les dades siguin incompletes o manqui documentació, l'oficina del Punt Jove establirà un termini de deu dies hàbils per a efectuar les correccions pertinents i perquè les persones interessades puguin esmenar o completar les dades o adjuntar-hi la documentació no presentada inicialment. En el cas de les persones interessades que, transcorregut aquest termini, no esmenin les errades esmentades es considerarà que desisteixen de la seva petició, la qual s'arxivarà sense cap més tràmit.
Les famílies o les persones interessades s'enduran còpia de la sol·licitud on consta la bonificació atorgada provisionalment.
Contra aquesta resolució en matèria d'ingressos de dret públic es podrà interposar recurs d'alçada davant de l'alcalde, amb efectes de reposició, en el termini d'un mes, tot aplicant-se el règim jurídic del recurs regulat a l'article 14è del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.
ARTICLE 8è
INCOMPATIBILITATS
- No es podrà gaudir d'altres bonificacions, ajuts o subvencions pel mateix concepte, atorgats per altres administracions públiques o ens públics o privats.
ARTICLE 9è
SUPÒSITS DE REVISIÓ DELS AJUTS I LES BEQUES
Els requisits econòmics de les bonificacions, establerts amb caràcter general o en cada preu públic en concret, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la matrícula.
ARTICLE 10è
MERITACIÓ, LIQUIDACIÓ I INGRÉS
L'obligació de pagament del preu neix des que s'inicia la prestació del servei.
L'import de la quota resultant es realitzarà en un únic pagament abans de l'inici del programa, excepte si l'alta es realitza amb el programa ja iniciat, que es realitzarà en el moment de l'alta.
El cobrament s'efectuarà amb caràcter anticipat, durant la primera quinzena del mes de juny, de conformitat amb l'autorització rebuda per part del Punt Jove, mitjançant el procediment regulat pels ingressos directes d'acord al disposat al reglament general de recaptació:
Quan, per causes no imputables a l'obligat al pagament del preu públic, el programa no es desenvolupi o celebri, es procedirà a la devolució de l'import corresponent.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Tot el que no estigui previst en aquesta ordenança es regirà pel text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, així com la Llei general tributària i el Reglament general de recaptació.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta normativa específica s'aplicarà a partir del dia de la seva publicació al BOIB per tots els nous matriculats pel programa Estiu Jove, i estarà en vigor mentre l'Ajuntament de Ciutadella no n'acordi la modificació o derogació.
Tot el que es publica de conformitat amb el disposat a l'article 17.4 del RD 2/2004, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei reguladora d'Hisendes Locals.
Ciutadella de Menorca, 17 de juliol de 2019
L'Alcaldessa,
Joana Gomila LLuch