Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 6164
Decret de la Presidència en funcions del Consell Insular d’Eivissa per a la determinació dels serveis mínims a l’abocador de Ca na Putxa amb motiu de la vaga indefinida convocada a partir del 24 de juny de 2019
De conformitat amb el que disposa l'article 45 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques es fa públic que en data 20 de juny de 2019 per part del President en funcions del Consell Insular d'Eivissa, s'ha dictat el següent Decret:
«1. Vist que en data 11 de juny de 2019 i rge 2019011689 es va rebre al Consell Insular ofici de la Delegació del Govern a les Illes Balears de data 5 de juny de 2019 i nrgs 5108s1901432218 en el qual es comunicava oficialment al Consell Insular d'Eivissa la convocatòria de vaga indefinida i a partir del proper dia 24 de juny, dels treballadors de l'empresa UTE GIREF a l'abocador de Ca na Putxa.
2. Atès que el servei que es realitza a l'abocador de Ca na Putxa és un servei públic de caràcter essencial, del qual n'és titular el Consell Insular d'Eivissa, que el presta a través d'un contracte de gestió de servei públic adjudicat en data 8 de maig de 2003 per l'aleshores Consell Insular d'Eivissa i Formentera a la Unió Temporal d'Empreses integrada per HERBUSA S.A., FOMENTO DE CONSTRUCCIONES Y CONTRATAS, URBASER S.A. Y CESPA S.A. (en endavant UTE GIREF) per a la redacció dels projectes, la construcció i la posada en funcionament i l'explotació d'algunes instal·lacions de tractament integral de residus municipals contemplades al PDSGRUEF.
3. Vist l'art. 28.2 de la Constitució Espanyola de 27 de desembre de 1978 (BOE de 29.12.78), l'art. 10 del Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, de Relacions de Treball (BOE de 09.03.77), altra normativa aplicable al cas present, així com la Doctrina Jurisprudencial que emana de les Sentències del Tribunal Constitucional de 8 d'abril de 1981 i 17 de juliol del mateix any.
Atès que la limitació del dret de vaga s'ha de dictar per l'Administració responsable de la prestació del servei públic qualificat d'essencial, ja que tan sols així es garanteix la imparcialitat i la satisfacció de les necessitats del servei afectat, de tal manera que és la que millor pot ponderar la necessitat de preservació d'aquests serveis (STC 27/1989, de 3 de febrer) tenint en compte que la fixació dels serveis mínims es produeix en aquells serveis essencials per a la comunitat, on el dret de la comunitat en aquestes prestacions vitals és prioritari respecte del dret de vaga (STC 11/1981).
Resulta de l'anterior que el Consell d'Eivissa és competent per establir els serveis mínims respecte de l'abocador insular, d'acord amb el que determina el Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, en virtut del que disposa el seu article 10, quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol tipus de servei públic o de reconeguda i inajornable necessitat, i concorrin les circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per assegurar el compliment dels serveis. I s'entén que sota el concepte d'autoritat governativa s'inclou tota autoritat amb facultats de govern o responsabilitats en la gestió dels serveis afectats, i no tan sols als Governadors Civils o Delegats de Govern, sinó també aquells que tenen àrees de competències autonòmiques, municipals o metropolitanes.
4. Atès que en data 19 de juny es va celebrar una reunió, a la seu del Consell Insular d'Eivissa prèvia convocatòria d'aquest, amb representants dels treballadors i empresa als efectes de realitzar una negociació en relació als serveis mínims a determinar per part del Consell Insular d'Eivissa durant la vaga, el resultat de la qual es documenta en acta que figura a l'expedient, tot tenint en compte que aquesta negociació no és un requisit indispensable de validesa de l'acte que determini els serveis mínims, però que ha estat considerada per la jurisprudència del Tribunal Constitucional com a desitjable (Sentencia del Tribunal Constitucional Sala 1ª, 24-4-1986, num. 51/1986) criteri reiterat en els pronunciaments del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears (Sentència 463/2012 de 20 de junio de 2012).
5. Com també ha tengut ocasió d'assenyalar la jurisprudència, el dret de vaga és un dret fonamental constitucionalment reconegut, que, no obstant l'anterior cedeix quan el seu exercici afecti serveis essencials de la Comunitat, si bé aquesta necessitat de manteniment dels serveis essencials no suprimeix el dret de vaga dels treballadors que s'ocupen de la prestació d'aquest serveis; per la qual cosa ha d'existir una raonable proporció entre els sacrificis que s'exigeixin als vaguistes i els que s'imposin als usuaris dels serveis. Per tant la determinació dels serveis mínims ha de ser una decisió que ponderi adequadament l'exercici d'ambdós drets (STSJIB 135/2013 de 19 de febrer de 2013, STSJIB 379/2014 de 8 de juliol de 2014).
Atès que en qualsevol abocador controlat de residus sòlids urbans, independentment de les pròpies labors de vigilància, existeixen altres feines que són indispensables per evitar, principalment, riscos de combustió i propagació d'incendis, control de funcionament de les instal·lacions de gasos i lixiviats i evacuació d'aquests.
Que de no procedir-se regularment al control de les descàrregues dels residus, la seva estesa, compactat i cobriment, s'incrementa el perill tant de propagació d'incendi, i inclús es pot posar en perill la seguretat aèria, per l'evident increment de la presència de gavines que pot produir-se, essent per tant imprescindible dotar a l'esmentat abocador dels serveis necessaris, per evitar crear un gravíssim risc no tant sols per a la salut pública, sinó també per a la seguretat del propi abocador i les instal·lacions existents i els seus voltants.
6. Vist l'informe tècnic emès per la representant del Consell Insular d'Eivissa en el contracte amb l'UTE GIREF i la cap de secció de medi ambient en data 20 de juny.
7. Vist l'informe proposta emès per la cap de secció del Departament de Medi Ambient i la secretària tècnica en funcions de l'àrea de Medi Ambient, Agricultura, Cultura, Educació, Patrimoni i Joventut en data 20 de juny de 2019.
8. Vista la proposta de resolució elevada a aquesta Presidència en funcions per part del conseller executiu en funcions del Departament d'Economia, Hisenda, Medi Ambient, Medi Rural i Marí en data 20 de juny de 2019.
Vist tot l'anterior i en virtut de les facultats que tenc atribuïdes per l'article 61.8 del Reial Decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel que s'aprova el reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals en relació amb l'article 34.1.o) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, article 9.2.x) de la Llei 8/2000 de 27 d'octubre de consells insulars i l'article 72.d del Reglament d'Organització del CIE (BOIB 136 de 18/09/2010, correcció en BOIB 148 de 14/10/2010 i modificació en BOIB 48 de 16/04/2016),
DECRET
Primer.- Fixar com a serveis mínims a l'abocador de Ca na Putxa d'Eivissa, que es mantindran vigents mentre duri la vaga indefinida convocada pels treballadors a partir del 24 de juny de 2019, els que s'indiquen a continuació:
a. Un (1) basculista (1 torn complert).
b. Un (1) capatàs.
d. Un (1) maquinista/especialista (50% jornada habitual).
e. Un (1) peó (1 torn complert).
f. Un (1) operari de depuradora (50% jornada habitual).
Els serveis mínims hauran de garantir el compliment del control d'entrades, l'evitació de riscos de combustió i propagació d'incendis, i altres impactes ambientals i sanitaris desfavorables, el control de funcionament de les instal·lacions de gasos i lixiviats i l'evacuació d'aquests.
Segon.- La vigilància correspondrà a la direcció de l'Empresa, que haurà d'adoptar les mesures necessàries per dur a terme els dits serveis mínims en la forma establerta i d'acord amb la legalitat vigent, garantint que en tot moment hi hagi algun tipus de vigilància a les instal·lacions. Així mateix, qualsevol qüestió interpretativa que es pugui plantejar respecte dels esmentats serveis mínims serà resolta pel Consell Insular d'Eivissa.
Tercer.- El personal que haurà de donar els serveis mínims abans esmentats serà l'estrictament indispensable per a la seva realització.
Quart.- Aquesta resolució s'haurà de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i s'haurà de notificar a la representació laboral en l'empresa, a la representació empresarial i, a la Direcció Insular de l'Administració General de l'Estat a Eivissa i Formentera per tal que es mantengui en tot moment l'ordre establert. Així mateix s'haurà de comunicar al Consell de Formentera i als Ajuntaments de l'illa d'Eivissa en tant que administracions afectades.
Cinquè.- La present resolució entrarà en vigor a les 00.00 hores del proper dia 24 de juny de 2019, i romandrà durant tot el període de convocatòria de la vaga, sense perjudici que pugui ser modificat per l'administració competent.»
Contra aquest acte que esgota la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la Presidència del Consell Insular d'Eivissa d'acord amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la seua notificació o publicació.
També es pot interposar, directament, un recurs contenciós administratiu, d'acord amb el que estableixen l'article 45 i els següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant els jutjats contenciosos administratius, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la notificació o publicació del Decret, sens perjudici que es pugui interposar qualsevol altre recurs que es consideri oportú.
Eivissa, 20 de juny de 2019
La secretària tècnica en funcions de Medi Ambient, Agricultura, Cultura, Educació, Patrimoni i Joventut
Marilina Tur Torres