Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 6231
Decret de presidència per establir els serveis mínims durant la vaga indefinida convocada per els treballadors de l’empresa ute Herbusa S.A., Fomento de Construcciones y Contratas, S.A, Urbaser, S.A y Cespa S.A o Ute giref, a la planta de transferència de residus des Cap de Barberia a l’illa de Formentera
Es fa públic, el següent Decret de Presidència adoptat el 20 de juny de 2019.
Atesa la convocatòria de les organitzacions sindicals de l'empresa UTE HERBUSA S.A., FOMENTO DE CONSTRUCCIONES Y CONTRATAS, S.A, URBASER, S.A Y CESPA S.A o UTE GIREF, per la qual es convoca una vaga indefinida dels treballadors a partir del 24 de juny de 2019, a les instal·lacions de l'abocador de Ca Na Putxa d'Eivissa i de la planta de transferència des Cap de Barberia a Formentera, essent aquesta darrera titularitat del Consell Insular de Formentera.
Atès que el servei que es realitza a la planta de transferència des Cap de Barberia, Formentera, és un servei públic de caràcter essencial, del qual n'és titular el Consell Insular de Formentera, que el presta a través d'un contracte de gestió de servei públic adjudicat en data 8 de maig de 2003 per l'aleshores Consell Insular d'Eivissa i Formentera a la Unió Temporal d'Empreses integrada per HERBUSA S.A., FOMENTO DE CONSTRUCCIONES Y CONTRATAS, URBASER S.A. Y CESPA S.A. (en endavant UTE GIREF) per a la redacció dels projectes, la construcció i la posada en funcionament i l'explotació d'algunes instal·lacions de tractament integral de residus municipals contemplades al PDSGRUEF.
Vist l'art. 28.2 de la Constitució Espanyola de 27 de desembre de 1978 (BOE de 29.12.78), l'art. 10 del Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, de Relacions de Treball (BOE de 09.03.77), altra normativa aplicable al cas present, així com la Doctrina Jurisprudencial que emana de les Sentències del Tribunal Constitucional de 8 d'abril de 1981 i 17 de juliol del mateix any.
Atès que la limitació del dret de vaga s'ha de dictar per l'Administració responsable de la prestació del servei públic qualificat d'essencial, ja que tan sols així es garanteix la imparcialitat i la satisfacció de les necessitats del servei afectat, de tal manera que és la que millor pot ponderar la necessitat de preservació d'aquests serveis (STC 27/1989, de 3 de febrer) tenint en compte que la fixació dels serveis mínims es produeix en aquells serveis essencials per a la comunitat, on el dret de la comunitat en aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga (STC 11/1981).
Resulta de l'anterior que el Consell Insular de Formentera és competent per establir els serveis mínims respecte de la planta de transferència des Cap de Barberia, Formentera, d'acord amb el que determina el Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, en virtut del que disposa el seu article 10, quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol tipus de servei públic o de reconeguda i inajornable necessitat, i concorrin les circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per assegurar el compliment dels serveis. I s'entén que sota el concepte d'autoritat governativa s'inclou tota autoritat amb facultats de govern o responsabilitats en la gestió dels serveis afectats, i no tan sols als Governadors Civils o Delegats de Govern, sinó també aquells que tenen àrees de competències autonòmiques, municipals o metropolitanes.
Com també ha tengut ocasió d'assenyalar la jurisprudència, el dret de vaga és un dret fonamental constitucionalment reconegut, que, no obstant l'anterior cedeix quan el seu exercici afecti serveis essencials de la Comunitat, si bé aquesta necessitat de manteniment dels serveis essencials no suprimeix el dret de vaga dels treballadors que s'ocupen de la prestació d'aquest serveis; per la qual cosa ha d'existir una raonable proporció entre els sacrificis que s'exigeixin als vaguistes i els que s'imposin als usuaris dels serveis. Per tant la determinació dels serveis mínims ha de ser una decisió que ponderi adequadament l'exercici d'ambdós drets (STSJIB 135/2013 de 19 de febrer de 2013, STSJIB 379/2014 de 8 de juliol de 2014).
Atès que a la planta de transferència des Cap de Barberia, independentment de les pròpies labors de vigilància, existeixen altres feines que són indispensables per evitar, principalment, riscos de combustió i propagació d'incendis, control de funcionament de les instal·lacions de gasos i lixiviats i evacuació d'aquests.
Que de no procedir-se regularment al control de les descàrregues dels residus procedents de la recollida municipal, el seu compactat i transport a l'abocador de Ca Na Putxa, i per evitar el gravíssim risc no tant sols per a la salut pública, sinó també per a la seguretat de les instal·lacions existents i els seus voltants.
Atès tot l'anterior, i en virtut de les facultats que tenc atribuïdes per l'article 61.8 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel que s'aprova el reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals en relació amb l'article 34.1.o) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, article 9.2.x) de la Llei 8/2000 de 27 d'octubre de consells insulars,
HE RESOLT
Primer.- Fixar com a serveis mínims a la planta de transferència de residus des Cap de Barberia a l'illa de Formentera, que es mantindran vigents mentre duri la vaga indefinida convocada pels treballadors a partir del 24 de juny de 2019, els que s'indiquen a continuació:
a. Un (1) responsable de la instal·lació (1 torn complert).
Els serveis mínims hauran de garantir el compliment del control d'entrades, l'evitació de riscos de combustió i propagació d'incendis, i altres impactes ambientals i sanitaris desfavorables.
Segon.- La vigilància correspondrà a la direcció de l'Empresa, que haurà d'adoptar les mesures necessàries per dur a terme els dits serveis mínims en la forma establerta i d'acord amb la legalitat vigent, garantint que en tot moment hi hagi algun tipus de vigilància a les instal·lacions. Així mateix, qualsevol qüestió interpretativa que es pugui plantejar respecte dels esmentats serveis mínims serà resolta pel Consell Insular de Formentera.
Tercer.- El personal que haurà de donar els serveis mínims abans esmentats serà l'estrictament indispensable per a la seva realització.
Quart.- Aquest Decret de Presidència s'haurà de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i s'haurà de notificar a la representació laboral en l'empresa, a la representació empresarial i, a la Direcció Insular de l'Administració General de l'Estat a Eivissa i Formentera per tal que es mantingui en tot moment l'ordre establert. Així mateix s'haurà de comunicar al Consell d'Eivissa com a administració afectada.
Cinquè.- El present Decret de Presidència, entrarà en vigor a les 00.00 hores del proper dia 24 de juny de 2019, i romandrà vigent durant tot el període de convocatòria de la vaga, sense perjudici que pugui ser modificat per l'administració competent.
(...)
Contra el present decret, es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes des de la notificació de l'acord, o directament recurs contenciós administratiu davant el jutjat Contenciós Administratiu de Palma (Mallorca), en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent d'aquesta notificació, tot això de conformitat amb l'establert en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques en relació a l'article 8 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Formentera, 20 de juny de 2019
La Presidenta del Consell Insular de Formentera Alejandra Ferrer Kirschbaum