Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HISENDA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 6031
Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, a proposta del director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni, per la qual es declara la condició d’hereu abintestat únic i universal del senyor Fernando Galarza de Nicolás, amb DNI 24056452-Q, el Consell Insular de Mallorca i l’Ajuntament de Palma de forma conjunta i indivisa amb un 50% cada una (expedient d’abintestat SP 207/2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 10 de juny de 2019, el director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1) L'1 d'octubre de 2018, amb número de registre d'entrada L15E20236, va entrar en la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques l'escrit de la senyora Nuria Requejo de la Fuente en el qual indica que ha tingut coneixement de la mort del seu amic el senyor Fernando Galarza de Nicolás, amb DNI 24056452-Q, d'estat civil fadrí i veí de Palma, que no va atorgar testament i en la creença que no té familiars fins el quart grau de consanguinitat.

2) Adjunta a l'escrit esmentat:

a. Una còpia acarada de la certificació literal de defunció del Registre Civil de Palma, de 26 de setembre de 2018.

b. Una còpia acarada de la Subdirecció General del Notariat i dels Registres, de 27 de setembre de 2018, la qual indica que el senyor Galarza no va atorgar testament.

3) En data 3 d'octubre de 2018, el director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni va dictar Resolució per la qual s'inicia l'expedient d'abintestat (DGTPFP 207/2018 PATRIM).

4) La Resolució es va publicar en el BOIB, núm. 123, de 6 d'octubre de 2018; i en el BOE núm. 252  de 18 d'octubre de 2018.

5) Consten dins l'expedient les actuacions i documents següents:

1. Certificació del Cadastre de 4 d'octubre de 2018 en la qual figura que l'immoble situat en el c/General Ricardo Ortega, 49, pl. 5à, B, pertany al 100% al senyor Galarza.

2. Sol·licitud a la Subsecretaria de Justícia de l'existència de contractes d'assegurança del difunt; i certificació en la qual consten dues assegurances:

Seguros el Corte Inglés, Vida, Pensiones y Reaseguros, S.A./accidente; i

Mapfre España Compañia de Seguros y Reaseguros, S.A./ accidente.

3. Certificació del Registre de Propietat núm. 3 de Palma de la  finca situada en el c/ General Ricardo Ortega, 49, pl. 5à, B,  i que pertany al 100% al senyor Galarza.

4. Ofici al president de la Comunitat Autònoma de Melilla  perquè publiqui la Resolució d'inici en tauló d'anuncis; i diligència d'haver-la publicada.    

5. Ofici al batle de Palma perquè publiqui la Resolució d'inici en el tauló d'anuncis; i contestació d'haver-la publicada.

6. Ofici al Registre de Parelles Estables de les Illes Balears demanant si el senyor Galarza hi figura inscrit; i contestació que no hi consta inscrit.

7. Ofici a la senyora Nuria Requejo de la Fuente d'informació patrimonial i parentela; i contestació en la qual aporta dades de béns i parents.

8. Ofici  al Registre Civil de Palma  en el qual  se sol·liciten els ascendents, descendent i parents del difunt.

9. Ofici al Registre Civil de Melilla   en el qual  se sol·licita els ascendents, descendent i parents del difunt.

10. Ofici a l'Empresa Funerària Municipal de Palma   en el qual  se sol·liciten els familiars i persones que s'hagin fet càrrec de les despeses funeràries.

11. Ofici  al delegat d'Hisenda a les Illes Balears  en el qual  se sol·liciten els comptes i saldos del difunt i contestació  en la qual aporta informació i indica que el difunt té un compte en el Banco Santander SA,  un compte en el “Banco Mare Nostrum SA, un compte en el Banco Mare Nostrum SA  i un compte en el Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, SA.

12. Ofici a la Direcció General de Trànsit a les Illes Balears sobre la titularitat de vehicles del difunt; i contestació  en la qual indica que té dos vehicles: un BMW, matrícula 3838 FZK, model 118I, i un Seat matrícula GC1435 K, model 128 1430 (aquest darrer vehicle no ha estat localitzat).

13. Ofici a la Direcció General de Marina Mercant a les Illes Balears sobre la titularitat d'embarcacions del difunt; i contestació  en la qual indica que no té embarcacions ni motonàutiques.

14. Ofici de a la directora de l'Agència Tributària Illes Balears  en el qual  se sol·liciten els comptes, saldos i patrimoni del difunt.

15. Ofici al Centro de Seguros y Servicios, Correduría de Seguros, S.A., grupo de seguros El Corte Inglés   en el qual  se sol·licita còpia de la pòlissa d'assegurança i tota la informació disponible. 

16.  Ofici al director/a de Mapfre España Compañia de Seguros y Reaseguros, S.A.  en el qual  se sol·licita còpia de la pòlissa d'assegurança i tota la informació disponible.

17. La senyora Maria del Pilar de Nicolás Saldaña i la senyora Margarita de Nicolás Saldaña  aporten còpia de la documentació referida a les propietats i parents del difunt. També demana que es resolgui la manera en què puguin entregar les claus del domicili rebudes.

18. La senyora Maria Pilar de Nicolás tramet els certificats de defunció del senyor Eugenio Galarza de Nicolás i del senyor Ramón Galarza de Nicolás; i la relació de béns que voldria tenir com a records familiars.

 La senyora Maria Pilar de Nicolás està en el 6è grau de parentesc respecte del difunt.

19. Consulta  als serveis jurídics de la Conselleria sobre la recepció de les claus; i autorització del director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

20. Certificat cadastral telemàtic que indica que el difunt té en propietat i al 100% els immobles situats en el c/ General Ricardo Ortega, 49, pl. 5à, B;  i en el  c/ Pere Joan Llobet 5, pl. -1, aparcament núm. 11, ambdós de Palma.

21. Es varen iniciar els tràmits per rebre les claus del pis del difunt.

La tramitació no va prosseguir a causa  de la telefonada de qui diu ser l'advocat que representa el possible hereu del senyor Galarza (el senyor Martí Garriga), el qual indica que hi ha uns parents amb dret a l'herència del difunt.

22. Ofici a Telefónica, S.A., Oficina del Accionista en el qual  se sol·licita que comuniqui les accions de Telefónica que figuren a nom del senyor Fernando Galarza de Nicolás; i contestació de no tenir-la ja que és cada entitat financera qui fa les anotacions respectives.

23. Ofici a Mare Nostrum (BANKIA S.A) en el qual  se sol·licita informació sobre els comptes  bancaris.

24. Ofici a Banco Santander, SA, en el qual  se sol·licita informació sobre els comptes  bancaris.

25. Ofici a Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, en el qual  se sol·licita informació sobre els comptes bancaris.

26. Ofici al  Registre civil de San Bartolomé de Tirajana, en el qual  se sol·licita informació.

27. Cridada telefònica al cap del Servei de Patrimoni de qui diu ser l'advocat que representa el possible hereu del senyor Galarza, el senyor Martí Garriga (Solé & Garriga).

28. Ofici al senyor Martí Garriga (Solé & Garriga)  en el qual se li sol·licita que es personi en l'expedient i aporti la documentació adient.

No consta dins l'expedient contestació ni aportació de cap documentació.

29. La  senyora María del Pilar de Nicolás Saldaña tramet el telèfon de la senyora Lucía Galarza Sánchez Morate que té parentesc amb el difunt i un arbre genealògic de la família.

30. El senyor Martí Garriga Balagué visita el Servei de Patrimoni i s'ha reunit amb el cap  del Servei de Patrimoni i dos tècnics.

Ha indicat que no pot aportar la identitat dels hereus (els quals estan dins el quart grau, que són varis i que es personaran en l'expedient) pel fet d'estar pendent de la firma dels poders per a representar-los en el procediment.

No consta dins l'expedient cap documentació acreditativa de l'existència dels hereus esmentats pel senyor Garriga.

31. Oficis de reiteració a les entitats i institucions que no han contestat al requeriment fet.

32. Ofici a la senyora Lucía Galarza Sánchez Morate perquè aporti la informació disponible i es pugui personar en l'expedient.

No consta dins l'expedient cap documentació aportada per la senyora Galarza.

33. Ofici a l'Ajuntament de Palma sol·licitant la data en la qual consta que el senyor Galarza es va inscriure en el Padró Municipal de Palma, amb la finalitat de determinar el veïnatge civil del difunt.

Contestació en la qual tramet el certificat històric. Indica distints períodes des de 1968 (interromput des de 31-12- 1975 fins 01-03-1981) fins 28-08-2018. El períodes superen els 10 anys d'estància continuada en les Illes Balears.

34. Sol·licitud al Registre de Propietat núm. 3  de Palma sobre la titularitat de l'aparcament situat en el c/ Pere Joan Llobet, 5, planta -1, 11.

Obtenció de Nota simple de l'aparcament de referència, el qual no figura a nom del difunt.

35. Dos oficis dirigits al Registre Civil de Melilla i al Registre Civil de Palma sol·licitant que comuniquin si consta en el Registre Civil alguna declaració del senyor Galarza  en contra a adquirir el veïnatge civil de les Illes Balears.

36. L'inventari del béns de l'herència localitzats està format per:

a. La finca situada en el c/General Ricardo Ortega, 49, pl. 5à, B, finca  38345, IDIFUR 07042001273185 i que pertany al 100% al senyor Galarza.

b. Un BMW, matrícula 3838 FZK.

c. La pòlissa de vida número: 9310005300376434750 amb la compañía de seguros Mapfre España Compañía de Seguros y Reaseguros, S.A.

d. La pòlissa de vida número 00010001158030088024056452Q001 amb Mapfre España Compañía de Seguros y Reaseguros, S.A.

e. Els comptes bancaris següents:

- un compte corrent en el Banco Santander SA,;

- un compte d'estalvi en el “Banco Mare Nostrum SA,;

- un compte a imposició a termini en el Banco Mare Nostrum SA,;

- un compte d'estalvi en el Banco Bilbao Vizcaya Argentaria, SA,.

37. Contestació de l'entitat BBVA, en la qual:

- aporta extracte de moviments de l'1 d'agost de 2018 fins el 19 de març de 2019;

- indica que el senyor Galarza no és titular d'altres productes financers en la seva entitat.

38. Informe jurídic sobre les actuacions realitzades de 9 de maig de 2019 en el qual es conclou:

Per tant, d'acord amb tot el que s'ha exposat i sense que s'hagi plantejat una qüestió concreta sobre la qual aquest Departament Jurídic i Administratiu s'hagi de pronunciar, es considera que les actuacions efectuades i la documentació aportada són correctes.

39. Oficis a l'Ajuntament de Palma i al Consell Insular de Mallorca mitjançant els quals se'ls trameten les actuacions realitzades i es fa el tràmit d'audiència.

40. Contestació de l'entitat El Corte Inglés Seguros vida y pensiones en  la qual indica:

- Que la pòlissa d'assegurança  pertany a la Targeta de Compra  d'El Corte Inglés;

- Que l'assegurança d'accidents 24 Horas “cubre el fallecimiento por accidente del asegurado si como consecuencia directa de una lesión corporal que derive de una causa violenta, súbita, externa y ajena a su intencionalidad se produce su fallecimiento, sea de forma inmediata o en fecha posterior”.

41. Contestació del Banco Santander, SA, en el qual indica que donen trasllat de la sol·licitud a la sucursal 0383 de Palma, passeig des Born, 17, perquè gestionin l'assumpte.

42. Contestació de Mapfre España Compañía de Seguros y Reaseguros, SA, en el qual indica que la pòlissa correspon a una assegurança d'automòbil, que aquest tipus d'assegurança inclou una garantia de mort (accidents personals) i acaba informant que la pòlissa  està en vigor sense que consti cap sinistre per mort del conductor en accident d'automòbil, no havent generat cap dret d'indemnització econòmica d'acord amb l'estipulat en la pòlissa d'assegurança.

43. Consta dins l'expedient la relació exhaustiva del fets de 7 de juny de 2019 realitzada per l'instructor.

Fonaments de dret

1. La Compilació de dret civil de les Illes Balears, aprovat per Decret legislatiu 79/1990, de 6 de setembre, modificada per la Llei 7/2017, de 3 d'agost (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 96, de 5 d'agost), i en particular els articles 53 i 84.

2. L'article 41 bis de la Llei 6/2001, d'11 d'abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. El Decret 127/2005, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei 6/2001, de 11 d'abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en especial l'article 58.3.

4. La Llei 15/2015, de 2 de juliol, de la jurisdicció voluntària, en especial la disposició transitòria segona i la disposició final vuitena la qual modifica la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques.

5. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques i el Reglament que la desenvolupa, el Reial decret 1373/2009, de 28 d'agost.

7. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. El codi civil, aprovat per Reial Decret de 24 de juliol de 1889, en particular el títol III del llibre III, successions (art. 657 a 1087), i els articles 13 i 14 (drets especials o forals, i veïnatge civil).

9. El Reglament (UE) núm. 650/2012 del Parlament Europeu i del Consell de 4 de juliol de 2012 relatiu a la competència, la llei aplicable, el reconeixement i l'execució de les resolucions, a l'acceptació i l'execució dels documents públics en matèria de successions per causa de mort i a la creació d'un certificat successori europeu.

10. L'escrit de la directora de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de 17 de maig de 2018, en el qual es considera que els expedients  d'abintestat no han de ser informats per l'Advocacia i que l'únic informe preceptiu és el del Servei de Patrimoni.

11. El Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 97, de 2 de juliol).

12. El Decret 9/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 97, de 2 de juliol).

13. El Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 120, de 8 d'agost).

14. El Decret 49/2016, de 22 de juliol, pel qual es nomena el director general del Tresor, Política Financera i Patrimoni de la Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 93, de 23 de juliol).

De les actuacions realitzades amb l'Ajuntament de Palma i els registres civils de Palma i de Melilla per determinar el veïnatge civil del senyor Galarza es conclou, en aplicació de l'article 14.5 del Codi civil, aprovat per Reial Decret de 24 de juliol de 1889, que el difunt a l'hora de morir tenia el veïnatge civil de les Illes Balears.

En conseqüència, la compilació de dret civil de les Illes Balears (el Decret legislatiu 79/1990, de 6 de setembre) és d'aplicació a l'abintestat de referència, en aplicació de l'article 2 de la compilació, i dels articles 21 i 36 del Reglament (UE) núm. 650/2012.

Per altra banda, dins l'expedient no consta que hagi cap persona descendent, ascendent, cònjuge ni parents col·laterals dins el quart grau de consanguinitat amb el difunt amb dret a l'herència  (d'acord amb el Codi civil) per la qual cosa cal concloure que l'hereu abintestat del senyor Galarza és el Consell Insular de Mallorca i l'Ajuntament de Palma, de forma conjunta i indivisa, d'acord amb l'article 53 de la Compilació foral.

Proposta de resolució

Propòs a la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques que dicti una resolució en els termes següents:

1. Declarar la condició d'hereu abintestat únic i universal del senyor Fernando Galarza de Nicolás, amb DNI 24056452-Q, el Consell Insular de Mallorca i  l'Ajuntament de Palma, de forma conjunta i indivisa amb un 50% cada una, entenent-se acceptada l'herència a benefici d'inventari.

2. Adjudicar els béns i drets descrits en l'inventari dels béns de l'herència localitzats  al Consell Insular de Mallorca i a l'Ajuntament de Palma, d'acord amb l'article 53 de la Compilació de dret civil de les Illes Balears.

3. Reconèixer a la senyora Nuria Requejo de la Fuente amb DNI ***6801** la condició de denunciant en l'expedient, amb dret a percebre, en concepte de premi, el deu per cent de la part que proporcionalment correspongui, en el cabal líquid resultant, als béns relacionats en la seva denúncia d'acord amb el que preveu l'article 7.2 del Reial Decret 1373/2009, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament General de la Llei del Patrimoni de les Administracions Públiques. Aquest premi es liquidarà en el moment de l'aprovació del compte de liquidació de l'abintestat, ja sigui parcial o final.

4. Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el Butlletí Oficial de l'Estat, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears,  en la pàgina web del Servei de Patrimoni de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni,  en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Palma i el de l'Ajuntament de Melilla (Aquests edictes hauran d'estar exposats durant un termini d'un mes), i notificar-la al Consell Insular de Mallorca, a l'Ajuntament de Palma, a la senyora Nuria Requejo de la Fuente, a la senyora Maria Pilar de Nicolás Saldaña, a la senyora Margarita Pilar de Nicolás Saldaña, a la senyora Lucía Galarza Sánchez Morate i al senyor Martí Garriga Balagué.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició per infracció de les normes sobre competència i procediment davant la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se notificat i  publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu per infracció de les normes sobre competència i procediment davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se notificat  i publicat la Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Fora dels supòsits d'infracció de normes sobre competència i procediment, els qui es considerin perjudicats quant el seu millor dret a l'herència o altres de caràcter civil per la declaració d'hereus abintestat o l'adjudicació de béns a favor de l'Administració poden exercir les accions pertinents davant els òrgans de l'ordre jurisdiccional civil.

 

Palma, 10 de juny de 2019

La consellera d'Hisenda i Administracions Públiques

Catalina Cladera i Crespí

El director general proposant

José Luis Gil Martín