Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE FELANITX

Núm. 6403
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança municipal reguladora del consum indegut de begudes alcohòliques a la via pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Expedient 908/2018

Aprovada inicialment per l'Ajuntament Ple en sessió de dia 8 d'abril de 2019 la modificació de l'ordenança municipal reguladora del consum indegut de begudes alcohòliques a la via pública, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'hi ha presentat cap reclamació, i per tant, esdevé aprovada definitivament, es publica íntegrament el text de l'ordenança en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Recursos.

Contra l'aprovació definitiva de la modificació d'aquesta ordenança se pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Consulta i informació de l'expedient.

L'expedient se pot consultar en el departament de Secretaria de l'Ajuntament de Felanitx, de dilluns a divendres, de les 9:00 h fins a les 14:00 h, excepte festius. Per obtenir informació de l'expedient es podran utilitzar els mitjans (direcció postal, telèfon i fax) que s'indiquen a continuació: Ajuntament de Felanitx, Plaça de la Constitució núm. 1 07200 Felanitx (Illes Balears) - Telèfon 971580051 - Fax 971583271

 

Felanitx, 26 de juny de 2019

El batle

Jaume Monserrat Vaquer

 

 

ANNEX

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DEL CONSUM INDEGUT DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES A LA VIA PÚBLICA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'objectiu d'aquesta ordenança és desenvolupar la competència municipal en el consum d'alcohol. És un fet constatat que a la societat actual es produeix un alt consum d'alcohol, i el que preocupa és que entre la joventut aquest fet es produeix cada vegada a més primerenca edat.

El consum d'aquesta substància dóna lloc a diverses problemàtiques dins l'àmbit de la llar, la convivència veïnal o l'increment dels accidents de trànsit.

Entorn a aquest tema cal destacar un nou fenomen social que es denomina botellot i que suposa una conducta de risc en un ampli sector de la joventut, la producció d'impacte mediambiental i també el deteriorament de la convivència ciutadana.

Per això cal que l'Ajuntament, com a administració més propera a la ciutadania, intervingui i ho reguli d'acord amb les competències que té atribuïdes.

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

Aquesta ordenança té per objecte regular la venda i el consum indegut de begudes alcohòliques a les vies i espais públics del terme de Felanitx, protegir la salut pública, la salubritat, el respecte al medi ambient, la protecció de les persones menors d'edat, el dret de gaudir d'un espai net i no degradat, la utilització ordenada de la via pública i la garantia de la seguretat pública.

Article 2. Marc legal

  • Llei 20/2006, de 27 de desembre, de règim municipal i local de les Illes Balears.
  • Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i la resta de disposicions reglamentàries, en concret, l'article 25.2, de protecció de la salubritat pública i participació en la gestió de l'atenció primària de la salut.
  • Llei 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública.
  • Llei orgànica 1/1992, de 21 de febrer, de protecció de la seguretat ciutadana.

CAPÍTOL II. PROHIBICIONS I LIMITACIONS

Article 3. Prohibició del consum de begudes alcohòliques a les vies públiques

1. Es prohibeix el consum de begudes alcohòliques quan:

a) Es consumeixi a la via pública o espais públics.

b) Es puguin causar molèsties a les persones que utilitzin els espais públics.

La prohibició a la qual es refereixen aquests apartats anteriors restarà sense efecte en els supòsits que el consum de begudes alcohòliques tingui lloc en establiments i altres espais reservats expressament per a aquesta finalitat, com terrasses i vetlladors, i quan l'esmentat consum compti amb l'oportuna autorització municipal, com a les festes populars i patronals, concerts o altres esdeveniments similars amb autorització municipal.

2. Queda especialment prohibida la pràctica del botellot. S'entén per botellot el consum de begudes alcohòliques, no procedents de locals d'hostaleria, en el carrer o espais públics, per un grup de persones quan, com a resultat de la concentració de persones o de l'acció de consum, es puguin causar molèsties al veïnatge o a les persones que utilitzen l'espai públic, o es pugui deteriorar la salubritat de l'entorn o provocar-hi situacions d'insalubritat.

A aquests efectes, l'esmentada alteració es produirà quan s'esdevingui alguna de les circumstàncies següents:

a) Quan per la morfologia o la naturalesa del lloc públic el consum es pugui fer de forma massiva per grups de persones o en convidi a l'aglomeració.

b) Quan com a resultat de l'acció de consum es pugui deteriorar la tranquil·litat de l'entorn o provocar-hi situacions d'insalubritat.

c) Quan el consum s'exterioritzi de forma denigrant per a les persones vianants o la resta d'usuaris i usuàries dels espais públics.

d) Quan el lloc on es consumeixi es caracteritzi per l'afluència de persones menors d'edat.

3. En els casos que el consum de begudes no alcohòliques a la via pública produeixi els mateixos efectes descrits a l'apartat anterior, s'aplicarà íntegrament el règim sancionador establert en aquesta ordenança.

4. Les persones que organitzin qualsevol acte públic de naturalesa cultural, lúdica, festiva, esportiva o de qualsevol altre índole vetllaran perquè no es produeixin durant l'acte les conductes descrites a l'apartat anterior. Si amb motiu de qualsevol d'aquests actes es realitzen les conductes esmentades, les persones responsables de l'organització ho comunicaran immediatament a la Policia Local.

5. Sens perjudici de la responsabilitat civil subsidiària dels pares, mares, tutors o tutores per les accions de menors d'edat que en depenguin, seran també responsables directes o solidaris de les infraccions comeses per aquestes persones menors d'edat, sempre que manifestin dol, culpa o negligència, inclosa la simple no observança.

Article 4. Prohibició de venda de begudes alcohòliques en espais o vies públiques

1. No es permet la venda de begudes alcohòliques en les vies o espais públics del terme de Felanitx, excepte en els locals d'hostaleria que tinguin autorització d'ocupació de l'espai o la via pública, en dies de fira o festes patronals, en concerts o similars, i en els supòsits que determini la Batlia.

2. Es prohibeix, sota la responsabilitat de les persones titulars dels establiments:

a) La venda o subministrament de begudes en els establiments d'hostaleria per ser consumides en l'exterior de la via pública, excepte en els serveis de terrassa o altres instal·lacions amb la deguda autorització municipal.

b) L'existència de mostradors, finestres o buits que facin possible el despatx de begudes a persones situades a la via pública.

c) La venda d'alcohol en camp obert, platges i berenadors sense l'obtenció prèvia de la corresponent autorització municipal.

Article 5. (Eliminat)

CAPÍTOL III. MESURES PREVENTIVES

Article 6. Orientació i educació

L'Ajuntament de Felanitx facilitarà a les persones residents del terme municipal, mitjançant els serveis municipals, orientació sobre la prevenció del consum abusiu d'alcohol i, si és el cas, informació sobre el tractament de les situacions d'addicció i dels problemes derivats del consum de begudes alcohòliques.

Article 7. Informació i conscienciació

Amb el fi de conscienciar grups diana de la població i modificar hàbits i actituds quant al consum abusiu d'alcohol, l'Ajuntament impulsarà campanyes informatives que conscienciïn el positiu de la no ingestió abusiva d'alcohol.

L'Ajuntament pot promoure actuacions de sensibilització, educatives i formatives que potenciïn entre els infants, les persones adolescents i la població en general el valor de la salut en l'àmbit individual i social.

CAPÍTOL IV. ACTUACIÓ INSPECTORA

Article 8. Actuació inspectora

La Policia Local i els serveis tècnics competents, conforme a les disposicions vigents en la matèria, estan facultats per investigar, inspeccionar, reconèixer i controlar el compliment de les limitacions i prohibicions establertes en aquesta ordenança.

Quan s'apreciï algun fet que s'estimi que pugui constituir infracció dels preceptes d'aquesta ordenança s'ha d'estendre el corresponent comunicat de denúncia o acta, si escau, i s'han de consignar les dades personals de la persona presumptament infractora i els fets o circumstàncies que puguin servir de base per a la incoació, si escau, del corresponent expedient sancionador.

Les persones titulars, la persona gerent, encarregada o responsable de l'activitat sotmesa a control municipal estaran obligades a prestar l'ajuda i la col·laboració necessària per a la realització de la labor inspectora, i incorrerà en infracció qui per mitjà d'oposició activa o per simple omissió entorpeixi, dificulti o impedeixi el desenvolupament de la tasca esmentada.

CAPÍTOL V. RÈGIM SANCIONADOR

Article 9. Responsabilitats

1. Quant a l'incompliment de la prohibició de venda de begudes alcohòliques a la via pública i altres llocs descrits en aquesta ordenança, en seran responsables les persones titulars, gerents, responsables, organitzadores o similars de les entitats, centres locals, empreses i la resta d'establiments a què es refereix l'ordenança.

Quant a l'incompliment de la limitació del consum indegut de begudes alcohòliques a les vies o espais públics, en serà responsable qui en consumeixi, i també les persones organitzadores de concerts o esdeveniments, sempre que es demostri que no han adoptat mesures per evitar-ho, així com els pares o mares, tutors o tutores de menors d'edat, sempre que manifestin dol, culpa o negligència, inclosa la simple no observança.

2. En el cas que, una vegada practicades les diligències d'investigació oportunes adreçades a individualitzar una persona o persones infractores, no sigui possible determinar el grau de participació dels diversos subjectes que hagin intervingut en la infracció, la responsabilitat serà solidària.

Article 10. Procediment sancionador

1. Les sancions per haver infringit aquesta ordenança es tramiten conforme al que exposa el Decret 14/1994, regulador del procediment sancionador de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Per al que no preveu aquesta ordenança, s'aplicaran els principis que regulen la potestat sancionadora establerts a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

2. Les infraccions administratives contra aquesta ordenança es classifiquen en molt greus, greus i lleus. Aquesta classificació s'estableix d'acord amb els criteris de l'art. 140.2 de la Llei 7/1985, de 7 d'abril, reguladora de les bases de règim local, modificada per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de modernització del govern local.

Article 11. Graduació de les sancions

1. La imposició de les sancions s'aplica d'acord amb el principi de proporcionalitat, i en tot cas es tindran en compte els criteris de graduació següents:

a) La gravetat de la infracció.

b) L'existència d'intencionalitat.

c) La reincidència.

d) La naturalesa dels perjudicis causats.

2. S'entén que hi ha reincidència quan s'ha comès dins el termini d'un any més d'una infracció d'aquesta ordenança i s'ha estat sancionat per resolució ferma.

3. Quan segons el previst a l'ordenança s'imposin sancions no pecuniàries, la determinació del contingut i durada d'aquestes sancions es farà també tenint en compte el principi de proporcionalitat, i amb els criteris anunciats anteriorment.

Article 12. Concurrència de sancions

Incoat un procediment sancionador per dues o més infraccions entre les quals hi hagi relació de causa efecte, s'imposarà únicament la sanció que resulti més elevada.

Article 13. De les infraccions

1. Es consideren infraccions molt greus d'aquesta ordenança:

a) Les accions o omissions constitutives de conductes obstruccionistes de les tasques de control, investigació o sanció de l'autoritat i dels poders públics en l'exercici de les seves funcions per al compliment de l'ordenança.

b) La venda de begudes alcohòliques prevista a l'art. 4.2 de l'ordenança.

2. Es consideren infraccions greus d'aquesta ordenança el consum de begudes alcohòliques previst a l'art. 3.2 quan concorrin una o algunes de les circumstàncies assenyalades en el punt 2 de l'art. 3.

3. Es consideren infraccions lleus d'aquesta ordenança:

a) El consum de begudes alcohòliques a la via pública o en espais públics que pugui causar molèsties a les persones que utilitzen aquests espais.

b) Les altres infraccions de l'ordenança no previstes com a infracció greu o molt greu.

Article 14. De les sancions

Les sancions previstes per a les infraccions regulades en aquesta ordenança són les següents:

- Infraccions molt greus: multa de 1.501 a 3.000 euros.

- Infraccions greus: multa de 751 fins a 1.500 euros.

- Infraccions lleus: multa de 400 fins a 750 euros.

Article 15. Intervencions específiques

En els supòsits establerts en els articles anteriors, la Policia Local retirarà o intervindrà cautelarment les begudes, envasos i altres elements objecte de prohibició. Les begudes intervingudes es destruiran per raons higiènico-sanitàries.

Article 16. Substitució de les sancions per treballs en benefici de la comunitat

Les sancions pecuniàries previstes a l'ordenança podran ser substituïdes, si la persona infractora ho sol·licita prèviament, per cursos de conscienciació i treballs a la comunitat.

A tal efecte es crearà una comissió tècnica integrada per una persona tècnica del Departament d'Interior, una de Serveis Socials, una de Medi Ambient, i una d'Educació, que confeccionaran un catàleg de recursos i possibles serveis de què disposa l'Ajuntament de Felanitx per fer complir les sancions.

El catàleg determinarà la tasca o curs amb el nombre d'hores que hi ha de dedicar la persona infractora segons la sanció a complir.

Aquest catàleg serà aprovat per la Batlia, mitjançant un decret.

La comissió tècnica serà competent per estudiar els casos especials que puguin sorgir, el grau de compliment de la sanció, i altres qüestions que puguin sorgir de l'aplicació de la substitució de les sancions.

La substitució de les sancions pecuniàries per treballs en benefici de la comunitat es decidirà de forma motivada en funció del tipus d'infracció, i els treballs seran proporcionats a la sanció que rebi la conducta infractora. Quan els infractors siguin menors, abans de resoldre se sol·licitarà l'opinió dels pares o tutors o guardadors, que serà vinculant.

Article 17. Destí i substitució de les sancions

1. L'import de les sancions econòmiques obtingudes per l'aplicació de l'ordenança s'han de destinar íntegrament a finançar programes municipals d'educació i d'informació respecte al consum d'alcohol.

2. Les sancions econòmiques imposades en l'aplicació d'aquesta ordenança poden ser suspeses quan la persona infractora sol·liciti davant l'Ajuntament i per escrit la substitució de la sanció pecuniària per la realització de cursos o treballs en benefici de la comunitat i d'acord amb el catàleg aprovat per l'Ajuntament.

Article 18. Procediment de suspensió de les sancions

1. L'autoritat competent per acordar la suspensió de les sancions i acceptar-ne la substitució per la realització de cursos de conscienciació o treballs en benefici de la comunitat, és la mateixa que imposa la sanció.

2. El procediment de substitució de sanció pecuniària s'incoarà quan la persona infractora, mitjançant la corresponent sol·licitud, manifesti la voluntat de realitzar treballs o activitats en benefici de la comunitat i la participació en cursos. Si es resol favorablement la suspensió, l'autoritat competent declararà també suspès el termini de prescripció de la sanció durant el temps previst de duració dels treballs o del curs.

3. Per complir la sanció amb la realització de tasques o cursos hi haurà un temps màxim de tres mesos a comptar des de la resolució favorable de suspensió.

4. Durant el temps de suspensió, l'autoritat competent efectuarà el seguiment que consideri oportú de les assistències i dels resultats en les tasques corresponents.

5. Quan de la informació aconseguida es dedueixi que la persona infractora ha complert satisfactòriament el seu compromís, l'autoritat competent acordarà que la sanció imposada s'ha complert totalment o parcialment.

6. L'incompliment total o parcial determinarà que l'autoritat competent resolgui la continuació de l'expedient d'execució de la sanció.

Disposició final

Aquesta ordenança entrarà en vigor al cap d'un mes de la publicació íntegra en el BOIB, després de ser definitivament aprovada pel Ple de l'Ajuntament.