Secció I. Disposicions generals
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
PORTS DE LES ILLES BALEARS
Núm. 6515
Ordenança reguladora del servei portuari general d’ordenació, coordinació i control del trànsit portuari al port de Ciutadella
El Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears, en sessió ordinària de 23 de maig de 2019, va aprovar la proposta d'acord següent:
Primer. Aprovar l'Ordenança reguladora del servei portuari general d'ordenació, coordinació i control del trànsit portuari al port de Ciutadella, que s'adjunta com a annex 1.
Segon. Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears en el termini d'un mes des de la publicació en el BOIB, d'acord amb el que preveuen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici del que disposa l'article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, en el cas d'administracions públiques.
Alternativament els particulars poden interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que preveu l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tercer. Publicar aquesta Ordenança en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data en què entrarà en vigor.
Palma, 10 de juny de 2019
El vicepresident executiu de Ports de les Illes Balears
Francisco Javier Ramis Otazua
ANNEX 1
Ordenança reguladora del servei portuari general d'ordenació, coordinació i control del trànsit portuari al port de Ciutadella
PREÀMBUL
De conformitat amb l'article 43 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, el servei d'ordenació, coordinació i control del trànsit marítim portuari és un servei portuari general.
Aquesta Ordenança es dicta d'acord amb el que es disposa en l'article 22 del Decret 11/2011, de 18 de febrer, d'aprovació del Reglament de desplegament i execució de determinats aspectes de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears, el qual estableix que a falta de Reglament de policia i explotació s'han d'aprovar ordenances per a la regulació, l'establiment, la gestió i la prestació dels serveis portuaris, individualment per a cada port.
Les ordenances reguladores poden establir, per raons de seguretat marítima, l'ús obligatori de determinats serveis portuaris segons les condicions i les característiques de les infraestructures portuàries, de la grandària i el tipus de vaixell i de la naturalesa de la càrrega transportada, així com de les condicions oceanogràfiques i meteorològiques. Aquesta Ordenança estableix l'obligatorietat de determinats serveis portuaris per a determinats vaixells amb relació a les particularitats del port de Ciutadella.
Capítol I
Objecte i àmbit d'aplicació
Article 1
Objecte
1. Constitueix l'objecte d'aquesta Ordenança regular la prestació del servei portuari general d'ordenació, coordinació i control del trànsit portuari al port de Ciutadella i l'establiment de mesures per garantir-ne el compliment.
2. L'objecte del servei d'ordenació, coordinació i control del trànsit marítim portuari és facilitar, en condicions d'eficàcia, qualitat i seguretat, la navegació dels vaixells en les aigües de la zona de servei del port de Ciutadella, per a l'evitació d'abordatges i situacions perilloses per a les persones, per a la pròpia navegació, per a la seguretat dels béns i per a la preservació del medi ambient marí.
3. El Servei d'Ordenació, Coordinació i Control del Trànsit Marítim Portuari ha de fer les funcions de control de trànsit portuari que es detallen a continuació:
— Informació
— Instruccions generals
— Funcions addicionals
Article 2
Àmbit d'aplicació
L'àmbit geogràfic d'aplicació d'aquestes regles per a la prestació del servei portuari general d'ordenació, coordinació i control del trànsit portuari al port de Ciutadella és una única àrea portuària corresponent al port de Ciutadella i que ve delimitada en el plànol adjunt.
La modificació, ampliació o reducció de la zona subjecta a aquestes regles ha d'efectuar-se per acord del Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears. En qualsevol cas, el Consell d'Administració de Ports de les Illes Balears pot delegar aquesta competència en la persona que per acord es determini.
Capítol II
Disposicions generals i definicions
Article 3
Normativa aplicable
El servei portuari general d'ordenació, coordinació i control del trànsit portuari al port de Ciutadella s'ha de prestar amb subjecció a aquesta Ordenança i a la resta de la legislació aplicable, particularment la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes Balears; el Decret 11/2011, de 18 de febrer; el Reial decret legislatiu 27/2011, de 5 de setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de ports de l'Estat i de la marina mercant; i les normes per a la seguretat de la navegació i del servei de practicatge emanades de l'Organització Marítima Internacional.
Article 4
Definicions i regulació
Servei de practicatge. S'entén per practicatge el servei d'assessorament a capitans de vaixells i artefactes flotants per facilitar-ne l'entrada i la sortida i les maniobres nàutiques dins els límits geogràfics de la zona de practicatge en condicions de seguretat i en els termes que s'estableixen en el vigent Reglament general de practicatge portuari del servei i en el plec regulador d'aquest. Aquest servei s'ha de prestar a bord dels vaixells i inclou les instruccions donades pels pràctics des del moment que parteixen de l'estació de practicatge per prestar el servei.
Aquest servei s'ha de prestar a bord dels vaixells. Formen també part d'aquest les comunicacions i les instruccions del prestador del servei per a l'aproximació a la zona d'embarcament del pràctic i les instruccions per a l'ancoratge del vaixell, si s'escau.
Zona de practicatge. La zona de practicatge del port de Ciutadella abasta la superfície d'aigua que comprèn la zona I i II del port, i la superfície d'aigua compresa per la Dv=076º i 0,65' de la Torre de Sant Nicolau i Dv=066º i 0,64´de la llum verda de l'extrem del dic de recer FI(4)G.11s.10m.5M, que així mateix formen el canal d'entrada i sortida.
Practicatge d'entrada. És el servei que fa el pràctic del port des del límit exterior de la zona de practicatge fins deixar el vaixell ancorat o amarrat al lloc determinat per Ports de les Illes Balears.
Practicatge de sortida. És el servei que fa el pràctic del port des del punt d'amarratge o ancoratge del vaixell fins al límit exterior de la zona de practicatge.
Practicatge voluntari. S'entén per practicatge voluntari el servei d'assessorament prestat pel pràctic a vaixells, a sol·licitud del capità d'aquests, fora de la zona de practicatge del port; o el que es presta en les aigües del port quan no sigui obligatòria la utilització d'aquest servei.
Ancoratge. La maniobra d'ancoratge consisteix a deixar assegurat el vaixell, amb relació al fons marí i als elements externs, de la manera més segura possible, utilitzant l'àncora o les àncores del vaixell. Aquesta maniobra queda vinculada a la zona específica d'ancoratge (vegeu l'article 10).
Amarratge. La maniobra d'amarratge consisteix a deixar assegurat i fixat el vaixell i a utilitzar per a aquest objectiu els caps, les àncores, les cadenes i altres mitjans d'amarratge i les instal·lacions portuàries de l'amarrador.
Moviment interior. S'entén per moviment interior tot moviment d'un vaixell inicialment amarrat que finalitzi amb el vaixell amarrat de nou en una altra posició. Els moviments interiors que requereixin el desamarratge complet de la proa o la popa del vaixell han de disposar de l'assistència a bord del pràctic.
Servei de remolc portuari. S'entén per servei de remolc portuari el que té per objecte l'operació nàutica d'ajudar la maniobra d'un vaixell, denominada remolc, seguint les instruccions del capità, mitjançant l'auxili d'un o més vaixells, denominats remolcadors, que proporcionen la força motriu o, si cal, l'acompanyament o la posada a disposició dins els límits de les aigües incloses en la zona de servei del port.
Remolcador. És l'embarcació destinada a donar assistència als vaixells en les seves maniobres, ja sigui remolcant-los o fent força directament sobre ells.
Servei d'amarratge i desamarratge. S'entén per servei d'amarratge l'activitat que té per objecte recollir les amarres d'un vaixell, dur-les i fixar-les als elements disposats als molls o atracades amb aquest fi, seguint les instruccions del capità del vaixell, en el sector d'amarratge designat per Ports de les Illes Balears i en l'ordre convenient per facilitar les operacions d'atracada, desamarratge i desatracada.
S'entén per servei de desamarratge el que té per objecte amollar les amarres d'un vaixell dels elements de fixació a què està amarrat seguint la seqüència i les instruccions del capità i sense afectar les condicions d'amarratge dels vaixells contigus.
Velocitat mínima de govern. És la velocitat característica i pròpia de cada vaixell, per sota de la qual el vaixell perd la capacitat de governar i maniobrar.
Velocitat màxima d'entrada. És la velocitat límit de navegació per les aigües interiors del port.
Eslora. S'entén per eslora la llargària màxima de vaixell.
GT. És la unitat d'arqueig, dimensionada i calculada segons la capacitat de càrrega del vaixell.
Hora oficial. És l'hora corresponent a l'hora oficial/local a Espanya. Respecte de l'hora universal coordinada (UTC), porta un avançament d'una hora a l'hivern i dues a l'estiu.
Milla nàutica. És l'equivalent a 1.852 metres.
Consignatari. Es considera agent consignatari d'un vaixell la persona física o jurídica que actua en nom i representació de la naviliera o propietària del vaixell.
Capítol III
Normes reguladores del servei d'ordenació, coordinació i control del trànsit portuari
Article 5
Disponibilitat del servei d'ordenació, coordinació i control del trànsit portuari
El servei de ordenació, coordinació i control del trànsit portuari al port de Ciutadella és permanent a tots els efectes.
Article 6
Horari ordinari i extraordinari
Es considera horari ordinari l'interval de temps entre les hores oficials de 6.00 a 23.00 h de dilluns a diumenge, inclosos els festius. Qualsevol horari que no entri en la definició d'horari ordinari es considera horari extraordinari.
Article 7
Obligatorietat del servei
Per raons de seguretat i de prevenció de la contaminació marina, el servei ordenació, coordinació i control del trànsit portuari al port de Ciutadella és d'ús obligatori al port exterior de Ciutadella per a tots els vaixells amb un arqueig igual o superior a 500 GT, amb les excepcions següents: vaixells dedicats als serveis portuaris i vaixells d'organismes públics (culturals, de salvament, etc.), inclosos els vaixells adscrits al Ministeri de Defensa.
Article 8
Funcions del servei
8.1. Informació
La funció d'informació pot donar-se a hores fixes, puntualment o a petició del capità d'un vaixell implicat. A títol orientatiu i no exhaustiu, pot abastar les següents informacions sobre les característiques i la situació operativa del port de Ciutadella:
1. Difusió d'informació sobre el moviment de vaixells i les condicions de visibilitat, a fi de prestar assistència a tots els vaixells, incloses les petites embarcacions.
2. Intercanvi d'informació amb els vaixells sobre totes les qüestions de seguretat pertinents (avís als navegants, estat de les ajudes a la navegació, informació meteorològica, etc.).
3. Intercanvi d'informació amb els vaixells sobre totes les condicions i situacions de trànsit pertinents (moviments i intencions de vaixells que s'acosten o que estan sent abastats).
4. Assenyalar als vaixells la presència d'obstacles a la navegació com ara:
a) Vaixells entorpits.
b) Concentracions de vaixells pesquers o petites embarcacions.
c) Vaixells que realitzin operacions especials.
d) Proves nauticoesportives.
e) Possible sortida o desplaçament interior d'altres vaixells que puguin interferir en la derrota.
f) Possible existència de mitjans flotants i obstacles de caràcter permanent o semipermanent en la derrota prevista.
g) Existència d'activitats que puguin entorpir la derrota prevista.
h) Informació de les avaries detectades o modificacions de l'abalisament respecte de la informació que figuri a les últimes edicions de cartes i portolans.
i) Informació sobre zones d'ancoratge.
5. Informació relativa a les marees.
6. Informació de les condicions meteorològiques dins del port i a la zona on vagi a desenvolupar-se la maniobra.
7. Qualsevol altra informació relacionada amb la seguretat de la navegació a la zona, amb la seguretat del vaixell durant la seva estada i amb la preservació del medi ambient maritimoportuari.
8. Proposta de tancament del port.
9. Difusió de la informació de la situació de tancament del port.
Tota informació de situacions permanents o semipermanents que pugui millorar les condicions de navegació de les embarcacions l'ha de facilitar el prestador del servei per escrit a les respectives instal·lacions d'embarcacions esportives i d'esbarjo, així com a la Confraria de Pescadors, i s'ha de fer via fax o per correu electrònic en aquells casos en què sigui possible.
8.2. Instruccions generals per a l'ordenació del trànsit
Aquesta funció té per objecte comunicar als vaixells, quan sigui procedent, els permisos d'inici de maniobra i trànsit marítim per la zona de servei del port de Ciutadella; així com regular i ordenar el trànsit en tot moment, i transmetre les instruccions oportunes als vaixells implicats. A títol orientatiu i no exhaustiu, es detallen les instruccions següents:
a) Identificació de tots els vaixells quan entrin a la zona d'ordenació.
b) Indicació a un vaixell perquè romangui en un lloc determinat.
c) Indicació a un vaixell perquè no entri en una zona determinada.
d) Indicació a un vaixell perquè romangui atracat fins a nou avís.
e) Indicació a un vaixell perquè segueixi una derrota determinada.
f) Comunicació de l'ordre d'entrades, sortides o moviments interiors de vaixells, determinat per la direcció del port.
g) Indicació a un vaixell perquè desenvolupi una velocitat determinada.
h) Indicació a un vaixell perquè faci una maniobra d'evasió determinada.
i) Indicació a un vaixell perquè faci una maniobra d'avançament o d'encreuament determinada.
j) Designació punt d'ancoratge a la zona autoritzada corresponent.
k) Totes aquelles instruccions necessàries per desenvolupar un pla de navegació determinat.
8.3. Funcions addicionals
En aquestes funcions s'inclouen addicionalment les següents activitats, enumerades a títol orientatiu i no exhaustiu:
1. Canalitzar la petició del servei de remolc portuari.
2. Canalitzar la petició del servei d'amarratge.
3. Canalitzar la petició servei de practicatge.
4. Comprovar amb antelació suficient que els serveis indicats, que inclouen l'amarratge, poden ser prestats a l'hora prevista de la maniobra.
5. Canalitzar la petició dels serveis portuaris de subministrament (aigua, combustible, etc.)
6. Aplicar els procediments.
El prestador del servei ha d'aplicar els procediments que es troben inclosos en l'annex 2 d'aquesta Ordenança així com aquelles modificacions o nous procediments que per part de la Direcció de Ports de les Illes Balears puguin comunicar-se en un futur.
El prestador del servei ha de comunicar a la Direcció de Ports de les Illes Balears aquelles millores que, si escau, estimi convenient aplicar als procediments per augmentar-ne l'eficàcia. Aquestes millores s'han d'aplicar una vegada que es disposi de l'aprovació de la Direcció de Ports de les Illes Balears, així com aquelles modificacions o nous procediments que per part de la Direcció de Ports de les Illes Balears puguin comunicar-se en un futur.
El prestador del servei ha de realitzar, aplicar i desenvolupar totes les funcions, tasques, procediments i activitats que en aquesta Ordenança s'estableixen al control de trànsit portuari (CTP).
Article 9
Velocitat màxima a les aigües interiors del port
La velocitat màxima per navegar dins les aigües interiors del port de Ciutadella no pot superar els tres nusos. Aquest límit afecta tots els vaixells i embarcacions, excepte en casos de força major i quan les característiques de maniobra del vaixell, acreditades mitjançant el taulell de govern previst a la Resolució de l'Organització Marítima Internacional 601 (15) per a vaixells d'eslora superior a 100 metres, facin imprescindible una velocitat major.
Article 10
Zona d'ancoratge
Atesa la reduïda zona II del port de Ciutadella no es permet l'ancoratge de vaixells al port.
No obstant això, en el cas d'una ampliació de la zona II s'han d'aplicar els punts d'ancoratge que determina la Capitania Marítima de Palma per a l'ancoratge de vaixell fora de les aigües portuàries.
Únicament en casos excepcionals i de força major, i amb autorització prèvia del pràctic i de Ports de les Illes Balears, es pot autoritzar l'ancoratge de vaixells de petita eslora a la zona II del port.
Article 11
Procediments de control del trànsit portuari
En l'annex 2 d'aquesta Ordenança s'adjunten el procediments de control del trànsit portuari aplicables al port de Ciutadella.
Article 12
Procediments de comunicació
En l'annex 3 d'aquesta Ordenança s'adjunten la informació prèvia a l'arribada i la sortida del port de Ciutadella.
Capítol VI
Control i vigilància
Article 13
Control
Amb l'objecte de garantir el compliment de les regles de funcionament i, per tant, garantir la seguretat de la navegació i la maniobra dels vaixells tots els interessats han de respectar aquesta Ordenança.
Article 14
Vigilància
Els agents guardamolls i el personal de l'entitat han de vetlar pel compliment d'aquestes normes, i tenen plena capacitat d'obrar en tot el relatiu al funcionament del servei.
Les persones encarregades de la vigilància i la inspecció han de denunciar mitjançant la interposició de butlletí de denúncia les infraccions generals de les condicions regulades en l'Ordenança.
Capítol VII
Infraccions i sancions
Article 15
Infraccions
L'incompliment de les obligacions contingudes en aquesta Ordenança pot constituir una infracció administrativa, d'acord amb el capítol II del títol V de la Llei 10/2005, 21 de juny, de ports de les Illes Balears.
Article 16
Sancions i altre mesures aplicables
Les sancions i altres mesures aplicables són las establertes en els capítols I i III del títol V de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports del es Illes Balears.
Disposició transitòria
El servei general d'ordenació, coordinació i control del trànsit portuari continuarà sent prestat pel personal de Ports de les Illes Balears, d'acord amb les normes i els criteris prevists en aquesta Ordenança reguladora, fins que la gestió sigui encarregada a un tercer.
Disposició final
Aquesta Ordenança entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 21 de maig de 2019
El vicepresident executiu de Ports de les Illes Balears
Francisco Javier Ramis Otazua
ANNEX 2
Procediments de control de trànsit portuari
P.1. Control d'entrada de vaixells, que inclou atracada des d'ancoratge
P.2. Control de sortida de vaixells, que inclou ancoratge des d'atracada
P.3. Moviments interiors
P.4. Difusió d'informació general i de seguretat de vaixells (avisos a navegants)
P.5. Amaratge d'hidroavió
P.6. Coneixement del pla de trànsit marítim per a la jornada
P.7. Moviment d'embarcacions especials
P.7.1. Moviments de vaixells pesquers
P.7.2. Moviments d'embarcacions esportives i trànsit interior
P.7.3. Control d'embarcacions d'alta velocitat
P.7.4. Comunicació amb Ports de les Illes Balears
ÀMBIT
L'àmbit d'aplicació d'aquests procediments és tota la zona marítima portuària i ha de prestar-se a tots els vaixells i embarcacions sempre que es produeixi alguna de les situacions següents:
— Que es faci una maniobra o navegació en port d'un vaixell d'arqueig igual o superior a 500 GT.
— Durant els períodes de temps en què es trobi tancat el port.
— Quan es produeixi una maniobra o navegació en port d'un vaixell o embarcació d'un arqueig inferior a 500 GT, que faci transport de passatgers, de mercaderies o de tots dos en línia regular autoritzada per la Direcció General de la Marina Mercant o per l'organisme competent de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, o transport de mercaderies perilloses.
P.1. Control d'entrada de vaixells, que inclou atracada des d'ancoratge
— TASQUES DEL CONTROL DE TRÀNSIT PORTUARI (CTP)
T.1 CTP. El CTP indica el canal de treball i sol·licita la informació de l'annex 3. Emplaça el vaixell per a nova trucada 15' abans de l'arribada a la zona de practicatge i sol·licita que romangui a l'escolta pel canal de treball i 14 de VHF.
T.2 CTP. El CTP comprova si el vaixell disposa d'autorització d'atracada/ancoratge.
T.3.1 CTP. El CTP, en el cas que el vaixell no tengui autorització d'atracament/ancoratge, li comunica al vaixell instruccions perquè es mantengui a l'espera.
T.3.2 CTP.El CTP comprova si el vaixell ha sol·licitat practicatge.
T.4.1 CTP. El CTP, en el supòsit que el vaixell hagi sol·licitat practicatge, comunica a pràctics la informació rebuda del vaixell (annex 3) així com els moviments d'altres vaixells que estiguin prevists a la mateixa hora.
T.4.2 CTP. El CTP comprova si el capità del vaixell disposa d'exempció de practicatge en vigor.
T.5 CTP. El CTP sol·licita als pràctics el costat d'embarcament.
T.6 CTP. El CTP comunica al vaixell per VHF, canal de treball, el costat d'embarcament del pràctic per a l'arriada de l'escala del pràctic.
T.7.1 CTP. El CTP informa el vaixell de maniobres d'altres vaixells i d'altres factors que puguin afectar la seva navegació d'aproximació al port.
T.7.2 CTP. El CTP comunica al vaixell l'obligatorietat de sol·licitar el pràctic.
T.8 CTP. El CTP avisa amarradors i, si escau, remolcadors.
T.9 CTP. El CTP comprova si hi ha algun tipus d'impediment per a l'entrada del vaixell a port.
T.10 CTP. El CTP confirma que el servei d'amarratge i, si escau, el servei de remolc es troben en disposició de prestar el servei.
T.11 CTP. El CTP autoritza al vaixell l'inici de la maniobra d'entrada.
T.12.1 CTP. El CTP contacta amb el vaixell per VHF i pel canal de treball li comunica el permís de l'inici de la maniobra d'entrada o ancoratge.
T.12.2 CTP. El CTP dona instruccions al vaixell de mantenir-se a l'espera en cas de no disposar de permís d'inici de maniobra.
T.13 CTP. El CTP, pel canal de treball VHF, manté comunicació amb el vaixell per facilitar-li informació i instruccions.
T.14 CTP. En cas que el vaixell iniciï la maniobra sense permís del CTP, aquest ha de comunicar als pràctics aquesta circumstància perquè faci el seguiment de la maniobra i l'assessorament pel canal 14 de VHF.
— TASQUES DEL VAIXELL (B)
T.1B. El vaixell contacta amb el control de trànsit portuari (en endavant, CTP) una hora abans de l'arribada al límit de la zona de practicatge pel canal 14 de VHF.
T.2 B. El vaixell es manté a l'espera d'instruccions en cas de no disposar d'autorització d'atracada/ancoratge.
T.3 B. Obtenció d'autorització d'atracada/ ancoratge.
T.4 B. El vaixell contacta amb el CTP quinze minuts abans de l'arribada al límit de la zona de practicatge.
T.5 B. El vaixell confirma la presència d'amarradors i, si escau, de remolc i pràctic a bord i sol·licita al CTP el permís d'inici de maniobra.
T.6 B. El vaixell es manté fora de límits fins a disposar de pràctic a bord.
T.7 B. El vaixell fa l'atracada o l'ancoratge i es manté a les escoltes pel canal de treball i pel canal 14 de VHF i en comunicació amb el CTP a través del canal de treball.
T.8 B. El vaixell confirma al CTP la fi de la maniobra i, si escau, les incidències ocorregudes.
— TASQUES DELS PRÀCTICS (P)
T-1 P. Els pràctics informen el CTP de la necessitat o no del servei de remolc.
T-2 P. El pràctic de guàrdia efectua el seguiment de la maniobra i presta l'assessorament pel canal 14 de VHF.
P.2. Control de sortida de vaixells, que inclou ancoratge des d'atracada
— TASQUES DEL CONTROL DE TRÀNSIT PORTUARI (CTP)
T.1 CTP. El CTP sol·licita al vaixell la informació de l'annex 3 pel canal de treball de VHF i emplaça al vaixell per a una nova trucada quinze minuts abans de la sortida.
T.2 CTP. El CTP comprova si hi ha cap impediment per a la sortida del vaixell de port.
T.3.1 CTP. El CTP comunica al vaixell instruccions d'espera en el cas que hi hagi cap impediment per a la sortida.
T.3.2 CTP. En el cas que no hi hagi impediments per a la sortida, el CTP comprova si el vaixell ha sol·licitat practicatge.
T.4.1 CTP. En cas d'haver sol·licitat practicatge, el CTP comunica al vaixell el costat d'embarcament del pràctic.
T.4.1.1 CTP. En cas d'haver sol·licitat practicatge, el CTP comunica als pràctics la informació rebuda del vaixell (annex 3) i els moviments prevists d'altres vaixells durant la maniobra.
T.4.2 CTP. En cas que el vaixell no hagi sol·licitat practicatge, el CTP comprova si el capità té exempció de practicatge en vigor.
T.5.1 CTP. En cas que el capità del vaixell no hagi sol·licitat pràctic i no tengui exempció en vigor, el CTP ha de donar instruccions al vaixell perquè sol·liciti el pràctic.
T.5.2 CTP. El CTP informa el vaixell sobre maniobres d'altres vaixells coincidents amb l'hora prevista per a la sortida i sobre altres factors que puguin afectar la navegació de sortida de port.
T.6 CTP. El CTP avisa el servei d'amarratge i de remolc, si escau.
T.7 CTP. El CTP comprova si hi ha cap impediment per a la sortida del vaixell.
T.8 CTP. El CTP comprova si hi ha disponibilitat del servei d'amarratge i de remolc, si escau.
T.9 CTP. El CTP decideix sobre l'autorització d'inici de maniobra.
T.10.1 CTP. En cas de considerar-ho oportú, el CTP instrueix el vaixell perquè demori la maniobra fins a nou avís.
T.10.2 CTP. El CTP comunica al vaixell l'autorització d'inici de maniobra.
T.11 CTP. El CTP comunica al vaixell instruccions i informació per fer la maniobra de sortida.
T.12 CTP. En cas que el vaixell iniciï la maniobra sense haver sol·licitat practicatge i el capità no disposi d'exempció en vigor, el CTP ha de donar instruccions a pràctics perquè facin el seguiment de la maniobra i l'assessorament pel canal 14 de VHF.
— TASQUES DEL VAIXELL (B)
T.1 B. El vaixell contacta amb el CTP pel canal de treball una hora abans d'iniciar la maniobra de sortida.
T.2/3 B. En cas d'existir impediments per a la sortida del vaixell, aquest s'ha de mantenir a l'espera fins a l'eliminació d'impediments.
T.4 B. El vaixell contacta amb el CTP fins quinze minuts abans de la sortida.
T.5 B. El vaixell comunica al CTP la presència d'amarradors i de remolc, així com la presència de pràctic a bord, si escau. I sol·licita el permís d'inici de maniobra.
T.6 B. En cas que el vaixell no hagi sol·licitat practicatge i el capità no disposi d'exempció en vigor, el vaixell ha de romadre atracat fins disposar de pràctic.
T.7 B. El vaixell desatraca o surt d'ancoratge i manté l'escolta pel canal de treball i el canal 14 de VHF. Ha d'estar en comunicació amb el CTP pel canal de treball.
T.8 B. El vaixell confirma al CTP el cap de maniobra i el vaixell en franquia.
— TASQUES DELS PRÀCTICS (P)
T.1 P. Els pràctics informen el CTP sobre la necessitat o no del servei de remolc.
T.2 P. Els pràctics han d'assessorar la maniobra de sortida pel canal 14 de VHF del vaixell que faci la maniobra referida a la T.26.
P.3. Moviments interiors
En els moviments interns s'han de seguir els mateixos procediments anteriors des de la desatracada fins a l'atracada.
P.4. Difusió d'informació general i de seguretat a vaixells (avisos als navegants)
A més de la informació que subministra el CTP en els procediments d'entrada i sortida de port també ha de facilitar la informació a través del canal de treball corresponent a aquells vaixells que ho sol·licitin.
P.5. Amaratge d'hidroavió
Quan es produeixi aquesta eventualitat, el Centre Regional de Coordinació de Salvament (CRCS) ha d'avisar el CTP d'aquesta circumstància amb l'antelació deguda, perquè per part del CTP puguin radiar els avisos pertinents als vaixells o embarcacions que transitin o hagin de transitar per les aigües portuàries. Aquests avisos s'han d'emetre per VHF al canal 14. Aquests missatges han d'indicar l'hora d'inici i final estimat d'aquestes operacions, així com la zona específica d'amaratge.
P.6. Coneixement del pla de trànsit marítim per a la jornada
El CTP ha d'elaborar diàriament el pla de trànsit de la jornada als efectes de la correcta planificació i coordinació dels serveis i trànsits. Aquest pla s'ha de comunicar a la Capitania Marítima, a la Corporació de Pràctics i al Centro Regional de Coordinación de Salvamento (CRCS). En el cas que la Corporació de Pràctics estimàs al seu parer la conveniència d'introduir modificacions a l'ordre establert, per causes relacionades amb les condicions de maniobra, ho ha de posar en coneixement de Ports de les Illes Balears i ha sol·licitar-ne l'aprovació. Les modificacions acceptades s'han de comunicar a la Capitania Marítima, al CTP i al CRCS.
P.7. Moviment d'embarcacions especials
P.7.1. Moviment de vaixells pesquers
Quan el CTP adverteixi moviment d'aquest tipus de vaixells que pugui afectar el moviment d'altres vaixells que es trobin maniobrant en les aigües portuàries, ha d'intentar la comunicació a través del canal 14 de VHF o bé pel canal 8, a fi d'avisar de la presència d'altres vaixells a la zona o de circumstàncies que puguin afectar-los. En el cas que no pogués establir aquesta comunicació, el CTP ha d'informar d'aquesta circumstància als vaixells que es puguin trobar implicats en aquest moment.
P.7.2. Moviment d'embarcacions esportives i de trànsit interior
Quan el CTP adverteixi moviments o ancoratges d'embarcacions esportives que puguin afectar el trànsit normal d'altres vaixells, s'ha d'intentar la comunicació amb aquestes mateixes als efectes de donar-los les instruccions oportunes. En el cas que no es pugui establir aquesta comunicació, el CTP ha d'informar d'aquesta circumstància els vaixells que es puguin trobar implicats en aquest moment.
P.7.3. Control d'embarcacions d'alta velocitat
Quan es produeixi el trànsit d'una embarcació d'alta velocitat, el CTP ha d'informar el vaixell de la velocitat màxima permesa i ha d'efectuar el seguiment oportú de comprovació que aquesta velocitat no s'ha superat; així mateix, ha de facilitar al vaixell la informació que consideri necessària amb relació als moviments o presències d'altres embarcacions que fora de la bocana es puguin veure afectades per la velocitat de l'embarcació.
P.7.4. Comunicació amb Ports de les Illes Balears
El CTP ha de mantenir oberta la línia per VHF amb Ports de les Illes Balears, a través dels canals 14/12 o bé telefònicament, a fi de solucionar qualsevol esdeveniment que pugui requerir Ports de les Illes Balears.
ANNEX 3
Informació prèvia a l'arribada i sortida de port
A) INFORMACIÓ A L'ARRIBADA A PORT
I. VAIXELLS NO REGULARS, AMB ESCALA AUTORITZADA PER PORTS DE LES ILLES BALEARS
1 )El vaixell ha de facilitar la informació següent una hora abans d'arribar a la zona de pràctics del port:
a) Nom del vaixell.
b) Calats a l'arribada a port.
c) ETA (hora d'arribada prevista) a la zona de pràctics.
d) Situació del vaixell en el moment de la comunicació.
e) Circumstàncies que puguin afectar la flotabilitat, l'estabilitat o la condició de maniobra.
f) Exempció de practicatge.
g) Sol·licitud de servei de practicatge i amarradors (per confirmar posteriorment.)
h) Sol·licitud de remolcadors (per confirmar posteriorment.)
i) Derrota d'aproximació.
j) Novetat sanitària a bord.
k) Condicions de maniobra del vaixell:
k.1) Nombre, sistema d'hèlixs propulsores i tipus de propulsió.
k.2) Potència del motor/s principal/s.
k.3) Nombre, potència i sistema d'hèlixs transversals.
l) Mercaderies perilloses a bord.
2) El vaixell ha de facilitar la informació següent quinze minuts abans d'arribar al límit de la zona de practicatge:
a) Confirmació de l'arribada.
b) Confirmació de la sol·licitud de servei de practicatge i amarradors.
c) Confirmació de la sol·licitud de remolcadors.
II. VAIXELLS REGULARS PREVISTS I NO PREVISTS PER PORTS DE LES ILLES BALEARS
1) El vaixell ha de facilitar la informació següent una hora abans d'arribar a la zona de pràctics del port:
a) Nom del vaixell.
b) Calats a l'arribada a port.
c) ETA (hora d'arribada prevista) a la zona de pràctics.
d) Circumstàncies que puguin afectar la flotabilitat, l'estabilitat i la condició de maniobra.
e) Mercaderies perilloses a bord.
f) Situació del vaixell en el moment de la comunicació.
g) Derrota d'aproximació.
h) Exempció de practicatge.
i) Sol·licitud del servei de practicatge i amarradors (per confirmar posteriorment).
j) Sol·licitud de remolcadors (per confirmar posteriorment).
k) En cas de vaixells no prevists, s'ha de facilitar el motiu de l'arribada.
2) El vaixell ha de presentar per regla general la informació següent dues milles abans d'arribar (s'exceptuen els vaixells amb velocitats superiors a 30 nusos, que ho han de fer quinze minuts abans de l'arribada al punt d'embarcament de pràctics o al límit de la zona II portuària):
a) Confirmació de l'arribada.
b) Confirmació de la sol·licitud de servei de practicatge i amarradors.
c) Confirmació de la sol·licitud de remolcadors.
III. VAIXELLS NO REGULARS IMPREVISTS
a) Nom del vaixell, bandera i distintiu de trucada.
b) Motiu de l'arribada.
c) Darrer port.
d) Següent port.
e) Tipus de vaixell.
f) Eslora i GT.
g) Quantitat i tipus de càrrega a bord.
h) Calats a l'arribada a port.
i) ETA (hora d'arribada prevista) a la zona de pràctics.
j) Situació del vaixell en el moment de la comunicació.
k) Circumstàncies que puguin afectar la flotabilitat, l'estabilitat i la condició de maniobra.
l) Exempció de practicatge.
m) Sol·licitud de servei de practicatge i amarradors (per confirmar posteriorment.)
n) Sol·licitud de remolcadors (per confirmar posteriorment.)
o) Derrota d'aproximació.
p) Novetat sanitària a bord.
q) Condicions de maniobra del vaixell:
q.1) Nombre, sistema d'hèlixs propulsores i tipus de propulsió.
q.2) Potència del motor s principal/s.
q.3) Nombre, potència i sistema d'hèlix transversals.
r) Mercaderies perilloses a bord.
B) INFORMACIÓ A LA SORTIDA DEL PORT
El vaixell ha d'aportar la informació que hagi variat pel que fa a la subministrada quan va arribar al port.
Palma, 21 de maig de 2019
El vicepresident de Ports de les Illes Balears
Francisco Javier Ramis Otazua