Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

Núm. 6284
Aprovació definitiva de l'Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En sessió extraordinària de data 29 d´abril de 2019  el Ple de l´Ajuntament va aprovar inicialment l´Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.

Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB  núm. 61 de data 4 de maig de 2019) i atès que no es varen presentar reclamacions, objeccions i observacions en termini esdevingué aprovat definitivament i se´n publica íntegrament el seu text a continuació:

ORDENANÇA GENERAL REGULADORA DE LA CONCESSIÓ DE SUBVENCIONS DE L´AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR

ARTICLE 1. Objecte de la Subvenció

D'acord amb el que estableix l'article 17 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions, per mitjà de la present Ordenança s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions per aquest Ajuntament, conforme als principis d'igualtat i no discriminació, publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, eficàcia i eficiència, recollits en dita Llei.

ARTICLE 2. Àrees Objecto de Subvenció

L'Ajuntament, per mitjà dels procediments previstos en aquesta Ordenança, podrà concedir subvencions a les següents àrees:

a) Cultura: teatre, imatge, arts plàstiques, cultura tradicional, trobades i altres activitats.

b) Música: espectacles dels diversos estils musicals i, preferentment, els programes de formació pràctica musical.

c) Esports: despeses derivades de participació en competicions oficials, gaudint d'especial protecció l'esport de la infància i joventut; també podran ser objecte de subvenció els esdeveniments esportius especials.

d) Educació: seran subvencionables els cursos, seminaris i altres activitats relacionades amb la formació.

e) Joventut: foment i implantació de l'associacionisme.

f) Tercera edat: activitats de foment i implantació de l'associacionisme en el sector.

g) Turisme social: aquelles activitats turístiques amb un marcat objecte cultural.

h) Sanitat i consum: activitats de formació en aquest sector.

i) Medi ambient: cursos i activitats de sensibilització amb el medi ambient.

j) Participació ciutadana: amb destinació a subvencionar a les Entitats ciutadanes i a les Associacions de Veïns.

En cap cas seran subvencionables els programes, activitats, o adquisició de material pels quals s'hagin convocat Plans a nivell provincial o regional, sempre que estiguin oberts als peticionaris a què es refereix la base següent, tret que, realitzada l'oportuna sol·licitud dintre del termini i en la forma escaient, la seva inclusió en ells hagi estat denegada.

ARTICLE 3. Persones beneficiàries

Tindrà la consideració de persona beneficiària de subvencions la persona que hagi de realitzar l'activitat que va fonamentar el seu atorgament o que es trobi en la situació que legitima la seva concessió.

Quan la persona beneficiària sigui una persona jurídica, els membres associats de l´entitat beneficiària que es comprometin a efectuar la totalitat o la part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte de l´entitat beneficiària tindran igualment la consideració de persones beneficiàries.

Podran accedir a la condició de persona beneficiària les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, àdhuc mancant de personalitat jurídica, puguin dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades sense personalitat, hauran de fer-se constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cadascun d'ells, que tindran igualment la consideració de persones beneficiàries.

Podran obtenir la condició de persona beneficiària les persones o les entitats que es trobin en la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o en les quals concorrin les circumstàncies previstes a les bases reguladores de la convocatòria.

Podran obtenir la condició de persona beneficiària els Clubs o les Associacions esportives amb personalitat jurídica pròpia el domicili social de la qual estigui radicat en aquesta localitat.

No podran obtenir la condició de persona beneficiària en els qui concorrin alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, tret que per la naturalesa de la subvenció s'exceptuï per la seva normativa reguladora.

Tampoc podran obtenir, la condició de persona beneficiària de les subvencions regulats per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions, previstes als apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, i tampoc la podran obtenir, les associacions respecte de les quals s'hagués suspès el procediment administratiu d'inscripció per trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació del que es disposa en l'article 30.4 de la Llei orgànica 1/2002, mentre que no recaigui resolució judicial ferma en la virtut de la qual pugui practicar-se la inscripció en el corresponent registre.

ARTICLE 4. Entitats Col·laboradores

Serà entitat col·laboradora aquella que, actuant en nom i per compte de l'òrgan concedent a tots els efectes relacionats amb la subvenció, lliuri i distribueixi els fons públics a les persones beneficiàries o col·labori en la gestió de la subvenció sense que es produeixi el previ lliurament i distribució dels fons rebuts, que no es consideraran integrants del seu patrimoni. Igualment tindran aquesta condició els/les que havent estat denominats beneficiaris conforme a la normativa comunitària tinguin encomanades, exclusivament, les funcions enumerades anteriorment. Les entitats assenyalades en l'apartat h) de l'article anterior podran ser tant beneficiàries com a col·laboradores.

ARTICLE 5. Procediments de concessió de subvencions

Les subvencions podran concedir-se de forma directa o mitjançant procediment en règim de concurrència competitiva.

El procediment ordinari de concessió de subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva. Mitjançant convocatòria pública . Tindrà la consideració de concurrència competitiva el procediment mitjançant el qual la concessió de les subvencions es realitza mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes, d'acord amb els criteris de valoració prèviament fixats a les bases reguladores i en la convocatòria, dins del crèdit disponible, aquelles que hagin obtingut major valoració en aplicació dels citats criteris.

ARTICLE 6. Concessió directa de subvencions

Podran concedir-se de forma directa les següents subvencions:

a) Les previstes nominativament als Pressupostos Generals de l'Entitat, en els termes recollits en els Convenis i en aquesta Ordenança.

S'entendrà com a subvencions previstes nominativament al Pressupost General de l'Entitat Local aquelles l'objecte de les quals, dotació pressupostària i beneficiari apareixen determinats expressament en l'estat de despeses del pressupost.

Així mateix es considera que una subvenció està consignada nominativament en el Pressupost general quan figuri detallada en les bases d'execució del pressupost.

b) Aquelles l'atorgament o quantia de les quals vengui impost a l'Administració per una Norma de rang legal, que seguiran el procediment de concessió que els resulti d'aplicació d'acord amb la seva pròpia Normativa.

c) Amb caràcter excepcional, aquelles altres subvencions en què s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o unes altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública.

No podran atorgar-se subvencions per quantia superior a la qual es determini en la convocatòria.

El Pressupost municipal contindrà la consignació anual que es destinarà a la concessió d'aquestes subvencions.

En la Resolució o Acord o Conveni s'establiran les condicions de tot tipus aplicables a aquestes subvencions, i deuran incloure els següents extrems:

— Determinació de l'Objecte de la subvenció i dels seus beneficiaris o beneficiàries, d'acord amb l'assignació pressupostària.

— Crèdit pressupostari al qual s'imputa la despesa i la quantia de la subvenció, individualitzada, si escau per a cada persona beneficiària si fossin varis.

— Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a aquesta finalitat, procedents de qualssevol Administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

— Terminis i maneres de pagament de la subvenció, possibilitat d'efectuar pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties que, si escau, hauran d'aportar les persones beneficiàries.

— Termini i forma de justificació per part de la persona beneficiària del compliment de la finalitat per la qual es va concedir la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts.

— Criteris de graduació dels possibles incompliments de condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions. Aquests criteris resultaran d'aplicació per determinar la quantitat que finalment hagi de percebre la persona beneficiària o, si escau, l'import a reintegrar, i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

— Determinació, si escau, dels llibres i registres comptables específics per garantir l'adequada justificació de la subvenció.

ARTICLE 7. Concessió en Règim de Concurrència Competitiva

A) Iniciació d'ofici:

El procediment s'iniciarà d'ofici, mitjançant convocatòria que, tindrà com a mínim, el contingut següent:

— La referència a la publicació de l'Ordenança específica d'aquesta.

— Crèdits pressupostaris als quals s'imputa la subvenció i la quantia total màxima de les subvencions convocades dins dels crèdits disponibles o, en defecte d'això, quantia estimada de les subvencions.

— Objecte, condicions i finalitat de la concessió de la subvenció.

— Expressió de què la concessió s'efectua mitjançant un règim de concurrència competitiva.

— Per sol·licitar la subvenció serà necessari que l'entitat estigui domiciliada en la localitat, a més de que dugui a terme activitats per fomentar el desenvolupament d'aquesta acreditant-ho fefaentment.

— Indicació dels òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment.

— Termini de presentació de sol·licituds, a les quals seran d'aplicació les previsions de l'article 23.3 de la Llei General de Subvencions.

— Termini de resolució i notificació.

— Documents i informacions que han d'acompanyar a la petició.

— Indicació de si la resolució posa fi a la via administrativa i, en cas contrari, òrgan davant el qual ha d'interposar-se recurs.

— Criteri de valoració de les sol·licituds.

— Mitjà de notificació o publicació, de conformitat amb el previst en els articles 42, 43, 44 i 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

B) Presentació de sol·licituds:

La sol·licitud, dirigida a la Batlia, es presentarà en el Registre d'entrada de l'Ajuntament o per qualsevol dels mitjans assenyalats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La sol·licitud anirà acompanyada de la documentació que es fixi en la convocatòria.

En el cas que els documents exigits ja estiguessin a poder de l'Ajuntament, la persona sol·licitant, sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual corresponguin, podrà fer ús del seu dret a no presentar-ho, fent constar la data i l'òrgan o la dependència en què van ser presentats o emesos.

Podran presentar-se les sol·licituds de manera telemàtica en els termes previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si no es reuneixen tots els requisits establerts en la convocatòria, l'òrgan competent requerirà a la persona interessada perquè l'esmeni en el termini màxim i improrrogable de deu dies, indicant-li que si no ho fes, se li tindrà per desistida de la seva sol·licitud, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

C) Instrucció del procediment:

L'òrgan instructor es designarà en la convocatòria .

Les activitats d'instrucció comprendran les següents activitats:

— Petició de quants informes es consideri necessari per resoldre o que siguin exigits per les normes que regulen la subvenció.

— Avaluació de les sol·licituds o peticions, efectuada conforme amb els criteris, formes i prioritats de valoració establerts en la norma reguladora de la subvenció o si escau en la convocatòria.

Una vegada avaluades les sol·licituds, es remetrà l'expedient a l'òrgan col·legiat que, en compliment de l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, hagi establert les bases reguladores, que emetrà informe sobre les sol·licituds.

En aquest supòsit, i sense perjudici de les especialitats que poguessin derivar-se de la capacitat d'autoorganització de les Administracions Públiques, la proposta de concessió es formularà a l'òrgan concedent per un òrgan col·legiat a través de l'òrgan instructor. La composició de l'òrgan serà la que estableixin les corresponents bases reguladores. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i les proves que les adduïdes pels interessats. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà el caràcter de definitiva.

A la vista de l'expedient i de l'informe de l'òrgan col·legiat, l'òrgan instructor formularà la proposta de resolució provisional, degudament motivada, que haurà de notificar-se a les persones interessades en la forma que s'estableixi en la convocatòria, amb un termini de deu dies per presentar al·legacions.

La proposta de resolució provisional i definitiva no creen dret algun a favor de la persona beneficiària proposada, enfront de l'Administració, mentre no se li hagi notificat la resolució de concessió.

La proposta de resolució definitiva haurà de contenir:

— La relació de sol·licitants pels quals es proposa la concessió de la subvenció.

— La quantia de la subvenció.

— Especificació de l'avaluació i dels criteris seguits per efectuar-la.

D) Resolució:

No es podrà adoptar resolució alguna fins que no s'acrediti l'existència de consignació pressupostària suficient en l'expedient.

Aprovada la proposta de resolució definitiva, i d'acord amb el que es preveu en l'article 88 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i, si escau, en la corresponent norma o convocatòria, l'òrgan competent resoldrà el procediment motivadament i, en tot cas hauran de quedar acreditats els fonaments de la resolució que s'adopti i els compromisos assumits pels beneficiaris.

El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment no podrà excedir de sis mesos. El venciment d'aquest termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima a les persones interessades per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.

La resolució del procediment es notificarà a les persones interessades d'acord amb el que es preveu en l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La pràctica d'aquesta notificació o publicació s'ajustarà a les disposicions contingudes en els articles 42, 43, 44 i 45 de la citada Llei.

El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima als interessats per entendre desestimada la sol·licitud de la concessió per silenci administratiu.

ARTICLE 8. Obligacions de les persones beneficiàries

Les obligacions de les persones beneficiàries són les següents:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar davant l'òrgan concedent o l'Entitat col·laboradora, si escau, el compliment dels requisits i condicions, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinin la concessió o el gaudi de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'òrgan concedent o l'Entitat col·laboradora, si escau, així com qualssevol unes altres de comprovació i control financer que puguin realitzar els òrgans de control competents, tant nacionals com a comunitaris, aportant quanta informació li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'òrgan concedent o a l'Entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades.

Aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan aviat com es conegui i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Acreditar, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució, que es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, en tot cas, es podrà acreditar a l'Ajuntament a obtenir aquestes dades.

f) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats, en els termes exigits per la Legislació mercantil i sectorial, aplicable a la persona beneficiària en cada cas, així com quants estats comptables i registres específics siguin exigits per les bases reguladores de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre que puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

h) Donar l'adequada publicitat de caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguin objecte de subvenció, en els termes reglamentàriament establerts.

i) Si s'estigués en curs d'alguna de les causes de reintegrament, s'haurà de procedir al reintegrament de la quantia rebuda.

ARTICLE 9. Quantia

Amb caràcter general, i tret que l'Ordenança específica disposi el contrari, les subvencions que atorgui l'Ajuntament en règim de concurrència competitiva no podran superar el 70% del cost de l'actuació subvencionada.

La concessió de subvencions per l'Ajuntament serà compatible amb qualsevol altre tipus de subvenció o ajuda.

En cap cas l'import de la subvenció podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superi el cost de l'activitat subvencionada.

ARTICLE 10. Justificació i Cobrament

Per percebre la subvenció serà necessari presentar a l'Ajuntament, la següent documentació:

— Instància subscrita per la persona beneficiària dirigida a la Batlia, sol·licitant el pagament de la subvenció, indicant el número de compte al qual s'hagi d'efectuar la transferència.

— Memòria de l'activitat realitzada on almenys haurà de constar identificació de la persona responsable, nombre de participants, activitats realitzades, activitats fora de la localitat on participa, resultat de la valoració global i proposta de treball per al futur.

— Factures originals o fotocòpies compulsades de les factures justificatives de la despesa o còpies compulsades.

— Justificants del pagament de les factures aportades.

— Declaració acreditativa de què s'ha complert la finalitat per la qual es va concedir la subvenció.

— Certificats acreditatius de què la persona beneficiària es troba al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i de Seguretat Social.

ARTICLE 11. El Reintegrament

Procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins avui en què s'acordi la procedència del reintegrament, i en la quantia fixada en l'article 38.2 de la Llei general de subvencions, en els següents casos:

a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho haguessin impedit.

b) Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió de la subvenció.

c) Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l'article 30 de la Llei 38/2003, i si escau, en les Normes reguladores de la subvenció.

d) Incompliment de l'obligació d'adoptar les mesures de difusió contingudes a l'apartat 4 de l'article 18 de la citada Llei 38/2003.

e) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en els articles 14 i 15 de la Llei 38/2003, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això es derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a aquesta finalitat, procedents de qualssevol Administracions o Ens Públics o Privats, Nacionals, de la Unió Europea o d'Organismes Internacionals.

f) Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a les Entitats col·laboradores i persones beneficiàries, així com dels compromisos per aquestes assumits, amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o es refereixin a la manera en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

g) Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a les Entitats col·laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos per aquests assumits, amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan d'això es derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i la regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a aquesta finalitat, procedents de qualssevol Administracions o Ens Públics o Privats, Nacionals, de la Unió Europea o d'Organismes Internacionals.

h) L'adopció, en virtut de lo establert en els articles 87 a 89 del Tractat de la Unió Europea, d'una decisió de la qual es derivi una necessitat de reintegrament.

i) En els altres supòsits previstos en la Normativa reguladora de la subvenció.

ARTICLE 12. Pagaments Anticipats i Abonaments a Compte

Les Ordenances específiques podran contemplar la realització de pagaments a compte i de pagaments anticipats, establint les garanties que hauran de presentar, en aquests casos, els beneficiaris.

ARTICLE 13. Responsables de les Infraccions

Seran responsables de les infraccions administratives en matèria de subvencions els qui per acció o omissió incorrin en els supòsits tipificats com a infraccions en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en particular:

— Els beneficiaris de subvencions, així com els membres de les persones o entitats contemplades a l'apartat 2 i segon paràgraf de l'apartat 3 de l'article 11 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb les activitats subvencionades que s'haguessin compromès a realitzar.

— Les entitats col·laboradores.

— El representant legal de les persones beneficiàries de subvencions que manquin de capacitat d'obrar.

— Les persones o les entitats relacionades a fi de la subvenció o la seva justificació, obligades a prestar col·laboració i facilitar quanta documentació sigui requerida en compliment del que es disposa en l'article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

ARTICLE 14. Exempció de la Responsabilitat

Les accions o les omissions tipificades en la citada Llei no donaran lloc a responsabilitat per infracció administrativa en matèria de subvencions en els següents suposats:

— Quan es realitzin pels qui manquin de capacitat d'obrar.

— Quan concorri força major.

— Quan derivin d'una decisió col·lectiva, pels qui haguessin salvat el seu vot o no haguessin assistit a la reunió en què es va prendre aquella.

ARTICLE 15. Infraccions lleus

Constitueixen infraccions  lleus els incompliments de les obligacions recollides a les bases reguladores de subvencions i en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan no constitueixin infraccions greus o molt greus i no operin com a element de graduació de la sanció. En particular, constitueixen infraccions lleus les següents conductes:

a) La presentació fora de termini dels comptes justificatius de l'aplicació donada als fons percebuts.

b) La presentació de comptes justificatius inexactes o incompletes.

c) L'incompliment de les obligacions formals que, no estant previstes de forma expressa en la resta de paràgrafs d'aquest article, siguin assumides com a conseqüència de la concessió de la subvenció, en els termes establerts reglamentàriament.

d) L'incompliment d'obligacions d'índole comptable o registral, en particular:

— La inexactitud o l'omissió d'una o diverses operacions en la comptabilitat i registres legalment exigits.

— L'incompliment de l'obligació de portar o conservar la comptabilitat, els registres legalment establerts, els programes i els arxius informàtics que els serveixin de suport i els sistemes de codificació utilitzats.

— La portança de comptabilitats diverses que, referides a una mateixa activitat i exercici econòmic, no permetin conèixer la veritable situació de l'Entitat.

— La utilització de comptes amb significat diferent del qual els correspon, segons la seva naturalesa, que dificulti la comprovació de la realitat de les activitats subvencionades.

e) L'incompliment de les obligacions de conservació de justificants o documents equivalents.

f) L'incompliment per part de les Entitats col·laboradores de les obligacions establertes en la Llei 38/2003.

g) La resistència, obstrucció, excusa o negativa a les actuacions de control financer.

S'entén que existeixen aquestes circumstàncies quan la persona responsable de les infraccions administratives en matèria de subvencions, degudament notificada a aquest efecte, hagi realitzat actuacions tendents a dilatar, entorpir o impedir les actuacions dels funcionaris municipals en l'exercici de les funcions de control financer.

Entre unes altres, constitueixen resistència, obstrucció, excusa o negativa les següents conductes:

— No aportar o no facilitar l'examen de documents, informes, antecedents, llibres, registres, fitxers, justificants, assentaments de comptabilitat, programes i arxius informàtics, sistemes operatius i de control i qualsevol altre dato objecte de comprovació.

— No atendre algun requeriment.

— La incompareixença, excepte causa justificada, en el lloc i temps assenyalat.

— Negar o impedir indegudament l'entrada o la permanència en locals de negoci i altres establiments o els llocs en què existeixin indicis probatoris per a la correcta justificació dels fons rebuts pel beneficiari o l'Entitat col·laboradora, o de la realitat i regularitat de l'activitat subvencionada.

— Les coaccions al personal controlador que realitzi el control financer.

h) L'incompliment de l'obligació de col·laboració per part de les persones o Entitats que tenen aquesta obligació, quan d'això es derivi la impossibilitat de contrastar la informació facilitada pel beneficiari o l'Entitat col·laboradora.

i) Les altres conductes tipificades com a infraccions lleus en la Normativa de la Unió Europea en matèria de subvencions.

ARTICLE 16. Infraccions greus

Constitueixen infraccions greus les següents conductes:

a) L'incompliment de l'obligació de comunicar a l'òrgan concedent o a l'entitat col·laboradora l'obtenció de subvencions, ajudes públiques, ingressos o recursos per a aquesta finalitat, a què es refereix el paràgraf d) de l'apartat 1 de l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) L'incompliment de les condicions establertes alterant substancialment les finalitats pels quals la subvenció va ser concedida.

c) La falta de justificació de l'ocupació donada als fons rebuts una vegada transcorregut el termini establert per a la seva presentació.

d) L'obtenció de la condició d'entitat col·laboradora falsejant els requisits requerits a les bases reguladores de la subvenció o ocultant els que l'haguessin impedit.

e) L'incompliment per part de l'entitat col·laboradora de l'obligació de verificar, si escau, el compliment i l'efectivitat de les condicions o requisits determinants per a l'atorgament de les subvencions, quan d'això es derivi l'obligació de reintegrament.

f) La falta de subministrament d'informació per part de les administracions, organismes i altres entitats obligats a subministrar informació a la Base de dades Nacional de Subvencions.

g) Les altres conductes tipificades com a infraccions greus en la normativa de la Unió Europea en matèria de subvencions.

ARTICLE 17. Infraccions molt greus

Constitueixen infraccions molt greus les següents conductes:

a) L'obtenció d'una subvenció falsejant les condicions requerides per a la seva concessió o ocultant les que l'haguessin impedit o limitat.

b) La no aplicació, en tot o en part, de les quantitats rebudes a les finalitats pels quals la subvenció va ser concedida.

c) La resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de control, previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

d) La falta de lliurament, per part de les Entitats col·laboradores, quan així s'estableixi, als beneficiaris dels fons rebuts, d'acord amb els criteris previstos a les bases reguladores de la subvenció.

e) Les altres conductes tipificades com a infraccions molt greus en la Normativa de la Unió Europea en matèria de subvencions.

ARTICLE 18. Sancions

Sancions per infraccions lleus:

a) Cada infracció lleu serà sancionada amb multa de 75 a 900 €, exceptuant el que està disposat a l'apartat següent.

b) Seran sancionades, en cada cas, amb multa de 150 a 6000 €, les següents infraccions:

— La inexactitud o l'omissió d'una o diverses operacions en la comptabilitat i registres legalment exigits.

— L'incompliment de l'obligació de la portança de comptabilitat o dels registres legalment establerts.

— La portança de comptabilitats diverses que, referides a una mateixa activitat, no permeti conèixer la veritable situació de l'Entitat.

— La utilització de comptes amb significat diferent del qual els correspon, segons la seva naturalesa, que dificulti la comprovació de la realitat de les activitats subvencionades.

— La falta d'aportació de proves i documents requerits pels òrgans de control o la negativa a la seva exhibició.

— L'incompliment, per part de les Entitats col·laboradores, d'obligacions establertes en l'article 15 d'aquesta Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

— L'incompliment per part de les persones o Entitats subjectes a l'obligació de col·laboració i de facilitar la documentació a què es refereix l'article 46 d'aquesta Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, quan d'això es derivi la impossibilitat de contrastar la informació facilitada per la persona beneficiària o l'Entitat col·laboradora.

 

Sancions per infraccions greus:

Les infraccions greus seran sancionades amb multa pecuniària proporcional del tant al doble de la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada o, en el cas d'entitats col·laboradores, dels fons indegudament aplicats o justificats.

Quan l'import del perjudici econòmic corresponent a la infracció greu representi més del 50 per cent de la subvenció concedida o de les quantitats rebudes per les entitats col·laboradores, i excedís de 30.000 euros, concorrent alguna de les circumstàncies previstes en els paràgrafs b) i c) de l'apartat 1 de l'article 60 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les persones infractores podran ser sancionats, a més, amb:

a) Pèrdua, durant un termini de fins a tres anys, de la possibilitat d'obtenir subvencions, ajudes públiques i avals de l'Administració o altres ens públics.

b) Prohibició, durant un termini de fins a tres anys, per celebrar contractes amb l'Administració o altres ens públics.

c) Pèrdua, durant un termini de fins a tres anys, de la possibilitat d'actuar com a entitat col·laboradora en relació amb les subvencions regulades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Quan les administracions, organismes o entitats contemplats a l'apartat 20.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions no compleixin amb l'obligació de subministrament d'informació, s'imposarà una multa, prèvia prevenció, de 3000 euros, que podrà reiterar-se mensualment fins que es compleixi amb l'obligació. [En cas que l'incompliment es produeixi en un òrgan de l'Administració General de l'Estat, serà d'aplicació el règim sancionador per a infraccions greus previst en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, corresponent la instrucció del procediment sancionador a l'òrgan competent del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques].

Sancions per infraccions molt greus:

Les infraccions molt greus seran sancionades amb multa pecuniària proporcional del doble al triple de la quantitat indegudament obtinguda, aplicada o no justificada o, en el cas d'entitats col·laboradores, dels fons indegudament aplicats o justificats.

No obstant això, no se sancionaran les infraccions recollides en els paràgrafs b) i d) de l'article 58  de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions quan les persones infractores haguessin reintegrat les quantitats i els corresponents interessos de demora sense previ requeriment.

Quan l'import del perjudici econòmic corresponent a la infracció molt greu excedeixi de 30.000 euros, concorrent alguna de les circumstàncies previstes en els paràgrafs b) i c) de l'apartat 1 de l'article 60 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els infractors podran ser sancionats, a més, amb:

a) Pèrdua, durant un termini de fins a cinc anys, de la possibilitat d'obtenir subvencions, ajudes públiques i avals de l'Administració o altres ens públics.

b) Prohibició, durant un termini de fins a cinc anys, per celebrar contractes amb l'Administració o altres ens públics.

c) Pèrdua, durant un termini de fins a cinc anys, de la possibilitat d'actuar com a entitat col·laboradora en relació amb les subvencions regulades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

L'òrgan competent per imposar aquestes sancions podrà acordar la seva publicitat en la Base de dades Nacional de Subvencions.

ARTICLE 19. Entrada en vigor

La present ordenança fou aprovada definitivament en data 29 d´abril de 2019 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.

Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Sant Llorenç des Cardassar, 24 de juny de 2019

El batle,

Mateu Puigròs Sureda