Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA
Núm. 6336
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 4 de juny de 2019 per la qual s’aprova la convocatòria per concedir ajuts destinats a fomentar i impulsar la competitivitat dels sectors productius empresarials adreçats a clústers industrials i centres tecnològics empresarials a les Illes Balears
La indústria és reconeguda com un sector clau per al desenvolupament econòmic de les regions. L'expansió de l'activitat industrial ha estat transcendental per impulsar la innovació tecnològica, la capacitat exportadora, la sofisticació dels processos productius i, en definitiva, per augmentar el creixement econòmic. La indústria de Balears es troba en un context econòmic favorable, caracteritzat per una trajectòria més estable del PIB balear, que contrasta amb la crisi econòmica i financera que va afectar l'Arxipèlag durant el període 2008-2014.
El desafiament de les Balears és l'adaptació de l'estructura productiva a un marc mundial en permanent moviment, per generar més béns i serveis, i més complexos en una varietat limitada d'activitats que afavoreixin la diferenciació, garanteixin la presència i la posició de l'Arxipèlag a les cadenes globals de valor, i permetin incrementar la productivitat del sistema regional.
En el convenciment de que existeix un espai de competitivitat per a la indústria balear, s'aspira a accelerar la transformació dels entorns productius considerats prioritaris cap a activitats i models de negoci de més valor afegit. És per això que es desenvolupen i implementen noves eines per contribuir a la generació d'un ecosistema dinàmic que fomenti el creixement de les empreses i l'ocupació industrial en condicions de competitivitat internacional i productivitat.
La Llei 4/2017, de 12 de juliol, d'indústria, estableix, en l'article 9, que l'Administració ha de dur a terme una política adequada de promoció i modernització industrial, a fi de contribuir al desenvolupament d'un model econòmic de creixement sostenible que permeti avançar en competitivitat, productivitat, solidaritat i equilibri territorial, i afavorir així la innovació, el creixement empresarial i la creació d'ocupació de qualitat.
El Pla Director d'Indústria de les Illes Balears 2018-2025, aprovat pel Consell de Govern a la seva sessió del 26 de gener de 2018, va assenyalar que cada vegada era més difícil per a les empreses i els territoris mantenir els avantatges competitius, i es va marcar com a repte impulsar la millora de la productivitat de les empreses de manera permanent, com a única via per mantenir avantatges competitius i valor per a la pròpia empresa i per a la societat.
En aquest context se situa el Programa de Millora de la Competitivitat i la Productivitat Industrial per a l'any 2019, aprovat per la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria en data 19 de març de 2019, i modificada per la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 8 de maig de 2019, per la qual es rectifiquen els errors advertits en el Programa de Millora de la Competitivitat i la Productivitat Industrial per a l'any 2019.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, conscient de les dificultats que passen les pimes del sector industrial en l'actual context econòmic, ha decidit adoptar diversos programes per afavorir l'expansió, el desenvolupament, la modernització i la competitivitat de l'activitat industrial; millorar el nivell innovador i tecnològic de les empreses, i potenciar els serveis i l'adequat finançament a la indústria; amb especial atenció a les empreses de dimensió petita i mitjana.
Aquests programes de foment de la competitivitat empresarial perseguiran fonamentalment els objectius següents:
· Fomentar la competitivitat dels sectors i les empreses productives, mitjançant el suport a entitats que impulsen els vincles col·laboratius per pal·liar les deficiències del mercat relacionades amb la manca de coordinació, que dificulten el desenvolupament de xarxes o aliances o que limiten la possibilitat d'establir acords que millorin l'eficàcia empresarial i econòmica.
· Dinamitzar els fluxos d'informació i coneixement, i fomentar la col·laboració en projectes innovadors, tecnològics o organitzatius que, per la seva naturalesa o dimensió, transfereixen els recursos de les empreses individualment considerades.
En particular, i en el marc de les seves competències, la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, amb el paquet d'ajudes que aprova, pretén donar suport a les entitats que, directament amb les empreses dels sectors productius, puguin avançar en competitivitat i productivitat; afavorir la innovació i el creixement empresarial, amb l'objectiu de dotar aquest territori de capital productiu; elevar el nivell de renda i desenvolupar les seves infraestructures industrials; i, alhora, fer atractiva i promoure la inversió empresarial generadora d'ocupació.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va assumir, en l'article 30.34 de l'Estatut d'autonomia, d'acord amb la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, les competències exclusives en matèria d'indústria, i, en els articles 30.21 i 42, les del foment del desenvolupament econòmic i la promoció de la competència, aspectes en els quals està de nou implicada l'activitat industrial.
L'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008), estableix les bases reguladores per a les subvencions en matèria de foment de l'activitat industrial que convoqui la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria. L'article 4.1 d'aquesta Ordre preveu que pot ser objecte de subvenció qualsevol persona física o jurídica relacionada amb l'activitat industrial. Per la seva banda, l'article 5 de la mateixa Ordre disposa que la persona titular de la conselleria competent en matèria d'indústria ha d'aprovar, per mitjà d'una resolució, les convocatòries corresponents, les quals s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
D'altra banda, l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix el contingut mínim de la convocatòria d'ajuts, que ha de ser aprovada per l'òrgan competent i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Aquestes subvencions s'han inclòs en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2018-2020, aprovat mitjançant l'acord del Consell de Govern de dia 9 de març de 2018 (BOIB núm. 31, de dia 10), en concret en l'objectiu I.4.4. Ajuts destinats a fomentar i impulsar la competitivitat dels sectors productius empresarials, adreçats a clústers i centres tecnològics empresarials.
En data 24 de maig de 2019 s'ha emès informe favorable de fiscalització prèvia limitada per part de la Intervenció General del Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, d'acord amb els preceptes abans esmentats i una vegada emès l'informe preceptiu de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte
L'objecte d'aquesta Convocatòria és regular la concessió d'ajudes econòmiques destinades a fomentar i impulsar la millora de la cooperació empresarial i la competitivitat dels sectors productius empresarials de les Illes Balears, mitjançant el suport a clústers industrials i centres tecnològics empresarials dins l'àmbit territorial de les Illes Balears, amb la finalitat d'incentivar la consolidació d'aquestes entitats i dels projectes col·laboratius que desenvolupen.
Segon
Beneficiaris i requisits
Els clústers industrials i els centres tecnològics empresarials que estiguin establerts físicament a les Illes Balears, que hi tinguin el domicili fiscal, i que, en el moment de presentar la sol·licitud d'ajut, desenvolupin les seves accions en l'àmbit territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les activitats dels quals coincideixin amb l'objecte d'aquesta Convocatòria.
1. Els clústers han de ser entitats sense ànim de lucre i s'han de caracteritzar per ser una combinació, en un espai geogràfic, o sector productiu, d'empreses i centres d'investigació i de formació públics o privats, involucrats en processos d'intercanvi col·laboratiu dirigits a obtenir avantatges o beneficis derivats de l'execució de projectes concrets de caràcter innovador. L'activitat del clúster s'ha d'organitzar a l'entorn d'una branca o sector productiu, o a un mercat o segment de mercat objectiu.
Els centres tecnològics són organismes d'investigació privats sense ànim de lucre que disposen dels recursos materials i humans propis necessaris per a la realització d'activitats destinades tant a la generació de coneixement tecnològic com a facilitar-ne l'explotació, ja sigui per empreses existents o mitjançant la generació de noves iniciatives empresarials, i que contribueixin a la millora competitiva de les empreses i al desenvolupament econòmic del seu entorn.
2. Les entitats que sol·licitin aquests ajuts han de complir els requisits següents:
a. Estar al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquesta obligació, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent.
b. Estar al corrent de les seves obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abans de la proposta de resolució. La sol·licitud dels ajuts comporta l'autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui comprovar d'ofici que la persona o l'entitat sol·licitant està al corrent d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l'entitat sol·licitant ha d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
c. Poden ser beneficiaris dels ajuts els clústers industrials i els centres tecnològics empresarials el centre de treball dels quals estigui ubicat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
d. Poden ser beneficiaris dels ajuts els clústers i centres tecnològics que entre els seus representats/associats tinguin com a mínim un 40% d'empreses amb IAE comprès entre els epígrafs 2 a 4, ambdós inclosos.
e. No poden obtenir la condició de beneficiaris els sol·licitants en els quals concorri alguna de les circumstàncies que preveu l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. El beneficiari ha de subscriure, juntament amb la sol·licitud d'ajuda, una declaració responsable referent a això.
f. El beneficiari, per a l'obtenció dels ajuts, ha de presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que estableixen l'apartat setè i vuitè d'aquesta Resolució.
3. Queden excloses com a beneficiàries:
a. Les societats públiques i entitats de dret públic, així com qualsevol empresa o organització en la qual la seva participació sigui majoritària.
b. Les entitats que no tinguin seu a les Illes Balears.
Tercer
Actuacions subvencionables
Són subvencionables els conceptes i les activitats que, tot i haver estat executats i pagats entre l'1 de gener de 2018 i el 31 d'octubre de 2019, estiguin inclosos en les línies següents:
1. Despeses de funcionament de les estructures de coordinació i gestió de l'entitat, mitjançant el finançament de part dels costos del personal i de les despeses d'administració i funcionament.
2. Despeses corrents directament vinculades al funcionament ordinari de l'entitat.
3. Col·laboracions externes, com ara despeses externes de consultoria i altres serveis que s'especifiquin de manera detallada en la sol·licitud d'ajuda i siguin necessaris per a la bona gestió i funcionament de l'entitat, així com despeses per a la realització d'accions de promoció de la pròpia entitat: material promocional (catàleg o fulletó promocional), pàgina web, i accions de difusió.
Quart
Quantia dels ajuts
1. Els ajuts que es regulen revesteixen la modalitat de lliurament dinerari sense contraprestació, i s'han d'instrumentar en forma de subvencions com s'indica a continuació:
1.1. Despeses de funcionament de les estructures de coordinació i gestió:
L'objecte d'aquesta línia és atorgar ajudes per a les càrregues econòmiques salarials i de la Seguretat Social derivades de la gerència i l'estructura de personal de les entitats beneficiàries.
Són subvencionables les despeses salarials i de la Seguretat Social de la gerència i del personal laboral contractat per l'entitat beneficiària, corresponents als anys 2018 i 2019, en la proporció següent:
- Subvenció del 100% de les despeses salarials i de la Seguretat Social de la gerència i del personal laboral contractat per l'entitat beneficiària, corresponents als anys 2018 i 2019.
1.2. Despeses corrents directament vinculades al funcionament ordinari de l'entitat.
Són subvencionables les despeses de funcionament ordinari, com ara el lloguer de les seus de les organitzacions, i les despeses de subministraments i comunicacions. No són subvencionables les despeses financeres ni d'inversió.
- Subvenció del 50% de les despeses justificades.
1.3. Col·laboracions externes:
Són subvencionables les despeses externes de consultoria i altres serveis que s'especifiquin de manera detallada en la sol·licitud d'ajuda i siguin necessàries per a la bona gestió i funcionament de l'entitat, així com despeses per a la realització d'accions de promoció de la pròpia entitat: material promocional (catàleg o fulletó promocional), pàgina web, i accions de difusió.
- Subvenció del 50% de les despeses justificades.
L'import màxim subvencionable pels tres conceptes descrits en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3 és de 50.000 euros per beneficiari.
2. El sol·licitant ha de declarar tots els ajuts que hagi sol·licitat o obtingut pel mateix concepte, tant en iniciar l'expedient com en qualsevol moment del procediment en què això es produeixi.
3. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions atorgades per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció atorgada.
Cinquè
Bases reguladores
Aquesta Convocatòria es regeix per les bases reguladores aprovades mitjançant l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial (BOIB núm. 52, de 17 d'abril de 2008); el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la resta de normativa comunitària, estatal o autonòmica aplicable a les subvencions atorgades per l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Sisè
Import econòmic i partida pressupostària
1. El crèdit assignat a aquesta Convocatòria és de TRES-CENTS MIL EUROS (300.000,00 euros), amb càrrec a la partida pressupostària indicada a continuació dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de l'any 2019:
— 19401 723A01 48000 00............................ 300.000,00 €
2. La concessió dels ajuts prevists en aquesta Convocatòria queda condicionada a les disponibilitats pressupostàries que estableix el punt anterior.
Setè
Documentació
1. Els sol·licitants han de presentar la documentació següent:
a. Sol·licitud de subvenció, segons el model de l'annex 1 d'aquesta Resolució, disponible a http://dgindust.caib.es així com a les dependències de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
b. Document constitutiu de l'entitat inscrita adequadament en el registre corresponent, amb les modificacions necessàries, si s'escau, per a l'acreditació de la personalitat jurídica del sol·licitant, així com poder suficient a favor del signant, en el cas que aquest no figuri acreditat en l'escriptura, o certificat actualitzat del registre corresponent, en la qual s'especifiquin, en els supòsits en què sigui procedent, la data de constitució, l'objecte, el capital i la seu social, la composició del consell d'administració o la junta directiva, els apoderats i els socis que disposin de més d'un 10 per 100 de les participacions.
c. Document fefaent que acrediti la representació de la persona que actua en nom de l'entitat sol·licitant. La representació pot acreditar-se per qualsevol forma vàlida en dret. La Direcció General de Política Industrial, de conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, podrà consultar les bases de dades corresponents al DNI, excepte que la persona representant s'hi hagi oposat expressament, supòsit en què haurà d'aportar fotocòpia del seu DNI.
d. Declaració responsable de que, com a mínim, un 40% dels associats/representats de l'entitat són empreses amb IAE comprès entre els epígrafs 2 a 4, ambdós inclosos.
e. Declaració responsable atorgada davant l'òrgan concedent de la subvenció de no estar sotmès el beneficiari a cap de les circumstàncies a què es refereix l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, inclosa en el model de sol·licitud.
f. Respecte de l'acreditació de les obligacions tributàries, la sol·licitud d'ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària la informació relativa al compliment d'aquestes obligacions, excepte en el cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l'entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
g. Quant a l'acreditació del requisit d'estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, la sol·licitud dels ajuts implica l'autorització perquè la Conselleria Treball, Comerç i Indústria pugui obtenir de la Tresoreria General de la Seguretat Social la informació acreditativa del compliment d'aquesta obligació, tret del cas de denegació expressa del consentiment, supòsit en què la persona o l'entitat sol·licitant haurà d'aportar el certificat corresponent, juntament amb la sol·licitud dels ajuts.
h. Declaració en què es facin constar les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públic o privat nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals o, si escau, una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap.
i. Pel que fa a la quantia, i d'acord amb l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, per als projectes de quantia superior o igual a 40.000 €, en cas d'execució d'obres, o de 15.000 €, en cas de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per una empresa de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de presentar, com a mínim, tres ofertes anteriors a l'execució del projecte, tret que per les seves característiques especials no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, llevat que la despesa s'hagi efectuat abans de la sol·licitud de la subvenció. L'elecció de les ofertes presentades s'ha de fer de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
j. Memòria explicativa i econòmica, en la qual s'especifiquin les activitats que desenvolupa l'entitat, la localització, l'abast, les característiques i la repercussió de l'entitat sobre el sector, així com les despeses de funcionament, estructura i subministraments, i consultoria, amb l'IVA desglossat.
k. Imprès de declaració de dades bancàries. El model corresponent es pot trobar a l'adreça electrònica següent:
<http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST4786ZI161593&id=161593>.
Vuitè
Termini i presentació de sol·licituds
1. Les sol·licituds, que han d'anar adreçades al conseller de Treball, Comerç i Indústria, s'han de presentar en el Registre de la Conselleria de Treball, en el de les seves delegacions o en qualsevol altre lloc que s'estableixi a l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Les sol·licituds s'han de presentar per mitjà dels models normalitzats que es troben a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, ubicada a la plaça de Son Castelló, 1 (07009 Palma); en qualsevol de les oficines públiques de la UDIT; així com també al web de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.
3. Les sol·licituds s'han de presentar en el registre general de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria o per mitjà de qualsevol de les formes previstes en dret, d'acord amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
4. De conformitat amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions per efectuar qualsevol tràmit d'aquest procediment administratiu, almenys, els subjectes següents:
- Les persones jurídiques
- Les entitats sense personalitat jurídica
- Els que representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'administració.
De conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, si algun dels subjectes als quals fa referència l'article 14.2 i 14.3 presenta la seva sol·licitud presencialment, l'Administració Pública requerirà l'interessat perquè l'esmeni mitjançant la presentació electrònica. A l'efecte es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud la data en què s'hagi presentat l'esmena.
5. El termini per presentar les sol·licituds és de dos mesos comptadors a partir del tercer dia hàbil d'haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, o fins que s'exhaureixi la quantia econòmica assignada en aquesta Convocatòria.
Si aquesta circumstància es produeix amb anterioritat a la durada màxima prevista en el paràgraf anterior, es pot suspendre la concessió dels ajuts mitjançant la publicació corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria.
6. En el cas de presentar la sol·licitud en un lloc on no quedi registrada l'hora d'entrada, s'ha de trametre a l'adreça electrònica indicada en el web de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria el justificant de presentació de la sol·licitud i un resum de la documentació que s'hi adjunta. L'hora que figuri en l'enviament serà la que es tengui en compte per determinar l'ordre d'entrada de les sol·licituds.
7. La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria pot sol·licitar tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament els expedients o per comprovar les dades presentades.
8. En el cas que algun dels documents requerits per tramitar la subvenció ja s'hagi aportat a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, no és necessari aportar-lo de nou, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o dependència en què es va presentar i que no hagi sofert modificacions.
9. Si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en l'Ordre de bases reguladores i en aquesta Convocatòria, se li ha de requerir una sola vegada i la persona interessada ha d'esmenar les deficiències dins el termini de 10 dies, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, amb la indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei 39/2015.
10. Als beneficiaris d'aquesta Convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma de les ajudes de minimis que determina que l'import total d'aquestes ajudes a una única entitat no pot ser superior a 200.000 euros, durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (article 3 del Reglament UE núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre).
Novè
Criteris per seleccionar els beneficiaris
1. Per a la concessió dels ajuts que estableix aquesta Convocatòria s'ha d'aplicar un criteri de resolució per rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds en el Registre General de la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, o en els registres i les oficines que preveu l'article 16 de la Llei 39/2015; atès que, d'acord amb la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment, segons article 7.3 de l'Ordre de la consellera de Comerç, Indústria i Energia per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de promoció industrial.
2. Les sol·licituds d'ajuts es poden resoldre individualment encara que no hagi acabat el termini de presentació, fins que s'exhaureixin els crèdits destinats a la Convocatòria i, si no és el cas, fins que es resolguin tots els expedients presentats dins el termini.
3. En cas que dins l'expedient no consti la documentació que es requereix en aquesta Resolució, i una vegada s'hagi requerit d'acord amb el punt 8 de l'apartat vuitè, la data de presentació de l'esmena estableix l'ordre de prelació per a l'atorgament de la subvenció.
Desè
Instrucció i resolució del procediment
1. En aplicació de l'article 9.2 de les bases reguladores, correspon a la Direcció General de Política Industrial la tramitació de les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, la seva ordenació i instrucció. El director general de Política Industrial ha d'emetre una proposta de resolució, la qual s'ha de comunicar a tots els interessats perquè, en el termini màxim de deu dies, puguin al·legar el que considerin oportú.
2. D'acord amb l'article 9.3 de les bases reguladores, l'òrgan competent per resoldre és el conseller de Treball, Comerç i Indústria, que ha de dictar una resolució motivada en la qual s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció i import de l'activitat que se subvenciona, quantia, partida pressupostària a la qual s'aplica, forma de pagament, termini per dur a terme l'activitat, justificació de les activitats objecte d'ajuda i terminis per presentar justificants.
3. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de tres mesos comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud en el registre de l'òrgan competent per a la resolució del procediment. Si transcorre aquest termini i no es dicta una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
4. Les resolucions del conseller de Treball, Comerç i Indústria que concedeixin o deneguin la subvenció sol·licitada posen fi a la via administrativa i, contra aquestes, s'hi pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes, o bé un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà que s'hagin notificat.
5. Les notificacions de les resolucions s'han de fer amb les exigències i en la forma que estableixen els articles 40 i 42 de la Llei 39/2015.
Onzè
Justificació i pagament
1. L'activitat subvencionada s'ha d'entendre justificada amb l'acreditació de la seva realització efectiva i el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit.
2. Les despeses objecte de les ajudes s'han d'executar i pagar en el període comprès entre l'1 de gener de 2018 i el 31 d'octubre de 2019 (ambdós inclosos). El termini per justificar la realització dels conceptes subvencionables finalitza el 30 de novembre de 2019, o la data que estableixi la Resolució de concessió, si és posterior.
3. No s'han de tenir en consideració com a justificants de les despeses subvencionades les factures emeses o els pagaments fets amb anterioritat a l'1 de gener de 2018 ni posteriors al 31 d'octubre de 2019.
4. El pagament de la subvenció únicament es pot fer efectiu una vegada dictada la resolució corresponent i justificada de manera suficient la realització de l'activitat subvencionada, mitjançant la sol·licitud de pagament i la presentació de la documentació següent:
a) Sol·licitud de pagament.
b) Memòria tècnica justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, en què es descriguin de manera detallada les activitats que desenvolupa l'entitat, els mitjans per aconseguir-ho i els resultats que s'han obtingut.
c) Memòria econòmica justificativa dels costos de funcionament i subministrament, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data de pagament, d'acord amb el model que figura en l'annex 2. En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes, tot això acompanyat dels originals de les factures, que s'han de retornar als beneficiaris, o bé de còpies compulsades adequadament.
d) Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, amb la indicació de l'import i la procedència.
5. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que justifiquin les despeses i especifiquin clarament les despeses corresponents a l'objecte de la subvenció.
En el cas de les despeses d'estructura, s'hauran de presentar les nòmines del personal laboral pel període subvencionable.
6. Per justificar el pagament de les factures objecte de la subvenció s'ha de presentar la documentació següent:
a) Una còpia del document bancari que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figurin la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura corresponent.
b) Un extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en què figurin els càrrecs dels pagaments esmentats.
c) Una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyada del corresponent extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré.
Això no obstant, per a les factures inferiors a 500 euros, és justificant suficient el rebut de pagament signat pel proveïdor.
No s'admeten factures justificatives inferiors a 100 euros (IVA inclòs). No s'admeten, en cap cas, com a justificants de despesa els tiquets de caixa.
7. En el cas que l'expedient de pagament no tingui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat la subvenció, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.
8. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció, aquesta s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.
9. Tota alteració de les condicions que s'han tingut en compte per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens, públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.
10. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució d'atorgament de la subvenció, la modificació significativa del projecte presentat sense que aquesta Conselleria l'hagi aprovada prèviament, i també la desviació de les subvencions o l'aplicació diferent a la que estableix la norma, determinen la revocació de la subvenció.
Dotzè
Concurrència d'ajuts o subvencions
L'import dels ajuts o subvencions que estableix aquesta Convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el 100 % del cost de l'activitat que hagi de desenvolupar l'entitat beneficiària.
Als beneficiaris d'aquesta Convocatòria se'ls ha d'aplicar la norma de les ajudes de minimis que determina que l'import total d'aquestes ajudes a una única entitat no pot ser superior a 200.000 euros, durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (article 3 del Reglament UE núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre).
Tretzè
Obligacions dels beneficiaris
Són obligacions dels beneficiaris dels ajuts aquelles que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. Els beneficiaris han de complir, a més de les obligacions que s'estableixen en l'article esmentat, les següents:
a) Acreditar davant la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per concedir les ajudes.
b) Dur a terme una activitat de suport al teixit productiu que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta Convocatòria.
c) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat, i mantenir l'activitat subvencionada, en la forma i dins el termini que s'indica en la Convocatòria.
d) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per concedir la subvenció.
e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Direcció General de Política Industrial, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la Sindicatura de Comptes.
g. Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
h. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.
i. Aquests ajuts estan sotmesos al règim de minimis, en els termes establerts en el Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del tractat CE de funcionament de la Unió Europea als ajuts minimis.
Catorzè
Interpretació i execució
El conseller de Treball, Comerç i Indústria pot dictar les resolucions, les circulars i les instruccions que siguin necessàries per interpretar i executar aquesta Convocatòria.
Quinzè
Efectes
Aquesta Resolució comença a produir efectes el tercer dia hàbil següent d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Setzè
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 4 de juny de 2019
El conseller de Treball, Comerç i Indústria
Iago Negueruela i Vázquez
ANNEX 1
Sol·licitud de subvenció i declaració responsable de dades, corresponent a la Convocatòria per fomentar i impulsar la competitivitat dels sectors productius empresarials adreçada a clústers industrials i centres tecnològics empresarials a les Illes Balears
Dades de l'entitat sol·licitant
Nom de l'entitat:
CIF: .......…............Telèfon: .…….….....…….......... Fax:
Adreça:
Població: ……………………………………………………………….. Codi postal: ..….........….…...
Adreça electrònica:
Nom i DNI del / de la representant legal:
Persona de contacte:......
Adreça a l'efecte de notificacions:
Descripció de l'actuació:
..................................................................................................................................
.................................................................................................................................
Pressupost de les activitats (IVA no inclòs): ...........................
EXPÒS:
1. Que em vull acollir a la Convocatòria de subvencions per a l'any 2019.
2. Que no incorr en cap dels supòsits establerts en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. Que facilitaré totes les possibles actuacions de control que es duguin a terme per comprovar que s'ha realitzat correctament l'objecte d'aquests ajuts.
4. Que accept íntegrament les condicions de la Convocatòria.
5. Que més del 40% de les empreses associades/representades per l'entitat són empreses que realitzen la seva activitat sota l'epígraf (IAE) de 2 a 4, ambdós inclosos.
6. Que, per a l'actuació per a la qual sol·licit l'ajut: (assenyalau amb una X el vostre cas)
¨ No he sol·licitat ni he rebut cap altra ajuda pel mateix concepte.
¨ He sol·licitat o he rebut una altra ajuda pel mateix concepte:
Organisme |
Data de resolució |
Quantia |
• ...................................... |
..................................... |
.......................... |
• ...................................... |
..................................... |
.......................... |
• ...................................... |
..................................... |
.......................... |
6. Que, per a altres actuacions o activitats: (assenyalau amb una X el vostre cas)
¨ No he rebut durant els tres darrers exercicis fiscals (2017, 2018 i 2019) cap subvenció subjecta al règim de minimis.
¨ He rebut durant els tres darrers exercicis fiscals (2017, 2018 i 2019) les subvencions següents subjectes al règim de minimis :
Organisme |
Data de resolució |
Quantia |
• ..................................... |
..................................... |
.......................... |
• ...................................... |
..................................... |
.......................... |
• ...................................... |
..................................... |
.......................... |
7. Que les meves dades bancàries, a l'efecte de l'ingrés derivat del procediment, són:
Entitat |
Domicili, sucursal o oficina |
|||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
CODI COMPTE |
|
|||||||||||||||||||||||
País (2 dígits) |
Control IBAN (2 dígits) |
Codi entitat (4 dígits) |
Codi sucursal o oficina (4 dígits) |
DC compte (2 dígits) |
Núm. compte o llibreta (10 dígits) |
|||||||||||||||||||
E |
S |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Que puc acreditar aquestes dades documentalment, en cas que se m'exigeixi.
9. Declar que totes les dades que he exposat són certes.
Present la documentació següent: (assenyalau amb una X el vostre cas)
¨ Memòria explicativa de les actuacions a realitzar.
¨ Pressupost o factures proforma.
¨ Certificat bancari si aquestes dades no consten a l'Administració autonòmica.
Autoritz: (assenyalau amb una X el vostre cas)
¨ Que es facin les consultes en els fitxers públics per acreditar les dades o els documents esmentats, perquè puguin ser obtinguts en nom meu per l'òrgan competent o autoritzat en l'àmbit de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de les certificacions que les substitueixen.
¨ Que les dades i els documents d'altres administracions inclosos en aquesta comunicació i que no es presenten puguin ser obtinguts per l'òrgan gestor mitjançant transmissions telemàtiques de dades o de les certificacions que les substitueixen, sempre que s'hagi establert per conveni amb l'Administració competent.
Política de privacitat
D'acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, em don per assabentat/assabentada que les dades personals recollides s'incorporaran i es tractaran en un fitxer específic, a l'efecte de gestionar la tramitació de les ajudes i, en tot cas, a efectes estadístics. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General de Política Industrial.
Per tot això,
SOL·LICIT:
La subvenció destinada a fomentar i impulsar la competitivitat dels sectors productius empresarials adreçada a clústers industrials i centres tecnològics amb seu a les Illes Balears, de conformitat amb la memòria de les activitats i el pressupost que adjunt a aquest document.
…….........…, ………. de .........…… de 2019
(Signatura de la persona sol·licitant)
ANNEX 2
Compte justificatiu
Beneficiari/ària: .....................................................................................
NIF.: ..........................
Data concessió: ................
Import de l'ajuda concedida: ............................. €
Import d'altres ajudes: ............................. €
LLISTA ENUMERATIVA DE LES DESPESES DERIVADES DE L'EXPEDIENT NÚM. .............
Núm. ordre |
Núm. factura |
Data |
Proveïdor |
Concepte |
Import base imposable |
IVA |
TOTAL |
Data i forma pagament |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aquesta llista correspon al cost total definitiu de les despeses, els justificants de les quals s'adjunten.
Data: ..............................................
Signat: