Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 7322
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per als anys 2019-2020, les ajudes per a la preparació i aplicació dels plans de producció i comercialització de les organitzacions de productors del sector de la pesca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, pel qual s'estableix l'organització comuna de mercats en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, i el Reial decret 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, estableixen que les organitzacions de productors pesquers exerceixen una funció fonamental per assolir els objectius de la política pesquera comuna i de l'organització comuna de mercats (OCM) en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura. En aquest sentit, s'estableix la necessitat que es redactin plans de producció i comercialització i que es faciliti l'ajuda financera necessària perquè aquestes organitzacions puguin exercir correctament la seva comesa.

La Comissió Europea va aprovar el Programa operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca d'acord amb el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 2328/2003, (CE) núm. 861/2006, (CE) núm. 1198/2006 i (CE) núm. 791/2007 del Consell, i el Reglament (UE) núm. 1255/2011 del Parlament Europeu i del Consell.

En aquest programa operatiu s'estableix, dins la prioritat 5 relativa al foment de la comercialització i la transformació, la mesura d'ajudes per a la preparació i l'aplicació dels plans de comercialització i transformació de les organitzacions de productors del sector de la pesca. Amb aquesta mesura es pretén assolir els objectius de l'organització comuna de mercats i la política pesquera comuna.

D'acord amb el Programa operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca, la presentació davant l'òrgan competent, en aquest cas la Direcció General de Pesca i Medi Marí, d'un pla de producció i comercialització i de l'informe anual té la consideració d'una sol·licitud d'ajuda del FEMP. No obstant això, en l'àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en virtut del que estableix l'article 2 del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, correspon al FOGAIBA executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea i, en conseqüència, correspon al FOGAIBA tramitar aquestes ajudes.

Mitjançant el Decret 12/2019, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

En data 4 de juny de 2016, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 70 l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca que, a l'article 2.1, assenyala que són subvencionables, entre d'altres, les despeses que derivin de l'execució de la mesura 5.1.1, relativa als plans de producció i comercialització.  

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aproven les convocatòries d'ajudes, per als anys 2019-2020, per a la preparació i l'aplicació dels plans de producció i comercialització de les organitzacions de productors del sector de la pesca, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

2. Les convocatòries seran quatre en total.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a la primera convocatòria es destina un import màxim de quaranta mil euros (40.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2019, una quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. La resta de convocatòries d'ajuda que estableix aquesta resolució queden sotmeses a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.

En cas que una vegada acabat qualsevol dels períodes no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cadascun d'aquests, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Les subvencions esmentades les cofinançarà el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) en un 75% i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el 25% restant.

Tercer

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les organitzacions de productors del sector de la pesca i de l'aqüicultura (OPP) de les Illes Balears i les seves associacions (AOP) sempre que compleixin, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, els requisits següents:

- Que estiguin reconegudes amb àmbit d'actuació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

- Que estiguin donades d'alta al Registre general d'organitzacions de productors pesquers i associacions d'organitzacions de productors pesquers que regula l'article 8 del Reial decret 277/2016, de 24 de juny.

- Que disposin d'un pla de producció i comercialització aprovat per la Direcció General de Pesca i Medi Marí.

2. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, hauran de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

La comprovació de no tenir antecedents penals, així com del compliment dels requisits que preveu el punt 1, la farà d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització, excepte que es manifesti expressament el contrari.

3. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'hauran de complir i mantenir durant un termini no inferior a cinc anys a comptar des de la data de pagament final de l'ajuda.

4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància conforme s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió i abans del pagament.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la faran el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per comprovar-ho, excepte que es manifesti expressament el contrari.

5. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

6. No poden ser persones beneficiàries d'ajudes del FEMP durant un període de temps determinat que s'estableix de conformitat amb l'apartat 4 de l'article 10 del Reglament 508/2014 si l'organisme intermedi de gestió ha comprovat que els operadors de què es tracti:

a) Han comès una infracció greu d'acord amb l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 del Consell o l'article 90, apartat 1, del Reglament (CE) núm. 1224/2009 o de la normativa de transcripció.

b) Han estat involucrats en l'explotació, la gestió o la propietat de vaixells pesquers inclosos en la llista de vaixells INDNR de la Unió que preveu l'article 40, apartat 3, del Reglament (CE) núm. 1005/2008, o de vaixells que enarborin el pavelló de països considerats països tercers no cooperants, segons estableix l'article 33 del Reglament esmentat o la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

c) Han comès infraccions greus de política pesquera comuna (PPC) definides com a tals en altres actes legislatius adoptats pel Parlament Europeu i el Consell o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

d) Han comès algun dels delictes que estableixen els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE del Parlament Europeu i el Consell, quan es presenti una sol·licitud d'ajuda d'acord amb el títol V, capítol II, del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell o de la normativa estatal o autonòmica de transcripció.

 

Quart

Actuacions subvencionables

1. Seran subvencionables les despeses relatives a la preparació i aplicació dels plans de producció i comercialització que preveu l'article 28 del Reglament (UE) núm. 1379/2013 i que es regulen a la secció 2a, del capítol II, del Reial decret núm. 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura.

D'acord amb el que preveu l'article 4 del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, només es consideraran elegibles els imports de les mesures aprovades prèviament en el pla de producció i comercialització per la Direcció General de Pesca i Medi Marí, efectivament executades en els informes anuals que regula l'article 15 del Reial decret 277/2016, de 24 de juny, degudament justificades.

2. Únicament es podran subvencionar les despeses realitzades i efectivament pagades pel beneficiari que preveu l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, derivades dels conceptes següents:

  1. La preparació dels plans de producció i comercialització de les OPP i AOP.

  2. L'aplicació del pla de producció i comercialització de les OPP i AOP: execució de les mesures que comportin costos econòmics.

  3. La preparació i elaboració de l'informe anual de les activitats desenvolupades en el marc del pla de producció i comercialització de les OPP i AOP.

Aquestes despeses només seran subvencionables una vegada aprovat l'informe anual per part de la Direcció General de Pesca i Medi Marí. El FOGAIBA ha de comprovar d'ofici que la Direcció General de Pesca i Medi Marí hagi aprovat l'informe anual presentat per l'organització de productors, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització de la persona beneficiària per fer aquesta comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari; en aquest cas, s'hauria de presentar el certificat acreditatiu d'aquesta circumstància.

3. En el cas que el pla de producció i comercialització aprovat sigui pluriennal, la sol·licitud de ratificació de l'ajuda que preveu l'apartat sisè d'aquesta resolució s'ha de referir a l'anualitat o campanya, en el període comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre, que correspongui.

4. No seran admissibles les despeses produïdes fora dels terminis que preveu l'article 65 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, és a dir, entre l'1 de gener del 2014 i el 31 de desembre del 2023.

5. Les operacions no se seleccionaran per rebre l'ajuda si han conclòs materialment o s'han executat íntegrament abans que la persona beneficiària presenti la sol·licitud de finançament conforme al programa, al marge que la persona beneficiària hagi efectuat tots els pagaments relacionats.

D'acord amb el Programa operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca, aprovat per la Comissió Europea, es considera que la presentació dels plans de producció i comercialització per a la seva aprovació i de l'informe anual equival a la sol·licitud d'ajuda del FEMP a l'empara de l'article 66 del Reglament 508/2014.

6. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció i comprovació que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

Únicament s'admetrà la subcontractació de les activitats que constitueixen l'objecte de la subvenció en els casos i en els termes que preveu l'article 5 del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, pel qual s'estableix el marc regulador d'ajudes a les organitzacions professionals del sector de la pesca i de l'aqüicultura, cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca.

7. En qualsevol cas, no es podran subvencionar les despeses següents:

  1. Els interessos deutors dels comptes bancaris.

  2. Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

  3. Les despeses del procediment judicial.

  4. La construcció de nous ports, llocs de desembarcament o noves llotges.

  5. Les compres de materials i equips usats.

  6. El cost d'elements de transport que no estiguin directament relacionats amb l'operació.

  7. Les despeses originades per una mera reposició d'anteriors, tret que aquesta correspongui a inversions diferents de les anteriors tant si és per la tecnologia emprada com pel seu rendiment.

  8. La compra d'edificis o locals si ha estat subvencionada en els darrers deu anys.

  9. L'adquisició de terrenys no edificats i terrenys edificats per un import que excedeixi el 10% de la despesa total subvencionable de l'operació de què es tracti.  

  10. L'IVA, excepte quan no sigui recuperable, d'acord amb la legislació nacional sobre l'IVA.

  11. La resta d'impostos indirectes quan siguin susceptibles de recuperació o compensació i els impostos personals o sobre la renda.

  12. Les retribucions, salaris o dietes i despeses de desplaçament del personal de l'organització, tant si són d'estructura, contractats com de socis de l'organització, quan realitzin tasques relacionades amb el funcionament i la gestió de l'organització.

  13. Les retribucions o els salaris del personal d'estructura fora dels admesos expressament a l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre.

  14. L'adquisició o el lloguer de vehicles necessaris per al funcionament habitual de l'organització.

  15. Els costos indirectes de les despeses de gestió.

  16. Qualsevol altre que es fixi a les bases reguladores o a la normativa nacional o europea d'aplicació i, en especial, els que preveu l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre.

8. En tot cas, per tal que es pugui considerar subvencionable, caldrà que la inversió en obra civil es faci complint les normes urbanístiques en aquesta matèria. A aquest efecte, serà preceptiu acreditar, abans del pagament, el compliment d'aquests aspectes adjuntant la documentació que s'esmenta a l'apartat desè d'aquesta resolució.

9. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas de cost per execució d'obra, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar a la justificació de la subvenció, es farà conforme a criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan aquesta no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

10. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, inscriptibles en un registre públic, s'haurà de fer constar a l'escriptura que el beneficiari ha de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys a comptar des del pagament final de l'ajuda, així com l'import de la subvenció concedida; a més, aquests punts hauran de ser objecte d'inscripció en el registre públic corresponent. L'anotació en el registre públic corresponent s'ha d'acreditar una vegada efectuat el pagament de l'ajuda o quan l'òrgan gestor ho requereixi.

11. Les despeses subvencionables s'han d'haver realitzat durant el període d'execució del pla de producció i comercialització aprovat, excepte les despeses corresponents a l'elaboració del pla i l'informe anual.

12. No seran admissibles els projectes que no obtinguin almenys 1 punt, d'acord amb l'aplicació dels criteris generals que estableix el Programa operatiu per a Espanya (POE) del FEMP següents:

a) Adequació del projecte presentat a l'anàlisi DAFO del POE, publicat a la pàgina web del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA): 1 punt.

b) Aportació del projecte a la consecució dels indicadors de resultat del POE, publicat a la pàgina web del MAPA: 1 punt.

c) Implicació del projecte en altres prioritats, objectius específics o indicadors de resultat, així com en altres plans estratègics del POE, publicat a la pàgina web del MAPA: 1 punt.

 

Cinquè

Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris serà la corresponent a l'aplicació del 75% de la despesa elegible.

2. L'ajut concedit anualment a cada organització de productors no pot sobrepassar el 3% del valor mitjà anual de la producció comercialitzada per aquesta OPP o AOP durant els tres anys anteriors al de la sol·licitud de l'ajut.

Respecte de les organitzacions de productors recents reconegudes, aquesta ajuda no podrà sobrepassar el 3% del valor mitjà anual de la producció comercialitzada pels membres d'aquesta organització durant els tres anys civils anteriors.

L'Administració competent pot comprovar el valor de la producció comercialitzada a les fonts oficials; si hi ha diferències entre el que indica la declaració responsable i les fonts oficials, s'ha de prendre el valor d'aquesta última.

3. En relació amb els costos indirectes subvencionables que preveu el punt 1.2 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, es calcularan, en virtut de l'article 68.1.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, a un tipus fix del 15% dels costos directes de personal subvencionables d'aquesta línia. No s'aplicaran costos indirectes a les despeses de gestió o despeses procedents de tercers.

4. En el cas de la preparació del pla de producció i comercialització i, si escau, de cada informe anual, les despeses subvencionables per aquests dos conceptes no podran ser superiors a 4.000 euros per cada un d'aquests documents.

5. En cap cas l'import de l'ajuda, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, pot superar el cost de l'activitat subvencionada.

Sisè

Sol·licituds

1. D'acord amb el Programa operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca, la presentació davant la Direcció General de Pesca i Medi Marí d'un pla de producció i comercialització i de l'informe anual té la consideració d'una sol·licitud d'ajuda del FEMP. No obstant això, per tenir dret a cobrar l'ajuda el beneficiari ha de ratificar davant el FOGAIBA aquesta sol·licitud i acreditar el compliment dels requisits que preveu la normativa d'aplicació.

El termini de presentació d'aquestes sol·licituds de ratificació, per a la primera convocatòria, serà des de l'endemà de la publicació de d'aquesta resolució al BOIB fins al dia 30 d'agost del 2019. Per a les convocatòries següents es podran presentar les sol·licituds de ratificació:

-2a convocatòria, entre l'1 de març del 2020 i el 31 de març del 2020, ambdós inclosos.

-3a convocatòria, entre l'1 de març del 2021 i el 31 de març del 2021, ambdós inclosos.

-4a convocatòria, entre l'1 de març del 2022 i el 31 de març del 2022, ambdós inclosos.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model de l'annex 1 que figura al web del FOGAIBA, adreçades al FOGAIBA (A04013550), i les han de presentar, emplenades correctament, en els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o dels consells insulars de Menorca, Eivissa i Formentera, o en qualsevol dels llocs que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Serà necessari subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a l'annex citat, així com assumir compromisos i atorgar autoritzacions i declaracions que conté aquest annex 1.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca i la resta de normativa d'aplicació.

 

4. Aquestes sol·licituds han de contenir la documentació següent:

a)  Fotocòpia del NIF.

b) Document que acrediti la representació amb què se signa la sol·licitud.

c) Declaració responsable sobre el compliment de part dels requisits que estableix l'apartat tercer d'aquesta resolució, d'acord amb el model de l'annex 3 que figura al web del FOGAIBA.

d) Memòria justificativa, aprovada per la Junta Directiva de l'organització, que ha de contenir:

- La descripció de l'execució de les actuacions realitzades, comparada amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament.

- L'especificació de l'objecte dels treballs realitzats i el temps d'execució expressat en hores del personal per a cada mesura.

- Si escau, liquidació individual de les despeses de manutenció i desplaçament corresponents a les despeses de viatges per a la preparació de fires, congressos, cursos o jornades o l'assistència a aquests que no requereixin factures, d'acord amb el que preveu el punt 1.3 de l'annex del Reial decret 956/2017, de 3 de novembre.

e) Relació dels justificants imputats, d'acord amb el model de l'annex 2 que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

f) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s'entendrà efectuada mitjançant la presentació de:

f.1 Factures pagades, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012) o documents comptables de valor probatori equivalent. En el cas de pagament de taxes, n'hi haurà prou amb aportar el comprovant administratiu corresponent, que també servirà com a document justificatiu de pagament, si se'n deriva l'acreditació d'aquest aspecte.

f.2 Contracte laboral del personal propi de l'organització.

f.3. Contracte laboral del personal contractat expressament per a la preparació i/o execució de les mesures dels plans de producció i comercialització, que ha d'indicar que el seu objecte serà la preparació o el desenvolupament de totes aquestes mesures o d'alguna.

f.4. Nòmines dels treballadors.

f.5 Justificants del pagament de les nòmines, de les cotitzacions a la Seguretat Social i de la retenció de l'IRPF corresponent al personal contractat.

g) Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures i nòmines presentades. El pagament de l'import d'aquestes despeses quedarà acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

1r. Fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu de la transferència, en què figurin la data de la transferència, l'import transferit i la identificació del concepte de la transferència per tal que quedi identificat el pagament de la factura o nòmina, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que hauran de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

Si l'import de l'actuació auxiliable no coincideix amb l'import del xec, aquest document haurà d'anar acompanyat d'un certificat de l'emissor de la factura en el qual es deixi constància que el xec o pagaré esmentat s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat haurà d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i el càrrec o la responsabilitat que té el sotasignat.

3r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat mitjançant la indicació del concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

No s'admetran pagaments en efectiu.

h) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats en la relació de justificants de despeses.

i) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat el beneficiari.

j) Si escau, llicències o autoritzacions administratives necessàries per dur a terme la inversió objecte de subvenció.

k) En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha d'aportar fotocòpia de l'escriptura pública, en la qual ha de constar l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció així com l'import de la subvenció. En aquest supòsit, no caldrà aportar el justificant de pagament sempre que se'n derivi el pagament efectuat.

l) Si escau, documents justificatius de l'assistència a fires, cursos, congressos o jornades (convocatòries de reunions, certificats d'assistència, etc.).

m) Si escau, contractes o convenis subscrits amb empreses externes contractades per a la preparació i l'elaboració del pla de producció i comercialització per a l'execució de les mesures aprovades en els plans.

n) Altres documents justificatius, com targetes d'embarcament, etc.

5. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació a obtenir el DNI del representant i dels certificats conforme s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com a comprovar-ho davant la Direcció General de Pesca i Medi Marí, caldrà aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. La comprovació del DNI del representant, dels certificats conforme s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, de no tenir antecedents penals i de l'aprovació del pla i de l'informe anual, la farà d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca a realitzar aquesta comprovació, haurà d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, es requerirà a les persones sol·licitants que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

Setè

Selecció dels beneficiaris

La selecció dels beneficiaris de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que adjuntin la documentació necessària.

En el cas que el pressupost destinat a la convocatòria per atendre totes les sol·licituds presentades no sigui suficient, es reduiran totes i cadascuna d'aquestes ajudes en el mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari.

Vuitè

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves a banda dels que hagin adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte finançar activitats que hagi de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, el beneficiari, dins el tràmit d'audiència, podrà modificar la sol·licitud inicial per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s'estableixen respecte a les sol·licituds o peticions.

Un cop s'hagin examinat les al·legacions que hagin formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció i la seva quantia. 

2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. La unitat gestora emetrà un informe en el qual s'acreditarà, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. A la resolució de concessió de l'ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i aquesta s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop hagi transcorregut aquest termini, si no s'ha notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.

4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Realitzar les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert.

- Justificar les despeses relacionades amb la inversió o activitat per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis que determina aquesta resolució.

- Complir les normes comunitàries aplicables a la inversió de què es tracti i les específiques que es puguin assenyalar en funció del tipus d'inversió.

- Fer constar en tota la informació o publicitat que s'efectuï de l'activitat objecte de la subvenció que aquesta està subvencionada a càrrec de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació del Govern Balear, a través del FOGAIBA i cofinançada per la Unió Europea mitjançant el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP). Les organitzacions professionals beneficiàries hauran de complir, a més, les mesures i els requisits de publicitat que estableix l'annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, l'annex V del Reglament (UE) núm. 508 / 2014 del Parlament i del Consell, de 15 de maig de 2014, i el Reglament (UE) núm. 763 / 2014 de la Comissió, d'11 de juliol de 2014.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

- Complir els compromisos adquirits per a la concessió de l'ajuda.

- Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte a la inversió i a la persona beneficiària als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució.

- Mantenir els requisits d'admissibilitat després d'haver presentat la sol·licitud d'ajuda durant el termini complet d'execució de l'operació i durant un termini de cinc anys des del pagament final al beneficiari.

- En aquelles operacions que comprenguin inversions en infraestructures o inversions productives, mantenir la finalitat de la inversió subvencionada durant els cinc anys següents al pagament final, d'acord amb l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Aquest termini es pot reduir a tres anys en casos de manteniment d'inversions.

- Mantenir un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l'operació, tal com estableix l'article 125.4.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

- En cas de béns inscriptibles en un registre públic, acreditar amb posterioritat al pagament de l'ajuda i a requeriment de l'òrgan gestor de l'ajuda l'anotació en el registre corresponent relativa a l'obligació de destinar els béns al fi concret per al qual es va obtenir la subvenció per un període mínim de cinc anys des de la data de pagament de l'ajuda així com l'import de l'ajuda rebuda. 

 

2. Aquestes obligacions s'entendran sens perjudici de l'obligació de complir la resta que preveu l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, així com la resta que es deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, sens perjudici del que estableix la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè

Justificació i pagament de les ajudes

1. El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació ha estat realitzada i acreditada amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

2. Per al pagament final de l'ajuda caldrà que la Direcció General de Pesca i Medi Marí aprovi l'informe anual d'execució del pla de producció i comercialització per al qual s'ha sol·licitat l'ajut.

Onzè

Compatibilitat de les subvencions

Les ajudes regulades en aquesta convocatòria són compatibles amb qualsevol tipus d'ajuda procedent de qualsevol Administració fins al límit que estableix la normativa comunitària, estatal o autonòmica que sigui d'aplicació i sense que se superi el cost de les actuacions que ha de realitzar el beneficiari conforme al que recull l'article 65.11 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 ni la intensitat màxima de l'ajuda que preveu l'article 95 del Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

Dotzè

Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a l'efecte per aquest servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Tretzè

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, serà d'aplicació el següent:

- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

- Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de Pesca, pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, pel qual s'estableix l'organització comuna de mercats en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) núm. 1184/2006 i (CE) núm. 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

- Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen els reglaments (CE) núm. 2371/2002 i (CE) núm. 639/2004 del Consell i la Decisió 2004/585/CE del Consell.

- Reglament d'execució (UE) núm. 1418/2013 de la Comissió, de 17 de desembre, relatiu als plans de producció i comercialització en virtut del Reglament (UE) núm. 1379/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableix l'organització comuna de mercats en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura.

-Reglament delegat (UE) núm. 288/2015 de la Comissió, de 17 de desembre de 2014, pel qual es complementa el Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament europeu i del Consell relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca, quant al període de temps i les dates en relació amb la inadmissibilitat de les sol·licituds.  

-Reglament d'execució (UE) núm. 772/2014 de la Comissió, de 14 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen les normes relatives a la intensitat de l'ajuda pública que s'ha d'aplicar a la despesa subvencionable total de determinades operacions finançades en el marc del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Reial decret 277/2016, de 24 de juny, pel qual es regulen les organitzacions professionals en el sector dels productes de la pesca i l'aqüicultura.

- Reial decret 956/2017, de 3 de novembre, pel qual s'estableix el marc regulador d'ajudes a les organitzacions professionals del sector de la pesca i de l'aqüicultura, cofinançades pel Fons Europeu Marítim i de Pesca, i les seves bases reguladores d'àmbit estatal.

- Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.

 

Catorzè

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 18 de juliol de 2019

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño