Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'EIVISSA

Núm. 7233
Aprovació definitiva del Reglament de les prestacions econòmiques dels serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament d’Eivissa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Que en data 2 de maig de 2019, el Ple de l’Excm. Ajuntament d’Eivissa, va acordar aprovar inicialment el Reglament de les prestacions econòmiques dels serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament d’Eivissa.

Que una vegada conclòs el termini d'informació pública del citat reglament, queda aprovat definitivament de forma automàtica per transcórrer el termini d’informació pública sense la presentació d’al·legacions contra el text del reglament aprovat inicialment.

Mitjançant el present, es publica el text íntegre del Reglament de les prestacions econòmiques dels serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament d’Eivissa, per al seu general coneixement, de conformitat amb l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en relació amb l'article 113 de la mateixa Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.

Contra aquest acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el terme de dos mesos, a comptar des de l'endemà a la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Eivissa, 9 de juliol de 2019

L'ALCALDE

Rafael Ruiz González

 

ANNEX:

“REGLAMENT DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES DELS SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS BÀSICS DE L’AJUNTAMENT D’EIVISSA

ÍNDEX

PREÀMBUL

MARC LEGAL

CAPÍTOL I. Disposicions inicials

Article 1. L’objecte

Article 2. Les prestacions

Article 3. Finalitat de la prestació

Article 4. Tipologia de les prestacions

Article 5. Àmbit d’aplicació

Article 6. Naturalesa jurídica dels ajuts

Article 7. Dotació pressupostària

Article 8. Import de les prestacions

CAPÍTOL II. Persones beneficiàries, accés a les ajudes i documentació requerida

Article 9. Persones beneficiàries, requisits i obligacions

Article 10. Criteris d’accés a les ajudes econòmiques

Article 11. Forma de sol·licitud

Article 12. Documentació per acreditar la situació personal o familiar

CAPÍTOL III. El procediment de concessió

Article 13. Òrgan gestor

Article 14. Procediment per a la gestió de la prestació

Article 15. Pagaments de les ajudes

Article 16. Justificació de la despesa

Article 17. Concordança entre la finalitat i l’ús de l’ajuda

CAPÍTOL IV. Denegació, modificació, suspensió, anul·lació i infraccions

Article 18. Procediment de denegació, modificació i anul·lació

Article 19. Infraccions i sancions

Article 20. Règim d’incompatibilitats

Article 21. Règim fiscal i dret supletori

Article 22. Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA TERCERA

DISPOSICIÓ FINAL

ANNEX 1. Declaració responsable

PREÀMBUL

Aquest reglament té per finalitat regular l’accés a les prestacions econòmiques dels serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament d’Eivissa, destinades a l’atenció a famílies i persones socialment més vulnerables i en situació o risc d’exclusió social, en compliment de la Llei de Serveis Socials de les Illes Balears i de la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears vigents.

La regulació dels ajuts econòmics cerca normativitzar l’accés a les prestacions, amb l’objectiu prioritari de consolidar l’autonomia de les persones i famílies que accedeixen a la Xarxa de Serveis Socials Municipals.

Les prestacions a què fa esment aquest reglament formen part d’una bateria de mesures que s’articulen conjuntament amb la persona i el seu entorn immediat, per poder incidir en l’arrel de la problemàtica, i no tan sols com una resposta a una situació concreta. El pla de treball individual és l’element que vertebra les accions que es porten a terme amb la persona i famílies seguint els principis de participació, motivació i voluntarietat. Degut a la complexitat de les situacions que provoquen la vulnerabilitat social de les persones i famílies a les quals prestem servei, el present document ha de saber combinar l’exigència de la regulació amb l’espai imprescindible que cal donar al concepte de discrecionalitat o facultatiu cap als professionals tècnics dels serveis socials comunitaris bàsics, que poden proposar la concessió de prestacions, degudament fonamentades, tot i no concórrer en aquestes la totalitat dels requisits d’accés.

Aquest reglament s’emmarca en els nous principis que han de guiar l’actuació pública en matèria d’objectivitat, transparència, proporcionalitat, confiança legítima, bona fe, eficàcia i eficiència dels serveis públics, principalment, dins l’àmbit que ens ocupa com és el d’atenció a persones i famílies socialment vulnerables i en situació o risc d’exclusió social.

MARC LEGAL

L’article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, determina que els ajuntaments, per a la gestió dels seus interessos i en l’àmbit de les seves competències, pot promoure activitats i prestar els serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal en els termes previstos en aquest precepte. Així mateix, atribueix als ajuntaments, entre d’altres, la competència en matèria de serveis socials, en els  termes següents: “e) Avaluació i informació de les situacions de necessitat social i atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social”. L’article 26 de la mateixa llei obliga a prestar aquesta competència als ajuntaments majors de 20.000 habitants.

L’article 29 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, disposa que, a més de les competències derivades de la legislació bàsica del Estat i de l’exercici de les que puguin ser delegades per l’Estat, per la Comunitat Autònoma, pels consells i per altres administracions, aquesta llei garanteix als ajuntaments un nucli de competències pròpies que seran exercides per aquestes entitats amb plena autonomia, solament subjecta al control de constitucionalitat i legalitat. Igualment, els ajuntaments de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen competències pròpies, entre d’altres, en matèria de regulació i prestació dels serveis d’atenció a les persones, dels serveis socials públics d’assistència primària, i foment de les polítiques d’acolliment de les persones immigrants.

El capítol III del títol I de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, estableix els elements que componen el sistema públic de serveis socials.

D’una banda, l’article 22.1 d’aquesta llei determina que les prestacions econòmiques són aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts.

D’una altra banda, l’article 22.2 de la mateixa llei diferencia entre tres tipus de prestacions econòmiques:

a) prestacions econòmiques de dret subjectiu.

b) prestacions econòmiques de dret de concurrència.

c) prestacions econòmiques d’urgència social.

L’article 25 de la mateixa norma disposa que la cartera de serveis garantirà la resposta immediata a les situacions d’emergència social i les prestacions que donin cobertura a les necessitats bàsiques de les persones beneficiàries d’aquesta llei, considerant-se necessitats bàsiques l’allotjament, l’alimentació i el vestit, així com l’accessibilitat a la informació i als recursos del sistema dels serveis socials, sense que la carència de recursos econòmics ni les limitacions físiques ni intel·lectuals de la persona puguin impedir-ho.

Finalment, el Decret del Consell de Govern 66/2016, de 18 de novembre, va aprovar la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i va establir els principis generals per a les carteres insulars i locals.

REGLAMENT DE LES PRESTACIONS ECONÒMIQUES DELS SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS BÀSICS DE L’AJUNTAMENT D’EIVISSA

CAPÍTOL I

Disposicions inicials

Article 1. L’objecte

Aquest reglament té per objecte determinar la naturalesa, tipologia i les característiques que han de reunir les prestacions econòmiques dels serveis socials comunitaris bàsics de l’Ajuntament d’Eivissa, així com establir el seu procediment d’accés.

 

Article 2. Les prestacions

D’acord amb la Llei de Serveis socials de les Illes Balears vigent, són prestacions econòmiques les aportacions dineràries que tenen com a finalitat atendre determinades situacions de necessitat en què es troben les persones que no disposen de recursos econòmics suficients per fer-hi front i no estan en condicions d’aconseguir-ne o rebre’n d’altres fonts.

La Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears vigent defineix el conjunt de serveis i prestacions del sistema públic de serveis socials d’aplicació a tota la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquests serveis i prestacions es defineixen en l’annex d’aquest Decret. Entre altres, inclou els serveis i les prestacions propis de l’Administració autonòmica, els serveis i les prestacions dels serveis socials comunitaris bàsics i específics, finançats pel Govern de les Illes Balears, els serveis i les prestacions garantides de cobertura de les necessitats bàsiques de l’article 25 de la Llei 4/2009, i els altres serveis i prestacions que estan essent exercits pel Govern perquè encara no se n’ha produït el traspàs als consells insulars. A més, la Cartera bàsica de serveis socials pot incloure serveis i prestacions que siguin de competència insular o local, quan es determini la necessitat temporal de desenvolupar centres i recursos de caràcter suprainsular. Això darrer no exceptua l’àmbit competencial per als serveis socials de caràcter insular i la seva regulació, sinó la gestió i/o el finançament de recursos específics de serveis socials que s’estableixin de caràcter suprainsular.

Article 3. Finalitat de la prestació

La regulació que implementa aquest reglament té com a propòsit final cobrir les carències per donar resposta a les necessitats següents:

1. Carència total o parcial de recursos econòmics per cobrir despeses relacionades amb l’habitatge:

- Despeses d’accés a habitatges.

- Despeses per mantenir-se a un habitatge.

- Despeses per fer front a la pèrdua temporal d’habitatge.

2. Carència total o parcial de recursos econòmics per cobrir despeses relacionades amb l’educació:

- Despeses de menjador escolar.

- Despeses de transport escolar.

- Despeses de llibres de text, material i formació

- Despeses de llar d’infants.

- Despeses d’accés a recursos educatius, d’activitats de lleure i formatives per a infants i joves, o de formació d’adults.

3. Carència total o parcial de recursos econòmics per cobrir despeses relacionades amb la salut.

- Despeses farmacèutiques.

- Depeses de pròtesi, ortesi, aparells tècnics o altres instruments o dispositius.

4. Carència total o parcial de recursos econòmics per cobrir despeses relacionades amb la cobertura de les necessitats bàsiques excloent allotjament:

- Despeses relacionades amb l’alimentació.

- Despeses relacionades amb l’atenció a nadons incloent alimentació.

- Despeses relacionades amb el vestit.

- Despeses relacionades amb subministraments bàsics de la llar (llum, gas i aigua)

5. Carència total o parcial de recursos econòmics per cobrir despeses vinculades a poder desenvolupar de forma segura i garantida les activitats de la vida diària:

- Despeses relacionades amb la correcta adequació i disposició de la llar.

- Despeses relacionades amb la correcta adequació i disposició de la pròpia persona.

- Despeses relacionades amb situacions sobrevingudes qualsevol que en sigui l’origen.

Aquesta relació de necessitats està subjecta a canvis en funció de noves necessitats que es puguin arribar a detectar.

Article 4. Tipologia de les prestacions

El conjunt de modalitats de prestacions econòmiques d’urgència social es classifica en aquest reglament com a:

1. Pagament únic. Són aquelles prestacions de caràcter econòmic dirigides a cobrir una situació puntual i concreta de necessitat, cap aquella persona o nucli familiar  amb caràcter prioritari, a qui manca els recursos econòmics necessaris per poder sufragar la despesa en una part o en la seva totalitat, amb l’objectiu principal d’actuar amb caire preventiu o bé per evitar o erradicar situacions de risc o exclusió social, essent sempre una eina complementària i subsidiària del pla de feina establert.

2. Pagament periòdic. Són aquelles prestacions de caràcter econòmic que per les característiques de les necessitats socials que originen la demanda i per a la millor consecució dels objectiu de la intervenció, és necessària l’aplicació d’una periodicitat en el pagament de l’ajuda durant un període de temps.

Les prestacions econòmiques tramitades poden ser susceptibles de pagar-se directament a la persona beneficiària o bé al proveïdor del servei.

Article 5. Àmbit d’aplicació

Aquest reglament és d’aplicabilitat a persones físiques i nuclis familiars empadronats al municipi d’Eivissa. No obstant això, es valoraran amb un informe tècnic les situacions que dificultin l’empadronament, sempre que siguin residents, visquin o es trobin de manera estable al municipi, i es tracti de la cobertura dins els epígrafs 01, 03 i 04 de l’article 3 o bé es detecti una situació de vulnerabilitat social i humanitària. Caldrà tenir especial consideració vers el col·lectiu de persones sense sostre.

L’accés a les ajudes econòmiques que estableix aquest reglament restarà vinculada a l’acceptació del pla de treball amb els Serveis Socials Comunitaris Bàsics.

Article 6. Naturalesa jurídica dels ajuts

Els ajuts regulats en aquest reglament són considerats despesa de dret públic.

Els ajuts tenen caràcter eventual i voluntari, no essent de contingut jurídic impossible ni contradictori amb l’anterior prescripció el fet que (principalment per limitacions pressupostàries) el personal tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics pugui limitar els ajuts a persones físiques que reuneixin els requisits objectius establerts i, en cas necessari, prioritzar els casos amb major vulnerabilitat social i la necessitat de cobertura seguint l’ordre següent dels epígrafs establerts a l’article 3 de més a menys prioritat amb l’ordre que segueix, 04, 01, 03, 02, 05. Sota aquest criteri, prevaldrà la resposta a les prestacions garantides segons s’estableix a la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears vigent.

La persona beneficiària de l’ajut no pot exigir-ne l’augment o revisió.

L’Ajuntament d’Eivissa és competent per a la interpretació de les qüestions que puguin suscitar l’aplicació d’aquest reglament.

Article 7. Dotació pressupostària

L’aplicació d’aquest reglament està subjecta a la dotació pressupostària que l’Ajuntament d’Eivissa hagi consignat al pressupost anual vigent de la corporació.

Les partides pressupostàries podran ser incrementades en funció de les modificacions de crèdit que eventualment pugui aprovar la corporació davant de circumstàncies d’exhauriment de la dotació i a conveniència de la disponibilitat pressupostària de l’ens local.

Article 8. Import de les prestacions

Art. 8.1. Es fixa un import màxim anual de les quanties per concepte i temps de cada ajut. Aquest ve recollit en un document tècnic de relació d’ajuts que, via decret d’Alcaldia o decret de la Regidoria delegada en matèria de Benestar Social, s’establirà a principi de cada any.

Art. 8.2. L’import de les ajudes en cap cas podrà superar el cost de la necessitat a cobrir, ja sigui de forma aïllada o en concurrència amb altres subvencions o ajudes destinades al mateix fi.

​​​​​​​

CAPÍTOL II

Persones beneficiàries, accés a les ajudes i documentació requerida

Article 9. Persones beneficiàries, requisits i obligacions

Art. 9.1. Persones beneficiàries

Poden ser beneficiaris dels ajuts qualsevol persona física o família que es trobin en una situació de dificultat socioeconòmica i per les quals els ajuts establerts siguin necessaris per tal de contenir o evitar l’empitjorament de la situació.

A efectes de les prestacions que regula el Reglament, es considera nucli familiar el constituït per dues persones amb vincle de parella i les persones amb parentiu fins a primer grau de consanguinitat en línia ascendent i descendent o adopció. Es conceben també com a nucli familiar aquells nuclis on existeix una situació de tutela.

Art. 9.2. Requisits

Les persones sol·licitants de les prestacions han de complir els requisits següents:

- Ser major de 18 anys o estar emancipades legalment o, en els seu defecte, haver iniciat el tràmit legal d’emancipació.

- Estar empadronades al municipi d’Eivissa, excepte que es provingui d’un altre municipi amb informe social o situacions excepcionals d’alt risc, segons valoració professional.

- No disposar de béns mobles, immobles –diferents a l’habitatge habitual, envers els quals disposi de dret de propietat; ni rendes de l’activitat econòmica, ni finalment rendes del capital. Amb caràcter general no disposar de recursos alternatius que demostrin l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual es sol·licita l’ajut. En cas que els béns no puguin generar beneficis, s’haurà de justificar degudament per poder accedir als ajuts. Queden exclosos d’aquest requisit persones en procés d’institucionalització que, encara que tinguin béns mobles o immobles, no disposin de cap tipus d’ingrés.

- No tenir accés a prestacions econòmiques atorgades per altres administracions que puguin cobrir la totalitat de la necessitat sorgida.

- Els nuclis familiars amb menors en edat d’escolarització obligatòria han d’acreditar l’assistència regular als centres escolars o explicitar el compromís per al seu compliment.

- Amb caràcter general, també caldrà complir amb les obligacions establertes pels usuaris a la Llei de serveis socials de les Illes Balears vigent.

Art. 9.3. Obligacions de les persones beneficiàries

- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.

- Comunicar al professional de referència les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o nucli familiar que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la tramitació de l’ajuda.

- L’atorgament de l’ajuda resta condicionat a l’acceptació del compromís de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.

- Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.

- En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del seu cost, la persona beneficiària tindrà l’obligació de fer-se càrrec de la part restant.

- Acceptar ofertes de treball formulades pels serveis públics d’ocupació o altres institucions competents, així com ofertes formatives i d’orientació laboral, sempre que no s’acrediti l’impediment i a discreció de l’informe tècnic de referència dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics.

- Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures o justificants acreditatius de la despesa degudament formalitzats.

- Comunicar als Serveis Socials Comunitaris Bàsics l’obtenció d’altres ajudes per a la mateixa finalitat.

- Permetre les actuacions de comprovació i control econòmic i facilitar tota la informació i documentació que li sigui requerida.

- Reintegrar els imports concedits quan no s’apliquin per a les finalitats per a les quals es van concedir. En el cas de no retorn, aquesta situació comportarà la valoració de la sanció pertinent.

- Mantenir l’empadronament i la residència efectiva al municipi d’Eivissa durant el temps de percepció de l’ajuda en els casos en què sigui necessari.

- Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi en l’acord de concessió d’aquesta, i que serà proposada conforme al criteri professional dels Servei socials Bàsics.

Article 10. Criteris d’accés a les ajudes econòmiques

Poden accedir a les ajudes les persones usuàries dels centres de serveis socials municipals i d’altres serveis socials específics de Benestar Social de l’Ajuntament d’Eivissa, que obtinguin uns ingressos nets al mes que no superin el 75% del valor mensual de l’IPREM fixat per a cada anualitat.

Els ingressos nets mensuals (IN) són el resultat del sumatori de tots els ingressos mensuals (IM) que obté la persona/nucli familiar menys les despeses fixes mensuals (DF) enteses com el sumatori dels conceptes de despeses d’allotjament (lloguer o bé hipoteca), llum i aigua.

IN = IM - DF

El barem d’ingressos màxims establert segons els membres del nucli familiar és el que segueix: 

Núm. de membres

Ingressos mensuals màxims

1 persona

75% IPREM

2 persones

Quantia 1 persona més 50%

3 persones

Quantia 2 persones més 40%

4 persones

Quantia 3 persones més  20%

5 persones

Quantia 4 persones més 10%

6 persones

Quantia 5 persones més 10%

7 persones

Quantia 6 persones més 10%

8 persones o més

Quantia de 7 persones més 10%

Article 11. Forma de sol·licitud

L’expedient s’inicia amb la sol·licitud de la demanda i la valoració de la situació presentada per part dels tècnics dels Servei Socials Comunitaris Bàsics, seguint les instruccions existents a l’àrea segons la modalitat de pagament que pertoqui.

D’acord amb la Cartera bàsica de serveis socials, l’atorgament de la prestació requerirà la valoració prèvia dels professionals.

11.1. Aquesta valoració consta de dos apartats, l’econòmic i el social:

1. Valoració econòmica

Per descriure la situació econòmica de la persona o família s’han de tenir en compte les despeses i els ingressos nets percebuts pel conjunt del nucli familiar durant com a mínim els 3 mesos anteriors a la data de sol·licitud

Tenen la consideració d’ingrés econòmic:

- Ingressos del treball per compte d’altri.

- Beneficis i pèrdues del treball per compte propi.

- Prestacions socials.

- Ingressos percebuts per infants.

- Altres ingressos: arrendament d’habitacions, habitatges i altres.

Tenen consideració de despesa econòmica:

- Aliments.

- Habitatge.

- Subministrament d’aigua, electricitat i gas.

- Salut.

- Transports.

- Altres despeses que sota valoració dels professionals es considerin rellevants per a l’economia familiar.

El càlcul dels rendiments per compte propi es porta a terme mitjançant el sistema d’estimació objectiva per mòduls o coeficients.

2. Valoració social

Els professionals valoraran la situació de necessitat social de la persona o nucli familiar.

Es té en consideració:

- Estructura del nucli familiar. Persona sola, família monoparental femenina/masculina, família nombrosa, ...

- Situacions d’aïllament social, inexistència de suport familiar, d’amistat i/o veïnal.

- Càrregues familiars del nucli.

- Situacions familiars amb causes sobrevingudes (mort d’un dels progenitors, malaltia greu al nucli familiar, sinistre de la llar, separació/divorci als darrers 12 mesos).

- Problemes de salut (discapacitat, dependència reconeguda, problemes de salut greus que dificultin el normal desenvolupament de les activitats de la vida diària).

- Situació social de risc de menors.

- Joves desinstitucionalitzats provinents de residències o serveis de tutela.

- Greus mancances en les condicions d’habitabilitat de la llar.

11.2 Els professionals han de tramitar l’ajut seguint les instruccions establertes per a cada forma de pagament.

11.3 La persona coordinadora de la Unitat de Treball Social corresponent serà qui autoritzi el tràmit, amb la revisió tècnica i administrativa prèvia de l’expedient, sota criteris d’equitat i control pressupostari.

Ha de signar preceptivament l’informe social de l’ajuda sol·licitada pels professionals a l’expedient electrònic corresponent.

Així mateix, ha de vetllar:

- Pel compliment del sostre de despesa establert mensualment per la Unitat de Gestió.

- Per resoldre en última instància allò que estableix l’article 6 en el seu paràgraf segon.

11.4 La Unitat de Gestió, un cop revisat que l’expedient estigui correctament completat, ha de realitzar la tramitació econòmica de l’expedient d’acord amb la forma de pagament establerta.

11.5 Donat el cas que vàries persones sol·licitants concorrin per fer front a una mateixa despesa i formin part de la mateixa unitat de convivència, només es pot concedir a una d’elles, mediant entre les parts interessades per arribar a un acord entre elles.

11.6 Les prestacions regulades en aquest reglament són intransferibles, per tant, no poden oferir-se en garantia d’obligacions, ser objecte de cessió total o parcial, compensació o descompte i/o retenció o embargament, excepte en els supòsits previstos en la legislació general de l’Estat que resulti aplicable.

11.7 Les prestacions concedides no poden ser invocades per la persona beneficiària com a precedent per a l’obtenció de noves prestacions.

11.8 Cal tenir en compte que no tots els casos atesos als centres de serveis socials municipals requereixen establir un pla de treball individual- familiar, ja que es resolen amb informacions, orientacions, derivacions o pel seu caràcter assistencials i de contenció que els cal, de la mateixa forma que quan es tracta de prestacions de dret subjectiu.

Article 12. Documentació bàsica que acredita la situació personal o familiar.

- Original del DNI/NIE/passaport o altra documentació legal que la substitueixi acreditativa de la identitat de tots els membres majors de 16 anys de la unitat familiar.

- Original del llibre de família, si escau.

- En cas de separació o divorci o conveni regulador on consti la pensió alimentària i custòdia de fills, si escau.

- Títol de família nombrosa, si escau.

- Original de targeta d’atur dels majors de 16 anys que es trobin en situació d’atur laboral.

- Certificat que acrediti la percepció d’atur de tots els membres en edat laboral del nucli familiar i l’import de la prestació o, en el seu cas, un certificat negatiu o autorització per a la seva obtenció.

- Certificat de vida laboral dels membres en edat laboral del nucli familiar o autorització per a la seva obtenció.

- Original de declaració de la renda dels membres del nucli familiar obligats a presentar-la.

- Les persones treballadores per compte d’altri, original del contracte de treball i de les tres darreres nòmines dels membres del nucli familiar que realitzen activitat laboral.

- En cas de persones autònomes: última liquidació trimestral d’IRPF i/o butlletí de cotització a la Seguretat Social i, en tot cas, declaració responsable d’ingressos.

- Certificat de percebre o no pensions de l’Administració Pública i en cas afirmatiu de la seva quantia o autorització per a la seva obtenció.

- Declaració jurada d’ingressos del nucli familiar, únicament en el supòsit en què quedi suficientment justificada la impossibilitat d’aportar la documentació que acrediti el ingressos del nucli familiar.

- Justificació de despeses fixes mensuals: contracte de lloguer, rebuts de lloguer, despeses de llum, aigua i gas, rebuts de préstecs bancaris, rebuts de préstec hipotecari...

Documentació complementària, segons escaigui:

- Dictamen de valoració del grau de discapacitat certificat per l’òrgan o entitat que correspongui, en el cas que la persona sol·licitant o algun membre del nucli familiar estigui afectat per algun tipus de discapacitat.

- Informes mèdics o altres documents acreditatius quan existeixi una situació de malaltia greu d’algun dels membres del nucli familiar.

- Document acreditatiu d’acolliment en cas que existeixi al nucli familiar aquesta situació.

- Justificant del capital mobiliari on constin els rendiments i els saldos de tots els comptes oberts a nom de la persona sol·licitant i membres del nucli familiar.

- En cas de separació o divorci, document notarial, els justificants d’interposició de la demanda, la sentència judicial o altres documents que demostrin aquesta situació.

- Declaració acreditativa de la reclamació de la pensió d’aliments (en cas de separació i quan no es compleix aquesta mesura).

- Qualsevol altra documentació que per a la correcta valoració de la sol·licitud pugui ser requerida durant la seva tramitació, que pot ser sol·licitada pel personal tècnic de referència dels equips de serveis socials comunitaris bàsics o aportada per la persona interessada, si ho considera convenient.

La documentació acreditativa escanejada o fotocopiada de l’original presentada serà incorporada a l’expedient de la persona o nucli familiar.

La documentació relacionada en aquest article serà considerada com a màxima i es reclamarà, en cada cas, a la persona sol·licitant la necessària per realitzar la valoració econòmica i social d’una forma fidedigna.

La documentació ha d’actualitzar-se en aquells punts que el professional consideri pertinents, en el moment que les condicions de la persona/nucli familiar, presentin alguna variació de les condicions inicials amb les que es va iniciar l’itinerari social.

En cap cas es reclamarà documentació que ja consti actualitzada a l’expedient de la persona sol·licitant o del nucli familiar, ni aquella que es pugui aconseguir d’ofici a altres serveis municipals o altres administracions, de conformitat amb la legislació aplicable.

​​​​​​​

CAPÍTOL III

El procediment de concessió

Article 13. Òrgan gestor

L’òrgan gestor per dur a terme la gestió administrativa i tècnica de les prestacions sol·licitades és l’Alcaldia o la Regidoria delegada en matèria de Benestar Social de l’Ajuntament d’Eivissa.

Article 14. Procediment per a la gestió de la prestació

A instàncies dels professionals, s’iniciarà el procediment des dels centres de serveis socials municipals, prèviament i amb la participació de la persona/nucli familiar haurà d’haver-se signat per aquests el pla de feina pactat amb ells, així com la declaració responsable i d’accés a consulta de dades amb altres administracions. Ambdós documents aniran lligats a la vigència del pla de feina acordat i signat per la persona/família .

Els professionals portaran a terme les entrevistes necessàries amb les persones que conformen el nucli familiar, visites domiciliàries o altres actuacions tècniques que es considerin oportunes així com la recepció de la documentació que s’estableix en aquest reglament.

La tramitació seguirà, segons les instruccions que l’Alcaldia o la Regidoria delegada en matèria de Benestar Social té establertes, mitjançant la incoació de l’expedient electrònic corresponent per part dels professionals.

L’inici del tràmit dels ajuts implica l’acceptació per part de la persona beneficiària de la totalitat de la regulació descrita en aquest reglament.

Article 15. Pagament de les ajudes

L’Alcaldia o la Regidoria delegada en matèria de Benestar Social, com a òrgan competent per resoldre la concessió o denegació de les ajudes sol·licitades, signarà en darrera instància l’informe com a acte d’autorització del pagament de l’ajuda.

Les ajudes econòmiques es tramitaran preferentment via targeta de prepagament, transferència bancària o facturació. Únicament i exclusivament, el pagament per taló es durà a terme en aquells casos en què sigui impossible fer-ho per les altres vies establertes i quan la persona beneficiària sigui una persona física.

Per als ajuts amb modalitat de pagament via taló o targeta de prepagament la persona beneficiària haurà de signar un full de rebut corresponent.

Article 16. Justificació de la despesa

La despesa es considerarà justificada amb la presentació de les factures pagades i despeses realitzades, o a través d’altres documents de valor probatori equivalent. De manera general, les factures que presenti el beneficiari hauran d’estar emeses al seu nom, si la factura va a nom d’una persona diferent al beneficiari, aquest haurà d’acreditar formalment la relació que els vincula.

La justificació de l’ajuda s’haurà de dur a terme dins el mateix mes en què s’ha signat el full de rebut. La manca de justificació de l’ajuda rebuda pot ser motiu de sanció.

Article 17. Verificació de la concordança entre la finalitat i l’ús de l’ajuda

Els professionals comprovaran la concordança entre la finalitat per la qual fou sol·licitada l’ajuda i l’ús que la persona preceptora ha acabat donant a aquesta. La comprovació serà incorporada a l’expedient de tramitació corresponent.

La no destinació de l’ajuda a la finalitat corresponent és motiu de falta greu.

​​​​​​​

CAPÍTOL IV

Denegació, modificació, suspensió, anul·lació i infraccions

Article 18. Procediment de denegació, modificació, suspensió i anul·lació

Aquests procediments poden iniciar-se d’ofici o a instància de part. Una vegada iniciats es notificarà al titular la seua incoació, les causes que el fonamenten i les possibles conseqüències que se’n deriven.

18.1. Denegació

- La falta de tots o alguns requisits necessaris per a la seva concessió.

- Que la persona sol·licitant no resideixi efectivament al municipi.

- Dificultar la tasca tècnica de valoració.

- Que existeixi una persona legalment obligada i amb possibilitat de prestar ajuda a la persona sol·licitant.

- Que la causa principal de la residència al municipi d’Eivissa sigui la realització d’estudis.

- Que no existeixi crèdit suficient per a l’atenció de la sol·licitud.

- Que en el termini dels 6 mesos anteriors a la tramitació hagi estat extingida o revocada una altra ajuda per incompliment de les condicions establertes en aquest reglament.

- El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants pot donar lloc a la denegació de la tramitació, inclús quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per a la concessió.

- Que la persona no utilitzi les ajudes de dret existents per resoldre o pal·liar la situació de dificultat, així com no voler rebre atenció de serveis que siguin necessaris per a la seva resolució o millora de la seva problemàtica.

- Que es demostri que la persona/nucli familiar pot satisfer adequadament les necessitats per si mateixa i/o amb el recolzament dels seus familiars, representants legals o guardadors de fet.

- Que l’atenció de la persona/nucli familiar per raó de la naturalesa de la prestació o per raó de residència correspongui a una altra administració pública.

- Qualsevol altre motiu que, atenent a les circumstàncies i amb valoració prèvia de l’equip de professionals, estimin la seva denegació sempre de forma motivada. Caldrà deixar-ne constància escrita a l’expedient.

18.2. Modificació

Quan variïn les circumstàncies que motivaren la sol·licitud però persisteixi la necessitat de l’ajut, es pot modificar la finalitat i la quantitat de la prestació o proposta de la pròpia persona o del professional. Segons el tipus de tràmit iniciat que afecta la forma de pagament, s’haurà d’actuar seguint les instruccions establertes per a cadascuna de les modalitats.

18.3. Suspensió

Prèviament a l’extinció de l’ajuda tramitada, amb independència que s’hagi iniciat o no un procediment d’extinció, d’ofici o a instància de part, es podrà procedir, a criteri i per decisió de l’equip de professionals, a la suspensió cautelar del pagament de la prestació quan s’haguessin detectat en la persona/nucli familiar indicis d’una situació que impliqui la pèrdua d’algun dels requisits exigits per al seu reconeixement o manteniment, així com altres circumstàncies que puguin afectar l’acord que s’havia establert amb la persona/família.

18.4. Anul·lació

És procedent l’anul·lació de les prestacions per alguna de les causes següents:

- Per voluntat o renúncia de la persona beneficiària a la prestació econòmica.

- Per mort de la persona beneficiària. Quan l’ajuda s’hagi concedit a un nucli familiar l’equip de professionals valoraran si és pertinent o no la seva continuïtat.

- Desaparició de totes o d’alguna de les circumstàncies, generals o específiques, que van donar lloc a la seva concessió.

- Compliment del termini en les ajudes de durada determinada.

- Per l’aparició de causes sobrevingudes que produeixin la impossibilitat material de continuar amb la prestació de l’ajuda.

- Per manteniment d’una situació de suspensió per un període continuat superior a tres mesos.

Article 19. Infraccions i sancions

19.1. Es considera infracció l’incompliment de les obligacions, prohibicions o limitacions previstes al present Reglament.

Les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus.

I. Són infraccions lleus

a. Les accions o omissions que es realitzin en inobservança o vulneració de les prescripcions establertes al present Reglament i no es trobin tipificades com a greu o molt greu.

II. Són infraccions greus:

a. L’acumulació de tres amonestacions per sanció lleu dins un mateix semestre.

b. El falsejament o ocultació de qualsevol de les dades declarades per les persones sol·licitants, fins i tot quan la persona sol·licitant reuneixi els requisits per la concessió.

c. Falsejar, ocultar o mostrar obstrucció a les actuacions de valoració, seguiment i comprovació empreses per part del personal dels Serveis Socials Comunitaris Bàsics, tot i reunir la persona sol·licitant els requisits per a la concessió.

d. La falta de justificació de l’ús donat als fons rebuts, la justificació incompleta o inexacta i la justificació fora de termini.

e. Transferir la prestació concedida, oferir-la en garantia d’obligacions, compensació o descompte i/o retenció o embargament, cedir-la total o parcialment, excepte en els supòsits previstos en la legislació general de l’Estat aplicable.

III. Són infraccions molt greus:

a. La no destinació, en tot o en part, de la quantitat rebuda a les finalitats per a les quals l’ajuda fou concedida.

b. L’incompliment reiterat i continu, per raons imputables a la persona beneficiària, del pla de treball individualitzat i dels acords relacionats amb la prestació concedida.

c. L’ús fraudulent dels mitjans establerts pel cobrament de la prestació.

d. L’incompliment de l’obligació de comunicar al professional qualsevol canvi o millora en les circumstàncies que van propiciar la concessió de l’ajuda.

19.2. Seran responsables de les infraccions les persones beneficiàries incloses en el pla de treball o les seves representants quan aquelles manquin de capacitat d’obrar. Tindrà lloc l’exempció de responsabilitat en relació amb els actes, accions o omissions, tipificats com a infraccions en aquest reglament en aquells supòsits en què concorri força major.

19.3. Les infraccions poden suposar la imposició d’una de les sancions següents:

a. Per les lleus:

- Amonestació emesa per part de l’òrgan competent a la persona usuària.

b. Per les greus:

- L’extinció de les prestacions concedides per un període de 2 mesos a comptar des de la imposició de la sanció.

- L’extinció de qualsevol prestació econòmica per un període de 2 mesos a comptar des de la imposició de la sanció.

c. Per les molt greus:

- L’extinció de l’accés a qualsevol tipus de prestació per un període de 3 a 6 mesos a comptar des de la imposició de la sanció.

- El tancament temporal de dos a sis mesos de l’expedient.

- No poder tornar-se a valorar la situació de la persona beneficiària durant el període de sis mesos a comptar des de la imposició de la sanció.

Les sancions anteriorment citades no seran acumulatives.

Per tal de valorar el tipus de sanció a aplicar, es crearà una comissió integrada pel/per la professional referent, el/la coordinador/a de la Unitat de Treball Social corresponent i el/la director/a de l’Àrea de Benestar Social de la Regidoria delegada en matèria de Benestar Social o en qui aquest/a delegui.

Aquesta comissió, un cop rebuda la comunicació d’un procediment d’infracció, s’ha de reunir abans de 20 dies a comptar de la data d’emissió de la comunicació per part del professional tal i com estableix la instrucció per a tal fi.

La comissió ha de valorar les comunicacions rebudes, establir el tipus de infracció i resoldre la sanció corresponent si escau.

L’acta de la comissió servirà per informar a les persones usuàries i es relaciona l’expedient electrònic que la conté, amb la història social de la persona/nucli familiar, seguint la instrucció corresponent. El coordinador i el professional referent en donaran coneixement a la persona usuària mitjançant una entrevista convocada per a tal fi.

Article 20. Règim d’incompatibilitats

Amb caràcter general, les ajudes previstes en aquest reglament són compatibles amb qualsevol altra de les concedides per altres administracions, que tindran, en tot cas, el caràcter de complementari d’aquestes.

En el supòsit d’existir qualsevol causa d’incompatibilitat en el moment de la valoració i abans de la proposta de concessió d’ajuda, el professional de referència n’informarà a la persona beneficiària.

En cap cas l’ajuda que es percebi pot superar la quantia ni destinar-se a altra finalitat que per a la qual es va concedir.

Article 21. Règim fiscal

Les prestacions econòmiques regulades en aquest reglament queden sotmeses al règim fiscal vigent en el moment del seu atorgament.

Article 22. Tractament de dades personals i confidencialitat de les ajudes concedides

Amb l’obertura de l’expedient, la persona beneficiària dóna el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal, laboral, econòmic i familiar que són necessàries per a la tramitació del corresponent expedient.

Es garanteix la total confidencialitat en relació amb les peticions efectuades en aquest àmbit, així com de qualsevol de les seves dades personals i familiars facilitades; aquestes seran  utilitzades, estrictament, per a les finalitats per a les quals han estat facilitades i dins del marc establert per la Llei de protecció de dades vigent.

Per tal d’exercir els drets d'accés, rectificació, supressió, a la limitació del tractament i a la portabilitat, les persones interessades hauran de dirigir-se a l’Ajuntament d’Eivissa, a través dels canals legalment establerts.

No es realitzarà cap tipus de publicació de la recepció de l’ajuda.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA PRIMERA

Les sol·licituds presentades i els expedients de serveis socials afectats per aquest reglament que s’hagin iniciat amb anterioritat al moment de la seua entrada en vigor sobre els quals no hagués recaigut resolució, es tramitaran i resoldran conforme a aquest reglament.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA SEGONA

Les remissions a articles que fa aquest reglament s’entendran realitzades als preceptes respectius de les normes posteriors que, en el seu cas, els puguin derogar, modificar i/o substituir.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA TERCERA

En tot allò no previst en aquest reglament regirà supletòriament la normativa específica, estatal, autonòmica i/o local que resulti d’aplicació.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

A partir de l’entrada en vigor d’aquest reglament queden derogades les disposicions generals de l’Ajuntament d’Eivissa que s’oposin, contradiguin o resultin incompatibles amb aquest. 

DISPOSICIÓ FINAL

Aquest reglament entrarà en vigor, un cop aprovat definitivament i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, quan hagi transcorregut el termini de quinze dies hàbils, de conformitat amb l’article 70 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. 

​​​​​​​ANNEX 1

Declaració responsable

 

Nom i cognoms:...........................................................................................................… DNI/NIE:....................................................

Adreça:..................................................................................................................................................................................................

Població:........................................................................................................................  Codi Postal:..................................................

​​​​​​​DECLAR:

Que no he rebut ajudes per a la mateixa destinació d’altre organisme, públic o privat. En cas contrari, hauré d’indicar les que hagi sol·licitat i l’import de les rebudes.

Que em compromet a justificar les ajudes concedides per aquest Ajuntament.

Que no posseeix béns mobles o immobles, diferents de l’habitatge habitual, sobre els quals tingui dret de propietat, possessió, usdefruit o qualsevol altre que, per les seves característiques, valoració, possibilitat d’explotació o venda, indiqui l’existència de mitjans suficients per atendre la necessitat per a la qual sol·licit l’ajut.

Que autoritz expressament l’Ajuntament d’Eivissa per obtenir qualsevol tipus d’informació que pugui obrar en el seu poder o sol·licitar-la a altres administracions i em compromet a comunicar-li qualsevol modificació que es produeixi en la meva situació econòmica personal.

Que estic informat/da de les obligacions establertes al Reglament municipal com a perceptor/a d’aquesta ajuda i que figuren a continuació.

 

Eivissa, ............ d ........................................ de ..................                                                     (signatura)

 

Obligacions de les persones beneficiàries:

- Acreditar els requisits exigits per tenir accés a les ajudes.

- Comunicar als serveis socials comunitaris bàsics les variacions o canvis existents en la situació social i econòmica de la persona o nucli familiar que puguin modificar les circumstàncies que van donar lloc a la sol·licitud i resolució.

- Destinar la prestació a la finalitat que la va motivar.

- No fer un ús fraudulent dels mitjans establerts pel pagament de les prestacions.

- Amb caràcter general l’atorgament de l’ajut resta condicionat a l’acceptació de l’obligació de seguir un pla de treball individual i familiar per part de la persona usuària.

- En el cas de les prestacions econòmiques amb modalitat de pagament al proveïdor del servei i, en el cas que aquesta cobreixi només una part del seu cost, la persona beneficiària tindrà l’obligació de fer-se càrrec de la part restant.

- Justificar l’ajuda mitjançant la presentació de factures acreditatives de la despesa.

- Comunicar als serveis socials comunitaris bàsics l’obtenció d’altres ajudes.

- Acceptar les actuacions de seguiment i comprovació que efectuïn els professionals de serveis socials i facilitar tota la informació i documentació que li sigui requerida.

- Mantenir l’empadronament i la residència efectiva a Eivissa durant el temps de percepció de l’ajuda.

- Qualsevol altra obligació relacionada directament amb l’objecte de l’ajuda i que específicament s’estableixi en l’acord-contracte d’inserció social.

Les dades facilitades per vós en aquest formulari passaran a formar part dels fitxers automatitzats propietat de l'Ajuntament d'Eivissa i podran ser utilitzades pel titular del fitxer per a l'exercici de les funcions pròpies en l'àmbit de les seues competències. De conformitat amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, podeu exercitar els drets d'accés, rectificació, supressió, a la limitació del tractament i a la portabilitat, mitjançant instància presentada davant el Registre General d'Entrada de l'Ajuntament d'Eivissa.“