Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
PORTS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 6516
Ordenança reguladora dels serveis portuaris bàsics de practicatge, remolc portuari, i amarratge i desamarratge de vaixells al port de Ciutadella
El Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, en sessió ordinària de 23 de maig de 2019, va aprovar la proposta d'acord següent:
Primer. Aprovar l'Ordenança reguladora dels serveis portuaris bàsics de practicatge, remolc portuari, i amarratge i desamarratge de vaixells al port de Ciutadella, que s'adjunta com a annex 1.
Segon. Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears en el termini d'un mes des de la publicació al BOIB, d'acord amb el que preveuen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que disposa l'article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en el cas d'administracions públiques.
Alternativament els particulars poden interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que preveu l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tercer. Publicar aquesta Ordenança en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data en què entrarà en vigor.
Palma, 10 de juny de 2019
El vicepresident executiu de Ports de les Illes Balears
Francisco Javier Ramis Otazua
ANNEX 1
Ordenança reguladora dels serveis portuaris bàsics de practicatge, remolc portuari, i amarratge i desamarratge de vaixells al port de Ciutadella
PREÀMBUL
De conformitat amb l'article 45 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, els serveis de practicatge, remolc portuari i amarratge i desamarratge de vaixell són serveis portuaris bàsics.
Aquesta Ordenança es dicta d'acord amb el que es disposa en l'article 22 del Decret 11/2011, de 18 de febrer, d'aprovació del Reglament de desplegament i execució de determinats aspectes de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, el qual estableix que a falta del Reglament de policia i explotació s'han d'aprovar ordenances per a la regulació, l'establiment, la gestió i la prestació dels serveis portuaris, individualment per a cada port.
Els serveis portuaris bàsics estan subjectes a les obligacions de servei públic previstes en la llei, les quals s'han de desplegar en les ordenances reguladores dels serveis corresponents, amb la finalitat de garantir-ne la prestació amb condicions raonables de seguretat, continuïtat, regularitat, cobertura, qualitat i preu, i de respecte al medi ambient.
Les ordenances reguladores poden establir, per raons de seguretat marítima, l'ús obligatori de determinats serveis portuaris segons les condicions i les característiques de les infraestructures portuàries, de la grandària i el tipus de vaixell i de la naturalesa de la càrrega transportada, així com de les condicions oceanogràfiques i meteorològiques. Aquesta Ordenança estableix l'obligatorietat de determinats serveis portuaris per a determinats vaixells amb relació a les particularitats del port de Ciutadella.
Així mateix, aquesta Ordenança constitueix, alhora, la norma específica d'aplicació del Reglament general de practicatge, aprovat pel Reial decret 393/1996, d'1 de març, al port de Ciutadella.
Capítol I
Objecte i àmbit d'aplicació
Article 1
Objecte
Constitueix l'objecte d'aquesta Ordenança regular la prestació dels serveis portuaris bàsics de practicatge, remolc portuari i amarratge i desamarratge de vaixells al port de Ciutadella, així com l'establiment de mesures per garantir-ne el compliment.
Article 2
Àmbit d'aplicació
L'àmbit geogràfic d'aplicació d'aquestes regles per a la prestació del serveis portuaris bàsics de practicatge, remolc portuari i amarratge i desamarratge de vaixells és una única àrea portuària corresponent al port de Ciutadella i que ve delimitada en el plànol adjunt.
La modificació, l'ampliació o la reducció de la zona subjecta a aquestes regles ha d'efectuar-se per acord del Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears. En qualsevol cas, el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears pot delegar aquesta competència en l'òrgan que per acord es determini.
Capítol II
Disposicions generals i definicions
Article 3
Normativa aplicable
El serveis portuaris bàsics de practicatge, remolc portuari i amarratge i desamarratge de vaixells al port de Ciutadella s'han de prestar amb subjecció a aquesta Ordenança i a la resta de la legislació aplicable, particularment la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears; el Decret 11/2011, de 18 de febrer; el Reial decret legislatiu 27/2011, de 5 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de ports de l'Estat i de la marina mercant; el Reial decret 393/1996, d'1 de març, pel qual s'aprova el Reglament general de practicatge, de conformitat amb l'establert en la Llei de ports de l'Estat i de la marina mercant; les normes per a la seguretat de la navegació i del servei de practicatge emanades de l'Organització Marítima Internacional, els plecs reguladors dels serveis i els plecs de prescripcions tècniques de cada un dels serveis objecte d'aquesta Ordenança.
Article 4
Definicions i regulació
Servei de practicatge. S'entén per practicatge el servei d'assessorament a capitans de vaixells i artefactes flotants per facilitar-ne l'entrada i la sortida i les maniobres nàutiques dins els límits geogràfics de la zona de practicatge en condicions de seguretat i en els termes que s'estableixen en el vigent Reglament general de practicatge portuari del servei i en el plec regulador d'aquest. Aquest servei s'ha de prestar a bord dels vaixells i inclou les instruccions donades pels pràctics des del moment que parteixen de l'estació de practicatge per prestar el servei.
Aquest servei s'ha de prestar a bord dels vaixells. Formen també part d'aquest les comunicacions i les instruccions del prestador del servei per a l'aproximació a la zona d'embarcament del pràctic i les instruccions per a l'ancoratge del vaixell, si s'escau.
Zona de practicatge. La zona de practicatge del port de Ciutadella abasta la superfície d'aigua que comprèn la zona I i II del port, i la superfície d'aigua compresa per la Dv=076º i 0,65' de la Torre de Sant Nicolau i Dv=066º i 0,64' de la llum verda de l'extrem del dic de recer FI(4)G.11s.10m.5M, que així mateix formen el canal d'entrada i sortida.
Practicatge d'entrada. És el servei que fa el pràctic del port des del límit exterior de la zona de practicatge fins deixar el vaixell ancorat o amarrat al lloc determinat per Ports de les Illes Balears.
Practicatge de sortida. És el servei que fa el pràctic del port des del punt d'amarratge o ancoratge del vaixell fins al límit exterior de la zona de practicatge.
Practicatge voluntari. S'entén per practicatge voluntari el servei d'assessorament prestat pel pràctic a vaixells, a sol·licitud del capità d'aquests, fora de la zona de practicatge del port; o el que es presta en les aigües del port quan no sigui obligatòria la utilització d'aquest servei.
Ancoratge. La maniobra d'ancoratge consisteix a deixar assegurat el vaixell, amb relació al fons marí i als elements externs, de la manera més segura possible, utilitzant l'àncora o les àncores del vaixell. Aquesta maniobra queda vinculada a la zona específica d'ancoratge (vegeu l'article 11).
Amarratge. La maniobra d'amarratge consisteix a deixar assegurat i fixat el vaixell i a utilitzar per a aquest objectiu els caps, les àncores, les cadenes i els altres mitjans d'amarratge i les instal·lacions portuàries de l'amarrador.
Moviment interior. S'entén per moviment interior tot moviment d'un vaixell inicialment amarrat que finalitzi amb el vaixell amarrat de nou en una altra posició. Els moviments interiors que requereixin el desamarratge complet de la proa o la popa del vaixell han de disposar de l'assistència a bord del pràctic.
Servei de remolc portuari. S'entén per servei de remolc portuari el que té per objecte l'operació nàutica d'ajudar a la maniobra d'un vaixell, denominada remolc, seguint les instruccions del capità, mitjançant l'auxili d'un o més vaixells, denominats remolcadors, que proporcionen la força motriu o, si cal, l'acompanyament o la posada a disposició dins els límits de les aigües incloses en la zona de servei del port.
Remolcador. És l'embarcació destinada a donar assistència als vaixells en les seves maniobres, ja sigui remolcant-los o fent força directament sobre ells.
Servei d'amarratge i desamarratge
S'entén per servei d'amarratge l'activitat que té per objecte recollir les amarres d'un vaixell, dur-les i fixar-les als elements disposats als molls o atracades amb aquest fi, seguint les instruccions del capità del vaixell, en el sector d'amarratge designat per Ports de les Illes Balears i en l'ordre convenient per facilitar les operacions d'atracada, desamarratge i desatracada.
S'entén per servei de desamarratge el que té per objecte amollar les amarres d'un vaixell dels elements de fixació a què està amarrat seguint la seqüència i les instruccions del capità i sense afectar les condicions d'amarratge dels vaixells contigus.
Velocitat mínima de govern. És la velocitat característica i pròpia de cada vaixell, per sota de la qual el vaixell perd la capacitat de governar i maniobrar.
Velocitat màxima d'entrada. És la velocitat límit de navegació per les aigües interiors del port.
Eslora. S'entén per eslora la llargària màxima del vaixell
GT. És la unitat d'arqueig, dimensionada i calculada segons la capacitat de càrrega del vaixell.
Hora oficial. És l'hora corresponent a l'hora oficial/local a Espanya. Respecte de l'hora universal coordinada (UTC), porta un avançament d'una hora al hivern i dues a l'estiu.
Milla nàutica. És l'equivalent a 1.852 metres.
Consignatari. Es considera agent consignatari d'un vaixell la persona física o jurídica que actua en nom i representació de la naviliera o propietària del vaixell.
Capítol III
Normes reguladores del servei portuari de practicatge
Article 5
Disponibilitat del servei de practicatge
El servei de practicatge al port de Ciutadella és permanent a tots els efectes.
Article 6
Horari ordinari i extraordinari
A l'efecte d'aplicar les tarifes corresponents, es considera horari ordinari l'interval de temps entre les hores oficials de 6.00 a 23.00 h de dilluns a diumenge, inclosos els festius. Qualsevol horari que no entri en la definició d'horari ordinari es considera horari extraordinari.
Article 7
Obligatorietat del servei de practicatge
Per raons de seguretat i de prevenció de la contaminació marina, el servei de practicatge és d'ús obligatori al port exterior de Ciutadella per a tots els vaixells amb un arqueig igual o superior a 500 GT, amb les excepcions següents: vaixells dedicats als serveis portuaris i vaixells d'organismes públics (culturals, de salvament, etc.), inclosos els vaixells adscrits al Ministeri de Defensa.
La Direcció General de la Marina Mercant, mitjançant una resolució motivada, pot atorgar als capitans i patrons dels vaixells exempcions del servei de practicatge de caràcter temporal, de conformitat amb els criteris establerts en el Reglament general de practicatge portuari.
En qualsevol cas es fixa l'obligatorietat de la prestació del servei de practicatge a tots els vaixells d'eslora superior a 130 metres, corresponent a l'eslora de disseny del vaixell tipus del port exterior. Per a aquest tipus de vaixell no es poden concedir en cap cas exempcions del servei de practicatge.
Article 8
Tancament del port
El servei de practicatge es presta sempre que el port estigui operatiu, d'acord amb el pla de tancament en vigor establert per la Capitania Marítima de Palma en cada moment.
Si existeix la impossibilitat de desembarcament del pràctic i es veu obligat a continuar a bord fins el següent port de destinació, el vaixell ha de fer-se càrrec de:
— L'allotjament i la manutenció
— El transport fins a Ciutadella
Ports de les Illes Balears ha de determinar aquesta compensació.
En el cas de servei realitzat en circumstàncies de força major, Ports de les Illes Balears ha de determinar els honoraris.
Article 9
Zona d'embarcament del pràctic
L'embarcament i el desembarcament del pràctic dels vaixells que utilitzin el servei de practicatge, una vegada complerts el procediments de preavís i confirmació, s'ha de fer en un punt situat a 0,6' de la llum verda de l'extrem del dic de recer FI(4)G.11s.10m.5M, la coordenada del qual és l=39º59.45' N i L=003º48.7'E.
Article 10
Velocitat màxima a les aigües interiors del port
La velocitat màxima per navegar dins les aigües interiors del port de Ciutadella no pot superar els tres nusos per a embarcacions i la velocitat mínima de govern per a vaixells. Aquest límit afecta tots els vaixells i embarcacions, excepte en casos de força major i quan les característiques de maniobra del vaixell, acreditades mitjançant el taulell de govern previst a la Resolució de l'Organització Marítima Internacional 601 (15) per a vaixells d'eslora superior a 100 metres, facin imprescindible una velocitat major.
Article 11
Zona d'ancoratge
Atesa la reduïda zona II del port de Ciutadella no es permet l'ancoratge de vaixells al port.
No obstant això, en el cas d'una ampliació de la zona II s'han d'aplicar els punts d'ancoratge que determina la Capitania Marítima de Palma per a l'ancoratge de vaixells fora de les aigües portuàries.
Únicament en casos excepcionals i de força major, i amb autorització prèvia del pràctic i de Ports de les Illes Balears, es pot autoritzar l'ancoratge de vaixells de petita eslora a la zona II del port.
Article 12
Maniobra d'ancoratge
El Centre de Control de Trànsit del port de Ciutadella ha d'autoritzar tots els vaixells que vulguin utilitzar la zona d'ancoratge, en cas que la zona II sigui ampliada, a través del canal 14 de VHF, i ha de facilitar les instruccions d'ancoratge i el lloc assignat.
Posteriorment el vaixell s'ha de posar en contacte amb el pràctic, utilitzant el canal 14 de VHF de comunicació, a fi de coordinar la maniobra.
Article 13
Mercaderies perilloses
En cas de transport en trànsit, o càrrega/descàrrega de mercaderies perilloses, s'ha de seguir el procediment aplicable en el Pla d'Autoprotecció del Port Exterior de Ciutadella i la resta de normativa aplicable.
Article 14
Preavís d'arribada
La seqüència normal d'entrada al port de Ciutadella és la següent: preavís d'arribada, confirmació de l'hora d'arribada a la zona de practicatge, embarcament del pràctic, maniobra d'atracada i amarrament del vaixell al lloc designat per Ports de les Illes Balears.
El vaixell que necessiti els serveis de practicatge del port de Ciutadella ha d'informar el Consignatari de la seva arribada amb 24 hores d'antelació com a mínim.
Aquesta informació ha de contenir obligatòriament:
— Les dimensions del vaixell (eslora, mànega i calat).
— Les característiques principals (tipus de vaixell, càrrega, etc.).
— L'ETA (hora d'arribada prevista).
— La confirmació dels canals d'informació per utilitzar.
— La previsió de sol·licitud dels servei de remolcador.
— La informació sobre mercaderies perilloses. Com a mínim, aquesta informació ha d'incloure el següent: el número ONU, la fitxa de seguretat, la quantitat, l'emplaçament dins del vaixell i la situació de la càrrega en trànsit o per descarregar.
— Les possibles limitacions referents a la maniobra del vaixell, per si fos necessari avisar el remolcador amb l'antelació suficient.
El preavís d'arribada pot efectuar-se per escrit mitjançant telefax o altres mitjans electrònics.
Una vegada que s'ha rebut el preavís, el consignatari ha de notificar aquesta informació al pràctic i ha d'informar la Capitania Marítima i Ports de les Illes Balears.
Article 15
Confirmació d'arribada
Realitzat el preavís, la confirmació d'entrada s'ha de comunicar amb una hora d'antelació, o quan el vaixell es trobi a una distància mínima de 2 milles del límit exterior de la zona de practicatge del port de Ciutadella. En cas que el vaixell arribi de matinada i no tengui variacions importants amb la seva hora aproximada d'arribada (ETA), la confirmació d'entrada s'ha de comunicar d'acord amb allò que els consignataris, el capità del vaixell i el pràctic del port hagin preestablert.
Juntament amb aquesta confirmació, s'ha de transmetre tota variació en la informació facilitada en el preavís, així com un nou ETA als límits de la zona de practicatge.
El capità del vaixell ha de comunicar la confirmació d'arribada al consignatari, qui li ha de donar instruccions i ha d'informar d'aquesta confirmació el pràctic.
La confirmació s'ha de fer mitjançant el canal número 14 de VHF i es poden utilitzar, una vegada establerta la comunicació, altres canals de treball de VHF si les condicions de la zona així ho aconsellen.
Article 16
Preavís de sortida
Pel que fa al preavís de sortida i als moviments interiors, aquests requereixen una antelació de dues hores, si bé cap altra informació afegida és exigible. Per a aquells vaixells que tenguin una estada en el port inferior a dues hores, el consignatari ha d'informar el pràctic del port de les previsions de sortida o de la necessitat de possibles moviments interiors un cop atracat el vaixell o amb anterioritat si aquesta es conegués.
Article 17
Confirmació de sortida
La confirmació de sortida s'ha de fer, com a mínim, amb una hora d'antelació respecte de l'hora estimada de sortida del port de Ciutadella.
Article 18
Procediments de comunicació
Els vaixells que hagin de maniobrar a la zona de practicatge del port de Ciutadella han d'establir comunicació amb el prestador del servei de practicatge en les fases de la maniobra següents:
— Fase d'aproximació (confirmació)
— Arribats als límits de la zona de practicatge
— A la sortida del vaixell (preavís i confirmació)
En les fases d'aproximació i arribada a la zona de practicatge s'ha d'utilitzar per enllaçar amb el pràctic el canal 14 de VHF. En la fase de preavís de sortida s'ha de fer per via telefònica o a través del consignatari, excepte si està ancorat, en què s'ha de fer pel canal 14 VHF.
Article 19
Documentació del pràctic
En el moment d'accedir a bord, el pràctic ha de portar la documentació següent:
— El nomenament oficial que l'acredita com a pràctic del port.
— El talonari de protestes.
— Un exemplar del Reglament de policia portuària, si escau, i d'aquestes Ordenances del port de Ciutadella, que han d'estar a disposició del capità del vaixell per al seu coneixement i compliment, quan així ho requereixi.
Article 20
Obligacions del pràctic
El pràctic, com a assessor tècnic del capità, ha d'assenyalar la derrota del vaixell així com qualsevol altra maniobra nàutica possible dins la zona de servei de practicatge fins finalitzar la maniobra que li hagin encomanat. Ha d'informar i aconsellar el capità de la conveniència de disposar de l'assistència del servei de remolc si aquest no resulta obligatori en virtut d'aquest reglament.
Si la maniobra que s'ha de dur a terme fos un moviment interior, l'assessorament s'ha d'iniciar abans de qualsevol moviment del vaixell respecte de la seva situació inicial.
En el cas que el capità del vaixell es negàs a disposar de l'assistència d'elements auxiliars després de la recomanació del pràctic, aquest pot optar per ancorar el vaixell o mantenir-se a l'espera d'entrar a port, per sotmetre el cas a l'arbitratge de la Capitania Marítima.
El pràctic ha d'informar Ports de les Illes Balears i l'autoritat marítima, si s'escau, dels incidents ocorreguts durant el servei i de les deficiències observades en els vaixells en què hagi prestat els seus serveis, particularment els relacionats amb el compliment dels convenis internacionals vigents SOLAS (Conveni internacional per a la seguretat de la vida humana al mar), MARPOL (Conveni internacional per prevenir la contaminació marina des dels vaixells), línies de càrrega, STCW (Conveni internacional de formació i guàrdies) i el Conveni 147 de l'Organització Internacional del Treball.
Article 21
Escala d'accés
Els vaixells que arribin a la zona de practicatge ho han de fer a la velocitat mínima de govern i han d'aturar les seves màquines propulsores per a l'embarcament del pràctic amb seguretat.
L'estructura de l'escala d'accés del pràctic al vaixell i les altres mesures de seguretat relacionades han de complir la normativa del conveni SOLAS i les recomanacions vigents de l'OMI al respecte, particularment la regla 17 del capítol V del Conveni SOLAS i les resolucions A 130 (V), A 263 (VII) i A 275 (VIII).
Article 22
Embarcació de pràctics
L'embarcació de pràctics ha de portar pintada una P a ambdues amures per facilitar-ne la identificació i ha de complir els requisits tècnics i de seguretat que li siguin aplicables, particularment les llums i les marques establertes a la regla 29 del Codi internacional per prevenir els abordatges a la mar. Ha d'estar preparat i disposar de la potència i la velocitat suficients per a la funció de transport del pràctic al vaixell i des del vaixell, des de i fins al límit exterior de la zona de practicatge.
Capítol IV
Normes reguladores del servei de remolc portuari
Article 23
Ús de remolcadors
El servei portuari de remolc contribueix a la seguretat del port i de les maniobres dels vaixells dins la zona de practicatge.
— Servei d'stand-by i operació de remolcador: presència d'un remolcador en les proximitats d'un vaixell per si en fos necessària la intervenció. La tarifa és la mateixa amb independència de si el remolcador ha d'intervenir o no finalment en la maniobra.
Els vaixells en maniobra d'entrada, sortida i moviment interior estan obligats a utilitzar el servei d'stand-by i l'operació de remolcador sempre que:
— Servei preventiu de remolcador en espera: presència d'un remolcador en el port per si en fos necessària la intervenció. Aquest servei és aplicable a tots els vaixells d'arqueig igual o superior a 500 GT que amarrin en el port de Ciutadella. És d'aplicació quan el remolc es quedi atracat al moll, perquè el pràctic o capità del vaixell no requereixi els seus serveis o no en correspongui l'ús de conformitat a la legalitat vigent.
Article 24
Ús de les àncores
Les àncores constitueixen un element important de la seguretat i la maniobra dels vaixells, que poden utilitzar els capitans, sota la recomanació del pràctic, quan sigui adient per a la seguretat de la maniobra que s'ha de fer o per facilitar maniobres posteriors, tant a les proximitats del moll del dic de recer com del moll d'atracada dels vaixells de passatgers.
Capítol V
Normes reguladores del servei d'amarratge i desamarratge de vaixells
Article 25
Servei d'amarratge i desamarratge
1. Els serveis portuaris d'amarratge i desamarratge són obligatoris per a tots els vaixells i es podent prestar en règim d'autoprestació per part de les navilieres.
2. Ports de les Illes Balears pot imposar a les navilieres l'autoprestació del servei d'amarratge i desamarratge des de terra com a condició prèvia a l'atorgament d'autorització per fer activitats o ocupar el domini públic portuari.
3. No obstant això, els següents vaixells a més estan obligats a requerir el servei d'amarratge i desamarratge emprant una embarcació auxiliar:
— Vaixells d'eslora superior a 132 m amb lloc d'amarratge assignat al moll de llevant.
— Vaixells d'eslora superior a 156 m amb lloc d'amarrament assignat al moll de ponent.
En aquest cas no es permet l'autoprestació per part de la naviliera d'aquest servei, que requereix de l'embarcació auxiliar, però sí l'autoprestació del servei des de terra amb els amarradors de la naviliera.
Capítol VI
Control i vigilància
Article 26
Control
Amb l'objecte de garantir el compliment de les regles de funcionament i, per tant, garantir la seguretat de la navegació i la maniobra dels vaixells tots els interessats han de respectar aquesta Ordenança.
Article 27
Vigilància
Els agents guardamolls i el personal de l'entitat han de vetlar pel compliment d'aquestes normes i tenen capacitat plena d'obrar en tot el relatiu al funcionament del servei.
Les persones encarregades de la vigilància i la inspecció han de denunciar, mitjançant la interposició de butlletí de denúncia, les infraccions administratives d'acord amb el que disposa el capítol II del títol V de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears.
Capítol VII
Infraccions i sancions
Article 28
Infraccions
L'incompliment de les obligacions contingudes en aquesta Ordenança poden constituir infracció administrativa d'acord amb el capítol II del títol V de la Llei 10/2005, 21 de juny, de ports de les Illes Balears.
Article29
Sancions i altres mesures aplicables
Les sancions i altres mesures aplicables són les establertes en els capítols I i III del títol V de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears.
Disposició transitòria
El servei portuari bàsic de practicatge continua sent prestat pel personal de Ports de les Illes Balears, d'acord amb les normes i els criteris prevists en aquesta ordenança reguladora, fins a l'atorgament de la llicència administrativa al prestador d'aquest servei portuari bàsic.
Disposició final
Aquesta Ordenança entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 21 de maig de 2019
El vicepresident executiu de Ports de les Illes Balears
Francisco Javier Ramis Otazua