Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 6094
Acord de Consell Executiu del Consell Insular de Menorca de data 24.5.2019, relatiu a l'aprovació de la convocatoria i de les bases que regeixen les ajudes per reparar els danys ocasionats i les pèrdues produïdes en empreses professionals i treballadors per compte propi arran del cap de fibló de dia 28 d'octubre de 2018 i per la pana elèctrica dels dies 28, 29, 30 i 31 d'octubre de 2018 a l'illa de Menorca (Exp. 3315-2019-000001)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost General del Consell Insular de Menorca per a l'any 2019 preveu, entre altres objectius generals del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports en l'àmbit de la projecció econòmica:

- Donar suport al teixit empresarial, associatiu i industrial de l'illa de Menorca.

Un dels objectius específics en aquesta matèria és donar suport a empreses, professionals i treballadors per compte propi pels danys materials ocasionats i les pèrdues produïdes per la pana elèctrica d'octubre de 2018 s conseqüència del cap de fibló que va afectar l'illa de Menorca.

Per complir aquests objectius el Consell Insular de Menorca té previst treure una convocatòria d'ajudes destinada a compensar parcialment els danys materials ocasionats per aquests fets.

El termini previst d'execució d'aquesta acció és anual (2019) i té un pressupost de finançament propi previst de cent mil euros (100.000 €) amb càrrec a la partida 5.43900.4790001 del Pressupost General del Consell Insular de Menorca per a l'any 2019.

El Consell Insular de Menorca té, com a competència pròpia, la de cooperar en el foment del desenvolupament econòmic i social del territori, prevista en l'article 36.1 d de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, i en data 18 de desembre de 2018 se signà el conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca, de mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018 a diferents municipis de l'illa de Menorca, un dels objectes del qual són les subvencions per pal·liar danys en establiments industrials, comercials i turístics, que es poden estendre a d'altres empreses i professionals.

De conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions i en el marc d'allò que estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració;

Atesa la proposta ddel conseller executiu del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports ;

ACORD:

Primer.- Aprovar les bases que regeixen les ajudes per reparar els danys ocasionats i les pèrdues produïdes en empreses, professionals i treballadors per compte propi arran de la pana elèctrica dels dies 28, 29, 30 i 31 d'octubre de 2018 a l'illa de Menorca a consequència del cap de fibló de dia 28 d'octubre de 2018, que es transcriuen a continuació.

Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent, que es regirà per les bases a les quals s'ha fet referència en el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:

a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: la quantia global màxima prevista per a aquesta convocatòria és de cent mil euros (100.000 euros), amb càrrec a la partida 5.43900.4790001 del Pressupost general del Consell Insular de Menorca per a l'any 2019.

b) L'import màxim de les ajudes, per beneficiari, serà:

- En el cas d'activitats industrials, activitats de comerç a l'engròs i activitats de manteniment i reparació de vehicles a motor, tres mil vuit-cents quaranta-sis euros i quinze cèntims (3.846,15 euros) per beneficiari.

- Per a la resta d'activitats comercials, de serveis i professionals, mil cent cinquanta-tres euros i vuitanta-cinc cèntims (1.153,85 euros) per beneficiari.

- En el cas d'empreses turístiques, tres mil vuit-cents quaranta-sis euros i quinze cèntims (3.846,15 euros) per beneficiari, per a les empreses d'allotjament previstes en l'article 31.1 i en la disposició addicional vuitena de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears; i mil cent cinquanta-tres euros i vuitanta-cinc cèntims (1.153,85 euros) per beneficiari, per a les empreses previstes en les lletres d, e, f i g de l'article 26.1 de la Llei 8/2012.

En el cas que un mateix sol·licitant presenti més d'una sol·licitud, s'estableix que l'import màxim per beneficiari serà de cinc mil euros (5.000€).

c) El termini per presentar sol·licituds començarà a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i finalitzarà en haver transcorregut trenta dies naturals des d'aquesta data. Durant aquest termini els interessats poden presentar una o més sol·licituds, la suma de les quals no pot superar els límits establerts en la base cinquena.

d) La instrucció d'aquest procediment correspon al senyor Fernando Pons Juanico, tècnic del Consell Insular de Menorca.

e) Es constitueix la comissió avaluadora per a la concessió de les sol·licituds presentades, la qual estarà formada pels membres següents:

President: Miquel Company Pons, conseller executiu del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports

Secretari: un/a funcionari/ària del Departament

Vocals:

1. Pilar Carrasco Pons, directora insular del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports

2. Francisca Llabrés Riudavets, tècnica del CIM

3. Fernando Pons Juanico, tècnic del CIM

Tercer.- Comunicar aquests acords a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB)

BASES QUE REGEIXEN LES AJUDES PER REPARAR ELS DANYS OCASIONATS I LES PÈRDUES PRODUÏDES EN EMPRESES, PROFESSIONALS I TREBALLADORS PER COMPTE PROPI PER LA PANA ELÈCTRICA DELS DIES 28, 29, 30 I 31 D'OCTUBRE DE 2018 A L'ILLA DE MENORCA A CONSEQÜÈNCIA DEL CAP DE FIBLÓ DE DIA 28 D'OCTUBRE DE 2018

Antecedents

El dia 28 d'octubre de 2018 es va produir un episodi de cap de fibló als municipis des Mercadal, Alaior i Maó de l'illa de Menorca, el qual ha provocat danys i pèrdues de gran consideració en general i, en particular, en infraestructures, instal·lacions i maquinària productiva d'empreses, professionals i treballadors per compte propi. Així mateix, l'esmentat cap de fibló provocà un tall de subministrament elèctric de llarga durada que afectà les empreses, professionals i treballadors per compte propi i aliè dels municipis de Ciutadella, Ferreries, es Mercadal, es Migjorn Gran i Alaior.

En relació amb les catàstrofes com l'assenyalada, l'article 20 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció que en fa la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, disposa que els poders públics han de vetllar pels drets i les necessitats de les persones que hagin patit danys causats per catàstrofes.

El Consell Insular de Menorca té, com a competència pròpia, la de cooperar en el foment del desenvolupament econòmic i social del territori, prevista en l'article 36.1 d de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local.

En data 18 de desembre de 2018 se signà el conveni de col·laboració entre l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca, de mesures per reparar les pèrdues i els danys produïts pel cap de fibló del dia 28 d'octubre de 2018 a diferents municipis de l'illa de Menorca. L'apartat 2 e de la clàusula primera de l'esmentat conveni estableix com a objecte de les ajudes, entre d'altres, la subvencions per pal·liar danys en establiments industrials, comercials i turístics, que es poden estendre a d'altres empreses i professionals.

El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats públiques que en depenen.

 

PRIMERA. Objecte

1. És objecte d'aquesta convocatòria establir les bases reguladores i aprovar la convocatòria per a la concessió de les ajudes destinades a contribuir a reparar els danys causats i les pèrdues produïdes en les activitats industrials, comercials, mercantils, de serveis i turístiques, així com a professionals i treballadors per compte propi, produïts a l'illa de Menorca per la pana elèctrica dels dies 28, 29, 30 i 31 d'octubre de 2018 a l'illa de Menorca com a conseqüència del cap de fibló de dia 28 d'octubre de 2018.

2. La concessió d'aquestes ajudes tindrà caràcter subsidiari respecte de qualsevol altre sistema de cobertura de danys, públic o privat, nacional o internacional, del que puguin ser beneficiaris els afectats, fins el límit del valor de la reposició del dany o pèrdua produïda.

SEGONA. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria s'estén exclusivament respecte dels danys ocasionats i les pèrdues produïdes a les zones dels termes municipals de Ciutadella, Ferreries, es Mercadal, es Migjorn Gran i Alaior, tots ells a l'illa de Menorca, per la pana elèctrica dels dies 28, 29, 30 i 31 d'octubre de 2018 a l'illa de Menorca com a conseqüència del cap de fibló de dia 28 d'octubre de 2018.

TERCERA. Funcionament i import màxim

L'import màxim i les partides a les quals s'aplicaran els ajuts atorgats en el marc d'aquestes bases són els que s'estableixen en la convocatòria.

QUARTA. Actuacions subvencionables

Es consideren actuacions subvencionables les següents, sempre que tenguin relació directa i determinant amb els fets causants de la sol·licitud d'ajuda d'acord amb l'objecte d'aquesta convocatòria:

1. La reposició de l'utillatge, del mobiliari i d'altres elements essencials per al desenvolupament de l'activitat econòmica, així com de les existències i productes propis derivats de la seva activitat, bé siguin matèries primeres, matèries en transformació, productes semielaborats o acabats i subproductes susceptibles de comercialització o valorització anteriorment al cap de fibló i la posterior pana elèctrica, que hagin quedat inservibles o no comercialitzables.

2. La reparació dels danys o la substitució de maquinària, equips de treball i equips informàtics afectes a les activitats industrials, comercials, mercantils, de serveis i turístiques, així com a professionals i treballadors per compte propi, que hagin sofert danys com a conseqüència del cap de fibló i posterior tall del subministrament elèctric.

CINQUENA. Règim de compatibilitat amb altres ajuts

1. Els ajuts que s'atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d'altres ajuts, sens perjudici de l'obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho al Consell Insular de la forma establerta en aquestes bases.

2. L'import de les subvencions o els ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l'activitat subvencionada.

SISENA. Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions les persones físiques o jurídiques titulars d'activitats industrials, comercials, mercantils, de serveis i turístiques, així com els professionals i treballadors per compte propi, de menys de 50 treballadors, o bé turístiques, sense límit de treballadors, degudament registrades a efectes fiscals, i en funcionament, que hagin sofert danys o pèrdues, sempre que sigui com a conseqüència directa del tall del subministrament elèctric produït el mes d'octubre de 2018 a causa del cap de fibló a les zones dels termes municipals inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria.

Es consideren establiments turístics, als efectes d'aquesta convocatòria, els prevists en l'article 26.1 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears (llevat de les previstes en la lletra c, i en la disposició addicional vuitena de la Llei esmentada (tret dels habitatges turístics de vacances i els habitatges objecte de comercialització d'estades turístiques), que tenguin autorització o llicència turística o hagin presentat la DRIAT de manera correctat amb anterioritat al 28 d'octubre de 2018.

2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Així mateix, de conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no podran ser beneficiaris dels ajuts prevists en aquestes bases els sancionats o condemnats, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

SETENA. Presentació de les sol·licituds

1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant els models normalitzats que s'adjunten com a annexos d'aquestes bases i que es poden descarregar a la seu electrònica del CIM.

2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

A) Documentació administrativa general:

a) Si el sol·licitant és persona física, còpia del DNI, i si és persona jurídica, còpia del NIF.

b) Si el sol·licitant és persona jurídica, còpia de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent. Si fos necessari de conformitat amb els seus estatuts, han d'aportar certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant.

c) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cadascun dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili a l'efecte de notificacions.

d) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'una altra persona.

e) Còpia del DNI del representant, si escau.

f) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276, de 18 de novembre de 2003), i de no tenir obligacions fiscals pendents amb el Consell Insular de Menorca, el model de la qual s'adjunta com a annex 2 d'aquestes bases.

g) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. Aquesta declaració es pot fer complimentant l'apartat corresponent del model de sol·licitud recollit a l'annex 1 corresponent.

h) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.

Els sol·licitants poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Aquesta autorització es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud recollit en l'annex 1 corresponent.

D'acord amb l'establert en el segon paràgraf de l'article 11 f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, aquesta acreditació pot substituir-se per la presentació d'una declaració responsable de la persona o entitat sol·licitant quan es tracti d'ajuts de quantia igual o inferior a 3.000 euros. Aquesta declaració es pot fer emplenant l'apartat corresponent del model de sol·licitud recollit en l'annex 1 corresponent.

i) Documentació justificativa d'estar d'alta de l'impost d'activitats econòmiques així com el pagament corresponent o la justificació d'exempció de pagament . Si l'empresa no està obligada a estar d'alta de l'impost esmentat, ha d'acreditar aquesta circumstància mitjançant declaració responsable.

j) Document de designació de compte bancari del sol·licitant o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca.

S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, d, e i j quan aquesta ja figuri en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.

B) Documentació específica requerida per a la concessió dels ajuts:

a) Còpia de la documentació acreditativa de la titularitat de l'establiment afectat

b) Memòria que inclogui el següent:

- Descripció de la situació de l'empresa abans de la pana elèctrica conseqüència del cap de fibló.

- Descripció dels danys i pèrdues produïts per la pana elèctrica conseqüència del cap de fibló i documentació acreditativa.

- Documentació acreditativa de les despeses realitzades conseqüència dels danys i pèrdues, amb la justificació documental corresponent (factures i justificants de pagament), en la forma exigida en la base onzena.

3. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de l'LPACAP, les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que, amb caràcter excepcional, la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art. 28.7 de l'LPACAP).

D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o existeixin dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.

4. Pel fet de presentar-se a aquesta convocatòria la persona interessada presta al CIM els consentiments següents:

a) Per consultar i comprovar la veracitat de la documentació i de les dades presentades per l'interessat que tenguin en el seu poder altres administracions públiques, principalment mitjançant les plataformes d'interoperabilitat, les xarxes corporatives o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte i als quals el CIM tengui accés.

b) Per consultar l'existència i veracitat de la documentació i de les dades que eventualment l'interessat hagi considerat oportú no presentar acollint-se al dret de no fer-ho pel fet que hagin estat elaborades per les administracions públiques.

Els esmentats consentiments només es consideraran atorgats quan no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.

5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita a l'apartat 2 d'aquesta base s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb allò que estableix en l'art. 14.1 i 2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, al registre electrònic del Consell Insular de Menorca (www.cime.es) o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

b) Facultativament la poden presentar presencialment, d'acord amb allò que estableix en l'art. 14.1 de la Llei 39/2015, les persones físiques (per tal de preservar el dret de comunicar-se amb l'Administració pública també per mitjans no electrònics) en el registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei 39/2015.

Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò que estableix en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.

6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la data de recepció del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015.

VUITENA. Determinació de l'import de la subvenció

1. L'import màxim de les ajudes, per beneficiari, serà:

a) En el cas d'activitats industrials, activitats de comerç a l'engròs i activitats de manteniment i reparació de vehicles a motor, tres mil vuit-cents quaranta-sis euros i quinze cèntims (3.846,15 euros) per beneficiari.

b) Per a la resta d'activitats comercials, de serveis i professionals, mil cent cinquanta-tres euros i vuitanta-cinc cèntims (1.153,85 euros) per beneficiari.

c) En el cas d'empreses turístiques, tres mil vuit-cents quaranta-sis euros i quinze cèntims (3.846,15 euros) per beneficiari, per a les empreses d'allotjament previstes en l'article 31.1 i a la disposició addicional vuitena de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears; i mil cent cinquanta-tres euros i vuitanta-cinc cèntims (1.153,85 euros) per beneficiari, per a les empreses previstes en les lletres d, e, f i g de l'article 26.1 de la Llei 8/2012.

En el cas que un mateix sol·licitant presenti més d'una sol·licitud, s'estableix que l'import màxim per beneficiari serà de cinc mil euros (5.000€).

2. En cap cas la quantia de les ajudes juntament amb les concedides per la resta de les administracions públiques o organismes públics nacionals o internacionals, i les indemnitzacions que puguin percebre els damnificats dels segurs contractats, podrà superar l'import total de l'objecte de l'activitat subvencionada.

NOVENA. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts

1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat.

2. El procediment de concessió d'ajudes s'efectuarà per un procediment que no és de concurs, atès que no és necessària la comparació i la prelació en un únic procediment de totes les sol·licituds entre sí, en virtut del que disposa l'article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions. Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, en base als requisits i límits establerts, sempre que hi hagi crèdit suficient.

Si la suma de l'import total de les sol·licituds excedeix la quantia global màxima prevista per aquesta convocatòria, es reduirà la quantia sol·licitada amb un prorrateig proporcional.

3. L'inici de l'expedient s'ha d'efectuar per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara endavant BDNS) i s'ha de publicar l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en compliment de l'art. 20.8 de la Llei general de subvencions.

4. La instrucció correspon al tècnic que s'indiqui en la convocatòria corresponent, que ha de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.

5. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la instructora de l'expedient o de la comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o s'acordi la seva constitució en la corresponent convocatòria.

6. Una vegada examinades les sol·licituds per la instructora o la comissió avaluadora corresponent, i després que aquesta hagi emès el seu informe, el conseller executiu cap del Departament competent en matèria de patrimoni històric n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

7. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor o la comissió avaluadora sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.

8. La resolució de l'expedient d'atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

9. Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d'exercicis a què s'aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s'ha d'aplicar a cada exercici.

10. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. Això no obstant, aquest termini es podrà reduir si s'estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.

11. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de la possibilitat de notificar-la individualment a les persones interessades.

12. La concessió de l'ajut es pot instrumentar mitjançant la formalització d'un conveni de col·laboració amb l'entitat beneficiària on es determinaran els drets i les obligacions de les parts.

DESENA. Comissió avaluadora

La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució a l'òrgan competent.

La comissió avaluadora està integrada pels membres següents:

President: El/la conseller/a executiu/va competent en la matèria

Vocals: 1. El/la director/a insular competent en la matèria

2. Un/a tècnic/a del Departament

3. Un/a tècnic/a del CIM

Secretari: Un/a funcionari/a del Departament

La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament i preceptivament en les convocatòries quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.

Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu en la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució.

ONZENA. Justificació de l'aplicació del fons

1. La justificació de les despeses objecte de subvenció s'ha de presentar juntament amb la sol·licitud.

No s'han de tenir en consideració com a justificants de la inversió subvencionada, les factures emeses ni els pagaments fets amb anterioritat al dia 28 d'octubre de 2018.

2. La documentació acreditativa per justificar les despeses serà la següent:

a) Compte justificatiu simplificat, previst en l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de subvencions, integrat per la següent documentació:

- Una memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts. Es manifestarà expressament la relació directa i determinant de les actuacions amb els fets causants objecte d'aquests ajuts. En concret:

. Descripció de la situació de l'empresa abans de la pana elèctrica conseqüència del cap de fibló.

. Descripció dels danys i pèrdues produïts per la pana elèctrica conseqüència del cap de fibló i documentació acreditativa.

- Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb indicació del creditor i les dades de la factura o altre document justificatiu de la despesa amb el seu import, la data d'emissió, i en el seu cas, la data de pagament; i detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat les actuacions amb indicació de l'import i de la seva procedència (annex 3).

El CIM podrà exigir els documents i fer les comprovacions que consideri necessàries, fins i tot dels llibres de comptabilitat de l'entitat si és el cas, per tal de comprovar els danys soferts i les despeses realitzades i obtenir evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció.

b) Justificants de despesa i pagament.

Per justificar el pagament de les factures objecte de la subvenció, s'ha de presentar la documentació següent:

- Còpia del document bancari que acrediti la transferència o el pagament domiciliat, en què figuri la data del pagament, l'import pagat, el concepte del pagament de tal manera que s'identifiqui aquest amb la factura, i el número de la factura abonada, també les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura respectivament.

- Còpia de l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en què figurin els càrrecs dels pagaments esmentats.

- No s'admeten tiquets de caixa.

- En el cas de pagaments realitzats mitjançant targeta de crèdit, s'haurà d'aportar un extracte bancari d'aquests.

3. El Consell Insular de Menorca pot inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.

DOTZENA. Abonament dels ajuts

Els ajuts s'han d'abonar després que el beneficiari hagi justificat la realització de les actuacions subvencionades i les despeses corresponents, de conformitat amb allò establert en aquestes bases.

No es pot pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, el Consel lnsular de Menorca i davant la Seguretat Social.

Les subvencions a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.

Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.

TRETZENA. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Comunicar al CIM l'acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s'entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.

b) En el cas d'empreses i professionals han de continuar amb l'activitat empresarial, industrial o econòmica per la qual han rebut la subvenció, com a mínim un any des de la data de resolució de concessió. No obstant, en el supòsit de despeses subvencionades per a l'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, s'haurà d'aplicar el que preveu l'art. 40.4 del Text refós (destinar els béns al fi concret per al qual es va concedir la subvenció, que no pot ser inferior a cinc anys en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta de béns, en els termes prevists i amb les excepcions previstes al precepte esmentat).

c) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li demani el Consell Insular de Menorca.

d) Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. L'acreditació d'estar al corrent no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament al Consell Insular a consultar aquestes dades a través de l'Agència Tributària.

e) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.

f) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. El beneficiari té l'obligació de comunicar d'immediat a l'òrgan atorgant qualsevol altre subvenció, ajuda o ingrés que per a la mateixa finalitat i de qualsevol procedència hagi sol·licitat o se li hagi atorgat o pagat. També ha de comunicar les indemnitzacions que, pel mateix concepte, hagi sol·licitat o rebut de les entitats asseguradores.

CATORZENA. Revocació i reintegrament dels ajuts. criteris de graduació de possibles incompliments

En el cas d'incompliment total o parcial de les obligacions dels beneficiaris d'aquests ajuts s'iniciarà el corresponent expedient de revocació i consegüent reintegrament si correspon. Pel que fa a la revocació i el reintegrament dels ajuts s'aplicaran els articles 24, 43 i 44 del TRLS i la resta de normativa que sigui aplicable.

Pels casos que preveu l'art. 44 del TRLS, en què no correspongui la revocació total de l'ajut concedit, es podrà aplicar un percentatge de minoració en funció de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l'informe previ de l'instructor i la notificació al beneficiari.

Si s'haguessin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats que hagin esdevingut indegudes més l'interès de demora, comptador des que el pagament es va fer efectiu fins a la data de la resolució mitjançant la qual s'acordi el reintegrament.

L'obtenció d'ajudes, ingressos o indemnitzacions per part del beneficiari que, individual o conjuntament superin el valor de la reposició del dany o pèrdua produïda, serà causa de l'inici del corresponent expedient de revocació i reintegrament.

Les quantitats que s'hagin de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic i els hi és aplicable la via de constrenyiment.

QUINZENA. Infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions del que estableixen aquestes bases i la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells Insulars.

SETZENA. Altres disposicions

Recursos administratius

Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.

Normativa general aplicable

En tot el que no preveuen expressament aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 196 de 31 de desembre de 2005).

ANNEX 1: Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)

ANNEX 2: Model de declaració responsable (consta en l'expedient)

ANNEX 3: Model relació despeses i ingressos (consta en l'expedient)

Interposició de recursos

Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant la Comissió de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i l'article 22 de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.

L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma

  

Maó, 10 de juny de 2019

El secretari del Consell Executiu

Octavi Pons Castejón