Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 6151
Certificat d'acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en reunió ordinària de data 24 de maig de 2019 sobre la Proposta de la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, en relació amb la convocatòria del concert social per al Servei del Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física
Que a la reunió ordinària de data 24 de maig de 2019 del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, acordaren aprovar per unanimitat dels membres presents (5), la següent proposta, amb l'objecció de legalitat formulada in voce pel secretari general acctal. durant la sessió en tractar-se aquest assumpte:
“(...)
11. Proposta de la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, en relació amb la convocatòria del concert social per al Servei del Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física, exp. 2019/00007714B.
Havent-se presentat la següent proposta, prèvia declaració d'urgència:
«PRIMER- A partir de la publicació de les noves directives de contractació pública (23, 24/ 2014) ha tingut lloc un important 'moviment' legislatiu autonòmic encaminat a redefinir les fórmules de prestació dels serveis socials.
La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública i per la qual es deroga la Directiva 2004/18/CE, estableix, en els considerats tercer, quart, cinquè i sisè, que a l'hora d'aplicar aquesta norma s'han de tenir especialment en compte els drets de les persones amb discapacitat, i que els estats membres gaudeixen de llibertat per organitzar la prestació dels serveis socials al marge de la contractació pública.
Aquest canvi és significatiu i afecta de ple a la figura tradicional de col·laboració privada amb el sistema públic de serveis socials: el 'Concert social', declarant-lo com un element clau de la remodelació dels sistemes socials autonòmics.
L'aprovació de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, va suposar la culminació d'una iniciativa adreçada a convertir els serveis socials en veritables drets subjectius de les persones. La Llei es proposa configurar un nou model per al desenvolupament dels serveis socials a les Illes Balears i opta per incidir en la mateixa la regulació dels serveis socials (el règim d'autoritzacions, homologacions, acreditacions, el règim competencial i organitzatiu; i el sistema d'inspeccions i el règim sancionador).
Aquesta llei es proposa «configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones, potenciant la seva autonomia i qualitat de vida»., d'acord amb aquesta comesa, es determina el «sistema públic de serveis socials», que hauran de ser prestats per recursos públics i pel concert amb entitats privades i es regulen les carteres de serveis socials, en què es fixen les prestacions a les què podran accedir les persones destinatàries de la llei.
La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials, en el seu article 20, defineix com a prestacions del sistema públic de serveis socials les actuacions, les intervencions tècniques, els programes, els projectes, els mitjans i les ajudes econòmiques i tecnològiques que s'ofereixen a persones i que es destinen a complir les finalitats del sistema de serveis socials. A més, estableix que aquestes prestacions del sistema públic de serveis socials poden ser tècniques, econòmiques o tecnològiques. Segons l'article 24 de la mateixa llei, la Cartera de Serveis Socials és l'instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent totes les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques.
D'acord amb aquest article la Cartera de Serveis Socials és en conseqüència, el recull sistematitzat i operatiu de prestacions que el sistema ofereix a la ciutadania segons les diferents situacions de necessitat social. Per altra banda, la Cartera de Serveis Socials, diferencia entre prestacions garantides, que són exigibles com a dret subjectiu, i les prestacions no garantides, que només ho són d'acord amb la disponibilitat pressupostària.
Així mateix, la Cartera de Serveis Socials diferencia entre les prestacions en el pagament de les quals han de participar les persones usuàries i les prestacions que són gratuïtes, d'acord amb el que disposa l'article 74.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials.
Els Drets socials reconeguts a la Llei 4/2009, d'11 de juny, queden garantits a tota la població tant pel que fa a la cobertura de necessitats d'informació i al dret garantit per l'article 7 de aquesta llei apartats a), b) així com l'article 5.1 de la mateixa Llei que estableix que el sistema de serveis socials s'ofereix a tota la població.
Al seu article 24, la Llei 4/2009, d'11 de juny la Cartera de Serveis Socials defineix cada tipus de prestació, la població a la qual va adreçada, l'establiment o l'equip professional que l'ha de gestionar, els perfil i les ràtios del personal i els estàndards de qualitat. En tots els casos, ha de garantir l'accés a les prestacions amb el suport de l'Administració, tenint en compte criteris de progressivitat en la renda i les necessitats del les persones usuàries.
L'article 68 de la Llei 4/2009 d'11 de juny estableix, respecte al finançament de les prestacions que els pressupost del Consell Insular d'Eivissa han de preveure anualment els crèdits necessaris per finançar les prestacions garantides incloses en la Cartera de Serveis Socials respectiva, a fi d'assegurar els drets subjectius de la ciutadania.
L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que va reformar el dit Estatut, estableix en l'art. 12 els principis rectors de l'activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d'altres, la cohesió social i el dret a la protecció social. I en el seu article 16.4 preveu que les administracions públiques, en el marc de les seves competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s'integren siguin objecte d'una aplicació real i efectiva.
En aquest marc, l'article 89.1 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears, estableix que «les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, poden organitzar la prestació dels serveis del Catàleg de Prestacions i Serveis Socials de les Illes Balears a través de les fórmules següents: gestió directa, règim de concert previst en aquesta llei, gestió indirecta en el marc de la normativa de contractació de les administracions públiques i convenis amb entitats sense ànim de lucre».
Per la seva banda, l'apartat segon de l'article esmentat reconeix el dret a les entitats d'iniciativa privada, a través d'entitats amb ànim de lucre o sense, a participar en els serveis socials mitjançant la creació de centres i serveis, i la gestió de programes i prestacions d'aquesta naturalesa. L'article 89 d'aquesta norma disposa que les entitats d'iniciativa privada que ofereixen els serveis socials prevists en la Cartera de Serveis i/o a la planificació autonòmica o insular es poden acollir al règim de concerts en els termes que estableix aquesta llei. Les entitats que accedeixin al règim de concertació en serveis socials hauran de formalitzar amb l'administració competent el corresponent concert.
El concert s'ha considerat tradicionalment com una modalitat del contracte de gestió de serveis públics, si bé, després de l'aprovació de la Directiva 2014/24 / UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, ha vingut a recobrar un naturalesa jurídica diferenciada de la modalitat contractual.
SEGON.- Aquesta remodelació ha modificat les corresponents lleis autonòmiques de serveis socials com ara la en la nostra comunitat de les Illes Balears Llei 10/2013, de 23 de desembre, de modificació de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears i del Decret 48/2017, de 27 de octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
D'altra banda, l'article 24 de la Llei 4/2009 estableix que la Cartera de Serveis Socials és l'instrument que determina el conjunt de prestacions del sistema públic de serveis socials, incloent-hi totes les prestacions tècniques, econòmiques i tecnològiques i que cada administració competent ha de redactar la seva Cartera de Serveis Socials en el marc de la distribució de competències vigent, que s'han de coordinar en el marc de la Conferència Sectorial. Així doncs, l'objecte de la Cartera bàsica de Serveis Socials és recollir totes les prestacions que presta o finança la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Decret 66/2016 de 18 de novembre ( BOIB núm. 146, de 19 de novembre de 2016) pel qual s'aprova la Cartera bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears (2017-2020) modificada per Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018 (BOIB núm. 1, de 29 de desembre de 2017) estableix en el seu article 1. 2, que la Cartera bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears defineix el conjunt de serveis i prestacions del sistema públic de serveis socials d'aplicació a tota la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
La disposició final primera del Decret 66/2016 relativa a habilitació competencial en el seu apartat 2, expressa que fins que els consells insulars aprovin la regulació pròpia dins l'exercici de les seves competències, aquests preceptes tenen caràcter de normes complementàries o connexes a l'efecte de garantir l'execució de la competència en la matèria. En conseqüència, els consells insulars les aplicaran mentre no duguin a terme el desplegament reglamentari.
Malgrat que la Cartera de Serveis del Consell Insular d'Eivissa es troba en la ultima fase de la tramitació per la seva aprovació definitiva( aprovada inicialment en sessió plenària ordinària de data de 31 de març de 2017), aquest Servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física no es presta pel Consell Insular d'Eivissa, es defineix en l'annex del Decret 66/2016 de 18 de novembre, i per tant es un servei que és pot concertar a l'illa d'Eivissa.
L'annex 1 de la resolució de la Consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d'abril de 2016 per la qual es desplega el règim jurídic de la acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials estableix els serveis socials susceptibles de prestar-se en règim de concert social, d'entre tots aquells que integren la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears Entre aquests serveis es troben recollits el Serveis de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física associada a un diagnòstic de salut mental.
TERCER. -En data 28 d'octubre de 2017 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears ( BOIB núm.132 de 28 d'octubre de 2017) el Decret 48/2017 de 27 d'octubre, que estableix els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, en desplegament dels principis que estableix la Llei 4/2009, modificant el decret 18/2015 i concretament, els articles específics sobre aquest règim de concertació diferenciat del que estipula la Llei de Contractes del Sector Públic.
L'article 2 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials estableix els serveis que poden concertar els poders públics, a fi de garantir la prestació dels serveis socials prevists en la cartera de serveis o en la planificació autonòmica o insular, i dins les consignacions pressupostàries fixades a aquest efecte, poden subscriure concerts socials amb les entitats d'iniciativa privada que siguin titulars dels serveis, sempre que aquests serveis compleixin els requisits a què es refereix el capítol III del títol VII de la Llei 4/2009.
La disposició transitòria primera del Decret 48/2017, de 17 d'octubre relativa al procediment d'urgència expressa en el seu punt 1 que « Per motius d'urgència, i sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'Administració pot subscriure concerts de serveis amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis i, si escau, n'hagin sol·licitat l'acreditació. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació, o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització. Per tramitar-los, s'aplicarà el procediment previst per al primer concert social.»
La Cartera de Serveis Socials garanteix la resposta immediata a les situacions d'emergència social i les prestacions que donin resposta a les necessitats bàsiques de les persones, d'acord amb l'article 25 de la Llei 4/2009. Aquestes prestacions són, d'una banda, l'allotjament, l'alimentació i el vestit, i de l'altra, l'accessibilitat a la informació i als recursos dels serveis socials sense que la manca de recursos econòmics ni les limitacions físiques ni intel·lectuals de la persona puguin impedir-ho.
QUART-. En data de 13 de maig de 2019 la cap de secció de discapacitat i trastorns severs mentals, emet Informe justificatiu relatiu a la urgència i la necessitat del primer concert del Servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física amb un diagnòstic de salud mental.
En aquest informe s'expressa que davant la necessitat d'atendre casos amb necessitats urgents d'atenció especialitzada per a la població amb discapacitat, el Consell Insular d'Eivissa, ha tingut que establir contractes amb entitats socials fora de l'illa d'Eivissa, donada la inexistència d'aquests recursos a la nostra illa i que això ha suposat la necessitat urgent d'ampliació de recursos i serveis a fi i efecte de gaudir d'una xarxa de serveis que cobreixin les necessitats de les persones.
Des del Consell Insular d'Eivissa s'ha prestat en els darrers anys un Servei Residencial i d'Atenció Diürna, per a Persones amb Discapacitat Greument Afectades, mitjançant uns contractes de serveis amb una entitat privada però ha estat un recurs forà de l'Illa d'Eivissa produint un fort desarrel a les persones usuàries d'aquest recurs.
El Servei de Centre de Dia, ofereix durant el període diürn, una atenció integral a les persones amb discapacitat intel·lectual i/o del desenvolupament i amb necessitats de suport extens i generalitzat. En funció de les necessitats de cada persona ofereix suport directe a activitats de la vida diària, comunicació, benestar físic, la salut, les habilitats per a l'autonomia, la rehabilitació, benestar emocional, desenvolupament personal, relacions socials i afectives, participació social, oci, drets i qualsevol altre aspecte que afecti a la qualitat de vida de la persona. L'objectiu del servei és millorar o mantenir el grau més alt possible d'autonomia i benestar, prevenint situacions de major dependència, potenciant la inclusió i donant suport a les famílies.
El Departament de Benestar Social, coneix mitjançant la instrucció i annexes per a la gestió de la regulació de l'accés a la llista d'espera de les places de la futura Xarxa d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm.151 de 12 de desembre de 2017), de que s'ha realitzat una demanda amplia del recurs del Servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física de l'Illa d'Eivissa i que l'actualitat existeix una llista d'espera d'usuaris per aquest servei.
El Decret 48/2017 de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials, estableix en la disposició transitòria primera el procediment d'urgència, i faculta sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis a l'Administració, per subscriure concerts de serveis amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis i, si escau, n'hagin sol·licitat l'acreditació. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació, o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització. Per tramitar-los, s'aplicarà el procediment previst per al primer concert social, de conformitat amb l'article 18 .a), del mateix Decret.
El preu/plaça d'aquest primer concert social s'ha establert amb un informe econòmic extern sol·licitat des del Departament de de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, per a la realització d'un ‘Anàlisi de la Gestió del Servei Públic d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Consell Insular d'Eivissa' a una assessoria, anomenada ‘Llopasesores'.
Aquest informe ha establit el cost mitjà de la gestió de places de diferents serveis. Entre ells un estudi comparatiu amb els mateixos de costs de places en serveis idèntics (Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i física) que es presten en l'illa de Mallorca, atès que en l'illa d'Eivissa no existeix un recurs de servei especific com aquest. En concret, aquest estudi conclou que els costos estimats de les places per dia del Servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i física es de .62,36 € plaça/dia i de 15,59 €/dia pel que fa al recurs de transport del Centre de Dia.
En data de 23 de maig de 2019, s'ha fet un nou informe econòmic des del Departament de Benestar Social, on s'informa de manera favorable la conformitat del preu/plaça dia, de l'informe econòmic esmentat.
L'import màxim estimat a assignar és de 866.414,25 (IVA exclòs) de les quals 547.209 € corresponen a 2019, i 319.205,25 € al 2020. Per l'exercici del 2019 s'ha realitzat una retenció de crèdit a càrrec de la aplicació pressupostària 2315 22799.
En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada a aquella que resulti dels serveis efectivament requerits per l'Administració
QUINT.- Per providència d'inici de data de 13 de maig de 2018 la consellera executiva de Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i relacions amb Entitats i Associacions, ordena l'inici de l'expedient administratiu davant la necessitat i la urgència de prestar aquest recurs a l'illa d'Eivissa destinat a Servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física de l'Illa d'Eivissa»
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears.
3. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
4. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.
6. El Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
7. Acord del Consell Executiu per el qual s'aprova la Instrucció per a la gestió de la llista d'espera i accés a les places de la Xarxa de Serveis d'Atenció a Persones amb Discapacitat del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 151, de 12 de desembre de 2017).
8. El Decret de Presidència de 287/2015, de 8 de juliol ( BOIB núm.103 de 10 de juliol del Consell Insular d'Eivissa de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries i las atribucions dels diferents òrgans de la Corporació local.
Vist l'informe proposta emès en data 23 de maig de 2019 per la cap de servei de Benestar Social amb el vist i conforme, de la secretària tècnica de Sanitat i Benestar Social.
Per tot l'exposat, vista retenció de crèdit del concert de la partida pressupostaria 2315 de l'any 2019 i atès que no hi ha objeccions jurídiques que oposar i sense perjudici de qualsevol altra opinió millor fonamentada en dret; amb caràcter previ a l'emissió del corresponent informe de fiscalització previ, preceptiu i necessari de la Intervenció de la Corporació, i per al cas que l'informe esmentat sigui favorable i de conformitat, s'informa favorablement i s'eleva a la consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, per tal que ho elevi al Consell Executiu, la següent;
PROPOSTA
1. Convocar el primer concert social i establir el procediment de tramitació de la convocatòria per al Servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física de l'Illa d'Eivissa , per període màxim d'un any, d'acord amb l'annex 1.
2. Acreditar la urgència del concert social del Servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física de l'Illa d'Eivissa, d'acord amb l'informe justificatiu de la cap de secció de discapacitat de data de 13 de maig de 2019.
3 Aprovar el Plec general de condicions tècniques i la convocatòria del primer concert amb els seus annexes, per a la concertació de 45 places del Servei de Centre de Dia per a persones amb discapacitat intel·lectual i/o física de l'Illa d'Eivissa per a l'any 2019, que es podrà consultar al Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, a la seu electrònica (https://seu.conselldeivissa.es) del Consell Insular d'Eivissa.
4. Publicar aquesta Resolució, la convocatòria i el seguiment dels concerts socials de conformitat amb l'article 17 del Decret 48/2017 de 27 d'octubre de 2017 i els seus annexes en el Butlletí Oficial de les Illes Balears."
I vista l'objecció de legalitat formulada in voce pel secretari general acctal.
El Consell Executiu fa seua la proposta, i l'aprova per unanimitat dels membres presents (5).
(...)"
I perquè així consti i obri a l'expedient, amb l'advertència i reserva dels termes que resultin de l'aprovació de l'acta corresponent, expedeix i sign aquest certificat.
Eivissa, a 14 de juny de 2019
La secretària tècnica en funcions de Medi Ambient, Agricultura, Cultura, Educació, Patrimoni, i Joventut,
María Catalina Tur Torres,
en sustitució de la secretària tècnica en funcions de Benestar Social i Sanitat, (DP núm. 2019000378, de 31 de maig de 2019).
Isabel Silverde Fernández