Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 6362
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de deixalleria municipal a Capdepera (208a/2018)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 14 de maig de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte deixalleria municipal a Capdepera, en els termes següents:
1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'article 7 de la Llei 21/2013 estableix: «... 2. Són objecte d'una avaluació de l'impacte ambiental simplificada: a) Els projectes compresos a l'annex II...». Entre els projectes inclosos en el grup 9 de l'annex II de la Llei 21/2013 hi ha el següent: «...e) Instal·lacions destinades a la valoració de residus (incloent-hi l'emmagatzematge fora del lloc de producció) que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial excloses les instal·lacions de residus no perillosos la capacitat de tractament de les quals no superi les 5.000 t anuals i d'emmagatzematge inferior a 100 t ...».
D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 3 ( Instal·lacions d'emmagatzematge de residus perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 o operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau a polígon industrial.)
Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 17 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.
2.Descripció i ubicació del projecte
El projecte té com a objecte la millora i adaptació de l'actual punt verd per poder obtenir l'autorització administrativa d'instal·lació i operador en compliment de l'article 27.1 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol.
La deixalleria projectada s'ubica al carrer Fusters 15, polígon industrial de Capdepera, referència cadastral 6145107ED3964N0001RA. És de titularitat municipal. Superfície de parcel·la 2921 m2, dissenyada en 2 nivells:
a)Nivell inferior disposa de la zona d'instal·lació de sis contenidors de gran capacitat, una explanada de maniobra, i un magatzem per allotjar els diferents RAEEs, contenidors de menors dimensions i autocompactadores, dos contenidors de gran capacitat coberts per emmagatzemar el RAEEs voluminosos, a més del nou magatzem cobert de 120m2.
b)Nivell superior és una plataforma de formigó armat situada a 1,40 metres d'alçada respecte el nivell inferior a la qual s'hi accedeix mitjançant una rampa. Facilita l'aportació de residus als contenidors de gran capacitat.
Les actuacions que es duran a terme són les següents:
a)L'actuació prèvia inicial consistirà en la demolició de part dels fonaments i del solat per a les posteriors excavacions i construccions.
b)Es construirà una coberta que permeti emmagatzemar residus elèctrics i electrònics i es modificarà la zona de coberta actual. Es farà amb pilars H i coberta de panell sandvitx amb pendent del 24%. El sòl serà de material impermeable i disposarà d'un sistema de recollida dels residus líquids en cas de fuga.
c)Al costat de l'entrada s'afegirà una zona de compactadores i una caseta per a vigilar els accessos.
d)La instal·lació tindrà dues portes d'entrada metàl·liques de 4 metres d'amplada i 2 metres d'alçada. A més, s'afegirà un altre accés per la part posterior mitjançant una porta corredissa.
e)El tancament de la parcel·la es farà amb una part de formigó armat d'1 metre i reixa superior d'1metre d'alçada.
f)El perímetre de la deixalleria tindrà una pantalla vegetal per a minimitzar l'impacte visual així com una zona verda a les cantonades de la parcel·la.
g) L'aigua potable de la instal·lació provindrà de la xarxa pública. Hi haurà una xarxa de reg i un aljub sota el nou magatzem.
L'ús de la deixalleria és per l'aportació de residus d'origen domèstic provinents de les llars, de petits comerços, oficines i empreses de servei. L'exercici de l'activitat consisteix en emmagatzematge i pre-classificació de residus municipals en l'àmbit de la recollida a l'espera del seu tractament o eliminació en abocador o centre de reciclatge autoritzat.
Avaluació dels efectes previsibles
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.
Les obres generaran els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, paisatge i població.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte: Servei d'Aigües Subterrànies de la DG de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de recursos Hídrics, Direcció Insular Residus, Direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat, Direcció Insular de Territori i Paisatge.
A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:
i.Dia 23 de novembre de 2018 tenen entrada amb núm. de registre 1410 del SAA ofici i informe per part de la Direcció Insular de Residus informant favorablement sempre i quan les seves instal·lacions compleixin els requisits tècnics mínims establerts a l'Annex I o altres d'equivalents per a la seguretat de les persones.
ii.Dia 25 de gener de 2019 tenen entrada amb núm. de registre 85 del SAA ofici i informe per part de la Direcció Insular de Territori i Paisatge informant favorablement, sempre que es comprovi la viabilitat jurídica de tramitació en relació a la correspondència de l'ús de Parc Verd amb l'ordenació urbanística vigent del terreny on es situa el projecte. A més, recomana:
1.Cal plantar i mantenir una pantalla vegetal perimetral arbòria i arbustiva d'espècies autòctones i de baix requeriment hídric, per tal de reduir l'impacte paisatgístic del Parc Verd.
2.Caldria aportar un plànol d'ordenació urbanístic complet on hi quedin definides les dues parcel·les senceres, per tal de resoldre el tancament perimetral així com la sortida dels camions al carrer des del tercer accés.
3.S'haurien d'establir les mesures necessàries per tal d'evitar l'extensió de l'activitat objecte d'aquest informe al sòl rústic confrontant.
iii. Dia 09 d'abril de 2019 tenen entrada amb núm. de registre 446 ofici i informe per part de la direcció Insular d'Infraestructures i Mobilitat informant que no és preceptiva l'autorització d'aquest departament atès que l'actuació que es pretén realitzar es troba a una distància major de 100 metres de l'aresta exterior de la carretera.
Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:
1.Característiques del projecte: L'objecte del projecte és la millora i adaptació de l'actual punt verd per poder obtenir l'autorització administrativa d'instal·lació i operador. Les actuacions que es duran a terme:
-Demolició de part dels fonaments i del solat per a les posteriors excavacions i construccions.
-Construir una coberta que permeti emmagatzemar residus elèctrics i electrònics i modificar la zona de coberta actual. Es farà amb pilars H i coberta de panell sandvitx amb pendent del 24%. El sòl serà de material impermeable i disposarà d'un sistema de recollida dels residus líquids en cas de fuga.
-Afegir una zona de compactadores i una caseta per a vigilar els accessos, un altre accés per la part posterior mitjançant una porta corredissa.
-Tancament de la parcel·la amb una part de formigó armat d'1 metre i reixa superior d'1metre d'alçada.
-Una pantalla vegetal per a minimitzar l'impacte visual així com una zona verda a les cantonades de la parcel·la.
-Una xarxa de reg i un aljub sota el nou magatzem.
2.Ubicació del projecte: La deixalleria que es pretén adaptar es localitza al carrer Fusters 15, polígon industrial de Capdepera, referència cadastral 6145107ED3964N0001RA. És de titularitat municipal i una superfície de parcel·la 2921 m2. Atès que la zona està enclavada en un polígon industrial, al seu entorn hi ha principalment altres parcel·les del mateix polígon, fora d'aquest i al seu entorns trobem parcel·les de sòl rústic en un paisatge molt modificat per l'activitat agrícola.
No hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és Espai Natural Protegit. Es tracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers mitjana. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.
3.Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius durant la fase de construcció: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües, efectes sobre el paisatge.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de sorolls, sobre el sòl i les aigües en cas de vessaments accidentals, impacte a les aigües pluvials, impactes per residus especials, residus que contenen amiant, consum energètic, contaminació lumínica, impacte paisatgístic.
A l'àrea on s'ubica la parcel·la no hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc està integrat dins cap espai de rellevància ambiental. Es tracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers mitjana sense risc potencial significatiu per inundacions. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar, que no s'ocupa nou territori, ni té afeccions importants al paisatge, que no cal grans moviments de terra, només l'adaptació dels magatzems coberts, que la fase d'obres és molt reduïda en extensió espacial i temporal; si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores no s'espera que hi hagi impactes significatius.
Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el Projecte de deixalleria municipal de Capdepera, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:
-Es disposarà d'un sistema separador de greixos, degudament dimensionat per recollir les aigües pluvials caigudes sobre les zones de recollida de residus procedents de la xarxa d'imbornals de la deixalleria, prèvia al seu abocament a la xarxa municipal d'aigües de clavegueram. Els fangs i greixos separats es buidaran periòdicament i es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers tres anys.
-El perímetre del Parc comptarà amb una barrera vegetal i una zona verda a les cantonades com indica el document ambiental, es farà amb espècies vegetals autòctones i de baix requeriment hídric, per tal de reduir l'impacte paisatgístic i acústic de les instal·lacions i edificacions del Parc Verd des de l'entorn més proper. Aquesta pantalla vegetal es mantindrà en bon estat al llarg del període de funcionament del punt verd, substituint els exemplars morts i regant, si escau.
Es recomana que:
-La xarxa d'aigua per reg i neteja de la deixalleria es farà amb aigües pluvials que es recolliran de les aigües pluvials netes procedents de les cobertes.
-Utilitzar equips d'enllumenat interior eficients i disposar d'un sistema de control que permeti ajustar l'encesa a l'ocupació real de la zona, així com un sistema de regulació que optimitzi l'aprofitament de la llum natural. En relació a l'enllumenat exterior, s'han d'utilitzar tecnologies eficients i que prevegin la contaminació lumínica. S'ha de considerar l'aprofitament de fonts d'energia renovable mitjançant instal·lacions d'energia solar fotovoltaica i instal·lacions d'energia solar tèrmica.
-Establir les mesures necessàries per tal d'evitar l'extensió de l'activitat del Parc Verd al sòl rústic confrontant.
-Aportar un plànol d'ordenació urbanístic complet on hi quedin definides les dues parcel·les senceres, per tal de resoldre el tancament perimetral així com la sortida dels camions al carrer des de el tercer accés.
Es recorda que:
-D'acord a l'informe per part de la Direcció Insular de Territori i Paisatge s'ha de comprovar la viabilitat jurídica de tramitació en relació a la correspondència de l'ús de Parc Verd amb l'ordenació urbanística vigent del terreny on es situa el projecte.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta proposta de resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, a 27 de maig de 2019
El president en funcions de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias