Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 6357
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre la gestió de residus de ferralla en el pati exterior d’una nau en el carrer Manobres núm 18, local 3 del polígon industrial de Ciutadella (163a/2018)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 24 d'abril de 2019, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),
RESOLC FORMULAR:
L'informe d'impacte ambiental sobre la gestió de residus de ferralla en el pati exterior d'una nau en el carrer Manobres núm 18, local 3 del polígon industrial de Ciutadella, en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
Des del punt de vista ambiental, el projecte es tramita pels articles 45-47 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.
D'acord a la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental a les Illes Balears està inclòs a l'Annex II (projectes subjectes a avaluació d'impacte ambiental quan així ho decideix l'òrgan ambiental), Grup 6 (Projectes de gestió de residus), epígraf 1 (Instal·lacions de tractament de residus no perillosos que facin operacions d'eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial i no estiguin incloses en l'annex 1 d'aquesta llei ).
2. Descripció i ubicació del projecte
El projecte té com a objecte la gestió de part dels residus de ferralla més voluminosos i pesats en un patí exterior d'una nau industrial, tant d'origen domèstics, com del comerç i de la industria. L'exercici de l'activitat consisteix en l'emmagatzematge i pre-classificació de residus de ferralla a l'espera del seu transport a foneries o gestors finals.
La major part de l'activitat es du a terme a l'interior de la nau, l'altra part, la corresponent a la ferralla més gran i pesada es realitza en el patí exterior de la parcel·la de 301m2 , aquest patí es troba impermeabilitzat amb una capa de formigó de 20 cm i segons el document ambiental comptarà amb una recollida d'aigües pluvials que es conduiran a un dipòsit decantador de 8 m3 amb sortida a les pluvials del polígon. La parcel·la es troba integrada a terrenys qualificats com a sòl urbà amb una superfície d'uns 500 m2 i s'ubica al carrer Manobres 18, local 3, referència cadastral 3092712EE7239S, en el polígon industrial de Ciutadella. La capacitat d'entrada de ferralla serà menor d'una tona al dia, i la capacitat màxima d'emmagatzematge a l'exterior serà de 20 tones, amb un màxim de 900 tones a l'any.
El procés es pot dividir en 5 etapes:
1-Entrada a la instal·lació de vehicles carregats amb material destinat al reciclatge. Els vehicles són pesats en una bàscula vehicular homologada i per recepcions de materials menors disposen d'una bàscula de detall homologada.
2-Classificació segons la seva naturalesa.
3-Manipulació dels materials de manera manual o mecànica depenent de la seva dimensió.
4-Acumulació dels materials classificats en piles de ferralla de mateixa naturalesa.
5-Transport dels materials a foneries o gestors finals.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar es preveu que els efectes sobre el medi ambient siguin mínims si s'apliquen les mesures preventives i correctores de l'estudi d'impacte ambiental.
Les obres generaran els següents impactes: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües. Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de pols, gasos, sorolls, a les aigües pluvials i paisatgístic.
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte a: Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera del Consell Insular de Menorca, Ajuntament de Ciutadella i al Departament d'Ordenació Territorial i Turística de la Direcció Insular d'Ordenació del Territori del Consell Insular de Menorca.
A dia d'avui dins l'expedient consten el informes següents:
i. Dia 29 de març de 2019 tenen entrada amb núm. de registre 382 del SAA ofici i informe per part del Servei d'estudis i Planificació informant que segons l'article 2.1 del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, no tenen que emetre cap informe pel que fa a l'APR de vulnerabilitat d'aqüífers.
No s'han rebut respostes de la resta de administracions
5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013
S'han analitzat el criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluacions ambientals, en concret:
1.Característiques del projecte: Es tracta d'una instal·lació d'emmagatzematge i pre-classificació de residus de ferralla dintre d'una nau industrial que pretén fer la gestió de part dels residus de ferralla més voluminosos i pesats en un patí exterior. La capacitat d'entrada de ferralla serà menor d'una tona al dia, i la capacitat màxima d'emmagatzematge a l'exterior serà de 20 tones, amb un màxim de 900 tones a l'any.
2.Ubicació del projecte: La parcel·la es troba integrada a terrenys qualificats com a sòl urbà i s'ubica al carrer Manobres 18, local 3, referència cadastral 3092712EE7239S, en el polígon industrial de Ciutadella. La parcel·la disposa de 500 m2 construïts, i a l'exterior hi ha una zona de patí de 301m2 , que es troba impermeabilitzat amb una capa de formigó de 20 cm i comptarà amb una recollida d'aigües pluvials que es conduiran a un dipòsit decantador de 8 m3 amb sortida a les pluvials del polígon.
3.Característiques del potencial impacte: Els impactes més significatius s'estimen durant la fase de construcció de la recollida d'aigües pluvials i fossa decantadora: emissions de pols i altres materials, emissions de gasos i sorolls, risc de contaminació de sòls i aigües.
Durant la fase d'explotació els impactes més importants seran els produïts per les emissions de pols, gasos, sorolls, impacte a les aigües pluvials i impacte paisatgístic. A l'àrea on s'ubica la parcel·la no hi ha presència d'espècies catalogades i amenaçades, ni tampoc d'hàbitats rellevants. L'àmbit tampoc no està integrat dins la XN2000 ni és ENP. Es tracta d'una zona de vulnerabilitat d'aqüífers alta sense risc potencial significatiu per inundacions. Tampoc li afecta cap zona de risc. No hi ha elements del patrimoni cultural que es vegin afectats.
Atesa la natura de l'activitat a desenvolupar, si s'apliquen adientment les mesures preventives i correctores, no s'espera que hi hagi impactes significatius.
6. Conclusions de l'informe d'impacte ambiental
Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de gestió de residus de ferralla en el pati exterior d'una nau en el polígon industrial de Ciutadella, atès que es preveu que no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures proposades a l'Estudi d'Impacte Ambiental i les següents condicions:
Es disposarà d'un sistema separador de greixos, degudament dimensionat per recollir les aigües pluvials procedents de la xarxa d'imbornals de la parcel·la, prèvia al seu abocament a la xarxa municipal d'aigües pluvials. Els fangs i greixos separats es buidaran periòdicament i es portaran a un gestor autoritzat. S'hauran de guardar els justificants d'aquest buidats com a mínim dels darrers tres anys.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.
Palma, 3 de juny de 2019
El president en funcions de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias