Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 6363
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte d’instal·lació d’hivernacle i femer per activitat de vermicultura al T.M. de Llubí (182a/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 5 de juny de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte d'instal·lació d'hivernacle i femer per activitat de vermicultura al T.M. de Llubí, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Tramitació

L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «... 2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II...». Entre els projectes inclosos en el grup 9 de l'annex II de la Llei 21/2013 hi ha el següent: «...b) Instal·lacions d'eliminació o valoració de residus no incloses a l'annex I que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial, o amb qualsevol capacitat si l'activitat es realitza a l'exterior o fora de zones industrials...».

D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 1 (Instal·lacions de tractament de residus no perillosos que facin operacions d'eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial i no estiguin incloses en l'annex 1 d'aquesta llei.)

L'activitat de la vermicultura que es projecta desenvolupa una operació de valorització contemplada a l' annex II de la llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats:

R3 Reciclatge o recuperació de substàncies orgàniques que no s'utilitzen com a dissolvents (inclosos el compostatge i altres processos de transformació biològica).

R13 Emmagatzematge de residus en espera de qualsevol de les operacions numerades de la R1 a la R12 (exclòs l'emmagatzematge temporal, en espera de recollida, al lloc on es va produir el residu).

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte té com a objecte la construcció d'un femer i la instal·lació d'un hivernacle amb la finalitat de desenvolupar l'activitat de la vermicultura, al polígon 1, parcel·la 11 del T.M. de Llubí.

Les accions i les instal·lacions que es pretenen dur a terme per a desenvolupar l'activitat són:

-Construcció d'un femer de dimensions 15x15 de 225 m2 de superfície. S'excavarà per la fonamentació, rases de construcció, instal·lacions de serveis i sanejament (connexió del femer a la depuradora).

-Instal·lació d'un hivernacle d'estructura metàl·lica lleugera composta per un túnel d'arc semicircular de 8,50 m i 40 m de longitud i l'altura sota canal de 3 m, que presentarà una superfície total de 340 m2.

-Instal·lació d'una depuradora estanca de 5000 L de capacitat per al tractament dels lixiviats derivats del femer.

La matèria primera per a l'activitat de vermicultura seran residus orgànics que es generen a la pròpia explotació agrícola i ramadera del promotor, també s'ha afegit un nou codi LER 20 01 08 (Residus biodegradables de cuina i restaurants) aliens a la explotació agrícola.

La producció anual de vermicompost serà d'uns 120m3 al primer any i 144 m3 als successius. La dotació d'aigua prové de pou i es calcula un consum d'uns 60500 L anuals. Està prevista la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques per proveir d'energia les instal·lacions i també es disposarà d'un generador de gasoil per emergències.

3.Avaluació dels efectes previsibles

Durant les obres de construcció del femer i la depuradora: pèrdua de sòl, generació de residus, emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, fauna, vegetació i paisatge. Donades les característiques de les construccions i instal·lacions que pràcticament no requereixen fonamentació, excavació o moviments de terra, si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores, no s'espera que hi hagi impactes significatius.

A la fase de funcionament es produeixen els següents impactes:

-Contaminació acústica: es tracta d'una activitat amb poca maquinària, es considera un impacte compatible amb el seu entorn.

-Emissions a la atmosfera: per una part, tenim les emissions produïdes pels motors que empren combustibles fòssils, i, per l'altra, els gasos d'efecte hivernacle emesos pels cucs quan digereixen la matèria orgànica; cap de les dues produeixen un volum d'emissions que es puguin prendre en consideració.

-Emissions de males olors: la matèria orgànica acumulada en el femer en fase de maceració serà una de les principals causes de les males olors.

-Contaminació del sòl i les aigües: les infiltracions derivades dels residus líquids o sòlids generats en l'activitat poden causar contaminació.

-Impactes sobre la fauna i la vegetació: no es preveuen afeccions significatives.

-Paisatge: La presència de les noves instal·lacions i l'activitat de la vermicultura provocarà un impacte paisatgístic moderat. Donada la heterogeneïtat de l'espai en el que s'emplaça i les característiques de la nova construcció i instal·lació i la seva visibilitat, es preveu que la disminució de la naturalitat i la singularitat del paisatge sigui poc significativa.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari, Servei d'Estudis i Planificació, a l'ajuntament de Llubí i a la Direcció Insular d'Urbanisme.

A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:

i. Dia 24 d'octubre de 2018 tenen entrada (RE SAA núm. 1268) ofici i informe emès pel Servei de Reforma i Desenvolupament Agrari informant que no consta cap expedient en referència al projecte dins la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia i no pot emetre informe favorable al respecte. 5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:

Característiques del projecte: L'objecte del projecte la construcció d'un femer i la instal·lació d'un hivernacle amb la finalitat de desenvolupar l'activitat de la vermicultura.

Ubicació del projecte: Es tracta d'una finca de 22033 m2 de superfície, qualificada com a Sòl Rústic Comú- Àrea d'Interès Agrari Intensiu (AIA-I), ubicada al polígon 1, parcel·la 11 del T.M. de Llubí.

No s'afecta cap espai de rellevància ambiental dels que defineix la Llei 5/2005, de 26 de maig, LECO. No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o proper a aquest. Ni cap àrea de prevenció de riscos (APR).

Referent al paisatge, s'emmarca en una zona rural de Llubí, Unitat Paisatgística 9. Pla, subunitat Call vermell, que presenta un valor de qualitat paisatgística baix i un grau de fragilitat paisatgística entre alt i moderat. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.

Es considera una zona de vulnerabilitat d'aqüífers moderada i vulnerable per contaminació de nitrats. A uns 250 metres al sud hi passa un torrent (torrent d'Inca).

L'hàbitat d'interès comunitari més proper es troba a uns 200 metres cap al sud. En quant a la vegetació a la parcel·la es caracteritza per conreus monoespecífics de cultius herbacis en reguiu (cereal i hortalissa) i cítrics. Al bioatles no hi trobam espècies catalogades i amenaçades. La fauna i flora present a l'àrea d'estudi es compon per aquelles espècies lligades a paisatges de cultiu.

Característiques del potencial impacte: els impactes que es produeixen durant l'execució de l'obra són temporals i, a més, es proposen mesures correctores. Els impactes més significatius s'estimen durant la fase de funcionament, atesa la naturalesa de l'activitat que es vol dur a terme, si s'apliquen adientment les mesures correctores i preventives presentades al document ambiental no s'espera que hi hagi impactes significatius.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'instal·lació d'hivernacle i femer per activitat de vermicultura al T.M. de Llubí, atès que es preveu que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:

- Obtenir l'informe favorable de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia.

- Es remarca que el titular ha de presentar davant l'Administració hidràulica una declaració responsable de la instal·lació del sistema de depuració (depuradora estanca de 5000 L), a la qual s'ha d'adjuntar un document que n'acrediti l'adquisició, les característiques tècniques, el rendiment i el manteniment.

- La depuradora es buidarà periòdicament mitjançant un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers tres anys.

- Durant el temps que duri l'obra s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs, etc.) tant de manera accidental com per dur a terme les tasques de manteniment de la maquinària emprada per executar l'obra.

- Si es produeix algun episodi d'olors sobre l'entorn, es farà un registre de les queixes per males olors, en el qual s'anotarà la data, hora i lloc on es detecta la molèstia. S'informarà a l'òrgan competent d'aquests episodis en el moment en què es produeixin. Així mateix, s'informarà de les mesures correctores adoptades per a minimitzar els olors que puguin generar molèsties a la població i vivendes rurals més properes i del moment en què la instal·lació deixa de produir-los. Quan l'òrgan competent ho consideri necessari, podrà requerir al titular de la instal·lació la realització d'una avaluació de la molèstia per olors que genera, mitjançant el mesurament de les unitats d'olors, d'acord amb la norma UNE EN 13725 o qualsevol que la substitueixi.

Segon.- Es publicarà el present informe d'Impacte Ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més , es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè d'AIA.

Tercer.- L'informe d'Impacte Ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte, si és el cas, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.

Quart.- Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

  

Palma, 7 de juny de 2019

El president en funcions de la CMAIB

Antoni Alorda Vilarrubias